PASARILE CERESTI - Parintele Arsenie
Boca
Împaratia Cerurilor, comprimata într-o
samânta mica, a luat-o un Om, si-a aruncat-o în gradina Sa, lumea, si s-a facut
(crestinul) copac mare si pasarile cerului s-au salasluit în ramurile lui.
Împaratia Cerurilor nu este pentru
pasari, ci pentru oamenii care traiesc „ca pasarile” – mai desprinse de pamânt
si firea pamânteasca, traind mai dupa firea lor cereasca, traind mai „în grija
lui Dumnezeu”, decât în grija vietii. Pasarile acestea sunt „vulturii” care se
vor aduna ca sa judece lumea (1 Corinteni 6, 2), când pamântul va fi „stârv”.
Parintele Arsenie Boca, Parintele
Arsenie Boca mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost,
Cluj-Napoca, 2002, p. 105
Sfântul Ioan Gură de Aur dă un
exemplu din viaţa Sfântului Meletie,
care
demonstrează extraordinara nobleţe a acestui mare ierarh: „Ar fi nedreptate să
lăsăm nerostit ceea ce s-a
întâmplat în timpul cât
Patriarhul Meletie a fost surghiunit din Antiohia.
Când guvernatorul a şezut în car şi l-a făcut să şadă pe sfânt lângă
el, el a mânat tare caii să gonească prin piaţă. Din toate părţile cetăţenii
aruncau cu pietre în capul
guvernatorului, căci nu puteau suferi să fie lipsiţi de ierarhul lor, preferând
mai curând să moară decât să lase să fie despărţiţi de el. Dar acest sfânt şi
binecuvântat bărbat, în acest timp, ce făcea? Văzând cum zboară pietroaiele
spre capul guvernatorului, el a acoperit acel cap cu veşmântul său.
Astfel, el
şi-a ruşinat adversarii cu minunata lui blândeţe, şi le-a lăsat o pil dă
urmaşilor săi de cam ce fel de iertare ar trebui să dăm dovadă noi faţă de
vrăjmaşii noştri. El a arătat că nu este destul să ne abţinem de la a face
rele, ci că trebuie cu toată puterea chiar să îndepărtăm pericolele care îi
ameninţă pe cei care ne sunt răuvoitori, şi care ne urăsc de moarte.” Privitor
la înfăţişarea exterioară a Sfântului Meletie, Sfântul Gură de Aur ne spune mai
departe: „Cu adevărat, era cea mai mare bucurie să ai şansa să vezi faţa cea
sfântă a acestui om. Nu doar când vorbea sau predica, ci şi când doar simplu,
privea la tine, el transmitea în sufletul omului toate virtuţile, doar cu
privirea(…).”
Sfântul Varsanufie, care timp de
cincizeci de ani a trăit în zăvorâre, neprimind să vadă pe nimeni, a ajuns la mari
înălţimi duhovniceşti prin cugetarea de Dumnezeu şi prin rugăciune. Iată câteva
gânduri din Cartea Răspunsurilor [v. Filocalia română, voi 11]: „Orice gând care
nu are mai înainte tăcerea umilinţei, nu vine de la Dumnezeu. Tot ceea ce este
de la diavolul vine amestecat şi cu tulburare.”
„Atunci când
te rogi iar Dumnezeu întârzie să-ţi împlinească rugăciunea, El o face în
folosul tău, cu scopul de a te învăţa
răbdarea.” „Hoţii cei văzuţi sunt slugile hoţilor celor de gând, adică ale închipuirilor cu mintea.” „Stăpânul Hristos a
îndurat toate iar la sfârşit S-a înălţat pe Cruce, care este omorârea trupului
şi patimilor şi odihna cea sfântă şi desăvârşită.” „Stăpânul nostru voieşte ca
noi să cinstim pe orice om mai mult
decât pe noi înşine.” Atunci când Sfântul Varsanufie a fost întrebat dacă ar
trebui să folosească ajutorul unui avocat în rezolvarea unui conflict dintre mânăstire şi oarecare
cetăţeni, Bătrânul a răspuns: „Dacă cumpăraţi apărarea oamenilor, atunci vă
lipsiţi de apărarea lui Dumnezeu(……).”
Pe acestea se cuvenea să le faceţi
şi pe acelea să nu le lăsaţi (Luca 11: 42). Aceste cuvinte ale Mântuitorului se
referă la lege şi la milă. In sufletele fariseilor şi sectarilor legea şi mila
nu se pot afla împreună, pentru că ei înşişi nu pot să împlinească şi legea lui Dumnezeu şi să arate
şi milă, vrând să se certe tot timpul şi să întrebe care din cele două este mai
importantă. Adică ei vor de una să se ţină iar pe cealaltă să nu o mai facă.
Fariseii respectau Legea în litera ei, nevoind nici să ştie de milă sau de
iubirea de oameni. Sectanţii se laudă că respectă dreptatea lui Dumnezeu, şi
nici nu vor să audă de prescripţiile Bisericii.
Ortodoxia
este plinătatea Credinţei Creştine. Biserica recomandă ca pe aceasta să o facem
şi pe aceea să nu o lăsăm. Biserica este foarte atentă cu prescripţiile
exterioare ale Credinţei, întocmai ca omul care păşeşte cu grijă printre vase
de pământ, atent să nu le spargă. Biserica este
încă şi mai atentă atunci când este vorba de dreptatea şi mila lui
Dumnezeu, întocmai ca omul care, păşind
printre mulţime de vase îde lut, le preţuieşte şi le protejează, nu din cauza
lutului din care sunt făcute, ci din cauza băuturii foarte scumpe care se
află în ele. Vasele goale care nu conţin
nici un fel de băutură sunt la fel de lipsite de importanţă ca şi prescripţiile
legaliste ale fariseilor. Dar o băutură, dacă o depozitezi aiurea, înseamnă că o risipeşti, pentru că nu o
torni în vasele desemnate să o păstreze.
Astfel că în Ortodoxie nu există
unilateralism, aşa cum nu a existat nici în Mântuitorul Hristos. Mântuitorul
vorbeşte cu Ioan Botezătorul, din care răsuflă
însăşi dreptatea şi mila lui Dumnezeu, şi îi spune că trebuie împlinită toată Legea; însă fariseilor, împlinitori goi ai unei Legi
pe care ei înşişi o fac goală, pentru că nu au în vedere dreptatea şi mila lui
Dumnezeu, El le spune: Căci milă voiesc, iar nu jertfă! (Osea, 6: 6) Este vădit
că este mai important să faci ceea ce este absolut necesar mai înainte ca să faci ceea ce nu poţi lăsa
nefăcut. Dar de aici nu urmează că ceea ce este secundar este şi inutil, în
organismul uman, există multe organe vitale şi multe organe care nu sunt
vitale, dar care doar împreună fac corpul omului.
O, Doamne Necuprinse, nu ne lăsa să
fim unilaterali, ci ajută-ne să împlinim
Toată voia Ta, Căci a Ta este slava şi mulţumită în veci, Amin
Sfantul Nicolae Velimirovici, Proloagele
de la Orhida vol 1
Omul trebuie să fie educat, obişnuit
să recunoască imediat cu inima care este duhul celor ce se apropie de el
“Cei care se hrănesc cu laptele
reflecţiilor bazate pe simţuri nu pot discerne binele de rău. Aceştia îndeobşte
trag concluzia că toate Credinţele au în final aceeaşi valoare; că păcatul este
umbra indispensabilă a virtuţii; că în general răul este tovarăşul inevitabil
al binelui. Adevăratul creştin însă nu ajunge niciodată la asemenea concluzii
eronate, deoarece el nu mai este prunc. El este adevăratul om matur care nu se
mai hrăneşte demult cu lapte, el este omul care nu mai crede orbeşte simţurilor
trupului, el este omul care judecă mult mai fin realitatea şi face distincţii
mult mai precise între toate lucrurile bune care au fost odată şi toate care
sunt acum.
Creştinului într-adevăr îi este dat să
vadă clar descoperirea lui Dumnezeu prin Care el distinge precis binele de rău;
totuşi şi lui îi este neapărat necesar studiul îndelung şi laborios al
Sfintelor Cărţi pentru a putea cunoaşte limpede ce este bine şi ce este rău în
orice situaţie concretă a vieţii, indiferent cât de complicată. Pentru a fi
demnă de încredere şi fără greş, această cunoaştere trebuie să fi trecut şi în
inimă şi simţuri. Căci şi răul şi binele vor ca să atingă inima omului.
De aceea omul trebuie să fie educat,
exersat, obişnuit să recunoască imediat cu inima care este duhul celor ce se
apropie de el, aşa cum recunoaşte cu limba săratul de nesărat, dulcele de amar.
Fraţilor, să ne străduim zi şi noapte să ne educăm inima, ca ea să poată
recunoaşte întotdeauna fără greş binele de rău. În toate cele ce ni se întâmplă
şi vin asupra noastră, trebuie să ne punem întrebarea: Ce e bun de aici, şi ce
e rău? Tocmai de aceea ni se şi întâmplă tot ceea ce ni se întâmplă, ca să
putem discerne din toate calea cea bună şi să o urmăm. Ne aflăm în asemenea
situaţii de ispită şi poate de câte o sută de ori pe zi. Cel care are ochi de
văzut, să vadă.
O, Doamne, Iubitorule de oameni,
încălzeşte inimile noastre cu toată darea cea bună care vine numai de la Tine!
Înţelepţeşte, Doamne, inimile noastre ca să putem deosebi binele de rău! O,
Stăpâne întăreşte-ne pe noi pururea în îmbrăţişarea binelui şi aruncarea la o
parte a răului pentru dragostea Slavei Tale, O, Iubitorule de oameni şi pentru
mântuirea sufletelor noastre! Căci a Ta este mărirea şi mulţumită în veci,
Amin”.
Sfântul Nicolae Velimirovici,
Proloage
SURSA: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU
BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu