Vasilica Grigoraş: Mariana Gurza în pelerinaj
prin cuvânt, gând şi suflet
Recent, la Editura Muşatinia din Roman a apărut o
carte interesantă, de şi despre poeta şi eseista creştină, Mariana Gurza,
în coordonarea Emiliei Ţuţuianu, care cu perseverenţă şi ingenuozitate
îndeplineşte şi munca de editare.
Titlul şi subtitlul cărţii (Apropieri : Mariana Gurza
– pelerinaj prin idee, gând şi suflet) sunt extrem de
sugestive. Mariana
Gurza întreprinde prin scriitura sa un pelerinaj viu prin cuvânt, gând şi
suflet, astfel apropiindu-se de Dumnezeu şi de semeni, se regăseşte pe sine şi
înţelege adevărata esenţă a vieţii.
Dacă aş dori să găsesc un motto
pentru această publicaţie, cred că dintr-o infinitate, cel mai potrivit ar fi
„Dăruind, vei dobândi” N.
Steinhartd. Poeta a dăruit şi oferă multe, însă fiind vorba de o carte, un
exemplu elocvent este acela de a se apleca cu seriozitate şi meticulozitate
asupra unor cărţi spre lectură, dar şi cu dorinţa împlinită de a scrie despre
ele şi autorii lor. A făcut aprecieri pertinente, echidistante, i-a încurajat
pe mulţi, debutanţi ori nu, lucru învăţat de la regretatul Artur Silvestri,
despre care mărturiseşte că i-a fost mentor.
În cele trei capitole (I. Reflecţii de cititor,
II. Reflecţii
critice şi III.
Interviu…), eroul principal este Mariana Gurza, iar cartea
încearcă s-o prezinte cu multe din faţetele creaţiei sale, dar şi ca Om. Din
această perspectivă încercăm să desprindem, să aflăm trăsături, calităţi ale
personalităţii sale prin ceea ce scrie, dar şi prin prisma altor scriitori,
intelectuali, cu vocaţie nobilă, grăitoare, cu renume şi nu cred că greşesc
spunând şi cu glorie în literatura şi cultura română: George Anca, Adrian Dinu
Rachieru, Eleonora Schipor, Boris David alias Daris Basarab, Anna-Nora
Rotaru-Papadimitriou, Constantin Enianu, Mugurel Puşcaş, Dacina Dan, Octavian
Curpaş, Anatol Covali, Camelia Cristea, Dorina Stoica, Teo Cabel (Cabel Ştefan
Teodor), Ilie Motrescu, Cecilia Bănica-Pal, Ioan Miclău, Veronica Blaj, Eugen
Emeric Chvala, Maria Rugină, Mariana Corcoveanu Ivaniuc, Hedir Al-chalabi, Ben
Todică, Aurel Turcuş, Constantin Pădure, Iulian Neculcea, Catinca Agache, Anton
Naghiu, Mariana Strungă, Cristina Mihai, Ovidiu Vasile, Alin Cucuruzan…
Cu pioşenie îşi îndreapţă ochiul
inimii spre personalităţi de marcă ale spiritualităţii româneşti: părintele Adrian
Făgeţeanu, părintele Justin Pârvu, pr. dr. Ioan Bude, pr. Ioan Megheleş,
Aspazia Oţel Petrescu, (Cu
Hristos în celulă), aceştia şi mulţi alţii care ocupă un loc
aparte în sufletul poetei.
În aceeaşi măsură s-a scris
despre Mariana şi creaţia sa: George Anca, Dumitru Mnerie, Aspazia Oţel
Petrescu, Vasilica Grigoraş, ValentinaTeclici, Dorina Stoica, Hedir
Al-Chalabi, Veronica Balaj, Adrian Dinu Rachieru, Maria Rugină…
Cititorul va recunoaşte în Apropieri… o
reală şi bogată sursă de informare despre Mariana Gurza, dar şi despre ceilalţi
semnatari ai cronicilor, eseurilor şi prezentărilor. Prin mărturiile sale
cu privire la autori şi cărţile lor, Mariana îşi conturează propriul portret
scriitoricesc şi uman.
În această carte o întâlnim
pe Mariana în cea mai pură concentraţie, din copilărie până astăzi. Prin
oameni ca Mariana Gurza putem ajunge la România profundă, (ar zice Dan Puric)
şi sunt de acord cu el. Nu ne-am întâlnit niciodată face to face, însă din
clipa în care i-am auzit prima oară vocea, am simţit că este “omul frumos”:
(George Anca – Frumoasa doamnă întru Dumnezeu şi umbră, Aspazia Oţel Petrescu –
Frumoasa mea Bucovină, Vasilica Grigoraş – Poeta cu suflet de înger…). În
odaia intimă a creaţiei sale este legată de cuvânt, vers or proză prin aţa
cernelii harului divin.
Noua apariţie editorială a
Marianei Gurza este o monografie de autor scrisă altfel, o abordare pe multiple
planuri, privite din unghiuri de vedere diferite. Scopul lucrării este acela de
prezentare şi nu de interpretare. Lasă la latitudinea cititorului să descopere
criteriile şi normele de individulalizare, singularizare a poetei, într-un
context relaţional de excepţie cu ceilalţi colegi de condei.
Mariana Gurza se plasează şi este
plasată în parcursul său creativ pe aripi de timp, într-un zbor continuu,
nisipul din clepsidra creaţiei vădind o adevărată evoluţie. Esenţa acestui
demers este progresul autoarei pe drumul scriiturii, dar şi pe plan spiritual.
George Anca menţionează: « Astfel de scrieri nu ţintesc neapărat
literatura, cât spiritualitatea ancestrală. Se tinde ideal spre logodirea
rugăciunii cu poetica ».
Metoda de întocmire a volumului
este o admirabilă lecţie de dăruire, inteligenţă, discernământ, liberă de
constrângeri. Cartea este echilibrată ca formă şi conţinut, de un mare
calibru intelectual şi impune respect prin tot ceea ce oferă. Stilul
scrierii Marianei este curat şi simplu, dar nu facil. Simţul incredibil al
limbii este uşor de remarcat. Unele aspecte ale scrisului său, sau ale
vieţii sale sunt doar menţionate, altele aprofundate, însă oricum sunt tratate,
ele stârnesc interesul cititorului pentru lectură ori, de ce nu, pentru luare
aminte.
În cartea Marianei Gurza nu
întâlnim o lume poleită, care sclipeşte asemenea florilor roz de cireş
primăvara, ci lumea reală cu umbre şi lumini, cu dureri şi bucurii. Acest lucru
se explică prin însăşi viaţa poetei şi a familiei sale, cântată ori descrisă în
poezie şi proză. De aici putem descoperi relaţia biunivocă între timp şi
societatea umană în continuă mişcare, spre bine sau rău!? Greu de spus uneori.
Nădejdea ne salvează.
Este o lucrare de sinteză şi de
analiză fără a face judecăţi de valoare. Coerent alcătuită în ansamblu şi în
detaliu pe problematici literare şi spirituale mai mult decât interesante; ca
într-un puzzle se prezintă fiecare piesă a imaginii de ansamblu, toate actele
dintr-un „dosar –
credinţă”, redactate cu sufletul şi cu mintea tuturor
semnatarilor. Cred că apariţia acestei lucrări de referinţă este răspunsul
divin pentru sentimentul de empatie şi dăruire celorlalţi, altfel spus,
confirmă valabilitatea legii atracţiei.
Cartea este un potofoliu bogat,
cu texte documentate, interesante şi bine scrise, ceea ce o recomandă şi o face
mereu bine primită. Este o bogată sursă de informare pentru o
cercetare biobibliografică.
Scrisul Marianei este fin şi
armonios, însă robust şi durabil – exprimă o anumită stare, un clocot lăuntric,
în care primează dorinţa de a dărui. Crede în oameni, deşi a suferit din cauza
unora. Nu spune doar jumătăţi de adevăr, ea nu ştie să facă acest lucru
pentru că ea spune adevărul întreg, chiar dacă uneori supără, însă ea nu se
supără niciodată. Poate fi uneori „cascadă”, „uragan”, dar şi atunci este iubitoare,
iertătoare. Este o „plantă de leac” din templul naturii umane ale cărei
infuzii (sentimente şi gânduri bune) ajung întodeauna la ţintă. Aşa cum la
chinezi “ceaiul este starea inimii”, la Mariana, vorba bună este starea inimii
sale, iar darul cel mai de preţ este acela de a simţi starea aproapelui.
Cartea este un album personal,
fiecare tablou este realizat cu penelul potrivit, trainic, dar şi cu pana
inimii. De aceea, aici nimic nu este forţat, nimic de complezenţă sau
curtoazie. Este o istorie a omului interior într-o expunere deloc
cosmetizată, ci dimpotrivă cu argumente de fond. Şi totuşi, cartea nu este o
dezvăluire exaustivă a autoarei, ea este valabilă acum, însă mai avem de
descoperit multe alte trăsături, posibilităţi de creaţie, oportunităţi de
împlinire a destinului său pe tărâmul creaţiei, ceea ce ne invită să „fim cu
ochii în patru”
pe tot ceea ce poartă amprenta şi semnătura Marianei Gurza.
Nu ne-am propus aici şi acum să
stabilim valoarea intrinsecă şi extrinsecă a volumului, ea va fi stabilită de
cei care vor veni şi reconstitui timpul pentru că Mariana cochetează cu
nemurirea. Şi unui asemenea personaj, nimic nu-i este cu neputinţă. Ce poate fi
mai plăcut, mai aproape de suflet pentru un scriitor !
Vasilica Grigoraş,
1 mai 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu