ANTOLOGIE LIRICĂ A POEȚILOR NECUNOSCUȚI SAU UITAȚI
(partea a II-a)
„Noi ne-am
născut sub semnul pătimirei
Ca
mărul ce-nflorise în brumar,
Voiam
s-aducem Cerul mai aproape
Și pe
Carpați să-i facem un altar.”
(VIRGIL MATEIAȘ)
NEAGOE
Basarab (1512-1521), Voievod al Țării Românești și Sfânt al Neamului
Marele Voievod valah a luminat veacul său prin vestitele
sale ctitorii și în mod expres prin Cartea de învățătură, de înțelepciune, „Învățăturile
sale către fiul său Teodosie, așijderea, și pe alții care vor fi în urma
lui de Dumnezeu unși încununați Domni și biruitori țerii acesteia...”
Am deschis partea a II-a a eseului, Antologie Lirică a Poeților necunoscuți sau uitați cu marele Domn,
care n-a fost poet, dar prin Învățăturile sale – ctitorie
de suflet, un „falnic monument de literatură politică și filosofică”, a
intrat în Pantheonul Filocaliei
românești, cu acea strălucire sofianică pe care au avut-o marii Condeieri: Părinți, Scriitori
bisericești ai Ortodoxiei.
Învățăturile lui Neagoe Basarab, nu
s-au dăltuit în slovă, ci într-un autentic COD, de morală, dragoste, respect,
responsabilitate pentru Hristos, Fecioara, Patrie, Neam, Icoană și Drapel.
Marele cărturar, istoric, filolog, scriitor,
Principele Bogdan Petriceicu Hașdeu,
l-a numit inspirat, simplu și frumos: „Neagoe
Basarab – Marc Aureliu al Țării Românești.”
„Fătul meu
Teodosie, și vouă, cinstiților și dulcilor mei domni, care veți fi, în urma
noastră, Domni și biruitori țării acesteia; așijderea și d-voastră, iubiții mei
boieri, așa vă învăț: întâi să cinstiți
cinstitele și sfintele icoane,
pentru că icoanele cu adevărat sunt
semnul și chipul Domnului nostru Iisus Hristos și pecetea lui... Iar, apoi, mai pe urmă, numai pentru a
Lui Mumă și Născătoare de Dumnezeu, își luă urgia Sa de spre noi, și-și
întoarse mila către noi, și iarăși ne arată fața Sa cea bună, ca să ne îndulcim
de dânsa. Și ne deschise porțile Raiului, și ne dărui Împărăția cerească, iar
Iadul îl sparse și-l robi, și pe Satana cu adevărat îl rușină și-l urgisi.”
EMIL
Botta
Emil
Botta, descendent din Arborele cnezial, Martin și Mihail Botha din
Ținutul Chioarului și din ramura episcopului Ioan Bob, coautor la Supplex
Libellus Valachorum, s-a născut la 15 Septembrie 1911, fiind fratele mai
mic al rafinatului eseist creștin Dan
Botta, care după clasele primare de la Adjud, a plecat întru întâmpinarea
carierei actoricești.
A absolvit Conservatorul de Artă Dramatică
din București, realizându-se ca actor al Teatrului Național din București, după
debutul pe scenele din provincie. A onorat teatrul Capitalei cu rolurile
marilor personaje: Othello, Werther, Iago, Macbeth, Unchiul Vania, Ion/ Năpasta
ș.a., întrupat mai mult în tragediile antice, decât în drama contemporană.
O serie de filme l-au consacrat ca artist de
spirit: Dacii, Columna, Pădurea spânzuraților, Harap alb, Răscoala, Faust XX,
Mastodontul, Reconstituirea, Șah la rege etc.
Ca poet și-a ales ca însemn heraldic, dar și
muză MIERLA, Artistă emerită a naturii,
care știe frumos ca un menestrel, să
cânte și să fluiere, devoalându-și astfel, eul
liric sub transparența măștilor metaforice, prin seducția alegoriei,
relevându-și astfel mai bine identitatea.
A debutat cu poemul Strofă ultimă, în revista Bilete
de papagal, a lui Tudor Arghezi, fiind însă un răsfățat al cenaclului și
revistei Criterion, precum și un preferat al marilor spirite ale vremii
sale: Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Nicolae Steinhardt, Emil Cioran, Eugen
Ionescu, Dan Botta, care l-au venerat pentru volumele: „Întunecatul april”; „Pe-o
gură de rai”; „Versuri și Un dor fără sațiu”, ș.a., ce i-au
conferit Ordinul Muncii clasa a II-a;
Ordinul Meritul Cultural clasa a
III-a, iar ca actor titlul etern de Artist emerit.
„Faptul
că poetul avea să se impună ulterior ca un mare actor, a răsturnat perspectiva
înțelegerii operei sale și „poetica
rolurilor” a fost extrapolată pe seama acestui jalon deopotrivă biografic
și profesional. Astfel jocul cu dramatis
personae a fost socotit prioritar, într-o opțiune estetică guvernată mai de
grabă de un spirit al veacului.” (Doina Uricariu, Postfață, la Un Dor Fără
Sațiu, Ed. Minerva, București-1991)
GLASUL PETRULUI CERCEL
„ – Oare s-a
rugat, Petru Cercel?/ - Nu s-a rugat,/ de nimeni nu s-a rugat./ Nici de
Dumnezeu/ nu s-a rugat?/ - Nu s-a rugat./ - Atunci, toate ce le-am auzit,/
sunau a minciună, a fals./ - Spune falsul,/ ar fi, la sunet, frumos./ - Frumos,
nefrumos,/ eu am auzit/ glas de Petru/
cum s-a jeluit./ Spun la întâmplare,/ la nenoroc,/ ce mi s-a părut a fi/ al
inimei sale foc,/ focul ce-l mistui./ Și stins și nestins,/ așa suna el,/ glasul Petrului Cercel:/ „Poate acuma/ când stelele nu-s,/ nu-s pe
cer/ constelate imperii,/ poate acuma,/ odată ce m-a răpus/ Apune-Soare/ cu
sulițe de foc,/ poate acuma/ cuvine-se,/ în starea de umbră/ nevăzută de ochi
omenești,/ cuvine-se acuma,/ umbra de mândru bărbat/ să îngenuncheze/ la glie,
la humă./ Cuvine-se a murmura,/ a mărturisi:/ Patrie, Mumă!” (Emil Botta, Un Dor Fără Sațiu, Ed. Minerva,
București – 1980)
Poetul Emil Botta și-a înfiiat, asumat,
mărturisit și definit spectrul melodic al culturii noastre populare arhaice, Osia cultural-spirituală a neamului
întru dăinuire națională și universală, astfel ca marile spirite ale omenirii
să-și aducă prinosul lor de venerare și recunoștiință.
Păstrându-și
semeția singurătății în opera lirică, Emil Botta a devenit efigia poetului
însuși!
Poezia de nuanță patriotico-religioasă are o înaltă
spiritualitate harică, devenind o terapie mistică, deopotrivă pentru autor și
pentru cititorul pasionat de cultură aleasă, de cultul filocalic.
Prezent în multe cele din jur, a celor din
lăuntrul și din afara lor, Emil Botta a venit dinspre teatru înspre poezie și dinspre poezie înspre teatru, întruchipând astfel pe artistul complet.
PRINOS
„Prințul norilor, tatăl florilor, Adonai/ a vizitat la miez de noapte albastrul pământ./ O, cum
ondulau brațele margheritelor!/ Și câmpia își scoase pălăria.// Adonai s-a
oprit la cocioaba urzicilor/ și trufașul munte a încremenit./ Jivinele cu botul
pe labe/ au articulat câteva silabe.// Lingușitorul vânt își mușcă degetele/ ca
ele să nu mai treacă prin lira copacilor,/ doar ulciorul șchiop aduse apă,/ și
au mai venit un codru de pâine,/ un drob de sare și o ceapă.// Adonai mulțumind
lucrurilor umile/ s-a urcat la cer, peste fire./ Cocioaba urzicilor era un
trandafiriu rai/ și ulciorul și pâinea și sarea și ceapa cântau:/ Adonai, Adonai.” (Emil Botta, Poezii,
Ed. pentru Literatură, București-1966)
Și-a modelat ființa, conștiința, brodându-și caracterul
cu religiozitatea testamentară primită de la străbuni, transfigurându-se întru
menirea de desăvârșire a Artei dramatice ori lirice.
Ecuația poet/
actor sau mai de grabă filiația poet/
actor l-a așezat în providențialul Catalog
liric valah, alături de aureolații confrați: L. Blaga, I. Barbu, V. Blănaru – Flamură, P.C. Baciu, D. Bacu, C. Bolliac, D. Bolintineanu, G. Bacovia, P. Baicu, F. Bădulescu, D.I. Bălan, M. Buracu ș.a.
UN DOR
FĂRĂ SAȚIU
„De un dor fără
sațiu-s învins/ și nu știu ce sete mă arde./ Parcă mereu,din adânc,/ un ochi
răpitor de Himeră/ ar vrea să mă prade./ Și pururi n-am pace,/ nici al stelei
vrăjit du-te-vino în spații,/ nici timpii de aur, nici anii-lumină,/ izvoare
sub lună, ori dornică ciută,/ nimic nu mă stinge, nimic nu m-alină/ și parc-aș
visa o planetă pierdută./ E atâta nepace în sufletul meu,/ bătut de alean și de
umbre cuprins.../ Un dor fără sațiu m-a-nvins,/ și nu știu ce sete mă arde
mereu.” (Emil Botta, Un Dor Fără Sațiu, Ed. Minerva,
București – 1980)
Poetul-actor a fost căsătorit o vreme
binecuvântată cu actrița Maria – Mimi Botta.
Emil Botta a scris din preaplinul Dorului
său, în care i se preamărește Neamul, din dorința de a se regăsi în seva
Națiunii sale creștin-ortodoxe, conturându-și chipul în Icoana Străbunilor.
Volumul Întunecatul
April, în care autorul își păstrează independența și originalitatea a fost
de fapt un însorit primăvăratec ce s-a răsfrânt strălucitor într-o undă nouă de lirism, prin care suprapune vibrația
existențialismului peste eonul vizionarismului său dionisiac.
Dincolo de geometria frazării și-a conturat
liniile fundamentale ale poeziei, țâșnite prin nuanțe frenetice, alegorice,
care te înfioară sublim din nesecatul izvor de har, ca un TOT al Patriei.
PATRIA
„Spune mai
frumos ciocârlia/ și mai frumos, în
șoapte, frunza/ numele Tău!/ Mai frumos decât mine,/ de mii și mii de ori mai
frumos,/ apele spun/numele sfânt.//
Ce să mai fac eu,/ ce „spuneri frumoase”/
să vă mai spună/ omul vostru?/ Doar un sărut de pământ,/ o pecetă pe gură,/
doar să fiu în genunchi,/ înnebunindu-mă dorul.// Flămând sânt,/ lacom de
izvoarele Tale./ Ca bolnav sânt, neîmpăcat sânt,/ ziceți-mi una „de dor”/ pentru ca să mor,/ fie-mi
suspinul ușor:/ Spune mai frumos
ciocârlia,/ numele Tău,/ sfântă a sfintelor...”(Un Dor Fără...)
Toate marile
creații dacoromâne din toate timpurile sunt expresii ale frumosului românesc,
reflectate în întrebări și răspunsuri către universalitatea ce s-a întocmit în
termen carpatin!
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
12 Noiembrie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu