duminică, 10 noiembrie 2024

ALIANTA FAMILIILOR - GUSTAVO GUTIERREZ SI BISERICA

 



GUSTAVO GUTIERREZ SI BISERICA

Noiembrie 11,  2024

 

 

Biserica nu trebuie să se lase transformată într-o unealtă a luptei de clasă. Alții, însă, gândesc altfel. Este cazul teologului Gustavo Gutierrez, decedat luna trecută, la 96 de ani. [Link: https://www.washingtonpost.com/.../gustavo-gutierrez.../]

 

Necunoscut in Romania

 

Majoritatea românilor nu au auzit de Gustavo Gutierrez, teologul peruvian care în 1971 a publicat o carte imensă și extrem de influentă, intitulată A Theology of Liberation / O Teologie a Eliberării. Cartea a fost tradusă și publicată în engleză în 1973, ironic, anul în care Alexander Solzhenitsyn a publicat The Gulag Archipelago. Dacă Gutierrez vedea în marxism și lupta de clasă uneltele necesare pentru eradicarea sărăciei, Solzhenitsyn ne atenționa privind consecințele și ororile marxismului, o ideologie pe care nimeni nu o mai ia în serios astăzi, decât poate intelectualii cu capul în nori. (Apropo, la fel e și cu darwinismul)

 

Gutierrez a fost un teolog foarte influent. Vreme de o generație a dominat gândirea socială a multor catolici din America de Sud și Centrală. Și era de înțeles: sărăcia din America Latină îi preocupa pe politicieni, dar preocupa și biserica. Marxismul a influențat și teologia, Gutierrez fiind acela care a propus că a fi un bun creștin înseamnă a-ți aduce aportul la distrugerea instituțiilor sociale, politice și economice care cauzează ori perpetuează sărăcia. Pentru el, creștinismul era o modalitate de „eliberare a ființelor umane din sărăcie”, mai mult decât eliberarea lor de sub influența păcatului original.

 

Influența lui Gutierrez nu poate fi subestimată. Gândirea lui a impregnat profund stânga politică din America de Sud, din Mexic până în Tierra del Fuego. Insurgențele din America de Sud din anii 70 și 80 au fost influențate în mare parte de el. Unii preoți s-au înrolat în mișcările de gherilă, luptând împotriva autorităților. În particular, gândirea progresistă a lui Gutierrez a fost deosebit de influentă în Nicaragua, Guatemala și Honduras. În Nicaragua, revoluționarii marxiști, inclusiv preoți, au dobândit puterea politică prin luptă armată în 1979, stabilind acolo primul regim marxist după cel instaurat de Castro în Cuba, în anii 50.

 

Influenta Maoista

 

Gutierrez a fost influent și în Peru unde, în anii 80 Abimael Guzman, cruntul maoist și profesor de științe politice la universitatea din Ayacucho, a lansat rebeliunea armată Sendero Luminoso. Mișcarea insurgentă a fost distrusă abia în anii 90, lăsând în urmă peste 70.000 de victime și drumuri, clădiri, poduri și căi ferate distruse. Iar „revoluționarii” s-au transformat în traficanți de droguri, narco-traficanți.

 

Revoluționarii marxiști influențați de Gutierrez s-au transformat, în timp, în cruntele bande de traficanți de narcotice din Peru, Ecuador, Columbia, Venezuela. Iar în ultimii ani s-au apucat de o altă luptă de clasă, migrația ilegală, facilitând, contra-cost, migrarea a sute de mii de migranți din America Centrală și America Latină iîn Statele Unite.

 

Reacția autorităților politice a fost cruntă. Represiunile militare din America de Sud din anii 70 și 80 împotriva marxiștilor sunt bine-cunoscute. Instabilitatea politică, însă, în țările andine este încă pronunțată. Peru, țara unde s-a născut teologia eliberării, trece aproape în permanență prin conflicte armate. Lima, se pare, a devenit neguvernabilă. [Link: https://www.theguardian.com/.../peru-teacher-killed-gang...]

 

Nu, biserica nu poate deveni o unealtă a luptei de clasă. Marxismul și creștinismul nu se pot asocia. Recent s-a încheiat un nou Sinod al Bisericii Catolice la Vatican. Presa secularistă critică Sinodul pentru că nu a făcut pași decisivi spre „democratizarea” Bisericii Catolice. [Link: https://www.eurotopics.net/.../catholic-global-synod-what...]

 

O comunitate duhovniceasca

 

Foarte bine. Biserica în sine nu a fost desemnată ca instituție politică. Este o comunitate duhovnicească în care nu există loc pentru democrație. Există loc doar pentru supunere reciprocă, respect reciproc și egalitate deplină în demnitate. Rânduielile bisericii nu sunt făcute după sau pentru placul seculariștilor, ci după placul și inspirația apostolilor. Episodul Gutierrez din mișcarea catolică din America Latina trebuie să ne reamintească faptul că noi, creștinii, ne organizăm nu după principiile marxiste, ci după cele rânduite de Dumnezeu. Că nu e bine să ne lăsăm influențați de gândirea secularistă. Că prioritatea creștinismului este salvarea sufletului de la moarte, eradicarea păcatului și a patimilor. Odată eradicate, ele dau loc și prosperității materiale.

 

În final, însă, trebuie să fim conștienți că tentația creștinismului de a se asocia cu lumea, de a se simți acceptat și confortabil în contextul secular este nu doar puternică, ci și permanentă. De aceea ea trebuie ținută sub control. Biserica Luterană din Scandinavia și Germania a capitulat în fața revoluției sexuale, a depus armele, crezând că prin acest compromis cu minoritățile sexuale își va găsi adevărata menire. A devenit o unealtă pentru avansarea revoluției sexuale. La fel Biserica Anglicană, într-o măsură mai mică. Tentația spre compromis devine tot mai intensă și în rândurile neoprotestanților din America. [https://www.firstthings.com/.../the-plot-to-queer...]

 

Trebuie să ne împotrivim tentației. Să o biruim. Asta a fost porunca dată lui Cain, un sfat pe care îl găsim și în cuvintele Mântuitorului „Ce vă spun vouă spun tuturor: vegheați”!

 

Dragi pastori și preoți: formați lideri creștini!

 

Exista insa si vesti bune. Unul dintre subiectele mai deosebite care se discută în ultimele luni în sfera intelectuală din America este o aparenta revitalizare a creștinismului în America. Vestea este chiar și mai încurajatoare, având în vedere că ea se manifestă cel mai pronunțat în rândurile tinerilor, atât evanghelici, cât și catolici. Mass-media este surprinsă de această mutație neașteptată, în timp ce feministele au devenit extrem de agresive și nemulțumite.

 

Ele sunt deranjate că liderii acestei revitalizări spirituale sunt în primul rând bărbații tineri. În opinia lor, femeile participă în proporție mai mare la liturghie decât bărbații. Aici au dreptate. Așa a fost întotdeauna. Asta a fost si observația istoricilor pe vremea Imperiului Roman. La fel am observat și eu în țările străine pe unde am ajuns, unde femeile sunt mai numeroase la slujbele de închinare decât bărbații. Cinste lor.

 

Feministele, însă, nu înțeleg tradiția și mărturia creștină în acest domeniu. O astfel de carte a fost tocmai publicată de Ruth Graham din Dallas. [Notă, autoarea nu este rudenie cu familia evanghelistului Billy Graham] New York Times a publicat o recenzie: https://www.nytimes.com/.../us/young-men-religion-gen-z.html

 

Cartea începe cu discuția trezirii spirituale între tinerii din Waco, Texas, de la Baylor University, prima universitate fondată în Texas, pe vremea când Texas era o republică independentă. Universitatea și-a păstrat identitatea baptistă și deceniul viitor își va sărbători 200 ani de existență.

 

Tinerii din Universitate surprind jurnaliștii prin entuziasmul lor pentru creștinism și convingerea lor că spațiul public trebuie evanghelizat prin prezența creștinilor.  Ceva similar se petrece și în rândul tinerilor catolici, prezența lor în campusurile universitare de multe ori fiind o contra-balanță la influența decadenței. [Link: https://www.firstthings.com/.../10/the-campus-ministry-boom]

 

Dar asta nu înseamnă că femeile creștine nu fac nimic. Dimpotrivă, ele muncesc cu același entuziasm, dacă nu si mai mult, ca bărbații. Începând cu primul weekend din octombrie, de exemplu, femeile creștine organizează manifestări publice în marile orașe ale Americii, inclusiv în Washington DC, în care pledează pentru trezirea spirituală a Americii.

 

Manifestările sunt conduse atât de femei, cât și de bărbați și includ rugăciuni publice, discursuri în care solicită cetățenilor să-și îndrepte privirile spre Dumnezeu, revitalizare morală și abandonarea imoralității sexuale. Atât presa americană, cât și cea europeană discuta fenomenul. [Link: https://www.theguardian.com/.../jenny-donnelly-anti-trans...]

 

E deci important ca liderii spirituali ai României, dar și părinții și generația mai în vârstă, să crească o generație de tineri cărora să nu le fie rușine de creștinism, de „Evanghelia lui Iisus Hristos”!

 

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

 

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

 

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA

Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti

Fax 0318.153.082

www.alianta-familiilor.ro








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu