Sperăm
ca S.U.A. să ia aceste întrebări în serios și să renunțe la standardele duble
Hua
Chunying, Diplomat al M.A.E. al Chinei
16
Martie 2022
Ned Price,
purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al S.U.A., a declarat: „China
ar trebui să respecte principiul suveranității și are obligația de a îndemna
Rusia să renunțe în problema Ucrainei”. Cum comentați?
Hua Chunying:
Am notat observațiile relevante făcute de purtătorul de cuvânt al
Departamentului de Stat al Statelor Unite. În primul rând, mă tem că SUA nu
este calificată să spună Chinei cum să facă lucrurile, de exemplu, cum să
respecte suveranitatea națională și integritatea teritorială a unui stat.
Poporul chinez are înțelegere și sentimente foarte reale și profunde cu privire
la problema suveranității naționale și a integrității teritoriale. Încă din
timpurile moderne, China a experimentat invaziile coloniale ale celor Opt
Puteri ale Forțelor Aliate și ale puterilor străine și are o amintire
excepțional de amară a modului în care țara a fost umilită cu pierderea
suveranității sale.
În urmă cu puțin peste 20 de ani, ceea ce
nu este departe de timpurile prezente, ambasada Chinei din Republica Federală
Iugoslavia a fost bombardată de N.A.T.O., au fost uciși trei jurnaliști chinezi
și mulți alții răniți. În prezent, N.A.T.O. încă mai are o datorie de sânge
față de poporul chinez. Și astăzi, China încă se confruntă cu amenințările
reale din partea S.U.A., în legătură cu câțiva dintre așa-zișii săi aliați care
se amestecă voit în afacerile interne ale Chinei și subminează suveranitatea și
securitatea Chinei în problemele legate de Xinjiang, Hong Kong și Taiwan. China
este singurul membru permanent al Consiliului de Securitate al O.N.U. care nu a
realizat încă reunificarea completă a țării. Tocmai din această cauză, China a
susținut întotdeauna cu fermitate scopurile și principiile Cartei O.N.U. și
normele de bază care guvernează relațiile internaționale, a protejat cu
hotărâre suveranitatea națională, securitatea și integritatea teritorială și a
apărat cu fermitate echitatea și justiția internațională.
În aproape 250 de ani de la înființare,
doar în mai puțin de 20 de ani Statele Unite nu au lansat operațiuni militare,
iar scuzele pentru intervențiile sale militare sunt uneori „democrația”,
alteori „drepturile omului”, uneori „fake news” și alteori o mică sticlă cu
detergent (referire la pretextul din 2003 când S.U.A. a lansat Al Doilea Război
asupra Iraq-ului, arătând că Iraq ar deține „arme de distrugere în masă” pe
baza unei imagini cu o sticlă de detergent)! O astfel de țară are cu siguranță
o altă înțelegere a respectării suveranității naționale și a integrității
teritoriale decât avem noi. Și comunitatea internațională este clară în acest
sens.
În calitate de membru permanent al
Consiliului de Securitate al ONU și putere independentă, Rusia formulează și
implementează în mod independent propria diplomație și strategie bazată pe
propriile sale judecăți și interese naționale. Trebuie să subliniez și să
punctez din nou că relațiile China-Rusia sunt construite pe baza „nealinierii,
neconfruntării și neatacării oricărei alte părți terțe”. Acest lucru este
fundamental diferit în natură de abordarea S.U.A. care creează „mici clanuri”
și politici de bloc prin trasarea unor linii ideologice și creând confruntare
și diviziune. China nu este interesată și nu are nicio intenție să urmeze
mentalitatea „prieten sau inamic” a Războiului Rece și practica asamblării de
așa-ziși aliați și „cercuri mici”. În ceea ce privește declarația comună
China-Rusia, am dori să cerem părții S.U.A. să o citească din nou cu atenție.
China și Rusia consolidează comunicarea și coordonarea strategică, susțin cu
fermitate sistemul internațional în care Națiunile Unite joacă un rol central
de coordonare în afacerile internaționale și ordinele internaționale bazate pe
legile internaționale, inclusiv scopurile și principiile Cartei O.N.U.; aceasta
manifestă de fapt simțul responsabilității și reprezintă factori pozitivi în
protejarea securității strategice internaționale.
(Hua Chunying explicând viziunea Chinei
despre democrație): Faptele arată că democrația nu poate fi predeterminată sau
forțată. Nu există un model prestabilit de democrație. Democrația nu este
Coca-Cola care, cu siropul produs de Statele Unite, are același gust în toată
lumea. Pentru noi, un criteriu cheie al democrației este dacă țara poate
răspunde așteptărilor, nevoilor și aspirațiilor oamenilor. În acest sens, democrația
chineză este o democrație a poporului, în timp ce aceea a Statelor Unite este o
democrație a banilor; poporul chinez se bucură de o democrație substanțială, în
timp ce americanii au democrație doar în formă; China are o democrație populară
integrală în timp ce Statele Unite au o democrație prin vot care vine la
fiecare patru ani. În ultimii 30 sau 40 de ani, cei bogați din Statele Unite au
devenit mai bogați, iar cei săraci și mai săraci. Primii 1% dețin, guvernează
și se bucură. Aceasta este democrație? Cui aparține S.U.A.? Poate guvernul
S.U.A. să câștige sprijin măcar de la jumătate din populația sa? Care partid
din Statele Unite poate reprezenta interesele întregului popor american?
Priviți consecințele promovării americane a democrației sale în întreaga lume.
În ce țară în care a intervenit S.U.A. s-au bucurat oamenii de pace reală,
securitate, libertate și democrație? Irak, Siria sau Afganistan? Alianțele de
tip „clică” făcute în numele democrației, amestecul fără îndoială în afacerile
interne ale altor țări și chiar suprimarea în mod arbitrar a dezvoltării
normale a altor țări și a dreptului legitim al oamenilor la o viață mai bună
este mai nedemocratic decât orice altceva. Este autocrație, hegemonie și
totalitarism.
Mai multe țări și organizații, inclusiv
SUA, UE și Marea Britanie, au anunțat noi sancțiuni împotriva Rusiei pentru
acțiunile sale față de Ucraina. Există vreo circumstanță în care China ar
proceda la fel?
Hua Chunying:
Se pare că vă lipsesc cunoștințele de bază despre politica guvernului chinez.
Poziția noastră este că sancțiunile nu sunt niciodată mijloace fundamental
eficiente de a rezolva probleme. Ne opunem în mod constant tuturor sancțiunilor
unilaterale ilegale.
Potrivit datelor publicate de Trezoreria
S.U.A., utilizarea sancțiunilor de către SUA a crescut de zece ori în ultimii
20 de ani. Administrația anterioară a SUA a făcut până la 3.800 de desemnări de
sancțiuni, ceea ce înseamnă impunerea de sancțiuni de trei ori pe zi, în medie.
Din 2011, SUA au impus Rusiei peste 100 de sancțiuni. Cu toate acestea,
sancțiunile S.U.A. au rezolvat vreo problemă? Este lumea un loc mai bun din
cauza acelor sancțiuni? Se va rezolva problema Ucrainei datorită sancțiunilor
SUA asupra Rusiei? Securitatea europeană va fi mai bine garantată datorită
sancțiunilor S.U.A. asupra Rusiei? Sperăm că părțile relevante se vor gândi
serios la acest lucru și se vor strădui să rezolve problemele prin dialog și
consultare.
De asemenea, aș dori să subliniez că
sancțiunile unilaterale ilegale ale unor țări, inclusiv S.U.A, au cauzat
dificultăți grave economiei și mijloacelor de trai ale țărilor relevante. Când
se ocupă de problema Ucrainei și de relațiile cu Rusia, SUA nu trebuie să
prejudicieze drepturile și interesele legitime ale Chinei și ale altor părți.
În ceea ce privește Ucraina, ce rol a
jucat China în căutarea unei soluții la problema Ucrainei?
Hua Chunying:
În ceea ce privește problemele regionale, China este întotdeauna angajată să
promoveze pacea și negocierea și să joace un rol constructiv în căutarea unei
soluții pașnice a acestor probleme.
În ceea ce privește problema Ucrainei, în
ultimul timp SUA au trimis arme în Ucraina, stimulând creșterea tensiunile,
creând panică și chiar susținând conflictul. În contrast puternic, China a
făcut tot timpul un apel tuturor părților să respecte și să acorde importanță
reciprocă preocupărilor legitime de securitate ale celeilalte, să depună
eforturi pentru a rezolva problemele prin negociere și consultare și să salveze
în comun pacea și stabilitatea regională. Președintele Xi Jinping a subliniat,
într-o conversație telefonică cu președintele francez Emmanuel Macron din 16
februarie, că părțile relevante ar trebui să rămână la direcția generală a
reglementării politice, să utilizeze pe deplin platformele multilaterale,
inclusiv formatul Normandiei și să caute o soluționare cuprinzătoare a
problemei Ucrainei prin dialog și consultare. Consilierul de stat și ministrul
de externe Wang Yi a subliniat, de asemenea, în timp ce participa la un
eveniment special despre China, în cadrul celei de-a 58-a Conferințe de
Securitate de la München, că toate părțile ar trebui să-și asume cu seriozitate
responsabilitatea și să lucreze pentru pace, în loc să crească tensiunile, să
ațâțe panica sau să susțină războiul.
O întrebare cheie aici este ce rol a jucat
SUA, vinovata tensiunilor actuale din jurul problemei Ucrainei. Dacă cineva
continuă să toarne gaz pe flacără în timp ce îi acuză pe alții că nu fac tot
posibilul pentru a stinge focul, un astfel de comportament este în mod clar
iresponsabil și imoral.
Câteva instituții de presă americane
consideră că remarcile și poziția Chinei față de Ucraina contrazic principiul
respectării suveranității statului și integrității teritoriale pe care China îl
susține întotdeauna. Sunteți de acord?
Hua Chunying:
Poziția Chinei în problema Ucrainei este consecventă și rămâne neschimbată.
Remarcile Chinei sunt în concordanță cu
poziția noastră conform căreia problemele regionale ar trebui rezolvate prin
dialog și consultare. China susține întotdeauna obiectivitatea și corectitudinea,
susține pacea și justiția și își decide poziția pe baza fondului chestiunii în
cauză. Credem că toate țările ar trebui să soluționeze disputele internaționale
într-un mod pașnic, în conformitate cu scopurile și principiile Cartei O.N.U.
Cei care acuză China că încalcă principiul respectării suveranității statului
și integrității teritoriale în problema Ucrainei fie au motive ascunse, fie
sunt îndrumați greșit de declarații greșite.
Rațiunea și cauzalitatea sunt importante
atunci când încercați să înțelegeți lucrurile. Există un context istoric
complex în problema Ucrainei, iar situația actuală este rezultatul
interacțiunii multor factori complicați. Pentru a avea o înțelegere obiectivă a
situației și pentru a căuta o soluționare rezonabilă și pașnică, este necesar
să învățăm întreaga poveste despre problema Ucrainei și să abordăm în mod
corespunzător preocupările legitime de securitate ale celuilalt, pe baza
egalității și a respectului reciproc. Anumite țări ar trebui să se întrebe:
când S.U.A. au condus cinci valuri de expansiune N.A.T.O. spre est până la ușa
Rusiei și au desfășurat arme strategice ofensive avansate, încălcând
asigurările pe care le-a dat Rusiei, s-au gândit vreodată la consecințele
împingerii unei țări mari către colț?
În circumstanțele actuale, ușa către o
soluționare pașnică a problemei Ucrainei nu este complet închisă. Sperăm că
părțile relevante în cauză vor putea să rămână calme și raționale și să se
angajeze la o soluție pașnică prin negociere, în conformitate cu scopurile și
principiile Cartei O.N.U. China va continua să promoveze discuțiile de pace în
felul său. Salutăm și încurajăm toate eforturile dedicate promovării
soluționării diplomatice a problemei.
Președintele american Joe Biden a spus
într-un discurs că acțiunea Rusiei asupra Ucrainei este începutul unei invazii.
Am remarcat, de asemenea, că președintele Aleksandar Vučić al Serbiei a spus că
președintele Ucrainei ar trebui mai întâi să condamne agresiunea împotriva
Serbiei de către S.U.A., Regatul Unit și alte țări. Aveți vreun comentariu?
Hua Chunying:
Problema Ucrainei are un fundal istoric complicat. Situația actuală este
rezultatul interacțiunii mai multor factori. Am observat că partea rusă a spus
de multe ori că nu intenționează să înceapă un război împotriva Ucrainei și
este pregătită să dialogheze cu S.U.A. și părțile relevante cu privire la
aderarea Ucrainei la N.A.T.O.
Este de menționat că principiul
indivizibilității securității este inclus în preambulul Actului final de la
Helsinki din 1975, al Cartei de la Paris pentru o nouă Europă din 1990, al
Actului fondator privind relațiile reciproce, cooperarea și securitatea dintre
N.A.T.O. și Federația Rusă din 1997, Carta pentru Securitate Europeană adoptată
de O.S.C.E. la Istanbul în 1999 și preambulul Tratatului New Start din 2011,
printre altele. Cu toate acestea, în mod clar S.U.A nu și-au respectat
angajamentul. SUA nu dorește să se întâlnească cu Rusia la jumătatea drumului
atunci când Rusia propune să aibă un dialog cu SUA cu privire la inițiativa europeană
de garanții de securitate.
China crede întotdeauna că ar trebui să
existe o securitate comună, cooperantă și durabilă pentru toate țările, nicio
țară sau grup nu ar trebui să încerce să-și maximizeze interesele de
securitate, iar preocupările legitime de securitate ale Rusiei ar trebui luate
în serios și acțiunile adaptate conform. Am remarcat unele rapoarte care spun
că președintele Putin a spus că cea mai bună soluție este ca Ucraina să refuze
aderarea la N.A.T.O. și să rămână neutră. Părțile relevante, inclusiv Ucraina
și SUA, au spus că nu vor război. Acest lucru arată că există încă speranțe
pentru o soluționare pașnică a problemei Ucrainei. Cine a făcut nodul este
responsabil pentru dezlegarea lui. Sperăm ca toate părțile să poată exercita reținerea
și să rămână calme și cu ochii limpezi, să aprecieze importanța implementării
principiului securității indivizibile, să mențină deschisă ușa dialogului și să
se angajeze să atenueze situația, să rezolve divergențele și să salveze în
comun pacea prin negociere.
Ați menționat observațiile președintelui
Vučić. Am observat că mulți oameni cred că nu ar trebui să existe standarde
duble în problema respectării suveranității și integrității teritoriale a altei
țări. Mulți oameni întreabă S.U.A.: A respectat S.U.A. suveranitatea și
integritatea teritorială a Republicii Federale Iugoslavia când N.A.T.O. condusă
de S.U.A. a bombardat Belgradul? A respectat S.U.A. suveranitatea și
integritatea teritorială a Irakului atunci când a lansat atacuri militare asupra
Bagdadului sub acuzații nejustificate? A respectat S.U.A. suveranitatea și
integritatea teritorială a Afganistanului atunci când dronele americane au ucis
deliberat și fără motiv oameni nevinovați în Kabul și în alte locuri? A
respectat S.U.A. suveranitatea și integritatea teritorială a altor țări atunci
când au instigat revoluțiile colorate și s-au amestecat în afacerile interne
ale statelor din întreaga lume? Sperăm ca S.U.A. să ia aceste întrebări în
serios și să renunțe la standardele duble[1].
Aranjament grafic - I.M.
------------------------------------------------
[1] Sursa -
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/xwfw_665399/s2510_665401/202202/t20220224_10645282.html?fbclid=IwAR21BlfSntXMizm--jv3-MfFxL6PsbZnQ_fdf8AAUnz0usAtjgQ3GggYvro
- 24 februarie 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu