miercuri, 20 noiembrie 2024

Alesandru Duţu - Documente - realităţi uitate, ignorate 1941-1942

 



Documente - realităţi uitate, ignorate 1941-1942

Col. (r) Prof. univ. dr. Alesandru Duţu

20 Noiembrie 2024

 

Activităţi pastorale. Comportarea preoţilor militari români faţă de populaţia locală!

 

Documentele şi mărturiile vremi relevă că principala misiune a preoţilor militari români în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial (inclusiv în vremea aşa-zisului Război Sfânt) a constat în desfășurarea de activităţi religioase (servicii divine curente sau ocazionale) și pastorale (educație religioasă moral-patriotică prin predici, conferințe, conversații cu ostașii) şi nu în îndemnuri sau complicitate la săvârşirea de crime şi alte fărădelegi împotriva populaţiei civile.

 

Predicile trebuiau să emane de la textul Evangheliei, cu concluzii practice pentru viața religioasă și moral-patriotică, iar conferințele să fie mai mult din ,,domeniul moral-național și patriotic, expuse în cuvinte și exemple pe înțelesul popular, evitându-se expresiile și frazele vag teoretice, abstracte cu aer filozofic și savant din care ostașii nu ar înțelege nimic”.

 

Subiectele erau alese de către comandanții unității și de preot, în conformitate cu ,,nevoile ce se simt în unitate”, programul de educație religioasă, morală și patriotică fiind inclus în programul general de instrucție.

 

Între subiectele recomandate se aflau: Datoria față de Dumnezeu, părintele nostru și simbolul crucii de pe drapelul armatei; Rugăciunea ca legătură tainică între om și Dumnezeu; Datoria față de morala creștină și rolul ei în viața popoarelor; România mutilată și înjunghiată în vara anului 1940 cu pământul și frații robiți; Dușmanii din afara granițelor; Datoria față de națiunea română și pământul patriei; Dragostea și iubirea de corp; Patriotismul și indiferentismul; Onoarea și lașitatea; Curajul și frica; Eroismul și trădarea; Camaraderia; Spionajul; Corupția; Propaganda subversivă; Terorismul; Rebeliunea; Revoluția etc.

 

Ca mod de activitate, se cerea ca preotul militar să fie necontenit în mijlocul ostașilor, în toate împrejurările, spre ,,a cunoaște sufletul fiecăruia, a ajuta și interveni prompt, a câștiga simpatia, încrederea și respectul părintesc și camaraderesc din partea tuturora”.

 

Pe aceste coordonate, preoții militari au desfășurat în timpul războiului: slujbe religioase în fața ostașilor, dar a civililor; înmormântări după datina străbună, cu participarea comandanților nemijlociți și a camarazilor (în unele locuri sub focul aviației inamice); pomenirea şi comemorarea ostaşilor căzuţi în luptă; cununii şi botezuri; sfinţiri de biserici etc.

 

Arhivele și memorialistica oferă numeroase exemple în acest sens:

 

- Iulie 1941. În satul Mihacov, aproape de Tiraspol preotul Constantin Sion din Regimentul 67 infanterie (Divizia 35 infanterie) a botezat 40 de tineri, băieți și fete, evenimentul fiind imortalizat și într-un tablou.

 

- 12 august 1941. Maiorul Vasile Scârneci, comandantul Batalionului 3 vânători de munte: `Preoții noștri botează pe capete și cunună într-una”.

 

- august 1941. Locotenentul Viorel Cugereanu din Regimentul 10 vânători: ,,Într-o duminică, preotul căpitan al regimentului a oficiat un serviciu religios în fața bisericii din Pavlinka (atunci era depozit de muniții). S-au adunat multe femei și copii,care ne-au mărturisit că de la începutul anilor `30 nu s-a mai întâmplat în sat așa ceva. Tot cu acel prilej preotul a sfințit o troiță. Aceste manifestări creștinești ne-au adus o oarecare apropiere de localnici, în mijlocul cărora erau mulți români”.

 

- „La Beleaevka, în ziua de 5 octombrie 1941 – consemna locotenent Gheorghe Petrescu, adjutant al Regimentului 6 infanterie de gardă ,,Mihai Viteazul” – localnicii au solicitat comandantului regimentului să oficieze și pentru ei o slujbă pentru botezarea copiilor în biserică. Colonelul Ștefan Opriș, om de mare suflet a aprobat să vină a doua zi, fiind duminică, toți cei care doresc să-și boteze copii în credința ortodoxă. În ziua stabilită pentru botez au venit părinți cu copii până la 8 - 10 ani, nu numai din Beleaevka, ci și din alte localități apropiate. Copii au fost stropiți cu apă sfințită de către preot, având ca nași ofițeri, subofițeri și chiar soldați din cantonamentele respective.

 

Fiecărui copil botezat i s-au dat câte 400 lei, iar primarului, pentru biserică, 10.000 lei, în mărci germane, monedă valabilă în acea perioadă pe teritoriul cucerit. Sumele au fost oferite benevol de ofițerii și subofițerii regimentului. După slujba botezului, au fost invitați toți participanții la o gustare, bufet, în curtea bisericii unde iarba era încă verde. Colonelul Ștefan Opriș a ținut o cuvântare (tradusă în limba rusă), care a impresionat și mișcat mult populația când a accentuat că poporul român și armata română este prietenă poporului rus, chiar dacă suntem în război cu Armata Roșie a U.R.S.S. Emoționanta cuvântare a stors multe lacrimi în ochii celor prezenți. Ca adjutant al regimentului mi-a revenit sarcina să organizez aceste mici și solemne festivități. După terminarea acestui eveniment, părinții au invitat nașii și prietenii lor, acasă pentru a sărbători botezul după tradiție. Împreună cu comandantul regimentului, am vizitat câteva familii și am rămas mișcați de atmosfera caldă și prietenoasă dintre cetățeni și militari”.

 

- 4 noiembrie 1941. Batalionul 10 vânători de munte (jurnal de operații): ,,Au veni la noi doi preoţi ruşi hirotnisiţi înainte de întoarcerea comunismului. În timpul prigoanei au scăpat transformându-se în simpli muncitori. Le vom face Biserica, transformată de ruşi în sală de gimnastică, le vom da odăjdii sfinte de la batalion şi chiar duminică vom începe slujba. Sublocotenentul în rezervă Danilache raportează: Din cauza ploii prea mari, astăzi nu am putut continua deminarea şi curăţirea terenului pe istm. Însă, în satul Pescăresc am transformat Casa Roşie în Biserică, cu ajutorul locuitorilor care au dorit aceasta. S-au strâns de la populaţie perdele, icoane, lumânări etc., astfel că mâine vom putea face aici slujbă religioasă pentru pomenirea eroilor Regimentului 4 roşiori, care au căzut cu prilejul cuceririi acestui sat şi ale căror morminte sunt în parcul Ghenicesk. Din oile adunate din colhoz am ordonat să se dea fiecărei familii 44 kg de carne. De asemenea, rog să binevoiţi a se aproba să li se dea făină de la moara Ghenicesk, întrucât locuitorii nu au ce mânca”;

 

- 6 ianuarie 1942. Sărbătoarea Bobotezei impresionează populaţia din Tiraspol, care participă în număr foarte mare şi manifestă bucuros pentru ,,revenirea la vechile obiceiuri creştineşti”.

 

- 7 iulie 1942. În zona Odessa, Regimentul 28 infanterie a organizat sfinţirea bisericii din Bujalîk, restaurată de căpitanul Nicolae Bălteanu, comandantul batalionului 3, prin grija căruia s-a refăcut şi cimitirul eroilor. Cu acelaşi prilej au fost cununate 120 de tinere familii şi au fost botezați mai mulți copii. ,,În timpul slujbei – consemna maiorul Alexandru Marin, adjutantul Conducătorului Statului - populaţia a avut un sentiment real de emoţie creştină. Cei mai bătrâni plângeau de-a binelea, iar copiii, puţin nedumeriţi, încercau stângaci să imite cu mătăniile şi crucea pe cei mari”.

 

- mai-iunie 1942. Căpitanul Nicolae Bălteanu, comandantul batalionului 3 din Regimentul 28 fortificații: ,,După luptele din sudul Ucrainei, batalionul ce comandam a fost scos din linia întâi și trecut în rezervă, în spate, pentru completări și refacere, în Bujalâkul Mic. Acest sat fusese în zona luptelor și suferise efectele acestora. Biserica satului, o construcție impunătoare, transformată în local de distracție pentru tineret încă din 1924, se găsea și ea în ruină. Vizitând într-o zi interiorul bisericii, am găsit între ruine, o mulțime de soldați de-ai mei îngenunchiați, cu capetele plecate, rugându-se cu evlavie. Momentul m-a impresionat adânc. Mi-am zis: Doamne, cât de puternic este sentimentul religios, credința creștină în sufletul poporului roman! Peste câteva zile, prin șeful de stat major, tot batalionul aflat aliniat în front și-a exprimat dorința și mi-a cerut insistent aprobarea de a repara biserica... Ostașii batalionului, ofițeri, subofițeri, gradate și soldați, punând umăr lângă umăr, fără deosebire, au stăruit să exceleze fiecare în meseria ce o avuseseră acasă sau o cunoșteau mai bine. Am avut astfel la îndemână tot felul de meseriași: pietrari, zidari, lemnari, fierari, tinichigii, zugravi, pictori etc...

 

Mame, soții, tați și frați, care fuseseră infirmații de unitățile militare sau aflaseră din presă au venit din țară să vadă la Bujalîkul Mic mormintele sau locurile unde, în sat, pe dealurile și văile din jur, căzuseră pentru țară cei dragi ai lor. S-au aprins lumânări, s-au vărsat lacrimi. Șiroaie de lacrimi!... Ziua de 24 mai 1942 a fost o zi de mare bucurie pentru noi toți. S-a înapoiat din țară sublocotenentul Obreja, aducând cu el obiecte scumpe necesare bisericii. S-au adus obiecte frumoase și de preț dăruite de particulari, prieteni, cunoscuți și rude ale ofițerului. Mai importante sunt însă cele dăruite de unchiul său - Preafericitul Patriarh Nicodim al României... Pe Evanghelia legată în piele și ferecată bogat cu argint, Patriarhul a scris cu propria-i mână și a semnat actul de danie...

 

Duminică, 7 iunie 1942, biserica s-a sfințit și redat cultului, primind hramul «Sf. Ioan Botezătorul»... După slujba de sfințire a bisericii s-a ieșit în cimitir, unde s-a oficiat un parastas pentru eroii căzuți în jurul bisericii și prin apropiere, cimitir repus în ordine și reînnoit prin străduința aceloraşi credincioși ostași ai batalionului 3 din Regimentul 28 infanterie fortificații. S-au depus coroane și jerbe de flori din partea reprezentanților oficiali și ai altora. S-au aprins lumânări la capătul celor căzuiți și la crucile fără morminte. S-a reintrat apoi în biserică și s-a oficiat cununia a 179 perechi, tineri și bătrâni, la cererea acestora, și s-au botezat 57 copii. A urmat parada militară și o masă comună. S-au ținut cuvântări. Primarul Gherman Pintea, primarul orașului Odessa, a donat 60 mii lei pentru biserică”.

 

- 2 august 1942. Primele servicii divine oficiate în Transnistria, relevă Nota informativă nr. 45 „au fost primite cu entuziasm, fiind prilej de adevărate pelerinaje”. În multe locuri s-au înregistrat „scene impresionante, bătrânii, mai ales, plângând de bucuria revenirii pe plaiurile Transnistriei a vechii biserici pravoslavnice”. După câteva luni însă entuziasmul „a început să scadă, bisericile începând a fi frecventate numai de puțini credincioși, recrutați mai ales din rândul bătrânilor”. Între cauzele care au dus la această situație au fost menționate: „educația antireligioasă făcută metodic de autoritățile sovietice, insuficiența sprijinului dat preoților, obligarea populației să lucreze în zilele de sărbătoare, neparticiparea autorităților române la slujbele religioase, proasta reputație a unor preoți în rândul populației








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu