CAPUL SI MADULARELE - Sfantul Nicolae
Cabasila
E drept ca si madularele unui trup
sunt unite cu capul, (doar prin aceasta unire si traiesc, caci în clipa în care
aceasta unire s-ar strica, si capul si madularele ar pieri), cu toate acestea,
madularele credinciosilor par ca se leaga mai strâns de Domnul Hristos decât de
capul lor firesc; mai mult viaza prin Fiul Domnului decât prin buna potrivire
în care traieste capul cu trunchiul omenesc. Si aceasta se vede foarte lamurit
din pilduitoarea viata a fericitilor mucenici, care mai curând se bucurau sa li
se taie capul, decât sa se dezlipeasca de Hristos, ba rabdau chiar cu placere
sa li se taie si cap si madulare, dar nu scoteau o singura vorba ca sa se
lepede de Fiul Tatalui ceresc.
Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea
Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene
Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti,
1992, p. 133
GROAPA SI FANTANA - Sfantul Vasile
cel Mare
„Groapa a sapat si a adâncit-o” (Psalm 7, 5).
În dumnezeiestile Scripturi nu gasim spus în sens bun cuvântul „groapa”, dupa
cum nici cuvântul „fântâna” nu-l gasim spus în sens rau. Groapa este locul unde
a fost aruncat Iosif de fratii sai (Facere 37, 20-24). Si tot cuvântul „groapa”
îl întrebuinteaza Scriptura când spune ca au fost loviti egiptenii „de la cel
dintâi nascut al lui Faraon pâna la cel întâi nascut al roabei celei din
groapa” (Psalm 87, 4); si în Ieremia zice: „Parasitu-M-au pe Mine, izvor de apa
vie, si si-au sapat lorusi gropi surpate, care nu vor putea tine apa” (Ieremia
2, 13). Dar si în Daniil este scris de groapa cu lei în care a fost aruncat
Daniil (6, 16). Avraam însa sapa fântâna (Facere 21, 30); la fel, si slugile
lui Isaac (Facere 26, 18); iar Moise, venind la fântâna, s-a odihnit (Iesire 2,
15); si porunca primim de la Solomon sa bem apa din vasele noastre si din
izvorul fântânilor noastre (Pilde 5, 15); iar Mântuitorul vorbeste lânga
fântâna despre taine dumnezeiesti. Pricina pentru care cuvântul „groapa” este
folosit cu privire la cele rele, iar cuvântul „fântâna”, cu privire la cele
bune, socotim ca este aceasta: apa din gropi vine din afara, cade de sus; în
fântâni însa, sunt vine de apa, care zac sub pamânt înainte de a se sapa locurile
acelea; ies la iveala însa dupa ce se da la o parte pamântul care le acopera si
orice alta materie de deasupra lor, care este tot pamânt. Si în suflete este,
asadar, un fel de groapa, atunci când gândurile cele bune, care cad în suflete,
se schimba si se falsifica. Daca cineva îsi schimba ideile despre cele bune
care cad în el, atunci preface acele idei bune în idei rele si potrivnice
adevarului si nu mai vrea sa aiba în suflet ceva bun. Si iarasi, în suflete
sunt fântâni; când sunt date la o parte gândurile cele rele care le acopera,
atunci straluceste lumina si iese la iveala izvor de apa buna de baut, în
cuvânt si în dogme. De aceea este de neaparata trebuinta ca fiecare sa-si faca
siesi o fântâna, ca sa pazeasca porunca amintita mai înainte, care spune: „Bea
apa din vasele tale si din izvorul fântânilor tale!” (Pilde 5, 15)
Asa devenim fii ai celor care au
sapat fântâni, ai lui Avraam, ai lui Isaac si ai lui Iacov. Nu trebuie sa facem
groapa, ca sa nu cadem în adâncitura, asa cum a spus David în acest psalm, nici
sa auzim cele scrise în Ieremia spre mustrarea pacatosilor, despre care
Dumnezeu a spus cuvintele pe care le-am adaugat putin mai înainte:
„Parasitu-M-au pe Mine, izvor de apa vie, si si-au sapat lorusi gropi surpate,
care nu vor putea tine apa” (Ieremia 2, 13).
Sfantul Vasile cel Mare, Talcuire duhovniceasca
la psalmi, traducere de Parintele Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2000,
p. 40-41
Parohia
Malovăţ
Loc. Malovăţ
- Jud. Mehedinţi
România
Tel.0724.99.80.86
E-mail:
stanciulescubarda@gmail.com
HRANĂ PENTRU SUFLET
=AUGUST - 2018=
Stimate
destinatar,
Așa cum
știți deja, începând cu data de 25 mai 2018, se va aplica regulamentul UE
privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu
caracter personal și libera circulație a acestora. Va informăm că adresa
dumneavoastră de e-mail nu au fost și nici nu va fi folosită în alt scop decât
acela de a vă ține la curent cu noutățile editoriale ale parohiei noastre.
Dacă doriți
să primiți sau să nu mai primiți în continuare vești în acest sens, vă rugăm să
ne dați un semnal și, în funcție de
acesta, vom păstra sau vom șterge adresa Dvs.
Cu cele mai
bune gânduri,
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Vă rugăm să ne permiteți să vă
prezentăm lucrările pe care le avem
disponibile în stocul parohiei noastre. Ne exprimăm, totodată, speranța, că ele vor găsi ecoul cuvenit în sufletul
Dvs. și ne veți face comenzi, atât pentru nevoile Dvs. spirituale, cât și ale celor dragi.
Parohia noastră pune la îndemână
tuturor cărți ziditoare de suflet, de literatură, de istorie, filozofie și din
alte domenii, tocmai în această perioadă, când, pe toate canalele de
informație, suntem bombardați cu tot
felul de produse menite să ne îndepărteze de Dumnezeu. Cărțile propuse de
parohia noastră pot fi hrană pentru sufletul Dvs., dar și un cadou fericit, pe
care îl puteți oferi celor din jurul Dvs. Se cheltuiesc sume enorme pentru tot
felul de daruri ce se fac celor dragi, deși multe sunt doar simbolice și de
circumstanță. Noi vă punem la dispoziție cărți, care să fie un prieten de
nădejde pe drumul către Dumnezeu, atât pentru Dvs., dar și pentru cel ce le
primește ca dar din partea Dvs. O scurtă
privire asupra listei de mai jos v-ar convinge de seriozitatea ofertei noastre.
Ele sunt achiziționate de la centrele eparhiale, de la diferite edituri, care
s-au remarcat prin seriozitatea și competența publicațiilor în domeniile
menționate mai sus.
Înțelegem că această activitate de
răspândire a publicațiilor religioase creștine ortodoxe face parte din însăși
misiunea noastră de a răspândi, cu timp și fără timp, cuvântul lui Dumnezeu.
Datorită acestei lucrări, putem să desfășurăm și o serie de activități
misionar-pastorale în parohie, de ajutorare a unor familii și persoane aflate
în dificultate, donații de cărți în parohie, gratuitatea serviciilor religioase
și multe altele.
Vă mulțumim cordial celor care ați
comandat deja cărți. Vă mulțumim celor care ne-ați încurajat, celor care ne-ați
îndrumat. Vă mulțumim și celor care nu ne-ați răspuns. Din toate am înțeles că
doriți să avem lucrări cât mai bune, cât mai ziditoare de suflet și cât mai
diverse. Ne străduim să împlinim această dorință a Dvs. Sperăm că prezenta
ofertă să fie mult mai interesantă. Regretăm, însă, că stocurile sunt foarte
mici, iar stocurile de la capitolul ,,Micul anticariat” se reduc în cele mai
multe cazuri la câte un singur exemplar.
Trimitem cărți și în străinătate, dacă
ne sunt solicitate, cu precizarea că taxele poștale revin cumpărătorului.
Pentru trimiterile în țară taxele poștale sunt suportate de parohie.
Precizăm, de asemenea, că publicăm, de
două ori pe lună, ,,Scrisoare pastorală”, pe care o trimitem gratuit tuturor
familiilor din parohie, cât și la câteva sute de persoane din afara parohiei,
prin poștă sau pe e-mail. Daca va interesează, comunicați-ne și vă putem
trimite și Dvs. această publicație a noastră gratuit. Găsiți acolo multe
lucruri care v-ar putea interesa.
În cazul în care mesajul nostru nu vă
interesează sau vă deranjează, vă rugăm să ne scuzaţi, eventual să ne daţi un
semn, ca să ştergem pentru totdeauna adresa Dvs. din evidenţele noastre.
Oricum, să dea Dumnezeu ca acesta să fie singurul necaz al Dvs., altele să nu
mai aveți.
Aşadar, avem disponibile
următoarele lucrări:
A. Cărți recent apărute:
1. Pr. Prof. Dr. Al. Stănciulescu-Bârda,
Studii și documente privind Istoria României. Vol. III. Banatul, Craiova,
Editura Sitech, 2013, 631 pag., 50 lei;
Cartea cuprinde 1073 documente
inedite din perioada 1780-1886 privitoare la Banat, provenind din cancelariile
bisericești, politice, militare și administrative din Vârșeț, Karloviț, Viena,
Buda, Pesta, Sibiu, Timișoara, cât și un manuscris bănățean, - variantă locală
din 1804 a lui Supllex Libellus Valachorum - , descoperit la Biblioteca
Academiei Române din București. Primul volum din această serie a apărut în 2003
și în el au fost analizate aspectele istorice desprinse din aceste documente.
Volumul al II-lea a apărut în 2010 și în
el erau analizate aspectele juridice(drept internațional, administrativ, civil,
penal, medicină legală etc.), cât și cele de drept canonic. Documentele în
discuție prezintă însă aspecte mult mai variate, care ilustrează viața
românilor bănățeni din perioada respectivă. Sunt pagini emoționante, care
vorbesc despre Răscoala lui Horea, revoluția franceză, revoluția de la 1848,
numeroasele războaie austro-turcești, austro-franceze, epidemiile de ciumă și
de holeră, care au decimat populația Europei acelei vremi. În ele surprindem
starea materială și spirituală a românilor, relațiile lor cu autoritățile
politice, militare și bisericești, cu celelalte naționalități conlocuitoare. Nu
lipsesc nici documentele care ne vorbesc de renașterea conștiinței naționale,
de lupta românilor pentru afirmare
politică, bisericească, culturală și socială. Găsim aici o adevărată cronică a
noutăților editoriale ale vremii, apariția și răspândirea publicațiilor
românești din Banat și Transilvania, care și-au adus din plin aportul lor la
progresul poporului român. Găsim aici figurile unor mari luptători pentru
drepturile românilor, apariția și dezvoltarea școlilor, asitenței medicale și
multe altele.
Astăzi, când apar tot mai
puține volume de documente, cartea noastră este o noutate binevenită în spațiul
cultural românesc și sperăm că ea va fi bine receptată de cititori, de
cercetători, de toți iubitorii de cultură ți de istorie românească.
În cazul în care vor exista
solicitări, vom reedita primele două volume. Raportat la prețurile actuale,
primul volum ar costa 15, 00 lei, iar al doilea aprox. 40 lei. Așadar, primim înscrieri și
la acelea.
2. Prof. C. Negreanu, Istoria proverbului
românesc, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 160 pag., format A5, hărtie offset,
copertă policromă, 16 lei.
Constantin
Negreanu a inițiat o adevărată școală de paremiologie în Mehedinți. El însuși
și-a luat doctoratul cu o teză despre proverbele românești, a editat câțiva ani
o revistă de paremiologie, a organizat și condus patru simpozioane naționale de
paremiologie, a reeditat vechi culegeri de proverbe românești, a publicat
numeroase articole și studii în țară și străinătate despre proverbele românești
și era pe punctul de a obține aprobările necesare pentru a înființa la Tr.
Severin o secție a Academiei Române pentru studiul proverbelor. Suflul morții
l-a smuls dintre noi și proiectele lui au rămas neîmplinite. Prin strădaniile
şi generozitatea lui NEGREANU se realizase ceva în Mehedinţi. Ceva trainic,
ceva ce trebuia să dureze! Dar aripile lui NEGREANU s-au frânt înainte de vreme
şi, odată cu el, din păcate, s-au ruinat şi proiectele ce le iniţiase. Aripa
morţii a bătut păstorul şi s-au risipit oile. Azi toate realizările, proiectele
şi visele lui NEGREANU au rămas amintire, au devenit ele însele istorie. Au
rămas exemplu şi au devenit reproş pentru cei ce nu au mai continuat opera
începută. NEGREANU a pus temelia. Aceasta nu trebuia să rămână un zid părăsit,
ci zidirea trebuie să continue. în această temelie NEGREANU a zidit însuşi
sufletul şi tinereţea lui şi tocmai de aceea am convingerea că zidirea nu se va
surpa. Publicarea cărţii de faţă sperăm să fie un semn în acest sens.
3. Gheorghe Duncea, Tudor Vladimirescu,
aşa cum l-am cunoscut, Bârda, 2015, 150
pag., 6 lei;
Gheorghe Duncea a fost căpitan al
lui Tudor Vladimirescu. Este unul dintre prietenii cei mai apropiați ai lui
Tudor Vladimirescu. Au fost împreună de la vârsta de cinci ani. Au fost colegi
de școală, tovarăși în afaceri, în armată, în lupte. Lucrarea de față cuprinde
însemnările scrise de autor la câteva zile după asasinarea lui Tudor, când
Duncea însuși se aștepta să fie prins și executat. Este un text scris ,,cu
limbă de moarte”, pentru a se ști de către urmași lucruri necunoscute din biografia
marelui erou. Însemnările lui s-au păstrat ,,la căpriorul unei case” din
Prejna, au fost transcrise de un urmaș al său, au fost publicate în reviste din
perioada interbelică sub formă de serial
și văd acum pentru prima dată lumina tiparului sub formă de carte.
Lucrarea este însoțită de un studiu introductiv semnat de Pr.
Stănciulescu-Bârda. Ne facem o datorie
de conștiință din publicarea acestui manuscris și sperăm că el va intra în
circuitul științific și-n atenția istoricilor și a marelui public.
4. Nicolae Iorga, așa cum l-au cunoscut,
Bârda, Editura Cuget, 2012, 272 pag., 20
lei;
Lucrarea este rodul unor
căutări desfășurate în ultimii treizeci de ani. Nenumărate scrisori și mesaje
am adresat de-a lungul celor trei decenii către toți cei ce l-au cunoscut pe
marele savant. Am publicat anunțul în multe reviste și ziare și rezultatul s-a
concretizat în această carte. Întâlnim aici
amintiri despre Nicolae Iorga semnate de foști studenți, secretari,
prieteni, apropiați ai săi din țară și din străinătate, precum Nicolae
Bocancea, Traian Cantemir, Alexandru Ciorănescu, Alexandru Ciurea, Ioan Cociu,
Gheorghe Cunescu, Nicolae Fuiorea, Ieremia B. Ghita, Nicolae Grigoraș, Gheorghe
Iliescu-Izvoare, Constantin Pavel, Alexandru Petrescu, M. Petrescu-Dâmbovița,
Ion Larian Postolache, Alexandru Predescu, Ioan Rămureanu, Petru Rezuș,
Constantin Robescu, I. I. Rusu, Stela
Serghie, Dan Simonescu, Ene Stanciu, Haralambie Teodoru, Gh. Vețeleanu,
D. Bălașa, I. C. Chițimia, Rodica Ciocan-Ivănescu, Gheorghe Hrușcă, Ioan T. Ionescu, I. Ionescu, C.
Lodovescu, Gh. Ruscanu, Maria Schmidt, Ilie Grămadă, Aurel Bordenache, Emilia
Comișel, Gunther Schuller, Alexandru Andronic, A. Mihăescu, Iosif E. Naghiu, Nicolae
Petrescu, Gheorghe Șinca, Haralambie Teodoru,
Teodor Costescu, Gh. Dumitrescu-Bistrița,George Magherescu, Mircea
Iosif, Gh. Paschia, Em. D. Petrescu, Gh. Popescu, Jozsi Sandor, Virgil Medan, Antonie Plămădeală și
mulți alții. Mulțumesc lui
Dumnezeu că mi-a dat ideea de a aduna aceste amintiri inedite, dar regret că
ideea mi-a venit mult prea târziu. S-ar fi putut aduna mult mai mult material!
Asta este!
5. Pr. D. Bălaşa, Dacii de-a lungul
mileniilor, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 286 pag., format A5, hărtie
offset, copertă policromă, 20 lei.
Parcurgând cărţile Părintelui
Dumitru Bălaşa dedicate istoriei dacilor, sesizezi cu uşurinţă că sunt scrise
de un mare patriot şi deţin ele însele o mare doză de patriotism, care te
copleşeşte. Datorită cărţilor Părintelui Dumitru Bălaşa, dacii îşi regăsesc
vadul în istorie, în ciuda celor ce-au făcut tot ce le-a stat în putinţă să-i
facă să dispară de pe scena ei. Părintele Dumitru Bălaşa este un învingător,
fiindcă a plecat dintre noi cu
convingerea că a făcut ceea ce trebuia să facă în calitate de român, de
creştin şi de preot. Chiar dacă unele dintre tezele şi ipotezele pe care le
propune vor fi contestate, poate infirmate, despre autor se va vorbi mult de
aici înainte, cărţile sale vor fi tipărite şi retipărite, cititorii vor găsi în
ele mereu prospeţimea informaţiilor documentate, iar dacii vor reveni mereu în
conştiinţa acestora şi datorită istoricului Dumitru Bălaşa.
6. Pr. D. Bălașa, Marele atentat al Apusului
papal împotriva poporului român, Bârda, Editura ,,Cuget Romanesc”, 150 pag.,
format A5, hartie offset, tipar offset, coperta policroma, plastifiata, 16 lei.
Editura noastră a publicat cartea
regretatului părinte Dumitru Bălaşa, Marele atentat al Apusului papal împotriva
poporului român. Ea reprezintă o noutate în domeniu, în sensul că urmăreşte
contactele pe care le-a avut poporul român pe o perioadă de cea. două milenii
cu Occidentul, cât şi implicaţiile pe care le-a avut scaunul papal, mai precis
papa, cu aceste contacte româno-occidentale. În spatele unor evenimente
cruciale din istoria românească s-au vehiculat interese ale papalităţii de
expansiune şi prozelitism în spaţiul românesc. Părintele Dumitru Bălaşa
apelează pentru justificarea susţinerilor sale la o bibliografie impresionantă
şi la reinterpretarea unor documente şi cronici de epocă mai mult sau mai puţin
cunoscute în lumea ştiinţifică românească. Autorul este conştient de importanţa
filonului dacic în spiritualitatea românească şi tocmai de aceea tratează
poporul român drept popor „daco-român”. Conştiinţa descendenţei româneşti din
trunchiul traco-dacic îl aveau şi popoarele occidentale cu care românii au
intrat în contact de-a lungul vremii şi acest lucru le-a făcut să aibă o
politică în mare parte ostilă, menită să împiedice realizarea idealului
românesc de „Dacia Mare”. Părintele Dumitru Bălaşa socoteşte că realizarea
acestui ideal a constituit un adevărat fir roşu al întregii istorii româneşti
bimilenare şi în sprijinul acestei teze aduce argumente documentare mai mult
decât convingătoare. Părintele Dumitru Bălaşa se dovedeşte a fi, – şi în cazul
de faţă –, ca preot şi istoric, un adevărat bătrân al naţiei sale. Repune în
discuţie fapte şi evenimente istorice, documentează fiecare afirmaţie, ne
prezintă lucruri, pe care le credeam arhicunoscute, ori altele mai puţin
cunoscute şi ne face să cădem pe gânduri. Ne dă sfaturi cu discreţie, dar mai
degrabă ne ajută să ajungem la concluzii. Nu îndeamnă la ură, la şovinism, ci
doar la cumpătare, prudenţă şi obiectivitate. Papalitatea pentru el este
elementul cheie, care a condus din umbră multe dintre evenimentele ce au adus
atâta suferinţă strămoşilor şi moşilor noştri, care au provocat ură şi războaie
între popoare. Neamurile au fost adevăraţi pioni de şah, pe care papa i-a
folosit ca să-şi atingă scopurile, să-şi întindă stăpânirea. Dacă astăzi atâţia
consideră legăturile ce se ţes vizibil între lumea ortodoxă şi cea catolică
drept o binecuvântare, un dar al papalităţii, părintele Bălaşa ne îndeamnă la
prudenţă şi la multă, multă atenţie. Calul troian prezintă multe surprize şi de
aceea e bine să fim suficient de maturi în abordarea evenimentelor. Istoria stă
mărturie în acest sens. Cine are urechi de auzit să audă! Aceştia ar trebui să
fie cititorii de toate categoriile, diplomaţii, dar mai ales cei ce-şi iubesc
cu adevărat ţara. Cartea părintelui Bălaşa este un act de autentic patriotism
într-o vreme în care globalizarea şi înstrăinarea devine crezul unor întregi
generaţii. După ce o citeşti, nu poţi decât să exclami: „într-adevăr, cine
n-are bătrâni să-şi cumpere!”
7. D. Bălașa, Țara Soarelui sau Istoria
Dacoromâniei, Bârda, Editura ,,Cuget Romanesc”, 342 pag., format A5, hartie
offset, tipar offset, coperta policroma, plastifiata, 25 lei.
Părintele Bălașa scrie cu
convingerea că dacii n-au pierit, ci, dimpotrivă, s-au dezvoltat de-a lungul
istoriei ca un popor măreț, cu notabile
realizări în toate domeniile de activitate. Își susține tezele cu nenumărate
dovezi documentare, arheologice, lingvistice, etnologice. Poate unele dintre
ideile sale vor fi contestate de anumiți cercetători, dar, cu siguranță, de
multe va trebui să se țină seamă în istoriografia românească viitoare. Bătrânul
istoric nu se sfiește să răstoarne statui, să atace teze care păreau de
neclintit până de curând și să ne dea un exemplu grăitor de ceea ce înseamnă a
fi istoric și patriot. Când citești cărțile Părintelui Bălașa, -tu însuți fiind
român-, te simți mai puternic, mai mândru, mai optimist, mai încrezător în
viitorul nației tale, cu mai multă speranță în propriul tău viitor. Bătrânul
istoric se dovedește a fi, cu prisosință, un bătrân al nației sale, un
învățător, un dascăl. Scoate la lumină acele momente înălțătoare ale
trecutului, care ne pun la loc de cinste în rândul marilor popoare ale Europei,
ce-au reușit să-și cucerească demn drumul prin veacuri, convingându-ne că avem
toate șansele să redevenim noi înșine; aduce în discuție situațiile critice ale
istoriei noastre, poticnirile și insuccesele, felul cum am știut și am reușit
să le depășim, convingându-ne că vom găsi întotdeauna resursele necesare să
revenim pe linia de plutire, ne convinge, vorba poetului, că ,,românul are
șapte vieți în pieptu-i de aramă”. Nu
mai este posibilă realizarea Daciei Mari ca entitate juridică, element de drept
internațional, fiindcă contextul politic nu mai permite un asemenea fapt
istoric. Totuși, în contextul europenizării și globalizării, daco-românii au
datoria sfântă să întărească legăturile lor cu frații de aceeași origine de
dincolo de fruntariile politice, să-i ajute să-și păstreze limba, credința,
muzica, dansul și tradițiile, într-un cuvânt, să-i ajute să-și păstreze
specificitatea etnică, lingvistică și spirituală. În sensul acesta, istoricul
ne asigură că putem realiza Dacia Mare. O Dacia Mare în conștiințele noastre,
în concertul spiritual de valori al lumii. Cărțile Părintelui Dumitru Bălașa nu
se adresează numai istoricilor, cercetătorilor, specialiștilor, ci sunt scrise
într-o limbă ușor accesibilă tuturor iubitorilor de istorie românească, de
limbă și de țară românească. Astăzi, în contextul unei perioade critice, în
care românii sunt atât de încercați pe plan intern sub toate aspectele și atât
de discreditați pe plan extern, când sunt tratați de multe ori ca niște rude
sărace și înapoiate ale europenilor, Părintele Bălașa ne aduce destule
argumente, care ne fac să înțelegem că acestea sunt încercări și crize de
moment și că valorile adevărate de care dispune poporul român sunt perene și nu vor fi distruse, așa cum speră
vrăjmașii lui. Părintele Dumitru Bălașa este un învingător, fiindcă a plecat
dintre noi cu convingerea că a făcut ceea ce trebuia să facă în calitate de
român, de creștin, de preot. Chiar dacă unele dintre tezele și ipotezele pe
care le propune vor fi contestate, poate infirmate, despre autor se va vorbi
mult de aici înainte, cărțile sale vor fi tipărite și retipărite, cititorii vor
găsi în ele mereu prospețimea informațiilor documentate, iar dacii vor reveni
mereu în conștiința acestora și datorită cărților Părintelui Bălașa. Cărțile
Părintelui Bălaşa sunt un act de
autentic patriotism într-o vreme în care globalizarea şi înstrăinarea devine crezul unor întregi generaţii. După ce le
citeşti, nu poţi decât să exclami: ,,Într-adevăr, cine n-are bătrâni să-şi
cumpere!"
8. Pr. Stelian Zoican, Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda, Oameni. Fapte. Întâmplări, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc,
2015, 224 pag., 16 lei, tipar offset, hartie offset, copertă policromă,
plastifiată.
Am adunat pe filele acestei cărți o
mulțime de amintiri, de fapte și întâmplări petrecute în satele de la poalele
Munților Mehedințiului de la începutul veacului al XIX-lea, până într-a doua
parte a celui următor. Ele se constituie ca un document memorialistic, care
încearcă să reînvie niște epoci demult apuse, să contureze mai ales portrete
spirituale, momente din viața multora care au trecut pe tărâmul dorului, sau ale
celor care continuă să urce sub crucea vieții. După ce le citești, nu poți
decât să spui, șoptit, cu glas de rugăciune: ,,Doamne, cât de frumoasă este
viața! Îți mulțumesc pentru fiecare clipă pe care mi-o dăruiești!”
9. Pr. Gh. Paschia, Călăuză patristică,
Malovăț, Editura Parohiei Malovăț, 2018, 314 pag., hârtie offset, tipar offset,
copertă policromă, 30 lei.
Fiecare părinte dă copiilor săi
cele mai bune sfaturi pentru viață, cu toată sinceritatea, dragostea și
dăruirea. Le împărtășește propriile sale cunoștințe, observații, gânduri,
experiențe, cu dorința cea mai fierbinte ca acestea să-i fie ca o zestre pentru
viață. Din acest tezaur izvorât din propria ,,școală a vieții”, pe care îl împărtășesc părinții
copiilor, aceștia se vor alimenta de câte ori vor fi la cumpănă, la
strâmtoare, la răscruci ale vieții. Cele mai multe dintre sfaturile părinților
trupești sunt hrană și călăuză privind realizarea copiilor în lumea aceasta:
cum să câștige avere, putere, cum să-și facă viața mai plăcută și mai
suportabilă. Din păcate, puține sunt cele care privesc pregătirea lor pentru a
câștiga împărăția lui Dumnezeu și fericirea în lumea de dincolo. Sfinții
Părinți vin să completeze această merinde a sufletului nostru, oferindu-ne cele
mai potrivite sfaturi și îndemnuri privind călătoria noastră prin lumea aceasta
către Dumnezeu. Alăturându-le pe acestea celor cuprinse în Sfânta Scriptură și
ghidându-ne viața după ele, putem să ne numim cu adevărat copiii lui Dumnezeu.
Cartea de față încearcă să ne ajute în acest sens!
10. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda,
Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. IX, 2018, 641 pag.,
50 lei, hârtie offset, tipar offset, copertă policromă.
În lucrare
sun cuprinse numerele 320-360 din ,,Scrisoare pastorală”, publicația Parohiei
Malovăț. O primă parte din articolele cuprinse în carte conţin, cum era şi
firesc, teme religios-morale, menite să contribuie la întărirea credinţei
enoriaşilor noştri, respectiv a cititorilor, la repunerea în viaţă a virtuţilor
morale, la familiarizarea cu valorile învăţăturii şi vieţii noastre creştine. O
altă parte a materialelor cuprinse în cele ce urmează abordează cele mai
,,fierbinţi” probleme ale actualităţii cu implicaţii religios-morale din
parohie, din ţară, dar chiar şi din lume. Sunt puse în discuţie fapte,
întâmplări şi probleme, care sunt uneori capăt de afiş în rândul ştirilor
zilei, sunt analizate, sunt scoase în evidenţă aspectele pozitive, demne de urmat
şi aspectele negative, menite să trezească cititorilor noştri repulsie şi să-i
determine să nu repete astfel de fapte.
O altă categorie de materiale priveşte viaţa parohiei. E vorba de tot
felul de evenimente, de activitate pastoral-misionară, culturală,
administrativă şi gospodărească. Prin materialele de acest fel, publicaţia
noastră şi, în cazul de faţă, cartea, devine o adevărată cronică a unei
parohii, a unei localităţi, dar şi un adevărat manual de Pastorală, în care, cu
obiectivitate şi transparenţă, se scot
în evidenţă ,,secretele” care au
contribuit la realizarea unei parohii prospere
în lumea de azi atât de debusolată şi secularizată.
11. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Folclor din Mehedinți, Bârda, Editura Cuget
Românesc 2017, 261 pag., 20 lei, hârtie offset, tipar offset, copertă
policromă.
12. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Stat și
Biserică în Banat(1780-1886) în lumina unei arhive inedite, Craiova, Editura
Sitech, 2017, 510 pag., 40 lei, hârtie offset, tipar offset, copertă policromă.
Lucrarea, la origine, a fost teză de
doctorat. Ea valorifică, sub aspect istoric, juridic și canonic, bogata arhivă
inedită a fostei Protoierii a Mehadiei din perioada menționată. Peste 1100 documente
de epocă sunt descifrate și analizate cu minuțiozitate. Lucrarea se adresează
oamenilor de cultură din Banat, dar și din țară. Limba accesibilă și
informațiile deosebit de captivante o face interesantă și pentru omul de rând, iubitor de Țară și de
Neam. Se conturează o frescă a
societății bănățene dintr-un veac frământat, în care elementul românesc
evoluează spectaculos, în ciuda opreliștilor de tot felul, - în primul rând
legislative -, ce i se pun la tot pasul. Cartea în sine se constituie ca o
cronică a luptei pentru supraviețuire și afirmare a poporului român. Publicarea
acestei lucrări a fost o necesitate și în plan personal pentru autor. Constatăm
cu tristețe că-n aproape trei decenii s-a compromis una dintre cele mai nobile
și respectabile trepte ale învățământului românesc: doctoratul. Indivizi de
toate rasele și culorile sunt demascați de mass-media că și-au copiat tezele de
doctorat, că au furat ca-n codru. Ai uneori impresia că plagiatul a ajuns chiar
un adevărat sport de performanță la români! Și, culmea, ciordeii și pațachinele
prinse cu cioara vopsită, drept pedeapsă, rămân pe funcții, ori sunt avansați!
Am realizat teza de doctorat din dragoste pentru Neamul meu și Biserica
Ortodoxă. Sunt conștient că putea fi mult mai bună, dar atât am putut eu să
fac, locuind într-un cătun, departe de centrele universitare, de biblioteci și
arhive de renume. Am simțit nevoia s-o dau publicității, pentru că unii
cunoscuți și prieteni mă priveau cu ironie, parcă ar fi vrut să-mi zică: ,,Nu
cumva și tu ai făcut ca ăia?” Poate în felul acesta vor vedea că este vorba de
o muncă cinstită, pusă în slujba culturii și istoriei românești. Cât privește
avantajele, pot spune doar atât: îmi slujeam enoriașii, lucram și scriam, îmi
păzeam caprele, făceam cele ce erau necesare în același mod, atât înainte, cât
și după obținerea titlului de ,,doctor magna cum laude”.
13. Amintiri despre Titani(Mitropoliții Antonie
Plămădeală, Bartolomeu Anania și Nestor Vornicescu), ediție îngrijită de Pr. Al. Stănciulescu-Bârda,
Editura ,,Cuget Românesc”, Bârda, 2017, 313 pag., hârtie offset, tipar offset,
copertă policromă, 20 lei.
Sunt amintiri culese de-a lungul
a peste zece ani de la diferite personalități din țară și străinătate
referitoare la Mitropoliții Antonie Plămădeală, Bartolomeu Anania și Nestor
Vornicescu. Dintre semnatarii amintirilor cuprinse în volum cităm: Vasile
ANDRU, Nicolae Dabija, Stelian GOMBOȘ,
Vasile MALANEŢCHI, Vasile MIRON, Andrei
ȚURCANU, Grigorie BĂBUȘ, Nicolae
BUD, Gheorghe CALOTĂ, Cornel COSTEA, Gheorghe DEACONU, Claudia
DRĂGAN, Ștefan DUMITRESCU, Adina FACINA, Dumitru ICHIM, Emil ISTOCESCU, Ioan
Șt. LAZĂR, Gheorghe PANZA, Eugen
PETRESCU, Ioana REVNIC, Dorin-Cătălin
SAS, Doina DRĂGUȚ, Gabi GABOR, Constantin MĂNESCU, Cristian MURARU, subsemnatul
și mulți alții. Sunt pagini de suflet,
care vin să contureze încă o dată imaginea celor trei ierarhi.
Într-o vreme în care Biserica și
slujitorii ei, - foști și actuali -, sunt denigrați în mod sistematic, punându-li-se
în seamă învinuiri grave, mai mult sau mai puțin fanteziste, în intenția
diabolică de a submina unul din stâlpii de susținere ai edificiului național
românesc, dăm la lumina tiparului această carte. Ea are și rolul de a demonstra
contrariul celor afirmate de către detractori, pe lângă acela de a scoate la
lumină încă o dată măreția unor personalități de prima mână ale Bisericii
noastre.
11. I. Neacșu, Oastea pandurilor, Bârda,
Editura ,,Cuget Românesc”, 2017, 170 pag., 20 lei, tipar offset, gârtie offset,
copertă policromă.
Prof. Ioan Neacșu din
Batoți(MH)(1889-1969), fost profesor la Liceul ,,Traian” din Tr. Severin, știe
să strunească excelent cuvântul scris. Frazele sunt frumos rotunjite, mustind
de informație; ideile se înșiruie cuminți, formând adevărate planuri citadine,
cu bulevarde, străzi, intrări, cu parcuri și locuri de agrement, cum ar fi spus
Nicolae Iorga. Cartea lui Ioan Neacșu se citește cu plăcere, curiozitatea
stăpânind pe cititor de la un capăt la altul al său. Nu trebuie să fii istoric
ca s-o lecturezi. Autorul știe să-i servească cititorului informațiile în mod
gradat, fără a-l copleși, fără a-l plictisi. Când termini această carte,
exclami cu admirație și convingere: iată cum un istoric adevărat ne învață ce-i
dragostea de neam, de țară, de marii eroi; iată cum un intelectual de provincie reușește să intre în
rândul istoricilor consacrați prin muncă cinstită și asiduă, prin competență și
prin dragoste de adevăr. Și în cazul de față, Istoria se dovedește a fi o
adevărată ,,învățătoare a vieții”, cum ar fi spus Herodot. Cititorii vor fi cei
care vor aprecia mai bine valoarea cărții și a autorului și, dacă aprecierile
vor fi pozitive, mulțumirea editorului va fi deplină. A fost admirabilă
strădania Doamnei Înv. Eugenia Bordeiașu, fiica autorului, de a nu lăsa uitarea
să se aștearnă peste opera atât de valoroasă a tatălui său. Să tot ai așa
copii!
12. Pr.
Dr. Al. Stănciulescu-Bârda, Dicționarul proverbelor religioase românești, vol.
II, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2017, 567 pag., hârtie offset, tipar
offset, copertă policromă, 40 lei.
Domnul Prof. Univ. Dr. Wolfgang Mieder este
considerat cel mai competent paremiolog
din lume, datorită studiilor sale și prestigioasei reviste internaționale de
paremiologie ,,Proverbium”, pe care o editează.
De mai bine de trei decenii, între noi s-a legat o adevărată prietenie,
reprezentată prin numeroase scrisori, schimburi de cărți și colaborări la
,,Proverbium”. Domnul Prof. Univ. Dr.
Wolfgang Mieder a luat act cu mult
interes de strădaniile subsemnatului de a realiza Dicționarul proverbelor
religioase românești, iar când a răsfoit primul volum, a exclamat că ,,nu
cunoaște un alt popor, care să aibă o zestre paremiologică cu profil religios
atât de bogată. Numai un popor cu
existență milenară putea să creeze un asemenea tezaur.” Iată un adevăr incontestabil. Aducem drept
argument și prezentul volum.
13. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare
pastorală, vol. VIII, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2016, 624 pag., hârtie
offset, tipar offset, copertă policromă, format A5, 40 lei;
Volumul
cuprinde numerele 280-320 din ,,Scrisoare pastorală”, publicația bilunară a
parohiei Malovăț. Dacă a fost de folos sau nu, Dumneavoastră, cititorii, puteți
aprecia. Personal, regret că nu am putut s-o
fac mai bună, mai de folos sufletesc. Cu siguranță, că ar fi trebuit
mult mai mult material religios. Am ținut seamă de preferințele celor mulți și
am căutat s-o fac cât mai accesibilă și cât mai plăcută, pentru a atrage
cititorii. Am fugit de limbajul de lemn, specific atâtor publicații de acest
gen; am introdus rubrici de larg interes, cum ar fi cele legate de aspectele sociale,
culturale, de folclor, de istorie, pagini memorialistice, numeroase știri
legate de viața parohiei și de activitatea preotului. Am publicat pagini de
zidire sufletească, de întărire în credință, materiale în care am luat
atitudine față de prozelitismul sectar. Am analizat, pe cât ne-a stat în
putință, numeroase aspecte sociale, politice și religioase din țară și din
străinătate, trecându-le prin filtrul de gândire al omului de la țară, nepoluat
de ideologii politice și de partid. Am avut mereu în centrul atenției
interesele țării, ale Bisericii, ale neamului românesc, ale comunității locale.
Am valorificat, pe cât ne-a stat în putință, comoara folclorului mehedințean,
scoțând la lumină, pentru prima dată, culegeri pe care le-am făcut pe teren în
urmă cu peste 40 de ani. Prin paginile memorialistice am conturat adevărate
fresce de epocă, am readus în actualitate oameni, fapte, întâmplări de
altădată, zugrăvind astfel personalitatea oamenilor din aceste părți, concepția
lor despre lume și viață, contextul politico-social prin care au trecut,
greutățile, necazurile și bucuriile lor. Multe dintre materialele publicate în
,,Scrisoare pastorală” au alcătuit cărți tematice. ,,Scrisoarea pastorală”
rămâne o mărturie, că Biserica are și azi un rol important în peisajul
religios, cultural și social al satului românesc în special și al societății în
general, că se poate realiza ceva chiar și la nivelul unui sat, dacă vrea
Dumnezeu și oamenii depun un pic de strădanie. Regretăm că nu am putut să-i
oferim o altă haină, un aspect de revistă propriu-zisă, dar aceasta a fost
formula cea mai potrivită și mai ieftină pentru ca să rezistăm.
10. Pr. Al.
Stănciulescu-Bârda, Dicționarul proverbelor religioase românești, vol. I,
Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2016, 630 pag., hârtie offset, tipar offset,
copertă policromă, plastifiată, 45 lei;
Ideea
realizării unei asemenea lucrări o port de mulți ani în suflet, ca pe o povară
scumpă. După 1989, am început publicarea unui serial de articole menite să
explice și să comenteze proverbe și expresii românești cu conținut religios.
Articolele s-au bucurat de un ecou foarte favorabil din partea presei și a
publicului cititor. Asta m-a încurajat și am continuat cercetările în această
direcție, ceea ce a făcut ca să public asemenea materiale și în niște volume
speciale. Descopeream în acele crâmpeie de gândire profunzimi nebănuite, care
dovedeau nu numai cunoașterea învățăturii creștine, ci și puterea de creație,
de sinteză și de exprimare a autorului anonim. Două mii de ani de creștinism pe
pământul românesc își spuneau cuvântul cu prisosință și în această specie
folclorică: proverbul. Alături de alte specii folclorice, precum colindele și
legendele, alături de complexul de tradiții și obiceiuri religioase, care
încununează curgerea anului sau a vieții omenești, proverbele religioase
formează o bază documentară solidă pentru alcătuirea unei etnoteologii
românești. Câteva studii pertinente în acest sens s-au realizat, dar e prea
puțin față de volumul imens de material existent.
La realizarea
volumelor de față, am avut în vedere câteva teme mari, pe care le-am ilustrat
cât am putut mai bine cu material corespunzător, astfel: I. Proverbe și
expresii cu caracter dogmatic: cele privitoare la Dumnezeu(creator, conducător,
mântuitor și judecător), creația lumii, om(trup, suflet, mântuire), Maica
Domnului, biserică, cruce, sfinți, icoane, Sfintele Taine, viață, moarte,
judecată, rai, iad, diavol etc.; II. Proverbe și expresii cu caracter moral:
cele privitoare la virtuți(credință, nădejde, dragoste, curaj, dreptate,
cumpătare, înțelepciune etc.), păcate și vicii (alcoolism, hoție, crimă,
corupție, mită, desfrâu, dușmănie, invidie etc.); III. Proverbe și expresii cu
caracter canonic: cele privitoare la comportamentul episcopului, preotului, călugărului,
la Sfintele Taine(în special căsătoria, familia) etc.; IV. Proverbe și expresii
religioase cu caracter liturgic: cele privitoare la sărbători, slujbe,
materiale și obiecte liturgice, la comportamentul credinciosului în biserică, la Sfintele Taine etc.; V.
Proverbe și expresii religioase necreștine: cele privitoare la soartă,
superstiții de tot felul, farmece, descântece, personaje mitologice ș.a., socotind că acestea, în mare parte, sunt
reminiscențe ale unor vechi religii precreștine din spațiul românesc sau ale
unor religii ale altor popoare cu care românii au intrat în contact de-a lungul
timpului. Am însoțit o bună parte din
aceste proverbe de note de subsol, în care am făcut comentariile și precizările
ce le-am socotit necesare pentru înțelegerea mai bună a unităților
paremiologice citate. Sperăm că într-un timp foarte scurt vor vedea lumina
tiparului și celelalte volume. Realizarea acestor volume constituie un pas
important spre realizarea unor studii mai profunde de etnoteologie românească,
bazată și pe proverbe. Aceasta este o necesitate, fiindcă teologii, în special,
când au abordat teme de acest gen s-au bazat mai ales pe genul liric, respectiv
pe colinde.
Lucrarea
noastră era necesară în peisajul cultural românesc actual, pentru a dovedi,
încă o dată, dacă mai era cazul, câteva adevăruri fundamentale: 1. Poporul
român are o vechime milenară în spațiul carpato-danubian; 2. Poporul român are
o continuitate neîntreruptă pe acest teritoriu, elemente din vechile religii
precreștine regăsindu-se atât în proverbe, cât și în alte genuri folclorice; 3.
Poporul român s-a născut creștin, ceea ce a făcut ca să-și însușească deplin
învățătura creștină nealterată, s-o păstreze cu sfințenie ca pe un dascăl de
cuget și simțire, ca pe o călăuză sfântă
a vieții, ca pe o pavăză și un reazim la vremuri de nevoie; 4. Poporul român a
avut capacitatea să recepteze învățătura creștină în nuanțele ei cele mai
subtile încă înainte de apariția culturii scrise. Am putea spune, fără teama de
a greși, că poporul român a fost cel mai mare teolog al românilor dintotdeauna;
5. Limba română s-a dovedit a fi capabilă la 1688 să recepteze și să redea cu
fidelitate Biblia, fiindcă ideile și terminologia specifică se plămădiseră
îndelung în creuzetul gândirii și vorbirii populare, proverbele și colindele
fiind dovezi incontestabile în acest sens.
Sperăm că
lucrarea noastră să fie de un real folos cercetătorilor și cititorilor.
12. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare
pastorală, vol, VII, Bârda, Editura
Cuget Românesc, 2015, 674 pag., tipar offset, hârtie offset, copertă
policoloră, plastifiată, 40 lei.
Volumul acesta cuprinde ,,scrisorile” nr.
141-180, apărute în perioada 1 nov 2011-30 iun. 2014. Este o perioadă destul de
agitată în viața lumii, a țării, a parohiei, dar și a preotului-autor al
,,scrisorilor”. Această stare tensionată se poate surprinde în mai multe
materiale publicate. ,,Scrisorile” devin astfel nu numai oglindă a problemelor
mari cu care se confruntă omenirea sau țara, ci și problemele locale și chiar
personale. Am inclus materiale menite să îndemne la viață creștinească; am
criticat de multe ori prostia, aroganța, nedreptatea, păcatul de tot felul. Nu
ne-a fost străină gluma, ironia, știind că aceasta este foarte gustată și are
un mare rol educativ. Am mijlocit la cunoașterea și ajutorarea oamenilor de aici și de departe. Prin
,,Scrisoare pastorală” am reușit să creăm o atmosferă familială, o relație de
adevărată prietenie între preot și credincioșii lui din parohie și nu numai.
Preotul nu a mai fost străin de enoriașii lui. Tocmai datorită sincerității și
francheții cu care a spus lucrurilor pe nume, oamenii au simțit că este unul
de-al lor, că nu este un privilegiat al sorții. Prin ,,Scrisoare pastorală” fii
de departe ai parohiei noastre s-au simțit mai aproape de casă, de cei dragi ai
lor.
13. Viețile Sfinților, vol. V, Malovăț, Editura Parohiei Malovăț,
2014, 432 pag., 25 lei;
Acest volum conține viețile sfinților
sărbătoriți în lunile noiembrie și decembrie.
Nu putem vorbi de sfinții dintr-o anumită perioadă a istoriei creștine,
ci de o epocă foarte extinsă, dacă este să ne gândim că cei dintâi sfinți
căzuți pentru Hristos și credința creștină au fost chiar dintre Sfinții
Apostoli și ucenicii lor, iar ultimii menționați în prezentul volum au trăit în
secolul al XIX-lea. Nu putem vorbi nici de sfinți dintr-o anumită parte a
lumii. Unii dintre ei au trăit în Imperiul Roman și au suportat persecuțiile
greu de înțeles pentru omul zilelor noastre, alții în Imperiul Bizantin și au
luptat pentru apărarea valorilor majore ale învățăturii creștine, prin
sinoadele ecumenice, prin scrierile lor, prin predica lor, dar mai ales prin
însăși jertfa vieții lor. Alții au trăit în Europa Occidentală, alții în Rusia
țaristă sau în Principatele Române.
Viețile Sfinților nu sunt povești, ci fapte de viață, scrise cel mai
adesea cu sânge și lacrimi, dar și cu speranță nestrămutată. Cu ani în urmă,
răsfoiam la Biblioteca Academiei din București câteva din cele peste 40 de
volume din Vitae Sanctorum(Viețile Sfinților), care cuprindeau hotărârile
judecătorești ale instanțelor romane privitoare la creștinii care nu voiau să jertfească idolilor sau să
mănânce din cele jertfite acestora, care nu voiau să ia parte la manifestările
și sărbătorile dedicate împăratului, care era socotit zeu sau semizeu(sec.
I-IV). Romanii nu ucideau pe creștini de dragul de a ucide, ci îi condamnau în
urma unei judecăți oficiale, desfășurată după toate regulile procedurale, în
conformitate cu legislația imperială în vigoare de la acea dată. Colecția
menționată mai sus conținea, așadar, sentințele judecătorești, prin care erau
condamnați la moarte pentru nerespectarea legilor imperiului. Volumul de față
nu ne prezintă documente judecătorești, ci povestirea multora din acele
procese. Vedem oameni simpli, oameni cu diferite ocupații, cu diferite
pregătiri intelectuale, cu diferite poziții sociale, care manifestă credința și
apartenența lor la Biserica lui Hristos cu un curaj impresionant. Nu se
înfricoșează de judecată, de bătăi, de închisoare, de maltratări, de moarte.
Mărturisesc credința lor și suportă cu un eroism cutremurător metodele
sălbatice prin care li se storcea și ultima picătură de viață din trupul
vlăguit și terciuit. Când pui astfel de oameni alături de unii dintre creștinii
noștri de azi, care-și leapădă nepăsători credința și se duc la diferite secte
pentru simplul motiv că acolo li se oferă o strachină de linte sau câțiva
biscuiți, poți să realizezi cât de departe suntem de sfințenia celor de atunci!
Întâlnim în acest volum creștini învățați, care-și dedică viața studiului
Sfintei Scripturi și adâncirii învățăturilor ei. Luptă cu vorba și cu condeiul
pentru apărarea învățăturilor fundamentale ale credinței creștine:
Sfânta Treime, Maica Domnului, Sfintele Taine, Sfintele Icoane și multe altele.
Pentru curajul lor suferă alungări din funcții, confiscări de averi, exiluri,
bătăi și chiar moartea. Aceștia sunt stâlpii teologiei creștine, pe care se
sprijină Biserica de două mii de ani. Astfel de modele de credință și de viață
oferim enoriașilor și cititorilor noștri, într-o vreme în care mass-media, pe
toate canalele sale, oferă cu totul alte modele.
14. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Amintiri
din paradis, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2014, 270 pag., 16 lei;
Sunt cuprinse în carte o parte din
amintirile autorului din copilărie, din școala primară, școala generală și
seminarul teologic. Pentru fiecare dintre noi perioada copilăriei este cea mai
frumoasă din viață, este raiul trecerii noastre prin lume, căruia îi purtăm
nostalgia de-a lungul întregii vieți. Indiferent cât de tristă ar fi fost
această perioadă, indiferent câte necazuri, lipsuri și suferințe am fi trăit,
ea rămâne, totuși, plină de duioșie, de sinceritate, de curățenie sufletească.
Atunci suntem cu adevărat apropiați de părinții noștri, iubim și suntem iubiți,
suntem mai lipsiți de griji, de ambiții și patimi. Avem datoria să consemnăm
astfel de fapte și trăiri, chiar dacă nu suntem de talia lui Creangă. Lucrarea
de față vine să zugrăvească viața unui
copil de la țară în a doua jumătate a secolului trecut și, de ce nu, se
constituie într-o adevărată frescă de epocă. Numeroase fotografii de familie
din epoca respectivă însoțesc volumul.
15. Viețile Sfinților, vol. IV, 608 pag.,
40 lei;
Vol. IV cuprinde viețile
sfinților din lunile august, septembrie și octombrie. Este imposibil ca cititorul
acestei cărți să nu trăiască adevărate clipe de înălţare sufletească şi
întărire în credinţă. Sfântul prezentat în carte devine un contemporan al
nostru, indiferent de epoca în care a trăit, indiferent de contextul în care a
luptat pentru credinţă. Sfântul devine un exemplu demn de urmat, un îndemn şi
un prieten care ne încurajează pe fiecare dintre noi să nu ne dăm bătuţi în
lupta contra răului. Cel ce citeşte şi meditează asupra Viețile Sfinților
încearcă să păşească şi el pe urmele sfinţilor. Le înţelege gândurile, faptele
şi vorbele; înţelege idealurile sacre care i-au animat până la jertfa supremă
pentru Domnul Hristos şi nu se mai dă atât de uşor bătut în strădania lui de
mântuire. Sfinţii sunt semenii noştri, oameni ca şi noi, supuşi slăbiciunilor
şi ispitelor vieţii, care au devenit adevăraţi campioni ai spiritului. Sfinţii
s-au apropiat de Dumnezeu au devenit mai mult sau mai puţin asemenea Lui prin
sfinţenia vieţii lor. Viețile Sfinților
ne dovedesc cu prisosinţă că noi cei ce suntem creaţi după chipul lui
Dumnezeu putem atinge nivelul superior al asemănării cu El. Dacă cititorii
noştri vor experimenta o asemenea performanţă în urma lecturii acestor volume,
strădania noastră va fi răsplătită cu prisosinţă.
16. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Lumini și
umbre, 124 pag., 8 lei.
Cartea cuprinde un buchet de
meditații, scrisori imaginare către diverse personalități ale culturii române
(M. Eminescu, C. Brâncuși), povestiri culese din viață, unele comice, altele
dramatice, pline de învățături moral-religioase pentru cititori. Autorul
mărturisește: ,,Cuvântul mi-a fost cale către oameni şi către Dumnezeu. Prin el
mi-am spus bucuriile şi necazurile, durerile şi speranţele; el mi-a fost
lacrimă şi zâmbet, armă de apărare şi scară spre înălţimi; cu el am învăţat
şi-am liturghisit, cu el am iubit, cu el am trăit; el mi-a fost început şi tot
el îmi va fi sfârşit, iar când m-oi călători pe celălalt tărâm, el mă va pomeni
de pe o cruce, dintr-o inimă, ori de pe fila unei cărţi. Prin el am fost mai
mult decât o vieţuitoare pe pământ; el mi-a fost binecuvântare şi uneori
blestem, el mi-a fost însuşi sensul de a fi. Dacă cea dintâi grijă a
creştinului este de a se mântui, cea dintâi grijă a omului este de a se zidi şi
a zidi prin cuvânt.”.
17. Călăuză biblică, 426 pag., 30 lei;
Cartea este o antologie de cugetări și
sfaturi înțelepte selectate din Sfânta Scriptură, organizate pe teme și
probleme, cu indici și note de subsol. Lucrarea nu este o concordanță biblică,
ci ea se vrea chiar o călăuză în viața duhovnicească a cititorilor. Numeroase
texte cuprinse în această lucrare sunt însoțite de comentarii, care ajută pe
cititor în înțelegerea mai adâncă a sensurilor mesajului biblic. Cel care a
selectate aceste texte, a făcut cuvenitele comentarii și explicații, prefața și
indicii, a îngrijit ediția, este Pr. Al. Stănciulescu-Bârda.
18. Viețile Sfinților, vol. III, 730 pag., 35 lei;
Vol. III cuprinde viețile sfinților din lunile mai, iunie și
iulie. Antologia oferă modele de viață creștină, de creștini adevărați, de oameni
care au trăit în spiritul învățăturii Mântuitorului Iisus Hristos. Sfinții nu
sunt extratereștrii, ci au fost oameni ca fiecare dintre noi, din diferite
medii sociale, cu diferite pregătiri intelectuale, cu probleme personale, care
au trăit într-un context social mai favorabil sau mai defavorabil decât al
nostru. Urmărim pagină de pagină, la fiecare personaj în parte, cum a reușit să
lupte cu ispitele și cu păcatele și cum le-a biruit; cum s-a desăvârșit în
practicarea virtuților creștine, ajungând adevărați campioni ai credinței și
trăirii creștine. Se știe doar că sfinții sunt prietenii și apropiații lui
Dumnezeu, omenii care au trăit deplin convinși de adevărul credinței lor, l-au
apărat cu prețul vieții dacă a fost cazul, și-au sacrificat bunuri materiale și
bucurii pământești, pentru ca să placă lui Dumnezeu. Lucrarea oferă crâmpeie de gândire profund
creștină a acestor corifei sau ale altor semeni ai lor, pentru a le înțelege
mai bine concepția lor de viață, de conduită moral-religioasă. Numai niște
oameni convinși până în măduva oaselor de adevărul învățăturilor Mântuitorului
puteau fi în stare să lupte până la sacrificiu pentru apărarea lor, pentru a nu
renunța la ele. Majoritatea sfinților din aceste volume au trăit în primele
trei veacuri creștine, veacuri foarte frământate sub aspect politic, social,
filozofic și religios, veacuri în care au avut loc zece persecuții crunte
împotriva creștinilor, când a curs mult sânge nevinovat, când au căzut mii de
oameni învinovățiți că sunt creștini. Astfel de cugetări i-au întărit, le-au
alungat teama, le-au întărit speranța.
19. Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare
pastorală, vol. V, 712 pag., 40
lei;
În acest
volum sunt cuprinse numerele 159-200 din publicația parohiei noastre
,,Scrisoare pastorală”, apărute în perioada 15 mai 2009-28 febr. 2011. Este o
perioadă destul de agitată în viața lumii, a țării, a parohiei, dar și a
preotului-autor al ,,scrisorilor”. Această stare tensionată se poate surprinde
în mai multe materiale publicate. ,,Scrisorile” devin astfel nu numai oglindă a
problemelor mari cu care se confruntă omenirea sau țara, ci și problemele
locale și chiar personale. ,,Scrisoarea pastorală” a fost un amvon, a fost o
tribună, a fost un prieten, a fost o punte de legătură între preot și
credincioșii săi, între preot și cititorii săi. A fost altceva decât predica
propriu-zisă. A fost una din cele mai sărace publicații din ultimii ani, dar a
înglobat în paginile sale mult material, care se poate constitui ca o cronică a
vremurilor noastre și a celor trecute. Alte surate sunt bogate, mari, frumoase,
cu multe poze frumos realizate. A noastră e simplă și se adresează în primul
rând oamenilor simpli, credincioșilor noștri din parohie, țăranilor noștri. În
paginile ei și-au găsit de multe ori loc necazurile și bucuriile enoriașilor
noștri, ale românilor în general. De multe ori ne-am asumat riscuri, am trezit
dușmănii puternice, tocmai pentru că am spus lucrurilor pe nume și adevărul a
deranjat pe mulți. Am inclus materiale menite să îndemne la viață creștinească;
am criticat de multe ori prostia, aroganța, nedreptatea, păcatul de tot felul.
Nu ne-a fost străină gluma, ironia, știind că aceasta este foarte gustată și
are un mare rol educativ. Am mijlocit la cunoașterea și ajutorarea oamenilor de
aici și de departe. Prin ,,Scrisoare pastorală” am reușit să creăm o atmosferă
familială, o relație de adevărată prietenie între preot și credincioșii lui din
parohie și nu numai. Preotul nu a mai fost străin de enoriașii lui. Tocmai
datorită sincerității și francheții cu care a spus lucrurilor pe nume, oamenii
au simțit că este unul de-ai lor, că nu este un privilegiat al sorții. Prin
,,Scrisoare pastorală” fii de departe ai parohiei noastre s-au simțit mai
aproape de casă, de cei dragi ai lor. ,,Scrisoarea pastorală” a fost preluată
în întregime sau parțial de multe publicații serioase, cu prestigiu recunoscut,
din țară și din străinătate. ,,Scrisoare pastorală” a făcut să se înțeleagă că
o parohie dintr-un sat uitat de lume poate constitui un factor de cultură și
progres spiritual, prin numeroasele cărți publicate și răspândite în lumea
întreagă. O instituție mai mică decât oricare alta, cu numai doi angajați, a
reușit să publice sute de cărți în mii de exemplare în douăzeci de ani de
libertate, în condițiile unei crize, care nu se mai termină. Poate și
,,Scrisoarea pastorală” constituie un argument că satul românesc încă nu a
pierit, deși este în mare pericol, că încă mai poate să ofere ceva de folos
spiritual și nu numai societății românești. Poate ne-am slujit și astfel credincioșii, Biserica și pe Dumnezeu.
Aceasta ne-am dorit de fapt!
B. Cărți în curs de
apariție:
20.
Mânăstirea profanată;
21. Nunta
din Transilvania;
22.
Dicționarul proverbelor religioase românești, vol. III-IV;
23. Religia
și proverbul românesc;
24. Războiul
Crucilor;
25. Cuvioasa
Teofana Basarab;
26. Inima
mamei
27.
Coșulețul cu flori
28. Europa!
Europa!
Așteptăm
comenzile Dumneavoastră și înscrieri la viitoarele apariții.
Sănătate, pace și bucurii să vă dea
Dumnezeu!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
C. Micul anticariat:
https://mail.google.com/mail/u/1/?ui=2&ik=a1864a9316&view=lg&msg=164fcd41237c0f29
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu