duminică, 14 decembrie 2025

Gheorghe Constantin Nistoroiu - Nicolae Onu - Ucenic al lui Zamolxe și al lui Hristos

 



Nicolae Onu - Ucenic al lui Zamolxe și al lui Hristos

Prof. dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu, Cavaler de Clio

14 Decembrie 2025

 

„Soarele Daciei m-a născut și am fost trimis în Egipt cu o mână de Pământ în Sân ca dacic, la Piramida Egipteană”

După ce Bunul Dumnezeu l-a creat pe primul Om perfect, născând astfel seminția pelasgă, i-a dăruit o consoartă pe măsură în care s-au sălășluit ca într-o Corolă înmiresmată totul în toate: frumosul, adevărul, binele, ruga, cântarea, armonia, și i-a înmulțit familia pentru a-i înlesni creația întru diversitatea ei serafico-umană în care să premărească pururea familia cerească!

A așezat Familia umană într-un cadru paradisiac pentru a sluji deplin logosului, Sfintei Treimi, prin gând, cuvânt, faptă bună în primul Templu – Natura cu toată frumusețea ei serafică prin har, sinceritate, puritate, inteligență, înțelepciune să rămână continuu întru comuniune cu El, ca sacerdot și terapeut deopotrivă atât pentru trupul cât și pentru sufletul său.

În pământul ales, binecuvântat care va arde permanent dogoarea divină, în Vatra sacră - Dacia Mare a răspândit Dumnezeu toată Sămânța virtuțiilor în care să-și desăvârșească Omul diversitatea vocațiilor înscrise sinelui său: învățător, preot, filosof, poet, artist, medic, scriitor, terapeut, profet, ca o compensare suavă și divină fiindcă, ne mărturisește marele isihast carpatin Avva Ghelasie Gheorghe-Mănăstirea Frăsinei-Vâlcea: „Poporul meu, Neamul nostru a „dus” din Moși-strămoși Pământ la Cer, din care Dumnezeu „trup” și-a făcut!” (Ierom. Ghelasie Gheorghe, Moșul din Carpați – Căutarea Originilor, Colecția Isihasm – 2000)

Pe acest pământ străbun binecuvântat totul era sacru: omul – familia, ogorul, plantele, apele, munții, codrul, „râul, ramul”, vorba geniului național-universal Mihail Eminescu,care a gratulat pădurea, în maniera lui caracteristică, numind-o „Codrul Măriei sala”, florile, peștera, bogățiile subsolului, câmpiile, păsările, dealurile, aerul, soarele, clima, toate îi slujeau terapeutic Omului și toate erau într-o deplină armonie și comuniune cu Atotființitorul Dumnezeu.  „Ceea ce trebuie să știm este că România, mărturisește terapeutul Nicolae Onu, are o tradiție foarte bogată de utilizare a plantelor medicinale, atât de bogată, încât nu există nicio boală pentru care să nu poată fi găsită o plantă de leac la noi în țară. Asta se întâmplă pentru că aici găsim toate formele de relief, o mulțime de condiții ale solului și de climă... Dacii au ținut plantele la îndemână atât în medicină, cât și în ritualuri și în hrana de toate zilele, fiindcă mâncarea era și ea considerată un mijloc de a vindeca boli.” (Nicolae Onu/ Mihaela Onu, Plante Tămăduitoare - Remedii naturale pentru cele mai întâlnite boli, Ed. Bookzone, București, 2025).

Natura în întreaga ei ființialitate a fost creată pentru a fi și ar mai putea fi încă templu natural în sânul căruia omul religios pelasgo-traco-geto-daco-român și-a ridicat Templul sacru spre a aduce cinstire și mulțumire pentru tot și pentru toate cele spre ființă, Bunului Dumnezeu! Natura în deplina ei sacralitatea-Dar divin era în același timp Templu sacru și Templu natural. Aerul e în pădure, apa e în pădure, lumina e în pădure, hrana e în pădure, casa e în pădure, biserica e în pădure.Totul era acolo înmiresmat de Aurora cerească a fascinației hristic-divine: poezie, folclor, rugă, basm, doină, artă, balsam, tămăduire, știință, profeție, Om și Dumnezeu! „În natură ești aproape de Dumnezeu. E Dumnezeu și în biserică. Numai că biserica noastră se închide seara, pe când cea din natură nu se închide niciodată, nici ziua, nici noaptea” (ibid.) astronomul francez Camille Flammarion, în lumina soarelui, pe marginea mărilor înfuriate sau a fântânilor limpezi, printre peisajele de toamnă, sau florile de Aprilie și în tăcerea nopților înstelate, am căutat pe Dumnezeu. Natura explicată de știință mi l-a arătat într-un chip deosebit. În ea el e vizibil ca forță intimă a tuturor lucrurilor.

Am privit în natură raporturile armonice, care constituie frumusețea reală a lumii și în estetica lucrurilor am găsit manifestarea glorioasă a cugetării supreme.Nici o poezie omenească nu mi-a părut că s-ar putea compara cu adevărul naturii și Cuvântul veșnic mi-a vorbit cu mai multă elocvență în cele mai modeste opere ale naturii decât omul în cele mai pompoase poeme ale sale” (Camille Flammarion, Dumnezeu în Natură, trad. Arhiereul Irineu Mihălcescu-Târgovișteanu, Ed. Aurom, București-1997, p. 7)

Dacă, conaționalul său ateu August Comte, ponegrit „părintele filosofiei pozitive”, a susținut în micimea sa rațională că: „știința a exclus pe Dumnezeu din natură și l-a condus până la marginea ei, mulțumindu-i de serviciile sale provizorii,” savantul Camille Flammarion i-a înmânat Atotcreatorului sceptrul imperial asupra naturii, prin colosala lucrare, Dumnezeu în Natură, demonstrând științific că „Dumnezeu este în natură „forță vie și personală, cauza mișcărilor atomice, legea fenomenelor, rânduitorul armoniei, tăria și susținătorul lumii”. „Pădurea în veșmântul sacerdotal-verde e o înaltă Școală.  O adevărată Academie a spiritului!

Creștinul ortodox valah trebuie să fie într-o desăvârșită simbioză cu Natura așa cum tot el trebuie să fie într-o deplină comuniune cu Dumnezeu și cu Maica Cerului – Fecioara Maria. „Pădurea te învață multe, te învață inteligența naturii și uneori chiar glumele ei tainice... Trebuie să fii în rezonanță cu pădurea și cu ce e în ea. Eu am în mine apă cu memoria mea” (Nicolae Onu, op. cit.).

Marele istoric-geograf get originar din Pont, Strabon (63 î.Hr.-17 d.Hr.), în capodopera sa, Geografia, alcătuită din 17 cărți ilustre, mărturisea despre Zamolxe – profetul, legiuitorul și tămăduitorul dacilor, care locuia în peștera Muntelui Kogainon, la poalele căruia susura unda cristalină a râului Kogaionon, că templul lui era doar peștera, precum mai târziu cea a Sfântului Apostol Andrei-Ocrotitorul Daciei, iar străbunii săi, „Dacii nu se rugau înaintea altarelor. Cultul lor era celebrat în păduri, pe înălțimile munților, fără temple.” (Strabon, Geografia, cartea a VII-a,c.f.Constantin Virgil Gheorghiu, Poporul nemuritorilor, Ed. Sophia, București - 2014).

Sacerdoții Profetului Zamolxe purtau veșminte albe din in, cu o croială impecabilă asemeni Esenienilor-traci, asemeni Mântuitorului Hristos și celebrau cu admirație cultul trupului și al sufletului întru apoteoza luminii.„Sănătatea și prospețimea trupului, grăia nemuritorul Zamolxe, se menține prin exerciții și hrană curată, iar cea a sufletului se îngrijește prin incantații care sunt rugăciuni și frumoase discursuri!” (Hegel, Leqons sur la philosophie de l-Histoire, Paris, 1946). Aceste incantații sacre caracterizează în sacerdot și credincioșii săi frumosul și divinul: „aducând înțelepciunea în suflete și, continuă Zamolxe, odată ce ea s-a format și este acolo, este ușor de dat sănătate capului și restului trupului.” (Platon, Charmide, I, V.)

Așadar, Omul pelasgo-traco-geto-dac trebuia să se conformeze împărăției luminii. „Prescripția generală este, așadar, puritatea spiritului și a trupului...” (Herodot, I,CXXXVI - CXXXVIII). Din înțelepciunea Profetului Zamolxe picurau peste traco-dacii săi elixirile vieții trupești și sufletești întru admirația Cerului și recunoștiința pământului: „apărarea Cetății, Adevărului, ascultarea de preot, de părinți, săparea unei fântâni, sădirea de pomi, ocrotirea naturii, a vârstnicilor, cultul strămoșilor, curajul, libertatea, răbdarea,dreptatea, jertfa” (Herodot,IV,XCV).

Înțeleptul sfânt Nicolae Velimirovici care, asemeni tuturor sfinților a fost un iubitor de Natură, grăia plin de admirație: „Natura întreagă se aseamănă unu pian mare, în care făpturile sânt, de fapt, clape. Orice clapă ar atinge omul, poate auzi ecoul sufletului său.” (Sfântul Nicolae Velimirovici, Gânduri despre Bine și Rău, trad. Ionuț/ Sladjana Gurgu, Predania).

Traco-geto-dacii spuneau întotdeauna că oamenii la care mintea stăpânește în chip desăvârșit peste gândire sunt inteligenți, poate chiar înțelepți. Dar Dumnezeu a înzestrat toată Creația Sa cu inteligență. Chiar și materia. Să nu uităm că la noi și numai la noi: „Pietrele dacilor vorbesc!”

„Când ne uităm la inteligența plantelor, reia Ucenicul lui Zamolxe..., Nicolae Onu, ne dăm seama cel mai bine de ce nu ne ajută doar planta în sine, ci și credința, rugăciunea, încrederea că puterea naturii ne vindecă... Dumnezeu le-a pus acolo și le-a învățat să tămăduiască. Fiecare plantă știe unde să se ducă... (are radarul ei de tămăduire n.a.) Sau cum să nu aibă inteligență copacul? Vezi când se îngălbenesc și cad frunzele, pentru că el a simțit că vine iarna, știe că dacă îngheață apa, el crapă și moare, și atunci își lasă seva în jos, își oprește vegetația și îi dă drumul din nou la primăvară. Cel mai inteligent copac de pe pământ din punctul acesta de vedere este fagul, care așteaptă 18 zile de căldură consecutiv ca să pornească în vegetație. ” (Nicolae Onu, op. cit.).

În pământul Gliei nostre - Dacia Mare, binecuvântat de Zamolxe, de Dumnezeu, de Maica Domnului, de Mântuitorul Hristos, de Patriarhii, Profeții și Sfinții noștri, în care au odrăslit lacrimile Mamelor, Fecioarelor, Monahiilor, sfințit cu sângele cald al martirilor și pustnicilor, „Soarele răsare în ochii de Țărână ai Vetrei străbune”. (Ierom. Ghelasie Gheorghe, Moșul din Carpați - Căutarea Originilor, Colecția Isihasm, 2000).

Tot ce a creat Bunul Dumnezeu - logosul în Creația divină: om, munte, plantă, pom, floare, apă, iarbă, pasăre, animal, pământ, cer, zi, noapte, stea, soare, lună, aur, argint, perlă, diamant, furnică, albină, păianjen și toate celelalte aduc mulțumire,slujire, slăvire Atotcreatorului prin: grai, semeție, aromă, fruct, mireasmă, undă, legănare, viers, muget, odrăslire, lumina angelică, sărbătoare, inspirație, călăuzire, surâs de luceafăr, plutire în ambrozia inimii, strălucire princiară și clericală, prinos al frumuseții femeii, hărnicie și sârguință, miere și nectar, harpă mirifică vibratoare...

Pădurea a crescut Bradul ca simbol al înălțimii și neaplecării Marelui împărat Burebista, cutezătorului Decebal, cuceritorului Mircea cel Mare, Leandrul Apostolului Andrei, Smochinul Sf. Ier. Nicolae, Fagul, ca flamură a Sf. M. Mc. Gheorghe, i-a înlesnit marelui Țepeș Vodă legiunea de țepi pentru „îndreptarea” vrăjmașilor lăuntrici și a dușmanilor din afară, i-a dăruit lui Ștefan Vodă Stejarul din Borzești, le-a plămădit Gorunul lui Horea și Zian Arsenie Boca, i-a conferit Arțarul Întregitorului Daciei – Mihai Viteazul, i-a înflorit Salcâmul cu mireasma serafică pe drumul Calvarului – Canalul Morții, altui poet nepereche Andrei Ciurunga și multor camarazi de-ai săi, i-a mlădiat smerenia Salciei poetei mistice Maica Teodosia – Zorica Lațcu și patriarhului Iubirii – Arsenie Papacioc, și evident i-a decernat un Codru de argint cu Potirul de aur plin al geniului, Craiului liric și profetului Mihail Eminescu.

Pădureaa dăruit cu prisosință din bunătatea sa imperială material pentru Casă cu toate accesoriile ei, pentru școală cu toate cele de trebuință, pentru lăcașuri sfinte cu toate împodobirile lor: catapeteasmă, iconostas, toacă, cruce, amvon, Crucea ca apoteoză a martirilor, Crucea Răstignirii lui Iisus – cea dătătoare de viață întru divina Sa Înviere.

Pădurea plămădește din trupul ei mare, regal și tămăduitor toată materia primă necesară vieții omului de la naștere până la plecare, pentru școală, biserică, spital, teatru, cinema, ateneu, stadion, palat, muzeu, instrumente muzicale, articole sportive, iar pe întinsul ei covor de catifea găsim hrană comestibilă, plante tămăduitoare și ciuperci  vindecătoare.

Pădurea e cel mai frumos poem al naturii în sânul căreia își concertează rapsodia toate păsărelele măiastre și își află sălașul multe dintre viețuitoare, fiind acoperământul sacru al Florei, Faunei, altar schimnicelor, sihaștrilor, dar și refugiu pentru haiducii dreptății sociale. Tradiția ne amintește că pământul Daciei Mari era de la un capăt la altul o imensă pădure.

Povestea codrului

„Împărat slăvit e codrul,/ Neamuri mii îi cresc sub poale,/ Toate înflorind din mila/ Codrului, Măriei-Sale.// Lună, Soare și Luceferi/ El le poartă-n a lui herb,/ Împrejuru-i are dame/ Și curteni din neamul Cerb.// Crainici, iepurii cei repezi/ Purtători îi sunt de vești,/ Filomele-i țin orchestrul/ Și izvoare spun povești.// Peste flori, ce cresc în umbră,/ Lângă ape pe potici,/ Vezi bejenii de albine,/ Armii grele de furnici...// Hai și noi la craiul, dragă,/ Și să fim din nou copii,/ Ca norocul și iubirea/ Să ne pară jucării.// Mi-a părea cum că natura/ Toată mintea ei și-a pus,/ Decât orișice păpușă/ Să te facă mai presus.

 

Amândoi vom merge-n lume/ Rătăciți și singurei,/ Ne-om culca lângă izvorul/ Ce răsare sub un tei.// Adormi-vom, troieni-va/ Teiul floarea-i peste noi,/ Și prin somn auzi-vom bucium/ De la stânele de oi.// Mai aproape, mai aproape/ Noi ne-om strânge piept la piept.../ O, auzi cum cheam-acuma/ Craiul sfatu-i înțelept!// Peste albele izvoare/ Luna bate printre ramuri,/ Împrejuru-ne s-adună/ Ale Curții mândre neamuri:/ Caii mării, albi ca spuma,/ Bouri nalți cu steme-n frunte,/ Cerbi cu coarne rămuroase,/ Ciute sprintene de munte -// Și pe teiul nostru-ntreabă:/ Cine suntem, stau la sfaturi,/ Iară gazda noastră zice,/ Dându-și ramurile-n laturi:// - O, priviți-i cum visează/ Visul codrului de fagi!/ Amândoi ca-ntr-o poveste/ Ei își sunt așa de dragi!” 1878,1 Martie (Eminescu, Poezii, Editura pentru Literatură, 1965).

Nicolae Onu-Dica, susur limpede, năvalnic și ademenitor, coborâtor din străbunii-panduri ai lui Tudor din Vladimiri, fratele părintelui-profesor Constantin Onu, cu care am fost coleg un an de zile la Academia Teologică Andrei Șaguna-Sibiu, a fost hărăzit de Măicuța Domnului - Fecioara Maria, Ocrotitoarea Familiei creștine cu o admirabilă argeșeancă - Mihaela, tămăduitoare în trup și spirit, pildă și armonie întru continuitatea și dăinuirea dacoromânilor.

În Corola sufletelor lor pulsează continuu bunătatea, balsamul tămăduirii, mireasma dăruirii, care le întețesc chipurile întru aura frumosului, din care ei zugrăvesc tainic Icoana Patriei dragi. „Eu nu cred că există pe lume ceva mai frumos decât România!” (Nicolae Onu..., p.141). Nicolae Onu și-a întregit în lucrarea sa de căpătâi, „Plante Tămăduitoare - Remedii naturale pentru cele mai întâlnite boli”, ființa și persoana, chemarea și alegerea slujirii ucenicești a Tradiției străbune, Profetului Zamolxe, Mântuitorului Hristos, Fecioarei Maria, sufletului daco-român, cu prodigiosele sale cunoștințe privind farmacia și miracolul Pădurii Gliei noastre care a odrăslit la Facere, ajungând la o înălțătoare filosofie tămăduitoare atât de folos celui doritor întru refacerea, menținerea, perfectarea sănătății trupului și înmiresmării sufletului religios.

Dimensiunea terapeutică a pogorârii harului lui Dumnezeu este și în sânul Naturii nedespărțită de aspirația umană spre sănătate fizică, psihică, spirituală, spre integritate și plenitudine, ca o izbăvire simultană din suferință întru întregirea de sine sau desăvârșire în iubirea creștină.

 Căutările omului contemporan în domeniul prevenirii și tratării bolilor își găsesc în Nicolae și Mihaela Onu, un răspuns clar, cuprinzător, sigur și deosebit de actual, cu un accent deosebit pe o abordare integrală a resorturilor bolilor și tulburărilor vieții – confirmată de conștiința unui mare terapeut creștin ortodox, care a străbătut în lung și în lat pădurea doldora de minuni.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu