Aurel
V. David - „Cuza Vodă - Între luminile și umbrele unei tulburătoare domnii
pământene”
General
Br. (r) Aurel I. Rogojan
03
Martie 2024
„Am avut mulțumirea de a realiza unirea Principatelor,
a face din trei milioane de clăcași
trei milioane de proprietari, a înapoia țării a cincea parte din pământul său
uzurpat de clerul grec al locurilor sfinte, a da tuturor românilor, fără
excepție, drepturile electorale de care
era lipsită pe nedrept marea majoritate a nației, a construi puternic
egalitatea civilă și politică și, în fine, a traduce în fapte toate dorințele
divanurilor ad-hoc din 1857” (Alexandru Ioan I Domnitor al Principatelor Unite Române)
Detronarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza prin
complot și trădare - o necesară judecată a Istoriei față de conspiratori
Prin lectura celor aproape 400 de pagini ale volumului
„Cuza Vodă - Între luminile și umbrele unei tulburătoare domnii pământene”,
București, Editura BETTA, 2023 - autor
colonel (rtg), conf. univ. dr. Aurel V. David, am trăit fascinația
cercetării academice menite a ne reda adevărul
asupra unuia dintre cele mai importante momente ale istoriei românilor -
formarea statului român modern și detronarea principelui Alexandru Ioan I,
fondatorului României.
La capătul a trei decenii de investigare istorică,
autorul concluzionează : „Pe Alexandru Ioan Cuza nu l-au răsturnat «greșelile
personale», ci faptele sale mari. El a
lăsat istoriei și națiunii române dreptul de a-l judeca, fixând el însuși
coordonatele acestei judecăți” (op.cit.pag.13). Cercetarea minuțioasă a
izvoarelor istorice, a operei specialiștilor în istoria modernă a românilor, a
facilitat identificarea unor similitudini de situații și împrejurări care într-un
context - cel de la jumătatea secolului al XIX-lea- au creat problema europeană a românilor (războiul Crimeii, divergențele Marilor
Puteri europene în chestiunea gurilor Dunării și războailele purtate pe teritoriul celor două Principate de către
imperiile habsburgic, otoman și țarist, cu consecințele inerente ocupațiilor
politico-militare străine). Iar în contextul actual, un alt război al Crimeii,
revenirea în actualitate a importanței strategice a controlului gurilor
Dunării, urmare a conflictului militar ruso-ucrainean , un conflict cu
dimensiuni transcontinentale care
sporește prezența militară a NATO în România.
În primul context istoric regăsim geneza numelui și
a formei geografice a statului român și
afirmarea acestuia în diplomația europeană, toate acestea indisolubil legate de
numele Principelui Alexandru Ioan I, despre care Nicolae Iorga, referindu-se la
actul solemn al unirii, spunea că deși „ ne-a călăuzit viața nostră modernă,
ne-a zguduit din toropeala unei conștiințe adormite și a chemat neamul nostru
la o nouă viață socială, a rămas totuși închis în analele istoriei, fără să se
încrusteze în bronz ori marmură numele
unei personalități istorice de exclusiv cea mai mare valoare. […] în Cuza se rezumă toată munca noastră de
secole îndelungate și mai ales toată demnitatea și destoinicia neamului. El a fost omul hotărât căruia nu i-au plăcut
fasturile, care nu s-a entuziasmat de laude deșarte, care nu a îngăduit
lingușirea, care a lovit fără milă în cei fățarnici. Și cu toate acestea, un
grup de politicieni alături de o armată nemernică, mizerabilă și criminală,
care și-a călcat jurământul de onoare, Cuza a fost silit să abdice, el care
era hotărât să abdice după ce avea de gând să-și completeze opera politică”
(op.cit.pag.351-352).
Dacă primul context
istoric semnifică entuziasmul și satisfacția împlinirii , chiar și numai
în parte, a idealurilor generației
pașoptiste ( cap. II „ Reunirea-n cuget și simțiri a simbolurilor gloriei
neamului românesc-Blaj 3/15 mai 1848”, pag.19-58), dar și trecerea unor
„revoluționari” în tabăra reacțiunii anti-cuziste (cap IX „Detronarea lui Cuza
Vodă prin complot și trădare”, pag.232-264, cap X „Destinele participanților și
martorilor la detronarea lui Cuza”, pag.265-295), contextul actual ne apare a
fi potrivnic desăvârșirii marilor proiecte naționale ale fondatorilor României,
de unde și nevoia de a ne cunoaște și înțelege istoria. Potrivnicia vremurilor
de azi rezidă în perpetua amenințare din
partea propriei noastre ignoranțe identitare, ignoranță, care nereprimată se
poate amplifica până la pericolul extinției. Dovadă că acest pericol nu este iluzoriu constă în tot
mai accentuata fragilizare a limitelor dintre necesitatea apărarii identității
națiunilor și instituționalizarea politică a extremismului naționalist, fenomen
ce capătă dimensiuni continentale.
Punerea în oglindă a celor două contexte, evidențiază
că după mai bine de un secol și jumătate România se confruntă din nou cu
aceleași probleme și cu nevoia acelorași reforme : ale justiției, ale
învățămâtului, ale administrației, fiscalității și organizării armatei.
Alexandru Ioan I a dat legi și coduri noi, care au așezat țara într- un cadru
european de dezvoltare : Constituția
(denumită Statutul dezvoltător al Convenției de la Paris) , Legea Electorală (
ambele adoptate prin referendum, cu 682.621 de voturi din totalul de 754.148 de
votanți), Legea pentru comunele urbane și rurale, Legea pentru înființarea
consiliilor județene, Codul Civil, Codul Penal, Legea asupra instrucțiunii a
Principatelor Unite Române (obligativitatea și gratuitatea învățământului
primar , instiuirea a trei grade de învățământ, primar-4 ani, secundar 7- ani
și superior - 3 ani ), Legea Rurală (pentru reforma agrară),
Legea Fiscală ș.a. (op.cit. pag. 123-126).
În numai șapte ani,
s-a născut o nouă țară - România - care a pășit pe calea progresului
social mult întârziat de vicisitudinile istoriei . În această întreprindere de
imperioasă necesitate națională, lui
Cuza i-a fost alături cu înalta sa
competență, ca prim sfetnic, Mihail Kogălniceanu, o prezență activă în toate momentele importante ale pregătirii
și realizării unirii, dar mai cu seamă în timpul domniei, ca președinte al
Consiliului de Miniștri de la Iași ( 30 aprilie 1860-17 ianuarie 1861), iar din
11 octombrie 1863, prim ministru al României.
Demiterea lui Kogălniceanu, la 26 ianuarie 1865, urmare a unor divergențe
cu Cuza și camarila care se formase în juru său, a avut grave consecințe în
administrarea treburilor publice,
inclusiv colapsul financial al statului. Rezumând cei șapte ani de domnie ai
lui Ioan Alexandru I, Kogălniceanu menționa: „Nu este nici o reformă, nici un
act național unic, din care numele meu ar fi absent. Toate legile importante au
fost făcute și contrasemnate de mine”(op.cit. pag. 126).
Resortul secret al realizărilor Principelui Alexandru Ioan I l-a constituit
operaționalizarea primului sistem informativ modern sub acoperire al statului
român.
Însăși „faptul împlinit” al unirii Principatelor, prin
alegerea aceluiași domnitor a fost
consecința „[…] inteligenței și operativității cu care românii au
transformat cel mai rapid sistem de informare al momentului - Telegraful - în
instituție națională, controlată de
autoritățile române”(op.cit. pag. 89). Inspectorul Telegrafului de la Comisia
Europeană a Dunării cu sediul la Galați, belgianul Cezar Librecht a devenit un
apropiat al pârcălabului de Covurlui,
Alexandru Ioan Cuza și, de asemnea, un adept al unirii Principatelor.
Librecht avea să asigure viitorului domn prioritatea informațiilor din depeșele
telegrafice, conferindu-i avantajul cunoașterii anticipate a intențiilor și
mișcărilor advesarilor interni și externi ai unirii.
O susținere importantă cu informații, preponderent
externe, a fost asigurată consulul francez la Iași, Victor Place și de agenții
francezi, care au recunoscut în Cuza „o personalitate puternică prin însăși
originalitatea sa”și un reformator al noului stat „după modelul francez”(op.cit. Pag. 91). Pentru
operativitatea și confidențialitatea comunicărilor oficiale dintre cele două
capitale, s-a instituit un serviciu de curierat bisăptămânal securizat de
Ministerul de Interne de la București, condus de Nicolae Golescu, unul dintre
cei mai apropiați colaboratori ai domnitorului (op.cit. Pag. 92).
Dificultățile conducerii Principatelor , inițial
fiecare cu capitală și guvern proprii au fost surmontate prin sistemul
informativ centralizat care a unificat
ministerele de Interne , Război, Externe și Justiție. Aceste ministere au
primit misiuni informative (dorobanții, grănicerii, agenții externi sub
acoperiri adecvate mediului de acțiune) și contrainformtive (interceptarea
secretă a scrisorilor și depeșelor telegrafice, generalizarea cifrării și
codificării comunicărilor oficiale, supravegherea secretă, idenficarea cauzelor
reale ale mișcărilor sociale, controlul,
inclusiv prin operațiuni de provocare a opoziției - Comitetul Liberal de la
Paris condus de conspiratorii C.A. Rosetti,
frații Brătianu și Ion Ghica (op.cit. pag. 105).
Ministerul de Justiție , prin parchete și tribunale,
au fost obligate să depisteze încălcările „ordinului legal”, să obțină
informații prin percheziții și ancheta
secretă a cazurilor de complot, răzmeriță sau de alte infracțiuni contra
statului, a căror definire în codul penal a dăinuit până în zilele noastre
(op.cit.pag. 100).
Pe structura și sub acoperirea Telegrafului și a
Poștei s-a constituit primul Serviciu Special de Informații, paralel cu
structurile ministerelor menționate, subordonat direct domnitorului.
La inițiativa lui Vasile Alecsandri a fost înființat
un Serviciu permanent al presei și propagandei peste hotare, necesar în
contextul unor puternice agresiuni informaționale externe, îndeosebi din partea
Austriei și Turciei.
Nu în ultimul rând ca importanță, ca urmare firească a
unificării celor două principate româneşti şi a creării „României“ în anul
1859, cele două mitropolii ortodoxe româneşti s-au unit pentru a forma Biserica
Ortodoxă Română, ce avea ca întâistătător pe mitropolitul Ungrovlahiei, cu
reşedinţa la Bucureşti. În acest context, domnitorul Alexandru Ioan Cuza a abordat direct problema autocefaliei
Bisericii Ortodoxe Române cu prilejul deschiderii sesiunii anului 1863-1864 a
Adunării Elective a României (din 3 noiembrie 1863). La începutul anului
următor, guvernul său a elaborat un proiect de lege în care, în articolul 2, se
preciza că „Biserica Ortodoxă Română este independentă de orice Biserică
(autocefală); ea se va administra de Chiriarhul României Unite, care va purta
titlul de Primat al României, de doi mitropoliţi şi de mai mulţi episcopi”.
Ctitoria politică a Principelui
Alexandru Ioan I i-a atras adversități pe măsura grandorii ei, dar ceea ce el a început nu a
mai putut fi oprit și dat înapoi după felonia din noaptea de 11/12 februarie
1866.
Conservatorii îl considerau pe Cuza prea liberal şi nu
îl puteau ierta pentru reformele agrară şi electorală; radicalii l-au abandonat
pentru că nu era îndeajuns de liberal. Şi unii şi alţii doreau să îl alunge de
pe tron şi să îl înlocuiască cu un rege străin. Însuşi Cuza şi-a mărturisit
intenţia de a abdica nu numai unor apropiaţi, ci şi public, la deschiderea
Parlamentului (1865) şi la primirea reprezentanţilor consulari străini. Mesajul
a încurajat forţele de opoziţie, care au pus la cale înlăturarea domnitorului
de pe tron.
Lovitura de palat a fost concepută și minuțios
pregătită, politic și militar, de semnatarii
actului secret de constituire , în iunie 1865, a mișcării complotiste,
cunoscută ca „Monstruoasa coaliție”: Ion C. Brătianu, C.A. Rosetti, Ion Ghica,
Grigore Brâncoveanu, Constantin Brăiloiu, Dimitrie Ghica, Anastasie Panu şi
Gheorghe Ştirbey, care se legau „ca la caz de vacanţă a tronului să susţinem
prin toate mijloacele alegerea unui principe străin, dintr-una din familiile
domnitoare din Occident”. În acest scop, Ion C. Brătianu şi Ion Ghica au avut
discuţii cu împăratul Napoleon al III-lea, considerat principalul
"protector" al României. Conspiratorii erau francmasoni, I.C.
Brătianu, de exemplu, inițiat în 1846 la Paris în Loja „Ateneul străinilor” și afiliat la Loja „Trandafirul Perfectei
Tăceri”, ulterior la „Frăția” și „Steaua
Dunării”, avea și antecedente de complotist, fiind arestat pentru participare
la un atentat împotriva lui Napoleon al III-lea (op.cit.pag.232-233).
La momentul pregătirii conspirației masonice, Cuza se
afla în conflict cu masonii care au
militat pentru unirea Principatelor Române și au sprijinit alegerea sa ca
domnitor. Relațiile lui Alexandru Ioan Cuza cu francmasoneria , deși evidente,
au parte de controverse.
După unele opinii, „Alegerea lui Alexandru Ioan Cuza,
boier de clasa a doua, ar fi fost posibilă datorită apartenenței sale la
francmasonerie și a faptului că a fost Marele Maestru al Lojii din Galați. Se
pare că inițierea sa, a fost realizată în anii studenției, la Paris. Devenise
Venerabil al Lojii „Steaua Dunării”, urmând în această demnitate lui Ion C.
Brătianu. Putem considera că a ajuns domnitor al Principatelor Unite ca urmare
a eforturilor conjugate ale masonilor români și francezi (Adrian Ilie, Alexandru
Ioan Cuza și francmasoneria în Ziua de Galați, 20.03.2020 ).
La polul opus, Ioan Lixandru („Alexandru Ioan Cuza și
Masoneria” Bogdan Bucur („Principatele Unite Românne: o perspectivă
francmasonică”) în „Lucrările Comisiei de istorie a Masoneriei din România
M:.L:.N:.R:.6015”, Editura Europolis, Galați, 2015, invocă „lipsa dovezilor că
ar fi făcut parte din Ordin”. Cert este, însă, că franmasoneria îl va
reabilita, cinstind numele domnitorului
prin apariția unor loji cu numele
„L:.Alexandru Ioan I” (București. 1875), „L:. „Cuza Vodă” (Dorohoi,
1882), „L:. Alexandru Ioan Cuza”( Iași, 1996), „L:.Alexandru Ioan I (București
2003), iar Supremul Consiliu pentru România în exil la Paris a instituit, în
1992, „Medalia de Onoare și Merit Alexandru Ioan I” (Ioan Lixandru, op. cit. pag. 115).
Cuza a aflat despre uneltirile străine care instigau
grupurile ostile interne și chiar plănuiau o intervenție armată pentru
desfacerea unirii (Austria, pentru a preveni o eventuală unire și a
Transilvaniei), context în care a înființat, după model francez, „Secția a II-
a a Marelui Stat Major”, ca Serviciu de Informații al Armatei. Domnitorul l-a
informat pe Napoleon al III-lea despre „spectacolul luptelor interne” și faptul
că nu este complet satisfăcut , că se simte
oprit la mijlocul sarcinii sale, că nu se supune nici descurajării și nici
fricii, dar că va accepta orice aranjament care sub protecția împăratului
Franței, ar consolida independența și viitorul României.
„Spectacolul luptelor interne”, notează Bogdan Bucur
în volumul „Lucrările Comisiei de istorie a Masoneriei din România
M:.L:.N:.R:.6015”, Editura Europolis, Galați, 2015, pag. 125, a făcut ca „[…] domnia lui Cuza să fie
caracterizată de instabilitate și tensiune politică extremă (după o expresie
din epocă, ministerele se «schimbau ca blidele»), de clivaje adânci existente
între principalele formațiuni politice (ceea ce a determinat ca, în primii trei
ani de domnie, Principatele Unite Române să cunoască 16 formațiuni
guvernamentele la Iași și București), de adversități și orgolii personale
ireconciliabile, de vilolențe politice de tot felul (tentativede lovituri de
stat și loviturii de stat reușite, tentative de asasinate politice și asasinate
înfăptuite, comploturi și revolte cu substrat politic, proteste de stradă cu aspect insurecțional)”.
În București, toată lumea îi cunoștea pe șefii
conspirației, iar Cuza însăși era decis să abdice pașnic în luna mai 1866.
(op.cit.pag.235) Conspiratorii, însă, doreau să apară ca eroi salvatori, cu
prețul denigrării și umilirii celei mai proeminente personalități din istoria
României moderne, ierhizate imediat după Ștefan cel Mare și Sfânt.
Locotenenţa Domnească, compusă din Lascăr Catargiu
(reprezentant al Moldovei şi al conservatorilor), generalul Nicolae Golescu
(reprezentant al Ţării Româneşti şi al liberalilor) şi colonelul Nicolae
Haralambie (reprezentant al armatei), şi guvernul provizoriu condus de Ion
Ghica (preşedinte şi ministru de Externe), a convocat Adunarea Electivă şi
Senatul, care, întrunite în şedinţă comună la 11 februarie 1866, au luat act de
abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi au desemnat ca viitor domnitor al
Principatelor Unite pe Filip de Flandra, fratele regelui Leopold al II-lea al
Belgiei. Acesta a refuzat propunerea. În contextul nou creat, trimisul
guvernului român, Ion C. Brătianu s-a deplasat la Dusseldorf, la 19/31 martie
1866. Aici s-a întâlnit cu principele Carol Anton de Hohenzollern şi cu cel
de-al doilea fiu al său, Carol, propunându-i acestuia din urmă să primească
tronul României. Propunerea a fost acceptată, Carol având aprobarea lui
Napoleon al III-lea, dar şi a cancelarului Prusiei, Otto von Bismarck.
Până la Principele Alexandru Ioan I, nota Mihai
Eminescu : „(…) nici un Domn român, absolut nici unul n-a căzut prin trădarea
strajei domnești; orice strajă, chiar adversară Domnului, pe cât era de strajă
au privit în unsul lui Dumnezeu pe oaspetele credinței ei, și oaspeții sunt
sfinți chiar pentru popoarele cele mai barbare, necum pentru cele civilizate”
(op.cit. pag.264). Când a ajuns la
Predeal, ofițerii care l-au escortat până la graniță și cei din cancelaria pichetului
de control a trecerii frontierei s-au îngrămădit la ușa trăsurii pentru a-l saluta. „Cuza foarte
mișcat, cu buzele tremurânde, zise ofițerilor câteva vorbe,sfârșind și apăsând
cuvântul «Să spălați pata după Steag»”( op.cit. pag.263) .
Ofițerii implicați în complot erau francmasoni, membri
a ai lojii „L:. Înțelepții din Heliopoklis”. Ei se aflau în atenția poliției
secrete pentru tentativa de lovitură de stat din 3 august 1965, după care Cuza
a dispus închiderea lojilor francasonice, iar sediul acestora din spatele
Teatrului a luat foc, fiind distruse irecuperabil dovezi ale conspirației.
În Armată, disprețul față de ofițerii complotiști s-a
manifestat pe față. Un grup de 103 ofițeri din garnizoana București, în frunte
cu generalul Ioan Emanuel Florescu i-au adresat un memoriu coleciv lui Carol I,
solicitându-i judecarea ofițerilor
conspiratori. Conspiratorii din fruntea „Monstruoasei coaliții” nu au
făcut nimic pentru apărarea memoriei lui
Alexandru Ioan Cuza. Indiscutabil, în fața numeroaselor și solidelor evidențe,
lovitura de palat orchestrată cu prețul dezonorării Armatei a fost un act
inutil, totalmente gratuit. Pe cale de consecință, supuși judecății
posterității, politicienii oportuniști care au înscris o pagină rușinoasă în
istoria românilor trebuie să aibă parte numai de recunoașterea și respectul
meritate ca urmare a faptelor lor.
Cartea lui
Aurel V. David, „Cuza Vodă - Între luminile și umbrele unei tulburătoare domnii
pământene” se remarcă, în primul rând, prin imboldul la reflecții și reașezarea
protagoniștilor detronării Principelui
Alexandru Ioan I în afara Panteonului
în care au intrat ca uzurpatori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu