„Civilizaţia” germană de la migratori la teutoni, la regi, la kaiseri şi mai departe
(partea a III-a)
Colonizarea saşilor în
Principatul Transilvaniei valahe
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Sufletele ticăloase nu se bizuie
decât pe nobleţea celorlalţi.”
(Jules
Renard)
În perioada penetrării
maghiare în Principatul Transilvaniei, secuii colonişti amintiţi pe la anul
1100, au fost aşezaţi de unguri cu rol de străjeri pe zonele de graniţă de-a
lungul Târnavei Mari, teritoriu care în vremea regelui Geza al II-lea
(1141-1162), v-a trece în posesia coloniştilor saşi. Colonizarea lor prin Diploma andreiană pe pământ pretins regal
s-a făcut succesiv, pe enclave, cea mai mare devenind Sibiul. Fâşia de la Orăştie
la Baraolt (satul Drăuşeni), devine „terra
Syculorum terrae Sebus”, după plecarea secuilor în anul 1224. (Ub., vol. I, p. 34-35)
Pe fundalul declanşării cruciadelor
occidentalilor spre Palestina s-a pornit şi un amplu proces de colonizare
germană în centrul şi răsăritul Europei, astfel că în Transilvania au fost
aşezaţi Cavalerii Teutoni şi saşii. După alungarea teutonilor din
capitala lor Marienburg (Feldioara) la care şi saşii au dat o mână de ajutor, aceştia
au intrat sub jurisdicţia arhiepiscopiei de Strigoniu (Esztergom). Provincia
Sibiului era împărţită în 7 scaune, plus cel al Sibiului, în fruntea fiecăruia
situându-se un jude regal, urmat de un juz (primar). Judele Sibiului avea
prerogative speciale.
Saşii Sibiului aveau
obligaţia faţă de rege cu 500 de mărci de argint, 500 de ostaşi înarmaţi la
expediţiile regale interne sau 100 la cele externe. Îşi alegeau singuri clerul
care primea decima de la enoriaşi, din care un sfert îi revenea ierarhului.
Puteau fi judecaţi doar de rege. Monarhul maghiar le-a dat spre folosinţă
pădurile şi apele valahilor împreună cu aceştia cu tot. Puternic zguduiţi de
invazia mongolă care a distrus episcopia cumanilor de la Milcov (creată de
teutoni), Braşovul (31 Martie 1241) şi Sibiul (11 Aprilie 1241), urmate de
Sebeş, Alba – Iulia, Orăştie, Arad, au rezistat totuşi, rămânând chiar până
astăzi, graţie nepăsării românilor.
Regele Bela al IV-lea şi-a
refăcut regatul prin noi colonişti germani după 1242, iar prin aşezarea
Cavalerilor Ioaniţi în Ţara Severinului până la Olt în anul 1247 s-a întărit în
Banat. Către partea a II-a a veacului al XV-lea, formaţiunile săseşti s-au
consolidat politic, administrativ şi teritorial sub autonomia Universitas Saxonum – „Universitatea
Saşilor” (desfiinţată abia în 1876), organizaţi pe bresle, dar predilecţia
lor a rămas mineritul, exploatarea minelor de aur şi de argint date spre
folosinţă, din care suveranului îi revenea a zecea parte.
Marii proprietari în Ardeal
erau Biserica romano-catolică, regele ungur, urmaţi de nobilimea maghiară, cea
săsească şi secuiască, iar la capătul opus erau ţăranii care deposedaţi de tot ce era datul lor firesc au devenit mare
parte iobagi pe domeniile feudalilor
ocupanţi. Cei mai vitregiţi dintre iobagi erau jelerii (cei care nu aveau nimic decât braţele de muncă, lacrimile
neîncetate şi picioarele prin care se mutau de la un exploatator la altul. Mai
exista şi o pătură de ţărani liberi (aserviţi saşilor şi secuilor) şi micilor nobili români care pentru a-şi păstra
libertatea şi moşia trebuia să devină maghiari şi catolici. Ţăranii români majoritari aveau numai
obligaţii, pe „fumuri”:
faţă de biserică, dijma (a
zecea parte din toate produsele, convertită în bani din secolul al XV-lea),
faţă de rege, datul oilor (o oaie cu
miel şi cu mioară, la 50 de oi) faţă de nobilii maghiari, censul (în bani, de două ori, odată se achitau faţă de ei, iar a
doua oară se achitau faţă de datoria feudalilor către rege), darurile de Crăciun, de Paşti, de hramul
bisericii (colaci, găini, ouă, pui, caşuri, claponi), la care se mai adăuga
pe deasupra şi faţă de nobilii români, nona
(cotă-parte din produse, porci, vin, albine) şi robota (lucru la arat, semănat, secerat, strâns, cosit, căratul de
lemne, tăiat, aşezat), iar când secuii
şi saşii au intrat în rândul
nobilimii după ce i-a deposedat pe ţăranii din dotare de toate bunurile, aveau obligaţii şi faţă de aceştia.
Asuprirea fără limite,
abuzurile permanente, îngrădirea dreptului liber de strămutare, creşterea
continuă a datoriilor au condus la conflicte, la violenţe, la răzvrătiri, la
răscoale, culminând cu Răscoala de la Bobâlna din anii 1437-1438.
Începutul secolului al XV-lea
l-a inspirat pe episcopul Ardealului Gheorghe Lepeş să emită o nouă dijmă,
monedă nouă de 10 ori mai valoroasă decât cea veche. Refuzul ducea la
excomunicare, la afurisenie. Ţăranii cu cuţitul la os, s-au răsculat sub capii
lor Mihai Românul din Floreşti şi Budai Nagy Antal, adunându-se pe Dealul
Bobâlnei. Au trimis soli la voievodul Ladislau Csaki, cu doleanţele lor, dar
feudalul i-a mutilat şi i-a ucis, atacând răsculaţii, care-l înving şi-şi
pierde viaţa. Feudalii au fost obligaţi să negocieze, încheind o înţelegere
pentru a trage de timp şi a se organiza. La 16 Septembrie 1437, s-a încheiat la
Căpâlna fraterna unio – „uniunea frăţească” dintre maghiari, saşi şi secui împotriva
românilor valahi. (Ub.,vol. IV, p.
638-640)
A urmat o nouă luptă nedecisă,
forţată de o înţelegere nerespectată. S-au pus bazele unei noi „Uniuni frăţeşti” la Turda din 2
Februarie 1438, care a dus la
înfrângerea ţăranilor răsculaţi. (Hurmuzaki, vol. XV/ 1, p. 24-25)
„Conducătorii au fost torturaţi şi executaţi, iar participanţii
hăituiţi, închişi, bătuţi şi mutilaţi.” (Ioan – Aurel Pop, Transilvania în secolul al XIV-lea şi în
prima jumătate a secolului al XV-lea (cca 1300-1456), în Istoria Transilvaniei Vol. I (până la
1541) Ioan – Aurel Pop/ Thomas Nagler
(coordonatori), Academia Română – Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca,
Ed. Episcopiei Devei şi Hunedoarei, Deva, 2016)
Graţie uniunii frăţeşti s-au format cele trei stări: maghiarii (nobilimea laică şi ecleziastică), saşii şi secuii, care după anul 1500 se
vor numi nationes – naţiuni.
Saşii cu
limbă, cutume şi legi speciale au fost aşezaţi de regele maghiar, urmaşul lui
Attila, pe „pământul său”, acaparat
de la români, prin jertfă şi sânge devenind ulterior pământ săsesc denumit Fundus
Regius – Konigsboden. Ei foloseau încă din anul 1441 noţiunea de Saxonica
Natio. În anul 1469, regele Matei Corvin rezervă saşilor din cele şapte
scaune plus două, excepţie făcând locuitorii din Sibiu, opţiunea liberă privind stabilirea persoanei dorite, lângă târguri
şi oraşe pe care şi le vor însuşi.
Românii majoritari se aflau într-o
altă stare, cea de odioasă
exploatare din partea urmaşilor barbari migratori. „Lor li se răpeau adesea pământuri şi alte bunuri, sub pretext că nu aveau acte de danie şi că, fiind „schismatici”, adică asimilaţi ereticilor
(conform interpretării date canoanelor de către papa Inocenţiu al III-lea,
după Cruciada a IV-a din 1204), trebuiau
catolicizaţi sau „daţi spre jaf şi
pradă”, adică deposedaţi, fără ca aceasta să mai constitue un păcat.” (Ioan – Aurel Pop, Transilvania în secolul al XIV-lea...,
op. cit., p. 262)
Regele Ludovic de Anjou a emis
la 28 Iunie 1366, un act prin care se conferea celor trei stări, puterea, „de a stârpi
şi nimici din pomenita ţară (Ardeal)pe
răufăcătorii de orice naţiune, în chip
precis pe români.” (DRH, C, vol.
XIII, p. 159-165)
Micii feudali valahi din
Transilvania puteau accede în rândul nobilimii, dar nu ca români ortodocşi cum
erau, ci ca nobili catolici.
Pe fondul invaziilor otomane
din perioada 1512-1513, Toma Bakocz, arhiepiscopul primat al Ungariei, a lansat
un apel în vederea unei cruciade antiotomane, prin bula emisă de papa Leon al
X-lea, la 16 aprilie 1514. Apelul promitea participanţilor eliberarea din
iobăgie şi alte înlesniri. Astfel, în tabăra militară de la Rakos-Buda s-au
înscris peste 40.000 de ţărani, sub conducerea ţăranului secui înnobilat
Gheorghe Doja/ Dozsa Gyorgy, a fratelui său Grigore Doja şi a lui Laurenţiu
Meszaros. Cele trei stări au
încercat să-i oprească pe ţărani, dar nereuşind au trecut la represalii diabolice.
„Maltratarea şi batjocorirea familiilor
rămase, de multe ori femei, bătrâni şi copii, înjugarea oamenilor în locul
animalelor.”(Anton E. Dorner, Transilvania
între stabilitate şi criză (1457-1541), în Istoria Transilvaniei..., op. cit., p. 327)
În loc de cruciadă antiotomană
a fost o cruciadă împotriva nobililor, care au călcat în picioare drepturile
lor cerute, atacul „cruciaţilor” răsfrângându-se
asupra curţii episcopale, castelelor şi moşiilor feudalilor. Replica celor trei
stări a fost cu mult mai groaznică,
fiind asmuţiţi de Voievodul lor Ioan Zapolia: „Să fie prinşi şi arestaţi toţi cei ce se numesc cruciaţi [...] Cei
prinşi să fie decapitaţi, jupuiţi de vii, fripţi, ucişi şi distruşi cu cele mai
îngrozitoare chinuri.”
(ibid., p. 328)
În prima fază „cruciaţii” sub cei trei conducători au purtat victorii rapide,
ocupând zona dintre Oradea şi Arad, Cenad, Nădlag, Şoimuş, Munţii Apuseni,
Rodna, Bistriţa, Cluj. Nobilii, conduşi de episcopul Timişoarei Nicolae Csaki,
Ştefan Bathori comitele Timişoarei, Francisc Varday episcopul Ardealului,
voievodul Ioan Zapolia şi de Ioan Bornemissza, bine dotaţi şi pregătiţi tehnic
au câştigat bătălia finală din 15 Iulie 1514.
Capii şi mulţi „cruciaţi” au căzut prizonieri. „Timp de cinci zile, cei prinşi au fost
supuşi unor chinuri îngrozitoare, culminând cu supliciul lui Gheorghe Doja din 20 Iulie. Sfârtecat
în patru părţi, trupul său a fost expus la porţile oraşelor Buda, Pesta,
Alba-Iulia şi Oradea... Laurenţiu Meszaros, scăpat cu o partea a armatei din
încercuirea Timişoarei, s-a reorganizat obţinând o victorie în apropierea
Oradei. Preţul victoriei însă a fost foarte mare: 3.000 de ţărani căzuţi şi
conducătorul lor prins, tras în ţeapă, iar corpul lui ars pe rug în piaţa
oraşului.” (ibid., p. 329)
Cele trei stări victorioase maghiarii,
saşii şi secuii pe măsura urii şi cruzimii lor, au declanşat o cruntă prigoană şi o feroce persecuţie în rândul
românilor ţărani şi orăşeni, ură, cruzime, prigoană şi persecuţie care se vor
perpetua apoi secular.
Cele trei stări, maghiarii, saşii şi secuii venite migrator şi colonialist prin năvălirea barbară, uzurpatoare,
au supus populaţia unui popor paşnic, serafic din sânul unui Neam binecuvântat
de Dumnezeu, pe care l-a aşezat în VATRA FIRESCULUI LUI GENETIC RELIGIOS de
omenie, dreptate, credinţă, demnitate, cavalerism, răbdare, eroism, suferinţă, martiriu,
iubire, iertare, mărturisire, frumos, creaţie, har, profetism.
Şi, după toate atrocităţile,
bestialităţile, crimele, diabolismul şi genocidul comis milenar asupra acestui
popor-neam prea însetat de libertate, progeniturile monştrilor sadici ai saşilor, maghiarilor, secuilor
reclamă azi dreptul de supremaţie, de civilizaţie, de cultură, de vasalitate,
beştelind, denigrând, calomniind, profanând sub tutela Ocultei sioniste, prin neputinţa
lor de „politically correct”, Neamul,
Biserica poporul, respectiv memoria, eroismul, martiriul, demnitatea, creaţia,
suveranitatea lor.
Barbarismul, violenţa, ura,
crima, laşitatea, mişelia, perfidia le-a rămas în sânge, iar noi stăpânii de
drept, legitimi ai Vetrei Străbune, milenare acceptăm, tolerăm şi ne supunem,
acestei stări, „când nu construcţia ci iluzia şi nu „păstorul” ci „amăgitorul”
par să triumfe şi sunt vehiculate ca soluţii, era în sine fapt eretic şi
demostraţie de rezistenţă făţişă ca şi un refuz net de a ne retrage în
sub-istorie părăsind teritoriile unde noi suntem legitimi şi nu ocupantul
neisprăvit ce ne îndeamnă să trăim iarăşi cu privirea în pământ.” (Artur Silvestri, Modelul Omului Mare, Carpathia Press, Bucureşti-2008, p. 4)
Să primim îndemnul, chemarea
şi asumarea voievodală şi vlădicească lăsată testamentar Neamului dacoromân şi
Bisericii Mântuitorului Hristos, de
Arhanghelul Mihail – Voievodul
Oştirilor cereşti: „Să stăm bine, să stăm
cu frică, să luăm aminte!”
Spre luare aminte!
Spre trezvie!
Spre atitudine!
Spre autoritate!
Spre suzeranitate!
Ridică-te Gheorghe pentru Biserica străbună!
Ridică-te Ioane pentru Ţara noastră creştină!
Ridicaţi-vă Români pentru
Neamul ortodox!
6 Decembrie 2020
+ Sf. Ier. Nicolae
Spre aleasă cinstire Aleşilor
Neamului dacoromân:
Nicolae Bălcescu, Nicolae Densuşianu,
Nicolae Paulescu, Nicolae Grigorescu,
Nicolae (Nae) Ionescu, Nicolae
Labiş, Nicolae Călinescu, Nicoleta Nicolescu,
Nicoară
Iordache, Nicolae Roşca, Nicolae Şeitan, Nicolae Bujin, Nicolae Teban,
Nicolae
Caranica, Nicolae Totu, Nicolae Dona,
P.S. Nicolae Popovici, pr.Nicolae
Crăcea, Nicolae Baciu, Nicolae Toniţa, Nicolae Dobrin ş.a.
Tuturor
purtătorilor sfântului nume întru mulţi ani binecuvântaţi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu