Holocaustul
la mișto?
4
octombrie 2025|Doctrină
naţionalistă, Holocaust
HOLOCAUSTUL
la mișto?
26 decembrie 2012|Holocaust
Holocaustul la mișto?
Holocaustul vesel?
Holocaustul la români?
Holocaustul ca nostimadă?
Holocaustul de trei parale?…
Holocaustul pris à la légère?
Cum să-l numesc ca să se potrivească mai bine?!
Cine nu cunoaște această minunată vorbă? „Aici suntem
la porțile Orientului, unde nimic nu este luat în serios”! Pe franțuzește, în
gura celebrului Raymond Poincaré: „Nous sommes ici aux portes de l’Orient, ou
tout est pris à la légère”!
Unii, cei mai mulți, văd în citatul de mai sus o
evaluare lucidă a defectelor neamului nostru românesc, propriu zis un blam la
adresa noastră a românilor, un vot de neîncredere dat de spiritul occidental
mentalității românești, stilului românesc de a trăi și acționa, vecin cu
neseriozitatea, inconsistența, lipsa de principialitate, nepăsarea față de
rigorile legii și ale disciplinei, ale ordinii! Și câte și mai câte nu încap
sub umbrela acestui verdict: suntem un neam de oameni care luăm totul à la légère?!
Chiar și Holocaustul, evenimentul cel mai tragic din
istoria lumii, cum îl consideră atâta lume bună și bine informată, Holocaustul
la care am fost obligați să luăm și noi parte, noi l-am luat… l-am luat la
mișto!, îmi vine să zic cu această vorbă despe care nimeni nu știe cum s-a
pripășit în graiul nostru! Dar cât ne este de utilă!… Tot încercăm, de câteva
generații să scăpăm de ea, dar nu reușim! Nimeni nu poate scăpa de umbra sa!…
Mișto-ul fiind proiecția românească inevitabilă asupra lumii, ar putea spune
cineva mai pripit să generalizeze. Prea mult n-ar greși!
Cum vine aia să iei ditamai holocaustul la mișto, să-l
iei peste picior, să-l iei à la légère?!
Am avut deseori acest sentiment, pe parcursul
documentării mele „fortuite” în materie de Holocaust petrecut în România, la
români. Căci documentare se cheamă să stai de vorbă și cu martori oculari,
participanți propriu ziși la acele evenimente și situații. Din păcate
mărturiile orale, pentru care nu ai consemnarea scrisă, eventual sub semnătură
la notariat, nu prea au valoare probatorie, astfel că nu am rămas decât cu ele
în suflet, în minte, toate adunându-se sub ideea că și Holocaustul din România
s-a desfășurat à la roumaine, a fost pris à la légère, în bășcălie, la mișto…
Am tot căutat ecoul acestei stări de fapt în documente
și nu am găsit decât dovezi indirecte, cu care nu puteam emite pretenția de a
fi crezut… Iată însă că zilele faste pe care le trăim, zile „speciale”, de
speranță și de așteptare a bucuriei cu care retrăim an de an minunea din urmă
cu 2012 ani, pentru mine s-au împlinit pe deplin și în modul cel mai dorit, mai
așteptat: a apărut documentul! Documentul potrivit căruia mi se confirmă
sentimentul, încredințarea apriorică aș zice, că românii nu erau și nici nu au
fost în stare să participe ca lumea la o treabă atât de serioasă ca
holocaustul, ca genocidul! Îi depășea gravitatea situației! Nu li se potrivea!
Nu puteau s-o facă de-a adevăratelea, ci numai de mântuială, de ochii lumii, de
ochii comisarilor europeni de atunci, veniți nu de la Bruxelles, ci de la
Berlin! Nicio diferență!…
Țin unii să demonstreze cu orice preț că am participat
și noi la Holocaust! Ba unii zic că aici la noi a debutat! Că noi l-am inventat
pe holocaust! Și dau și cifre! Cifre pe care eu oricând le pot dovedi
mincinoase sau cel puțin eronate! Și refăcând calculele care ne sunt
prezentate, dar păstrând metoda de calcul, eu oricând pot demonstra că noi,
românii, nu am ucis (numai) 400.000 (patru sute de mii) de evrei, ci mult mai
mulți, peste un milion și jumătate!… Vorbesc serios! Cine nu crede să-mi ceară
socoteala, explicații!
Până atunci să prezint documentul. Este vorba de o
carte, care a împlinit 13 ani de când a fost tipărită, și i-a mers bine până
acum, nu a văzut nimeni cât e de importantă! Cât pe ce să-mi scape și mie! Dar
Domnul a vrut altfel și am dat de ea și am citit-o, cu oarecare neîncredere,
căci are un titlu care m-a făcut să o las deoparte, necitită, ani de zile:
Dosarele Suferinței, apărută la Editura Bucovina viitoare, anul 1999. Iar
suferințe evreiești de-alea inventate?!, mi-am zis….
Cartea are două părți, fiecare cu autorul ei: Martori
ai secolului, de Ilie Ilisei și Ocrotitorul jidanilor, scrisă de însuși
ocrotitorul respectiv: Ioan D. Popescu. Vom vorbi pe larg despre această carte
într-o „emisune viitoare”! Deocamdată mă rezum la subiect, la titlul acestor
rânduri, adică la al doilea text. Și fac precizarea cea mai importantă:
Autorului i-a fost recunoscută calitatea de cavaler al adevărului și al
dreptății, al omeniei, în Israel, la Ierusalim, unde numele său este onorat și
omagiat, împreună cu copacul care a fost sădit ca semn de veșnică pomenire
pentru că a fost un veritabil „drept între popoare”, cum se numește această
distincție. (În paranteză fie spus, bănuiesc că e vorba de o traducere
infidelă, ca orice traducere, căci expresia ca atare sună cam aiurea pe
românește… Când va fi să primesc și eu această distincție, măcar post mortem,
probabil că o să fac o propunere de revizuire a traducerii! La nevoie, se poate
face și mai devreme…)
Cu alte cuvinte, gașca de bugetivori de la Institutul
de Cercetare a Holocaustului din România, inclusiv colaboratorii din
străinătate, alde Radu Ioanid și alte pușlamale, nu mai pot strâmba din nas, cu
superioritate academică(!!), cum că sursa nu e demnă de încredere!
Și iată ce spune sursa, fost chestor de jandarmi la
Tiraspol, pe timpul Holocaustului din Transnistria, având răspunderea directă
pentru soarta evreilor evacuați în Transnistria și cazați în Tiraspol. Nota
bene: Aceștia sunt termenii corecți: evacuați și cazați! Citez deci:
„În primăvara anului 1944, odată cu precipitarea
evenimentelor de pe front, am primit ordin să repatriez orfanii de ambii
părinți în vârstă de până la șaisprezece ani. Cum orfanii nu aveau acte, actele
se întocmeau în baza mărturiei unor rude apropiate. Am întocmit niște
borderouri și-n dreptul fiecărui nume se adunau câte două semnături care
atestau vârsta de până la șaisprezece ani a orfanului care urma să fie
repatriat. Și, lucru nostim (sublinierea mea – I.C.), în felul acesta aproape
întreg ghetoul a fost repatriat. Soțul atesta pentru soție și invers, tatăl
pentru copil, acesta pentu tată ori pentru bunic, bunicii devenind în acte…
copii care mai au binișor până la majorat.
Constituiți în convoaie, îmbarcați în trenuri și
însoțiți de câte un pluton comandat de câte un subofițer destoinic, evreii s-au
întors în orașele României.” (pagina 107)
Textul mai poate fi citit de câte ori vreți, este fără
fisură! Adică nu poate rima nicicum cu ideea de represalii sângeroase, abuzuri
inumane, bestialitate etc. Cine îi cunoaște pe evrei își poate ușor imagina cât
au glumit aceștia, ce mișto au făcut pe seama declarațiilor date în fața
Chestorului Popescu! Ioan Popescu! Nici că se putea un nume mai potrivit pentru
semnificația profund românească a faptelor sale: cam în această notă s-au
petrecut persecuțiile și represaliile anti-evreiești din vremea lui Antonescu.
În nota de mișto în care s-a alcătuit tabelul cu evreii orfani de ambii părinți
până în șaisprezece ani! Ce comedie faină s-ar putea face pe acest subiect:
Lista lui Popescu! Și puse pe două coloane: Lista lui Schindler și Lista lui
Popescu! Și de comparat ce a pățit fiecare pentru criteriile aplicate în
alcătuirea listei!
Ideea că avem de-a face cu un caz izolat nu ține! Este
clar că Ionică al nostru nu s-a temut că se va afla de stratagema sa și că o va
păți! O clipă nu i-a trecut prin minte că i se va cere socoteală pentru gestul
său! Că încalcă vreun consemn militar, scris sau nescris, sau că se va găsi
cineva să-l toarne! Așadar, gestul său nu intra în contradicție cu contextul,
cu atmosfera în care se trăia și se supraviețuia în Transnistria!
Las pentru altă dată alte comentarii și citez mai
departe, discuția căpitanului Popescu cu un evreu din alt ghetou, cel de la
Berșad:
„ – Povestiți-mi mai departe!…
– Domnul căpitan Mihail reușește să ne ațâțe pe unii
împotriva celorlalți, ceea ce nu-i greu în situația în care ne aflăm. Este
înconjurat de o clică de ticăloși, toți evrei (s.n., I.C.), iar aceștia
hotărăsc cine și unde merge la lucru, cui i se dă locuință. Tot ei îi procură
căpitanului fete de treisprezece-patrusprezece ani.
Numele Mihail îmi era total necunoscut. Bănuiam că
este rezervist. Un ofițer activ nu s-ar fi putut preta la asemenea acte
înjositoare care jignesc noțiunea de om. Să lovești un om nevinovat, un invalid
lipsit cu totul de apărare, să-ți bați joc de un copil înseamnă ceva cu totul
ieșit din comun (s.n., I.C.).
Cele povestite m-au zguduit într-atât încât, imediat,
m-am prezentat la raport la generalul Iliescu. Peste câteva zile, după o
anchetă serioasă, căpitanul Mihai a fost arestat.” (pag. 126)
Teribil de importantă și această mărturie: Așadar și
generalul Iliescu, superiorul lui Ioan D. Popescu, era tot un… drept între
popoare! Deci căpitanul Popescu nu era un caz izolat, tovarășe Ioanid! Însuși
George Alexianu, guvernatorul de temut al Transnistriei și superiorul celor
doi, este prezentat de autor ca fiind din același soi de oameni-oameni!
Un caz izolat era netrebnicul de Mihail! Dar mai
netrebnici decât Mihail al nostru sunt evreii noștri care au descris apoi
abuzurile de la ghetoul din Berșad, săvârșite de acest mizerabil, dar au omis
să spună ce s-a întâmplat cu Mihail, au omis să spună despre intervenția
autorităților, au omis să spună ceva despre acoliții săi evrei, cu toții la un
loc niște netrebnici! Iar asta rezultă numai din depoziția lui Ioan Popescu.
Mărturiile evreiești despre Berșad te fac să crezi că așa se petreceau lucrurile
în toată Transnistria și că toți românii erau niște persoane de teapa acestui
Mihail!… Niciun evreu care s-a plâns de abuzurile de la Berșad nu spune că
acestea au fost curmate la intervenția energică a autorităților!… Evrei
nemernici prin omisiune!
În fine, al treilea citat. Este vorba de procesul
politic care i s-a intentat lui Ioan D.Popescu după 1950. Deh, făcuse parte din
jandarmeria burghezo-moșierească. După un an de detenție în condiții de
exterminare, de genocid propriu-zis, ajunge și la proces. Este adus ca martor
fostul director al ghetoului din Tiraspol, evreul Goltzman. Iată câteva
frânturi din declarația acestuia despre șeful jamdarmilor, adică principalul
regizor al infernului transnistrean:
„Venea des, în control, prin lagăr. Întotdeauna
discuta cu noi și ne ajuta atunci când avea cum s-o facă. M-a luat cu el la
Guvernatorul Alexianu ca să ni se asigure hrana cu alimente pe care să le putem
procura la preț oficial. Guvernatorul a aprobat.(…) Garda care ne păzea era
pusă, de fapt, să ne apere de cei din exterior care ar fi fost dispuși să ne
facă vreun rău. (s.n. I.C.) Noi aveam bilete permanente de liberă circulație
prin oraș și mergeam chiar și la cinematografe. (…) A pedepsit și schimbat întreaga
gardă pentru că, la un control, a găsit doi nemți în lagăr. (…) A salvat de la
moarte un tren cu copii orfani care veneau de la Bălți pentru repatriere, iar
nemții vroiau să-i extermine. Pe mulți evrei i-a ajutat să capete servicii, iar
pe unul, Fux Bernard, l-a făcut director al oficiului de export.” (pag.185)
Așadar se confirmă informația pe care mi-a dat-o
cândva Simion Ghinea, comandant legionar și participant la război în trupele de
risc maxim al „spărgătorilor de cazemate”: în Transnistria, jandarmii români îi
păzeau pe evrei nu ca să nu fugă, nu ca să nu evadeze, ci ca să nu vină peste
ei persoane „dispuse să le facă evreilor vreun rău”. Adică nemți sau
ucrainieni. În mod deosebit ucrainienii îi vânau pur și simplu pe evrei,
localnici sau evacuați din România, ca să se răzbune de răul pe care evreii comuniști
l-au făcut în Ucraina. Pe seama evreilor se pune și azi moartea a zece milioane
de ucrainieni, prin înfometare sistematică, în deceniul 1930.
De altfel, purtarea execrabilă a evreilor din Bucovia
și Basarabia în timpul celor 12 luni de ocupație sovietică – din iunie 1940
până în iunie 1941, a fost și cauza propriu zisă a evacuării lor în
Transnistria. Holocaustologii specialiști în participarea românească la
uciderea celor șase milioane de evrei trec sub tăcere motivația oficială, nu
îndrăznesc s-o pună în discuție, s-o contrazică, să-i dovedească netemeinicia:
„Am fost nevoit să evacuez evreii din Basarabia și Bucovina, pentru că din
cauza oribilei lor purtări din timpul ocupației acestor pământuri românești de
către ruși, populația era atât de îndârjită împotriva lor, încât fără această
măsură de siguranță, ar fi dat naștere la cele mai odioase pogromuri.” (Ion
Antonescu, în scrisoare adresată lui H.Clejan, prietenul său evreu…)
Am fost de-a dreptul uluit să aflu din această carte,
din primul text, al lui Ilie Ilisei, că evreii s-au purtat cu românii mai rău
decât armata de ocupație sovietică: „Pe 2 iunie 1940, primim ordin să ne
regrupăm la Vatra Dornei. Rămâne la Cernăuți doar o companie de jandarmi
condusă de colonelul Grosu, care ni se alătură după ocuparea Bucovinei de către
ruși. Compania supraviețuiește mâniei evreilor cernăuțeni datorită tancurilor
rusești de ocupație care o protejează. (s.n. I.C.)
– Nu pricep de ce-au vrut evreii să ne omoare! Nu
pricep de unde și de ce atâta ură împotriva noastră!
Colonelul Grosu nu știe, încă, nimic despre
incidentele similare de care au avut parte trupele românești în retragere.”
(pag.46)
Așadar, în retragerea din Basarabia și Bucovina, în
iunie 1940, evreii au atacat români. Pe unii i-au ucis bestial, pe alții i-au
batjocorit. Știam asta. Ce nu știam este că alți români și-au salvat viața
grație „tancurilor rusești de ocupație”! Trupele sovietice, rusești, care i-au
apărat pe români de evrei în Bucovina și Basarabia!… Ce rușine!
„Nu am auzit să fi existat un singur evreu atunci,
acolo, în Basarabia-Bucovina, în Săptămâna Roșie (28 iunie – 3 iulie 1940),
care să fi protestat verbal, necum să se opună corelegionarilor beți de ură
(ură de rasă, nu de clasă), care s-au dedat la acte de pură bestialitate.
Victime: Românii militari în retragere, Românii civili porniți în refugiu.”
(Paul Goma, Basarabia și „Problema”) Evrei mizerabili! Buni de împușcat! Nu de
evacuat în Transnistria!…
Din păcate, după un an, când administrația românească
a revenit în Bucovina și Basarabia, nu s-a putut stabili exact care au fost
evreii aceia mizerabili! Neputând fi identificați criminalii, s-a trecut la
măsura logică: evacuarea tuturor evreilor! În felul acesta se putea ști că au
fost evacuați și evreii trădători, neloiali, vinovați față de statul român,
evrei bolnavi de anti-românism!… Evrei ne-oameni!
Au fost însă și evrei nevinovați printre cei evacuați!
Poate că cei mai mulți erau evreii nevinovați! Tocmai de aceea regimul de care
au avut parte în Transnistria a fost unul plin de omenie, de compasiune chiar!
(…Știu bine ce vorbesc și ce sens au cuvintele omenie și compasiune!)
Așa se face că majoritatea evreilor care „evadau” din
Transnistria făceau tot posibilul să ajungă în …România, la București mai ales,
sau de unde erau. Cu câteva excepții, puține, dar spectaculoase. Cum ar fi
tatăl lui Norman Manea, care pleacă fără probleme din Transnistria, și trece cu
mari riscuri linia frontului la ruși… În urma sa, familia nu risca nimic, nu
pățește nimic, nimeni nu le reproșează trădarea tătânelui.
Numai feciorul său, peste ani, îi va lua apărarea
într-un text confuz, numit roman, în care ne povestește, dar nu ne explică cum
era posibil ca familia sa, „deportată” în Transnistria, să primească vizita din
România a unor prieteni, pe care să-i mai și găzduiască câteva săptămâni… Și în
situația aceasta s-au aflat mulți evrei în Transnistria: le veneau musafiri din
Țară! Unde i-au găzduit pe acei musafiri? În cocinele de porci unde se jură
strâmba de Sonia Palty că au locuit evreii evacuați în Transnistria?! Ce fel de
deportare a fost aia? Cum ar veni să aflăm că la Aiud sau la Canal veneau
rudele să-și petreacă week-endul alături de cei dragi?!… Alături de Petre
Țuțea, alături de Iuliu Maniu, de Gheorghe Brătianu… Da, a fost un holocaust în
România, dar asta după august 1944… Au fost și mulți evrei în acel Holocaust,
dar nu ca victime!… Ci de partea cealaltă a baricadei!
…Cade, potrivit lui Ioan D. Popescu, și minciuna cu
evreii scoși la munci istovitoare, extenuante! Antonescu i-a deportat pe evreii
suspecți în Transnistria nu ca să-i pună să muncească – cum a fost cazul
lagărelor de deportare germane, ci ca să-i izoleze, să-i împiedice să se dedea
la acte de sabotaj și diversiune în favoarea inamicului sovietic. I-a lăsat pe
evrei să se descurce singuri! Să-și găsească de lucru, dacă nu le-a plăcut să
stea cuminți în România! Astfel că principala preocupare pentru evreii din
Transnistria a fost cum să găsească de lucru, ca să-și poată câștiga existența.
Același Grotzman declară, la începutul depoziției sale: „Printre evrei se știa
că la Tiraspol (…) se poate cîștiga o bucată de pâine prin muncă cinstită”
(pag. 184)
Cum s-au descurcat evreii „prin muncă cinstită” în
Transnistria? Unii foarte bine. Cu ani în urmă, când nici nu se pomenea de
vreun holocaust în Transnistria, un domn ne povestea la o cafea băută la
Athenee Pallace cum și-a făcut el armata în Transnistria, cum a făcut avere!
Făcea naveta Transnistria – București. Uniforma militară îl apăra de orice
control, iar el venea la București cu sume mari de mărci germane „de ocupație”,
valabile în teritoriile ocupate și administrate de germani. Le aducea de la evrei
din Transnistria și le ducea unor evrei din București. Aceste mărci erau
aceleași la Paris și la Odessa. Numai că la Odessa se procurau ușor și, via
București, ajungeau în Franța, iar de acolo veneau, cumpărate pe acele mărci,
bijuterii, opere de artă etc!… Nu l-am crezut! Dar după 1990 a apărut
confirmarea, documentul, publicat chiar de un evreu: Teodor Wexler. În volumele
masive de documente privind situația evreilor din România, răposatul Wexler,
evreu de bună credință, a publicat și stenograma unei discuții despre evrei
într-o plenară a PCR ținută în 1945, 5 octombrie. Iată ce spune Vasile Luca, în
deplin consens și cu ceilalți comuniști participanți la discuție, majoritatea
evrei: „Și ce au făcut evreii din lagăre? Au venit cu saci de ruble. Au cumpărat
ruble cu 5 lei și le-au vândut cu suta apoi. (…) În scurt timp au devenit
milionari! (…) S-au îmbrăcat în uniforme rusești și au luat vitele de la
țărani.” (pag. 26-28)
Așadar, de la holocaustul din Transnistria evreii se
întorc cu saci de ruble!…
Cum ar fi oare să aflăm că evreii s-au întors
milionari de la Auschwitz?!… Cine ne-ar crede? Cine ne-ar mai crede că la
Auschwitz a fost holocasut?!…
Iată însă că de la holocaustul din România te puteai
întoarce cu „saci” de bani! Atunci cum rămâne cu acest holocaust, despre care
unii, în frunte cu rabinul șef Moses Rozen, au afirmat că a început în
România?! Tot ce se poate dovedi cu documente este că la noi, în România, țară
unde tout est pris à légère a început Holocashul, chiar înainte de a se încheia
Holocaustul, caz clar, indiscutabil, de protocronism românesc! Să vedem cine ne
contestă și această prioritate mondială: Holocashul a început în România!… Avem
dovezile necesare!
În fine, că tot vorbeam mai sus de umorul evreiesc,
mi-e ușor de imaginat cât s-a rîs la București, în cercurile evreiești cele mai
înalte, pe seama evreilor fraieri din Occident! Aceștia erau bombardați cu
scrisori prin care li se cerea ajutor material, bani adică, pentru a întreține
lupta de rezistență armată împotriva asupririi și abuzurilor regimului
dictatorial al Mareșalului! Acele scrisori vorbeau despre suferințe evreiești
inimaginabile – cuvîntul inimaginabil face real și credibil orice scenariu!, dar
și despre faptele de vitejie ale haluțimilor, evrei tineri din formațiunile
paramilitare de auto-apărare a evreilor. Poduri aruncate în aer, trenuri pline
de muniție și trupe deraiate și mitraliate, depozite de carburanți transformate
în torțe imense etc., etc. Aceste compoziții literare (care au premers
literatura realist-socialistă de după Eliberare, cu eminenți reprezentanți
evrei) au avut mare efect în Occident, de pe urma lor veneau din America sume
mari, mult peste nevoile Comunității, așa că un număr restrâns de activiși
sioniști își opreau partea leului din acest ajutor! Gluma a ținut chiar și după
ce autoritățile românești au intervenit și i-au arestat pe escroci. Norocul lor
că au fost arestați. Nu au apucat să fie judecați, căci a survenit 23 august
eliberator din pușcării! Așa că după 23 August 1944 au putut pretinde că sunt
victime ale regimului, luptători anti-fasciști neînfricați! Cu pensiile și
onorurile adiacente!… De data asta plătite de fraierii de români, nu de
fraierii de evrei americani!… Alte glume, alte hohote de rîs în sînul evreimii
românești… Că și evreii sunt mari meșteri în a lua la mișto încercările vieții,
ale istoriei!
Ce s-a mai rîs și atunci când, tot după 1944, au
început evreii să fie recompensați pentru suferințele din anii de dictatură
antonesciană, mulți dintre ei cu diplome universitare și cu funcții
intelectuale! Cei mai mulți evrei, cu Brucan în frunte, s-au vrut profesori
universitari! Unul dintre ei a rămas de pomină printre ovrei: a cerut să fie
numit conferențiar universitar, spre mirarea celorlalți. După ce și-a luat
patalamaua în mână, colegii de …catedră l-au întrebat de ce așa modest? De ce
numai conferențiar?! Și ce au mai rîs?! Bietul Ițic, care în viața lui nu
călcase prin vreo universitate, nici măcar ca student repetent, crezuse, în
ingenuitatea sa congenitală, că rangul de conferențiar este cel mai mare, doar
despre profesori auzi la tot pasul! Iar el nu cunoscuse niciun conferențiar,
așa că i-a plăcut și a ales să fie ceea ce nu înțelesese ce înseamnă!… Repet:
ce s-a mai rîs la Comunitate pe seamă acelui evreu naiv și neinformat!…
Drăguțul de el!…
Dar cel mai mult s-a rîs totuși pe vremea lui
Antonescu! Scosese Antonescu niște legi anti-semite de te cruceai! Pentru te
miri ce fleac erau bieții evrei condamnați la zile întregi de recluziune, de
temniță! Uneori chiar și o săptămână! Cel mai puțin, o zi lumină, de expunere
la stâlpul infamiei!… E drept, la acest din urmă supliciu barbar, de inspirație
medievală, nu a fost supus decât un singur evreu, Alexandru Spiegel, din
Hârșova! A fost acuzat – tata zicea că pe nedrept, pentru stocare de produse alimentare.
Așa că la începutul lunii Ianuarie 1941, evreul nostru și trei țărani, cu
aceeași culpă, au fost expuși în piața mare din Hârșova, să-i vadă lumea și
să-i rușineze. Seara, la lăsatul întunericului, au fost trimiși acasă!… Nu se
mai puteau ține bine pe picioare, căci din cauza frigului mântuiseră tot ce
adusese tata de mâncat și mai ales de băut, transformând locul de penitența
într-un soi de piknik, improvizat în taxiul cu care tata a venit special de la
Constanța, să nu rateze așa „oportunitate” de a-și exhiba anti-semitismul,
„funciar la români”! (Am citat-o la Lya B.)
Am povestit această întâmplare pe site-ul meu, cu ceva
vreme în urmă! Ca urmare, am fost căutat să mi se povestească ce se mai
întâmpla la Constanța pe vremea Mareșalului când erau arestați evreii pe capete
și condamnați, care la trei zile, care chiar la o săptămână de detenție.
Pușcăria orașului era în plin centru, pe Tomis! Așa că era simplu pentru
prietenii ovreiului sau ai ovreilor întemnițați să se prezinte la închisoare și
să ceară vorbitor cu condamnatul. Directorul închisorii, constănțean și el, băiat
de oraș adică, aproba fără nicio reținere. Mai ales că pe mulți evrei îi
cunoștea pesonal! Le era prieten!
La vorbitor, pe vremea aceea, se putea veni și cu
de-ale gurii din bătrâni… Așa se face că sala de vorbitor se transforma
într-una de chef! Chef chef! Numai lăutarii lipseau! Dar nu totdeauna! Când și
când, printre deținuți, se mai nimerea și vreun lăutar, doi! Că doar prigoana
antonesciană i-a vizat și pe țigani! Împotriva voinței lor erau scoși din
celula sordidă și întunecoasă și puși să le cânte boierilor constănțeni, greci,
turci, români sau armeni, evrei! Trebuie spus că la Constanța au trăit cei mai mulți
evrei care s-au împăcat bine cu paharul! Nu le-a fost teamă că în vin se află
adevărul și l-ar putea rosti fără voia lor!… Nu aveau ce să ascundă! Așa se
face că evreu este cel care a rostit fraza magică „eu sunt de naționalitate
constănțean!…”
Mi-nchipui și ce „mișto monstru” s-a mai făcut în
cercurile evreiești și pe seama ideii, de un umor tipic evreiesc, de a se
atârna înscripționarea carne cusher pe cadavrele legionarilor de care s-au
folosit la înscenarea de la Abator, din ianuarie 1941… Cadavrele legionarilor,
am zis! Nu ale evreilor! Evreii erau cu regia!…
În concluzie: s-au petrecut în acei ani scene și
momente de omenie înălțătoare! La Constanța, la București, nu mai vorbesc în
Ardeal! În Moldova, la Iași, în Basarabia și Transnistria! Unele patetice,
altele, nu puține, de tot hazul! Vestitul haz de necaz românesc! L-au simțit și
evreii, chiar în timp de cumplit război mondial! Puțini au fost evreii din
România care au avut ocazia să-l pipăie cât a fost de cumplit! Privilegiul ăsta
l-au avut numai românii, câteva sute de mii, la Cotul Donului, în munții Tatra…
…Așadar sunt tare și definitiv supărat pe evreii
nemernici, mizerabili, care au scornit basna mizerabilă cu holocaustul din
România! Îi iert pentru minciunile inventate, prin care s-ar discredita pentru
vecie neamul românesc dacă ar fi luate în serios! E foarte ușor de demonstrat
că sunt minciuni!… Nu-i mai crede nimeni!
Dar n-am să-i iert și nici Dumnezeu să nu-i ierte pe
evreii care prin propaganda uriașă și stupidă dezlănțuită pe această temă
mincinoasă au împiedicat să se afle despre momentele de excelență umană
petrecute la așa zisul holocaust, momente care au ridicat valoarea ființei
umane în general, nu numai în ipostaza ei românească! Au împiedicat consemnarea
lor, ca momente de excelență românească, de omenie rodnică, în acțiune!
La aceste momente fantastice în ordinea morală a lumii
face trimitere expresă chiar și Filderman, liderul evreimii, în Testamentul
său: „Am fost martor al unor mișcătoare scene de solidaritate și de ajutor
între români și evrei (s.n.) în anii de grea încercare din timpul infernului
nazist în Europa. Mareșalul Antonescu a rezistat cu succes presiunii naziste,
care impunea măsuri dure împotriva evreilor! Aș aminti doar câteva exemple:
– Grație intervenției energice a Mareșalului
Antonescu, a fost oprită deportarea (în Germania – n.n., I.C.) a mai mult de
20.000 de evrei din Bucovina;
– El a dat pașapoarte pașapoarte în alb, pentru a
salva de teroarea nazistă evreii din Ungaria, a căror viață era în pericol;
– Grație politicii sale, bunurile evreilor au fost
puse sub un regim de administrare tranzitorie, care, făcându-le să pară
pierdute, le-a asigurat conservarea în scopul restituirii la momentul oportun.”
Subliniez apăsat secvența „făcându-le să pară
pierdute”, „să pară”!…
Cum vă spuneam: curat la mișto! De mântuială! Treabă
românească! Nici de un holocaust ca lumea nu am fost în stare!… Ditamai
Mareșalul a ajuns „să se facă”! Să joace teatru! Să mimeze belirea evreilor! Să
mimeze holocaustul!…
Așadar mult clamata confiscare a averilor evreiești a
fost făcută de sanchi! La derută! Numai pe hârtie! Ca să dea satisfacție
comisarilor europeni de atunci! Ce scandal!… Ce situație penibilă! Ce moment
înălțător, de excelență românească!… Fără pereche în acei ani de dezumanizare
mondială!
*
Din păcate, corul impostorilor și al calomniatorilor a
acoperit glasul evreilor normali, al evreilor cinstiți! Nu puțini, dar totuși
insuficienți, din păcate! Astfel că la șapte decenii de la acei ani de cumpănă
ne-am ales nu cu inventarul amplu, cuprinzător, a tot cuprinzător dacă s-ar fi
putut, și atât de reconfortant al faptelor de solidaritate umană românească cu
evreimea disprețuită și urgisită pe tot continentul! Cu chiu și vai au răzbit
prin fortificațiile uitării și ale ignorării, ale minciunii, ici și colo câte o
mărturie, cum sunt cele mai sus comentate. Dar celelalte, despre care avem
toate motivele să credem că n-au fost puține, cine le mai recuperează din hăul
uitării?!
I-ați obligat prin teroare pe bieții oameni, evrei sau
români, să le uite! Să le facă uitate, să le distrugă! Abia câteva au mai
rămas, salvate ca prin minune!! Slavă Domnului, deși sunt puține, sunt
suficiente ca să putem reconstitui adevărul! Un adevăr reconstituit din
cioburi! Din cioburi atât de curat strălucitoare!
…De ce, domnilor evrei degenerați, activiști ai
minciunii, de ce ați nesocotit dreptul nostru la adevărul integral despre
omenia românească, a părinților noștri?! Despre faptele lor minunate?!
Chiar nu vă simțiți bine în fața Omului frumos
împlinit ca Om?! Vă deranjează omenia? Cumva nu vă simțiți oameni?! Nu sunteți,
împreună cu noi, fiii aceluiași Dumnezeu? Vă indispunea bunătatea noastră fără
de leac, nedezmințită nici în cele mai grele clipe?! Vă umilea?! Vă complexa?!
Vă umplea de venin?!…
Chiar țineți ca nicio faptă bună să nu rămână
nepedepsită?!…
Ce milă și ce silă mi se face de voi?!…
Sictir din fața mea!, cum ar zice orice evreu din
Constanța.
ION COJA
PS Spuneam mai sus, despre
cartea de care m-am folosit, că prin titlul ei, Dosarele suferinței, nu mi-a
inspirat încredere și ani de zile, din păcate, am lăsat-o neatinsă! Iată de ce:
În 1945, imediat după război, fiecare familie de evrei din România a primit o
carticică, un chestionar lung, intitulat aproximativ la fel: Dosarul
suferințelor unei familii evreiești, cu aproape 80 de întrebări, privind anii
de prigoană prin care au trecut evreii din România. Întrebări de genul: ce
bunuri materiale v-au fost confiscate? Ați fost dat afară din servici? Cât timp
nu ați găsit de lucru după ce ați fost concediat? Etc., etc. Cu privire la
evreii ale căror suferințe au fost „încununate” prin moarte, prin exterminare,
nu apare însă nici măcar o singură întrebare! La pagina 2 este o întrebare vagă
despre „victimele și dispăruții” din familia respectivă, iar când întrebarea
devine mai detaliată, aflăm că prin termenul victimă se referă la „arestări,
maltratări, evacuări, expulzări, pagube”! De asasinate, execuții în masă sau
exterminare, genocid, pogrom, nici măcar o întrebare!
Așadar, la data când s-a întocmit acest chestionar de
către însuși Congresul Mondial Evreiesc, conștiința colectivă evreiască nu avea
în vedere, ca suferințe extreme îndurate de evreii din România, decât
„arestări, maltratări, evacuări, expuzări, pagube”!… S-a adunat astfel un
material documentar imens: peste 100.000 de „dosare ale suferinței evreiești”!
Acest material documentar extrem de prețios nu a fost niciodată adus în
discuție de susținătorii genocidului din România. De ce? Probabil pentru că prin
conținutul lor faptic infirmă orice supoziție de genocid, de holocaust!
Mai mult, am primit informația că acest fond
documentar, aflat în arhiva Federației Comunităților Evreiești din România, a
fost distrus!… Nu mi-a venit să cred. Drept care am cerut, în temeiul legii, să
ni se dea acces liber la acest fond! Am fost plimbați cu vorba, cum că fondul
se află în reorganizare… Vom reveni cu cererea noastră apelând la justiție!
FCER este bugetată se statul român și este obligată să ofere publicului
interesat accesul la arhive.
Mărturia profesorului RAOUL VOLCINSCHI
Subsemnatul RAOUL VOLCINSCHI, domiciliat în
Cluj–Napoca, profesor universitar pensionar, membru al Asociaţiei Foştilor
Deţinuţi Politici din România, am de făcut următoarea declaraţie, în faţa d-lui
profesor Ion Coja :
Sunt originar din Cernăuţi unde, în 1940, am trăit
drama evacuării familiei mele din Cernăuţi. Eram elev la liceul Aron Pumnul şi
făceam parte din echipa de fotbal Dragoş Vodă. Jucam la pitici. În Cernăuţi
erau trei echipe la care jucau tinerii evrei: Macabi, Borohov şi Hasmonea.
Deseori jucam românii cu evreii, meciuri agreabile, fără nici o tensiune de
natură rasistă, antisemită sau antiromânească. Ne cunoşteam bine între noi,
chiar dacă eram la şcoli diferite şi trăiam în cartiere diferite.
În seara zilei de 27 iunie la radio Monte Carlo, pe
care familia mea îl asculta cu regularitate, s-a anunţat că România este
obligată să cedeze Basarabia şi Bucovina. La radio Bucureşti, încercând să
aflăm ce se întâmplă, se comenta felul cum a decurs examenul de bacalaureat al
principelui Mihai… Nimic despre ultimatum ! Tata însă ne-a pus să începem
împachetarea lucrurilor din casă, în vederea refugierii noastre în Ţară. A doua
zi, de dimineaţă, tata m-a trimis să-mi scot actele şcolare de la liceu, care urmau
să-mi fie necesare înscrierii la şcoală în septembrie. Drumul meu de acasă până
la liceu trecea prin Piaţa Unirii şi prin faţa Primăriei. Când am ajuns la
primărie am văzut că în stradă zăceau cinci cadavre de soldaţi români, al căror
sânge se scursese în praful de pe caldarâm. Câţiva oameni de pe margine priveau
consternaţi şi derutaţi. Am întrebat ce se întâmplă, au venit deja ruşii la
Cernăuţi ? Mi s-a răspuns că soldaţii au fost omorîţi „de ăia” ! Şi mi s-a
arătat spre două automobile în jurul cărora se învârteau vreo 12-15 tineri
civili, înarmaţi, unii aveau chiar două automate, unul în mână, altul la spate
şi se agitau să încapă toţi în maşini. Îi cunoşteam pe toţi, pe unii din
vedere, pe alţii personal sau după nume: Aufleger Feibiş, Fisher, Abacumov,
Eisinger Siegfried. Jucau fotbal în formaţia de juniori a echipelor evreieşti
amintite. Au plecat strigând „Zum Flugplaz”!(„La aeroport !”) M–am întors acasă
pe un drum ocolitor, căci se auzeau focuri de armă pe alte străzi.
În grupul amintit se afla şi Sigi Bainer, pe care îl
cunoscusem bine căci jucasem fotbal împreună, în câteva meciuri, ca adversari.
L-am regăsit pe la mijlocul anilor ’50, la securitatea din Cluj, când am fost
anchetat şi de câteva ori am fost bătut măr de acest Sigi Bainer. Am încercat
să vorbesc cu el omeneşte, amintindu-i că ne cunoaştem bine şi că n-are cum să
vadă în mine un agent al puterilor imperialiste occidentale, cum eram acuzat.
Mi-a spus de mai multe ori : „pentru trecut un monument, pentru prezent un
glonţ !”
Îl mai întâlnisem de câteva ori în Cluj, fusese un mic
contrabandist înainte de a se angaja la securitate, ca anchetator şi bătăuş.
Când m-am eliberat am aflat că plecase în Israel.
Raoul Volcinschi

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu