ŞCOALA LITERARĂ de la
TOMIS-între primele Universităţi ale lumii creştine
(partea a IV-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Şi-n
fiecare limpede apus,
Cu fiecare-ngenunchere-n tină,
Ţi-agoniseşti, departe-n cer, lumină
Şi-n cartea veşnicii-nscrii un plus.”
(DEMOSTENE ANDRONESCU)
Poate că cel mai mare DAR
oferit de DUMENZEU, fiului Său creat – Omul, după Suflet, Viaţă, Cunoaşterea
lui Dumnezeu şi Mântuire este DARUL
SCRISULUI.
Daco-românul creştin ortodox –
renăscut prin aderarea şi asumarea jertfelnică a Evangheliei, Crucii şi
Învierii lui Hristos, trebuie să devină o conştiinţă trează, creativă, ca ALES
al NEAMULUI, cu suflet curat, iubitor şi mărturisitor în faţa lui Dumnezeu,
dârz şi apărător al Neamul său, o
identitate hristică, militând permanent cum ne îndemna călăuzitorul de
neam, Părintele mărturisitor Crăciun Oprea, pentru: „recreştinarea Neamului românesc
şi omenesc.” (Revista, Atitudini, Aprilie 2012)
Certitudinea că ne-a hărăzit Bunul
Dumnezeu într-o anume VATRĂ STRĂMOŞEASCĂ, specifică firii noastre pelasgo-thraco-getodace,
ca NEAM prea ales o demonstrează
faptul că ne-a înzestrat cu prima SCRIERE din lume, cu primii PROFEŢI, cu
multitudinea Schiturilor şi Mănăstirilor, acolo unde s-a plămădit scrierea,
învăţarea şi cunoaşterea Luminii CUVÂNTULUI, cu diversitatea GENIILOR, cu multitudinea
PERSONALITĂŢILOR, cu osebirea VLĂDICILOR, cu deosebirea unor mari VOIEVOZI, cu
dragostea MAMELOR – iluştri pedagogi, cu Filocalia misticilor DUHOVNICI, cu
Sofianismul pătrunderii serafice a FILOSOFILOR creştini.
Virtutea unei culturi
eminamente creştine, de esenţă ortodoxă, filosofico-teologico-literară
constitue cu predilecţie ZESTREA unei naturi a Spiritului MESIANIC HRISTIC fără
egal, care-şi întinde înrâurirea peste milenii, tinzând permanent spre AZURUL
contemplaţiei, unde toată configuraţia CHEMĂRII vocaţionale îmbrăţişează
sublimul ALEGERII ca Misiune a Slujirii şi Slăvirii FRUMOSULUI întru toate cele
ale Sale.
Menirea ELITEI CREŞTIN
OROTODOXE DACOROMÂNE - CĂLĂUZITOARE şi
CONDUCĂTOARE care, s-a renăscut şi împlinit întru HRISTOS este aceea de a se
asuma cu tot sufletul, cugetul, fiinţa şi jertfa sa CREAŢIEI, spiritului Evanghelic
sub dinastia virtuţii imperative a hegemoniei LOGOSULUI, întru toată
splendoarea Dumnezeirii Sale, pentru ca NEAMUL, NAŢIUNEA, respectiv poporul –
comunitatea prezentă să-şi poată îndeplini întru totul TOATE FUNCŢIUNILE EI
FIREŞTI, hărăzite de ATOTCREATORUL.
ŞCOALA LITERARĂ de la TOMIS a
întrupat întru sine SPIRITUL Culturii filosofico-teologice ca MISIUNE a DEVENIRII, aşa cum peste
timpul milenar avea să definească ACADEMIILE/
UNIVERSITĂŢILE concentraţionare prin naturile metafizico-mistice, genurile literar-patristice, estetice, memorialistice, etice,
filosofice, politice, psihologice, teologice, martirice sub VOCAŢIA MĂRTURISIRII, prin spectrul azurului
serafic aureolat de constelaţiile împlinirii FILOCALICO – SOFIANICE, adică „DRUMUL CĂTRE NOI ÎNŞINE”, definit de mărturisitoarea
Aspazia Oţel Petrescu.
Secţiunea a II-a:Personalităţi
teologico-literare
(continuare)
3. Sf. IOAN CASSIAN
(360-435).
Adulat pe bună dreptate ca: „cel mai mare dascăl ascet al lumii
creştine”, Sfântul Ioan Cassian
s-a născut într-o familie dacică aristocrată, la Vicus Cassianus/ Cassianorum/ Cassiaci pe Valea Casimcei de pe
ţărmul Mării Negre a Cetăţii HISTRIA,
în anul 360. Marele istoric Vasile Pârvan (1882-1927) a reuşit arheologic să
scoată la lumină în anul 1912, vatra Vicus Cassiaci, considerată de
Tillemont, E. Schwartz şi H.I. Marrou ca locul natal al sfântului dac, iar în
pădurea Şeremet a descoperit
dăltuite în stâncă, două inscripţii geto-dacice: „Hotarele Cassienilor şi peşterile” şi „Hotarele peşterilor Cassienilor.”
Despre biografia sa, fac
referire discipolul său Ghenadie/ Genadius de Marsilia, pe la 470, în opera De viris illustribus: <<Cassianus
natione Scytha>>, Hyeronimus Platus în lucrarea De bono status religiosi: <<Ioannes Cassianus genere Scythia, (cf.
Patrologia latină, col. 51),
patriarhul Constantinopolului, eruditul şi ilustrul teolog Photios/ Fotie
(820-895), în capodopera sa Biblioteca.
În veacul al XX-lea, au
îmbrăţişat spiritualitatea de excepţie a Sfântului Ioan Cassian, savantul
teolog Dumitru Stăniloae, mitropoliţii basarabeni Dr. Nestor Vornicescu al
Olteniei, Antonie Plămădeală al Ardealului, savantul patrolog Ioan G. Coman,
teologul Nicolae Chiţescu, Iustin Moisescu, arheologul Ion I. Barnea, prof.
univ. dr. Pandele Olteanu, istoricul-arheolog Vasile Pârvan.
Dintre străini, de
personalitatea şi opera Sfântului Ioan Cassian s-au bucurat academicienii:
abatele Henri Bremond, Hans Urs von Balthasar, Dimitrios Ballanos.
Savantul francez Henri Irenne
Marrou (1904-1977), i-a dedicat un studiu: La
patrie de Jean Cassien – 1947, subliniindu-i calitatea de „român”, iar filologul şi istoricul
englez Owen Chadwick, rectorul Universităţii Cambridge, i-a dedicat o monografie John Cassian. La fel au procedat savantul Philippe Rousseau şi
iezuitul abate Jean-Claude Guy în Jean
Cassien. Vie et doctrine spirituelle.
Aristocraţia dobrogeană,
îndeosebi familia Cassianus a impus
posterităţii stilul conacelor boiereşti, celebrele villae rusticae, care au lăsat până astăzi amprente în ţinutul
Dobrogei, îndeosebi pe Valea Teliţei/ Troesmis, pe Valea Capacliei/ Niculiţel,
la Moşneni-Callatis-Mangalia.
Caracterul dârz, integru care
i-a conturat celebritatea personalităţii sale enciclopedice s-a datorat
ţinutului înfrumuseţat cu viaţa creştină a mănăstirilor şi după spusele sale,
prin: „stăruinţa profesorilor şi lectura
fără încetare”, dar şi graţie prieteniei tânărului consătean Gherman,
camaraderie asemănătoare celei dintre marii sfinţi capadocieni Vasile cel Mare
şi Grigorie de Nazianz
În Colationes I, mărturiseşte legătura sufletească deosebită alături
de Sfântul Gherman, „frate nu prin
naştere, ci prin duh”: <<Cum
guo Germano mihi ab ipso tyrocinio ac rudimentis militiae spiritualis ita
individuum deinceps contubernium tam in coenobio, quam in eremo fuit, ut cuncti
ad significandem sodalitatis ac propositi nostri parilitatem pronuntiarent unam
mentem atquae animam duobus inesse corporibus>> - „Cu Sfântul Părinte Gherman am avut sălaş
nedespărţit încă din timpul noviciatului şi de la începutul iniţierii noastre
duhovniceşti, atât în viaţa de obşte, cât şi în pustiu, încât toţi, pentru a
explica prietenia şi asemănarea planului nostru de lucru, ziceau că în cele
două trupuri ale noastre se află o singură minte şi un singur trup.” (trad.
Ioan G. Coman)
Cea mai cunoscută operă a sa Colationes XVI, păstrează un rezumat: Către egumenul Leontie, publicat de
savantul teolog Dumitru Stăniloae în Filocalia.
În lucrările sale, dincolo de
textele Scripturii, Ioan Cassian a citat din autorii săi preferaţi: Cicero,
Horatius, Ovidius, Persius, Sallustius, Virgiliu.
Cei doi fraţi întru duh au
călătorit la Bethleem, stând într-o chilie de lângă Sf. Mormânt vreme de 2 ani,
apoi au purces spre Pustia Sketică a Egiptului, sau de-a lungul Nilului,
pelerinaje cu semnificaţii şi implicaţii privind iniţierile spirituale.
Ardoarea lor avea drept ţintă capitala Imperiului – Constantinopol şi în mod
fericit întâlnirea cu Patriarhul Ioan Gură de Aur. Recomandarea lor era
prietenia marelui Ierarh cu Episcopul Tomisului Theotim I Filosoful, dar şi
desele întâlniri şi colaborări ale clericilor dacoromâni care frecventau
Patriarhia Ecumenică. Surpriza copleşitoare a fost îndrumarea şi hirotonirea
celor doi dobrogeni în tagma sacerdotală de către Părintele Patriarh Ioan Gură de Aur, euforie sacră care la
rândul lor a semănat-o mai apoi şi ucenicilor lor şi de ce nu, chiar şi nouă,
care suntem urmaşii urmaşilor lor:
„Aduceţi-vă mereu aminte de învăţătorul şi părintele vostru, la al
cărui sân şi în ale cărui braţe aţi crescut. El ne-a fost învăţător, îndeobşte
mie şi vouă; suntem ucenicii şi răsada lui. Citiţi scrierile lui, păstraţii
învăţăturile, îmbrăţişaţi credinţa şi meritele lui. Deşi e lucru mare şi greu
să-l dobândeşti, totuşi e frumos şi sublim să-l urmezi, căci nu numai obţinerea
celor mai înalte lucruri trebuie lăudată, dar chiar şi imitaţia lor... El să vă
fie totdeuna în gând şi, ca în faţa ochilor, el să fie prezent în sufletele şi
cugetele voastre. Să socotiţi ca recomandate de el cele scrise de mine aici,
pentru că de la el am învăţat cele scrise aici, pe care să le credeţi nu atâta
ale mele, cât ale lui, întrucât râul porneşte de la izvor şi tot ce e socotit
al discipolului se cuvine să fie trecut în cinstea magistrului.” (Sf. Ioan
Cassian, Conlationes XIV, De incarnatione
Domini. Contra Nestorium VII, 4, în Scrieri
alese)
Pe cerul bucuriei sale s-au
abătut însă norii negrii cu tunetele grele şi fulgerele înspăimântătoare ale
persecuţiilor ordonate de împărăteasa Eudoxia, criticată aspru de Părintele
Ioan Gură de Aur, nevoit să părăsească Patriarhia şi să ia calea exilului.
Martor al acelei dureri, diaconul Cassian a plecat la Roma cu o delegaţie de
creştini din capitala imperiului, cerând sprijinul papei Inocenţiu pentru
Patriarhul lor. La Roma diaconul Cassian l-a întâlnit pe monahul Leon, viitorul
papă Leon I cel Mare (440-461). Împrietenindu-se cu monahul Leon, acesta l-a
rugat să scrie tratatul hristologic De
incarnatione Domini. Contra Nestorium, lucru care s-a înfăptuit. Prestigiul
său a crescut deopotrivă cu imensa cultură, care l-au îndrumat să se
stabilească în Massalia, portul Marseille la Marea Mediterană, Provence, unde a
fondat două mănăstiri: una de monahii şi alta de călugări, devenind astfel
Părintele monahismului apusean. Opera sa prodigioasă, care a abordat un stil direct,
de o profundă autenticitate, de o fascinantă seducţie estetică sub un înveliş
de un mare rafinament teologic a rămas ca Testament pentru Ortodoxia
răsăriteană, dar şi pentru creştinismul apusean. Modul în care Sfântul nostru a
conceput raportul dintre harul divin – libertate – voinţă umană a rămas
revelator pentru teologi şi filosofi. În timpul regelui Teodoric cel Mare,
prefectul Pretoriului său, istoricul Cassiodorus (490-580, a impus Academiei de
la Vivarium/ sudul Italiei, cu prioritate studiul Operei Sf. Cassian.
Casiodor, Flavius Magnus Aurelius venea din seminţie aristocrată
thracă, născut în Scyllacium-Calabria. Nobleţea şi educaţia aleasă i-au deschis
toate porţile ierarhice: consiliarius
imperiali, quaestor sacri palatii, magister officiorum, praefectus praetorio,
patricius. După ce a urcat toate aceste trepte lumeşti, a coborât pentru a
se înălţa în cele cereşti, retrăgându-se pe proprietatea sa lângă locul natal,
unde a fondat Mănăstirea Vivarium – un
veritabil centru academic. A trăit 95 de ani, dovedindu-se un prolific,
perspicace scriitor şi traducător. A realizat
o Cronică, de la Facerea lumii
– la 519; De origine actibusque Getarum –
Despre originea şi faptele geţilor; Ordo generis Cassiodorum – Tablou al
neamului Cassiodorilor; Cuvântări; De anima – Despre suflet; Institutiones
divinarum et humanarum Litterarum – Instituţiile literaturii divine şi umane;
De Doctrina Christiana; Expositio in Psalterium – Comentarii la Psalmi;
Complexiones in epistolas apostolorum, in actus apostolorum et in apocalypsin –
Comentarii la epistolele apostolilor, la Faptele Apostolilor şi la Apocalipsă;
Historia ecclesiastica vocata tripartita, ex trius Graecis auctoribus,
Sozomeno, Socrate et Theodoreto, per Epiphanium Scholasticum versis excerpta,
et in compendium; Orthographia etc. (A. Momigliano, Cassiodorus and Italian Culture of his Time, în Proceedings of the
British Academy, XII, 1955)
Opera sa destul de vastă
are un dublu caracter: ascetic şi doctrinar:
De incarnatione Domini. Contra Nestorium; De institutis coenobiorum; De octo principalium vitiorum remediis;
Conlationes; De incarnatione Domini. Contra Nestorium libri VII ş.a.,
rămâne Far de strălucire, surprinzând prin ţesătura sa de mare fineţe, prin broderia
nuanţelor intime, brocartul Culturii pentru toate veacurile.
Biblioteca Academiei din
România păstrează 15 manuscrise cu fragmente din Opera marelui Sfânt Ioan
Cassian, iar Biblioteca Naţională, un florilegiu cu cugetări de câteva sute de
pagini, numit Sbornicul.
A urcat la Ceruri în 435, de
la Massalia – Galia Romană/ portul Marseille-Franţa.
Franţa îl sărbătoreşte pe
sfânt în 23 Iulie, iar România pe 28/ 29 Februarie.
4. Episcopul IOAN de TOMIS.
Ceea ce se ştie exact este faptul că Ioan s-a născut în Dobrogea, a
trăit în Dobrogea, a păstorit în Dobrogea şi a urcat la Domnul tot din
Dobrogea, marelui întemeietor DOBROTICI. Ierarhul Pontului Euxin s-a remarcat
prin autoritatea de nezdruncinat a dreptei credinţe, fiind între cei mai mari
teologi ai vremii sale, care a preaslăvit veacul al V-lea. Atestarea păstoririi
sale ierarhice peste renumita Dacia Pontică apare cu mult înainte de deceniul
patru al veacului al V-lea, când a fost între primii combatanţi ai ereziilor
nestoriană şi eutihiană la Sinodul din Constantinopol dintre anii 448-449. Tot
atunci l-a cunoscut pe Marius Mercator, renumit scriitor latin, care l-a
pomenit pe ilustrul tomitean în lucrarea sa: Epilog la traducerea unui fragment din cuvântarea lui Eutherius de
Thyana, Nestorian, contra Sfântului Chiril al Alexandriei, admirându-l pe
Ioan de Tomis ca pe unul dintre cei mai
importanţi teologi ai timpului, subliniind aspectul că: <<respectiv Sermones beatisimi Patris
Ioannis Tomitanae urbis episcopi provinciae Scythiae>> – „Cuvântările
Fericitului Părinte Ioan, Episcopul cetăţii Tomis, din provincia Scythia”, sunt
îndrumătoare pentru „oricine voieşte să
se lămurească asupra ereziilor lui Nestorie şi Euthyhie.” În Biblioteca
Universităţii Oxford se păstrează fragmente citate de Marius Mercator în
studiul lui Dom Germain Morin: Le
temoignage de Jean de Tomis sur les heresies de Nestorius et d’Eutysches.”
(Journal of Theological Studies [
VIII, 1905, p. 74-79]
Opera sa reflectă în general natura
unor Tratate dogmatice prin care combate până la desfiinţare mistificatoarele
erezii apărute în acele vremuri, completată şi de o serie de Omilii
edificatoare caracterului, transfiguratoare imperativului demnităţii.
Collectio Palatina (sec. V), renumita antologie latină de texte
teologico-istorice cere cercetătorilor avizaţi pentru combaterea ereziilor să
recurgă mai ales la autoritatea eruditului episcop Ioan de Tomis.
Paralel cu lucrările sale
originale, ierarhul tomitan a adăugat şi unele subtile prelucrări în limba
latină după scrierile unor autori greci, precum: Theodor de Mopsuestia,
Teodoret de Cyr, Euterie de Tiana.
Pe lângă vasta sa
spiritualitate, prestigiu intelectual, profunzime teologică, autoritate
vlădicească şi scriitoricească, Ioan de
Tomis rămâne unul dintre marii ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Pontice şi
Universale, culme de referinţă a literaturii şi culturii noastre dacoromâne din
Scythia Minor - Dacia.
Bibliografie selectivă (4)
Mihail Diaconescu, Istoria literaturii
daco-române, editura Alcor Edimpex, București-1999;
Remus Rus, Dicționar Enciclopedic de
Literatură Creștină din Primul Mileniu, editura Lidia, București-2003;
C. Scorpan, La continuite de la
population ez des tradition getes dans les conditions de la romanisation de la
Scythia Minor, Pontica, Constanţa, An VI-1973;
Sf. Ioan Casian, Conlationes, XXIV, 1, în Scrieri alese, trad. prof. Vasile
Cojocaru/ prof. David Popescu, studiu introductiv şi note, prof. Nicolae
Chiţescu, Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1979;
Owen Chadwick, John Cassian, Second edition Cambridge
University Press-1968;
Jean-Claude Guy, Jean Cassien. Vie et doctrine spirituelle-1961;
Pr. Prof. Dr. Dumitru
Stăniloae, Filocalia, vol. I, Sibiu,
Ediţia a II-a;
Henri Irenee Marrou, Patristică şi umanism, Culegere de Studii.
Patria lui Ioan Cassianus, Ioan Cassianus la Marsilia. Trad. Cristina şi
Costin Popescu, Colecţia Artă şi Religie, Ed. Meridiane, Bucureşti-1996;
A. Momigliano, Cassiodorus and Italian Culture of his Time,
în Proceedings of the British Academy, XII, 1955;
E. M. Young, Cassiodorus, Magnus Aurelius, art. în
Smith-Wace, I;
T. Mommsen, Monumenta Germaniae Historica, Auctores
Antiquissimi, XII, 1894;
Fr. Gloria, Ioannis Tomitanae Urbia Episcopi Opuscula,
în colecţia Corpus Christianorum, Seriae
Latina, LXXXV, A;
Dom Germain Morin, Le temoignage de Jean de Tomis sur les
heresies de Nestorius et Eutyches, în Journal of Theological Studies, VIII,
1905;
B. Windau, Johannes von Tomi, în LACL.
Fond de carte, bibliofil DUMITRU
IONESCU-Bucureşti
va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu