Dragii mei enoriași! Hristos a înviat!
,,Nu am om!” Bolnavul de la scăldătoarea
Siloamului aștepta de 38 de ani pe cineva să-l ajute să intre cel dintâi în
apă. Nu mai avea părinți, frații, – dacă-i avusese –, erau căsătoriți, la
casele lor, cu grijile și cu problemele lor, prietenii dispăruseră. Cu mai multe
duminici în urmă întâlnisem un alt om paralizat, care a fost adus pe targă de
patru oameni, fie că erau rude, fie că prieteni. Aceia se zbat pentru cel
bolnav, trec peste toate considerentele, urcă pe acoperișul casei cu bolnavul
pe targă, desfac acoperișul și coboară targa în fața Mântuitorului, care se
afla la masă. Osteneala și curajul lor a fost răsplătit prin împlinirea
cererii, respectiv vindecarea slăbănogului. În cazul de față, avem o altă situație.
Bolnavul de față e singur, nu are pe nimeni apropiat. Zăcea culcat pe păturica
lui, era călcat de picioarele celor ce se înghesuiau în jurul scăldătorii.
Nimeni nu-l auzea, nimeni nu-l vedea, doar din când în când câte unul îi arunca
o coajă de pâine sau niște resturi de mâncare. Le era milă de el, dar în primul
rând se luptau pentru propriul lor interes, pentru interesul celor apropiați
lor. Bolnavul nu mai era aproapele nimănui. Deși era în mijlocul mulțimii,
călcat în picioare, asurzit de zarvă, era mai singur decât oricine. Într-o
astfel de situație, cei mai mulți ar ceda. Ar cădea în disperare, ar ajunge
până la sinucidere, considerând că doar asta mai este singura șansă. Bolnavul
de față nu cade în disperare. Bolnavul nostru speră că mai este și pentru el o
rază de speranță. Îi lipsea însă ,,omul”, care să-l arunce în scăldătoare.
Atât. Soluția exista, era la câțiva metri, dar îi lipseau doar mijloacele,
omul, ajutorul, care să facă ceea ce starea sănătății lui nu-i permitea. Boala
lui era un accident în viața lui, chiar dacă îi luase 38 de ani. Viața mergea
înainte! Poate avea și planuri de viitor, pe care spera să le pună în aplicare
după vindecarea care trebuia să vină mai devreme sau mai târziu.
Două aspecte mi se par esențiale în
acest caz extraordinar. În primul rând, starea de singurătate a acestui
om. În loc de a fi cuțitul care-i taie aripile, ducându-l până la disperare, la
nimicire, ea devine creuzetul în care se plămădește o voință de fier, în
fața căreia nimeni și nimic nu poate rămâne împotrivă. În contextul acestei
singurătăți, odrăslește speranța,
care alimentează această voință. Ea poate depăși limitele vieții pământești și
înflăcărează omul, ajutându-l să se înalțe și să treacă chiar pragul dintre
viață și moarte. Se întâmplă, însă, ca în cazul de față, ca voința să fie ,,voinic
tânăr”, iar trupul ,,cal bătrân”, adică neputincios, bolnăvicios. Atunci se
simte mai mult ca oricând nevoia ,,de om”, de ajutor, de aproapele, de semen.
Când acesta nu se găsește printre oamenii din jur, iată că Omul nu întârzie să
vină. El este Însuși Dumnezeu, Care întinde mână de ajutor și crucea nu mai
este atât de grea, încât ne putem ridica și putem să mergem mai departe pe
drumul vieții.
Din păcate, în vremea noastră, tot
mai mulți suntem în situația bolnavului din Evanghelie: bolnavi și singuri.
Suntem atinși de bolile veacului acesta, suntem singuri, tot mai singuri,
într-o lume tot mai indiferentă la nevoile și suferințele celuilalt. Suntem
singuri, când suntem copii, fiindcă părinții ne sunt plecați la muncă în
străinătate, iar pe noi ne-au lăsat în grija unor rude; suntem singuri când
suntem tineri, fiindcă miile de
,,prieteni” de pe facebooc sunt doar un bulgăre de gheață. Căutăm o inimă caldă
și iubitoare, un om care să ne înțeleagă, pe umărul căruia să ne sprijinim la
bucurie și la necaz, cu care să scrutăm viitorul, cu care să vorbim multe și de
toate, dar nu găsim. Toți sunt absorbiți de mesaje, de clipuri și filmulețe, de
e-mail-uri, de jocuri pe computer. Până și la masă unii butonează pe telefon să
găsească nu știu ce și nu știu de la cine, dar nu văd și nu au timp să
vorbească cu cel de alături! Suntem singuri la maturitate, fiindcă mulțimea de
griji și de ocupații ne creează stare de stres, de epuizare. Acasă nu avem timp
să discutăm cu soțul/soția, fiindcă ne așteaptă televizorul, calculatorul,
internetul. Ne cufundăm într-o lume iluzorie și uităm de propria noastră viață.
Nu ne mai interesează ce probleme, ce necazuri și ce suferințe are cel din
familia noastră; nu observăm că a ajuns copilul la vârsta școlară, la vârsta de
căsătorie, că noi înșine am îmbătrânit! Am întâlnit familii în care soțul era
despărțit de soție în fapt de 20-30 de ani, deși trăiau sub același acoperiș și
mâncau la aceeași masă! Fiecare se socotea victimă, fiecare își avea viața lui
personală, dar fiecare dădea cam același
răspuns: ,,Dacă zic că sunt căsătorit, aș minți; dacă aș zice că sunt
despărțit, iarăși aș minți!” Suntem singuri la bătrânețe, fie că nu am avut
copii, familii, fie că familiile ni s-au risipit, fie că suntem bolnavi, fie
neputincioși. Ne uităm îndelung pe drum, poate-poate ne-o bate și nouă
cineva la poartă să ne întrebe de
sănătate, de nevoi și de suferințe, dar zilele și anii trec și nimeni nu-și mai
amintește de noi. Suntem singuri când suntem bolnavi și fiecare din cei din jur
își vede de treaba lui. Suntem singuri când suntem săraci, fiindcă nu ne ia
nimeni în serios. Suntem singuri când suntem bogați și puternici, fiindcă toți cei din jur nu urmăresc de la noi decât propriile
interese, iar vorbele lor dulci și respectuoase nu sunt decât lingușeli și
purtări de cameleon. Suntem singuri ca țară și ca popor într-o lume hămesită,
înrăită, încrâncenată într-un război complex, în care grija pentru om și pentru
conservarea identității naționale este pe ultimul loc.
A așteptat bolnavul din Evanghelie 38 de
ani vindecarea. Este enorm de mult pentru un om, este puțin pentru istoria unui popor. Bolnavul acela nu și-a
pierdut speranța și-n singurătate și suferință și-a călit voința cu o putere
interioară, care L-a impresionat și pe Dumnezeu și L-a făcut să vină la el și
să-i întindă mână tămăduitoare. Suferința a devenit scara care l-a ridicat pe
om până la Dumnezeu, care L-a coborât pe Dumnezeu până la om. Nu ne spune
Evanghelia că bolnavul acela se ruga în nenorocirea lui, dar aceasta este de la
sine înțeles, fiindcă, fără rugăciune, speranța lui ar fi fost ca floarea
neudată.
Coboară, Doamne, iarăși printre noi
și vei găsi mulți alții asemenea paralizatului din Evanghelie, care ,,nu au
Om”, care să-i ajute să-și vindece sufletul și trupul, care sunt singuri și
uitați de lume, care sunt în suferință și deznădejde, care Te așteaptă ca pe
singura lor izbăvire. Avem nevoie de Tine mai mult ca oricând, ca indivizi și
ca popoare; răul își bate joc de creația Ta, de lumea Ta, a îmbolnăvit-o de
nedumnezeire, a făcut-o asemenea Sodomei
și Gomorei. Se ucid frații între ei; ucid părinții pe copii și copiii pe
părinți; ne urâm și ne invidiem, ne este sufletul bolnav de necredință, avem
atâta nevoie de Tine! Vino, Doamne, vino mai curând!
*
Sfaturi părintești. Din
cartea Părintelui Arsenie Boca, Cărarea Împărăției, mai spicuim: ,
,,JUDECATA PARTICULARĂ A SUFLETULUI. După vederea iadului, sufletul se întoarce pentru a treia oară să se închine Domnului. Acum e lămurit. A văzut binele şi răul. Acum nu mai vorbeşte, ca pe pământ, că nu este Rai şi Iad. Acum nu mai zice, ca
hoţul fără minte: ,,Nu cred că este temniţă!” Şi fiindcă nu crezi, urmează că
nu există? Dar dacă există, ce te faci ? Dacă crezi că este iad şi - să zicem, prin absurd, că nu este - n-ai pierdut nimic. Dar dacă este ? Te-ai pierdut pe tine însuţi, ai pierdut totul!
Iată de ce ne spun
Părinţii nouă pământenilor, că de aceea ne târguim noi cu credinţa, fiindcă
n-am văzut nici Raiul, nici Iadul. Parcă pricepem întrucâtva râvna
propovăduirii lui Pavel Apostolul, care a fost răpit în Rai, cu asta avea evidenţa
absolută a împărăţiei spiritului, de care
era mai sigur decât de toată existenţa celor văzute; acesta era zorul unei nemaiîntâlnite apostolii.
În împărăţia nevăzută a
duhurilor, la a patruzecea zi pământeană, are loc o mare hotărâre asupra sufletului, care
s-a lămurit în aşa de scurtă vreme, cât nu se lămurise în zeci de ani de zile
de viaţă pământeană.
Biserica pe pământ se roagă lui
Dumnezeu a treia oară, pentru sufletul care-şi aşteaptă judecata împăratului lumii.
Stăpânul vieţii are în mână cheile morţii şi ale iadului. Deci, dacă sufletul,
în viaţa pământeană, a fost ostaş bun al împăratului Hristos, intră în obştea sfinţilor, a îngerilor buni, bucurându-se de toate
ostenelile şi suferinţele ce le-a
îndurat bucuros pentru Hristos pe pământ. Dacă, însă n-a trăit pentru Hristos, ci pentru sine şi pentru toate
amăgirile lumii acesteia, petrecerea lui va fi cu diavolii, în ,,locul” de
muncă.
Deci, judecata particulară, adică
a fiecărui suflet îndeosebi, iese a patruzecea zi de la mutarea
sufletului din cortul lui de lut. Hotărârea pe care o dă Dumnezeu asupra
sufletului de-a petrece în împărăţia luminii, sau a se osândi în
împărăţia chinurilor, e o hotărâre provizorie şi ţine până la judecata cea de obşte, judecata de pe
urmă. Aceea e definitivă şi rară de
sfârşit”.
*
Amintiri din vremea
Patriarhului Justinian. Anul acesta(2017) a fost dedicat de către
Patriarhia Română comemorării regretatului Patriarh Justinian Marina, cu
prilejul împlinirii a 40 de ani de la moartea lui.
L-am cunoscut pe Patriarhul Justinian în vremea studenției(1974-1977), când
venea adesea la Institutul Teologic din București, la diferite ocazii, precum
festivitățile de la 30 ianuarie (patronii institutului) sau însoțind pe unii
ierarhi străini, care veneau în vizită la institut.
Întotdeauna te impresiona simplitatea patriarhului. Semăna cu un alt
ierarh, care venea de mai multe ori pe an la seminarul din Craiova, episcopul
Iosif Gafton de la Vâlcea. Aceeași
figură uscățivă de ascet, de sfânt bizantin, desprins din icoană. Vorbea
calm, sfătos, părintește, nu ridica glasul. Descifrai în fizionomia sa un om al
rugăciunii, al grijilor, al frământărilor, un om ancorat în miezul vremii sale.
Patriarhul Justinian este foarte contestat în anii postrevoluționari și
caracterizat de unii gazetari și formatori de opinie drept ,,patriarhul roșu”,
pe motiv că a pactizat cu puterea politică din vremea sa, că nu s-a opus
instaurării comunismului, că nu a apărat pe preoții întemnițați, că nu s-a opus
epurării călugărilor din mânăstiri și multe alte ,,păcate” de genul acesta.
Parcă patriarhul Justinian ar fi condus o armată numeroasă, supradotată, cu
care ar fi trebuit să lupte în tranșee, să schimbe cursul istoric al țării.
Sunt afirmații pe care le fac oamenii străini de realitățile prin care a trecut
țara în anii postbelici, străini de viața Bisericii în general și a clerului în
special din acele vremuri.
S-a scris și se va scrie mult pro și contra patriarhului Justinian. Îmi
fac o datorie de conștiință să conturez câteva aspecte ale vremii în care acest
ierarh, numit, pe drept cuvânt, providențial, a reușit să stea la cârma Corăbiei lui Hristos și s-o
conducă printre multe stânci și capcane, fără s-o scufunde.
În primul rând, ca să analizezi personalitatea patriarhului Justinian și
a epocii sale, trebuie să știi că unul dintre obiectivele principale ale
politicii de stat din acea vreme era dispariția Bisericii și a ,,concepțiilor
mistico-religioase”. Populația trebuia să-și ,,spele” creierii de tot ceea ce
însemna gândire religioasă, să-și însușească ,,învățăturile” marxist-leniniste,
respectiv concepția materialismului istoric și dialectic. Clerul trebuia
eliminat cât mai repede din viața societății, iar bisericile și mânăstirile
transformate în muzee, magazii, depozite, săli de spectacol sau chiar grajduri,
după model sovietic. Alături de burghezo-moșierime, Biserica era principalul
adversar al comunismului pe plan intern, în timp ce pe plan extern inamic
redutabil era capitalismul. Într-un tratat de Istoria filozofiei, publicat prin 1953, chiar în prefață, se
spunea, negru pe alb, că adevăr este ceea ce stabilește miliția că este
adevăr. Clar, nu? În virtutea unei
asemenea concepții se construiau relațiile dintre stat și Biserică, iar
Patriarhul Justinian era, permanent, între ciocan și nicovală.
a.
Ierarhii
din vremea patriarhului Justinian erau adesea
umiliți, persecutați, forțați să ia decizii peste voința lor, iar dacă se
opuneau, erau eliminați fizic, forțați să demisioneze, dislocați. Numeroase
scrieri din vremea noastră vorbesc despre morți dubioase, suspecte, de ierarhi
din perioada postbelică. Atâta vreme cât puterea politică era cea care aproba
alegerile de ierarhi, erau numeroase situațiile când ea își impunea protejații
săi în scaunele eparhiale, oameni siguri, gata să execute orbește ordinele
stăpânirii. Arhim. Caliopie Georgescu,
exarhul mânăstirilor din Oltenia, îmi povestea că își manifestase nemulțumirea
față de Mitropolitul Firmilian al
Olteniei, fiindcă acesta luase o hotărâre arbitrară, care nu-i făcea cinste,
într-o împrejurare oarecare. Mitropolitul i-a răspuns: ,,- Mă, Caliopie, mă, sunt și eu pus tot mai des în situația de a face
așa!” Și mitropolitul s-a plecat cu fruntea până aproape la pământ. Și, totuși, au fost cazuri, când același
mitropolit nu s-a mai plecat și, în ciuda unor riscuri mari, a luat atitudine.
Astfel, la sfințirea unei biserici dintr-un sat, primarul de acolo a interzis
festivitatea. Mitropolitul a spus în auzul tuturor: ,,- Domnule primar, în calitate de membru al Marii Adunări Naționale, îți
cer să respecți Constituția și să nu îngrădești desfășurarea unui act de cult!
Vei răspunde în fața autorităților!” La o asemenea replică, primarul s-a
retras intimidat, împreună cu milițienii care-l însoțeau și sfințirea bisericii
a avut loc.
b.
Preoții au
fost terorizați de regimul comunist în curs de instaurare. Cel care
parcurge revista ,,Mitropolia Olteniei”, spre exemplu, din perioada 1948-1968,
va fi uimit de paginile pline de nume de preoți și cântăreți bisericești
dislocați, caterisiți, transferați, reprimiți, pensionați, posturi vacante,
puneri în retragere, puneri în disponibilitate, pedepse disciplinare,
mustrări, disponibilizări, suspendări
etc. Toate acestea dovedeau o
instabilitate și o nesiguranță permanentă a clerului. Aceasta nu venea numai
din partea autorităților bisericești, ci și din partea celor politice. Preotul
Sfetcu Gheorghe de la Malovăț îmi relata: ,,Seara mă culcam cu preoteasa în ieslea vacii. Punea tata paie pe noi!
Dimineața, când se crăpa de ziuă, mă uitam atent peste gard să văd cine trece
pe drum și, dacă era om de încredere, întrebam: - Pe care l-a mai luat
azi-noapte, mă?” Mașina neagră a securității umbla noaptea prin sate și aresta preoți și civili. Mulți
preoți au fost condamnați la ani grei de pușcărie, pentru că au fost pârâți că
au făcut anumite afirmații interpretabile, că nu prezentau suficientă garanție
pentru autorități etc. Preotul Ilie Izverceanu de la Cernavârf
și Preotul Victor Doman de la
Izverna au făcut peste 17 ani închisoare. Preotul
Buzatu de la Magheru, tată a șapte copii, a făcut ani grei de închisoare.
La fel Preotul Profesor Dumitru Vișan din
Tr. Severin, profesor la Liceul ,,Traian”, traducătorul cărții Urmarea
lui Hristos a lui Giovani Papini;
Preotul Sfetcu
Pantelie de la Bobaița a stat 20 de ani ascuns în munți, cioban la diferite
stâne, până condamnarea lui a intrat în prescripție. Povestea după aceea că
adesea venea noaptea pe furiș, se apropia de casă și, la lumina lămpii, pe
fereastră, vedea amploiații stăpânirii terorizându-i soția și copiii. Au fost
hărțuiți, iar în unele cazuri au făcut pușcărie perioade mai scurte Preotul Dumitru Păunescu de la
Bâlvănești, Preotul Nae Ionescu de
la Balotești, Preotul Bogdan de la
Halânga, preotul Constantin Inescu de
la Valea Boierească, Preotul Teșilă de
la Crăguiești, Preotul Focșan de la
Ciovârnășani, Preotul Duralia de la
Șovarna, Cântărețul Repecea Haralambie de
la Izverna, ca să amintim doar pe cei din zona noastră. Într-o noapte, când
mașina securității a mers în Gornenți să-l ridice pe Preotul Petre Mogoșanu, locuitorii satului au ieșit toți ca unu, au
blocat drumul și au cerut eliberarea preotului. Cu toată insistența
securiștilor, nu au putut să-l ia(Va
urma).
*
File de jurnal – 31 dec. 1981. ,,Ultimele ore ale anului 1981. Un an bunicel trece, un altul plin de
speranțe, dar sărac în certitudini, se face prezent la ușă, așteptând să intre.
Obiceiuri, tradiții și altele asemenea de Revelion au fost și vor fi multe în
diferite părți ale lumii. În casa noastră a fost întotdeauna, cu excepția
câtorva ani, destul de simplu. În ultimii ani a fost aparatul de radio și
televizorul, care ne-au umplut noaptea aceasta
renumită și miraculoasă(…). Am așteptat Anul Nou în liniște, în cămăruța
mea, singur, cu gândul în viitor și amintirile-n trecut. De data aceasta,
mulțumesc lui Dumnezeu, că a fost un an în care mi-au fost sănătoși părinții și
toți cei dragi, n-am pierdut nici unul din cei apropiați, am avut o sănătate
relativă, am alergat dintr-o zi în alta, așteptând să mi se dezvăluie necunoscutul. Am umblat câteva mii de kilometri prin lume,
tipărituri destul de puține am avut(…). Doamne și cât aș mai avea de lucru!
Simt că sunt copleșit de greutatea proiectelor care mă presează și nu am decât
două mâini și doi ochi cu vederea slăbită. Nopțile le-am făcut, în majoritatea
lor, zile. Cred că așa va trece și viața, tot într-o avalanșă de speranțe,
idealuri, deziluzii și regrete. Asta-i situația, domʹle!
De-ar da Dumnezeu să fie pace, pâine
și hârtie în anii care vin, ar fi bine. Apă și cerneală om găsi noi!
Am fost azi în oraș. Am văzut
Orășelul Copiilor. Seamănă cu o babă machiată; sau poate că nu mai sunt eu
copil, nu mai este orășelul și pentru mine. Când l-am văzut prima dată, era
ceva miraculos. Venisem cu tăticu la unchiu-meu Mihai, să petrecem revelionul.
M-am dus în orășelul copiilor. Era multă zăpadă, multe chioșcuri, porți, multe
porți de cetate și palate, multe jucării și bomboane, multe machete, zugrăveli
scene din povești și mulți-mulți copii. Acum e cald, nu la blocuri și în casele
fără lemne, ci în atmosferă. Zăpada a mai rămas doar ici-acolo câte un petic.
Se anunță ploi, căldură și descărcări electrice. Crăciunul și Anul Nou nu mai
au nici un farmec. Natura parcă este ea însăși ofensată și de aceea își retrage
grațiile. Prin vitrinele cofetăriilor sunt multe cutii goale de bomboane și
pămătufuri de vată, pe ici-colo câte un Moș Crăciun(pardon, Moș
Gerilă!)îngrijorat că l-au lăsat fără tichet de alimente, fiindcă, vezi
dumneata, nu este angajat permanent și nici nu lucrează de fapt într-o unitate
socialistă. Și au dreptate tovarășii! Pe străzi sunt cozi, cozi impresionante,
la pâine, la carne, la zahăr, la ulei, la chibrituri, la bunăstare!
Ajută, Doamne, tuturor celor
obidiți și fericiți, tuturor prietenilor și dușmanilor, tuturor binefăcătorilor
și răufăcătorilor noștri, tuturor celor ce cred și celor ce nu cred în Tine,
ajută și familiei mele, enoriașilor mei, ajută-mi și mie! Spre Tine se îndreaptă speranțele noastre,
căci Tu ești limanul speranței și bucuria împlinirii. Fă ca-n lume să fie pace,
pâine și bucurie! Lumina Ta să lumineze întunericul necredinței, al urii și al
prostiei. Să fie mai multă iubire între oameni și popoare, să fie oamenii
oameni pentru oameni, ci nu lupi. Ajută, Doamne, tuturora și fiecăruia în parte
să nu-l muște șarpele ce l-a mușcat pe Iuda. Fă, Doamne, să fie cât mai puține
jertfe și victime pentru pâine, cât mai puțină grijă pentru ziua de mâine, cât
mai multă încredere, siguranță, dragoste și nădejde. Fă, Doamne, să curgă
vinu-n teascuri, iar săracul să nu-l bea numai în grijanie. Fă, Doamne, să ardă
toate tichetele și cartelele de alimente din lume, să nu mai moară nimeni de
foame, de boală și de urgii de tot felul. Doar proștii, hapsânii, trădătorii de
frate și de țară, hoții, afaceriștii, escrocii, lașii, fanfaronii să se ducă în
pustiile Saharei, în frigurile Siberiei și în tartarul gheenei, pregătit de
Tine celor ce nu Te vor! Rămână aici, pe pământ, între noi și cei dintotdeauna,
belșugul, pacea, fericirea, iubirea și cântecul, credința și nădejdea,
Doamne! Revarsă din plinătatea bunătății
Tale și peste noi, că prea ne-am sălbăticit! Simțim nevoia de Tine mai mult
decât oricând, deși nu vrem s-o recunoaștem. Te așteptăm, Doamne, cu ușile
zăvorâte, pentru ca să nu știe vecinii că suntem acasă și că primim străini! Nu
Te mai recunoaștem, Doamne, și-ai devenit străin pentru deșertul nostru. Tu
ești ploaia pe care o așteptăm să ne astupe crăpăturile, să ne stâmpere setea,
să ne redea speranța de viață! Am îmbătrânit, Doamne, înainte de vreme! Tu, Cel
care-Ți măsori zilele cu veșnicia, redă-ne, Doamne, bucuria de-a trăi! Fă,
Doamne, ca și eu, ca toți cei ce încă mai suntem tineri, în prag de An Nou, să
avem mai mulă nădejde în viitor, decât bunică-meu aflat la 83 de ani!
Dar, Doamne, noi n-am venit pe lume,
fiindcă Te-am rugat sau Te-am obligat să
ne lași, am venit fiindcă Tu însuți ne-ai adus! Lăsăm în voia Măriei Tale
destinul ființei noastre și nu încercăm, fiindcă nici n-am putea altfel, să
schimbăm noi voia Ta! Fă, Doamne, însă, atâta cât trăim, să fim sănătoși, să
fim înțelepți, să pășim pe drumul vieții și-al mântuirii, să avem pâine pe
masă! Pe acestea să ni le dai nouă din belșug, iar de celelalte să Te
îngrijești Tu, c-așa e când ești Tată, zice-o vorbă din bătrâni!
Amin și voia Ta să fie!”
*
Conferință. Joi,
4 Mai, în sala de festivități a Palatului Cultural ,,Theodor Costescu” din Tr.
Severin, Preasfințitul Episcop Nicodim a
ținut conferința Patriarhul Justinian Marina – un patriarh providențial. Au
participat preoții din județ, profesorii de religie, public din oraș.
Conferința s-a înscris în contextul festivităților comemorative dedicate
fostului Patriarh Justinian, cu prilejul împlinirii a 40 de ani de la moartea
lui. După conferință o trupă de teatru din București a prezentat o piesă
dedicată românilor martiri din perioada
stalinistă. A fost o adevărată frescă de epocă de tristă amintire! Păcat că nu
au existat niște pliante(chiar trase la imprimantă), în care să fie prezentată
piesa și actorii. Meritau cu prisosință!
*
Ajutoare și donații. În
această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Doamna Deatcu Viorica din Tr. Severin: 170 lei; Domnul Franț Titu din Tr.
Severin, fiu al satului Malovăț: 100
lei; Doamna Mehedințu Elena din Brașov: 70 lei.
Dumnezeu să le
răsplătească!
*
Duminică, 14 mai, imediat
după slujbă, împreună cu Domnii Nistor
Petre și Dima Vasile, am mers la
Azilul de bătrâni de la Ilovăț și le-am dus veselă, astfel: 50 farfurii întinse, 50 farfurii adânci, 50 cane de ceai, 25 linguri
și 25 furculițe. Când am fost acolo cu alimente pe 20 aprilie, câteva
enoriașe ale noastre au observat la bucătărie că nu au suficientă veselă. Sunt
situații când mănâncă și trei persoane dintr-o farfurie, pe serii. Am hotărât
la biserică să le facem o donație în acest sens, am luat legătura cu conducerea
azilului și ne-au dat notă de vesela care le este necesară și am trecut la
treabă. Totul a costat 550 lei. Nu
este nevoie să contribuie nimeni cu nimic. Am suportat plata respectivă din
soldul bisericii, adică din banii pe care Dvs. i-ați dat drept contribuție de
cult sau donații. De fapt, prin aceasta toți ați contribuit cu ceva. Mulțumim Domnului Nistor Petre(Trică), care ne-a asigurat, gratuit,
transportul veselei de la Malovăț la Ilovăț cu mașina sa personală. Donația
aceasta o înscriem în contextul acțiunii inițiată la nivel de eparhie de Preasfințitul Episcop Nicodim, intitulată
Coșul de Paști.
*
Publicații. În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare
pastorală” – 348, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 2017, 14 mai,
ediție și on-line(http://
www.observatorul.com) și în ,,Bibliotheca
Septentrionalis”, Baia Mare, 2017, 14 mai, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);
Formatorii de opinie, în
,,Omniscop”, Craiova, 2017, 16 mai, ediție on-line(http://www.omniscop.ro); Sărbătoarea bucuriei și speranței, în ,,Omniscop”, Craiova, 2017,
15 mai, ediție on-line (http://www.omniscop.
ro).
*
Cele trei volume ale
cărții preotului și fostului cântăreț al parohiei noastre, Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-2014) au ajuns la Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Consilierul dânsului mi-a
relatat că le-a analizat cu atenție și curiozitate, le-a admirat și apoi a zis:
,,-Transmiteți părintelui că-i dau nota douăzeci plus, cu felicitări, pentru
această carte! Contactați-l urgent și
faceți comandă, fiindcă această carte merită să fie în toate facultățile de
teologie, seminariile teologice, în eparhii și pe rețeaua noastră de
distribuție!” Preafericitul Părinte Patriarh a rămas tot glumeț, ca-n tinerețe!
Doar știa că notele sunt doar până la 10, așa încât nota ce mi-a dat-o n-o poate
trece în catalog! În luna noiembrie 1983, un alt patriarh mă dădea afară din
birou, ca pe un infractor, când am mers să-i prezint manuscrisul primei ediții
a acestei cărți. O realizasem în timp de patru ani, în urma angajamentului
patriarhiei că mi-o va publica, angajament semnat chiar de acel patriarh! ,,-
Da, ce, bă, tu crezi că noi trebuie să publicăm tot ce vă trece vouă prin cap
acolo la țară? Așa sunteți voi, bă, popii! Lăsați bisericile vraiște!” ,,- Am
făcut-o în baza aprobării pe care mi-ați dat-o în 1979!” ,,- Păi ce, tu crezi
că eu citesc toate miile de hârtii care-mi trec prin față?” Dumnezeu m-a oprit
atunci să nu ard manuscrisul lucrării. A trecut Revoluția și am publicat cartea
în trei ediții până acum, la Parohia Malovăț, fiecare ediție fiind foarte
solicitată de către eparhii, facultăți și oameni de cultură. Azi un alt
patriarh are o atitudine diametral opusă! Asta însemnă, cred, perseverență în
realizarea unui ideal propus. Am fost
permanent conștient că această carte este necesară Bisericii și culturii
românești și nu m-am dat bătut! Părerile oamenilor se schimbă de la om la om,
de la epocă la epocă!
*
În această perioadă,
parohia noastră a retipărit cele trei volume ale lucrării Bibliografia Revistei ,,Biserica
Ortodoxă Română(1874-2014) și le-a livrat Patriarhiei, conform comenzii.
*
Emisiuni. Miercuri, 12 aprilie,
între orale 21-22.30, preotul Dvs. a avut emisiune în direct la Televiziunea
,,Datina” din Tr. Severin. A vorbit despre patimile și jertfa Mântuitorului,
despre rolul zilelor premergătoare Sfintelor Paști în urcușul spre Înviere.
*
Zâmbete. ☺Strigături
românești: ,,Eu la joc, mândra la
joc,/Mălaiul de joi pe foc./ Bate mâța cu vătraiul,/ Că de ce n-a scos
mălaiul!”☺Am muierea jucăușă,/Gunoiul stă după ușă!/Punem boii la tânjală,/Să
scoatem guniu-afară”/☺Cineva sună la uşă, iar bărbatul deschide. Moartea în
faţa lui îi spune: ,,- Am venit după viaţa ta!” Bărbatul se întoarce şi-o
strigă pe nevastă-sa: ,,- Viaţa mea! Pe tine te caută!” ☺ ,,- Bulă, câte porunci există?” ,,- Zece, domnule profesor!” ,,- Şi ce se
întâmplă, dacă nu respecţi una dintre ele?” ,,- Rămân nouă...!” ☺,,- Cum se înmulțesc proștii?”
,,-Îngrijorător!” ☺Doctorul vrea
să afle antecedentele medicale. ,,- Bulă, tatăl tău a murit de moarte naturală?”
,,- Ah, nu. A fost tratat de un doctor!” ☺Stomatologul întreabă o pacientă: ,,- De când au început să vă
cadă dinții?” ,,- Imediat după nuntă!” ☺ Cât ar fi de perfecte, computerele nu vor putea niciodată înlocui
prostia umană.☺ În
spatele fiecărei femei bosumflate stă un bărbat, care nu știe ce-a greșit!☺
Doar românii, la întrebarea: „- Ce
faci?", răspund „- Nimic. Muncesc!" ☺O fetiță ședea în mijlocul străzii. Vine un echipaj de poliție. Ea întreabă:
,,- Domnule polițist, cum ajung la spital?” ,,- E destul să stai acolo unde
ești acum!”
*
Vârsta lui ,,De ce?” ☺,,- Tataie, vino la geam, să ieșim în poză!”
,,- Ce poză, tataie?” ,,- Doamne-Doamne face poze cu blițul!” ,,- Nu, tataie,
nu face poze! Afară plouă, fulgeră și tună!” ,,- Nuu, tataie, face poze!” ☺,,- Lasă, mă, caplă, coada jos! Se vede tot,
caplă, se vede toot-tot! E rusine, caplă, e rusine! Te vede lumea și te
faci de râs!”
*
Excursii-pelerinaj. La
o dată pe care o vom stabili ulterior(de preferat în luna iunie), dorim să
organizăm o excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Bârda-Malovăț-Motru-Mânăstirea Tismana-Baia de Aramă(orașul și mânăstirea)-Obârșia
Cloșani-Băile Herculane-Orșova (Mânăstirea Sfânta Ana)-Mânăstirea Vodița- Tr.
Severin – Malovăț – Bârda. Se poate face într-o zi. Costul va fi în jur de 30 lei/pers. Cu prilejul hramurilor,
vom organiza câte o excursie-pelerinaj la mânăstirile Godeanu și Orșova. Așteptăm
înscrieri.
*
Licitații. Duminică, 4 Iunie, ora 11, în incinta bisericii din
Malovăț, va avea loc licitația fânului și fructelor din curtea bisericii
din Malovăț, iar duminică, 11 Iunie, ora
11, în incinta bisericii din Bârda, va avea loc licitația fânului și
fructelor din curtea bisericii din Bârda.
*
Program. În
cursul lunii iunie avem următorul program de slujbe: 3 Iun.(Malovăț-Bârda); 4
Iun.(Malovăț); 5 Iun. (Bârda); 10 Iun.(Malovăț-Bârda); 11 Iun.(Bârda); 17 Iun. (Malovăț-Bârda); 18
Iun.(Malovăț); 24 Iun.(Bârda –
Malovăț); 25 Iun.(slujbă la Bârda;
pomeniri la Malovăț, la ora 12); 29 Iun.(slujbă
la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi
găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de
e-mail: stanciulescubarda @gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă
dea Dumnezeu!
Hristos a înviat!
Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu