vin
sărbătorile
elisabetei
~*~
mă
pregăteam de singurătatea sărbătorilor
și
să rescriu oda în metru antic
totul
era pustiit în lume
într-o
scrisoare din decembrie 1883
veronica
îl întreba pe eminescu
de
ce nu se însoară
și
el i-a răspuns
n-are
timp nu e pregătit
eu
am timp și sunt pregătit
în
camera mea roasă de șoareci
moartea
înaintează târâș
cu
dinții cărui animal fără de trup
mă
gândeam la afirmația
bbc
,,dacă
ar fi fost nebun caligula
nu
ar mai fi fost ales împărat”
să
cer demiterea pri-mu-lui-mi-nis-tru
în
țara mea nu mai există cai
care
să devină consuli
în
vis
am
văzut și ultima herghelie
o
pășteai tu
dinspre
nord înspre sud
crezând
că-ți va fi mai bine
învelindu-te
cu mine
pretutindeni
repetându-se
în cor
nu
exiști
nu
poți exista
cea
care poartă numele tău
nu
ești tu
ai
murit la yale
în
același an cu jerome
cel
mai mare profesor de poetică al lumii
după
ce a demonstrat poezia
este
mai presus de politică
decât
orice sistem anapoda
în
acel an fusese la auschwitz
și
el a încheiat pacea ierusalimului
am
vrut să-i scriu lui trump
și
să aflu
cine
este nebunul lumii
dacă
sunt mai mulți
vin
sărbătorile
numai
noi
am
rămas pe pământ
~*~
cătălin
afrăsinei
Poemul „vin sărbătorile”, dedicat
Elisabetei, este o meditație gravă asupra singurătății, degradării istorice și
falimentului sensului într-o lume post-umană, în care iubirea, politica și
poezia par să supraviețuiască doar ca relicve culturale.
1. Vocea lirică și singurătatea ca ax
central
Textul se deschide confesiv, într-un registru al retragerii: „mă pregăteam de
singurătatea sărbătorilor”. Sărbătoarea – prin tradiție un timp al comuniunii –
este golită de sens și devine un spațiu al izolării. Camera „roasă de șoareci”
este o metaforă puternică a precarității existențiale și a degradării intime,
în care moartea „înaintează târâș”, dezindividualizată, animalică, fără chip.
2. Intertextualitatea ca mecanism critic
Referințele culturale nu sunt ornamentale, ci funcționează ca instrumente de
judecată istorică:
Eminescu și Veronica Micle introduc
tema timpului ratat: poetul nepregătit pentru viață, în contrast cu eul liric
care afirmă amar „eu am timp și sunt pregătit” – o ironie tragică, pentru că
acest timp nu mai are ce să împlinească.
Caligula, citat prin
filtrul BBC, deschide reflecția asupra nebuniei puterii: nu nebunia e problema,
ci sistemul care o legitimează.
Auschwitz și
„pacea Ierusalimului” marchează extrema contradicției morale a secolului:
barbaria absolută coexistând cu aspirația spre reconciliere.
Astfel, poezia devine un spațiu de confruntare între
memorie și prezent, între cultură și eșecul ei.
1. Politicul ca farsă și absurd
Imaginile politice sunt grotesc-ironice: „în țara mea nu mai există cai / care
să devină consuli” sugerează dispariția completă a oricărei măreții, chiar și a
celei caricaturale. Dorința de a-i scrie lui Trump nu este un gest civic real,
ci expresia nevoii disperate de a identifica „nebunul lumii” – sau poate de a-l
recunoaște în plural.
4. Elisabeta – prezență și absență
Figura Elisabetei este spectrală, existentă doar prin negare: „nu exiști / nu
poți exista”. Ea devine simbolul iubirii imposibile, al identității pierdute,
al celui drag anulat de istorie și de discursurile colective. „Învelindu-te cu
mine / pretutindeni” sugerează o ultimă formă de intimitate: protecția prin
poezie.
5. Finalul apocaliptic
Versul final – „vin sărbătorile / numai noi / am rămas pe pământ” –
concentrează sensul întregului poem. „Noi” nu este o comunitate reală, ci o
rămășiță, o minoritate existențială: cei care încă mai simt, mai iubesc, scriu,
într-o lume golită de repere.
Poemul este o elegie lucidă și neliniștitoare despre epuizarea sensului istoric
și despre supraviețuirea poeziei ca ultim refugiu. Dedicarea Elisabetei nu este
un gest intim simplu, ci o formă de rezistență: atâta timp cât există un „tu”
invocat, lumea nu este complet pierdută.




Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu