Brâncuși vs. SUA
Foarte
interesante detaliile procesului “Brâncuși vs. SUA” – un proces care a
redefinit înțelegerea artei.
Octombrie1926:
la o săptămână de la îmbarcarea lor din Franța, cutiile din lemn în care se
aflau o serie de sculpturi ale lui Brâncuși ajungeau, în sfârșit, la New York.
Plecaseră din Paris însoțite de Marcel Duchamp, un apropiat al sculptorului
român, și urmau a fi expuse în Galeria Brummer, una dintre galeriile renumite
pentru promovarea avangardismului.
“Chestia
asta e… o pasăre?!”
La vamă,
funcționarii au desfăcut cutiile și, spre surprinderea lor, au descoperit 20 de
“obiecte ciudate” – în formă de discuri, ouă sau flăcări – confecționate din
lemn, metal sau marmură. Dintre toate, unul avea să-i lase perplecși: o
structură subțire și galbenă din bronz strălucitor, înaltă de aproape 1,5
metri, puțin umflată la mijloc, purtând numele de “Pasărea în spațiu”. Cum
lucrul acela nu arăta absolut deloc ca o pasăre, vameșii au refuzat să o
considere operă de artă și, prin urmare, să o scutească de taxe. Așa că au
taxat-o cu 40% din valoarea ei de vânzare, obligându-l pe Brâncuși ca, în cazul
în care dorește să reintre în posesia sculpturilor, să plătească 240 de dolari
(sumă care astăzi ar echivala cu aproximativ 2.500 de dolari), la categoria
”ustensile de bucătărie și echipament spitalicesc”
Firește,
Brâncuși – care în acel moment se afla deja în SUA pentru a pregăti expoziția –
a fost indignat. La fel și Duchamp și Edward Steichen, fotograful american care
cumpărase sculptura și care spera că, după ce aceasta va fi expusă, să poată
intra în posesia ei. În scurt timp, în rubricile de artă ale unor ziare au prins
să apară articole care înfierau “sculpturile fără sens” ale lui Brâncuși. Însă
cum Brâncuși era deja cunoscut în SUA (de la expoziția la care participase în
1913) și avea deja mulți prieteni și admiratori, “cealaltă parte a presei” a
prins a-i lua apărarea și a condamna ignoranța funcționarilor vamali. Și
astfel, sub presiunea media și a admiratorilor lui Brâncuși, vameșii au
catalogat sculpturile drept “ustensile de bucătărie și echipament spitalicesc”
și au făcut astfel posibilă expunerea lor în cadrul galeriei Brummer din New
York, iar apoi în cadrul Clubului Artei din Chicago.
Ambele
expoziții au fost un succes. Cu toate acestea, în februarie 1927, evaluatorul
vamal F.J.H Kracke avea să întărească primele încadrări ale colegilor săi și să
decidă că orice sculptură vândută de
Brâncuși în SUA va fi supusă taxelor:
“Mai multe
persoane foarte respectate în lumea artei au fost rugate să-și exprime opiniile
și astfel să ajute Guvernul în această privință… Una dintre aceste persoane
ne-a declarat că «dacă asta este artă, atunci eu sunt zidar». Iar o alta ne-a
spus că «punctele și liniuțele sunt la fel de artistice ca orice lucrare a lui
Brâncuși». Opinia generală a fost că Brâncuși a lăsat prea multe pe seama
imaginației.” (F.J.H. Kracke, în cadrul unui interviu publicat de New York
Evening Post, februarie 1927). Iar acestea fiind spuse, mai multe lucrări ale
lui Brâncuși au fost luate în custodia vămii, urmând să stea acolo până când
vor fi plătite taxele cuvenite “obiectelor”.
Proba nr. 1:
împricinata “Pasăre în spațiu”
O lună mai
târziu, în martie 1927, Edward Steichen a depus actele prin care Brâncuși
contesta în instanță decizia reprezentaților guvernamentali ai Statelor Unite.
Și astfel începea procesul Brâncuși vs Statele Unite. Un proces in care arta
avea să fie judecată.la tribunal, în mod oficial.
Dezgustat de
circul mediatic în care fusese târât, Brâncuși a refuzat să apară la proces: a
preferat să rămână în atelierul său din Paris și a lăsat soarta procesului în
mâinile lui Edward Steichen, ale avocatului Maurice Speiser, un iubitor de artă
care acceptase cazul fără a solicita vreun onorariu și al lui Charles Lane,
avocatul personal al lui Vanderbilt Whitney, cea care mai târziu avea să
fondeze renumitul Whitney Museum of American Art.
Prima
înfățișare a avut loc pe 21 octombrie 1927. Iar în fața judecătorilor George
Young și Byron Waite aveau să se prezinte, pentru a pleda cauza lui Brâncuși,
unii dintre cei mai respectați oameni de cultură americani din acea perioadă:
sculptorul Jacob Epstein; Forbes Watson, redactor al publicației The Arts;
Frank Crowninshield, redactor la Vanity Fair; William Henry Fox, directorul
Muzeului de Artă din Brooklyn și criticul de artă Henry McBride. Din partea
guvernului american au depus mărturie sculptorii Robert Aitken și Thomas Jones,
doi artiști care astăzi sunt uitați de mult, dar care în epocă se bucurau de o
mare recunoaștere academică.
În sala de
judecată era prezentă, de asemenea și ea, împricinata, “Pasărea în spațiu”.
Așezată pe o
masă și denumită, profesionist, “proba nr. 1″, aruncându-și lucirile de bronz
galben spre tavan în timp ce avocații dezbăteau dacă au de a face cu o
“sculptură originală” sau cu “un obiect sau articol metalic care nu intră sub
incidența legii din 1922 privind scutirea de taxe vamale”.
“Dacă ai fi văzut-o
în pădure, ai fi ghicit că este o pasăre?”
Pentru ca
Pasărea să se poată încadra sub incidența legii americane, avocații trebuiau să
demonstreze că Brâncuși este un sculptor profesionist, că Pasărea este o
lucrare de artă, că era o lucrare originală și că nu avea o întrebuințare
practică.
În 1927,
după patru expoziții personale la New York, nu exista niciun dubiu că Brâncuși,
pe atunci în vârstă de 51 de ani, era un sculptor profesionist. Sigur, se putea
spune că este un artist controversat, dar, în același timp, era un artist deja
foarte cunoscut.
De asemenea,
nu exista niciun dubiu asupra faptului că Pasărea nu avea nici o utilitate
practică, deși vameșii o trecuseră în categoria ”ustensile de bucătărie și
echipament spitalicesc”.
Probleme
erau în a demonstra că este o lucrare originală de vreme ce Brâncuși, doar la
expoziția de la galeria Brummer, expusese alte patru versiuni ale sculpturii.
Și, de asemenea, mai erau probleme în a dovedi că este o lucrare de artă de
vreme ce nimeni până atunci nu mai văzuse ceva asemănător.
În timpul
audierilor, judecătorii Young și Waite au pus un mare accent pe denumirea
lucrării: chiar dacă legea din 1922 nu specifica faptul că lucrările de artă ar
trebui să fie realiste, exista o decizie a Curții (dintr-un proces din 1916,
care astfel devenea un precedent) în care se specifica faptul că o sculptură se
încadrează în categoria operelor de artă doar dacă este o “imitație dăltuită
sau cioplită a unui obiect natural, și mai ales dacă reprezintă un corp uman,
în proporțiile sale naturale”.
Prin urmare,
tactica judecătorilor a fost de a pune presiune pe Steichen.
Waite: Cum
numești acest lucru?
Steichen:
Folosesc același termen pe care l-a folosit și sculptorul: «oiseau» – pasăre.
Waite: Ce te
determină să o numești pasăre? Seamănă cu o pasăre?
Steichen: Nu
seamănă cu o pasăre. Dar simt că este o pasăre. Și este caracterizată de artist
ca fiind o pasăre.
Waite:
Simplul fapt că el a numit-o pasăre o face să fie pasăre pentru tine?
Steichen:
Da, onorată instanță.
Waite: Dacă
ai fi văzut-o pe stradă, nici nu ți-ar fi trecut prin minte să o numești
pasăre, nu-i așa?
Steichen:…Young:
Dacă ai fi văzut-o în pădure, ai fi ghicit că este așa ceva?
Steichen:
Nu, onorată instanță. “Dacă aceasta este o pasăre, împușcați-o!”
În pledoariile
lor, avocații au arătat că, la începutul carierei sale Brâncuși sculptase
anatomic. Că Jupuitul (sculptura din imagine; da, este un Brâncuși!), ecorseul
pe care artistul l-a realizat în 1900 – 1902, era atât de realist încât Spiru
Haret, ministrul român al Educației, îl cumpărase pentru a fi expus în școli.
Că Brâncuși urmase faimoasa Școală de Arte Frumoase din Paris și că însuși
marele Rodin îl invitase să lucreze în atelierul său și că artistul român
refuzase politicos, motivând că“nimic nu crește în umbra marilor copaci”.
Firește,
presa savura întregul proces: în timp ce The New York Mirror titra “Dacă
aceasta e o pasăre, împușcați-o” și publica o fotografie a sculpturii
întrebându-se dacă nu cumva este vorba de o pasăre pe care judecătorii au stropșit-o
cu ajutorul unui ziar împăturit, Warren Times Observer ironiza judecătorii în
cadrul unui articol cu titlul “Unchiul Sam nu reușește să o vadă”, afirmând că,
potrivit acestora, “cea mai perfectă operă de artă este mulajul din ghips al
unui picior pe care medicii îl pot folosi drept proteză”.
La rândul
lor, apărătorii lui Brâncuși au argumentat că denumirea lucrării este un lucru
“minor și irelevant din punct de vedere al calității artistice” și că mult mai
importante sunt “armonia proporțiilor”
și “minunatul simț artistic”.
Însă, de
partea cealaltă, Thomas Jones, pe atunci Universitatea Columbia a afirmat că
Pasărea este “prea abstractă și reprezintă o folosire eronată a termenului de
sculptură”, iar Robert Aitken, celălalt martor guvernamental, a spus ca “arta
ar trebui să stârnească o reacție emoțională și simțul estetic”, reacții pe
care, “în mod evident, Pasărea nu a reușit să le stârnească”. “Rodul muncii
mele legitime”
În același
timp, originalitatea sculpturii a fost pusă la îndoială, judecătorul Waite
suspectând faptul că toate cele cinci variante expuse de Brâncuși în cadrul
expoziției din Galeria Brummer erau identice sau copii ale aceleiași creații.
Ca răspuns la aceste acuze, Brâncuși a scris o scrisoare lui Duchamp:
“Funcționarii
vamali fac eroare de a crede că toate Păsările pe care le-am expus sunt la fel
toate și doar titlul diferă. Pentru a sfârși cu acestă eroare ar trebui să le
expunem public pe toate, iar abia atunci își vor da seama ce greșeală fac. Vor
realiza atunci că acestea sunt rodul muncii mele legitime și că scopul meu nu a
fost acela de a produce articole de serie pentru a face profit”.
La rândul
lui, Steichen a depus mărturie în fața Curții că știe că Brâncuși lucra la
acest concept de peste 20 de ani, că îl văzuse lucrând în atelierul său exact
la lucrarea aflată în discuție și că “nu exista nicio o altă lucrare în bronz
de aceeași formă și dimensiune”. În plus, în cadrul unei mărturii trimise
Consulatului American pentru a fi folosită în proces, Brâncuși declara
următoarele:
“Am avut
pentru prima dată ideea acestei forme din bronz în 1910, iar de atunci am
reflectat pe marginea ei, şi am studiat-o îndelung. Am conceput-o ca o creație
în bronz, şi am făcut un model în ipsos. L-am dat apoi la turnat, împreună cu
formula pentru aliajul de bronz și alte indicații necesare. Când am primit
forma turnată, a trebuit să astup găurile de aer și miezul, să corectez
defectele de turnare și să șlefuiesc bronzul cu pila și cu un șmirghel foarte
fin. Toate acestea le-am făcut singur, manual; finisajul artistic presupune
foarte mult timp și este similar cu a lua totul de la început. Nu am permis
nimănui să facă finisajul, deoarece acest bronz era propria mea creație
specială și nimeni în afară de mine nu ar fi putut să-l facă suficient de bine
încât să mă mulțumească”.
Verdictul
unui proces care a redefinit înțelegerea artei:
Și, chiar
dacă Marcus Higginbotham, unul dintre avocații Vămii a încercat să spună că
“Brâncuși este un minunat șlefuitor al bronzului, dar această calitate nu îl
transformă într-un sculptor”, în data
de 26
noiembrie 1928, judecătorul Byron Waite avea să citească verdictul. Un verdict
în favoarea lui Brâncuși:
“Obiectul
luat acum în discuție este frumos și simetric în formele sale și, chiar dacă pot
exista unele dificultăți în asocierea sa cu o pasăre, nu este mai puțin plăcut
de privit și de apreciat din punct de vedere ornamental, iar acum că avem
dovezile că este produsul original al unui sculptor profesionist și că, de
fapt, este o sculptură și o operă de artă în conformitate cu declarațiile
persoanelor mai sus menționate, susținem protestul și decidem că are dreptul la
intrarea în țară fără a se supune taxelor vamale. (…) Școala numită «de artă
modernă» se dezvoltă pe tendința de a reprezenta idei abstracte în loc de a
încerca să imite natura.
Indiferent
dacă suntem sau nu de acord cu aceste idei noi și școlile pe care le
reprezintă, noi credem că existența lor și influența lor asupra lumii artistice
trebuie recunoscute de către instanțele de judecată”.
“Brâncuși vs
SUA” a fost extrem de important pentru istoria artei de vreme ce a fost primul
care a început să schimbe formele prin care era legiferată arta modernă. Este
procesul care a influențat decisiv creșterea interesului pentru investițiile în
artă, chiar dacă a fost doar un prim pas dintr-un drum destul de anevoios: de
pildă, în 1931, o serie de tapiserii au fost taxate de către vameșii americani
pentru că erau confecționate din lână; iar în 1971, șase sculpturi din lemn
destinate împodobirii unor uși dintr-o biserică au fost taxate pentru că, dacă
urmau a fi încastrate în uși, înseamnă
că erau “obiecte utilitare”. În cele din urmă, așa cum avea să declare Steichen
după proces, “Pasărea însăși a fost cel mai bun martor al său. A fost singurul
lucru cu adevărat neprihănit din curtea de judecată. Și strălucea ca un
giuvaer.”
Cât despre
Brâncuși… 25 de ani mai târziu avea să-i fie contestată din nou calitatea de
artist.De această dată în România, propria țară.
Sursa:
ILM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu