Cronică la Paingul Orb
Adrian Munteanu
Fluviul năvalnicelor tristeţi
(Adrian Munteanu – „Paingul orb”, Ed.
Arania, 2020)
Venit din lumea străvezie, de pe
planeta nu ştiu care sau mai degrabă din umbra ei. Tresare, pâlpâie, te
împresoară, sare, muşcă. Este fiinţă sau doar închipuire de fiinţă. Purtând
după sine o soartă dintr-un timp încremenit, special rezervat pentru asta.
„Paingul orb”, epopeea caznelor
şi zbaterilor continue. Memorabilă şi
nefericită arătare, formă şi expresie de viaţă făcută să bântuie. Te fereşti de
el, îi dai ocol, te zbârnâie ideea unei nepermise apropieri. Dar ajungând să-i
cauţi privirea, aşteptându-te să găseşti acolo lame ascuţite, ucigaşe, dai de
albul inofensiv şi împăciuitor care îţi cere iertare.
Neîndoielnic, Adrian Munteanu
este un autor excentric, pentru cine nu l-a mai citit înainte, el se dovedeşte
capabil de a-şi susţine în mod necondiţionat ideile, mergând într-un ciclu
invers, până la a concepe şi măiestri o editură şi un format aparte, cu tot cu
asperitatea şi nuanţa hârtiei, cât şi cu fontul literei. Precum în industria
artelor analizată la scenă deschisă, s-ar schimba brusc regulile jocului, prin
inventarea unui set special de instrumente, în stare să promoveze un nou
design.
Îndreptându-ne strict înspre
poezie, constatăm, de asemenea pe fondul presupusei ingeniozităţii native,
dublate de inginerii debordante, caracterul special al scrierii, cu accente
dramatice ascuţite, de lirism.
În sacralitatea atelierului,
sau să fie a laboratorului poetic, domneşte atmosfera secretă necesară pentru
astfel de practici. Un fel de ocultă se manifestă, la braţul metalimbajului şi
metafizicii, în concordanţă cu apăsarea şi nesfârşirea ideaticii
fulminante.
Ipostazele de înfăţişare sunt
diverse, dar păstrând caracteristici în cheie fixă, cu finisaje personalizate
până la filigran. Poemul fluent al unei desfăşurări fluviale, în care rima
îmbrăţişată, obsesiv-repetitivă, pe ritm neobosit, dă senzaţia de aventură fluctuantă,
oferă plus de acurateţe asociat bogatelor imagini.
Tragicul: „mi-au împlântat un ac
în spate/ în insectar rămân supusă urmă/ mă zbat şi urlu hăituit în turmă/
mă-njunghie eternele păcate/ picioare slabe-n tencuială scurmă/ descriu un cerc
dar nu se pot abate/ mă lupt cumplit să scap de sub lăcate/ durerea-n pieptul
ţeapăn nu se curmă/ cu cât încerc să ies de sub strânsură/ cu-atât se cască
rana mai uşor/ şi-n oase simt o crâncenă arsură/ iar zborul slobod e amăgitor/
îmi intră zgura nemilos în gură/ şi-n juru-mi fluturi cu duiumul mor”. (2).
Perseverăm în acest periplu
vast, înarmaţi cu curajul celor ce înfruntă genuni ale gândirii şi încercând să
lăsăm pentru o vreme deoparte senzaţii, automatisme, frici. Astfel: „cum să mă
lupt cu tine moarte cum e/ să-ţi smulg rărunchii să-ţi sugrum gâtlejul/ ai
asmuţit în dans tălâmb vârtejul/ ce din nesomn pustiitor se suie/ de ce izbeşti
cu-nverşunare vrejul/ de vagi chemări şi-mi baţi în tâmple cuie/ mi-ai frânt
nădejdi în trup sfârşit duduie/ şi-ai aruncat în jar nebun gâtlejul/ ce ai
de-mi râcâi josnic pe la uşă/ şi nu-mi laşi soaţa să se culce lin/ ci te
lipeşti de ea ca o căpuşă/ şi-i sfarmi tăcerea-n necurat suspin/ ia-mi mie hâdo
trupul de cenuşă/ şi nu-ţi mai car poveri ca un asin” (31).
Unghere ale nesomnului care se
aplică chiar şi materiei, bănuindu-i şi căutându-i până la despicare urme de
respirare, prefaţează şi însoţesc stări incerte, aproape comatoase... „palme pe
geam răsfrânte sunt plăcere/ nimic nu am mai mult decât răsuflul/ incert pe-un
zbor despovărat ca puful/ şi adâncit mecanic în artere/ aerul pur şi-a
desumflat burduful/ ca să păstreze-n vid o adiere/ de taine scurse-n lacrimi
efemere/ ce tulbură în mlaştini sumbre stuful/ poate că-ţi place noaptea
care-ţi strânge/ fructele-n pomii descojiţi din jur/ i-i-i-i cel obsedant mai
plânge/ în tâmpla serii fără de contur/ taci din cadavrul clipei curge sânge/
inel de taină ruginit şi dur” (45).
Încifrarea sau/şi descifrarea
unor neguri, întâmplări aparte dintr-un teritoriu aproximat la delir. Adrian
Munteanu este un poet de nişă, care adună la nivel molecular trăiri
spectaculare. Poezia sa este una de sorginte tactică, suficient de
pretenţioasă, grea de dus. Aşadar, încumetaţi-vă!
Daniel
Marian
Cronică
la Paingul Orb, publicată de Daniel Marian în Actualitatea Literară/februarie
2021
Mulțumesc de găzduire și de neuitare. Astfel nu ne uităm pe noi înșine.
RăspundețiȘtergere