MEMORIA
TIMPULUi sau DUREREA UNOR AMINTIRI
Pe ulițele trecutului
Valorea nu era deloc în
apele lui. Pentru el această vizită a însemnat un șoc. Cutreierase Europa,
Orientul Apropiat și fusese în Statele Unite ale Americii de cel puțin șase
ori, văzuse oameni diferiți în diferite ipostaze, bătuse la ușa unor necunoscuți
pe baza unor recomandări, dar nicăieri nu întâlnise atâta răceală împinsă până
la ostilitate. Lanțul surprizelor însă, nu se va opri aici. Ele aveau să
continue, ceea ce pentru bătrân însemna lacrimi și durere. Triști și tăcuți,
cei doi s-au întors la Pilipăuți cu gândul să cutreiere satul pe ulițele pe
care hoinărise în tinerețile sale bătrânul, în încercarea de a depista casele
părinților și socrilor. S-au oprit în centrul satului, pe un teren viran în
care, în tinerețea sa, în zilele de sărbătoare, dar mai ales duminica, se
desfășurau jocurile flăcăilor și fetelor de măritat, dar și al sătenilor
trecuți de prima tinerețe.
Aici, pe ritmurile unei
fanfare din altă localitate sau tarafului țigănesc din sat, tineretul se
cunoștea și se apropia, gospodarii schimbau opinii și păreri, iar femeile tocau
pe toată lumea cu spiritul lor veșnic critic și atotștiutor. Pe atunci erau singurele
evenimente care înviorau viața monotonă a satului, pe lângă sărbătorile
religioase, nunți, botezuri sau înmormântări.
Fața bătrânului se lumina
pe măsură ce se afunda pe ulițele satului copilăriei și tinereții sale. Tonul
lui devenea de-a dreptul șugubăț când își amintea cum fetele îl recompensau cu
o sticlă de vin și o bancnotă ascunse după fântână, numai ca să le scoată la
joc. Chipeș în tinerețea sa, de constituție medie, dar bine legat, păr bogat,
creț și negru ca pana corbului, ochi căprui cu tentă verzuie, mereu zâmbitor,
mereu sfătos și pus pe glume, erau destule argumente ca tinerele și frumoasele
june să se topească la vederea lui. Una dintre ele, pe nume Maria, de care își
amintea bine bătrânul, încă mai trăia. Era cu câțiva ani mai mare și bătrânul
ar fi vrut să o vadă. Drumul îl știa foarte bine, așa că am cotit pe ulița care
ducea spre casa ei, trecând pe lângă fântâna cu pricina care încă mai era.
O casă mica, cu pereții
strâmbi și ferestre mici, o ușă strâmbă și ea, într-o curte năpădită de bălării
și iarbă înaltă, împrejmuită de un gard vechi, era peisajul sumbru, în mijlocul
căruia o bătrână încărunțită de vreme, cu fața zbârcită, adusă de spate, pe
care bătrânul degeaba o striga, pentru că bătrâna nu schița nici un gest.
Intuind în cele din urmă că bătrâna de fapt nu auzea, a încercat să pătrundă în
curte, gest care a adus-o pe bătrână la poartă.
Scenă de-a dreptul
dramatică; bătrâna, paralelă cu realitatea, nu numai că nu l-a recunoscut, dar
l-a privit cu un soi de dușmănie, întorcându-i ostentativ spatele încovoiat de
ani și suferință. Era clar că nu l-a recunoscut pe bătrân, iar comportamentul
ei era al unui vârstnic în plină senecență, cu mari lacune de memorie și care
își ducea zilele într-o lume a ei, în care, oricum, nu puteai pătrunde.
Au plecat spre centrul
satului în căutarea casei bătrânului. Aveau să o găsească pe un tăpșan; o casă
mică, de tip vechi cu două odăi, o tindă între cele două odăi și un chiler
(anexă la casă, ca un șopron folosit ca locuință de vară, bucătărie sau magazie),
pe care bătrânul a recunoscut-o imediat ca fiind vechea casă părintească. În
fața casei era o altă construcție, mai nouă, ceea ce a redus mult din curtea
casei pe care o știa și oricum la vârsta copilăriei i se părea foarte mare.
O femeie care trebăluia
prin curte, cam la 40 de ani, s-a speriat puțin atunci când bătrânul i-a spus
că este moștenitorul acestei case în care a copilărit. S-a liniștit atunci când
i-a spus că este doar în trecere, că este casa părinților lui, iar la vârsta
lui și la atâta trecere de vreme nu are nici o pretenție, decât aducerea aminte
a copilăriei și tinereții sale. Nu au știut ce a înțeles, cert este că în
momentele următoare s-a îndepărtat repede de cei doi, a intrat în casă fără
nici cel mai elementar semn de bunăvoință, cu atât mai puțin intenția firească
de a-i invita în casă cum pe drept cuvânt s-au așteptat vizitatorii, pentru că
știau că nu asta este tradiția locului.
Au plecat destul de
triști, pentru că și experiența era una tristă, iar pentru ași atenua cât de
cât dezamăgirea au pornit-o pe ulițele de pământ ale satului, mulțumiți totuși
de faptul că nu plouă, pentru că atunci drumurile sătești, de pământ fiind, devin
impracticabile. Au ajuns în partea de sus a satului (din deal) la o casă veche,
aproape dărăpănată, în care nu și-au putut da seama dacă mai locuiește cineva
(așa de pustie arăta), în care bătrânul își amintește că locuiau socrii săi,
Silvestru și Leonora din neamul Tănăseștilor și ei o familie de vază a locului.
Pentru Valorea momentul era copleșitor, pentru că aici își trăise copilăria și
tinerețea de fecioară mama lui, care a trebuit să se refugieze în regat după un
episod care ar fi putut să o coste deportarea, dacă flăcăul, ce avea să-i
devină soț, nu ar fi salvat-o din mâinile invadatorilor slavi, indiferent că
erau ucrainieni, ruși sau altă nație care însemnau pe atunci Uniunea Sovietică.
De altfel, nici satul nu
părea prea primitor. Ulițe pustii, case modeste majoritatea din chirpici sau
paiantă, garduri vechi din nuiele care împrejmuiau curți strâmte pline cu
acareturi, păsări și neapărat câinele în lanț. Bună parte dintre locuitori trăiau
din ceea ce aveau pe lângă casă, munca câmpului nu părea să fie atractivă,
puținii navetiști la Herța sau Cernăuți erau la muncă. Dacă au întâlnit cinci
sau șase oameni, însă nici unul dintre ei amator să stea de vorbă cu ei. Păreau
timorați, răspundeau în grabă dacă cumva o făceau, în ochii lor nu se citea
curiozitatea, cum ar fi firesc, ci un soi de reținere temătoare.
Din puținele lucruri pe
care le-au aflat era că totuși minoritatea românească, deși majoritară în
această zonă, era istoric vexată în drepturile sale ca minoritate și în linii
mari tratată cu ostilitate de autorități, fie ele comuniste, în perioada de început
a statalității sale când făcea parte din imperiul sovietic (2017-1991), fie mai
apoi, ca stat independent și moștenitor al rapturilor teritoriale sovietice.
Este de notorietate slăbiciunea autorităților de la București privind cea mai
numeroasă comunitate etnică din ținuturile enunțate mai sus, în fața
nerespectării statutului de minoritate națională și limitării unor drepturi
fundamentale, fie ele economice, sociale, culturale, spirituale, educaționale,
de exprimare și de reprezentare, în timp ce autoritățile ucrainene continuă
practica deznaționalizării și asimilării moștenite de la sovietici.
Însăși folosirea limbii
române în educație și administrație, ca și în libera exprimare era și este o
problemă, începând cu boicotul lingvistic prin utilizarea limbii moldovenești
care ar fi altceva decât limba română, De altfel și dezvoltarea economică era
și a rămas una precară, cu investiții reduse, tipică celor care știu că zona
rămâne una sensibilă ca viitor, în sensul că poate oricând fi revendicată de
cei în drept și nu altfel decât în virtutea dreptului istoric. Întreg peisajul
era o oglindă a subdezvoltării și neglijării voite.
Valeriu Lupu – doctor în
științe medicale (continuare în numărul următor)



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu