miercuri, 12 mai 2021

alexandru stanciulescu barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ....!

 



BUSUIOCUL

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Busuiocul si isopul (mai ales busuiocul) – cele mai de seama plante la popoarele ortodoxe din Balcani, sunt simboluri ale sufletului celui drept, care, odata cu îmbatrânirea si vestejirea trupului, dau o mireasma puternica, pentru ca aceste doua plante au o mai mare si mai placuta mireasma când se usuca decât atunci când sunt verzi. Busuiocul se foloseste si la sfintirea apei. În acest caz el simbolizeaza buna mireasma harica a lumii celei de Sus, care prin puterea Crucii fereste apa de alterare.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 43-44

 

 

ASPECT DUBLU

Parintele Rafail Noica

 

 

Fata de vremea în care simteam tragedia aceasta de a închide ochii la toata frumusetea lumii, acum din ce în ce mai mult vad ca frumusetea aceasta nu este decât un simbol al realitatii ultime. Deci viata de acum o vad într-un aspect dublu. Un aspect caruia i-as zice functional. De exemplu: mâncarea, bautura si toate lucrurile care te tin în viata au doar o functiune. Chiar lucrurile care ne îmbata cu frumusetea si cu tot felul de atrageri sunt functionale. Fara ele, într-o oarecare masura, murim sau scadem în viata. Exista însa si un aspect simbolic, care tradeaza ceva din vesnicie. Si simtirea omului se agata de simbol, ca si cum ar fi realitate.

 

Parintele Rafail Noica, Celalalt Noica, Ed. Anastasia, Galati, 2002, p. 38,39.

 

 

VIATA LA TARA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Viata la tara are mult adevar. Viata oraselor, si mai ales a capitalelor, este departe de adevar: toti fac pe comediantii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 314-315



TRATAMENTUL MEDICAL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un om bolnav, care doreste sa se vindece, se da întru totul voii doctorului sau si tine rânduiala întocmita de acesta, pentru ca leacurile sa lucreze fara de oprelisti. Noi toti suntem din fire betegi duhovniceste sau mai rau decât atât: fiind raniti de moarte de tâlharul diavol, stam vatamati în drumul lumii acesteia si nicidecum nu ne putem ajuta pe noi însine, asa cum ni se arata în pilda samarineanului milostiv, care l-a îngrijit pe cel cazut între tâlhari (Luca 10, 30-35). Daca voim sa ne vindecam de vatamarile pacatoseniei, trebuie sa ne lasam în voia lui Iisus Hristos – Acel Samarinean Care nu din Samaria a venit, ci dintru Maria Fecioara de Dumnezeu Nascatoarea –, ca sa faca El cu noi precum voieste, fiind de trebuinta sa pazim rânduiala si legile Lui care sunt scrise în Evanghelie, desi trupului nostru acestea i se par a fi prea anevoioase. Cei bolnavi iau de bune si le rabda pe toate cele rânduite de doctori, de vreme ce vor sa se tamaduiasca. Asemenea si noi trebuie sa înduram tot ce voieste si ne porunceste Tamaduitorul nostru, Hristos, si sa le primim pe acestea ca pe darul cel bun, caci altfel tamaduirea Lui mântuitoare nu ne va folosi cu nimic, asa precum pe cel beteag nu-l va întrema lucrarea leacurilor, daca acestea nu sunt luate dupa rânduiala lasata de doctor, ba chiar mai mult va creste neputinta lui. Greu îi este trupului nostru sa lepede iubirea de sine si sa urmeze voia lui Hristos, însa lucrarea vindecarii si a mântuirii noastre ne cere sa le facem pe acestea negresit. De aici întelegem ca nu au o adevarata întoarcere si pocainta cei ce nu vor sa se lase de iubirea de sine, de îndaratnicie, de setea de slava si de alte placeri trupesti, ramânând astfel betegi duhovniceste si netamaduiti, cu toate ca mântuitoarea tamaduire a lui Hristos este lasata pentru toti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 119

 

 

 

FEREASTRA MURDARA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca fereastra murdara sau afumata nu lasa lumina cea fireasca sa treaca prin ea. Asemenea si sufletul omenesc pângarit si întinat de patimi nu poate primi în sine lumina harului lui Dumnezeu atâta vreme cât se gaseste în pacatuire. Pacatele sunt întocmai ca o negura întunecoasa, ca si o stavila care nu îngaduie luminii lui Dumnezeu sa ajunga în suflet si care îl desparte pe acesta de Domnul, dupa cum zice Prorocul: „Gresalele voastre va despart de Dumnezeu si din pricina pacatelor voastre Si-a întors El fata de la voi” (Isaia 59, 2). Sticla, de îndata ce va prinde a se curati, va începe a îngadui luminii sa patrunda în ea si cu cât se va face mai curata, cu atât mai multa lumina va trece prin ea. Asemenea se face si cu sufletul omului: de îndata ce se va întoarce din pacatuire catre Dumnezeu si va începe a se cai si a-si curata pacatele prin pocainta si prin credinta cea întru Hristos, el va fi luminat de harul Domnului; si cu cât se va cai acela mai sârguincios, cu atât mai mult se va lumina. Aceasta ne povatuieste sa ne întoarcem la Dumnezeu si sa ne pocaim, daca voim sa dobândim milostivirea Lui.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 107

 

 

 

PETELE INTUNECATE

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Adeseori ne mângâiem cu gândul ca nimeni nu a vazut ceea ce am facut sau nu cunoaste ceea ce gândim. Dar, daca privim la viata aceasta ca la o pregatire pentru vesnicie, daca nazuim sa scapam de petele întunecate dinauntru nostru, atunci imaginea se schimba.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 93



COPILASUL SI MAMA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un copilas alearga mereu la mama lui pentru orice trebuinta; de vrea mâncare, apa, sau poate altceva, i le cere mamei; daca da de vreun necaz, iarasi fuge la maica sa. Si chiar si atunci când primeste vreo pedeapsa de la ea, nu se desprinde de mama lui, ci ramâne în preajma ei si se lipeste de dânsa, o iubeste si tot de la ea le cere pe toate. Întocmai este si credinta crestina, care-L primeste si Îl are pe Dumnezeu drept Tata. Ea lasa în urma sa tot ce este în afara Domnului si doar la El alearga pentru orice trebuinta, zicând împreuna cu Prorocul: „Tu esti nadejdea mea, partea mea esti în pamântul celor vii” (Psalmul 141, 5); si înca: „Lipitu-s-a sufletul meu de Tine si pe mine m-a sprijinit dreapta Ta” (Psalmul 62, 8). Un astfel de suflet credincios pe toate, cu smerenie si cu frica, le va cere si le va astepta de la Dumnezeu, Tatal sau: „toata darea cea buna si tot darul desavârsit de Sus este, pogorându-se de la Parintele luminilor” (Iacov 1, 17). De primeste cele cerute, Îi multumeste, iar de nu, totusi nu deznadajduieste, ci le asteapta cu rabdare, strigând cu Prorocul: „Catre Tine am ridicat ochii mei, Cel Ce locuiesti în cer. Iata, precum sunt ochii robilor la mâinile stapânilor lor, precum sunt ochii slujnicei la mâinile stapânei sale, asa sunt ochii nostri catre Domnul, Dumnezeul nostru, pâna ce se va milostivi spre noi” (Psalmul 122, 1-2). Si asa precum copilul fuge la mama când vede necazul si nenorocirea, cautând la ea ajutor si ocrotire, iar când se afla în boala si în neputinta, suspina catre mama sa si îsi întinde mâinile spre ea, spunându-si betesugul, asemenea si inima cea credincioasa, în orice ispitire si nenorocire, alearga la Dumnezeu si cere de la El ajutor si aparare, strigând catre Dânsul împreuna cu toti dreptii: „Doamne, scapare Te-ai facut noua în neam si în neam” (Psalmul 89, 2); si înca: „Tu esti scaparea mea din necazul ce ma cuprinde; bucuria mea, izbaveste-ma de cei ce m-au înconjurat” (Psalmul 31, 8). Si de va primi pedeapsa de la Tatal Ceresc, tot nu se va departa de Dânsul, ci va lua drept bune toate cele ce sunt trimise de la Bunul Dumnezeu, amintindu-si acel cuvânt de mângâiere pe care El îl graieste fiilor Sai: „Fiul meu, nu fi nebagator de seama de dojana Domnului, nici nu slabi fiind certat de Dânsul. Caci pe cel pe care îl iubeste Domnul îl cearta si bate pe tot fiul pe care îl primeste” (Evrei 12, 5-6). Si precum un copil se departeaza si fuge de oamenii necunoscuti si straini, caci se teme de ei chiar de nu se afla în primejdie, asemenea si sufletul cel credincios, întrucât nu este din aceasta lume, se departeaza si se fereste de ea si de toate cele ale ei întocmai ca de un strain, pentru ca nu cumva prin alipirea de lume sa se departeze si sa se lipseasca de Dumnezeu. Cinstea, slava, bogatia si dulceata lumii sunt îndoielnice pentru acel suflet; el se pazeste de cei ce uneltesc cele pamântesti si stricacioase atât cu fapta, cât si cu cuvântul; se fereste de ei ca de straini si nu se poarta cu ei prieteneste, caci se teme sa nu se departeze de Dumnezeul sau prin prietenia cu acestia si sa nu se lipseasca de dragostea Domnului prin iubirea lor. Si asa cum un copil, chiar de va fi ademenit de necunoscuti si ispitit de ei cu un mar sau cu orice alt lucru asemanator, nu se va dezlipi de mama lui si nu va merge dupa straini, desi se mai întâmpla sa se apropie de ei si sa primeasca cele oferite, însa luându-le, cu frica si cu grabire se întoarce si fuge la maica sa, asemeni face si un suflet credincios: desi aceasta lume îl ademeneste cu slava, cinstea si placerea ei, el nu-i împlineste voia si nu se dezlipeste de Dumnezeul lui; nu se tine de lume, ferindu-se de ispitele acesteia, „pentru ca toate cele ce sunt în lume – pofta trupului si pofta ochilor si trufia vietii – nu sunt de la Tatal, ci din lume sunt” (1 Ioan 2, 16). Si chiar de se întâmpla sa primeasca cinstirea ce i se aduce, o primeste cu frica, temându-se ca nu cumva sa cada de la Dumnezeu prin acea slavire, care în mare parte schimba înspre rau deprinderile cele bune; si socoteste ca cinstea aceea este pentru el o ascultare, nu o desfatare si o plineste pe aceasta cu frica, spre slava Domnului sau si spre folosul aproapelui. Tot astfel, si de i se daruieste bogatie, el nu-si leaga inima de ea, ci doar de Dumnezeu se lipeste; mâncarea, bautura, haina, odihna si adapostul le primeste dupa trebuinta, caci fara acestea nu ne este cu putinta a trai, dar nu le foloseste spre placere si rasfat, ci se slujeste de ele cu frica de Dumnezeu, pentru a nu-L mânia pe Domnul cu prisosinta, lipsindu-se prin aceea de mila Lui si cazând de la Dânsul. Si dupa cum un copil, chiar de este smuls de straini de lânga mama lui si tras în laturi, se tine totusi de ea cu putere, o strânge în brate, plânge si striga pentru a nu se desparti de dânsa, întocmai face si inima cea credincioasa: cu toate ca diavolul si lumea cea rea se straduieste sa o desprinda de Domnul, aducând asupra ei necazuri, suferinte si nenorociri, ea totusi se tine strâns de Dumnezeul sau, rugându-se Lui cu staruinta si cerându-I sa nu o lase în necazuri si sa-i fie ajutor împotriva vrajmasilor Lui. Într-un cuvânt: asa cum un prunc îsi pune toata nadejdea pentru bunastarea sa întru a fi în preajma mamei lui, iar îndepartarea de ea o socoteste drept lipsire de darea cea buna, asemenea si sufletul credincios, pentru care toata fericirea si desfatarea este ca numai de Dumnezeu sa se alipeasca si care gaseste ca este o nenorocire a te lipi de faptura si a te desprinde astfel de Facatorul. Din aceasta întâmplare sa înveti, crestine, ce este credinta crestineasca si vie, care nu poate fi fara frica de Dumnezeu si fara dragoste. Citeste sfintii Psalmi, scrierile Prorocilor si ale Apostolilor, precum si vietile Sfintilor, care prin credinta lor au bineplacut Domnului, si vei întelege adevarul, iar de acea credinta care este purtata doar pe buze, însa nu si în inima, tu sa nu te smintesti, caci multi sunt plini de una ca aceasta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 174

 

 

U M B R A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca umbra nu are nimic în sine: nici viata, nici trup, nici miscare, ci doar asemanarea cu trupul; iar când se ascunde soarele, dispare si ea tot atunci. La fel si omul, nimic nu este fara Dumnezeu. Atâta vreme cât Domnul îl tine, îl îndruma si îl lumineaza, el se crede a fi ceva si pare ca este, însa cum îsi ascunde Dumnezeu lumina Sa si îl lipseste de puterea datatoare de viata, omul dispare îndata. Despre aceasta zice Prorocul: „Ca o naluca umbla omul” (Psalmul 38, 6) si „zilele lui ca umbra trec” (Psalmul 143, 4). Dintr-o astfel de întâmplare învata sa-ti cunosti nimicnicia si sa te smeresti, acesta fiind începutul întelepciunii crestinesti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 141

 



STARUINTA CALATORULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca aceia care râvnesc sa ajunga într-un oras sau într-un alt loc oarecare nu stau, ci merg cu staruinta pe acel drum care îi duce într-acolo. Asemenea si cei ce se silesc a ajunge în cetatea cereasca, Ierusalimul cel de Sus, nu zabovesc, ci savârsesc calea ce-i poarta spre acel oras, adica merg pe cararile evlaviei, unde le este Calauzitor Hristos, pe Care robii Lui cei credinciosi Îl urmeaza cu dragoste si credinta. Oare de ce tu, pacatosule neîndreptat, de vreme ce vrei sa te mântuiesti si sa ajungi în Patria cereasca, stai neclintit si nu mergi dupa El? Ori, mai rau decât atât, odata ce te-ai abatut din calea cucerniciei si ai apucat drumul celor necredinciosi, îl tii pe-acesta, care te duce în iadul vesnicei pierzari? Te-ntrebi care-o fi oare calea cucerniciei si cea a necredintei? Domnul nostru ti le arata în Evang helia Sa si-ti porunceste sa te departezi de cea din urma si sa o urmezi pe cea dintâi. „Intrati prin poarta cea strâmta; ca larga este poarta si lata este calea care duce la pieire si multi sunt cei care intra prin ea; si strâmta este poarta si îngusta este calea care duce la viata si putini sunt cei care o afla” (Matei 7, 13-14). Cararea cea strâmta este calea smereniei, a ascultarii, a blândetii si a lepadarii de sine, adica a tagaduirii propriei tale vointe. Iar drumul cel larg este calea mândriei, a neascultarii, a nerabdarii si a iubirii de sine. Aceasta te duce spre iad, pe când cea dintâi – spre Cer. Alege tu pe ce cale vrei sa mergi: fie pe cea îngusta si scunda [smerita] – spre Cer, fie pe cea larga si înalta – spre iad. Iar o a treia cale nu aflam în Sfânta Scriptura, caci pentru veacul ce va sa vina, spre care ne îndreptam cu totii, vedem ca ne deschide Dumneze u doar doua locuri de salasluire: viata vesnica ce se va gasi în Ceruri si chinul nesfârsit care va fi în iad.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125

 

 

MATASEA

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

În Rasarit, folosim uneori pentru vesmintele preotesti matase chinezeasca facuta în China de mâini pagâne, sau potire si lingurite si clopotele si lanturi facute de musulmani, sau pietre pretioase adunate si miresme preparate de închinatorii la foc sau la pietre din Africa, si nici unul dintre noi n-ar trebui sa se teama sa le foloseasca atunci când I se închina lui Hristos, asa precum Hristos Însusi nu S-a temut sa atinga cele mai decazute trupuri sau suflete omenesti cu preacuratele Sale mâini. Crestinismul nu poate fi spurcat daca foloseste pentru închinare lucruri ale mâinilor pagâne, însa popoarele pagâne se fac prin aceasta partase la închinarea crestina, în chip trupesc si întru necunostinta, asteptând clipa în care vor fi partase la ea si în chip duhovnicesc si întru cunostinta. Fiecare bucata de matase chinezeasca din vesmintele noastre este o prorocie a marii Chine crestine.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Patimirea Bisericii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 40-41.

 

 

 

 

 

CRUCEA LUI HRISTOS

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Crucea este în Hristos si Hristos este pe Cruce. Crucea închipuie pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu, rastignit si de aceea de semnul Crucii si chiar de umbra ei se înfricoseaza demonii, ca semn al lui Hristos Însusi, ca însasi umbra Celui rastignit. De aceea, introducerea Crucii în apa pentru sfintirea acesteia este un lucru deosebit de important; apa capata puteri vindecatoare si de izgonire a demonilor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 302

 

 


ARTA MARTURISITOARE

Mitropolitul Ilarion Alfeiev

 

 

Cultura poate fi purtatoare de evlavie crestina. În Rusia, în anii sovietici, când literatura religioasa era inaccesibila, oamenii au învatat despre Dumnezeu din lucrarile clasicilor rusi. Era cu neputinta sa cumperi sau sa gasesti la biblioteca scrierile Sfântului Isaac Sirul, însa am avut acces la scrierile staretului Zosima din Fratii Karamazov, care au fost inspirate de lucrarile Sfântului Isaac. Literatura, arta si muzica rusa din secolul al XIX-lea, desi seculare în forma, au pastrat o legatura launtrica profunda cu temeliile lor religioase originare. Iar de-a lungul perioadei sovietice, cultura rusa din secolul al XIX-lea a îndeplinit misiunea care, în împrejurari normale, ar fi fost lucrarea Bisericii.

 

Acum, ca prigonirea religioasa a luat sfârsit, Biserica a intrat în arena libertatii: nu sunt piedici în calea mi siunii ei. Între Biserica si cultura era un zid, construit artificial în vremurile sovietice. Dar acum nu mai este asa. Slujitorii Bisericii sunt liberi sa conlucreze îndeaproape cu oamenii din lumea artelor si a culturii pentru a lumina lumea. Biserica, arta si cultura sunt împreuna-partase la un câmp misionar comun si împreuna iau asupra-le sarcina comuna de a raspândi luminare.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 16-17.

 

 

STRALUCIREA DUMNEZEIASCA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Soarele da lumina. Soarele Ratiunii dumnezeiesti straluceste neîncetat în sufletele celor alesi.

Dumnezeu salasluieste întru sfinti, în chiar numele lor, în chipurile lor. Daca le vom folosi chipurile cu credinta, vor face minuni.

Da-mi, Stapâna, Doamna, inima simpla si curata, încredere fiasca, daruire si dragoste fata de tine, totdeauna, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 362.

 

 


OSTAȘIA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Când se aduna o oaste în aceasta lume, atunci cei chemati la ostasie îsi lasa casele, sotiile, copiii, rudele si averile lor. Vezi, asadar, crestine, ce fac oamenii când intra în slujba unui împarat pamântesc? Sa stii cu adevarat ca asemenea trebuie sa faca si crestinii care au intrat în slujirea Împaratului Ceresc. Si lor li se porunceste a înfaptui acel cuvânt care i s-a dat drept porunca de la Dumnezeu lui Avraam, Parintelui tuturor dreptilor: „Iesi din pamântul tau si din neamul tau si din casa tatalui tau” (Facerea 12, 1). Vechiul Adam, din care ne-am nascut si pe care îl purtam înlauntrul nostru, ne este tata; iubirea de sine îi este trupului nostru o casa preaplacuta; patimile noastre, poftele trupului, poftirea ochilor si trufia vietii ne sunt rude si averi. Pe toate acestea trebuie sa le lepede crestinii, care prin Sfântul Botez au intrat în oastea lui Hristos, Împaratul Ceresc: „sa lepede fostul lor fel de viata a omului celui vechi” pentru totdeauna si „sa se dezbrace” de vechiul Adam (Efeseni 4, 22; Coloseni 3, 9); „sa-si rastigneasca trupul împreuna cu patimile si cu poftele” (Galateni 5, 24); sa-si paraseasca orgoliul, trufia, iubirea de slava, de placeri trupesti si de argint, care îi sunt spre mângâierea trupului, precum s-ar lepada de niste rude de-ale lui si în acest chip sa Îi slujeasca Împaratului Hristos.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 89

 

 

INDELETNICIRILE OMENESTI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

La Muntele Athos, când eram înca începator, un monah batrân mi-a spus într-o zi ceva minunat în legatura cu treburile cele mai smerite: „Nici o munca nu înjoseste valoarea omului, singur pacatul naruie viata dumnezeiasca în noi”. Treburile ce nu pot deveni patima sânt cele mai potrivite vietii duhovnicesti. Daca sunt bucatar, pregatesc hrana rugându-ma pentru cei pe care Domnul îi iubeste. Nu are loc patima. Totodata o astfel de munca este de mare pret, caci îmi îngaduie sa slujesc celor pe care Hristos îi iubeste. Putem trai foarte bine cu o astfel de atitudine.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 51

 

 

DISTANTA INEXISTENTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dupa cum într-o convorbire aerul se afla pretutindeni si umple totul, devine un fel de mijlocitor între cuvintele noastre si cele ale persoanei cu care vorbim si cuvintele ajung la urechile unuia sau ale celuilalt pe calea aerului, iar neexistând aerul, n-am putea vorbi si nici auzi, întocmai si în cele duhovnicesti. Duhul Sfânt, care pretutindenea este si pe toate le împlineste, ne mijloceste comunicarea cu fiintele fara de trup. Nu întelegem bine cum anume suntem auziti de altii, de persoane aflate uneori la mare distanta, prin intermediul aerului, stim doar ca suntem auziti; de asemenea nu întelegem cum aud, prin Duhul Sfânt, îngerii si sfintii suspinele inimilor noastre, dar stim ca le aud. Asa cum din raspunsurile celor carora ne adresam deducem ca am fost auziti, si în cel de-al doilea caz deducem aceasta tot din raspunsuri. În primul c az vedem cu ochii nostri trupesti fata celui cu care vorbim, în al doilea, chipul celui cu care vorbim se înfatiseaza ochilor inimii, o fata nevazuta sau un duh nevazut. Pentru fiintele corporale distanta conteaza. Pentru omul sfânt ea este inexistenta.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 442

 


MILIOANE DE CHIPURI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

As putea sa-mi imaginez înlauntrul sufletului milioane de chipuri, de pilda, toate ale Maicii Domnului; as zugravi-o cu mintea în toate felurile si toate înfatisând aceeasi persoana vrednica de veneratie, ca si Ea însasi. Dupa cum Monada Cea de dinainte de fire, datatoare de viata, a conceput, a creat prin cuvântul ziditor si a sfintit prin Duhul Sfânt o infinitate de chipuri inteligibile dupa însusi modelul Sau, Care sunt Puterile ceresti, asijderea Tatal a conceput, iar Fiul, Însusi Chipul cel viu al Tatalui, a creat si a sfintit prin Duhul Sfânt si un chip al Sau sensibil si inteligibil totodata – omul. De la aparitia aceluia, la început chip unic, creeaza, spre uimirea noastra, pâna în ziua de astazi asemenea chipuri. Si toate sunt vii, nespus de frumoase, dupa asemanarea lui Dumnezeu, dainuitoare, vesnice. Asijderea si eu, oricât de multe icoane as face, pe toate le voi considera adevarate, vrednice de cinstire, îmi voi pleca genunchii înaintea lor, cu conditia sa corespunda chipurilor (imaginilor) vii ale Sfintilor lui Dumnezeu. Ce ne-ar putea împiedica sa avem atâtea chipuri ale Mântuitorului Hristos, câte chipuri reale de crestini exista? Orice icoana a Mântuitorului este chipul Sau vrednic de cinstire, care straluceste în sufletul oricarui crestin adevarat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 438-439.

 

 

CU NOI ESTE DUMNEZEU

Sfantul Nicolae Cabasila

 

 

Domnul Nostru Iisus Hristos nu s-a multumit cu aceea sa împrastie samânta vietii pe pamânt, pentru ca imediat dupa aceea sa se retraga, lasând oamenilor grija de a supraveghea cresterea ei, nici n-a aprins foc, pe care sa-l lase în seama oamenilor sa-l sporeasca si, în sfârsit, nici n-a adus foc si sabie, ca sa le dea oamenilor si apoi sa plece. Nu, ci însusi Dumnezeu este cu noi, dupa cuvântul Apostolului: „Dumnezeu este cel ce lucreaza în voi, El va face si sa voiti si sa savârsiti” orice lucru, asa încât El Însusi aprinde focul si-l pune unde e lipsa, dupa cum tot El Însusi este cel ce mânuieste sabia. Ca sa nu mai lungim vorba, doar nu se va semeti securea fata de cel ce o ridica. Tot asa nici unul dintre noi nu va putea savârsi vreun bine, daca n-ar fi ajutat de Bunatatea cea desavârsita.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 132.

 

 

ADEVARUL E SIMPLU

Compozitorul Arvo Part

 

 

Sunt pe deplin convins: adevarul este simplu si calea spre el e dreapta. În muzica, constanta mijloacelor de expresie arata aceasta în mod firesc.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 64.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu