CU
TINE
Misterul actualităţii eminesciene
La 15 Ianuarie 1850 vedea lumina
zilei în satul Ipoteşti, de lângă Botoşanii Părintelui Theodor Damian, cel mai
mare poet al Neamului nostru Mihai Eminescu.
S’au scurs
de atunci 158 de ani, pe care îi aniversăm astăzi 12 Ianuarie 2008, şi prezenţa
lui spirituală ne copleşeşte încă, strălucind cu tărie, de dincolo de vreme,
într’o aură de sfinţenie naţională. Mai ales, în ultimul timp, se vorbeşte tot
mai insistent de ”cultul lui Eminescu”. Credem că nu este vorba de o simplă
exagerare, dacă ţinem seama şi de unele temeiuri literare în această privinţă
şi mai ales de misterul nemuritor al actualităţii eminesciene. Să fie oare
acest mister un miracol creat de harul eminescian întru veşnica lui pomenire?
Oricum, suntem tot mai mult convinşi că acest miracol al misterului
actualităţii eminesciene este unul şi acelaşi cu miracolul misterului
existenţial al Neamului românesc, întruchipate amândouă de harul eminescian în
opera lui nemuritoare.
Desigur,
sunt întrebări permanente ale destinului nostru fiinţial şi naţional, cărora
Mihai Eminescu le-a răspuns înfiorat cu jertfa supremă a vieţii sale,
lăsându-le moştenire, nouă celor de astăzi, întru apărarea credinţei noastre
ortodoxe strămoşeşti şi întru apărarea Neamului nostru şi a hotarelor
strămoşeşti care, în vremea noastră, nu mai corespund cu fruntariile dorului
naţional şi ale doinei eminesciene.
Aniversând
158 de ani dela naşterea lui Mihai Eminescu, ne apropiem de el cu sfială, ca de
un altar al poeziei româneşti. ”A vorbi despre poet, mărturisea Tudor Arghezi,
este ca şi cum ai striga într’o peşteră vastă… Nu poate să ajungă vorba până la
el fără să-i supere tăcerea. Numai graiul coardelor ar putea să povestească pe
harfă şi să legene slava lui singuratică şi delicată”.
ホn câmpia literelor române, Mihai Eminescu este un
munte fără cărări spre vârful lui, este un ”Everest al lirismului”, cum îl
numeşte Perpessicius, ”pe care generaţii după generaţii îl vor urca, fără ca
vreodată să ajungă până la creştetul încununat de soare şi de ninsori. De
aceea, Eminescu e greu de pătruns pe cărări obişnuite”.
Există o
cale totuşi. O cale miraculoasă care poate pătrunde până şi misterul creaţiei
poetice. Se ştie că orice act poetic de creaţie, dacă este autentic, se înscrie
ca o mare experienţă trăită. Prezenţa artistului este atât de puternică în
opera lui, încât te îndoieşti dacă, născându-se, el a murit vreodată. Fiinţa
lui spirituală a rămas întreagă în fiinţa operei lui literare, în versurile lui
nemuritoare, unde se întruchipează aevea de fiecare dată când îl citeşti.
Ca să-l
descoperim pe Eminescu cel autentic, trebuie să mergem direct la opera lui,
pentru a intra în legătură, prin comuniune şi contemplaţie, cu prezenţa fiinţei
lui spirituale. Dar orice contemplaţie presupune participare, acţiune. Şi noi
ştim că fiinţa, teologic vorbind, nu se revelează decât în actul participării.
Comuniune fără participare prin iubire nu există. Limbajul omenesc este prea
sărac şi nu poate să redea fidel efortul nostru de participare, care se împlineşte
doar apoteozat în momentul sublim al extazului, când atingem transfiguraţi
fiinţa operei de artă în esenţa ei inefabilă. Pentru că, actul de creaţie, prin
care fiinţa unei opere de artă este adusă la existenţă, este, la fel ca şi
opera în sine, un act de dragoste, adică de comuniune.
Considerând
deci că orice act de creaţie este dragoste, că fiinţa unei opere de artă este
în intimitatea ei dragoste, înseamnă că numai prin iubire putem să participăm,
adică putem să intrăm în legătură cu fiinţa tainică a operei de artă, putem să
atingem cu sufletul nostru fiinţa spirituală a artistului, prezentă peste
vreme, în adevărata lui operă de artă.
Astfel,
dragostea noastră de viaţă, de iubire şi de frumuseţe, de oameni şi de firea
înconjurătoare, se va întâlni, în versurile sale nemuritoare, cu dragostea lui
Eminescu pentru viaţă, pentru frumuseţe şi iubire neţărmurită pentru neamul şi
Ţara noastră, dar mai ales pentru noi cei de astăzi. ホn această
întâlnire a dragostei noastre cu dragostea lui Eminescu, în această tainică
logodnă spirituală, vom sesiza adâncul operei eminesciene şi vom rămâne
extaziaţi de misterul prezenţei lui spirituale, de fiinţialitatea comuniunii
noastre sufleteşti cu el, prin revelarea eminesciană a sensurilor teandrice ale
omeniei sale româneşti, pe care le contemplăm în opera sa nemuritoare.
Mergând pe
această cale a comuniunii noastre sufleteşti cu el, vom descoperi pe marele
nostru poet în toată autenticitatea existenţei lui neprefăcute de biografi sau
de comentatori. Dialogul nostru sufletesc cu el va fi cu atât mai însufleţitor
şi cu atât mai luminos, cu cât aspiraţiile lui vor da avânt creator
aspiraţiilor noastre naţionale către lumină şi libertate, către cultură şi
spiritualitate, în duhul teandric al tradiţiilor noastre strămoşeşti.
Camil
Petrescu vorbea despre ”cultul lui Eminescu”, ca despre o realitate căreia nu i
se mai poate sustrage nimenea, iar Academicianul Alexandru Rosetti afirma
despre acelaşi cult ”că a devenit un bun al poporului”. Acest cult trădează
legăturile noastre sufleteşti, fiinţiale, cu poetul îndrăgit şi venerat de noi,
dovedind cu evidenţa însăşi cât de mult Mihai Eminescu a intrat în conştiinţa
neamului nostru.
Părintele
Gala Galaction spunea cândva că ”ceea ce ne impresionează şi ne impune mai mult
este imensul său patriotism. ホn privinţa aceasta, Eminescu trebuie
pus alături cu cei mai mari, cu cei mai sfinţi patrioţi ai noştri”.
ホngenunchindu-şi cugetul în faţa lui Mihai Eminescu, şi
Tudor Arghezi declara despre Luceafărul poeziei româneşti că este ”Sfântul preacurat
al ghiersului românesc. Din tumultul dramatic al vieţii lui s’a ales un
crucificat. Pentru pietatea noastră depăşită, dimensiunile lui trec peste noi,
sus şi peste văzduhuri. Fiind foarte român, Eminescu este universal…”
Apelul la
sfinţenie, în sensul unei categorisiri supreme a poetului în cea mai înaltă
zonă spirituală a desăvârşirii omeneşti, ni se pare vrednic de reţinut şi de
adâncit. Dealtfel, adevărata creaţie poetică nu este altceva decât o permanentă
stare de sfinţenie, adică de contemplaţie spirituală.
Evocând personalitatea lui
Eminescu, marele nostru Caragiale, cu intuiţiile sale profunde asupra
sufletului omenesc, spunea, de asemenea, că ilustrul geniu al poeziei noastre
naţionale avea ”aerul unui sfânt tânăr coborît dintr’o veche icoană, un copil
predestinat durerii, pe chipul căruia se vedea scrisul unor chinuri viitoare”.
Cu ochii minţii parcă întrezărim în spusele lui Caragiale o adevărată imagine
iconografică de erminie bizantină.
ホn acest sens şi mărturia lui Vlahuţă poate fi o dovadă.
ホn ”Amintirile” sale despre Eminescu, făcea următoarea
evocare: ”Mi se părea un zeu tânăr, frumos şi blând, cu părul negru, ondulat,
de sub care se dezvălea o frunte mare, palid la faţă, cu ochii duşi, osteniţi
de gânduri, mustaţa tunsă puţin, gura mică şi’n toate o expresie de-o nespusă
bunătate şi melancolie. Avea glas profund, muzical, umbrit într’o surdină
dulce, misterioasă, care dădea cuvintelor o vibrare particulară, ca şi cum
veneau de departe, dintr’o lume necunoscută nouă”.
Viaţa lui
Eminescu a fost o nesfârşită, cumplită suferinţă şi o jertfă. Apariţia lui este
unică. ”Rar se întâmplă ca un poet, arăta George Călinescu, să ilustreze prin
el însuşi bucuriile şi durerile existenţei şi, de aceea, multă vreme, dacă nu
pentru totdeauna, Mihai Eminescu va rămâne în poezia noastră nepereche”.
Unul dintre
cei mai competenţi exegeţi ai operei eminesciene, regretatul Tudor Vianu,
afirma: ”Toate popoarele îşi aleg printre gloriile panteonului lor naţional pe
acelea care le reprezintă mai bine: italienii pe Dante, englezii pe
Shakespeare, francezii pe Voltaire, germanii pe Goethe, ruşii pe Puşkin.
Românii îi deleagă lui Eminescu sarcina de a-i reprezenta în faţa lumii
întregi, fiindcă ei înşişi au dobândit în opera lui conştiinţa însufleţitoare a
trecutului şi a năzuinţelor lor şi le-a inspirit încrederea deplină în puterea
lor de a îmbogăţi prin creaţie originală cultura universală”. Şi pe bună
dreptate.
Dar calea
‘’sfinţeniei”, ”cea strâmptă şi cu chinuri”, cum scrie şi la Sfânta Carte, pe
care, în viaţă fiind, a trebuit s’o urce şi Mihai Eminescu, spre a atinge acel
vârf al lirismului românesc în universalitatea poetică mondială, ne
îndepărtează, sau ne apropie şi mai mult de Mihai Eminescu?
Răspunsul nu
poate fi decât afirmativ. Numai cine se încumetă să facă această ascensiune
spirituală, poetică, a sfinţeniei creatoare, va descoperi adevărata cale spre
Eminescu şi va intra în comuniune cu el.
Numai atunci
va înţelege, cucerindu-se pe sine, că Mihai Eminescu este sinteza spiritului
nostru naţional, visul şi aspiraţia noastră etnică, plenitudinea ideală a unui
neam creştin ortodox, care a trecut înţelept prin istorie şi s’a dovedit erou
creator în cultură. Numai atunci, pătruns de misterul etern al actualităţii
eminesciene, va înţelege adevărul dreptăţii noastre naţionale pentru care şi-a
jertfit viaţa Mihai Eminescu.
Iată de ce,
actualitatea lui Mihai Eminescu este şi va rămâne, totdeauna permanentă în
sufletul comuniunii româneşti celei de taină, şi iată de ce, în fiecare an, la
15 Ianuarie, şi mai ales acum, când aniversăm 158 de ani dela naşterea marelui
nostru Poet Naţional, simţim cum adie peste întreaga suflare românească de
pretutindenea un har eminescian al românismului integral, care transcende
barierile şi ideologiile de tot felul, literare, culturale, artistice sau
politice, unindu-ne în aceeaşi aniversare naţională a naşterii marelui nostru
poet fără de moarte în spiritualitatea neamului nostru.
Desigur,
aniversarea a 158 de ani dela naşterea lui Mihai Eminescu premerge simbolic 24
Ianuarie, ziua naşterii României moderne sub alt sfânt al comuniunii româneşti,
Domnitorul Alexandru Ioan Cuza. Dar şi naşterea lui Mihai Eminescu şi Unirea
Principatelor Române, adică naşterea României moderne, se înscriu ca două
evenimente cruciale, de-a pururi actuale, ale căror împliniri, în vreme şi
peste vreme, s’au dovedit providenţiale în dobândirea independenţei spirituale
şi naţionale a României Mari.
Astfel, prin
puterea harului său de poet naţional şi creştin ortodox, Mihai Eminescu este
adevăratul dezrobitor al sufletelor româneşti şi făuritorul spiritual al
României Mari, unită poetic în aceeaşi limbă naţională, românească,
transfigurată, dela Nistru pân’ la Tisa, de geniul eminescian.
Aşadar, în
încheere, cuvine-se cu adevărat ca, în fiecare an, la 15 Ianuarie, sufletele
noastre, învăpăiate de dorul şi de misterul actualităţii eminesciene, să se
cuminece cu harul poeziei sale, întru purificarea de taină a fiinţei noastre
naţionale, şi, mai ales, întru creşterea ei spirituală după chipul şi
asemănarea Sfântului nostru Mare Poet Naţional, Mihai Eminescu Românul!
Vă
mulţumesc!
( New York,
Institutul Român de Teologie şi Spiritualitate Ortodoxă,
Simpozionul
Aniversar: 158 de ani dela naşterea lui ”Mihai Eminescu’)
Sâmbătă, 12
Ianuarie 2008
DIMITRIE GRAMA
DIALOGURI
......imi spui
sa traim
acest moment
doar acesta...
nu exista
nici trecut
nici viitor!
....asa imi spui
fara sa te gandesti
ca in timp
ce imi vorbeai
deja aveam
un trecut impreuna
o amintire
si in gandul tau
inca nespus
traiam deja
in viitor.
nu,
eu vreau sa traiesc
in trecutul pe care
mi-l amintesc
cand vreau si
asa cum vreau
mereu acelasi
schimbator
si nou
...vreau sa traiesc
cu tine clipa asta
amintire in devenire
si viitorul vreau
sa-l traiesc
cu tine
si cu tine
si cu tine
si cu tine
cu tine
si.....
Dimitrie, Uppsala 12/4, 2017
GEORGE ANCA
ALFA
Când a apărut Marele Alfa de
Alexandru George (1970), studiul său dedicat lui Tudor Arghezi a putut trece,
mai mult decât un debut „insolit” (arghezian?) în contextul comunismului, drept
o punere la punct a întregii istorii literare, o mănuşă aruncată literaturii
române. Am crezut chiar c-ar fi vorba de un alfa dedublat. Mai târziu, autorul,
pe altă temă, se confesează, în perpetuitate: “Cu ocazia publicării la ed.
Minerva a antologiei mele Masca de proză insolită şi fantastică românească m-am
lovit de mirarea şi oponenţa faţă de primul calificativ: nimeni nu ştia ce
înseamnă, cu toate că m-am silit din răsputeri să explic inocenţa lui, căci
înseamnă doar neobişnuit... Până la urmă cenzura supremă, nu editorială, a
procedat „logic”: mi l-a suprimat.” (CONEXIUNI nr. 14, aprilie 2006).
A început cu alfa-poezie, spre a se
apleca mai apoi, asemeni lui Zampano la sfârşitul filmului lui Fellini, asupra
prozei, inclusiv critice, lista crispantă a operelor sale – semne, întâmplări,
inducţii, dimineaţa, seara, toamna, greaţa - lăsând în picioare „infinitul de
virtualităţi necunoscute”. Ce să se fi ales ori nu (încă: George a lăsat pentru
a fi citit postum un roman care, ne sugerează, ar putea fi comparat cu Il
Gattopardo al lui Lampedusa), ce să mai crezi, în ce şcoală: „Şcoala de la
Târgovişte n-a existat” (Mircea Horia Simionescu), şcoala „prozatorilor
târgovişteni, căreia (Alexandru George) i se afiliază şi îi este integrat de
câtăva vreme” (Tudor Cristea).
Eminescu -
„duhul suprauman” - vs Arghezi - „dezordinea genială” vor fi făcut loc, fie şi
autopolemic, perechilor: exegeză-confesiune, ironie-erudiţie,
abstracţie-comunism. „Intelectualul lui Alexandru George ştie să fie abject cu
graţie” (Valeria Manta Tăicuţu).
Alfa, Marele
Alfa, a se citi împreună: Arghezi, George.
Din Marele Alfa: „unul din cei mai
mari şi mai cunoacuţi scriitori ai vremii noastre”; „la bursa valorilor
literare actuale, cota lui Arghezi e extrem de scăzută”; falsa recunoaştere;
„momentul său” „n-a exista niciodată”; „a avut parte ca niciun alt scriitor
român de un climat de dispută şi de contestaţie”; „am intrat în viaţa expresiei
cu zăticnire”; „cazul aproape unic al unui poet care nu-şi găseşte timbrul
original şi personalitatea decât în pragul împlinirii vârstei de 50 de ani”
După încă 40 de ani, despre sine
(cf. Brâncuşi: „relativement que moi”/ meme):
„Informaţia
mea culturală, ca să nu-i zic cultură, era legată de repere şi de sisteme de
valori ce se elaboraseră în timpul epocii libertare a românilor, care erau
foarte greu de gândit în timpul unui regim de opresiune. Faptul că eu am fost
atras şi am scris despre scriitori destul de caracteristici pentru stilul liber
al culturii române, începând cu Caragiale-tatăl şi terminând cu Caragiale-fiul,
Tudor Arghezi şi alţii, scriitori cu limba foarte slobodă şi cu drept de a-şi
spune opinia, făcea ca să manifest o anumită înclinaţie spre o anumită
literatură.
În momentul
în care a venit comunismul eram tânăr, n-aveam decât 18 ani, dar am prevăzut
destul de clar nenorocirea care o să se întâmple. Eu m-am ţinut şi am rezistat
numai dintr-un instinct şi dintr-o consecinţă a educaţiei mele, dar şi din
faptul că îmi dădeam seama că valorile pe care le impune comunismul sunt false.
Cum s-au şi dovedit. Şi cei care au servit comunismul, în marea lor majoritate,
au opera falimentară, pentru că aproape nimic nu se mai poate cita din
literatura apărută după 1948 şi până la mijlocul anilor ’60.”(Inerviu cu
Alexandru George de Angela Baciu, 22 aprilie 2010)
80 de ani de
viaţă - 40 de la Marele Alfa, „începutul”, revanşa implicită, poate
nemuritoare, la „putreziciunea poeziei”. N-a fost citit cât temut, dar şi
simţit ca un titan ascuns în revolta libertăţii sale luminate.
Astăzi (5 mai 2010), m-a sunat Puşi Dinulescu
şi am vorbit mai mult despre Alexandru George. E un mare prozator, în primul
rând. Din dâra lui Mateiu Caragiale. Un prozator adevărat, ca Ştefan Bănulescu,
Fane Stoian. E mai bun decât se dă voie să fie recunoscut, ca şi în cazul lu
Vasile Lovinescu, un fel de zonă crepusculară. Ar merita să fie membru al
Academiei, împreună cu Mircea Ivănescu.
Atunci de ce
numai Mateiu sau Galaction (Călifar) şi nu şi Steinbeck? George din Georgescu,
precum Ahoe, dar şi Al-George tatăl, poet, care şi el a lucrat la Biblioteca
Academiei.
Îl cunoşteam, din loja asfaltului,
pe alt George (contras tot din Georgescu, pe renunţarea la nobleţea
inflaţionată, şi politic, a sufixului): Ahoe, flmboaiant trubaduresc boem . În
Delhi, l-am găzduit pe Al-George, indianistul, fiu de poet (publicat postum
şi în Honolulu, de Ştefan Baciu), fost
bibliotecar la Biblioteca Academiei, asemeni lui Alexandru George. Altfel m-a
prins Marele Alfa. Autorul părea neverosinil, iar dacă va fi existat - o mască
a unui alt Arghezi.
Poate că poezia devenise un alibi
platonian al rebeliunii pe viaţă, în proză. L-am receptat zgudit, din zguduirea
de sine a justiţiarului, aparent excentric, Alexandrul George. La vremea aceea
nu-ţi dădea mâna, mai firav decât apărătorii deodată şi ai tăi, să pariezi. Se
pare că singurul care a pariat pe sine, până azi, a fost însuşi mizantropicul
gânditor literar şi năpraznic ţintaş în literaţii totalitari.
Ce studii argheziene se mai puteau scrie după Putrefacţia Poeziei?
M-a speriat Marele Alfa.. Nu şi pe voi? Jubilasem vinovat citind în Revista
Fundaţiilor ce glosa Şerban Cioculescu despre poezia religioasă a lui Arghezi.
Mult încoace, chiar am fost fericit, oricum surprins, să aud la Târgu-Mureş o
comunicare a lui Corneliu Moraru pe acelaşi subiect (să mă şi hazardez, aici,
că, prin tunelul jungian mai repera radarul Marelui Alfa, necum al
Puterfacţiei).
„Să mai
ţinem seama că marxismul pe care comunismul îl adoptase (după multe
controverse) drept doctrină oficială unică, era de fapt o utopie futuristă,
promiţând fericirea tuturor oamenilor ca pe o consecinţă a unei revoluţii
generale şi a abolirii sistemului numit de el „capitalist”. Or, cum în mod
vizibil acest lucru nu survenise încă, proiecţia în viitor rămăsese şi ea o
temă obligatorie a gândirii de acest tip, şi o consolare pentru toate
eşecurile, niciodată numite aşa, ci doar „obstacole” întâmplătoare încă nu
înlăturate sau depăşite, mici erori de regie, fapte de ignoranţă măruntă.
Exclamaţia lui Lenin „Să visăm!”, de multe ori întâlnită în practica
activistului porpagandist, este în contrazicere totală cu ceea ce enunţase
„ştiinţa” marxistă şi se pretindea în viaţa de fiecare zi a supuşilor.
Dar cu atât
mai mult e o literatură întreagă întemeiată nu pe visul compensator, ci pe
năzuinţa unei cu totul alte lumi. Or, în comunism a existat acest tip de
literatură, cel puţin ca un simptom îngrijorător pentru spiritul său logic, cu
privire la absurditatea programului... general.
Eu fusesem
atras de ea, interesat cum eram de proza de tip psihologic, prelungind marea
experienţă a lui Proust sau Joice, dar şi Thomas Mann sau Ald. Huxley, numai
că, la debut, pentru a-mi uşura intrarea în literatură într-un moment de
accentuată liberalizare de la sfârşitul anilor ’60, am improvizat aproape două
volume de proze scurte cu subiecte fanteziste, mergând până la fantastic, dar
şi cu o netă coloratură umoristică, ceea ce le apropia de simplul joc
distractiv. Iar succesul lor mi-a dat curajul ca, după aproape două decenii, să
propun publicarea unei masive antologii de proze fantastice şi insolite
româneşti în care nu se cuprindeau şi cele de science-fiction. Chiar şi aşa,
mi-am pus probleme tipice cuiva care se prezenta în faţa cenzurii cu o temă
destul de periculoasă, totul începând cu auto-cenzura, care m-a făcut să mă
întreb: cum se potrivesc textele „mele” cu ideologia promovată de Partid? Şi,
trebuie să mărturisesc că n-am găsit nici un răspuns.”(Conexiuni, art.cit.) -
Alexandru George.
"Tânărul Alexandru George,
lucrând în catacombe, cu un cuvânt pe care el însuşi l-a folosit repetat pentru
a-şi descrie situaţia în anii cei mai duri ai comunismului, pleacă de la Proust
într-o căutare nu atât a timpului pierdut şi a epifaniilor memoriei
involuntare, cât a proceselor prin care amintirea se împleteşte cu ficţiunea şi
oamenii din perspectiva eului narator se transformă în umbre. Căutarea mai e şi
a unui timp netrăit, pentru a fugi din timpul trăit: a unui timp istoric
personalizat prin imaginaţie, printr-o convingătoare translaţie imaginativă a
ocupaţiei ruseşti a României după Cel de al Doilea Război Mondial, aşa cum a
trăit-o autorul, în episodul central al ocupaţiei nemţeşti a Bucureştiului în
timpul Primului Război Mondial (...). - Matei Călinescu. Ar fi vorba despre
Alexandru George - Oameni şi umbre, glasuri, tăceri (roman); postfaţă de
Alexandru George, 2008, 624 p. Pagini de la 27 de ani, bine că nu de la 18, ca
ale Marelui Alfa, detronat din orice precocitate de Octogenarul Tainic
Alexandru George.
DOINA BORICEANU
IAR NE CAUTĂ O ÎNTÂLNIRE
te uiţi la mine ca şi cum
dar nicidecum,
eu sunt doar înserarea mea
îmi iau gardurile în pripă
şi le aşez din iarba
dragostei surpate sub nepotolirea...
cu vers stâncii oglindit
mătur sticloase mirările
din ograda gândului ce mi te-a
amintit.
praf,
înveliş grav
de vieţii călcâiele,
anapoda previzibile.
îmi plimb prin lume încântări,
soare brutal, năglabie pe zări.
un cântec se toarce din dureri
şi cineva zice din fluier visului
cum câmpia se dor preface
şi nesfărşitul îndorurat
o întâmplare clipei îmi coace.
IAR NE CAUTĂ O ÎNTÂLNIRE
te uiţi la mine ca şi cum
dar nicidecum,
eu sunt doar înserarea mea
îmi iau gardurile în pripă
şi le aşez din iarba
dragostei surpate sub nepotolirea...
cu vers stâncii oglindit
mătur sticloase mirările
din ograda gândului ce mi te-a
amintit.
praf,
înveliş grav
de vieţii călcâiele,
anapoda previzibile.
îmi plimb prin lume încântări,
soare brutal, năglabie pe zări.
un cântec se toarce din dureri
şi cineva zice din fluier visului
cum câmpia se dor preface
şi nesfărşitul îndorurat
o întâmplare clipei îmi coace.
PROFEȚIA LUI
IOAN DE LA
IERUSALIM
Cea mai
veche profeţie despre Al Treilea Război Mondial rămâne profeţia cavalerului
templier Ioan de Vezelay, cunoscut şi sub numele de Ioan de la Ierusalim. El
şi-a redactat viziunea lui la anii 1099.
Cunoscută de
templieri, Profeţia lui Ioan de la Ierusalim descrie cu o exactitate uimitoare
istoria lumii până în anul 3000, iar ceea ce a descris până în anul 2000 s-a
împlinit deja.
El spunea
atunci în anul 1099, adică în urmă cu 914 ani:
„Văd şi
ştiu. Ochii mei citesc în adâncurile cerului întâmplările viitoare şi eu trec
dintr-un singur pas pragul Timpului. O mână mă conduce spre ceea ce voi nici nu
vedeţi şi nici nu ştiti.
Peste o mie
de ani Ierusalimul nu va mai fi oraşul lui Cristos. Creştinii veniţi în
pelerinaj de departe nu vor mai putea intra după voia lor acolo unde ei aveau
dreptul să intre, în locurile care sunt leagănul credinţei lor. Creştinii nu
vor mai îndrăzni să se apropie de Sfântul Mormânt şi de relicvele credinţei lor
care vor fi în întregime sub paza şi supravegherea evreilor care îşi vor ridica
din nou aici templele lor şi ţara lor. Evreii vor umple lumea si o vor domina
de la un capăt la celălalt capăt al ei şi oamenii îşi vor pierde credinţa în
Isus pe tot Pământul.
Continente
şi lumi la care Herodot nici nu visa măcar vor fi descoperite de oameni dincolo
de marile păduri de care vorbeşte Tacit şi dincolo de oceanul nesfărşit de apă
care începe imediat după Coloanele lui Hercule.
(este vorba
despre descoperirea Americii, care pe vremea lui Vezelay nu era descoperită și
se afla dincolo de Gibraltar numit in antichitate Coloanele lui Hercule –n.n.)
Peste o mie
de ani de aici încolo toate micile ţări din Europa şi câteva ţări mari şi
puternice se vor uni într-un singur imperiu (Uniunea Europeană n.n.). Apoi
războaie fără număr vor începe cu popoarele Răsăritului.
Peste o mie
de ani oamenii vor scotoci fundul mărilor cu corăbii care merg pe sub ape şi
vor zbura cu navele în cer printre stele. Ei vor ţine în pumnii lor puterea
soarelui şi se vor crede dumnezei şi vor înălţa spre cer mii de clădiri cât
Turnul lui Babel pe toată faţa Pământului.
Fiecare oraş
va deveni o Sodomă. Obiceiuri spurcate vor deveni firesti. Oamenii vor fi mulţi
ca nisipurile, vor popula pustiurile şi mările şi vor fi puternici ca nişte
dumnezei şi se vor crede chiar dumnezei. Omul va deveni aşa de însetat de
putere că setea lui de putere nu va mai putea fi potolită. Dar la capătul
acestui drum îl va pândi prăbuşirea in abis.
Peste o mie
de ani foametea va domni pe cea mai mare intindere a Pământului, va arde
măruntaiele oamenilor şi oamenii vor dori cu ardoare să schimbe lumea.
Atunci vor
apare negustorii de iluzii, dar iluziile pe care ei le vor vinde oamenilor vor
otrăvi sufletele, vor pângări trupurile şi vor întuneca minţile. Atunci se vor
porni răzmeriţe şi războaie cumplite, vor fi comise omoruri şi nelegiuiri şi
viclenii aşa de mari ca lumea întreagă va deveni un iad şi fiecare zi va fi
precum o apocalipsă.
Oamenii vor
cade în păcate trupeşti înfiorătoare, bărbaţii şi femeile se vor destrăbăla la
vedere. Femeia va fi cutezătoare şi semeaţă în destrăbălarea ei.
Popoarele se
vor topi într-o unire fără rost, vor forma o adunătură în care fiecare se va
simţi singur, legea va fi uitată, tradiția pierdută, credinţa abandonată.
Peste o mie
de ani femeile se vor culca cu femeile şi bărbaţii cu bărbaţii, bătrînii se vor
culca cu copilele şi aceste cumplite fărădelegi se vor petrece în văzul
întregii lumi şi vor fi considerate de toţi ca lucruri fireşti. Toate aceste
spurcăciuni vor fi întărite prin legi.
Dar din
pricina acestei destrăbălări și a acestui marasm sângele va deveni impur, răul
se va intinde dintr-un pat în alt pat precum focul de la o casă la altă casă,
boli cumplite şi molime înfricoşătoare se vor abate peste locuitori, trupurile
vor putrezi de vii adunând în ele toate bolile pământului, feţele se vor
acoperi de răni şi bube cu puroi, membrele se vor descărna şi dragostea
trupească va fi o primejdie de moarte pentru oricine. (sida –n.n.)
Peste o mie
de ani peste tot se vor răspândi ca o apă revărsată ereziile. Ura cea mai
crâncenă va domni între popoare.
Peste o mie
de ani lumea va ajunge la un cinism şi o prefăcătorie aşa de mari încât cel
care este putred de bogat şi doarme pe sacii plini cu aur va primi ajutor și
sprijin şi va primi hrană de pomană, iar el la rândul său se va preface că îi
ajută pe săraci, dar ce va da el săracilor cu o mână le va lua inapoi înzecit
cu cealaltă mână.
Peste o mie
de ani lumea întreagă va deveni o piaţă în care fiecare lucru îşi va avea
preţul lui şi totul va fi de vânzare. Carnea şi munca omului îşi vor avea şi
ele preţul lor, ochi de om şi inimi de om scoase din piepturi ca nişte bucăţi
de carne se vor vinde altora. (transplantul de organe –n.n.)
Cuvîntul
dat, onoarea sau credinţa nu vor mai valora nimic. Omul va ajunge cu adevărat stăpânul
pământului, dar pământul va fi sterp, apa otrăvită şi putredă, văzduhul va fi
dogoritor.
Peste o mie
de ani viaţa se va scumpi fiindcă bogăţiile pământului vor secătui, bogatul va
trăi ascuns in bogăţia lui ca lupul în vizuină.
Peste o mie
de ani cei care vor conduce lumea nu vor avea nici un dumnezeu, vor fi suverani
fără credinţă şi onoare, al căror nume nimeni nu-l va cunoaşte, vor porunci
mulţimilor neştiutoare şi indiferente şi le vor hotărî soarta de la adăpostul
palatelor lor ascunse de ochii lumii, de dinapoia zidurilor impenetrabile.
Nimeni nu va participa la adunările lor şi la sfatul lor. Vor face în aşa fel
încât orice om ducând o viaţă de sclav să se creadă liber şi fericit.
Peste o mie
de ani soarele va dogori cu putere şi va pârjoli câmpiile, apa se va ascunde
tot mai adânc sub pamânt şi se va împuţina, văzduhul nu va mai apăra omul de
căldura soarelui, lumina va arde pielea şi ochii.
Peste o mie
de ani cei săraci şi lipsiţi de drepturi, cei fără acoperiş deasupra capului
vor porni un război distrugător în care vor fi ocupate multe ţări şi în care
luptele cumplite vor aminti de năvălirile barbare de odinioară.”
(La
Prophetie de Ioan de Ierusalem)
Profeţia lui
Ioan din Ierusalim este de fapt o descriere completă şi fidelă nu doar a actualei
societăţii in care noi trăim azi ci şi a situaţiei ecologice planetare actuale.
Prof. Gheorghe PANAITESCU
http://georgeanca.blogspot.com.au/2017/05/cu-tine.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu