Rusia:
de la "nu încă aliat" la "iarăși inamic"; de la
"integrare" la "demolare"!
Scris
de: ZIUA NEWS
10.03.2022
Rusia:
de la "nu încă aliat" la "iarăși inamic"; de la
"integrare" la "demolare"!
În Ucraina se confruntă globalismul
dogmatic cu naționalismul imperial. Interesele României nu se regăsesc în nici
una din tabere. De aceea, ea trebuie să facă balans între ele.
România este apărată prin apartenența la
NATO de o eventuală agresiune a Rusiei. Ca membru NATO, România trebuie să se
apere blocând orice încercare a uliilor euro-atlantici de a implica alianța
într-un al treilea război mondial, declanșat prin confruntarea militară,
directă sau indirectă, cu Rusia (acum aliată cu China); de astă dată acest
război va fi unul nuclear. Această întrebare revine obsesiv. Ea îmi este
adresată de toți cei care vor să înțeleagă ce se petrece în Ucraina și ce ne
așteaptă în continuare. Frecvent întrebarea menționată îmbracă formula „ce vrea
Putin?". Ca și cum totul ar depinde de un singur om, a cărui supraviețuire
sau înlăturare ar putea singure să schimbe cursul istoriei. Ceea ce nu este
deloc așa.
În martie 1999, sub influența unor
discuții purtate cu interlocutori americani, scriam în ziarul „Ziua"
următoarele: „Este astăzi Rusia asemenea fostei URSS de odinioară, inamicul SUA
și al celorlalte democratii consolidate euro-atlantice; „imperiul răului și al
întunericului" în confruntare cu „alianța binelui și a luminii"?
Răspunsul este categoric nu! Este atunci Rusia prietenul Americii, aliatul
acesteia, partenerul pentru care porțile NATO sunt, de asemenea, deschise?
„Nici chiar așa! Nu încă!" - ar suna răspunsul. În atari condiții, nefiind
nici marele dușman, nici marele prieten, este oare Rusia indiferentă pentru
politica SUA. În contextul gândirii și acțiunii globale americane Moscova joacă
oare un rol banal, asemănător celui al unor țări de categoria a doua sau a
treia? Evident, Rusia este prea importantă pentru a putea fi ignorată. Dacă nu
este nici inamic, nici aliat și nici nu poate fi ignorată, să fie oare intenția
SUA aceea de a izola Rusia?! Exclus! Rusia este prea puternică pentru a putea
fi izolată. Atunci ar putea SUA măcar să o încercuiască? Rusia este prea mare
pentru a fi încercuită. Din pacate suma acestor negații nu constituie o
afirmație."
De la dispariția URSS și până de curând,
SUA nu a putut afirma ce este Rusia pentru ea. De aici o ambiguitate strategică
în raport cu Rusia, care i-a alimentat acesteia atât ambițiile cât și temerile,
atât speranțele cât și frustrările.Pe acest fond sau ca un prealabil al
apariției lui, America nu a putut înțelege niciodată exact ce vrea Rusia,
pentru a ști cum să se raporteze la aspirațiile ei sau să se apere împotriva
amenințărilor cuprinse inclusiv în avertismentele ei (altminteri foarte
transparente). Singura concluzie la care Washingtonul a ajuns a fost aceea că
fără un inamic de temut nu poate concepe o politică externă de temut. De aceea,
în cooperare (uneori involuntară) cu Moscova, a făcut ca Rusia să gliseze de pe
poziția de pseudo-aliat spre cea de cvasi-inamic; cu perspectiva de a deveni un
hiper-inamic.
Ce vrea Rusia? Am spus-o (scris-o) de acum
aproape un sfert de secol: Rusia post-sovietică dorește să primească un statut
post-imperial de prim rang în ordinea mondială post-bipolară bazată pe
principiile multipolarismului simetric (adică al echilibrului între centrele de
putere) și al caracterului indivizibil al securității. Nici mai mult
(întoarcerea la URSS este exclusă ca imposibilă și indezirabilă), nici mai
puțin (statutul de putere regională, dominată de un mare imperiu euro-atlantic
și supusă ordinii mondiale unipolare americane este inacceptabil).Acest deziderat
a rămas neschimbat de la dispariția blocului sovietic în 1990 și a URSS în
1991, indiferent cine s-a aflat la cârma Federației ruse; și el așa va rămâne,
cu sau fără Vladimir Putin la Kremlin. Toți cei care au capacitatea de a se
obiectiva și a înțelege istoria, geografia și psihologia velico-rusă vor
observa că acesta este interesul vital al rușilor și obiectivul lor strategic
principal. Atingerea lui va permite Rusiei politice, în mod tradițional
decuplată de Rusia socială, să trăiască în pace cu propriul popor,
îndeplinindu-i aspirațiile și satisfăcându-i nevoile existențiale.
Cine crede că asasinându-l pe Putin
(nemernică, nerușinată și lașă dorință, care încalcă orice regulă a relațiilor
civilizate între state și minima morală, atât creștină cât și internațională)
Rusia profundă își va modifica identitatea geopolitică și culturală sau
viziunea asupra sa, viitorului său și intereselor sale se înșală. Vladimir
Putin este Rusia (de aceea marea majoritate a rușilor îl susține, opoziția
fiind în limitele firești ale unei societăți tradițional pluraliste) și
războiul în curs din Ucraina, adică războiul ruso-american din Europa acutizat
acum pe frontul ucrainean, nu se va putea termina decât fie prin reducerea la
neant a Rusiei, respectiv scoaterea ei din rândul puterilor cu relevanță
globală (lucru, încercat anterior, fără succes, de Napoleon I și Adolf Hitler,
și care nici acum nu pare realizabil) fie prin compromisul cu „putinismul"
- un „putinism" cu Putin sau fără Putin.
Rușii nu se vor ridica împotriva lui
actualului lor țar. Pe de o parte, pentru că și dacă războiul ca metodă le
displace, obiectivul războiului este pe gustul lor. Acesta este, potrivit
versiunii oficiale, un război împotriva „nazismului", avându-și originea
în acel Occident „blestemat" cu care părinții lor s-au luptat eroic în
„Marele Război Patriotic", precum și unul de eliberare a fraților de sânge
și religie de sub dominația antihristului apusean. Pe de altă parte, conștiința
colectivă rusă este încă apăsată de remușcarea țaricidului și imaginea
martirică a familiei lui Nicolae II, astăzi sanctificată, nu îndeamnă la
repetarea lui.
„Oligarhii lui Putin" sunt legați de
puterea politică și de oligarhia administrației publice prin milioane de fire
nevăzute încât orice revoltă nu-i va aduce decât în situația de a pierde și
ceea ce le-a mai rămas (și nu-i deloc puțin) din ceea ce Occidentul le-a
confiscat complet ilegal. Justiția le-ar putea restitui cândva (și nu chiar
peste mult timp) ceea ce așa zisele „sancțiuni" euro-atlantice le-au luat.
Ceea ce le-ar lua regimul putinist este ireversibil pierdut. De aceea, spre
satisfacția comună, a lor și a statului, soluția optimă va fi să își aducă
repede capitalurile acasă și să salveze ce se poate salva din ele, sprijinind
financiar războiul patriei ruse. Iată de ce trebuie să ne așteptăm la
naționalizarea (sau „putinizarea") oligarhilor ruși, mai degrabă decât la
o lovitură de palat din partea lor.
Mai rămâne doar puciul generalilor. Acesta
ar fi posibil dar s-ar putea ca în urma lui America și UE să îl regrete pe
Vladimir Putin. În orice caz, cum Occidentul nu poate impune Rusiei capitularea
necondiționată (și nici nu vrea să o impună, cu atât mai mult cu cât China
așteaptă la cotitură), s-ar putea întâmpla ca exigențele succesorilor
președintelui Putin să fie mai severe decât cele ale acestuia.
Vladimir Putin, ca persoană fizică, ar
putea fi sacrificat (cam așa cum a fost sacrificat Raisul egiptean Anwar
Al-Sadat după pacea încheiată cu Israelul la Camp David), dar numai după ce va
fi dobândit pe teren victoria, pentru ca, prin dispariția lui, aceasta să fie
consolidată și validată în plan internațional, iar liderii Rusiei să fie
reprimiți în circuitul diplomatic occidental. Poate că acesta este chiar
scenariul scris și admis azi la Kremlin.
Modalitățile prin care Rusia a încercat să
își promoveze agenda strategică au diferit în ultimii circa treizeci de ani.
Mai întâi a fost adoptată politica asocierii, pe modelul cancelarului
Gorceakov, promovat după înfrângerea în Războiul Crimeii din 1856. Rusia a
acceptat atunci dezintegrarea imperiului său (context în care a avut loc, fără
probleme, autodeterminarea Ucrainei în frontierele trasate pe rând de Lenin,
Stalin și Hrușciov) în schimbul perspectivei de a se integra în structurile
europene („casa comună europeană" a lui Mihail Gorbaciov) și
euro-atlantice (Tratatul fondator NATO-Rusia și Parteneriatul pentru pace, din
vremea lui Boris Elțîn). Putem numi această soluție tactică ca fiind una a
„condominiului global".
Cum a răspuns Occidentul euro-atlantic,
care s-a proclamat a fi învingătorul din Războiul rece? Pe de o parte, a oferit
Rusiei calitatea de membru al Consiliului Europei (sesizând ipocrizia
periculoasă a acestui joc, dovedită pe deplin în prezent, am fost dintre
puținii care au votat împotrivă), precum și pe aceea de membru al G7,
transformat în G8 sau, mai exact, în G7+1 (ceea ce este altceva decât G8).
Pe de altă parte, însă, a procedat la
eliminarea influenței rusești, cu vechi rădăcini și interese, din Balcani
(Balcanii de Vest), prin albanizarea peninsulei balcanice (nu este întâmplător
că toate inițiativele americane actuale în sistemul ONU, vizând sancționarea
sau izolarea Rusiei, sunt susținute de... Albania și refuzate de ... Serbia) și
astfel deschiderea drumului către Caucazul de Sud (unde Georgia a intrat rapid
în sfera de influență americană) și, prin el, către Marea Caspică și Asia
Centrală. Președintele Clinton, împreună cu aliații din NATO, a intervenit
militar în Iugoslavia, rupând-o în bucăți (inclusiv spre satisfacția Germaniei,
iubitoare de state mici tranzacționabile), a trimis misiuni de asistență
militară în Georgia și a inițiat amplasarea de baze militare în fostele
republici sovietice central-asiatice. Rusia, contând, probabil, și pe faptul că
legăturile sale istorice cu slavii ortodocși din regiune s-au țesut într-un
timp mai lung decât cel pe care americanii își vor permite să petreacă acolo, a
răspuns acestor politici americane retrăgându-se (provizoriu) din Balcani sau
evitând ciocnirea (tactică) cu America și aliații săi europeni, dar amorsând
secesionismul în Abhazia, Osetia de Sud și Abjaria, așa cum deja o făcuse în
Transnistria.
În același timp, SUA a susținut
independentismul și secesiunea Ceceniei, inclusiv cu speranța că acest curent
se va răspândi în Caucazul de Nord, ducând la diminuarea strategică a Rusiei și
împingerea ei spre Urali, odată cu atragerea Ucrainei în sfera de influență
occidentală. Într-o primă etapă, păstrând în rezervă cartea transnistreană
pentru ca, simultan, să țină în șah Republica Moldova și să supravegheze
Ucraina, Moscova a acceptat autodeterminarea cecenă. Lenea strategică și
șovinismul bunăstării care cuprinseseră o Americă îmbătată de iluzia victoriei
globale, au făcut ca Cecenia suverană să devină un stat mafiot și terorist; tot
așa cum făcuseră Afganistanul să cadă în mâna talibanilor după retragerea
armatei sovietice. Acesta a fost și efectul „doctrinei Clinton" potrivit
căreia „America își asuma rolul de a demola regimurile dictatoriale, în timp ce
națiunile scăpate de dictatură trebuiau să își construiască singure regimuri
democrate". Astfel a fost legitimată ulterioara recuperare a Ceceniei de
către Rusia, acum condusă de Vladimir Putin.
Am fost implicat în această istorie și îi
cunosc multe dedesubturi. Atunci s-a văzut că SUA nu are nici dorința de a
participa la crearea unei lumi multipolare coerente, în care să împartă puterea
cu Rusia, și nici voința de a lupta pentru îngrădirea ambițiilor de mare putere
ale Rusiei (în acel moment, în mare parte latente), preferând doar acțiuni de
hărțuire a fostului rival strategic, realizate pe cheltuiala micilor lui vecini
și prin lupte duse până la ultima picătură de vlagă a acestora. O asemenea observație
ar fi trebuit să ne atragă atenția asupra limitelor unui parteneriat cu SUA și
să ne facă a clădi punți spre Rusia (așa cum, de altfel, avea să ne îndemne
președintele George Bush jr.), iar nu a săpa tranșee între noi și ruși.
A urmat extinderea NATO spre est, pornită
tot de către administrația Clinton, care astfel a încălcat cuvântul de onoare
dat Rusiei de administrația Bush (fapt de acum documentat). Fără nici o ofertă
alternativă din partea Moscovei, rămasă în afara oricărei alianțe, fără nici o
umbrelă de securitate, cu riscul decuplării de statele grupului de la Viszegrád
(în special de Ungaria), România a făcut tot ce i-a stat în putință pentru a
determina SUA și NATO să nu se oprească la o încălcare moderată, așa cum fusese
intenția inițială a Washingtonului în 1997, ci să includă și pe cele două state
foste comuniste de la Marea Neagră - România și Bulgaria - astfel încât să se
obțină o legătură terestră între aliații occidentali și cei sud-est europeni
(Grecia și Turcia), precum o bază pentru creșterea influenței euro-atlantice la
gurile Dunării și în regiunea carpato-pontică. Am participat direct în acest
proces, pe care, fără entuziasm, în cele din urmă Rusia l-a acceptat.
La timpul respectiv, Zbigniew Brzezinski
spusese că „dacă extinderea NATO se făcuse exclusiv împotriva Rusiei (adică
pentru a consolida capacitatea de apărare a aliaților împotriva unei agresiuni
ruse - nn) ea trebuia să se oprească după primul val", limitat la statele
Grupului de la Visegrád. Ceea ce sugera că includerea României, Bulgariei și
statelor baltice ar fi vulnerabilizat alianța în raporturile cu Rusia și ar fi
provocat neliniștea și ostilitatea acesteia. De asemenea, fostul consilier
pentru securitatea națională al Președintelui Carter a insistat asupra faptului
că ar fi „o eroare dorința de a aduce Ucraina în NATO" întrucât ea „este o
țară divizată" (adică alcătuită prin alăturarea forțată a mai multor
teritorii și comunități etno-culturale) și „pe teritoriul său se află baza
navală (rusă -nn) de la Sevastopol". Ceea ce atrăgea atenția că, măcar pe
termen scurt și mediu, Occidentul euro-atlantic ar fi trebuit să recunoască
importanța strategică a Crimeii pentru Rusia și să nu deranjeze amplasarea
flotei militare ruse din Marea Neagră acolo. Asemenea remarci nu scuză
intervenția militară de azi a Rusiei în Ucraina, dar acuză SUA pentru a fi
întins coarda inutil și imprudent dincolo de limitele răbdării rusești.
Nu mai dezvolt aici istoria legată de
oligarhizarea economiei ruse, care a dus la reducerea capacității statului rus
de a aplica o politică economică eficientă și coerentă în susținerea
suveranității naționale, precum și la cea legată de „ong-izarea"
societății civile ruse, care a afectat structural coeziunea socială a Rusiei.
Nimic nu a fost întâmplător; totul a fost planificat.
Este drept că în anii 1990, SUA a
sprijinit financiar economia rusă post-sovietică, inclusiv din dorința
înțeleaptă de a nu lăsa fosta superputere mondială, deținătoare a unui imens
arsenal nuclear, să se prăbușească cu totul în sărăcie și anarhie, dar asta a
venit la pachet cu condiții și investitori care au condus nu doar la
privatizarea, ci și la înstrăinarea avuției naționale ruse.
Așa s-a creat un nou context în care
tactica Rusiei s-a modificat. De la politica de „asociere" s-a trecut la
cea de „delimitare". Ajungem astfel la etapa „liniilor roșii", având
un episod esențial în Summitul NATO de la București, din 2008. Promisiunea
nesăbuită făcută atunci Georgiei și Ucrainei potrivit căreia poarta NATO le
este deschisă, coroborată cu aventurismul președintelui georgian Mihail
Shakashvili și cu dezbinarea tot mai adâncă și mai evidentă între SUA și
aliații europeni, au condus la intervenția militară a Rusiei în Georgia și,
practic, anexarea celor două regiuni secesioniste, Osetia de sud și Abhazia,
autodeterminate și recunoscute conform precedentului creat în Kosovo.
Până atunci, Rusia s-a străduit să evite
calificarea și utilizarea autodeterminării internaționale a albanezilor
kosovari ca pe un precedent stabilind o nouă conduită în dreptul internațional.
Încălcarea „liniei roșii" anunțate cu mult timp înainte de Moscova a
transformat „precedentul Kosovo" dintr-o situație de fapt într-o cutumă.
Cu acel prilej s-a dovedit că Occidentul
euro-atlantic testează rezistența Rusiei la stresul strategic și avansează
tatonând, dar nu este gata să facă nici un sacrificiu luptând pentru
independența statelor pe care încă Președintele Elțîn le inclusese în conceptul
de „vecinătate apropiată". Într-o discuției purtată la Bruxelles cu membrii
Comisiei de politică externă a Parlamentului european, ministrul de externe
francez, Bernard Couchner, a afirmat ritos: „trebuie să înțelegem că nimeni nu
este gata să moară pentru Georgia." În realitate, nimeni nu este gata să
moară azi nici pentru Ucraina, iar dacă va fi război va fi doar din neglijență,
miopie și frivolitate senilă.
În 2008 Ucraina a scăpat datorită
politicii prudente a liderilor săi, definită (și criticată) ca
„multivectorială", dar Președintele Putin a avertizat, reluând atenționări
anterioare mai puțin publice, mai puțin precise și mai puțin notorii (unele
exprimate și în discuțiile cu mine), că atragerea prea radicală a acesteia în
sfera de influență occidentală va duce la dezmembrarea sa. În momentul
respectiv, Vladimir Putin nu avea decât opt ani de domnie și era considerat ca
interlocutor valabil de către toți omologii săi occidentali. Ipoteza că,
paisprezece ani mai târziu, adică în 2022, sistemul său nervos, prea îndelung
solicitat și prea intens tensionat, a ajuns să dea rateuri logice, apare ca
neverosimilă în măsura în care avem de a face cu aplicarea unei
„promisiuni" formulate pe când discernământul său nu lăsa loc îndoielii.
Obiectivul integrării a fost, tot cam
atunci, abandonat de Rusia, pentru a fi înlocuit de un așa zis „parteneriat
pentru dezvoltare". Ideea era că o anumită paritate în planul dezvoltării
economice și tehnologice între marii actori globali oferă atât echilibru de
putere pe plan extern cât și securitate socială internă, împreună apte a
menține pacea mondială. Acest parteneriat s-a erodat treptat pe măsură ce
„liniile roșii" trasate de Moscova au fost trecute de partenerii săi
occidentali.
Este corect să susținem că Rusia nu are
dreptul să ne impună agenda sa geopolitică. Și este dreptul nostru de a da cu
capul în zid. Ceea ce nu putem face este să reproșăm zidului că ne-am spart
capul. Dacă asta nu ne place, ori dărâmăm zidul ori îl ocolim. Tertium non
datur.
Revolta de la Kiev din 2013 și lovitura de
stat din 2014 care au determinat instalarea unei conduceri ucrainene
„pro-occidentale" (ceea ce implicit însemna „ruso-fobe") a
reprezentat un moment de cotitură care a inaugurat cea de a treia fază în
abordarea tactică a Rusiei referitoare la relațiile sale cu lumea:
„deconstrucția constructivă" (formula aparține unor analiști politici
americani și a fost preluată de Serghei Karaganov, un analist politic apropiat
de Kremlin, cu care am avut ocazia să mă întrețin de multe ori în trecut).
Aceasta înseamnă trecerea la demolarea ordinii mondiale americane, pentru ca
din materialul obținut prin dărâmare să se edifice o altă construcție de
securitate. Este faza la care asistăm acum și care, la rândul său, are mai
multe sub-faze.
Anterior, cei mai importanți experți în
domeniul geopoliticii din SUA și Europa occidentală (printre care o altă
cunoștință, distinsul profesor John Mearsheimer) au arătat că nevoia de
echilibru al puterilor este un fenomen obiectiv, care chiar dacă, sub influența
unor factori subiectivi (cum ar fi personalitatea conducătorilor, tradițiile culturale
ale masei sau ale elitei politice, crizele economice de parcurs etc), duce
actorii politici pe drumuri diferite, adesea imprevizibile, nu ratează
niciodată destinația finală. În consecință, aceștia (și cu mine alături de ei)
au avertizat că deteriorarea tot mai accentuată a echilibrului de putere,
intervenită după prăbușirea ordinii bipolare, și dezordinea globală consecutivă
colapsului în care a intrat dreptul internațional, sub efectul acestui
dezechilibru, vor conduce, în lipsa unui acord între principalii actori
globali, la război.
Unii au adăugat că deplasarea omenirii
către un nou război mondial va fi accelerată și de dezechilibrele generatoare
de conflicte care au apărut și pe plan intern în statele cu vocație de jucător
global. Inclusiv din atare perspectivă, actualul război de pe frontul
ucrainean, parte a unui război mondial, nu are de ce să ne surprindă.
Declanșarea lui este cea mai proastă opțiune pentru Rusia. Lărgind orizontul
analizei constatăm, însă, că el a fost dorit de mai mulți, în aceeași măsură în
care cu toții s-au temut de el (sic!), și, cu speranța de a-l evita, cu toții
au împins spre el (sic!).
Trebuie adăugat că până în această fază,
Rusia s-a comportat mereu ca o putere europeană sau ca o putere care își
definește identitatea, deopotrivă geopolitică și culturală, ca fiind europeană.
Pornind de aici ea dorit ca arhitectura de securitate a emisferei nordice să
fie convenită cu „rudele" sale din familia comună culturală și
geopolitică, adică statele central și vest europene, precum și „vărul" lor
american, ezitând să meargă prea departe în realizarea unei alianțe
comprehensive cu China.
Odată cu izbucnirea războiului ucrainean,
Rusia și-a modificat identitatea, punând accentul pe caracterul euro-asiatic al
acesteia. Pe cale de consecință, împotriva planului său inițial, ea va stabili
nu standarde ruso-europene sau ruso-americane de la care să plece, în „secolul
Asiei", la negocierea noii ordini mondiale cu puterile asiatice (în primul
rând China), ci standarde ruso-chineze care vor fi propuse UE și SUA într-un
context caracterizat printr-o distribuire a puterii defavorabilă actorilor
europeni sau de origine europeană (euro-asiatici și euro-atlantici).
Rusia procedează astfel la
„deconstrucția" ordinii mondiale americane simultan cu și inclusiv prin
„deconstrucția" propriei sale identități geostrategice. Nu numai SUA vrea
să excludă Rusia din spațiul ordinii americano-centrice, ci și Rusia vrea să
părăsească acest spațiu. Ceea ce, dacă se va petrece va fi regretabil, în
special pentru toți europenii (inclusiv România, ca țară de pe linia întâi a
faliei).
Dacă acest război ar fi putut fi evitat
prin „finlandizarea" și „federalizarea" Ucrainei, astfel încât ea să
nu fie nici avanpost rusesc pe frontul occidental, nici avanpost american
(euro-atlantic) pe frontul oriental, ci o piesă care să articuleze spațiul
euro-atlantic și cel euro-asiatic (așa cum am propus-o eu în cadrul UE încă din
2007 și au susținut în repetate rânduri politologi de elită precum Henry
Kissinger), refuzul SUA și al UE de a accepta negocierea acestei formule a
determinat jocul de-a războiul inițiat de Rusia prin mobilizarea armatei sale
de-a lungul granițelor ucrainene. În realitate nu Ucraina era miza, ci
arhitectura de securitate europeană, ca element esențial în logica obiectivului
strategic rus amintit la începutul textului de față.
Întrucât nici această manevră nu a dus la
deschiderea negocierilor, s-a trecut la recunoașterea republicilor separatiste
Luhansk și Donețk. Pentru a da greutate recunoașterii și, totodată, a preveni o
ofensivă a armatei ucrainene, de altminteri mereu anunțată de liderii de la
Kiev, armata rusă a ocupat teritoriile republicilor tocmai recunoscute, formal
la cererea acestora.
Faptul că SUA și NATO nu s-au opus direct,
prin forță brută, acestor mișcări, nu a fost suficient pentru deescaladarea
conflictului. Ocupația de facto cu caracter local nu ducea și la o soluție de
jure cu caracter regional și vocație globală. De aceea s-a intrat pe teritoriul
Ucrainei propriu-zise (cel neafectat de vreo mișcare separatistă). Acolo, Rusia
a avansat cu încetinitorul, sperând la un acord fie cu Ucraina, ca un preambul
la un acord mai amplu cu SUA / NATO, fie, preferabil, la un acord comprehensiv
direct cu acestea din urmă. (Posibilitatea ca anumite ciudățenii ale acestei
campanii să fie rezultatul unor înțelegeri de culise ruso-americane rămâne de
explorat.)
Trecerea de la ceea ce se anunța a fi o
operațiune de comando de tipul războiului fulger la un război clasic de
poziții, în loc să conducă la negocieri, pare a conduce la implicarea NATO în
conflict, fie asta și sub forma echipării cu armament și muniție a
ucrainenilor, precum și a folosirii teritoriului unor state membre NATO din
vecinătatea Ucrainei (România, printre ele) ca loc de lansare a atacurilor
împotriva armatei ruse sau de refugiu din fața acesteia. Confruntată cu o
asemenea evoluție, Rusia va avea de ales între a părăsi Ucraina, a o ocupa sau
a răspunde acțiunilor „neprietenoase" ale NATO prin exercitarea „dreptului
de urmărire" a „inamicului ucrainean" pe teritoriul membrilor
alianței, antrenând-o rapid, astfel, la scară largă, în conflagrație. Prima
variantă este inacceptabilă pentru o mare putere care nu și-a epuizat resursele
de a lupta. A doua este prea costisitoare și implică o criză pe termen lung pe
care Rusia nu are puterea să o suporte sub aspect economic și social. A treia
variantă, cea mai rea pentru restul lumii, rămâne astfel singura opțiune
probabilă.
Sub amenințarea ei, SUA și aliații săi
trebuie să „inventeze" o soluție aptă a oferi Rusiei o variantă mai
tentantă decât războiul și a o scoate din încurcătura în care se găsește și din
care s-ar putea să nu mai știe cum să iasă. O încurcătură care este,
deopotrivă, și o problemă a celorlalți actori regionali și globali.
Aceasta ne duce la întrebarea: „Ce vrea
SUA? Ce vrea NATO? Ce vrem noi?" Sunt întrebări pe care nu ni le prea punem,
dar cărora va trebui să ne adresăm urgent. Altminteri nu vom ști cum să scoatem
Rusia din capcană fără a ne leza interesele. Iar de nu o vom scoate, prin
sânge, lacrimi și suferințe vom ajunge să observăm că și noi suntem prinși
acolo.
Adrian Severin
Sursa: Emil Simpetru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu