„România este ca un nebun care a
moștenit o avere”
Lector univ. dr. Florian Bichir
02 Octombrie 2019
Cine crede
că România profundă se modifică, se transformă cumva, se înșală amarnic. Se
spune că, ironic, Nicolae al II-lea, ultimul țar al Rusiei și văr cu Regina
Maria, ar fi spus: „România nu este o țară, este o meserie!”. Într-adevăr,
rămânem unici în Europa prin felul nostru de a fi. Care nu este nici de ieri,
nici de azi, ci, poate, dintotdeauna.
C.L.
Sulzberger, corespondentul ziarului „New York Times” la București, în perioada
interbelică, nota că „mita era ceva banal. Chiar primul funcționar pe care l-am
cunoscut a deschis un sertar de la birou plin cu teancuri de valută și a
încercat să mă mituiască, oferind un curs pe piața neagră cu 15% mai mare decât
cel pe care mi-l oferise portarul de la Athenée Palace”.
Într-o carte
fascinantă. „Fantomele Balcanilor”, Robert D. Kaplan, „înarmat” cu descrierea
României făcută de alți cronicari, descoperă uimit că nimic nu s-a schimbat.
Kaplan o citează pe Olivia Manning, soția unui conferențiar de la British
Council în anii ’30 și care a publicat bestsellerul „Trilogia Balcanică” -
transformat în S.U.A. chiar într-un serial de televiziune: „România este ca un
nebun care a moștenit o avere (păduri, râuri, petrol, minereu…). Toată este
risipită absolut ilogic”. O imagine de o actualitate flagrantă, dacă ținem cont
de ceea ce s-a întâmplat după 1989. Cu un elan debil, România și românii
spoliază acest teritoriu, mai ceva decât vandalii.
Înclinarea
spre lux și consum a românilor este o altă ispită, venită parcă din blestemul
istoric. Se confirmă astfel teoria lui Mihail Manoilescu, care susținea că
ideea românului despre avere și venit este epicuriană; că scopul românului este
consumul, cu toate bucuriile lui, și că năzuința acestuia spre lux și confort
este irezistibilă: „Românul vorbește cu o admirație neeconomisită de omul care
știe să trăiască, iar băiatul de viață tip specific românesc este desigur mai
simpatic, mai uman și mai nevinovat în toată ființa lui. […] Concepția estetică
a vieții, pe plan vulgar, înseamnă a înțelege traiul ca o petrecere. Cât de
caracteristică și cât de românească este noțiunea intraductibilă de chef, care
nu poate fi transpusă exact, nici prin cuvântul francez la noce, nici prin cel
german Bummel! Cheful este o manifestare, în același timp egoistă și generoasă;
el înseamnă ignorarea pentru o clipă a grijilor și răspunderilor. […] Românul
adevărat nu este niciodată meschin și își râde de aceia dintre compatrioții lui
cum sunt unii ardeleni care arată deprinderi raționale și cuminți în
administrarea cheltuielilor lor. Ideea românului despre avere și venit este
epicuriană; scopul acestora este consumul cu toate bucuriile lui. Năzuința spre
lux și confort este irezistibilă, nu numai în burghezie, ci chiar și în clasa
mijlocie și în țărănime. De câte ori poate, românul se aruncă spre îmbrăcăminte
de mătase, spre case frumos mobilate și mai ales spre automobile”.
Dramatică
descriere, o frescă vie a timpurilor de ieri și de azi. Acest mod de viață,
această patimă i-a uimit și îi uimește pe străini… și ne face unici! Da, țarul
avea dreptate, să fii român este o meserie. Nu a dracului de grea, dar e o
ocupație care îți ia destul de mult timp, dacă nu cumva chiar îți acaparează
existența.
Ca om de
dreapta, am doza mea de naționalism, dar asta nu mă împiedică să observ unele
carențe, tare ale comportamentului românesc. Pe care, dacă le scoți în
evidență, nu înseamnă că o faci în bășcălie, că-ți demitizezi poporul.
Dimpotrivă, poate încerci să corectezi ceva. E destul de greu, e adevărat,
pentru că, după cum spunea E. O. Hoppe, „diavolul are în România o viață
întortocheată și neobosită”.
Aranjament grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu