miercuri, 11 octombrie 2023

Stanciulescu Alexandru Barda - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 




Frica de gânduri și cum scăpăm de ele

- Avva Varsanufie-

 

 

Când îmi vine un gând viclean, inima mi se mişcă şi sare speriată îndată ce-mi dau seama de el. Căci îi e teamă, din pricina slăbiciunii, să nu fie luată în stăpânire de el. Dar făcând aceasta, simt multă greutate şi chin în suflet. Binevoiește, Părinte, şi-mi spune ce trebuie să fac sub năvala acestui gând viclean? Cum să-l alung?

 

R ă s p u n s: Mişcarea aceasta stă în a nu te lăsa convins de gândul viclean şi în a nu te învoi cu el, ci în a alerga la Dumnezeu fără să te tulburi. Deci să nu spui: „Mi-e teamă, ca să nu fiu prins de el”.

 

Se înţelege aceasta din pilda următoare: Dacă cineva îl duce pe oarecare la judecătorie pentru vreun lucru şi cel pârât ştie că nu poate răspunde, suportă urmările. Dar dacă are un apărător puternic, se duce cu îndrăzneală, având încredere în el. Şi iarăşi dacă se întâmplă cuiva vreodată să cadă pe un drum în mâinile unui tâlhar, de i se poate împotrivi, luptându-se cu el, nu-l lasă să-i ia nimic şi totul s-a sfârșit cu bine. Iar dacă îi ia ceva, îi ajunge să cunoască pe tâlhar şi locul unde s-a întâmplat aceasta şi aleargă la judecător şi acesta îi face dreptate. Căci acesta nu-l ajută numai să-şi recapete cele ce i s-au luat, ci îl şi pedepseşte pe tâlhar.

 

Deci dacă intră gândul, nu te tulbura, ci află ce voiește să-ţi facă şi lucrează împotriva lui fără tulburare, chemându-L pe Domnul. Căci nu în intrarea tâlharului în casă stă răul, ci jefuirea celor din casă. Iar dacă iese cu necinste, slava este a stăpânului casei, iar necinstea a celui ce a ieşit fără să ia nimic.

 

Când vine Domnul în pământul Iudeii, adică în inima omului, El scoate dracii. Strigă prin urmare către El ca Macedonenii către Pavel: „Treci prin Macedonia, ajută-ne!”(Fapte 16, 9); şi ca ucenicii Lui: ,,Stăpâne, mîntuieşte-ne că pierim” (Lc. 8, 24, Mt. 8, 25). Şi El se va scula şi va certa vânturile cele gândite şi ele se vor linişti. Că a Lui este puterea şi slava în veci. Amin.

 

Î n t r e b a r e: Fiindcă ai spus că mişcarea inimii stă în a nu te lăsa convins de gândul celui viclean, ci a alerga la Dumnezeu fără tulburare, te rog mai lămureşte-mă încă despre înţelesul acestei mişcări.

 

R ă s p u n s: Când cineva e dus de un altul la judecător şi însuşi cel dus la judecător merge la el, are loc mişcarea de bunăvoie spre judecător al celui dus cu pâra la el. Căci se spune că pentru că a fost pârât la judecător, s-a mişcat să meargă la el. Şi continuând cearta între ei, cel ce s-a mişcat nu dă socoteală celuilalt cât timp durează judecata.

 

Căci tocmai judecata va lămuri cearta dintre ei. Aceasta se spune prin cuvântul: ,,Şi tu vei păzi călcâiul lui” (Fac. 3, 15). Călcâiul înseamnă sfârșitul. Întărească-se deci inima ta prin rugăciunile sfinţilor. Amin.

 

 

 

RASUFLAREA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Asa cum traieste trupul respirând aer, tot asa traieste si sufletul, respirând milele lui Dumnezeu. Asa cum un tata si o mama considera drept ceva obisnuit, firesc, necesar sa-si hraneasca copiii cu o bucata de pâine sau cu un peste – hrana cea mai obisnuita – si nu le da în loc de pâine piatra si în loc de peste sarpe, desi dupa fire sunt rai si vicleni, cu atât mai mult Tatal nostru cel ceresc, Bunatatea întruchipata, „va da cele bune celor care cer de la El” (Matei 7, 11).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 398






Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie (ΧVII)

 

 

 

Mai demult răul era puțin. Un monah era mai bun decât celălalt. Puțini erau cei nepăsători. Și dacă se afla câte unul nepăsător, era ajutat de ceilalți. Acum nu pot să înțeleagă care este lucrul lumesc și care cel călugăresc. În vremea de dinainte binele era bine; pe atunci ajuta atmosfera generală. Astăzi este mai greu să ajuți pe cineva, fiindcă situația este încurcată. În vremea noastră este nevoie de mult discernământ.

 

*

Puține sunt situațiile în care se întâmplă ceva, ca să se slăvească numele lui Dumnezeu, precum s-a petrecut cu orbul din naștere. În celelalte situații acționează legile duhovnicești. Omul este cel care alungă Harul lui Dumnezeu. Stă de pildă în curent și cască gura. Apoi face rugăciuni ca să se facă bine. Însă atunci când cineva nu știe și stă în curent, ajută Dumnezeu.

 

*

Atunci când cineva psalmodiază, chiar dacă nu știe note, celălalt care îl aude, înțelege dacă el cântă pentru Dumnezeu sau pentru lume.

 

*

Nimic nu se întâmplă, dacă nu îngăduie Dumnezeu. Până și diavolul, ca să intre în porci, a cerut voie. Diavolul nu are stăpânire, atunci când omul nu dă drepturi. De un astfel de om, diavolul se teme, iar când un demonizat vede un astfel de om, simte neliniște. Este nevoie de smerenie.

 

*

Când cineva are smerenie, nici pe cel mândru nu-l irită. Cel egoist se simte deranjat de cel egoist. Dar de la cel smerit primește folos, pentru că are Har.

 

*

Pe cel smerit îl trădează Harul lui Dumnezeu și devine iubit tuturor. Ca să vină Harul, trebuie să plece egoismul, mândria, invidia, slava deșartă. Ca să plece acestea, trebuie să ne smerim. Ca să ne smerim, trebuie să facem ascultare, să ne tăiem voia.

 

*

Nu este nevoie să dăm explicații. Fie greșim, fie nu, să cerem iertare. În felul acesta ne smerim și primim Har. Dacă suntem clevetiți pe nedrept, să răbdăm nedreptatea cu bucurie, ca să ispășim și vreun păcat. Căci atunci când eram în lume, oare nu am întristat pe părinți, pe frați și pe alții? Cum se vor ispăși aceste păcate? Doar cu spovedania și cu Rugăciunea de iertare?

 

Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016.

 

 

 

Profesorul și barcagiul

 

 

         Într-o zi unul dintre cei mai mari profesori universitari și candidat la premiul Nobel, renumit în toată lumea, a ajuns la malul unui lac. Barcagiului care era acolo i-a cerut să-l ducă cu barca ca să se odihnească și să se desfăteze de rara lui frumusețe. Barcagiul a primit imediat propunerea profesorului și când s-au depărtat destul de mal, profesorul a început să-l ironizeze pe barcagiu, punându-i unele întrebări în glumă.

 

– Prietene, știi matematică?

 

– Nu, a răspuns reținut barcagiul.

 

– Ai pierdut un sfert din viață, i-a spus profesorul. Dar știi cumva astronomia?, a continuat profesorul ironizându-l.

 

– Nu, a răspuns barcagiul.

 

– Atunci ai pierdut două treimi din viață. Dar poate știi filozofia, l-a întrebat din nou profesorul.

 

– Nu, a răspuns la a treia întrebare barcagiul.

 

– Păcat! Ai pierdut trei sferturi din viață, a încheiat înțeleptul profesor.

 

Deodată s-a pornit o furtună puternică de vară. Barca juca în mijlocul lacului ca o coajă de nucă. Vântul sufla cu furie. Barcagiul se străduia cu disperare să stăpânească barca. La un moment dat se întoarce către profesor și-l întrebă:

 

– Profesore, știți să înotați?

 

– Nu, a răspuns acela cu sufletul la gură.

 

-        Îmi pare rău, dar dvs. v-ați pierdut întreaga viață.

 

Și o rafală puternică de vânt a răsturnat barca…

 

– Profesore, „te îngrijeşti şi pentru multe te sileşti, dar un singur lucru trebuie” (Luca 10, 41). Trebuia să înveți să înoți…

 

 

 

COASA

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

 

Daca vedem ca într-o câmpie bine înflorita au intrat niste cosasi si cu coasa lor nemiloasa taie si doboara la pamânt multime mare de iarba si de flori frumoase, care acum împodobeau pamântul cu culorile lor frumoase si cu mireasma lor si daca ne aducem aminte ca si pe noi ne asteapta coasa mortii, care nu are mila de copii, de tineri si de batrâni, ci pe toti, prin dureri si suspine negraite ne scoate din viata si ne duce în vesnicia veacului celui fara de margine, apoi negresit ca dintr-o cugetare ca aceasta mare folos pentru sufletul nostru adunam si spre trezvie si grija de mântuirea noastra ne desteptam. Sa ne aducem aminte caci ca iarba si floarea câmpului suntem asemenea, care azi înfloreste, iar mâine se arunca în cuptor. Fiindca o mica fierbinteala, un junghi sau o mica suparare sau o alta întâmplare, scoate pe om dintre cei vii si-l duce în tarina pamântului si toata cinstea si podoaba lui, ca un vis a trecut si ca un fum ce-l goneste vântul s-a stins de pe pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37



Ce se intampla cu copiii care sunt lasati sa faca tot ce vor

- Avertismentul unui psihiatru suedez -

 

 

 ”Parintii permisivi din Suedia au dat nastere unei generatii de monstri?”, se intreaba Judith Woods intr-un articol cu acelasi titlu publicat in The Telegraph, care pune in discutie efectele modelului scandinav de a-ti creste copilul. Stilul permisiv de a fi parinte creeaza o generatie de tineri adulti fara empatie sociala, care, dupa o copilarie de rasfat, sfarsesc prin a fi dezamagiti in viata, sustine psihiatrul suedez David Eberhard, tatal a 6 copii. Potrivit acestuia, ”a-i spune NU unui copil nu este acelasi lucru cu a bate un copil”.

 

Eberhard afirma: ”Traim in epoca copiilor desfranati si needucati, iar parintii prefera sa nu intervina in proces. Atunci cand cineva incearca sa le indeplineasca functia de parinte sau ii critica copiii pentru o conduita inadecvata sau necorespunzatoare mediului sau ocaziei, acestia devin extrem de frustrati. Anterior, societatea noastra a fost o societate a adultilor. Au existat aceleasi valori in ceea ce priveste problemele de educatie. In cazul in care copilul a avut un comportament necuviincios, oricine putea sa se apropie si sa-i faca observatie cu spusele ”Nu e frumos cum te porti, termina”. O astfel de coerenta nu mai exista astazi. Noi, adultii, nu suntem acum responsabili unul pentru celalalt, dar numai pentru copiii nostri”.

 

In noua sa carte ”Copiii la putere” psihiatrul suedez scrie despre educatia liberala ca o metoda care renunta la constrangeri si pedepse si sustine ca vinovati sunt parintii care nu se comporta ca adulti responsabili. Acestia considera ca trebuie sa devina cei mai buni prieteni ai copiilor: coboara la nivelul lor si nu indraznesc sa le contrazica si sa stabileasca anumite limite. Parintii nu mai decid nimic si doresc sa fie la fel de cool si rebeli ca si odrasla lor. Acum societatea noastra e compusa in intregime din adolescenti.

 

Psihiatrul sustine ca acest stil de a-ti lasa copilul sa fie seful a esuat; ca dovezi, el arata catre prabusirea disciplinei in scoli si a calitatii actului educational, dar si spre cresterea ingrijoratoare a tentativelor de sinucidere in randul adolescentilor.

 

Eberhard avertizeaza insa ca problemele sociale sunt in crestere in scolile din Suedia, unde elevii refuza in mod obisnuit sa urmeze instructiunile profesorilor, iar problemele continua in ceea ce el numeste o viata adulta neimplinita. Potrivit acestuia, ”asteptarile lor (copiilor) sunt prea mari si viata e prea dura pentru ei. O vedem in tulburarile de anxietate si de automutilare, care au crescut in mod dramatic”.

 

”Tinerii din Suedia tind sa fie foarte dezamagiti in viata, mai ales in jurul varstei de 20 de ani”, sustine Eberhard, care precizeaza ca desi se inregistreaza o scadere a sinuciderilor, “exista o crestere uriasa a tentativelor de sinucidere, mai ales in randul fetelor cu varste cuprinse intre 15 si 25 de ani”

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie (ΧVII)

 

 

 

Înfrânarea de la patimile trupești îl face pe om puternic. Iar dacă are și o viață duhovnicească, devine și duhovnicește puternic.

 

*

Privegherea pe care o facem noi, monahii, este o trapeză cu mâncăruri duhovnicești.

 

*

Noi să rostim Rugăciunea lui Iisus și să-l lăsăm pe câine să latre (adică pe diavolul să ne aducă gânduri). Ne va lăsa în pace, fiindcă va spune: „Doar n-am să-l fac și pe acesta Sfânt!”.

 

*

Monahul să învețe teologia cea practică, nu pe cea universitară.

 

*

Se roagă câte unul la Dumnezeu să-i deschidă ochii, ca să vadă (duhovnicește), și de îndată ce deschide un ochi, începe să-i chinuiască pe ceilalți care nu văd. Nici Dumnezeu nu mai știe ce să facă. Dacă nu vede, nu rabdă; dacă vede puțin, îi chinuiește pe ceilalți.

 

*

Mai demult a venit un tânăr din Atena să devină monah. Dragostea rudelor nu-l lăsa să se liniștească. De aceea s-a întors la casa sa. Dorul vieții monahale l-a adus din nou în Sfântul Munte. Aceasta s-a repetat de multe ori. În cele din urmă, s-a hotărât ca, dacă îi va mai spune gândul să iasă în lume, să meargă pe jos. Și într-adevăr, a mers pe jos până în Atena. Și apoi când a vrut să vină în Munte, a venit tot pe jos. Bunul Dumnezeu, văzând osteneala sa, l-a ajutat. A rămas în Athos, a devenit monah și a sporit.

 

 

 

AURUL SI ARGINTUL MEU!

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

O minunata demonstratie a omniprezentei lui Dumnezeu! De pilda, te-ai îmbolnavit de iubirea de arginti; inima ti s-a lipit de aceasta patima, fie si numai pentru o clipa; suferi. Ajunge sa strigi catre Domnul din toata inima: „Tu esti singura mea comoara, esti aurul si argintul meu, mâncarea si îmbracamintea mea”, si îndata te vei simti usurat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 410




Despre familie si despre avort

- Arhim. Justin Pârvu -

 

  

 Dacă avortează nici atât cât au acum nu vor avea, pentru că Dumnezeu va lua de la ei belşugul.

 

Creşteţi copiii cu inima la Hristos! Într-o familie, mama, tata şi copilul formează o trinitate. Ce este Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt în cer, este pe pământ familia creştină. Lucrurile mai stau şi altfel în viaţa creştină. Familia, Biserica şi şcoala sunt trei elemente de formare a omului şi tocmai pe acestea le-a zdrobit ateismul şi le zdrobeşte în continuare…. Răul copilului nu este în nimeni altcineva decât în noi înşine, în felul în care ştim să ne apărăm drepturile şi cum ştim să ne sacrificăm pentru ele.

 

Ele, mamele, duc mai departe toată frumuseţea, în obiceiurile, colinzile, cântecele lor de doruri, de noapte şi de zi deasupra copilaşului, aşa ca să le cânte tradusă Evanghelia în doinele şi cântările poporului nostru.

 

Sărăcia aceasta este şi o încurajare a uciderii în masă, prin avorturi. Vin oameni şi îmi spun că nu au cu ce să crească pruncii, şi de ce să îi mai facă? Până şi ultima ţărancă de la sat vine şi îmi spune: „Nu am cu ce să îl cresc. Îl dau afară”. Păi femeia de la ţară, de bine de rău, are acolo o bucată de pământ, o cană de făină. Dacă avortează nici atât cât au acum nu vor avea, pentru că Dumnezeu va lua de la ei belşugul. Doar familiile cu copii mulţi vor rezista. Dumnezeu, mai devreme sau mai târziu, va răspunde nevoilor acestor familii şi chiar din copiii aceia crescuţi în sărăcie, mai târziu poate veni ajutorul. Dar noi vrem acum imediat să ne dea Dumnezeu bani şi belşug. Nu, Dumnezeu ştie când şi de ce îngăduie aşa. Aceste familii şi mame eroine duc greutăţile ţării…

 

(Preluat din „Ne vorbeste Parintele Justin Parvu”, Fundatia Justin Parvu

 

 

 

 

Privind la orizont

 

 

 

– Cine sunt? a întrebat într-o zi un tânăr pe un stareț înțelept.

 

– Ești ceea ce crezi a răspuns starețul. „Vei înțelege printr-o mică istorioară:

 

Într-o zi, de pe zidurile cetății, pe la asfințitul soarelui, un grup de prieteni și cunoscuți au văzut la linia orizontului doi oameni care se îmbrățișau.

 

– Este un tată cu o mamă, a spus bucuros un copil.

 

– E vorba de doi îndrăgostiți, a spus răscolit un tânăr.

 

– Sunt doi prieteni care s-au întâlnit după mulți ani, a monologat un om singuratic.

 

– Trebuie să fie doi negustori care au încheiat o afacere bună, a comentat un bărbat iubitor de bani.

 

– Este un tată care-și îmbrățișează fiul ce s-a întors din război, a spus o femeie înlăcrimată.

 

– Sigur este vorba de doi îndrăgostiți, a comentat o fată ce visa la o dragoste romantică.

 

– Cine știe de ce se îmbrățișează? S-a gândit un om fără sentimente.

 

– Cât de frumos să vezi doi oameni îmbrățișându-se, a spus un om al lui Dumnezeu.

 

Fiecare cuget, a conchis înțeleptul stareț, îți descoperă cine ești. Cercetează adeseori gândurile tale, căci pot să descopere mult mai mult despre tine decât orice altceva

 

 

 

Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie (ΧVII)

 

 

 

Nici atunci când are dreptate, monahul nu este bine să se îndreptățească, pentru că îndreptățirea face din sufletul omului refugiu al demonilor.

 

*

 

Părinții din vechime se nevoiau mult și Postul Mare nu era ușor. De aceea și Sfântul Teodor Studitul spune: înjumătățindu-se Postul, să ne facem puțin curaj pentru cealaltă jumătate.

 

*

 

Diavolul, de vreme ce se face dialog între el și suflet, înțelege gândurile, răspunsurile sufletului. De aceea și se pare uneori că răspunde împotrivă. Nu poate însă să priceapă gândurile cele bune pe care le avem.

 

*

 

Starețul a povestit cuiva care l-a vizitat la Stomio că atunci când voia să citească uneori Paraclisul Maicii Domnului, citea mai întâi câteva tropare din Canonul cel Mare, pe care le copiase într-un caiețel. Și aceasta, pentru că se simțea nevrednic chiar și să se roage Maicii Domnului.

 

*

 

Când un șarpe te întâlnește, mai întâi te privește, te analizează bine și dacă vede că ai Harul Sfântului Duh, vine lângă tine, te simte ca pe un stăpân, te linge, ți se închină, pentru că și el simte pe Duhul Sfânt. Toate animalele simt aceasta. Dacă însă nu ai Harul, se teme de tine, se scârbește și fuge.

 

*

 

Sfântul Munte va înflori. Va scoate pustnici care vor ajunge la măsuri înalte. Vor ieși monahi buni, chinoviile se vor umple. Materialul care este acum este foarte bun. Și generația care va urma, va fi material bun. Apoi însă vor veni alții care vor fi răniți de lume. Și fiindcă le vor gusta pe toate și nu vor găsi nicăieri odihnă, vor veni să se facă monahi. Dar și aceștia vor putea înainta, dacă vor. (Acestea s-au spus în 1978).

 



MICSORAREA UMBREI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca, pe masura ce soarele se apropie, umbra tot mai mica se face. Asemenea si inima cucernica: cu cât Dumnezeu vine mai aproape de ea cu lumina si darurile Sale, cu atât mai mult îsi cunoaste nimicnicia si se smereste înaintea Domnului si a oamenilor, socotindu-se pe sine mai mica decât oricine. Ori, dimpotriva, pe masura ce soarele se îndeparteaza, umbra creste tot mai mult; când luminatorul zilei merge spre apus, umbra se mareste mult, însa îndata ce apune, piere si umbra cea mare. Întocmai se face si cu omul: cu cât mai mult se departeaza de el Dumnezeu, cu atât mai tare se preamareste si se înalta pe sine în inima sa; si pe masura ce tot mai mult se ridica în slavi, se înstraineaza si Domnul de el; si asa cum dispare umbra atunci când soarele se ascunde, asemenea pier cei ce se socotesc pe sine mari, când Se tainuieste Dumnezeu de ei. Dintru aceasta întâmplare ne învatam, crestine, ca:

 

1) Adevarata smerenie este nedespartita de neprefacuta evlavie si pururea se însoteste cu aceasta.

 

2) Cu cât este mai cucernica inima, cu atât este ea mai smerita. Caci pe masura ce omul este luminat tot mai mult de harul lui Dumnezeu, îsi vede mai limpede nevrednicia, asa cum, atunci când suntem învaluiti tot mai mult de lumina fireasca, zarim tot mai bine atât metehnele de pe chipul si mâinile noastre, cât si gunoiul din casa. Astfel, vazând ca este nevrednic, omul se smereste.

 

3) De nu se gaseste într-o inima smerenia, ci mândria staruieste în ea, atunci nu se poate afla nici cucernicia în una ca aceasta. Caci un asemenea om nu-si cunoaste netrebnicia si de aceea nu este loc în el pentru evlavie, întrucât aceasta din urma nu poate sta acolo unde lipseste Dumnezeu: „Dumnezeu celor mândri le sta împotriva”, dupa cum zice Scriptura (1 Petru 5, 5).

 

4) Acea inima care nu se straduieste a pricepe cât de nevrednica este si ramâne întru mândria sa, pâna la urma se pierde si piere asa precum dispare o umbra dupa ce apune soarele.

 

5) Din acestea ne învatam a cauta adevarata evlavie si întelegerea nevredniciei noastre, adica, de vreme ce voim sa avem în inimile noastre o cucernicie neprefacuta, atunci trebuie sa ne cunoastem în fel si chip netrebnicia si nimicnicia, smerindu-ne în asa masura, încât sa caute spre noi Dumnezeu, „Cel Ce cauta spre cei smeriti”, si sa ne daruiasca harul Sau.

 

6) Întrucât avem o inima stricata pâna în adâncuri si prin fire suntem orbi cu ochii cei duhovnicesti, din care pricina nu ne putem vedea saracia si pacatosenia, ni se cuvine sa suspinam catre Dumnezeu, pentru ca El Însusi sa ne lumineze si sa ne arate întinaciunea noastra. Atunci vom cunoaste ca noi de felul nostru suntem întocmai ca si umbra ce umbla dupa trup si care se misca atunci când este trupul în miscare; când acesta sta, ramâne si ea neclintita, iar daca trupul se îndeparteaza, îi urmeaza lui.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 142

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

FULGII DE NEA

- Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

În vremea iernii nu cade din cer nici un firicel de zapada care sa nu fie – în primul rând – îngrijit, bine facut si chiar împodobit cu toata grija si caruia – în al doilea rând – sa nu i se fi aratat pe fata pamântului un anumit loc si o anumita legatura cu celelalte firicele de zapada, asemenea siesi. Pentru a va încredinta de toate acestea, n-aveti decât sa prindeti cu grija câteva firicele de zapada, care cad cu milioanele în aceste zile întunecoase si sa le supuneti unei amanuntite cercetari cu ajutorul lupelor. Fulgii de nea va vor aduce întru mirare prin regularitatea si frumusetea formei lor.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 80

 

 

 

OGLINDA BUNATATII

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Lumea întreaga – cerul si pamântul, cu tot ce se afla în ele, marea, cu toate ale sale – este o revarsare a nesfârsitei bunatati a lui Dumnezeu, a întelepciunii si puterii Sale nemarginite, a bunatatii pe care o arata fapturilor Sale, create pentru bucurie si fericire si, în primul rând, a bunatatii Sale fata de neamul omenesc. Lumea este o oglinda a bunatatii, inteligentei, întelepciunii si puterii lui Dumnezeu. De aceea, sa nu ne legam de lume, ci de Dumnezeu. „Ca pe care am eu în cer afara de Tine? Si afara de Tine, ce am dorit pe pamânt? Stinsu-s-a inima mea si trupul meu, Dumnezeul inimii mele si partea mea, Dumnezeule în veac” (Psalmul 72, 24-25).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 286-287



POMUL CEL MIC

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Povatuirea întru cucernicie si frica lui Dumnezeu este de trebuinta a se face înca din pruncie... Asa precum pomul cel mic, de va fi înclinat dintru început într-o parte anume, pâna la sfârsit va creste plecat spre partea aceea, întocmai si copilul, de va fi povatuit dintru început catre un lucru anume, spre acela va avea aplecare pâna la sfârsitul vietii sale.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 30

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

 

 

 

Ispitele și rugăciunea

- Marin Răducă -

 

 

„Avem nevoie de rugăciune și, cum zic Sf. Părinți, să o spui ca pe o respirație, așa de des să o rostești. Adică, să-L ai mereu pe Hristos în inima ta. Să nu ne întristăm pentru tulburările noastre interioare pentru că ele trebuie să ne ducă la rugăciune. Dacă diavolul ar ști că încercările acestea sunt spre folosul nostru, nu le-ar mai întrebuința.

 

Să ne gândim mai mult la ce a spus Hristos: «Frații mei, surorile mele, mama mea sunt cei care fac voia lui Dumnezeu». În rest, orice abatere de la drum, e păcat”, erau îndemnurile lui Marin Răducă, prin care vedea viața creștinului o permanentă strădanie de a-L purta neîncetat pe Hristos în minte și în inimă:

 

„Trebuie să fii mereu trezvitor și să duci o viață de atenție permanentă la tine însuți. Dacă nu am această discernere, această luminare lăuntrică, ușor cazi și zici: «Eu știu, care o fi voia lui Dumnezeu?». În spatele poruncilor Lui, stă voia lui Dumnezeu. Trebuie să ai râvnă cu adevărat pentru Hristos și toate câte ți se întâmplă în viață, să nu le raportezi la aproapele tău, ci raportează-te permanent la Hristos. Râvna aceasta, cred că vine tot de la Dumnezeu, de la harul Duhului Sfânt.

 

 

 

PAHARUL SI BLIDUL

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Paharul obisnuit si blidul semnifica pacatuirea omenirii, caci „paharul” în chip simbolic reprezinta pe omul curatit, iar „blidul” – pe cel pacatos. Important este ca paharul si blidul sa fie curatite pe dinauntru, apoi pe dinafara. Deci cu atât mai important este sa pastram mai întâi curatia sufleteasca, si apoi pe cea trupeasca. Evanghelia spune: „Fariseule orb! Curata întâi partea dinauntrul a paharului si a blidului, ca sa fie curata si cea din afara” (Matei 23, 26).

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p.



De la rock la mănăstire. Cum mi-a schimbat viața Sf. Parascheva

– de maica Fotini -

 

 

Nu știam ce este Harul lui Dumnezeu, dar atunci am simțit Harul ca o învăluire a întregii mele ființe. Cu mișcări mecanice m-am închinat și am pus mâna mea pe mâna Sfintei. Și, o, minune! Sfânta a mișcat mâna în mâna mea. Și era o mâna așa de caldă, chiar dacă afară era frig și noapte. Nu mai simțeam pământul de sub mine, ci doar un har nespus de dulce, când am auzit înlăuntrul meu o voce ce mi-a răsunat ca un ecou în urechi și în suflet: „Intră în mănăstire!”.

 

Octombrie… Clasa a XI-a… Un an al întrebărilor existențiale… Mă frământam, atât eu, cât și colegii, ce să alegem, care este rostul nostru în viață. Anii zburdalnici și frumoși de liceu se terminau și trebuia să ne hotărâm ce facultate să urmăm și să ne pregătim pentru aceasta.

 

Eu încă nu știam ce profesie să aleg. Pentru mine era clar doar faptul că nu urmăream satisfacții materiale, ci doream ca profesia mea să mă împlinească, pentru că fiecare om are menirea sa de la Dumnezeu pe acest pământ. Îmi plăceau deopotrivă și matematica, și literatura, dar începusem să citesc multă filosofie și eram însetată de cunoaștere, dorind să înțeleg mai întâi viața, pentru a ști ce să aleg. Așadar, mă hotărâsem într-un fel spre facultatea de filosofie și poate, în paralel, jurnalismul. Totuși nu eram hotărâtă și voiam cumva să aflu voia lui Dumnezeu pentru mine.

 

Cu puține zile înainte de prăznuirea Sfintei Cuvioase Parascheva, una dintre colegele mele mi-a propus să mergem împreună în pelerinaj la Iași, să ne închinăm cinstitelor moaște ale Sfintei Parascheva, spre a cere îndrumare și ajutor. Era pentru prima dată când auzeam de Cuvioasa. Nu cunoșteam nenumăratele sale minuni, și nici cinstea pe care i-o acordau cei credincioși. Cu entuziasmul și credința ei, prietena mea m-a convins repede că Sfânta Parascheva sigur ne va arăta ce drum să alegem în viață, ca una care este mare făcătoare de minuni.

 

De la rock… la mănăstire

 

După o călătorie pitorească cu trenul, în care am admirat frumusețile și bogățiile naturale ale pământului nostru românesc, am ajuns în Iași, care din prima clipă m-a fascinat cu noblețea și spiritualitatea sa. Întreaga metropolă mirosea a sfințenie aromată cu busuioc. Ne-am așezat cu multă emoție la un rând interminabil, fără să cârtim, cu bucuria acelei provocări de a rezista atâtea ore în picioare, nu pentru vreun beneficiu lumesc, ci pentru a aduce cinste și mulțumire unei sfinte – neînsemnate în ochii slavei lumești, dar mare în fața lui Dumnezeu. Nu pot uita nici acum acel pelerinaj, în care am așteptat la rând 32 de ore, deoarece foarte mulți oameni doreau să se închite atât Cuvioasei, cât și Sfântului Apostol Andrei, care a fost adus pentru prima dată la Iași.

 

La rând la Sfânta Parascheva am învățat să mă rog

 

Obișnuiam să merg aproape în fiecare duminică la biserică, la Sfânta Liturghie, mă spovedeam de două-trei ori pe an, dar nu mă învățase nimeni să mă rog cu adevărat. Credeam și Îl iubeam pe Dumnezeu cu o credință copilărească și nevinovată, necunoscând însă prea mult din rânduiala bisericească. Însă, în timpul cât am stat la rând, am avut timp să ne rugăm și să ascultăm, pe fundalul unei psalmodii îngerești, nemaiauzite de noi până atunci, diverse istorioare duhovnicești, povestite de pelerinii din preajma noastră, care așteptau evlavios. Era pentru prima dată când eram fascinată de frumusețea nepământeană a evlaviei românești.

 

Eu și prietena mea, rockerițe înfocate, crescute în acorduri de Nirvana și Metallica, îmbrăcate în blugi și alte accesorii non-conformiste, eram furate de nespusa frumusețe a cântărilor psaltice, de cumințenia și pioșenia pelerinilor, dar totodată frapate de răspunsurile problemelor noastre existențiale pe care, iată, le găseam acolo. Rockul și rebeliunea noastră de rezistență anti-comunistă ne problematizau cumva corect, ca reacție de respingere a cenzurii, minciunii și urii, dar nu ne ofereau soluții. Aici simțeam soluționarea și împlinirea unor răspunsuri ce le căutam demult.

 

 

Continuarea pe Doxologia

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086




Satanismul în muzica rock (III)

- G. PAPADIMITRAKOPOL -

 

 

Declarații ale cântăreților de rock

 

*       Peter Griss din formaţia KISS a declarat în revista IBID, martie 1976, p.20: „Cred în diavol ca în Dumnezeu”!

 

*       Bill Word din formaţia Black Sabbath acceptă că „Satan s-ar putea să fie dumnezeu” (Revista „Circus”).

 

*       Greeper din aceeaşi formaţie afirmă că-l poate vedea pe diavol (Revista „Rolling Stone”).

 

*       Ronnie James Dio are o mare tradiţie în misticismul muzicii rock. Era singurul care-l putea înlocui pe Ozzy Osboume în formaţia Black Sabbath, şi a reuşit. După o carieră solo reuşită s-a întors în formaţia Black Sabbath. Pe copertele discurilor lor putem vedea figura lui Satan (revista „Pop and Rock” anul ’84-’85).

 

*       În 1982, Led Zeppelin au fost aduşi în faţa tribunalului în California, pentru album „Stairway to Heaven”, unde cântau mesaje ca: „Eu trebuie să trăiesc pentru diavol”, „Nu fii prost cu diavolul nu ai nici o teamă”, „Vreau ca Hristos să fie îngenunchiat de Satana”!!!

 

*       Paul Mc Cartney a declarat: „Nimeni dintre noi nu crede în Dumnezeu”.

 

*       Ringo Star a spus: „fie-l credeţi, fie nu, nu suntem noi antihristul, ci vrăjmaşi ai creştinismului şi ai antihristului”.

 

*       Kiss într-un disc au spus: „Diavolul este dumnezeul tău”!!! Si în altă parte: „God Rock’n Roii will steal your virgin soul”. Adică „Dumnezeul rock-ului va fura sufletul tău curat”!!!

 

*       Black Sabbath într-un disc au scris: „Iisus, tu eşti urâtul”!!! Pe coperta discului apare un fulger diavolesc, care încununează numărul 666 al lui Antihrist!

 

*       AC / DC cântă: „Slava în clopotele iadului”(!!!), în cântecul lor „Hell’s Bells”; iar cântecul „Highway to hell” înseamnă „ Autostrada către iad”. Formaţia are multe cântece de acest gen, care îndeamnă tinerii să urmeze răul şi să aibă speranţa în iad (!!!), unde Satan va asigura fericirea!!!

 

*       Heavy Pettin strigă că: „Iadul este frumos”.

 

*       Benie Torme povesteşte istoria unei fete care s-a îndrăgostit, de un vampir, în cântecul “Bady Loves A Vampire”.

 

*       Civith Hungoi cântă despre „regele morţii” în „King of the Death”!

 

*       Motley Crue îl strigă pe diavol (Shout to the devii)!

 

*       Despre iad vorbeşte Hell Preachers în cântecul „Bat Out of Hell” şi Venom în cântecul “Lead Me in Hell” (condu-mă în iad).

 

*       “Şi iadul are un farmec” cum cântă spaniolii Baron Rojo în cântecul „Los Roclerso Van Al Inferno” (periodicul „Pop and Rock” nr.2 februarie 86).

 

*       Ozzy Osboume a declarat: „Există o putere supranaturală care mă utilizează ca să scriu Rock’n’ Roll. Sper ca puterea aceasta să nu fie a diavolului…” („Hit Parader” februarie 1975). în afară de mulţimea cântecelor are şi un album întreg care se numeşte „ Speak of the Devii”, adică „Vorbind cu diavolul”, de mulţi inspirat de el!

 

*       Rolling Stones cântă „Sympathy for the devii” („Simpatie pentru diavol”) care este imnul sataniştilor. Conducătorul formaţiei Mick Jagger este vândut diavolului fiind iniţiat de către două vrăjitoare Marianne Faithfull şi Anita Palleubeng, iar foarte des este numit “demonul rock-ului”. Alte cântece asemănătoare sunt: „ Their Satanic Majesties”, „Inro cations of My Demon Brother”, „ Dancing with Mr.D.” („D” = diavol, adică „dansând cu diavolul”) şi albumul „To Their Satanic Majesties”.

 

 

 

 

CUM NE ALEGEM PRIETENII?

- IOAN VLĂDUCĂ -

 

 

 

    Ce este prietenia?

 

„Ce-ți poți dori mai mult decât să ai pe cineva cu care să poți vorbi ca și cu tine însuți?”(Cicero). Această întrebare retorică poate fi luată ca definiție a prieteniei. Mai exact, „Prietenia înseamnă un suflet în două trupuri”(Aristotel).

 

 

 

 Alegerea prietenilor

 

„Mulți să fie cei care trăiesc în pace cu tine, iar sfetnicii tăi să fie dintr-o mie, unul. Dacă vrei să-ți faci un prieten, fă-l punându-l la încercare și nu te grăbi să te încrezi în el. Pentru că este prieten până la o vreme și nu va rămâne în ziua necazului tău”(Înțelepciunea lui Sirah 6, 6-8).

 

 

 

 Testarea prieteniei

 

Testarea prieteniei se face într-un timp suficient de lung, printr-o interacțiune suficient de mare. „Timpul verifică prietenii așa cum focul verifică aurul”(Menandru).

 

„Vom găsi totdeauna în multe privințe deosebindu-se foarte mult părerile oamenilor cumsecade de cugetele celor netrebnici; dar cea mai mare deosebire dintre ei se vede în felul cum se poartă unii față de alții. Pe când, bunăoară, cei din urmă nu-și cinstesc prietenii decât numai când sunt de față, ceilalți îi iubesc și atunci când sunt departe de ei. Pe lângă asta, legăturile dintre oamenii de rând nu sunt trainice; ele se rup în scurtă vreme, pe când prieteniile dintre oamenii de treabă rămân întemeiate pe totdeauna”(Isocrate).

 

 

 

Prietenul la nevoie se cunoaște

 

„Aurul îl cercăm in foc, iar pe prieteni în vremi de restriște”(Isocrate).

 

Bucuria împărtășită prietenului crește, adăugându-se și bucuria aceluia, iar necazul se micșorează prin mângâierea primită de la acela. „Prietenia crește de două ori bucuriile și înjumătățește necazurile”(Francis Bacon).

 

 

 

Manifestarea prieteniei

 

„Un prieten, când vede pe prietenul său iubit, se bucură și este cuprins de veselie, îl îmbrățișează cu o îmbrățișare pricinuitoare de bucurie sufletească nespusă. Chiar și când își amintește de el îi tresare inima și se întraripează; nu se simte sătul nici chiar dacă îl vede în fiecare zi. Nimic nu este al lui care să nu fie și al aceluia. Cele pe care le cere de la Dumnezeu în rugăciunea sa pentru el, pe acelea le cere și pentru prietenul său. Cunosc pe cineva care, rugându-se sfinților pentru prietenul său, îi ruga ca mai întâi să facă rugăciuni către Dumnezeu pentru prietenul său și după aceea pentru el”(Sfântul Ioan Gură de Aur).

 

 

 

Prietenie și îmbrățișare

 

Modul comuniunii în Preasfânta Treime este perihoreza, reciproca sălășluire a fiecărei Persoane întru Celelalte. Îmbrățișarea autentică este manifestarea exterioară a perihorezei între persoanele umane, după modelul dumnezeiesc. Fiecare deschide brațele pentru a-l primi întru sine pe celălalt.

 

„Îmbrățișarea este un mod fundamental de comunicare, este glasul tăcut care evită cursele cuvintelor, atunci când este chemat să dea expresie anumitor dispoziții de moment cu un caracter deosebit”(Părintele Filothei Faros).

 

 

 

Prietenie și sărutare

 

Sărutarea autentică este o exprimare a cinstirii. De aceea sărutăm Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce, sfintele icoane, sfintele moaște, mâna preotului și mâna părinților. Sărutarea între prietenii adevărați are exact aceeași semnificație.

 

 

 

Valoarea prieteniei

 

„Cu adevărat prietenul este mai dorit decât însăși lumina. Este mai bine pentru noi să se stingă soarele decât sa fim lipsiți de prieteni”(Sfântul Ioan Gură de Aur)

 

 

 

RAZELE VESNICIEI

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Vad cerul Tau de-a stelelor stralucire luminat. O, cât esti Tu de bogat; e atâta lumina la Tine! Prin razele luminatorilor îndepartati cauta vesnicia spre mine; sunt atât de mic si neînsemnat, dar Domnul este cu mine; dreapta Sa iubitoare pretutindeni ma tine.

 

Slava Tie pentru a Ta purtare de grija necontenita;

 

Slava Tie pentru întâlnirile cu oamenii, de Tine mai înainte gândite.

 

Slava Tie pentru dragostea rudelor si-a prietenilor credinciosie;

 

Slava Tie pentru blândetea animalelor care îmi slujesc.

 

Slava Tie pentru clipele de lumina ce-au fost în viata mea;

 

Slava Tie pentru bucuriile senine ce mi-au cuprins inima.

 

Slava Tie pentru fericirea de a trai, de a ma misca si de a contempla;

 

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 128-129





Satanismul în muzica rock (II)

- G. PAPADIMITRAKOPOL -

 

 

Dar muzica rock se referă şi la magie – şi albă şi neagră -, dar mai ales la cea neagră. După cântecul „I put a speli on you” a lui Screaming Jay Hawkins, înregistrat în anul 1956, adică anul care se consideră ca început al muzicii rock, de atunci s-au mai scris sute de cântece despre vrăjitori şi vrăjitoare. De exemplu: „Don’t Burn the Witch” (Veron), „Season of the witch” a lui Donovan, „ Magician’s Brithday” şi „Earth Opera”, care se referă la arderea unei vrăjitoare. „Mr. Crowley” a lui Ozzy dedicat lui Aleister Crowley (un satanist foarte cunoscut). „Live at the Witch Trials” (Fall), „Curse of the Witches” (Stawberry Alarm Clock), „ Magician’s hat” (Bo Hanson), „Magician” (Andy Leigh), „Magic Peole” (Raupers), „Witch Queen of New Orleans” (Redbone) şi multe altele.

 

Conen era numele unei formaţii americane care a înregistrat două albume la începutul anilor ’70 şi care se refereau la magia neagră. Pe coperta discului „Blood on the Sun” în tabloul lui L. Boilly „Devil’s Trill” prezintă pe compozitorul Tantini dormind, iar diavolul cântă din vioară aşezat pe picioarele lui. Se spune că Tantini a compus sonata „Devil’s Trill” după ce a ascultat melodia în somn! (revista „Pop and Rock” anul ’84-’85). Formaţia Purple Gang avea drept cântăreţ un mag adevărat. „Tematica muzicii heavy metal atinge teme excluse din celelalte feluri de muzică. Vampiri, magie neagră, magi sunt nişte teme cu care se ocupă artiştii muzicii heavy metal” (revista „Eva” 22.11.1984).

 

Cu exaltarea muzicii rock în ultimii ani, am atins punctul culminant. Dintotdeauna formaţiile au arătat o plăcere pentru aceste teme. O categorie a grupurilor heavy metal se numeşte „ Black” sau „Satanic Metal”, unde magia neagră, adorarea demonilor şi ocultismul sunt conţinutul principal al versurilor. Teme nu prea distractive şi prea periculoase pentru cei care nu sunt iniţiaţi. Dar şi pentru cei iniţiaţi rezultatele nu sunt prea încurajatoare” (revista „Pop and Rock”, anul ’84-’85). (…)

 

După cele spuse până acum muzica rock n-a putut să ajungă decât în punctul cel mai oribil. De a lăuda şi recomanda adorarea lui Satan! Da… Oricât de teribil pare, totuşi acesta este adevărul. Şi vom vedea acest lucru prin dovezi şi documente nenumărate. Marele capitol al adorării demonilor în muzica rock începe chiar cu regele lui, Elvis Presley, cu cântecul  „You’re the Devii in Disguise (Eşti diavolul…). Urmează Beatles cu binecunoscutele albume „Sgt’s Pepper’s Lonely Heart Band”, „Demon in her heart” (Diavolul în inima ei) şi „Devil’s White Album” adică „Albumul alb al diavolului”, mai cunoscut şi ca „White Album”.

 

De atunci aproape toate formaţiile s-au referit mai mult sau mai puţin la satanism, precum şi la magie, spiritism, antihrist etc. Dar merită să le luăm pe toate la rând.

 

Denumirea formaţiilor.

 

Formaţiile şi cântăreţii au ajuns să aibă numele lor „inspirat” de satanism! Cum avem noi nume creştine, muzica rock are o mulţime de denumiri diabolice. Iată unele exemple:

 

Literele iniţiale ale formaţiei australiene AC DC înseamnă „ Anti Christ/Death to Christ” adică „Antihrist / moarte lui Hristos”!!! Trebuie să luăm în consideraţie că formaţia aceasta a vândut din 1974 până acum peste 25 de milioane de discuri.

 

Literele iniţiale ale binecunoscutei formaţii KISS înseamnă: „Kings In Satan’s Service”. Adică „regi în slujba lui Satan”!!! Cuvântul „rege” în limba sataniştilor înseamnă slujitor al adorării lui Satan!

 

Există trei formaţii cu numele „Lucifer” şi „Electric Lucifer” şi „Lucifer1 s friend”. Ştiţi ce înseamnă Lucifer? „Domn al demonilor şi al întunericului”!

 

Formaţiile heavy metal „Satan”, „Satan Jouers”, „Demon flight”, „Demon eyes”, „Demon Thor” etc., poarta numele lui Satan!

 

Formaţia suedeză ABBA care înseamnă „Tată al cerului”, pe coperta discului nu scrie aşa, ci cu litera B scrisă invers, care înseamnă opusul, adică „Tată al întunericului”!!!

 

Ceremoniile mistice ale magiei negre se numesc Sabbath sau Sabbat. De acolo vine numele formaţiei „Black Sabbath”!!!

 

Patru formaţii au numele derivând din rădăcina: „Oz”. Formaţia „Ozz”, „Oz II”, „Oz”, „Ozo”. Mai există şi cântăreţul Ozzy, conducătorul formaţiei „Black Sabbath”. Cuvântul “Oz” are interpretare sexuală şi satanică.

 

Binecunoscutul cântăreţ Alice Cooper este dedicat deplin lui Satan. Numele lui real este Vincent Fournier. Cum de are acum alt nume? Să vedem ce a declarat el:

 

„Cu puţini ani înainte m-am dus la o adunare de spiritism unde Norman Backley a rugat „spiritul” să vorbească. Spiritul mi-a vorbit. Mi-a promis mie şi formaţiei mele glorie, stăpânire universală în muzica rock şi bogăţie. Singurul lucru care mi l-a cerut în schimb era să-i las corpul meu ca să fie stăpânit de acest spirit. Identitatea mea nouă era declarată în adunare. M-am recunoscut universal” (Cirus, 19.12.1978).

 

 

„RADU GYR MI-A SALVAT NOTA!”

-ANDRADA ALMAGHE-

 

 

Povestioara mea cu Radu Gyr nu este una specială, însă, pot spune că pentru mine a devenit foarte importantă, întrucât este momentul în care am făcut și eu cunoștință cu Sfântul și de atunci o să-l păstrez mereu în inima mea.

 

Sunt studentă la Medicină în anul III și în acest an cea mai importantă materie este Semiologia. Este foarte grea, dar și foarte frumoasă, ai foarte mult de învățat, trebuie să știi toate semnele și simptomele bolilor și practic, îți pune bazele care îți vor trebui în anii clinici. Este o temelie indispensabilă pentru un student la Medicină, pe care trebuie să ți-o construiești foarte bine și de aceea, este cel mai important examen din anul III, care valorează cel mai mult.

 

Am învățat foarte mult pentru acest examen, pe de o parte pentru că era și cel mai important, pe de altă parte pentru că mi-a plăcut și materia foarte mult. Când am ieșit de la examen, știam că am greșit interpretarea exactă a unui EKG și după calculele mele eram între notele 9 și 10. Când au venit notele, am văzut că am luat 9. Am rămas puțin dezamăgită. În sufletul meu mă rugam să iau 10, pentru că știam că am muncit mult și avea să mă ajute mult la medie, acest examen.

 

Așa că, am decis să-i dau mesaj profesoarei și să o întreb dacă pot să vin la contestație să îmi văd lucrarea. Mi-a zis că pot, însă, toate lucrările au fost corectate de trei ori, inclusiv de șeful de secție din spital și sunt șanse mici să se schimbe nota. Atunci m-am gândit: „Are rost să mă duc să bat drumul degeaba, din moment ce sunt în sesiune și am cinci zile până la următorul examen? Dacă nu o să mi se schimbe nota?”. Însă, ceva m-a făcut să nu mă dau bătută, așa că i-am dat mesaj profesoarei și i-am zis că aș vrea totuși să-mi văd lucrarea. Mi-a zis că sunt singura care vine la contestație și că a vorbit cu șeful secției să mă primească în următoarea zi.

 

„DOAMNE, DOAR TU MAI POȚI SĂ FACI O MINUNE!”

 

Când am plecat, cumva eram pregătită mental să fiu dezamăgită și să bat drumul de pomană, însă sufletul meu se ruga nonstop să fie bine. Când am plecat de acasă, m-am uitat la icoană și am zis: „Doamne, doar Tu mai poți să faci o minune!”, m-am închinat și am plecat. Pe drumul spre spital, mi-am pus un acatist ca să îl ascult cât timp conduceam și m-am rugat tot drumul și către sfinții din închisori. Toată familia mea are evlavie mare la Sfinții închisorilor și mă rugam și lor să fie bine.

 

Când am ajuns, i-am dat mesaj profesoarei să îi spun că sunt în spital și că aștept, doar că timp de 30 de minute nu mi-a răspuns. După o lungă așteptare, mi-a dat mesaj că șeful secției mă aștepta demult, însă, a realizat că e vina ei că a uitat să specifice unde să mă întâlnesc cu el. M-am dus cu și mai multe emoții spre cabinetul dânsului, mă gândeam că după ce că sunt singura persoană care vine să-și vadă lucrarea și îi iau din timp, crede că nu sunt punctuală și vin și cu o întârziere de 40 de minute, ceea ce sigur o să-l enerveze. În capul meu, șansele mele de a-mi schimba nota s-au diminuat drastic.

 

Când am intrat în cabinet însă, domnul profesor m-a primit cu mult calm și răbdare. Mi-a arătat lucrarea și mi-a zis și el din nou că toate lucrările au fost corectate de trei ori, inclusiv el s-a uitat peste ele. Mă gândeam atunci: „Mai are rost să mă uit pe ea?”. Însă, am zis că dacă tot am bătut atâta drum măcar să încerc. Oricât de puține șanse are un om în viață, dacă Îl are pe Dumnezeu în suflet, niciodată nu va înceta să spere. Aveam opt pagini scrise și știam că pe ultima pagină era o rezolvare pe care aveam șanse să mi-o puncteze și să îmi crească nota.

 

„TU ȘTII CINE E RADU GYR?”

 

Așa că, am început să citesc lucrarea și când ajung la a treia pagină, îl aud pe domnul profesor că mă întreabă: „Tu știi cine e Radu Gyr?”. M-am uitat la el confuză și atunci mi-am dat seama. Îmi luasem cu mine o traistă de bumbac pe care aveam scrisă o poezie de Radu Gyr. I-am răspuns: „Da” și mai mult nu am apucat să îi zic, pentru că îmi și spune domnul profesor: „Hai, că m-ai prins în ziua mea cea bună, îți dau 10”. Mă uitam la el și nu îmi venea să cred, imposibilul devenise posibil. Am făcut ochii mari, i-am mulțumit din suflet și am ieșit repede din cabinet. Îmi era frică că dacă stau mai mult avea să se răzgândească.

 

Eram în șoc, nici măcar nu apucasem să îi zic de rezolvarea de pe ultima pagină, nici măcar nu apucasem să ajung la ultima pagină, că într-o secundă domnul profesor și-a schimbat mentalitatea de la faptul că „lucrarea a fost corectată de trei ori și nota e bună” la „totuși, este o lucrare bună și îi dau 10”.

 

Atunci am realizat că Radu Gyr mi-a salvat nota la Semiologie și că doar minunea lui l-a făcut pe domnul profesor să se răzgândească.

 

De atunci, pot spune că i-am făcut un loc în inima mea, pentru că acel moment a fost ca și cum aș face cunoștință cu el și cumva am simțit că m-a luat sub aripa lui protectoare. Deci, o să-i mulțumesc toată viața și o să am și mai multă evlavie la Sfinții închisorilor!

 

(Preluat din revista Atitudini Nr. 81)

 

 

 

SPITELE ROTII

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

 

Fiecare are felul lui particular de viata, care nu seamana cu un altul, însa toti sunt condusi si sfârsesc în Dumnezeu, precum spitele unei roti se întâlnesc în centru.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 337.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu