In memoriam Mihai Eminescu -
convorbiri
Eminescu
este universal. Oriunde am pleca, îl luăm cu noi în inimile noastre.
El emană
iubire, căldură sufletească, bunătate, inspiratie... este viu printre noi,
mereu...
”Căci
acelorasi mijloace Se supun câte există, Si de mii de ani încoace Lumea-i
veselă si tristă; Alte măsti, aceeasi piesă, Alte guri, aceeasi gamă, Amăgit
atât de-adese
Nu spera si
nu ai teamă.”
La
întrebarea, ”Ce înseamnă Eminescu pentru noi”, iată ce au răspuns următoarele
personalităti de pretutindeni de-a lungul a cca zece ani. Din păcate, unele nu
se mai află printre cei vii.
1. Cezar
Ivănescu, Bucuresti (scriitor)
” După mai
bine de un veac de la moartea sa, Eminescu a devenit pentru noi, românii,
simbolul central al românismului. Opera sa politică a fost confimată de toată
istoria românilor de la 1889 încoace… România Mare, „De la Nistru pîn’ la Tisa“
s-a înfăptuit parcă după un scenariu eminescian, înfăptuire care pentru două
decenii a arătat lumii un popor cu o miraculoasă fortă de creatie. Două
decenii, atît ne-a îngăduit istoria, nouă românilor, să vietuim uniti în
granitele noastre istorice.
În 1939 cînd
se împlineau 50 de ani de la moartea lui Eminescu, România era în preajma unui
cataclism istoric, un soi de robie babiloniană sau egipteană care nu avea să se
încheie decît în decembrie 1989 cînd se împlineau 100 de ani de la moartea lui
Eminescu si românilor li se restituia, aproape în întregime si opera
eminesciană prin monumentala editie academică începută de Perpessicius. După
aproape jumătate de veac de robie imperială, germano-maghiară si sovietică,
România de azi trăieste cu claritate viziunile profetice eminesciene, dusmanii
săi naturali din est si din vest actionează împotriva reîntregirii României, si
a afirma acest lucru mi se pare o chestiune de bun simt. Vom reusi oare noi,
românii de azi, din tară si de pretutindeni să înfăptuim iară România Mare si
să împlinim astfel testamentul politic eminescian?
Opera
literară a lui Eminescu este apoi singura care a putut să realizeze o unitate
spirituală a românilor, popor amenintat vesnic de „blestemul tracic“ al
dezbinării. Partitură liturgică, sublimă, opera eminesciană în totalitate ne
măsoară cresterea sau decadenta: românismul are un program politic, social si
spiritual continut în Opera eminesciană. Acum si în veacul veacului nu avem
altceva de făcut decît să împlinim acest program, dacă ne simtim în stare… Cei
care refuză azi modelul eminescian, refuză în fapt legitimitatea românismului si
a românilor în istorie. 1992 ( www.eurotv.md)
2. Dr.
Lucian Zeev Herscovici, Israel (istoric):
”Cred că
fiecare cunoscător si iubitor al limbii române are un Eminescu al lui, asa cum
l-a cunoscut din scrieri, valabile până astăzi. Iubitorii Bibliei Ebraice, ca
si iubitorii Bibliei Crestine, se pot gândi la raportul între Eminescu si
Biblie, ca poet mistic. Iubitorii Indiei - la raportul între Eminescu si
cultura indiană. Iubitorii filosofiei clasice si romantice germane se pot gândi
la el ca la un poet filosof, clasic si totodată romantic. Luptătorii pentru o
lume mai bună îl pot vedea ca pe un luptător pentru o lume mai bună, desi
conservator si paseist, care nu crede în posibilitatea unei schimbări reale. Un
prieten israelian, necunoscător al limbii române, un filosof, conferentiar
universitar de filosofie, Yaakov Lavie - care din nenorocire nu mai este în
viată - mi-a spus odată că, pentru el, literatura română înseamna Eminescu, pe
care îl citise în traduceri ebraice.
Pentru mine?
Este un geniu. Ceea ce spune totul. Un geniu al poeziei românesti si
universale.
"Vreme
trece, vreme vine,// Toate-s vechi si nouă toate;// Ce e rău si ce e bine// Tu
te-ntreabă si socoate;// Nu spera si nu ai teamă,// Ce e val, ca valul trece;//
De te-ndeamnă, de te cheamă,// Tu rămâi la toate rece." [Citat din
memorie, neverificat).
Sau alt
citat, tot din memorie: "Trăind în cercul vostru strâmt// Norocul vă
petrece,// Dar eu în lumea mea mă simt,// Nemuritor si rece"//.
Oare era
convins că era un geniu? Strofa de mai sus mă face să cred că da. Păcat că s-a
îndreptat si spre politică, desi a făcut-o cu bună intentie, pe baza gândirii
lui personale, exprimată în mod cinstit...Politica reflectată în unele dintre
poeziile lui, precum Scrisorile si Epigonii. Dar si în cadrul lor se reflectă
măretia autorului lor; evenimentele au trecut (desi ceva tot a mai rămas), dar
genialitatea lui Eminescu le-a făcut să supravietuiască...”
3. Sigi
Sonntag, Israel (publicist, jurnalist):
”Pentru mine
personal, el reprezintă cel mai mare poet al României, din toate timpurile.
Poeziile sale au fost, sunt si vor rămâne cele mai scumpe bijuterii ale
literaturii române.
Deplâng, si
acum, tragedia vietii si mortii sale premature. Am scris despre el si mă bucur
că am putut releva tot ce a fost mai interesant, dureros, în viata sa, foarte
putină apreciere dar multă trădare a colegilor, prietenilor cei mai apropiati,
în care a avut o mare încredere... Păcat!
Să se
odihnească în pace!”
4. Marta
Leopold - Indig, Israel (pictorită):
”Pentru
mine, precum noi artistii, separăm omul si creatiile lui, asa că eu mă uit
numai la creatia artistică.
Pentru mine,
Eminescu reprezintă ceva curat, dragoste eternală, sensibilitate si tot ce-i
frumos în viată. Pentru mine este lirica ce m-a condus o viată întreagă si, m-a
si îndemnat la pictură. Asa că, Eminescu este unic; n-a fost niciodată si nici
n-o să mai fie. Pentru el am scris o poezie, care a fost afisată la Ambasada
României din Paris (pictorita este născută la Arad în România dar trăieste si
la Paris si în Israel – nota mea):
Pentru
idolul meu// Pe care-l iubesc eu,// Mi-ai luminat gândul// Si sufletul.//
Lumina pură din inima ta// Mi-a marcat viata.// Cu aripile tale cele mare//
Care nu au hotare// M-ai ridicat din lumea cenusie// Ca si Luceafărul din
poezie.// Ai fost însotitorul meu// În tot ce făceam eu.// Iubirea ta
arzătoare,// Iubirea mea arzătoare,// As dori să afle toate popoarele// Ca să
fii tu mereu amintit// Si în veciul vecilor iubit.
(pentru
Eminescu, scris de Marta).”
5. Grecu
Constantin, Hunedoara (scriitor, jurnalist, promotor cultural)
În versul
lui cuvântul// Este însusi neamul meu!// Este aici si este-n noi,// Este aici
si este-n toate,// Este-n florile de tei,// Si în Luceafărul de noapte,// Si
dacă privim la stele,// Cum pe cer, ele strălucesc,// Îl vom vedea si în
ele,//Ca pe un crai împărătesc!// Luna, trecând printre nori,// În eterna ei
miscare,// Poartă în ea mii de culori:// Eminescu este-n fiecare!
6. Păun
Octavian, Oak Harbor, WA, S.U.A. (jurnalist, director adjunct Radio Metafora):
Eminescu -
Pentru mine si pentru toti românii si toti care cunosc si vorbesc româneste,
desi nu sunt români, dar cu sufletul sunt români, cred că este poetul nostru,
al lor, al tuturor. Este poetul, filosoful, astronomul, actorul, sufleorul
etc., este poetul mondial al culturii si literaturii universale, sufletul
tuturor.
Iata, eu îl
consider ”Si acel rege al poeziei// Vesnic tânăr si ferice ...”
7. Prof. Dr.
Dan Brudascu, Cluj (scriitor, promotor cultural, jurnalist):
Vă felicit
pentru initiativa de a propune un dialog despre Poetul National al României
într-o perioadă când multi par a fi uitat complet că această tară a existat si
înainte de ultimele alegeri sau scandaluri electorale si că, din fericire,
suntem reprezentati în universalitate de nume ca Eminescu, Creangă, Caragiale,
Goga, Blaga, Maiorescu, Agârbiceanu, Preda, Stănescu, Sorescu si chiar
Păunescu. Si nicidecum de diversi găunosi trepădusi politici care ne fac viata
de zi cu zi un calvar. În opinia mea, Eminescu si opera lui sunt pasaportul
incontestabil al românilor nu în spatiul Schengen, de unde se doreste de
stapânii de azi ai noii Uniuni Europene (Sovietice) izgonirea lor. Am atins,
gratie geniului incontestabil al acestui poet, culmi de maximă profunzime ale
literaturii si artei, situând cu demnitate cultura română pe plan european si
universal între culturile ce aduc contributii esentiale la îmbogătirea
patrimoniului si spiritualitătii universale din toate timpurile. Câtă vreme îl
avem pe Eminescu, nimeni de bună credintă nu ne poate izgoni de nici unde, nu
ne poate eticheta jignitor, iar dacă totusi o face, adesea si cu concursul unor
frustrati si neâmpliniti din tară sau al unor fosti politruci comunisti - sau
al odraslelor lor - pripăsite prin cine stie ce cotloane ale Universului, îsi
asumă grava răspundere în fata istoriei. Mihai Eminescu, nu doar ca autor de
geniu, a avut o atitudine singulară, de mare responsabilitate si angajament
fată de marile probleme ale vremii sale, manifestându-si opozitia fată de
nedreptătile ce se faceau poporului său. În opinia mea, si din acest punct de
vedere Eminescu e greu de egalat. Poate doar Octavian Goga ii poate sta
alături, pentru că, la fel ca ilustrul său înaintas, Goga a sacrificat totul
interesului national si slujirii lui oneste. Poate de aceea, atât în timpul
vietii cât si în posteritate, a avut parte de atâtea odioase atacuri din partea
unor neprieteni ai poporului român sau unor alogeni.
Opera lui
Mihai Eminescu îsi asteaptă, în continuare, exegetii capabili a-i decoda
sensurile si ai descoperi semnificatiile pentru a o înscrie în rândul
capodoperelor nepieritoare ale universalitătii. Ea îsi asteaptă, totodată,
talmacitorii de geniu, care să o transpună în limbi de circulatie spre a o face
cunoscută în întreaga lume.
Opera lui
este, într-un fel, cartea de căpătâi, Biblia literaturii române.”
8. George
Angelescu (Calgary, Canada):
”Pentru
mine, George Angelescu (pe TV) si Anghelescu în acte, pentru mine Eminescu
înseamna ”GLOSSĂ.”;
9. Ing.
Bianca Marcovici, Haifa, Israel (scriitoare):
Eminescu
pentru mine a fost motivul care m - a făcut să mă intorc la Iasi, chiar recent.
Am vizitat Teiul, am descoperit noile modificări din jurul său si, chiar poezia
scrisă în fata teiului: ”Teiul lui Eminescu”: M-am născut aproape// de teiul
lui Eminescu... // ani de-a rândul l-am urmărit// în încăruntire –// era
sprijinit de o cârjă metalică// betonată – // părea un om invalid// cu părul de
culoarea// toamnei.//uneori// apărea imaginea sa// conturată perfect// în teiul
– sprijinit, obosit// si singuratic.// stăteam cuminte pe o bancă// si priveam
metamorfozarea// (cu sigurantă că dacă l-as săruta acum n-ar mai spune nici un
cuvânt)// nu puteam să spun nimănui// acest lucru...// clipa îmi apartinea//
întru totul.// doar vântul transforma aparitia sa// într-un vârtej de frunze.”
10. Hedi S.
Simon (Israel):
”Este o
întrebare la care se poate răspunde cu o mie de răspunsuri, sau la nevoie, doar
cu unul singur, care să cuprindă toate răspunsurile. Eminescu este poetul
ultimativ al literaturii române; este unic în tot ce a creat: ”Scrisoarea III”
a fost si rămâne esenta cea mai pură a patriotismului românesc, ca si a
”mestesugului” poetic. ”Luceafărul” constituie originea frumusetii cuvântului
si a liricii în poezia românească, totodată este autoportretul poetului... Da,
Eminescu a rămas pentru toate timpurile steaua cea mai strălucitoare a poeziei.
Desigur că
în perioada sa au mai fost si alte talente mari. Fiecare, în felul său, a adus
bucurie cititorului de poezie. Eminescu însă a fost poetul complet. Poate este
singurul poet care ”refuză” să-mi părăsească memoria. Recit poeziile sale
pentru mine îsămi sau le citez în fata altora. Subiectul este inepuizabil.
11. Aizic
Iancu, Tecuci, jud, Galati (Presedintele Comunitătii Evreilor din Tecuci):
”RESPECT
ETERN MARELUI POET EMINESCU !Cum oare poti include în cateva cuvinte ceea ce
înseamnă pentru noi, acest mare poet al românilor si al universalitătii, marele
OM , EMINESCU ?? Îmi aduc cu mare plăcere aminte cum, în liceu, când renumita
profesoară de limba română, Nadia Decuseară, fosta sefă de grupă si sefa de
promotie în anii studentiei, ne-a predat despre EMINESCU. Era teribil de
emotionată si a început prin a ne face cunoscut, numai liber vorbind, ce
spuneau urii critici ai vremii - Alexandru Piru, Zoe Dumitrescu- Busulenga si
mai ales marele George Călinescu , despre acest mare poet al universalitătii.
Personal, consider că, fără a diminua meritele tuturor poetilor care l-au
urmat, regretatul Adrian Păunescu s-a apropiat cel mai mult de valoarea lui si
aceasta atât pentru usurinta prin care mestesugea acesta versurile si mai ales
pentru talentul de recitator. Cred că nu gresesc dacă acum reproduc una din
caracterizările finale ale marelui George Călinescu, acesta spunând că ... va
trece multă vreme si multă apă până când, se va ridica un nou poet de valoarea
lui EMINESCU !!! Si azi, suntem obligati să credem în aceste spuse.
12. Ben
Todică, Melbourne, Victoria, Australia (scriitor, regizor, editor, artist,
jurnalist):
Ce înseamnă
Mihai Eminescu pentru mine ?
Spuneam în
”Între două lumi” că Eminescu e în buzunărelul copiilor. E în aerul pe care- l
respirăm, în apele ce curg mângâind văile si colinele strămosilor nostri, e-n
zâmbetul fecioarelor si-n jocul călusarilor, e-n cântecul de leagăn si al
cocoseilor. E în povestea bunicului si-n rugăciunea mamei.
Se scriu
multe si se însăilează fapte dar si interpretări cu scopul de a ne denigra tot
ce avem mai sfânt - identitatea. Tot ce avem mai sfânt - poetul. Si sfânt îmi
este.
Eminescu a
fost un mare patriot, o minte sclipitoare în multe domenii, nu numai în poezie
si raămâne ca un simbol dar, bine ar fi, si ca un strigăt, ca un martir si ca
un motiv să nu ne lăsăm.
Ce înseamnă
Eminescu pentru mine? Înseamnă SALVARE !!!
13. Av.
Antonie Popescu, Bucuresti:
EMINESCU: Model
de implicare civică, inclusiv pentru românii de pretutindeni, dar mai ales
pentru cei aflati sub ocupatie străină; om de cultură, de litere, poet de
geniu... Geniul său îmi apare magistral în constructia politică "A rosti
numele de BASARABIA e una cu a protesta contra dominatiunii rusesti". Si
mai înseamnă primul Congres general al Studentimii la Putna...dar si lumina
Cernăutilor elevului lui Aron Pumnu' la Obergymnasium!
14. Prof.
Ion Murgeanu, Bucuresti (scriitor):
Cu doi ani
înainte ca secolul XX să expire, mai exact în 27 febr. 1998, un grup de
derbedei literari ( un fel de hooligans parveniti de pe stadioane în
bibliotecă) au dat marele atac/ crezuseră, la Eminescu, în revista “Dilema” /
fondată de Andrei Plesu si editată pe-atunci de Fundatia Culturală Română a lui
Augustin Buzura.
Profetia lui
Titu Maiorescu, făcută imediat după moartea Poetului ( 1889) se împlinise, cum
ar fi spus însusi Eminescu, cu asupra de măsură: “Pe cât se poate omeneste
prevedea, literatura poetică română va începe secolul al 20-lea sub auspiciile
geniului lui, si forma limbii nationale, care si-a găsit în poetul Eminescu cea
mai frumoasă înfăptuire până astăzi, va fi punctul de plecare pentru toată
dezvoltarea viitoare a vestmântului cugetării românesti.”
Timp de un
veac si mai bine Eminescu functionase perfect ca institutie natională, cu toate
laboratoarele de limbă, istorie, filosofie, poietcă, folclor, sociologie, ba
chiar si economie politică, larg deschise si supra-aglomerate. Când iată,
deodată, acest rictus “antieminescian”, din partea unui grupuscul de tineri
literati imberbi si fără nume, încurajati totusi de unii profesori ai lor de fa
Facultatea de filologie. Premiza / fireste, gresită, de la care porniseră era
următoarea: “Nu se mai poate scrie nimic nou despre Eminescu. Si discursul
adulator si cel demitizant au fost rostite deja.”
Paradoxul
era că în numărul împricinat al “Dilemei” , “apropierile firesti fată de Mihai
Eminescu, cu toate că nu sunt neapărat niste gesturi inedite, au un sănătos aer
de prospetime”. Si atunci care-i problema? Sau care era problema lor la data
respectivă?
Deranja
sintagma “Poetul national” impusă, altfel, de unul din cei mai mari
eminescologi ( de nu chiar cel mai mare) G. Călinescu, în a sa monumentală
Istorie a literaturii românesti de la origini până în prezent ( 1941).
Deranja
patriotismul fierbinte si peren al exponentialului nostru poet, derapat deodată
într-un nationalism vicios, căci între timp viciat de succesivele ideologii
totalitare, prin care tara îsi traversese secolul XX, integral eminescian.
Deranjează
si azi, mai ales, lenea de a-l citi pe marele poet, multimea de studii si
tratate academice, în care contestatari fără vână (si-n fond si fără vină) îl
văd răstignit sau pietrificat.
Lectura unui
Ion Negoitescu, din admirabilul studiu “Poezia lui Eminescu” (1968), era
trecută cu vederea, în grabă. “Eminescu sau gânduri despre omul deplin al
culturii românesti” ( 1975) al lui Constantin Noica, era sicanat ca o
exageratiune venită din partea unui bătrân si atemporal lector, în extazul
zeificării programate a subiectului său. Nimic mai fals. Eminescu emotionează
mereu si profund, pe deplin, chiar în bătaia armelor noului veac si mileniu,
chiar la răscruce de vremi si contraziceri religioase si mai putin ( din
păcate) si filosoficesti.
Eminescu e
viu si actual si “deasupra tuturora”. Eminescu se află “peste vârfuri”. Altfel
spus, peste cei mai buni dintre cei buni. El nu este atât singur, cât este
singular. Versurile sale retorice au putut încuraja revolutii, stigmatizând răul
social, “orânduirea cea crudă si nedreaptă”, retorica Scrisorilor s-a
manifestat ca bun tratat de morală si educatie prin servirea în subsidiar ca
model, a “trecutului glorios” , anume livrat în aur si catifele regale; dar
ceea ce rămâne peste toate acestea din Eminescu,“poetul nepereche”, se află
încă, într-o dimensiune mai putin frecventată poate, în veacul XX; cum spuneam,
peste vârfuri la propriu, acolo unde nu ajung prea multi dintre muritori.
Dimensiunea metafizică sau chiar divină.
Unui poet
genial ca Eminescu nu-i “scapă” întâmplător o sintagmă ca aceasta, care dă
titlul unei poezii extrem de simple, si totusi esentiale, în iconomia
poieticului eminescian. Am spune chiar că traseul metafizic al poetului se află
totdeauna pe înăltimi, fiind jalonat de câteva etape: Rugăciunea unui dac, Odă
(în metru antic), Peste vârfuri, La steaua…dar si în marile sale proiectii
cosmice Luceafărul , Memento mori, Povestea magului călător în stele. Ne-am
odihnit în Luceafărul, cum ar spune filosoful C. Noica, am învătat în
filosoficescul basm, atât de poetic si cu exactitate teutonă prelucrat, în
detalii imposibile, inclusiv retorica memorării kilometrice, în mediile vecine
cu preferintele romantei ( iar Eminescu a intuit perfect necesitatea de romantă
pentru pregătirea cititorului contemporan de a acede si la altceva: peste
vârfuri…); i-am simtit forta vaticinară din Satire (Scrisorile) , si am udat
batiste parfumate pe romantele poetului, sau pe gingasele versificări de Floare
albastră si Povestea teiului…Si din toate, peste acestea toate, o sinteză a
simplitătii originare, ca singularizare metafizică, de data asta în unica
poezie Peste vârfuri:
Peste
vârfuri trece lună,// Codru-si bate frunza lin,// Dintre ramuri de arin//
Melancolic cornul sună.// Mai departe, mai departe,// Mai încet, tot mai
încet,//Sufletu-mi nemângâiet// Îndulcind cu dor de moarte.// De ce taci, când
fermecată// Inima-mi spre tine-ntorn?// Mai suna-vei dulce corn// Pentru mine
vreodată?
Această
poezie în care stă cuprins întreg misterul eminescian, rupt din jalea si amarul
unui neam cîntăret si cosmic deopotrivă, stă la răscruce de întelesuri noi,
într-un veac în care lumea ori va fi religioasă ori nu va mai fi deloc:
“dulcele corn” sunând a iubire si moarte, căci nostalgia paradisului pierdut e
pe aproape; aparenta detasare de probleme, de “marile probleme” ale lumii si
vietii cuprinde într-un fior prelung, vărsat în peisajul lunar de sus, spre
înăltime, peste vârfuri… “dulcele corn” al amintirii dar si-al nădejdii
viitoare…al unei învieri posibile…al claritătii interioare, dincolo de gândirea
materială si materialistă, o detasare, o anihilare a eului egoist pluriform
totusi, plutind în ceata deasă a memoriei istorice si a experientei fizice.
Eminescu a
reusit sinteza maximă si viteza cosmică a gânduilui într-un sentiment unic
tridimensional: cele trei stări din Peste vârfuri…contemplatia si ascultarea
topite în iubirea a toate stăpână care tace în eternul originar; pare un
exercitiu de închinare hindus sau o rugăciune budistă…”De ce taci când fermecată/
Inima-mi spre tine-ntorn?”, ca imediat răspunsul să vină dintr-o altă
dimensiune, abia sugerată, dureros resimtit, căci dubitativ: “Mai suna-vei
dulce corn/ pentru mine vreodată?” Întrebarea rămâne pusă; răspunsul nu se
strie niciodată…
” Tot astfel
când al noastru dor/ Pieri în noapte-adâncă,/ Lumina stinsului amor/ Ne
urmăreste încă.” Ultima strofă din poezia “La steaua” rezonează acelasi
sentiment unic usor traductibil, din ultima strofă a poeziei “Peste vârfuri”.
Armonia perfectă, vraja stelară, mistuitorul dor, nepământescul dor, de altfel,
a si pregătit sufletul călător în stele peste vârfuri…si deodată tăcerea
magnanimă si răspunsul care nu vine niciodată de lângă noi. Durerea omului de a
fi om.
Singularitatea
lui Eminescu îl detasează dintre poetii obisnuiti asezându-l pe un tron de aur
si purpură: ceva, într-adevăr, pe care nu ni-l putem explica: “Ce a căutat unul
ca el printre noi?” (Cioran)
Melancolia
transformată dintr-un putin de rimă, iar rima în vuietul discret al zbaterii:
aproapele si departele, anihilarea fosnetelor în tăcere… si sufletul
nemângâiet, tânjind după răspunsul unei delegări de îngeri până la tronul lui
Demiurgos!
“ Să simt că
de suflarea-ti suflarea mea se curmă/ Si-n stingerea eternă dispar fără de
urmă.” Vă amintiti? “Călătorind singurătăti…” Unde e El acum? Unde suntem noi
aici ? “Sufletu-mi nemângâiet/ Îndulcind cu dor de moarte.”
Un nou
Eminescu vom avea în noul mileniu. Dintr-o hermeneutică a singularitătii
absolute.
Nota bene/IM
Numirea Institutului Cultural Român:"Institutul Cultural Român "Mihai
Eminescu" sau si mai simplu, ca la nemti:"Institutul Goethe"; la
români "Institutul Eminescu".
”Noi suntem
adevărati contemporani ai lui, fiindcă stim mai multe despre el decât ceea ce
stiau cei care traiau în vremea lui” (Edgar Papu).
15. Aurel
Vlaicu, România:
”MIHAI
EMINESCU este subiectul cel mai important al literaturii române, punct de reper
în istoria culturii române si universale, cercetător profund al tainelor a tot
ce ne înconjoară, jurnalist cu o operă de o uluitoare actualitate. Existenta
unui popor a unei tări, este marcată de aniversarea celor mai inportante
evenimente. Pentru noi românii Eminescu rămâne cel mai inportant dintre fiii
acestui popor, iar aniversarea sa, an de an, este un prilej de rememorare, atât
spirituală, cât si culturală. ”
16. Ileana
Andrei, România (scriitoare, fost consul la Ambasada României din Canberra):
Pentru mine,
Eminescu va rămîne în veci legat de icoana părintilor mei, foarte tineri
atunci, cântându-si unul altuia "Pe lîngă plopii fără sot", în
noptile de vară mirosind a tina si a iarbă încinsă.
Va exprima
întotdeauna mînia profesorului meu în fata rînduielilor strîmbe, "Cum nu
vii tu Tepes Doamne...'” Va fi mereu reperul românitătii noastre. Ceahlăul unei
civilizatii care a îmbinat într-un mod fericit perfectiunea versului,
profunzimea gîndirii si intransigenta judecătii de valoare.
Despre
Eminescu se pot scrie tomuri întregi sau se poate rosti simplu "poetul
nostru", asa cum spunem lumea noastră. Si Punctum.”
17. Dr.
Dorel Schor, Israel (scriitor umorist, gazetar si cronicar plastic israelian de
limbă română):
Am copilărit
la Botosani; am absolvit Liceul Laurian din Botosani; am fost student la
Institutul de Medicină din Iasi... Apoi am lucrat ca medic în judetul Botosani
si am colaborat multi ani la ziarul judetean ”Clopotul” si o vreme am fost
secretarul literar al Teatrului Botosănean, numit (cum nu?) ”Mihai Eminescu”.
Aceasta este
aria, cred eu, cea mai legată structural, sentimental si mental de poetul
national al României (Ipotesti, Biserica Uspenia, Teiul din Copou...). Nu am
intrat în vreo casă de botosănean, fie el tăran din Stăuceni sau Răchiti,
muncitor din municipiu, pensionar sau gospodină în care să nu se afle, mai
vechi sau mai nou, un volum cu poezii de Eminescu. Cred că asta înseamnă
identificare, mândrie, refugiu, vsare...
Mama mea
care ne-a părăsit la vârsta de 93 de ani, recita din Luceafărul sau, în
momentele grele, din Glossă: ”ce e val ca valul trece, tu rămâi la toate
rece...”. Sună foarte încurajator. Si demn!
18. Shaul
Carmel (poet, publicist - fost Presedinte al Asociatiei Scriitorilor Israelieni
de Limbă Română):
Până aproape
de plecarea mea spre Israel, adică mai exact până la 28 de ani, el a fost
oxigen, adică respiram Eminescu, am trăit Eminescu, vin din orasul în care a
trăit el, din Botosani; I-am închinat aici, în Israel - de nenumărate ori, seri
cu ocazia zilei de nastere, cu ocazia zilei mortii.
Mihai
Eminescu este un exemplu pentru orice poet din lume. Păcat că nu a fost
exportat de România, ca alti mari scriitori, cum au făcut alte tări. E foarte
greu să recuperezi după 100 de ani, un mare scriitor, dar toată lumea face
efort. Mihai Eminescu a fost tradus în ebraică de-a lungul anilor încă de prin
anii 1920. Printre ultimele cărti, a fost cea tradusă de Ahuva Bat-Hana, poetă
si traducătoare, care nu se mai află printre cei vii.
Recent a
apărut în ebraică cartea Luceafărul, Editura Onyx, Haifa, 2008, Tomy Sigler,
redactor Denise Idel, cu o prefată (în ebraică) semnată de Andrei Fischof (nota
mea).
19. Felix
Caroly (actor, mim, poet, prozator, pictor):
Mihai
Eminescu înseamnă poezia. Toti am trăit la umbra marii poezii românesti
eminesciene, cel care a creat limba poetică românească. Toti am trăit la umbra
lui, am crescut, am mers mai departe dar ne-a urmărit toată viata. Si este
normal să fie asa pentru că este unul din marii poeti. Tot ce-a fost în jurul
nostru a fost însemnat de el. Toate referintele se duceau la el; chiar marii
poeti care au venit după dânsul si este normal să fie asa.
El este un
geniu prin faptul că este valabil oricând, nu numai în epoca în care a trăit si
a scris. Este valabil oricând pentru că are multă omenie, multă iubire. Va fi
valabil multe, multe generatii de-acum încolo si este normal si drept să fie
asa.
El dă
constiintă poporului român. Nu stiu dacă literatura română si oamenii în
general ar fi mers pe drumul pe care a mers dacă nu exista Eminescu. El a
însemnat foarte mult.
Politicienii
trec, oamenii de afceri trec, marii artisti rămân si continuă să fiinteze mai
departe. Mare constiintă a poporului român este Eminescu.
Pentru noi,
aici în Israel, Eminescu este viu, l-am luat cu noi si-l crestem mai departe în
sufletele noastre. Eu, fiind iesean, gândul mă duce la teiul din Copou, Teiul
lui Eminescu (care supravietuieste ca un miracol de peste 100 de ani - nota
mea), la Bojdeucă, la prietenia lui cu Ion Creangă... Toate astea erau lucruri
vii pentru noi. Toate aste mi-au rămas... ce-am învătat în scoală.
20. G.
Mosari, Israel (scriitor, avocat):
Pentru mine
Eminescu este si rămâne cel mai mare poet al României. În liceu învătam cu
plăcere poezia lui Eminescu. Sunt unele poezii pe care nu le pot uita nici
acum, le pot recita oricând. De altfel, limba si literatura română era obiectul
meu preferat în liceu, asa că legătura este oarecum directă.
Lucretia Berzintu
http://www.observatorul.com/default.asp?action=articleviewdetail&ID=16478
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu