marți, 11 iunie 2013

Kim Sowol


Kim Sowol





azalee

Când neplăcându-ți felul meu te-ai duce

Fără o vorbă, m-aș resemna și eu
Cu drag la îndreptățita-ți plecare.

Voi smulge un braț de azalee Yaksan,
la Yong-Byun, le voi aduce
Să le presar pe drumul tău de ducă.

Pas după pas în calea ta
Pășește blând și gingaș
pe risipitele flori.

Când neplăcându-ți felul meu te-ai duce,
Nicicând vre-o lacrimă nu-mi pice
Nici întru palida-mi moarte.



***

demult într-un vis


ninge afară – doar ninge.

doar lumina lunii trece prin geam.
doar femeia apropiindu-se cu amurgul
îmi intră în vis – să mă țină, să stea.

ea a venit și a plecat

O stea taie cerul – numai o stea.
un singur punct de lumină lucește, numai unul,
doar în crăpătura geamului
și numai în zorile mute.







***

mâini împreunate

o plimbare – doar noi doi -

lumina stelei e negrul nopții lin scufundându-se -
uite: luna șerpuie printre arbori -
noi pășim conversând pe unde vântul se stârnește -

străzile sunt tăcute, departe, vest -
e locul umbrelor mute, beznă parcă încinsă -
ud pâlpâind, ca roua în câmpuri de aproape -

noaptea se adâncește, cele patru cardinale se alină -
uite: luna șerpuie printre ramuri -
tocmai aici, niciun cuvânt, niciun pas -
stăm pierduți pe stradă, ochi închiși, față la față -

lumina stelei e negrul nopții crăpându-se -
în depărtare luna apune, vine ziua,
cloputul tău de munte sună zorii.





***

una care a venit

de cum îmbătrânii

neieșind la lumină,
ascunzându-mă în vise -
ea veni iar.

fața i-era rumenă, ca înainte,
degetele i-erau lungi și subțiri,
și-mi stătea în brațe ca totdeauna,
calmă și nemișcată.

între noi este doar tăcere.

deodată se ridică
precum sunetul fâlfâindelor aripi de păsări,
și o zbârlită trezvie de sine
îi ia locul.

în strălucirea zilei
rămân cu greșelile mele.
oricine de pe stradă – chiar tu -
poate fi ea.



***



marea

unde e marea

cu pulsul undelor crescând, căzând, umflându-se -
în timp ce algele se înroșesc?


unde e marea
cu pescarii tolăniți în bărcile lor -
murmurând cântece de iubire și noroc?

unde e marea
cu cerurile murind blând la chindie -
cobalt din sur din rece întuneric?

unde e marea
cu păsări călătoare durându-și stoluri -
mai vaste cu cât se topesc în depărtări?

unde e marea
de-aș trece-o fără niciun gând -
marea ultimă fără uscat în partea cealaltă?

Versiuni de George Anca



***



Kim Sowol (1902 – 1934), poetul național al Coreei. Singura carte publicată în timpul vieții, Azalee, a apărut în 1925


***


Mihai Eminescu und So-Wól Kim / Song-Ki Kim
Kim, Song-Kim (författare)
ISBN 3-89085-118-5
Pfaffenweiler : Centaurus-Verlagsgesellschaft, 1986
Tyska 230 s.
Serie: Reihe Sprach- und Literaturwissenschaft, 0177-2821 ; 11
BokAvhandling(Diss Freiburg i. Br. : Albert-Ludwigs-Universität, 1985)

***

Eminescu – dor, young, suntet, So Wol – han, yin, liniște (Sub clopot, Majadahonda, 1998, p. 211; Mantra Eminescu, Bibliotheca, 2011, p.36 – de George Anca)








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu