luni, 20 mai 2024

Alexandra DOGARU - GÂNDUL ZILEI, 21 Mai 2024

 











IOAN MICLĂU-GEPIANU - LA IZVOR CU DULCE APĂ!

 



La izvor cu dulce apă

 

 

~*~

 

La izvor cu dulce apă, dorul mână cu-nsetare,

Dalba ciută și regina tainei codrilor adânci,

O scântee, o fantasmă, punct rostogolit din zare

Pare-a fi când ea coboară la izvorul dintre stânci.

 

Lasa-ți mintea-mi să alerge după ochii cei albaștri,

Ale muzei ce-și mlădie trupul pe un vers de aur,

Chiar de urmele-i mor duce spre al templelor sihaștri

Ori de spini va fi cununa pe-al meu creștet pusă laur.

 

Căci totuna-mi este mie de mă lauzi ori mă blestemi.

Nici viața n-are farmec, nici folos de-i cu-ntristare.

Așadar, lăsați-mi soarta s-o ridic deasupra, peste-mi,

S-apuc polii și văzduhul, cerul reflectat în mare.

 

Însă-n codrii căprioarei v-aș ruga să nu intrați

Îniainte ca din inimi răul să îl deșertati,

Astfel cerul cel albastru nu cumva să-l tulburați,

Nici izvoarele ce picur printre falnicii Carpați.

 

Eu am stat la paza porții marei Europe-n vremuri,

Am oprit hoardele lumii cu-a lor cruzi năvălitori,

De se depănau ca firul unor nesfârșite ghemuri,

Însă în Carpați găsiră bravi Români apărători!

 

La izvor cu dulce apă, dorul mână cu-nsetare

Dalba ciută și regina tainei codrilor adînci,

O scânteie, o fantasmă, punct rostogolit din zare,

Pare-a fi când ea coboară la izvorul dintre stânci.

2005

 

 

 

Autosugestia

 

Motto:

O literatură sănătoasă ne aduce sănătate,

poate vindeca multe boli prin frumusețile creației literare.

Deci să nu uităm CARTEA”. I.M.Gepianu

 

Autosugestia este vorbirea

Cu îngerul tău nevăzut,

Nu-s vorbele buzelor

Ci chemarea izvorului mut.

 

Autosugestia este rugăciunea,

Solia ce-aduce speranța cea bună,

Ea vine pe-un drum celestial,

Visele iubirii și-a vieții le adună.

 

În acestea cuprinde-se totul,

Ea vindecă boli și-ntristare,

Reface superba minune,

Ființei dând nouă-nălțare.

*

Autosugestia poate fi însă,

Și cea mai crudă-nșelare,

Când vine pe-a răului cale,

Aduce mai neagră-ntristare.

 

Nu te lăsa gândirilor rele,

Nu despera, nu ești răpus,

Autosugestia binelui tău,

Te va ridica din ce în ce mai sus!

2017

 

 

Din câte știu și îmi aduc aminte…

 

Din câte știu și îmi aduc aminte,

Pe omul cel cuminte,

Eu niciodată n-am batjocorit;

Dar mă-ntristam, nemulțumit,

De omul care minte

Și-atuncea eu mă certam în gândul meu,

Așa, fără cuvinte.

Căci toți suntem plagiatorii

Ai vremilor trecute,

Căci toate vin precum un nor,

Le intuim și zicem noi că-s aprior gândite;

Și eu iubesc prezentul și-am sincerul meu dor

A fi alături de cei ce intuie și-aleg mai drept

Un Viitor!

 

~*~

IOAN MICLAU

21/05/2024

ora 2 a.m.











GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - Mireasma SALCÂMULUI în slova Marilor Poeți (partea I-a)

 




Mireasma SALCÂMULUI în slova Marilor Poeți

(partea I-a)

 

       „Salcâmul este cel mai imperial arbore, din florile

      căruia se înmiresmează și se îndulcește omenirea!

                           (CONSTANTIN Cel MARE) 

       „Sub un salcâm, dragă, m-aștepți tu pe mine.”

                                  (Mihail Eminescu)

   Salcâmul este în mod firesc arborele sacru hărăzit de Atotcreatorul, pelasgo-traco-geto-daco-românilor, fiindcă ființează, sfințește, înmiresmează deopotrivă locul și omul care îl însoțește. După Slăvita Înviere, Mântuitorul Iisus Hristos a mâncat miere din florile dalbe de salcâm.

   Salcâmul are menirea divină să îmbrățișeze în icoana sa, chipul lui Dumnezeu – Sfânta Treime, chipul Buneivestiri, chipul Nașterii Sfântului Prunc, alături de Maica Sa, Fecioara Maria, chipul Înaintemergătorului Ioan Botezătorul, chipul Mântuitorului Iisus Hristos la propăvăduirea Evangheliei, la săvârșirea minunilor, la Botez, pe Drumul Calvarului, pe Cruce, la Înviere, la Înălțare, la Adormirea-Înviere a Maicii Sale, chipul Apostolilor, al Îngerilor, al Sfinților Părinți, al Sfinților, al Mucenițelor, al tuturor eroilor, martirilor, ctitorilor, ierarhilor, regilor, împăraților slujitori-mărturisitori ai lui Dumnezeu și ai Maicii Domnului.

   Într-un cuvânt se poate spune că în icoana atât de minunată a Salcâmului se reflectă Viața veșnică a întregului Cer albastru, precum și cea a pământului verde cu Aleșii ei binecuvântați!

   Salcâmul era la loc de cinste pentru întreaga aristocrație pelasgo-traco-geto-dacă, folosit ca jilțuri pentru cinul scerdot, casta politică-conducătoare, mese și scaune princiare pentru ospățuri. Se foloseau butoaie mari pentru vin, vase mari pentru apă, miere, pentru baie, veselă și tacâmuri. Butuci mari și groși din lemn de salcâm, trecuți prin foc în partea de jos au fost folosiți ca temelie de casă. Ușile,pereții și acoperișul aparțin tot acestui lemn pelasg aristocrat.

   La ramura pelasgo-traco-palestiniană salcâmul a fost elementul nobil pentru alcătuirea Cortului sfânt și a Chivotului legii. „După aceea au făcut pentru cort scânduri de lemn de salcâm, de pus în picioare. Fiecare scândură era lungă de zece coți și lată de un cot și jumătate... După aceea Bețaleel a făcut chivotul din lemn de salcâm, lung de doi coți și jumătate, larg de un cot și jumătate și înalt tot de un cot și jumătate. L-a îmbrăcat cu aur curat pe dinăuntru și pe dinafară, iar împrejur i-a făcut o cunună de aur.” (Biblia, Ieșirea, 36, 20-21; 37, 1-2)

   În tradiția pelasgo-traco-palestiniană, „acest arbust cu lemn tare, care aproape nu putrezește, cu spini de temut și flori de culoarea laptelui și a sângelui, este un simbol solar al renașterii și nemuririi.” (Gerard de Nerval, Voyage en Orient)

   Razele coroanei sale de flori regale se aseamănă Soarelui, de aceea se spune în tradiția geto-daco-română, că bravul Salcâm înflorit este îmbrățișat de Tatăl-soare. Sacerdoții pelasgilor – fiii primordiali ai Pământului, aveau pentru cultul focului sacru, două bucăți de lemn de salcâm, folosite prin frecare la aprinderea focului, care era păzit de fecioarele vestale ale Templului. Simbolul salcâmului reflectă așadar, misterul de inițiere și taina cunoașterii lucrurilor create.

   „Pretutindeni Salcâmul este legat de valorile religioase, ca un fel de suport divin, cu o înfățișare solară și triumfătoare.” (Jean Chevalier/ Alain Gheerbrant, Dicționar de Simboluri, vol. 3 P-Z, Ed. Artemis, București-1995) Salcâmul îmbrățișează aerul cu frunzele sale moi, calde, ca niște aripi ocrotitoare asupra unui cuib de turturea, prins în trepiedul unor crengi viguroase. Arborele emană împrejur o liniște verde, iar în zbor un fâlfâit albastru de rândunici în stol.

 Împăratul Constantin cel Mare și mama sa, împărăteasa geto-dacă Elena, aveau un cult pentru Salcâmul princiar răspândit în toată Dacia regală, pe care îl considera arborele sacru. Tradiția spune că Palatul său din Cetatea sa ctitorie – CONSTANTINOPOL, cea mai faimoasă cetate din lume, a fost construit din două elemente esențiale și totodată regale: aur și salcâm

   Salcâmul este singurul copac, arbore-pom, ale cărui flori sunt niște ciochini mari, suavi, deci fructe exotice folosite la ceaiuri și prin iscusința mirificelor albine, la prepararea mierii.

   Salcâmul se înmulțește și fără a fi plantat de mâna omului, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Un susur mângâietor împletit ca o chemare de ape, o undă de lumină țâșnește din clipocirea ochiurilor pârâului pădurii mele – străbuna Răzeșoaia. Aurul serii poleiește grandioasa lui coroană lăsând să picure pogorârile unei lumi tainice peste tinda azurului care ne fascinează.

    Copacul respiră cald înainte de odihna nopții. Rezistă la secetă. Se bucură de soare și de apă. Iarna tremură sub hlamida albă,rămânând un erou valah, întotdeauna înalt și mereu în picioare.

   Este milenar, tradițional și de mare folos la construcția trainică a caselor și a lăcașurilor de cult ale geto-daco-românilor. În locuințele calde ale vetrelor lor religioase, icoanele din salcâm strălucesc ceresc! Salcâmul primește harul binecuvântării pentru mori de apă, căruțe trase de boi, de cai, șure, cule, foișoare, cruci, troițe, iconostase, trapeze, capele, arhondarice, jilțuri bisericești sculptate, conace, castele, palate boierești, vlădicești, princiare și regale.

   Poate fi sădit în pământ ca un salcâmaș-răzeș de 3-4 m înălțime. Crește în primii 2 ani, cca. 1-1,5 m înălțime, apoi începe an de an să se adaoge în grosime. Temerarul Salcâm care sălășluiește pe lângă casa bunului gospodar creștin-valah, poate atinge la maturitate cca. 15 m, înălțime cu o coroană regală la fel de lată și cu o noblețe în veacuri de peste 70-100 cm grosime.

                                  SALCÂMUL

    „Cum tremura sub apăsarea/ luminii frunza de salcâm/ cu-argintul de pe alt tărâm!/ Sau poate numai din uitarea/ uitării, plăsmuiri rămân!// Un vis de frunze la ferestre/ prin umbră strecurând argint./ Așa-i, poveștile nu mint/ când peste coame, peste creste/ Salcâmii nestemate-și prind.// Și le-am topit odinioară/ luciri verzui și argintii/ În vraja verilor pustii./ Copilăria sta să moară./ Doar verbele rămas-au vii.// De-atunci, din arșița de-amiază/ povestea-a preschimbat-o-n scrum/ Salcâmul meu de peste drum:/ Sub frunze parcă scânteiază/ argintul funerar și-acum.” Lidia Stăniloae, Întâlnire cu Dumnezeu, Ed. Trinitas-Iași, 2003)

   Când primește harul Cununii cerești al înfloririi cultice, Salcâmul se înalță Catedrală albă și Candelabru de lumini mirifice al Naturii, în care prea harnicele și smeritele monahii ale mierii, Albinele sacre alături de Regina-Ierarh, oficiază liturghia sacro-profană, surprinzându-ne, înmiresmându-ne cu nardul, savoarea, nectarul și smirna primăvăratecă a vieții binecuvântate.

Salcâmul este simbolul daco-românismului prin excelență, întruchipând nașterea, creșterea, înmulțirea, statornicia, jertfa, demnitatea, strălucirea, crucea, dăinuirea și învierea Neamului!

                                FLOARE DE SALCÂM

   „Gândind la tine, și acum se-mbată/ Îndepărtata mea copilărie,/ O, floare de salcâm, imaculată,/ Neprețuit simbol de modestie!// Nu te-au chemat poeții, ca pe roze,/ Imagini să le dai în madrigale,/ Și n-ai avut nicicând apoteoze,/ Dar e din vina modestiei tale.// Ajungi târziu în cercul primăverii,/ Pășind cu sfiiciune de fecioară/ Care-n sfârșit de-april, în faptul serii,/ S-ar prinde-n horă pentru-ntâia oară.

   Dar, când sobor de stele scânteiază/ Și luna-și fulguie lumina pală,/ Tu schimbi întreaga fire-n catedrală/ În care Dumnezeu oficiază.// Și-n miezul nopților de mai senine,/ Mireasma ta, ce spornic se revarsă,/ Îmi pare un miros de smirnă, arsă/ În amfora cădelniței divine.” Craiova, Mai 1950 (Aurelian Bentoiu, Zări și Zodii – Poezii din Închisoare, Fund. Academia Civică – 2001)  

 În Corola magnifică de ciorchini alb-roz, paradisiaci se aprind toate luminile albe ale castității, toate rochiile mireselor fecioare, toate gândurile înțelepților, toate lacrimile de bucurie și jale ale mamelor, toate surâsurile copilandrilor – muguri de Dumnezeu, toate imnele Vecerniei în firidele sufletelor tainice ale întemnițaților creștini-politici în odiosul regim concentraționar!

                                         TAINA SALCÂMULUI

                                                                          (partea I-a)

   „Să nu mai știe stânga mea ce face dreapta/ am întrebat salcâmul cel smerit/ care-nțelept își tăinuiește fapta/ și gândul de mândrie și-a ferit,/ care-i lucrarea lui cea minunată/ de-a poruncit lui Moisi, Ziditorul,/ ce lemnul său în aur să îl bată/ și Cortului să-i fie purtătorul?...

   Și râvna cunoscându-mi-o salcâmul/ o ramură a-ntins să mă umbrească/ cum mângâie pe ucenic, bătrânul,/ sub ascultare vrând să-l mântuiască...// Și zise:/ Eu, rodul meu, din floare, primăvara,/ îl dau albinei să mi-l pună-n stup.../ În teci și-n țepi eu îmi primesc ocara.../ Cu mierea, gura tuturor astup...

    Căci rodul curăției florii mele/ licoare parfumată-i mai presus/ de orice dar! Căci după Înviere/ un fagure-a gustat întâi Iisus!...// Din ceara mea albina plămădește/ făclia care arde pe altar/ prin care, în lumină mulțumește/ făptura înnoită AZI sub har...” (Virgil Maxim, în Poeții După Gratii – Poezii, Ed. Elisavaros – Apriliea 2005)

   Alteța sa regală – Salcâmul, deși are o înălțime imperială și este viguros ca un principe pelasgo-geto-dac, are o smerenie întâlnită doar la marii sacerdoți geți ori la sihaștii din Munții Ceahlăului sfânt.

Pământul îi face reverență, iar Cerul îi surâde.

 Ploaia îl îmbrățișează lăcrimând între firele ierbii mătăsoase.

 Florile din grădină sau de câmp îl răsfață cu prinosul lor de parfum.

 Dimineața îl salută Zorii și Turtureaua.

 La prânz încântă cu umbra sa răcoroasă rândunicile.

 Azurul serii, înspre roua de miezonoptică, suspină pe ramurile și frunzele sale melodioase.

   Lângă fântâna de la poartă ce potolește setea la drumeți, omătul florilor se scutură ușor.

  Cumpăna ce stă în rugăciune, tresare când se adapă vitele la jgheabul ei.

  La poale iarba se înfioară când Cucul începe a recita.

  Pe ulițele satului mai palpită savoarea câmpiei înflorite.

  O mierlă sare pe-o creangă celestă vestind norii ce primenesc ploaia pe trupul curat al salcâmului.

  Vine în grabă un guguștiuc, vestind din vârful înaltului cireș, stăpânului, sosire de oaspeți aleși.

                                       TAINA SALCÂMULUI

                                                                      (partea a II-a)

   „În lemnul meu, un cariu nu pătrunde/ cum nu pătrunde-n trup sfințit, păcatul.../ și de mă frângi eu lăstăresc oriunde/ același chip lund mereu în altul!...// Cum lăstăresc din Jertfă-ntotdeauna/ lumini ce umplu veacurile toate/ prin Jertfa-Vieții-Celui-făr-de-moarte,/ în care Gândul și Lucrarea-s Una...

   Și poate pentru-aceea Ziditorul/ a zis lui Moisi lemnul să-mi aleagă.../ Tu, primăvara-vieții tale, întreagă/ Lui s-o jertfești smerit. Că-Înșelătorul/ în calea vieții ghiarele-și întinde/și urlă ca un leu ce flămânzește! Rodirea-ascunsă ghiara lui n-o prinde/ ci dinții-n teci și-n țepi și-i strepezește.../ Și veste, el stângaciul, până-a prinde/ de fapta minunată-a rodniciei/ tu dreapta ta spre ceruri o întinde/ și ia-ți pe cap Cununa-Veșniciei!...” (Virgil Maxim, op. cit.)

   Când soarele e la chindie face cu Salcâmul din poarta Casei, Crucea umbrei albe peste curte.

    Pare o cruce de argint ce veghează casa lui Dumnezeu, casa omului bun, coama copacilor cu frunze de brocart.

    Din dealul câmpului se-aude țipăt de cucuvea și mioarele ce-își mai cheamă mieii jertfiți.

  Mai jos zarea și-a închis fereasta.

 Se aud tălăngi de vaci, chemând stăpânii să le mulgă.

  Florile albe de Salcâm cern peste iarba verde, covorul pufos, înmiresmat de dalba nea.

   Pentru floarea lor albă și pentru parfumul brebeneilor mărturisește poetul întemnițat religios Gheorghe Stănescu, totdeauna am iubit salcâmii. Dar i-am iubit și pentru îndrăzneala lor de a crește spre cer, drepți, perfect verticali, și pentru îndârjirea lor de a cuceri pământurile mai sărace și locurile cele mai neprimitoare.

   Când mă gândesc la Salcâmi, dintre amintirile mele sublime ies în față nopțile cu lună plină, fermecată ea însăși de pădurea de salcâmi, albă toată și suav înmiresmată, pădurea de la marginea comunei natale.” (Gheorghe Stănescu, Jurnal din Prigoană, Ed. Venus, p. 51)

      Perioada Salcâmilor înfloriți este vremea când frumusețea Femeii, Fecioarei, Mamei cântă!

       O fecioară cu păr de aur, în straie populare, regale a îngenunchiat sub Catedrala-Corolă a Salcâmului princiar.

       Mâinile delicate, îmbujorate s-au apropiat.

       Degetele ei lungi și trandafirii s-au lipit în rugă, petale alb-roz.

       Ochii albaștrii cu gene lungi au atins cerul lăcrimând de bucurie:

                     Doamne, cât ești Tu de Bun, de Frumos și de Minunat!

   În depărtări se aude un cântec de ciocârlie.

   Omul creștin scrutează zarea, îmbrățișează lumina.

    Gândurile de aur, cu apele-ncrustate, legănate în smarald, savurează cântecul păsării măiastre.

     Se leagănă ușor pădurea cu bolta în mirare și tăcere.

     Salcâmul cheamă iubirea și rodul ei viu!

     Mă pierd prin vreme găsindu-mă salcâm.

     Sufletul îmi este înflorit, ca o pasăre care cântă!

   Aici, Acasă în mireasma Salcâmilor semeți, în inima revărsărilor doldora de senin, peste întinsul apelor nestatornice, în verde-albastrul Cerului surâzător, roiuri de albine vin și pleacă din Corola lor, încărcate cu polen precum Magii odinioară cu daruri pentru Sfântul Prunc Iisus.

   Frumoasele Feciore geto-daco-române care sălășluiesc în regatul Satului – arealul paradisiac, își împletesc coronițe princiare din ciorchinii serafici de salcâm, răspândind pe pământul verde înspre cerul albastru, Mireasma dalbă a Învierii Mântuitorului și bucuria Maicii Domnului.

   Un Cuc mare săgetează aerul peste curte așezându-se pe crucea unui brad și cântă bucuros. Când princiarul Salcâm este înflorit numai castele monahii-Albine au privilegiul florilor lui.

    Într-un culegător vis de dor deschis, spre-albastrul, spre înstelatul cer se adună florile-gânduri-cuvinte care niciodată nu pier, în sonorele lor tic-tacuri, strălucind peste milenii și veacuri!

   Mă îmbrățișează brațele străbune ale Trecutului cu acest dangăt de Dor al prezentului, cu cele vechi și noile, ca într-un hohot ploile, ce-și vântură risipele de veșnicie clipele!

   Mă leagănă trecutul în unda ivirilor, cu sceptrul măririlor, în florile de har și dor, în legende și doine care nu mor, în macii de jertfe și rubine de iubire, în vechile cazanii și psaltire, în tremurul înmiresmatului-tărâm al florilor celeste de salcâm.

   În dimineața Zilei de 21 Mai, inundată de mireasma suavă a florilor de salcâm, se pornește năvala macilor care deschid cu purpura lor regală marea Sărbătoare a Sfinților Împărați Constantin și Elena într-o maximă efuziune și un profund entuziasm al purtătorilor sfântului nume: Constantin, Costea, Costin, Codin, Constanța, Tina, Elena, Ileana, Ela, Olena, Lili, Nelly...

   21 Mai 2024

   + Sf. Mari Împărați și întocmai cu Apostolii, Constantin și mama sa, Elena

 

   Întru mulți ani binecuvântați tuturor sărbătoriților!

   GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

   











excelent!!!: IMPRESIONANT!!!!!!!!!! - Brâncuși văzut de pictorul Amedeo Modigliani

 




De la pictorul Amedeo Modigliani ne-a rămas

 

un portret făcut lui Brâncuși:

 

 

 

„Nu pot să termin portretul tău. Nu pot să te fixez și să te definesc.

 

Ești viclean ca o vulpe. Dar nu te pot picta ca pe o vulpe, fiindcă ai o inimă bună de țăran.

 

Nu te pot picta ca pe un om de știință, deși ești detașat ca orice savant.

 

Ești un bucătar excelent. N-am mâncat nicăieri o friptură de berbec mai bună decât la tine. Cum o să te pictez ca bucătar?

 

Te văd că postești zile întregi până la înfometare pentru a atinge stagiul iluminării. Dar cum să te pictez ca sfânt când îți licăre ochii de fiecare dată când vezi vreo femeie?

 

Tu ai fațete în figura ta, atât de felurite, încât nu pot desena fizionomia esențială. Spune-mi ce fațetă preferi? În jurul tău este mai mult mister decât în jurul lui Rousseau Vameșul.”

 

Amedeo Modigliani

 


De la: Ion Turturica

http://ilazu.blogspot.com/








secretcvint - Foița Electorală nr. 7 din 20 mai

 












Alexandra DOGARU - GÂNDUL ZILEI, 20 mai 2024

 













duminică, 19 mai 2024

Maria Diana Popescu - Osman Bozkurt - Un maestru al armoniei și incantației

 



Osman Bozkurt - Un maestru al armoniei și incantației

Maria Diana Popescu

19 Mai 2024

 

Osman Bozkurt, un poet făcut de Atotputernicul, în loc de suflet, cu o pasăre măiastră, scoate de sub lumina tiparului „Şoapta viselor”, Editura Betta, 2018, București,  selecţie şi traducere din limba turcă: Nermin Yusuf şi Nevzat Yusuf Sarıgöl, prefață, Emil Lungeanu, ilustrație copertă: tablou al pictorului turc Irfan Ertel, realizat special pentru acest volum. O carte-bijuterie, un manual de metafore filigranate, care străbat inspirat praful stelar al unui cuib de mătase, unde poetul respiră şi se hrăneşte cu profunde înțelesuri. Locul unde poetul Osman Bozkurt rămâne într-o perpetuă îmbrăţişare cu lumea sa de viziuni graţioase. Locul unde, uneori, se înspăimîntă de şoapte, de speranţe deşarte, de gînduri  pribege și iluzii, de pierderea mamei: „Întinde-ţi mâinile pentru ultima oară-să ţi le sărut, mamă…/ Tăcut-au potăile străzii, pisicile au dispărut în ploaie/ Captive-n ploaie sunt frunzele, tu eşti trăinicia fără de sfârşit a morţii…ˮ

 

Spontaneitatea, reprezentările metaforice și imagourilor simbolice, directitatea şi sinceritatea, devin pentru poet o arcă salvatoare - un gen de armonizare cu timpul său, la fel ca o haină bine croită, confortabilă şi elegantă. Poeme cu un tip de glorie și cantabilitate proprii caracterului de confesiune și gingăşie, de instrument subtil de comunicare, poeme de o elocventă sugestivitate, poeme în care stările sufletești sînt prilej de confruntarea cu viața însăși: „Pe neaşteptate deschis-am uşa,/ Înăuntru era închis universul/ Oamenii-albine, globul-fagure,/ Pe deoparte îl înţepau/ Pe de alta îl sorbeau/ Afară stelele erau singuratice.ˮ

 

Simţire şi intelect, îmbogăţite cu dinamismul muzical al existenţialului uman - Osman Bozkurt, poetul pentru care „moartea-i un surâs cât să nu te sperii”, se raportează la esenţa sa ca la un centru încărcat de potenţialităţi, în labirintul cărora nu se poate niciodată pierde. Diafanul e doar o tristeţe pasageră, seninătatea confesiunii fiind o manieră de vieţuire în vers: „Crescut-am împreună cu norii/ Privind Pământul prin ceaţă/ Am crezut că aşa-i lumina/ Într-o parte eu, într-alta Universulˮ. Un maestru al armoniei și incantației, poemele sale  sînt dominate de o stare suavă și delicată, în care prevalează sensibilitatea, grația, tristețea, speranța și chiar o moarte împăcată, precum  cea a Clorindei din poemul lui Tasso: „Cine ştie de câte ori va trece moartea pe lângă noi/ Dar umbra va merge împreună cu noi mereuˮ.

 

Printr-o paradoxală maleabilitate a reperelor, poetul nu dezleagă claritatea lumii exterioare de registrul  în care are loc conturarea sinelui poetic. Astfel, se dezvăluie o mirabilă trăire comună în continuă desfăşurare, cu infle­xiuni ce se prelungesc în văzduhul profund al sufletului, cu ecouri care continuă şi după ce poemul s-a încheiat: „Oriunde şi oricând se năştea un prunc/ Mama se chinuia, se-ncovoia de durere/ Apoi îmi ştergea ochii nemaiîndurându-mi suferinţa/ Am plâns împreună cu norii/ Într-o parte planetele, într-alta Universulˮ. Poeme care emoţionează şi îl solidarizează pe autor cu sentimentele cititorilor. Ce păcat cînd, despre o carte de poeme atît de frumoasă, prefaţatorul înşiră istorioare despre Coca Cola, Moş Căciun, Ana Blandiana (o poetă care a cîntat comunismul, ca acum, în capitalism, să fie dizidentă), despre scandinavi şi mateloţi italieni, fără a privi atent metafizica unui traseu liric maxim, în care eul poetului, ademenit de o reală inspiraţie, respiră în metafore rar întîlnite. Poetul Osman Bozkurt ne şopteşte la ureche că existenţa umană, suspendată între limite inexorabile, îşi are, în această implacabilă trecere, drama sa într-o secretă hierofanie filosofică. Zguduit de fiorul muzical al morţii mamei şi al destrămării universale, dar stăpînit şi relaţional,  cu pas reținut şi uşor, treptat, treptat, pentru a nu se pierde în labirintul sondării sinelui, poetul Osman Bozkurt se opreşte la ţărmul unor meditaţii filosofice: „Luna de pe cer e-un astru de neatins/ De aceea ceea ce se mişcă pe ape e umbra păsărilor.../ Nici pe apă, nici în gerul iernii păsările n-au lăsat urme/ Nici eu, nici prezicătorii nu ştim de lipsa zilelor/ În paşii acelei aventuri hoinare au dispărut până şi cuvinteleˮ.

 

Depărtîndu-se delicat de şoaptele din vis, poetul porneşte la drum eliberat de poverilor sufleteşti, cel mai sensibil simţindu-se în poeme creşterea din sămînţa lirismului a unui mic univers, senin şi încrezător. În această stare propice inspiraţiei, actul creaţiei, congruent cu talentul, îi întinde poetului aripi spre căldura unui zbor salvator. Se cuvine să adaug, aşa cum de mult Claudel observase la Mallarmé că, în cîteva dintre poeme există un fel de „tehnicitate poetică” de foarte mare clasă, care necontestat este cheia demersului său intelectual care „veşniceşte” creaţie, filosofie, morală, cultură, patriotism, tradiţie: „Gloria era să se culce cu moartea în numele nemuririi/ Cu mâinile ei în mâinile noastre am îngheţat în august/ Puştile au scuipat flăcări, au explodat bombele cu gaz/ Inimile porumbeilor s-au înghesuit pe balustradeˮ.

 

Tocmai de aceea nu poate fi ignorat Osman Bozkurt,  acest poet valoros care serveşte metaforei pînă la contactul cu înţelepciunea. Toate aceste trame simbolice creează mediul propice de exteriorizare a talentului şi inspiraţiei poetului Osman Bozkurt, care îşi proiectează arhitectura lăuntrică în vers, obligînd cuvintele să păstreze o cenzurată măsură, transformînd, astfel, poemele în vitralii şi itinerarii ce merită cercetate cu atenţie, pînă la picioarele luminii. „Şoapta viselor” înseamnă discurs poetic în exprimare de bun gust, în toate, poetul Osman Bozkurt se ştie mereu deasupra trăirilor, aidoma unui dirijor al gîndurilor ce-l poartă în pagini, predestinat, ca Ovidiu, pentru veşnicie, versului. Originalitate se vădeşte nu doar în înţelesuri, ci şi în discursul elegiac cu elemente de oniric. Poezia sa onorează nevoia de „ars poetica”, nevoia de alinare a tristeţii, a fragilităţii şi trecerii a tot ceea ce este omenesc: „Drum fără de-întoarcere este viaţa/ Mai subţire decât un fir de păr, mai ascuţită/ decât sabia/ Fără a te nedreptăţi/ În tihnă ascultă-ţi inimaˮ. Paradisul eului originar al poetului (nu, un „paradis în destrămareˮ) este cel adus în cumpăna gîndului de visurile copilăriei, este dorul de părinți, de casa în care s-a născut şi a copilărit poetul: „Copilăria mea şi-a găsit tainiţă/ în vremurile când alergam în picioarele goale/ noaptea după castori/ când m-am născut, funcţionarul public/ n-a putut să mă înregistreze/ a plecat, numit în alt oraş/ orele şi zilele şi-au pierdut însemnătatea/ până să coboare tata în oraş/crescut-am în memoria mamei mele/ de parcă eram o umbră a existenţei ˮ.

 

Osman Bozkurt, poetul care dezleagă gratiile efuziilor inspirative, din care curg sclipiri și metafore, reuşeşte o evadare din locurile comune, într-un timp efemer, care devine trecut şi mirare pură. Atunci cînd poemul său părăseşte spaţiul realităţii sufleteşti, ca să exploreze ţinuturile de dincolo de idee, îşi cenzurează elanurile metafizice, evită cu consecvenţă patetismul, introducînd cu delicateţe amănunte culte: „De-alungul şoselei stejari subţiri şi zvelţi/ Stejarul e verde, eu copil, singur pe şosea/ Tata nu vede, Domnul nu vede, robul nu vede/ În faţă-i lumea de apoi ce se roagă pentru paradis/ Sunt neputincios în hăul fără de fundˮ.

 

Complexul de armonizări relevate mai sus vorbesc despre poemele lui Osman Bozkurt ca despre nişte veritabile piese ale armoniei cosmice de o impecabilă integralizare universală. O armonie care satisface certitudinea noastră ontologică a finitudinii, oferind cititorului o deschidere către libertatea cultă şi sensibilă, aşa cum se întîmplă, de pildă, în muzica lui Bach. Aşadar, poezia lui Osman Bozkurt se arată cititorului ca eliberare din spaţiile abisale ale interiorităţii, ca mişcare sufletească şi intelectivă de profundă simţire: „Unda numără timpul/ Cine ştie fiecare oră, de câte ori/ Ne sporeşte tristeţea în dangăt de clopot/ Şi-n chemarea muezinului din minaret/ În fiecate atingere furioasă a ţărmului/ Unda numără timpul/ Eu mă aflu în ape adânci/ În ochii mei se usucă sarea/ Tot ce se depune la fiecare du-te vino/ Jumătate-i moarte, jumătate viaţăˮ.

 

O eliberare într-o fermecătoare curgere de poeme, cărora Osman Bozkurt le adaugă  mişcarea ideatică de la teluric la astral, de la creat la increat, de la posibilul uman, teluric,  la transposibilul metafizic. O plutire, o încîntare eliberatoare, una din cele mai mai pure disponibilizări spirituale! Doar pronunţînd numele cărţii „Şoapta viselorˮ simţi cum eşti cuprins de zborul către zonele eterate ale simţirii şi ale minţii. Opera poetului Osman Bozkurt hașureaza existenţa unui filon poetic valoros, care a reuşit să se impună atît în literatura din Turcia și România, cît şi pe meridiane: „Privesc luna, în oglinzi îmi sângerează chipul/ Cerul, oraşul, am o rană în inimă/ E noapte, drumu-i violet, în fiecare mărăcine o vrabie/ Sunt o fiinţă ce-şi caută calea pe marginea hăului/ Nu ştiu ce cale să apuc, direcţia-i necunoscută/ Sunt nepuntincios în povârnişul fără fund ˮ.

 

Poeme din cartea „Șoapta viselor” de Osman Bozkurt

 

Zile fără grai

 

Marea-i precum o flamură legănată de vânt

Nu mă gândesc la care uşă să sun

Ştiu că toate uşile sunt ziduri

În inima mea valurile-s tăcute precum uşile

M-am ascuns în mine însumi

În schimb apar la miezul nopţii

Au crezut că voi muri n-am murit la margine de drum

Marea îngheaţă tăcută eu îngheţ singur

De unde să ştie ei că zilele-s o bâlbâială tăcută

Nimeni n-ar înţelege că eu îngheţ în septembrie

Anii mei se află între chepenguri

Tu eşti în acelaşi oraş dar eu sunt fără tine

 

Ghiocelul din Hiroșima

 

Mi s-au descusut toate firele

Peste tot sunt fără cusături acum

Pe ţărm mi-a rămas jumătatea trupului

Acum eu mă aflu în apele oceanului

Pleacă de lângă mine, am înghiţit momeala

Nu mă căuta în zadar nici în adâncul mării

Nici deasupra apei precum un balon

Căci mă aflu în tainice, neştiute locuri

Deacum, pentru a găsi lucrul tainic

Acel lucru de care ţi-am vorbit

Adică jumătatea trupului meu

Trebuie să mă afund în ape adânci

N-am putut să fiu fasoliţa mărilor

Nici delfinul, stăpânul apelor

Toate gâzele mi-au fost maeştri

Eu acum sunt printre târâtoare

Nu sunt precum o joacă de copii

Când toate părţile mi se vor cârpi

Să ştiţi că eu, ghiocelul de Hiroşima

Voi renaşte din nou

Pe-nserat

 

Ultima suferinţă nu-i asemenea cu cele de nesuportat

E ca şi cum ai aduna şi ai scădea pe cele neinteresante

Furtuna din depărtări şi vântul deasupra noastră

Pot fi asemenea când unul e rai iar celălalt iad!..

De altfel nopţile-s întunecoase, zilele s-au scurtat

Un miros de ars îmi gădilă nările c-an trecut

Revin acum necazurile sau nostalgiile viitorului

Cine-i acel om cu şorţul pătat de ulei mânecile suflecate

Neîncetat cară apă ca să stingă focul stârnit

Fiecare picătură de apă împrăştiată mi-a atins inima

Ce mult seamănă treapta de jos a scării cu cea de sus

Departe una de alta sunt treapta cea înaltă de cea joasă

Hei, voi agenţi ai conştiinţei, ajunge, nu-mi forţaţi mintea!

De vreţi, urcaţi treptele una câte una sau coborâţi

Nu vreau să-mi pierd minţile pe-nserat…