FIICELE
FECIOAREI MARIA în REZISTENŢA
ANTICOMUNISTĂ
DACOROMÂNĂ
partea a II-a
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Dă-mi, Doamne, durerile toate
şi lasă-mă fără dor
Dar fă şi un pic de dreptate
pentru acest popor.
Că-i lacrimă pâinea pe masă
Şi-i sângeră fruntea de spini,
Mâncat
de vânduţii de-acasă
Vândut de mâncăii străini.”
(Sfânta Fecioară MARIA-Icoană-Mânăstirea
Sihăstria)
Fecioara Maria este Odorul cel mai scump, cel mai dorit şi
cel atât de mult aşteptat al Maicii sale, ANA-cea
de care Bunul Dumnezeu s-a îndurat, s-a bucurat şi a hărăzit-o spre bucuria
întregii lumi, spre fericirea cerului, a pământului omenirii şi a celui pelasg.
Dumnezeiasca Maică ANA poartă în sânul
zămislirii sale cel mai curat suflet în care s-a întrupat Frumosul, Binele,
Adevărul, Hristosul, deschizând fereastra întregii lumi, aducând mugurii
Primăverii ce se sparg în ramuri, fascinează şi inundă verdele veşniciei.
Noi, creştinii în fiecare zi Îi adresăm Fecioarei MARIA rugăciuni cu cereri foarte
multe și chiar dacă adesea uităm să și
mulțumim dovedeşte, totuşi,că o cinstim permanent.
În Icoana sublimităţii Fecioarei Maria se
reflectă Apoteoza marilor destine româneşti.
În Icoana MAICII Domnului cu PRUNCUL,
părintele Benedict Ghiuş ne îndrumă privirea asupra sublimităţii Sfintei
Icoane, <<Dulcea sărutare>>:
„Chipul Fecioarei-Mame pe icoană arată
omenirea, chipul Pruncului arată dumnezeirea, iar strânsa alipire a obrazurilor
lor arată inexprimabila dragoste dintre Dumnezeu şi oameni.” (c.f. Aspazia
Oţel-Petrescu, Crucea de la Miercurea
Ciuc şi Paraclisul „Naşterea Maicii
Domnului” de la Mislea. Ed. Scara, Bucureşti-2001, p. 99)
Întreaga viaţă a Maicii Domnului înseamnă Veşnicia, şi-o împleteşte prin dragostea Ei faţă de toţi oamenii, pentru ca împreună să slujim Iubirii întru
Dumnezeu şi Neam.
Unul dintre marii Duhovnicii ai Rugului
Aprins Ortodox, al slujirii Maicii
Domnului, Arhimandritul Arsenie Papacic desprinde o rază din
Taina Împărătesei divine: „ Maica Domnului se simte, cred, mai bine
printre oamenii necăjiţi, slabi şi prigoniţi, în orice fel, decât s-ar simţi
înconjurată de îngeri. Maica Domnului jertfeşte mereu, suferă mereu şi cred că
se luptă chiar şi cu dreptatea divină,
apărând pe neputincioşii care o cer în ajutor. Iubeşte peste închipuire de mult
şi fără de alegere şi pe cei ce sunt răi şi chiar pe cei nepăsători... Dragii
mei, Maica Domnului este aşa de desăvârşită încât nu putem decât să-i zicem:
<<Iartă-ne că nu te putem înţelege, dar noi te iubim!>>” (Între timp şi veşnicie –Viaţa părintelui
Arsenie Papacioc.Ed. Accent Print-2014, p. 251)
Tocmai această dragoste nesfârşită, această sacră compasiune, această
dumnezeiască comuniune a MAICII Domnului faţă de noi a făcut să se reverse FRUMUSEŢEA Ei fără asemănare, ca o mireasmă cerească într-o multitudine de
daruri şi să ţâşnească în firul vieţii inimoaselor creştine, uneori abia
înverzit, alteori abia înmugurit, deseori abia înflorit, nimbul angelic, focul
mistic ori crezul partizan ca un fior sublim al Suferinţei creştine şi al
Jertfei curate, ce s-a întrupat într-un ideal sfânt al reînnoirii şi al
demnităţii noastre dacoromâne.
Marea şansă a omenirii şi privilegiul divin
pentru dacoromâni, cred cu tărie că a fost naşterea pe pământul Daciei Mari a
Fecioarei Maria şi asumarea destinului ei mistic-uman întru Destinul
dumnezeiesc al mântuirii.
Fiicele Fecioarei Maria, Luptătoarele-eroine au fost sortite Destinului
Crucii lui Hristos.
În infernalele lagăre concentraţionare, unde biciuia permanent crivăţul
teroarei, unde se rostogolea ca o avalanşă toate sudalmele ordinare, unde se
năpustea tot mai des ca un uragan apocaliptic ura acelui proletariat dresat să
muşce şi să sfâşie la arătarea biciului stăpânului, în celulele încremenite cu
zăvoarele coborâte în bernă, Aripa Duhului Sfânt alina sufletul reînmugurindu-l
spre viaţă. Jalea deodată dispărea ca o ceaţă grăbită, iar suferinţa prindea
nimbul de rouă al rugăciunii care răspândea mireasmă în jur ca pe o sublimă cântare.
Locul deznădejdii eroinelor se purifica în suflet încet la început, abia
ca o flacără plăpândă, apoi pe măsură ce Duhul sufla lumina iubirii, deodată focul
se înteţea lăuntric, dând putere urcuşului spiritual spre marile năzuinţe
serafice ale cuminecării crezului lor, ale împlinirii sensului comuniunii cu
Dumnezeu, cu Fecioara, cu Sfinţii, cu Martirii, cu Neamul.
Drumul Crucii asumate le-a
luminat Calea fidelităţii față de idealul ales, înnobilându-le serafica dăruire.
În Dacia Mare-locul aşezării
lui Dumnezeu, harul şi binecuvântarea au fost oferite diferit: pentru femei
frumoase-pământene şi pentru femei
frumoase cu destin ceresc, astfel:
MARIA Cantemir-fiica cea mare a
Voievodului Dimitrie Cantemir, una dintre cele mai erudite şi mai frumoase
prinţese ale Europei acelei vremi, descendentă a frumuseţii traco-geto-dace
princiare, regale, imperiale ori eroic-legendare,Reginele Hestia, Tomiris, Dochia,
Sf. Împărăteasă Elena-mama Împăratului Constantin cel Mare, Sf. Muceniţă Ecaterina,
poeta Sapho, Maria Voichiţa, Despina Basarab-Maica Platonida, Anastasia
Rudeanu, Teodora Cantacuzino-Maica Teofana, mama lui Mihai Viteazul, Maria
Lupu-Radziwill, Ruxanda Lupu-Sultana, Maria Brâncoveanu, Marghioliţa Roznovanu,
Mărioara Sturdza, Ana Bantăş-Cantemir-bunica, Casandra
Cantacuzino-Cantemir-mama, Raluca Iuraşcu-Eminovici, mama Luceafărului Emin, Iulia
Haşdeu, Raluca Sturdza-Monahia Maria, Maria-regina României Mari, Ileana-Maica
Alexandra, Felicia Avramescu-Sturdza-muceniţa, Maria Tănase-regina cântecului,
Marieta Iordache-Maica Mihaela, Florica Savu-muceniţa, Elena Bagdad-muceniţa,
Aurica Munteanu-Baciu C. Petru, Oltea Manoliu Bellu, Maria Popa-Beiuş, Natalia
Nicolicescu-Vasilcovschi, Patricia Codău-Maica Ecaterina, Ecaterina Gâţă, Maica
Tatiana-Tismana, Anastasia Popescu-Mama
Sica şi toate fiicele Daciei Mari de pretutindeni.
TEODORA Ageu, născută la
Ţărăţel-Arad în 1923, luna Martie, ziua 6. A fost una dintre strălucitele
studente al Universităţii din Cluj. O militantă de excepţie a naţionalismului
creştin ortodox, Teodora s-a
căsătorit cu Ioan Ageu-liderul
Centrului Studenţesc Creştin Ortodox-filiala Cluj. Teodora a fost arestată în Iulie 1948, executând în fiorosul lagăr
pentru Femei-Mislea, 6 ani de groază şi tortură, până la
eliberarea din 12 August 1954.
(Corneliu Cornea, Luptători şi
Martiri ai Rezistenţei Anticomuniste din Judeţul Arad. 1945-1989. Ed.
Multimedia-Arad-2007, p. 21)
Teodora şi-a luat viaţa în serios
ca pe o şansă divină dăruind-o înmiit celor dragi.
ANA Bacoş-fiică a Aradului născută în anul 1910. Fire dârză,
energică, hotărâtă, purtătoarea a cinstirii strămoşeşti, zeloasă amazoană
modernă şi-a pus toată fiinţa ei în slujba naţiei creştine, înrolându-se
rezistenţei religioase anticomuniste. A fost arestată în 1952 şi condamnată la
muncă silnică pentru 15 ani din care a executat 12. După eliberare a rămas
aceeaşi fidelă luptătoare aflată permanent în vizorul securităţii comuniste.
(ibid., p. 30)
Ana şi-a făurit prin sacrificiu o
făptură nouă capabilă să admire frumuseţea vieţii.
ECATERINA Crişan (Nănuţa)-tot
arădeancă, născută în 1911. Ambiţioasă, consecventă, credincioasă, contabilă,
Ecaterina îşi dorea să-şi pună conştiinţa în dragostea divină şi dorul de Ţară.
Trădarea regelui Mihai, a camarilei sale şi invazia sovietică i-a oferit şansa
să devină o luptătoare înfocată pentru Moşia neamului, Crucea lui Hristos şi a
Strămoşilor Daci.
A fost arestată de securitate şi condamnată de Tribunalul Militar
Timişoara la 10 ani, pe care-i execută integral între 1953-1963, în fioroasele
temniţe: Timişoara, Mislea, Miercurea Ciuc, Arad şi Oradea. (ibid., p. 74)
Ecaterina a ţesut cu urzeala comuniunii harului prefigurarea fericirii vieţii sacre.
EUGENIA Focşa-Donici s-a
născut în Ajunul Sf. Ierarh Nicolae în anul 1928, ca un dar preţios şi
binecuvântat. A moştenit o inteligenţă genetică, devenind una dintre studentele
sucevene de merit, dar şi o râvnă dacică, străbună dovedindu-se o partizană
înfocată. Omniprezenta securitate pune gheara roşie, care a sfâşiat mii de
suflete pure, pe ea la 25.08.1950 şi o condamnă prin Tribunalul Militar Iaşi la
6 ani temniţă grea. Înfruntă cu demnitate toate ororurile închisorilor: Iaşi,
Suceava, Botoşani, Miercurea Ciuc, Mislea, Jilava, până la eliberarea din 22.
08. 1956. (ibid., p. 98)
Eugenia a dobândit puterea de a
preface visul libertăţii în adevărul vieţii creştine.
MARIA Godea s-a născut la 24 Septembrie 1932, într-o familie
evlavioasă de arădeni harnici. A crescut în leagănul legendelor străbune care-i
configura neamul dârz într-o aură de legendă. Fire tenace, cu dorul de ţară
permanent aprins în piept şi cu nădejdea în izbânda Crucii, Maria s-a alăturat
soţului ei Ioan Godea-liderul unui grup al studenţilor naţionalişti creştini,
situându-se la înălţimea partizanilor eroi anticomunişti. Cu o zi înainte de
împlinirea a 21 de ani, pe 23 Septembrie 1953, a fost arestată şi condamnată de
Tribunalul Militar Timişoara la 7 ani de temniţă. A trecut cu suferinţă şi
demnitate prin funestele penitenciare: Timişoara, Miercurea Ciuc şi Mislea. S-a
eliberat în 20 Septembrie 1960. (ibid.,p. 108)
Maria nădăjduind în destinul
Neamului a acceptat orice provocare sortită vieţii.
VICTORIA Holtean a văzut lumina zilei în
cetatea Aradului la 5 Iulie 1928. După bucuriile Dumbravei copilăreşti, devine
o adultă ambiţioasă, consecventă, studioasă şi zeloasă naţiunii sale
dacoromâne. În 1945, pe când era elevă este remarcată
de ocupanţii sovietici samavolnici şi arestată. Suferinţa în detenţie a
făcut-o şi mai îndârjită în cauza românismului pe care o susţine cu un simţ
profund, responsabil de învăţătoare, dar şi cu un înalt devotament naţionalist.
Aceeaşi sinistră securitate o arestează la 16.04.1961. Tribunalul Militar din
Cluj a condamnat-o la muncă silnică pentru 12 ani de zile. Îndură cu stoicism
calvarul temniţelor din Jilava, Văcăreşti, Miercurea Ciuc, Arad şi Oradea. A
fost eliberată odată cu marele Lot din anul de graţie 1964. (ibid., p. 117)
Victoria şi-a răsfrânt crezului,
împlinirea maturităţii lăuntrice, ca pe
o datorie a vieţii.
MARIA Huiu vine ca o
binecuvântare în casa familiei sale arădene în 25 Aprilie 1936.
Astrele împreună cu ursitoarele i-au hărăzit pe lângă frumuseţea
selenară, caracterul unui curaj de cremene, de neclintit parcă predestinată
încercărilor tot mai grele. De pe baricada luptei anticomuniste unde răspândea
atâta entuziasm, cade în cursa securităţii. Tribunalul Militar-Iaşi, ca toate
celelalte tribunale roşii, teritoriale, subordonat securităţii a condamnat-o în
1956, la 6 ani închisoare. Ani pe care i-a purtat cu umilinţă, suspine, trudă
şi teroare prin lagărele Arad, Miercurea Ciuc, Suceava. N-a plâns, s-a cutremurat
doar, lăsând câte un surâs înlăcrimat ca o dâră de speranţă celor din jur. Graţie
comportamentului ei exemplar regimul sadic ateu a favorizat-o cu încă un an în Bărăgan cu domiciliu obligatoriu. (ibid.,
p. 119)
Maria a sporit şi s-a întărit în
conştiinţă, în focul luptei consfinţindu-şi chemarea.
ALEXANDRINA Teglaru-Voinea, fiica lui Laurenţiu şi
Alexandrinei, născută în Topliţa la 18 Ianuarie 1924. Rămâne orfană de ambii
părinţi. Conducătoare a Centrului Universitar Creştin Ortodox-Cluj, Alexandrina
a fost o studentă eminentă, cu un spirit de analiză rar întâlnit, cu o capacitate
de sinteză şi o înţelegere a lucrurilor profunde, care-i dezvelea înţelepciune.
Energică, hotărâtă, educată în spiritul moralei creştine, Alexandrina devine o
înfocată naţionalistă aruncându-se în vâltoarea luptelor privind rezistenţa
anticomunistă.
Anul coşmarului absolut-1948, s-a
năpustit peste viaţa universitară a studenţilor creştini precum bombele atomice
americane la Nagasaki şi Hiroshima, arestând aproape toată Frumuseţea
Primăverii înflorite a Vieţii ortodoxe daco-române.
Cine simţea româneşte şi trăia după normele creştine era considerat cel mai temut
duşman al proletariatului Internaţionalei
comunisto-democrat din România şi din afară.
Ataşată zelului ei se alătură partizanilor conduşi de avocatul Leon Şuşman în primăvara anului 1949, dar după câteva luni pleacă
în Munţii Apuseni. A fost prinsă şi arestată.
Securitatea i-a smuls copilul din braţe, iar Tribunalul fără-de-legii a condamnat-o la 15 ani muncă silnică.
Micuţul a fost internat într-o creşă M.A.I., dar a făcut infecţie şi a murit.
„...
Era foarte bolnavă... Era încă sub efectul drogării, spunea colega ei de suferinţă scriitoarea
mistică Aspazia Oţel-Petrescu, nu-mi dau
seama ce i-au sugerat nenorociţii pentru că Dina avea halucinaţii înfiorătoare:
torturări, execuţii, imagini terifiante care o umpleau de groază... Nu-şi putea
domina spaima şi durerea pentru că în toate scenele de groază victima
principală era fiul pe care i l-a smuls din braţe la arestare.”
În urcuşul sufletului ei către azurul ceresc camarada Aspazia îi prinde
de aripa angelică acel adio celest care, se răsfrânge nouă, urmaşilor lor ca un
îndemn sfânt: <<Să detronaţi pentru totdeauna minciuna, să studiaţi istoria şi
s-o refaceţi! Să realizaţi asanarea morală a acestui neam! Fără ca sufletul să
fie vindecat de frică şi să-l preamărească pe Dumnezeu, nu puteţi face nimic!
trebuie să ştie şi copiii voştri despre viaţa şi faptele înaintaşilor, să le
urmeze pilda şi să meargă cu fruntea sus spre Înviere!>> (Aspazia
Oţel-Petrescu, In Memoriam Spice. Ed.
Elisavaros, Bucureşti-2008, p. 189-190;
Ion Gavrilă Ogoranu/ Elis Neagoe-Pleşa/ Liviu Pleşa, Brazii se frâng, nu se îndoiesc, vol.
VII. Rezistenţa anticomunistă din Munţii Apuseni. Ed. Marist, Baia Mare-2007,
p. 331)
Mărturisirea credinţei, crezului, suferinţei, jertfei ei şi a unei părţi
a camaradelor partizane anticomuniste acoperă cele două volume pe care le-a
dorit, le-a trăit şi le-a asumat tipăririi: Lacrima prigoanei-ca o mărturie
sacră daco-română pentru Cruce, Glie, Adevăr şi Libertate.
Alexandrina şi-a pus sufletul temelie
Neamului, din care susură permanent Lacrimile prigoanelor, neîncăpute în râuri
şi mări, ca un Imn de foc adus cerului neînserat al Fecioarei Maria-Ocrotitoarea
tuturor fiicelor Ei.
Eroismul şi atitudinea Partizanelor
noastre anticomuniste au fost la înălţimea ostaşilor bravi din linia întâi care
au luptat pentru întregirea şi reîntregirea Patriei creştine şi a martirilor
din sânul Batalioanelor de sacrificiu jertfiţi pentru dezrobirea fraţilor
încătuşaţi de ateismul sovieto-bolşevic.
Tinereţea, chemarea, cântarea, binele, frumuseţea, vibrarea, adevărul,
îmbrăţişarea, râvna, dăruirea şi jertfa lor-un torent al lacrimilor prigoanelor
s-a aprins ca un azur sublim în petale de Dor, în aură Eroică, în cunună Mucenicească,
în bucium mistic, în surâs serafic de Cer.
Ele şi-au aprins sufletul Primăverii lor de la Vestalele nemuritoare
dace, pentru a-l arde continuu în veşnicia altarului ortodox creştin.
„Eu n-am avut, Doamne, aur să-i dau/ Vieţii vrăşmaşe tribut./ Din anii
mei tineri ce-n mine sunau/ O salbă de preţ i-am făcut.// I-am dat şi
grădinile-mi grele de flori,/ Belşug de culoare aprinsă/ Şi-aripile care m-au
dus peste nori/ şi fruntea cu zare
încinsă.// Dar viaţa hapsână a vrut să mai pun/ un galben în salba de foc/
Şi-am rupt ca pe-un mugur din cerul meu bun/ Şi steaua ce-mi poartă noroc.//
Iar anii din salbă au ars ca de jar,/ Cu ei şi întregu-mi avut.../ Nimic n-am
dat vieţii vrăjmaşe în dar,/ I-am dat tinereţea, tribut!”
(Eugenia Indreica Damian-„Tribut”)
Supremă
şi permanentă supravenerare Fecioarei
Maria!
Admiraţie,
respect, recunoştinţă, cinstire, gloriei nemuririi Eroinelor dacoromâne!
Tuturor Mariilor, Anelor şi nu numai lor,
binecuvântare cerească şi
aleasă preţuire!
Alese mulțumiri Fondului de carte-Arhiva Dumitru Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu