Dinu
Cocea - un haiduc al filmului românesc
Grid
Modorcea, Dr. în arte
17
Noiembrie 2024
Așa îl pot numi pe unul dintre cei mai originali
regizori ai filmului românesc: Dinu Cocea (1929-2013). Nu era agreat nici de
colegi, nici de puterea comunistă. Se zbătea să facă filme, să apuce și el un
ciolan de la masa generoasă a cinematografiei, lungă masă, bogată, în care
regizori de mântuială făceau film după film, ca Blaier, Constantinescu și
Francisc Munteanu. L-am cunoscut bine. Era din stirpea marelui cărturar N. D.
Cocea. Discuta mult cu mine fiindcă îi înțelegeam durerea și nevoia de a evada
prin film. A căzut în dizgrația regimului cu documentarul „Pe apa sâmbetei”, în
care arată cât de prost a fost construit un baraj pe Argeș. S-a retras într-o
arie istorică și a făcut următoarele filme: „Iancu Jianu haiducul”, „Iancu
Jianu zapciul”, „Ecaterina Teodoroiu”, „Stejar - Extremă urgenţă”,
„Paraşutiştii”, „Zestrea domniţei Ralu”, „Haiducii lui Şaptecai”, „Săptămâna
nebunilor”, „Răpirea fecioarelor”, „Răzbunarea haiducilor” şi „Haiducii”.
Dar atitudinea lui a rămas aceeași, de incomod, de
aceea i s-a interzis să mai facă filme și a fost nevoit în 1986 să plece din
țară, s-a stabilit în Franța (a murit la Paris). După evenimentele din
’89, revenea mereu în România și ne
întâlneam. Îmi zicea, acolo e libertate, dar mafia din cinemtografia franceză e
mai puternică decât la noi. Oricum, condițiile pe care le-au avut în socialism
cineaștii, nu există acolo și nicărieri. În Franța, Titus Popovici și Nicolaescu
nu ar fi făcut nici trei filme!
De ce îl evoc acum pe Dinu Cocea? Fiindcă i-am văzut
recent filmul „Răpirea fecioarelor” (1968), care este al doilea episod din
seria „Haiducii”, cu 6 episoade/filme, toate date pe Cinemaraton. Scenariul a
fost scris de regizor împreună cu Eugen Barbu și Mihai Opriș și are următorul
sinopsis: „La inceputul secolului al XIX-lea, printr-o tacită înțelegere cu
doamna Haricleea (Olga Tudorache), care dorește să-și îndepărteze soțul de la
tron, bandele lui Pazvanoglu (George Constantin), pașa de Vidin, atacă fără
milă satele, răpind fete. Haricleea își trimite fiul la adăpost, la o
mănăstire, dar haiducii lui Amza (Emanoil Petruț) îl răpesc, pentru a-l da în
schimbul încetării jafurilor. În timp ce haiducii urmăresc un boier, care vrea
să fugă din țară cu averea, Pazvanoglu atacă din nou. La rândul lor, haiducii,
ajutați de Anița (Marga Barbu),pătrund în palatul pașei și eliberează fetele.
În haosul creat, fiul Haricleei este ucis”.
Atmosferea și elemente din acest subiect se află în
cartea „Principele”, faimoasă datorită unui proces de plagiat, dar Eugen Barbu
le-a prelucrat în toată seria „Haiducii”, ca și în serialul care îl are erou pe
„Mărgelatu”, un personaj anunțat tot de Cocea în filmul „Zestrea domniței Ralu,
cu un final nonconvențional: eroul, Șaptecai (Florin Piersic), este lovit în
piept de Anița, lovit cu pumnii, în ropot, de zeci de ori, de parcă ar bătea
toaca, în timp ce el râde cu o poftă nebună, cu gura până la urechi, o imagine
antologică, așa cum nu există în lume nici un final de film. Cred că americanii
și-ar face cruce să vadă așa ceva.
Dinu Cocea este regizorul prin excelență de la care,
te aștepți să vezi în filme comerciale, banale, secvențe neașteptate, de geniu,
ieșite total din matca unor povești obișnuite. Sunt elemente din alt timp,
contrastând cu lumea în care se petrece acțiunea, redusă la un conflict comic
între turci și haiduci, care se fugăresc unii pe alții, pe motive de bijuterii
și femei. Zestrea a ajuns un motiv de batjocură. Lumea aceasta confuză, în
plină criză, fanariotă, cețoasă, în care se amestecă boieri cu haiduci și
turci, detronări și jafuri, este foarte potrivită pentru a demonstra celebra
maximă a lui Karl Marx: „Omenirea se desparte de trecut râzând”.
Această harababură istorică este o sursă infinită de
scenarii, iar Eugen Barbu, cu negrii lui, s-a dovedit maestru în a colporta
aceste subiecte și a le transforma în filme comerciale. Desigur, Dinu Cocea n-a
avut ce face, a acceptat această colaborare, din care a ieșit învingător,
fiindcă el a luat ca pretext subiectele comerciale pentru a face film adevărat,
cum nu s-a mai făcut la noi.
Film istoric și de aventuri, da, dar tratat de regizor
ca un thriller, cu un ritm molto vivace, cum se termină simfoniile lui
Beethoven sau Șostakovici. Nu există nici un echivalent în istoria filmului.
Numai în comediile lui Chaplin se mai întâmplă așa ceva. Și „Răpirea
fecioarelor” este ca și continuarea sa, „Răzbunarea haiducilor”. Conflictul
este între haiduci și turci. Imaginați-vă această indicație de regie: Fugiți,
jucați totul pe fugă, alergând, ca și cum s-a anunțat un cutremur sau o viitură
și trebuie să eliberați „ringul”, casa și curtea, să vă salvați viețile și tot
ce puteți. Fugiți, mă, că vin turcii și vă fură fetele!
Și actori ca Emanoil Petruț, Marga Barbu, Olga
Tudorache, George Constantin, Toma Caragiu, Colea Răutu și încă o sută nu fac
altceva decât fug, se sărută, se duelează, se omoară, învie, aleargă cu caii ca
nebunii - cred că secvența cavalcadei din „Răpirea fecioarelor” este unică în
lume, antologică. S-a zbătut Doru Năstase să-l imite în „Vlad Țepeș”, dar nu a
reușit. Ritmul nebun l-a epuizat și pe Ion Besoiu, care a jucat rolul lui Amza
în primul episod din „Haiducii”. Rolul a fost preluat de Emanoil Petruț, care a
reușit un personaj memorabil.
Ce a făcut Dinu Cocea nu a mai reușit nimeni. De aceea
era și izolat. Și nimeni nu vorbea despre el. Cel puțin Nicolaescu îl sfida, el
îi sfida pe toți, considera că nu are concurență. Dar cu iureșul din ființa lui
Dinu Cocea nu se putea pune nimeni. Filmele haiducești ale lui Cocea sunt
monumentale, antologice, prin ritmul pe care l-a imprimat regizorul și prin
efortul echipei lui. Nici un film istoric al lui Nicolaescu nu are un asemenea
decor (Marcel Bogos), ca locurile de filmare găsite de Dinu Cocea (zona
vâlceană) în „Răpirea fecioarelor”. La fel, costumele (Hortensia Georgescu)
sunt pe potriva decorului. Cheia trebuia să vină de la operator (Marian
Stanciu), care s-a străduit să țină pasul cu nebunia regizorului. Care a
trebuit să rezolve unele probleme de la filmare la masa de montaj.
Nu a găsit o echipă pe potrivă. Poate că cel mai bine
l-au înțeles actorii, care joacă într-un ritm nebun, în special Emanoil Petruț.
Mare surpriză este și Marga Barbu, ca și George Constantin, foarte dispus pe
șarade. Fiindcă filmul este o succesiune de gaguri. Lupta dintre haiduci și
turci este de un umor nebun. Se apropie de stilul gagurilor lui Piedone (Bud
Spencer), de bătăile lui cu pumnul. Istețimea haiducilor este ca în folclorul
românesc, ca în dansurile iuți, ca în zicători și proverbe. Plăcerea actorilor
de a juca o asemenea nebunie a făcut să strălucească acest film, să poată fi
considerat o excepție în istoria filmului românesc și mondial.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu