vineri, 22 septembrie 2023

Paula Romanescu - Din propria cenușă

 



Paula Romanescu

 

Poezie limpede, de o cizelată simplitate, desprinsă parcă din stampele japoneze, creația Emiliei Dănescu este o tăcere adânc grăitoare – fruct cu delicate rotunjimi, ales/cules din grădinile de taină ale inimii sale deprinsă a raționa, și așezat – ofrandă de armonie, sub ochiul cititorului care știe (o, cum mai știe!) să vadă cu sufletul. Între poemele din Mărul insomniei (Editura Neuma, 2021) și mai recentele Din propria cenușă (Editura Kafka, 2023), nu-i decât un Înger întinerind (Editura Tracus Arte, 2022) ca un liman de armonie în care cresc diafane flori de gând abia atinse de laserul cuvântului. Pentru că, da, poeta are un fel de sfială-respect-grijă pentru cuvânt ca nu cumva vorbăria să anuleze fiorul micii bijuterii lirice în care mai mult nespusele capătă ecou, iar spusele devin umbră luminii care înflorește straniu în sufletul cititorului – mesajul transmis de autoare îndemnân-dul la meditație.

Temele predilecte pe care poeta le abordează ca într-o litanie obsesivă (dar nicidecum opresivă) –iubirea, umbra, cerul și pământul, Dumnezeu și îngerul cel păzitor, cuplul primordial, legenda cu șarpele și mărul, sperarea, disperarea, renașterea din cenușă a Păsării Phoenix (pentru care zbor, Doamne, pentru care cânt!), dorul de a umple golul și de a anula distanțele care tot cresc dintre mine și mine.

În general, proza poate fi de trei feluri: realistă – când întâmplările sunt desprinse din viața zilnică; imaginară – când evenimentele nu sunt reale dar verosimile și fantastică, deosebită – când nu se respectă legile spațiului și timpului (locațiile apar și dispar, au loc întoarceri în timp etc.).

Romanul lui Cezar-Mihail Bucur, Ilona, blond înger decăzut(Ed. Perpessicius, 2004) este realist și-l vom comenta în continuare.

Autorul este personajul principal și naratorul unei fascinante povești de dragoste care a durat șapte ani, după care este părăsit de actantă pentru alt iubit. Fiind scris după despărțire, romanul devine un lamento care vrea să emoționeze și stelele de pe cer.

Povestea de dragoste la prima vedere a început în ziua de 16 martie 1996, cu ocazia unui bal organizat la Liceul Rosetti, situat în cartierul Floreasca din București, la care eroul nostru (de 25 de ani dar părând mult mai tânăr, proaspăt ofițer de poliție) fusese invitat. Aici, după o încercare eșuată de a dansa cu o fată, o descoperă pe EA/ Ilona, care stătea pe un scaun în apropierea ringului de dans improvizat.

Cezar îi realizează fetei, cu talent, următorul portret: „Era un „ceva” inexplicabil, un magnet care mă atrăgea irezistibil către ea, astfel că mi-am ațintit privirile brusc interesate spre tresărirea pleoapelor ei adumbrind sub genele lungi și dese comoara unor ochi încă nevăzuți. Am așteptat, cu sufletul la gură, să își ridice privirea din pământ și să ne intersectăm, chiar și întâmplător, linia ochilor. (...) Nu numai că avea ochii albaștri (culoarea mea preferată, dintotdeauna, la ochii unei fete), dar era o nuanță în acel azur care nu se poate descrie în cuvinte: un amalgam amețitor între culoarea cerului de vară din Carpați, unduirea Mediteranei sub soarele arzător al Greciei (...) și nisipul fin al unei plaje californiene. Pe deasupra, conturul ochilor, de o asemănare izbitoare cu cel întâlnit numai la ciutele fugărite de un crud vânător, le dădea o rotunjime unică. Privirea mi-a căzut apoi pe umerii ei dalbi, ce abia se întrezăreau printr-o bluziță tricotată, la pieptul fraged ce se ghicea în plină înmugurire de sub pălmuțele gingașe încrucișate într-un gest de pietate c o p il ă re a s c ă d emn ă d e o st a t u i e renascentistă. Apoi mai jos, spre coapsele înguste și încă necoapte. Am îndrăznit o coborâre bruscă, de fracțiuni de secundă, spre piciorușele fine, cu un ten de piersică în pârg, care se înălțau, încrucișate domol, pe marginea scaunului și mai apoi spre gleznele minuscule, de chinezoaică, odihnind sub apăsarea ușoară a unor pantofiori ușor demodați.” Dacă adăugăm părul de culoarea spicelor coapte de grâu, obținem în întregime portretul Ilonei, îngerul blond de paisprezece ani, de care se va îndrăgosti nebunește, iremediabil și necondiționat eroul nostru. Încet, încet, relația actanților evoluează spre dragoste absolută, sub semnul Divinității și al îngerilor protectori. Tinerii se plimbau îmbrățișați prin cartier, se sărutau prin parcuri, făceau fotografii cu duiumul – le așezau în albume, se distrau prin cluburi.

Eroul nostru îi va cunoaște pe părinții Ilonei, părinții îndrăgostiților se vor cunoaște între ei, părinții naratorului se vor opune cu vehemență relației. Autorul își amintește, nostalgic, primul sărut amețitor – o simfonie divină și carnală. Apoi extazul primei nopți de dragoste, regizată romantic, în ajunul Crăciunului din 1996. Locul de desfătare: apartamentul fratelui naratorului, decorat cu trandafiri, lumânări și bețișoare aromate, cu frigiderul plin cu șampanie, dulciuri și un casetofon cu muzică selectată dintre cele mai reușite melodii de dragoste.

Pregătirile acestea stârnesc imaginația oricărui îndrăgostit.

Am putea crede că de aici înainte nimic nu se va interpune în calea fericirii eroilor, dar lucrurile nu vor sta așa. Mama protagonistului moare după nouă luni de la operația de extirpare a unui hematom la cerebel, timp în care s-au încercat metode alternative de vindecare. În timpul strădaniilor homeopate de recuperare, naratorul-personaj se ocupase mai mult de mama sa, pe care a divinizat-o, decât de iubita sa care se simte neglijată. Ilona devine studentă la Politehnică, deși reușise și la Medicina pe care nu o agrea. Apoi își găsește un prieten, Mircea, provenind dintr-o familie bogată.

Autorul face tot posibilul să o recucerească: îi invită la o discuție lămuritoare pe Ilona și părinții ei, în care să-și dezvăluie fiecare tot ce au pe suflete (Cezar reproșându-i Ilonei că l-a trădat pentru Mircea); îndrăgostitul trimite muzei sale sute de poezii pe tema „luptei cu despărțirea”; vopsește sub balconul iubitei o inimă de patru metri, în roșu și negru; îi restituie micile cadouri primite de la Ilona și albumul cu 800 de poze în care își decupase chipul (despre care actanta spusese că a ajuns să îl deteste); organizează o serenadă de nouăzeci de minute sub balconul iubitei, pe tonuri de manele cu Adrian Copilul Minune și alți interpreți ai genului; este chemat să își declare oful inimii la „Din dragoste”, după ce realizatorii emisiunii află despre amenda aplicată de un echipaj de poliție (la finalul „serenadei la balcon”), sancțiune anulată în instanță. În sfârșit, dacă acceptăm că romanul este în totalitate realist, nu ne mai surprinde, după atâtea evenimente romantice, despărțirea Ilonei de Mircea. Anunțul este publicat într-un obscur ziar provincial la rubrica „Pierderi”, ziar în care, în virtutea dreptului la replică, Cezar așterne un cuvânt de adio, zămislit pe-aripi de acrostih („Rămas bun iubire”) și încadrat într-o inimă roșie, prin care remarcă faptul că trădarea Ilonei are efect de bumerang: „Rămâi cu bine-mi scrii cu pana muiată-n tonerul... Uitării./ Ăst negru ceas al despărțirii de ce nu-ți mișcă inima?/ Mergând cu-alt fante mână-n mână, nu vezi cum plânge-n urma ta/ A mea statuie dăltuită în marmura însingurării?/ (...)/ Rămas bun!(ți-a spus noul fante). Trădarea dragostei ți-arată/ Efect de bumerang.

Memento: ai după faptă și răsplată...” Șitotuși rămânem cu impresia că autorul romanului ar ierta-o, orice s-ar întâmpla, pe muza sa nestatornică.

Romanul lui Cezar-Mihail Bucur surprinde o dragoste suprafirească pe care a autorul a trăit-o timp de șapte ani în preajma Ilonei. Actantul face tot posibilul să o cucerească pe aleasa inimii sale și apoi încearcă din toate puterile să se împace cu ea, după ce aceasta îl părăsește pentru Mircea.

Romanul abundă în scene romantice, dintre care unele sunt surprinzătoare, ba chiar șocante pentru fată și părinții acesteia. Aceste dovezi de dragoste, uneori sufocante pentru Ilona, pot constitui motivul despărțirii îndrăgostiților și al refuzului de împăcare.

Fiecare capitol al romanului se deschide cu o strofă de dragoste dedicată Ilonei, versuri pe care orice îndrăgostit le-ar scrie pentru iubita sa.

De ce romanul lui Cezar-Mihail Bucur – Ilona, blând înger decăzut este special? Este special prin ardoare și apoi prin suferință, prin dezamăgire și deznădejde. Dragostea poate fi de două feluri: împlinită – când îndrăgostitul și îndrăgostita se simt suflete pereche, părți integrate în univers–de unde optimismul, căldura sufletească, împlinirea ființei și neîmplinită – când sufletele se caută și nu se găsesc – de unde tristețea, neliniștea, obsesia, răceala sufletească. La Cezar avem amândouă aceste stări, dragostea rămânând fierbinte chiar și în cazul neîmplinirii hărăzite de „Armaghedonul Iubirii”. Pentru Cezar, această iubire de dimensiuni cosmice, cu un final cataclismic ce i-a marcat profund ființa și creația, rămâne o experiență unică de viață pe care vrea să o transmită, cu o peniță înmuiată în călimara cu lacrimi, îndrăgostiților de pretutindeni.

Stilul romanului este limpede, direct, colocvial. Caracteristica principală este sinceritatea totală care impresionează.

Subiectul se desfășoară, la lectură, ca într-un film de dragoste, între „agonie și extaz”. (poeta dixit), de parcă înstrăinarea noastră de noi ar începe în noi cu fiecare dintre noi.

Apoi singurătatea, o altă temă de neocolit în creația poetei, singurătatea care crește indiferent de prezența/ absența omului drag când inima rămâne un cuib trist și gol, când chiar sufletul casei se ghemuiește în noapte, înfășurat în fâșii de lumină, iar stele desculțe însoțesc luna spre marginea dinspre ziuă a nopții...

Fiecare poem al Emiliei Dănescu este un graal de iubire niciodată golit pe de-a ntregul, mereu împrospătat cu vinul sfânt al poeziei adevărate. Ai zice că scriitura sa tinde spre sobrietatea și limpezimea haikuului, fără canoanele stricte în care se încadrează acesta: Umbra mă ia de mână/ Și mă poartă spre un tărâm/ Doar de ea știut.

Iată și o posibilă tanka: Venise toamna peste noi/ cu vântul ei cu tot// Nu e vântul/ mi-ai șoptit/ e fereastra deschisă/ între noi și singurătate.

Fină observatoare a chipului dar mai ales a spectacolului lumii noastre, Emilia Dănescu – fotoreporter, jurnalist, a debutat în presa literară cu un ciclu de poezii, apărut în Suplimentul Revistei Intercultural din Sibiu în anul 2007 și, editorial, în anul 2011 cu volumul de poezie Zestrea toamnei, Editura Singur.

Și, ca pentru a-și dovedi în primul rând sieși că poezia nu înseamnă doar un joc, o evadare din labirintul și vacarmul de cuvinte de fiecare zi, Emilia Dănescu a devenit roabă fericită la curtea Măriei Sale Poezia, slujind-o cu credință, cu convingerea că-i mai rămâne mereu ceva de spus, de adăugat, de tălmăcit la/ despre întâmplarea aceasta căreia i se spune o viață de om – viața ei chiar, asemenea flăcării dansând pe rugul iubirii. Pentru că mărturie de iubire este cântul său. Și, dacă rugul cenușă o va face să devină, precum Pasărea Phoenix ea va renaște iar și iar, amestecând în cenușa fierbinte vălul subțire, abia ghicit al lacrimii și adierea unei aripi de umbră căreia îi va fi mereu dor de zbor.

Ritmicitatea aparițiilor editoriale de poezie (șapte volume până în anul 2023), este dublată de evoluția cu adevărat notabilă a stilului său, poezia căpătând un soi de acuratețe a veșmântului liric, de subtilitate care se confundă cu firescul, cum ar zice poetul necuvintelor.

Despre poezia Emiliei Dănescu s-a scris mult, critici literari de marcă – Ana Dobre, Horia Gârbea, Emil Lungeanu, Nicolae Georgescu, Lucian Gruia, Aureliu Goci, și, deopotrivă, poeți și scriitori – Evelyne Maria Croitoru, Mihai Antonescu, Passionaria Stoicescu, Vilia Banța ș.a. s-au aplecat cu atenție asupra creației sale, evidențiindu-i originalitatea.

Că se adresează unui public cititor care va fi trecut la vârsta instruirii din România cu adevărat educată și prin lecturile alternative/ facultative/ formative, fără de care omul n-ar ajunge niciodată să știe de ce inima are rațiuni de care rațiunea nu are știre, aceasta e altă poveste.

Legendele, la care poeta face adesea referire, nu sunt pritocite de ea ad usum Delphini, ci sunt adieri de cânt dintr-o mereu nouă poveste cu înainte mult mai este... Și este, pentru că am credința că Emilia Dănescu nu și-a epuizat fiorul și filonul liric, nu doar (dar poate că și!) că ultima sa plachetă de poezie are un titlu promițător: Din propria cenușă. Ea știe, și noi aflăm, că totul va fi bine: M-am întâlnit cu Dumnezeu/ într-un curcubeu/ și L-am întrebat:/ cum va fi de-acum, Doamne?/ Alege-ți cu grijă cuvintele,/ mi-a răspuns,/ măsoară-ți vorbele/ și va fi bine.

Așa să fie!










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu