Pamfil
Șeicaru - jurist, ziarist, scriitor
Prof.
dr. Gheorghe Dumitraşcu
11
Mai 2022
S-a
născut la 18 aprilie 1894, Buzău. A decedat la 21 octombrie, 1980, Dachau, Germania
Distinsă
personalitate a jurnalisticii româneşti
Pamfil Şeicaru, acest mare jurnalist,
eseist, memorialist, prozator, politolog etc., este considerat cel mai important
gazetar al României Mari. El a rămas în istoria presei române a veacului XX ca
o personalitate distinctă în galeria „monştrilor sacri” ai scrisului şi
gazetăriei, pentru materialele tipărite şi articolele semnate, precum şi pentru
publicaţiile editate. Stăpân pe sine, intransigent, temeinic informat, Pamfil
Şeicaru a ştiut şi simţit evenimentele care se derulau în preajma sa, iar de
cele mai multe ori a trăit chiar în mijlocul lor. Pentru articolele sale
virulente, uneori folosind un limbaj agresiv, în care arăta puterea corosivă a
verbului său şi datorită căruia îşi va face, deopotrivă, prieteni şi duşmani
intoleranţi, va deveni o personalitate de temut printr-o perseverenţă rar
înâlnită de a nu renunţa, în niciun chip, la crezul său profesional de a-şi
sluji cu cinste şi înţelepciune ţara, indiferent de sistemul politic impus şi
adoptat în conjuncturi internaţionale păguboase pentru România.
Pe bună dreptate se spune că activitatea
sa publicistică nu a fost între cele mai comode pentru autorităţi[2], iar
numeroasele articole au fost „cenzurate”, deoarece se spuneau adevăruri
constatate prin fapte în cele mai controversate probleme ce ţineau de
moralitatea societăţii şi de existenţa statului român.
Curajos din fire şi convins de adevărul
spus în scrierile sale, a şocat profund, dar a nemulţumit pe mulţi „adversari”,
fiind atacat cu cinism în anii interbelici: „omul cu o mie de feţe”, „şacalul”,
„afaceristul”, „adevărat rechin al presei” etc.[2], erau frecvente etichetări
pornite din ură şi patimi de la confraţii săi.
Întotdeauna a dovedit curaj în exprimarea
opiniilor sale pornite de la realităţile istorice şi cotidiene. De aici, una
dintre trăsăturile esenţiale ale personalităţii sale, care s-a reflectat într-o
permanentă curiozitate intelectuală şi informare temeinică asupra a tot ceea ce
se publica în ţară, asupra mersului întregii societăţi româneşti în noile
condiţii impuse de un sistem anacronic pe care l-a condamnat continuu.
Marele gazetar a fost şi a rămas constant
un adevărat iubitor al ţării sale afirmând, deseori, că pe el îl interesa
„steagul ţării, indiferent cine-l ţine”[3], iar datoria sa era să sporească
interesul ţării sale în lume şi să servească, pe măsura posibilităţilor, ţara
şi „nu partidul comunist”, iar dacă într-adevăr, comuniştii din Republica
Populară Română luptă pentru prosperitatea şi independenţa ţării, el, pe o cale
diferită, luptă pentru acelaşi lucru. În ţară sau în exil, Pamfil Şeicaru nu
şi-a denigrat patria niciodată. El făcea o diferenţă fundamentală între ţara
veşnic dragă lui şi regimul politic trecător. Numai înţelegând acest aspect vom
ajunge la esenţa personalităţii sale, altfel ne vom rătăci în explicaţii
colaterale, neconvingătoare.
S-a remarcat şi ca un vizionar strălucit
al cursului politicii autohtone şi europene, iar predicţiile şi sentinţele sale
au fost confirmate de evenimentele postbelice. A fost singurul ziarist român
care, în 1939, „a prezis că faimoasele garanţii franco-britanice aveau să se
dovedească fără valoare[4]”.
În scrierile sale găsim vizionarismul său,
mai ales în scrisorile adresate prietenilor, în diverse articole, în
memorialistică dar şi în obsesia ce l-a urmărit toată viaţa – anticomunismul,
antirusismul, antistalinismul. El vedea distrugerea imperiului sovietic pornind
de la cauze interne ale sistemului, prin explozia naţionalităţilor care va
disloca imperiul. Era convins că atunci când ţara noastră va fi din nou liberă
„multă vreme va fi sub ameninţarea tăcută şi vicleană a «radioactivităţii
reziduale a regimului comunist», în forme pe care noi nu le putem bănui, de al
căror caracter oamenii nu-şi vor da seama”[5].
În istoria presei româneşti el figurează
la loc de cinste cu privire la polemica pe care a purtat-o, în paginile
„Curentului”, cu comentatorul britanic Wichman Steed, care, prin interviurile
sale în emisiunile postului de radio B.B.C., inducea în eroare opinia publică
românească asupra raţiunii participării României la un război pe care nu şi-l
dorise[6].
Pamfil Şeicaru a fost un politolog subtil,
perspicace, având o intuiţie superioară, cu o agerime a minţii deosebită în a
descifra sensul mişcărilor în marea politică internă şi internaţională; el a
arătat consecinţele acestei evoluţii în viitor. A fost întotdeauna echilibrat,
nu a făcut niciun fel de politică de partid, nu a simpatizat cu niciunul dintre
partidele existente în perioada interbelică şi nici în exil, unde şi-a păstrat
statutul de exilat. În relaţiile cu cei din jurul său - îi era prieten oricine
-, român sau orice personalitate care acţiona sau sprijinea interesele ţării şi
nu pe cele proprii.
Doi dintre colaboratorii săi apropiaţi,
Ion Dimitrescu şi Ion Bociolla, cu toate că deseori erau în „divergenţe” de
idei, aveau să schiţeze, mai târziu, fiecare în parte, portretul lui Pamfil
Şeicaru.
„În directorul şi animatorul ziarului -
nota Ion Dimitrescu - am regăsit un soldat călit în viforoase epopee, tot atât
cât prin talent, pentru mine era zămislită autoritatea lui din consacrările
severe ale tranşeei. Un combatant cu toate încruntările, năpustirile şi generozităţile
luptătorilor oţeliţi în patetica aventură. Un camarad născut să trăiască în
permanentă intimitate cu colaboratorii reuniţi în fidelă şi însufleţită
patrulă”[7].” Admiraţia sinceră faţă de directorul „Curentului” era creionată
simplu şi de Ion Biciolla: „N-avem timp să îmbătrânim. Pamfil Şeicaru nu ne dă
timpul necesar să îmbătrânim, creatorul de evenimente creează tinereţe în noi.
Şi merge înainte”[8].
În schimb, unii colegi de breaslă, şi nu
numai ei, l-au stigmatizat cu toată vehemenţa şi puterea talentului lor. Orbiţi
de ură şi patimi personale, adversarii de mare clasă nu i-au recunoscut,
printre defecte inerente, calităţile superioare – îndeosebi marele merit al lui
Pamfil Şeicaru, acela de a transforma, în perioada interbelică, presa, într-o
instituţie de temut, a patra putere în stat, alături de corpurile legislative,
juridice şi executive. I-au atribuit diferite porecle, dar şi invective, cum
este cea cu „etajul şi şantajul”, care sună a injurie (blasfemie).
Marele gazetar, printr-o muncă
istovitoare, perseverentă şi tenace, a creat un stil şi o epocă în publicistica
românească, a ridicat ştacheta jurnalisticii creative, fiind neutral,
echilibrat, dar persuasiv. Pe aceste fundamente, el a cunoscut în România o
glorie de 24 de ani şi a trăit în exil 35, iar aceşti ultimi ani au fost pentru
el atât un infern cât şi un purgatoriu. Aceste coordonate ale drumului parcurs
fac din Pamfil Şeicaru una dintre figurile proeminente, nu numai ale
ziaristicii, ci şi ale culturii noastre dintre cele două războaie mondiale,
care a creat o operă cu rădăcini adânci în perenitatea culturii româneşti.
În ţară sau în străinătate, marele tribun
al jurnalisticii româneşti are o susţinută activitate de analist în perspectiva
istorică a vieţii politice din ţara sa, precum şi de comentator al vieţii
literare curente, cenzurând abdicările morale şi politice ale marilor figuri
ale epocii anterioare, care s-au raliat – uneori cu entuziasm – noii puteri.
O
biografie interesantă şi o activitate publicistică ieşită din comun
Analiza vieţii şi activităţii lui Pamfil
Şeicaru este percepută astăzi cu mai multă obiectivitate, iar „tribunul”
jurnalisticii româneşti este recunoscut ca un ziarist şi istoric prodigios al
trecutului naţional din veacul XX, cunoscător profund şi comentator avizat şi
plin de fineţe al faptelor analizate.
Numele adevărat al lui Pamfil Şeicaru era
Pamfil Popescu. Din momentul în care intră în activitatea gazetărească renunţă
la numele său, considerându-l a fi prea comun şi începe să scrie sub numele de
Şeicaru. Cursurile gimnaziale le-a urmat la Tecuci, iar cele liceale în Bârlad,
după care, în 1914, se înscrie la Facultatea de Drept a Universităţii
București. Din cauza războiului îşi va întrerupe studiile pe care le reia
ulterior, după 1918.
Se distinge în luptele din munţii
Oituzului (27-29 august 1917), din Primul Război Mondial, ca sublocotenent, iar
pentru faptele sale de vitejie este decorat de către Regele Ferdinand cu
Ordinul „Mihai Viteazul” în rang de cavaler, iar din partea generalului francez
Berthelot primeşte decoraţia „La Croix de Guerre”.
Marcat de dezastrele materiale şi umane
pricinuite de război, debutează în cariera sa de ziarist printr-o serie de
publicaţii, începând din 1919 şi până în 1924, mai întâi la București, la revista
„Hiena”, publicaţie antiguvernamentală, apoi la Cernăuţi, când, la solicitarea
expresă a celebrului Iancu Flondor – liderul românilor bucovineni – conduce
împreună cu Cezar Petrescu gazeta „Bucovina” (1920) militând prin scris la
perfectarea unirii cu Ţara, în toate domeniile constituţionale, a tuturor
regiunilor istorice româneşti, urgisite de atâtea secole de străinătate
(Basarabia, Bucovina, Transilvania).
Revine în Capitală (ian. 1920) şi va lucra
ca director al cotidianului „Ora” iar din mai 1923, face parte din comitetul de
redacţie al revistei „Gândirea”. După un deceniu (1924-1934) colaborează şi la
„Cuvântul” cât şi la mai multe publicaţii printre care „Patria”, „Dimineaţa”
sau „Adevărul”. Se căsătoreşte cu Constanţa Pătraşcu, cu care va avea o fetiţă,
Viorela, bucurânu-se, în tot restul vieţii, de o căsnicie fără cusur. Precizăm
că, după război, pământul petrolifer moştenit de la bunicii paterni şi materni,
i-a oferit lui Pamfil Şeicaru baza materială pentru a întemeia Societatea
Anonimă „Curentul”, al cărei unic acţionar, iniţial, a fost doar el.
Apariţia ziarului „Curentul” (11 ianuarie
1928), avându-l pe frontispiciu ‒ cap de ziar, ca director, pe însuşi Pamfil
Şeicaru, constituie o etapă însemnată în perioada existenţei sale publicistice
şi de deplină maturitate profesională şi socială. În acest ziar, sub titlu,
stau scrise trei propoziţii scurte afirmative şi una interogativă, în loc de
program: „Nu începem. Continuăm. Programul nostru? Nici unul n-am împlinit 40
de ani[9]”.
Între marile responsabilităţi avute, fie
ca ziarist, ca deputat independent (1928, 1931, 1935), fie în alte funcţii de
răspundere (Preşedinte al Societăţii Ziariştilor Români, membru în comitetul de
conducere al Societăţii Române de Radio ş.a.) a detestat, în articolele şi
editorialele sale, ca nimeni altul, oportunismul, demagogia şi politicianismul,
fiind apărătorul cauzei celor mulţi.
În toţi anii în care a apărut ziarul
„Curentul” – una dintre cele mai cunoscute publicaţii din ţară – tonul
articolelor sale şi-a păstrat vehemenţa/ virulenţa, înfăţişând mersul
societăţii româneşti cu bunele şi relele inerente. În aceşti ani, Pamfil
Şeicaru, artizanul cotidianului, şi-a dovedit spiritul de iniţiativă
organizatorică, prin ridicarea edificiului propriu al ziarului, numit Palatul
„Curentul” din str. Domniţa Anastasia,
din Capitală.
Rămâne la conducerea ziarului, formându-şi
o echipă de adevăraţi profesionişti, până în vara anului 1944, când pleacă din
ţară. Mesajul pe care îl lasă în momentul plecării de la ziarul „Curentul”,
este unul sincer şi plin de demnitate. „Lupta mea încetează. Nu mai am nimic de
retractat, nimic de repetat, dintr-o lume străbătută de dogoarea unei
convingeri. Dacă lupta a fost pierdută, nu înseamnă că a fost nedreaptă cauza.
Aş vrea ca evenimentele să-mi dovedească netemeinicia temerilor mele şi fericit
aş fi, chiar cu preţul unei existenţe pribege pentru restul vieţii, să nu fi
avut dreptate, şi o colaborare cu Rusia sovietică să fie posibilă, România
păstrându-şi întreaga ei suveranitate. Lupta mea încetând, nu mai am niciun
rost de a conduce mai departe « Curentul »[10]”.
Pamfil Şeicaru, care a fost întotdeauna un
critic fervent al Rusiei sovietice, părăseşte România la 10 august 1944,
înainte de apropierea armatei sovietice de graniţele ţării natale, fiind trimis
de Ion Antonescu în Spania pentru a tatona terenul, pe plan diplomatic, în
vederea ieşirii României din război, precum şi pentru a asigura, în condiţiile
iminentei ocupări militare a ţării de către sovietici, propaganda în favoarea
intereselor naţionale[11].
Plecat din ţara sa, în care se instalase
noul regim prosovietic, a fost judecat de Tribunalul Poporului (22 mai - 4
iunie 1945) şi condamnat la moarte în contumacie. Sentinţa ce rezultă din
rechizitoriul procurorului, de fapt al acuzatorului public din 1945, care a
judecat şi marile procese ale celor mai importanţi ziarişti din România şi care
nu era altcineva decât Alexandra Sidorovici, viitoare soţie a lui Silviu
Brucan, anunţa că Pamfil Şeicaru este acuzat de „crimă pentru dezastrul ţării”,
„săvârşirea unei crime de război” prin faptul că a părăsit teritoriul naţional
şi s-a pus în slujba inamicului[12].
Sentinţa n-avea să fie adusă la
îndeplinire niciodată, întrucât condamnatul a rămas în exil.
Exilul
şi opera sa
Departe de ţară multă vreme, s-a aflat
într-o situaţie financiară la limita existenţei. Locuia într-un mic apartament
mobilat, la periferia Madridului, în condiţii modeste. A trăit, la început,
ajutat de prieteni devotaţi şi dezinteresaţi, ca şi ulterior, întrucât nu a existat
între românii care au părăsit pământul natal vreo uniune naţională de suflet şi
de fonduri patriotice. Fie în Spania, fie în Germania, Pamfil Şeicaru a făcut
notă discordantă cu cei din diaspora românească, limitându-se la câteva
legături cu persoane dispuse să militeze consecvent pentru binele ţării natale.
În exil va scrie şi publica – în franceză, germană, română - cărţi, studii şi
articole şi va prelua sensul moral al apărării conştiinţei de sine a neamului
nostru.
Prin intermediul unei abordări în plan
exclusiv istoric a problematicii româneşti, Pamfil Şeicaru şi-a alcătuit, în
anii săi de pribegie, o întreagă operă memorialistică şi de exegeză politică
prin cărţi precum cele despre Istoria partidelor politice în România (1958),
Istoria Partidului Naţional, Ţărănesc şi Naţional-Ţărănesc, vol. I şi II -
apărute la Editura „Carpaţi” din Madrid în 1968, sau monografiile ce discută
„Unirea naţională”, „Ideea forţă a României” (1959) sau cea a lui Octavian Goga
- raportat doar la poezie şi politică.
Tot în această vreme termină romanul
„Vulpea roşcată” care constituie un aspru rechizitoriu la adresa Monarhiei,
afacerismului şi imoralităţii Regelui Carol al II-lea şi Elenei Lupescu
(Duduia) şi condamnă unele aspecte ale politicii româneşti[13]. Studiile-portret
consacrate unor personalităţi ca Nicolae Iorga, A.C. Cuza, C. Stere, Ion
Mihalache ş.a., fără a mai aminti de sinteza sa asupra Istoriei presei
româneşti, au izvorât toate din conştiinţa necesităţii adoptării condiţiei de
martor, din convingătoarea senzaţie a regăsirii sensului profund al trăirii
asumate a istoriei. „Eram obligat să încerc să fac un tablou al acestei epoci
de frământări cu încleştări şi pasiuni dezlănţuite, de idei antagoniste, de
tendinţe opuse una alteia şi, mult mai puţin, de interese materiale. Martor al
acestei epoci prin profesia mea de gazetar, indirect, am participat la toate
evenimentele care s-au succedat din 1913, astfel că pot aduce, de bună seamă, o
contribuţie utilă pentru istoricii de mâine. Profesia mi-a înlesnit relaţii,
cunoaşterea a ceea ce se peterece în culisele vieţii politice, aşa cum am
cunoscut şi regizorii spectacolului, care aveau o mare grijă şi interes să nu
fie descoperiţi”[14].
Aşadar, era un participant la istorie şi
un moralist al ei, un gazetar-conştiinţă dispus să-şi atenueze chiar violenţele
limbajului temperamental pătimaş, uneori nedrept, numai să servească adevărului
care să îndrepte ţara spre echilibru şi progres. În articolele sale, se
manifestă constant printr-o atitudine antirusească şi acuzaţii la adresa
politicienilor români, dar şi faţă de cei occidentali, pentru faptul că ignoră
cunoaşterea şi caracteristicile de manifestare ale acestui imperiu.
Constată cu amărăciune că atenţia elitei
intelectuale româneşti, fiind îndreptată spre Occident, ignoră continuu
mişcările de idei ce frământă lumea politică a imperiului vecin şi și aceasta
nu gândește la măsuri preventive proprii pentru asigurarea existenţei statului
român în faţa pericolului răsăritean. Pe acest fond, criticile lui Pamfil
Şeicaru la adresa Occidentului, care îmbrăţişa autoliniştirea faţă de imperiul
rus, i-au atras încă de la începutul exilului în Spania, multe neplăceri şi
destule inconveniente.
„Duşmanul nostru natural” - cum fusese
denumită Rusia de către Take Ionescu într-un articol apărut în 1900, pentru
Pamfil Şeicaru constituia un nou motiv pentru a atenţiona şi el politicienii
români despre pericolul rusesc în eseul „Rusia, « Duşmanul natural » al
României”. Prin acest eseu se demonstrează că Rusia este un stat, prin natura
lui, cuceritor, militarist, fiind un factor periculos care îşi revendică
dreptul de a conduce destinele lumii. Take Ionescu îl apreciază ca pe un
adevărat vizionar, iar previziunile sale îşi păstrează neştirbită valabilitatea
lor politică care şi „azi, rămân de o dramatică actualitate, ca un strigăt de a
veghea: « Naţie, ia seama, duşmanul stă la pândă »[15]!
Aceeaşi pecete spirituală o întâlnim şi în
cartea sa „România în marele război”, unde Pamfil Şeicaru aduce mărturii şi
citează abundent, adună tot ce acumulase din lecturile sale şi înfăţişează tot
la ceea ce a fost martor şi participant, afirmând că noua sa carte „nu mai este
a mea, ci e o pledoarie pentru cauza ţării mele”[16], faţă de o ţară care se
dovedise cât se poate de ingrată faţă de el aruncându-i anatema de condamnat la
moarte.
Cunoscând prea bine atitudinea
neprietenească a iredentismului maghiar din străinătate faţă de români, în plan
istoric şi teritorial, autorul înţelege să reacţioneze, prin această carte,
împotriva propagandei revizioniste din Occident, arătând că, „începând din
1966, ungurii din exil, finanţaţi de guvernul de la Budapesta, duc o campanie
revizionistă pe tema „Transilvania - o problemă europeană”. El ia atitudine
faţă de această campanie şi prin alte articole, folosind argumentele necesare
pentru a demonstra netemeinicia acestor „obsesii” dăunătoare relaţiilor de bună
vecinătate ale celor două popoare.
Vizita
în ţară a lui Pamfil Şeicaru cu aprobarea lui Nicolae Ceauşescu
În
exil, Pamfil Şeicaru, marele gazetar interbelic, anticomunist, antisovietic,
susţinător al regimului lui Ion Antonescu şi al războiului împotriva U.R.S.S.,
continuă activitatea publicistică într-un alt mediu, dar pe aceleaşi coordonate împotriva sistemului sovietic
totalitar.
El era considerat de serviciile secrete
româneşti unul dintre cei mai periculoşi duşmani din rândurile exilului
românesc. Cu toate acestea, el a avut întotdeauna o atitudine favorabilă faţă
de ţara natală.
Cu timpul, studiind mai atent şi
informându-se mai temeinic despre starea ţării, constatând şi modul exagerat în
care era tratată chiar de unii conaţionali, dar mai ales, observând atitudinea
antiromânească pe care o prezenta emigraţia maghiară, niciodată nu-şi ascundea
afecţiunea şi respectul faţă de neamul şi ţara sa. Această atitudine el o
explică lapidar, dar convingător: „Regimurile politice sunt trecătoare şi pline
de păcate. Pământul natal este etern”[17].
Informat că este o personalitate cu mare
influenţă în exil, Nicolae Ceauşescu, încă de la venirea sa la conducerea
statului român, urmărea cu mare interes operaţiunea declanşată de securitate
pentru a obţine o atitudine mai binevoitoare a lui Pamfil Şeicaru faţă de regimul
socialist totalitar.
Ca dovadă a acestui interes, de necrezut
pentru şeful statului român, aprobă în 1966, graţierea lui Şeicaru, deoarece
marele gazetar solicitase acest lucru în cadrul discuţiilor pe care le avusese
cu agenţii speciali trimişi de la București[18]. El promite o atitudine de
sprijin pentru ţară în străinătate, dar, în niciun caz, a regimului existent.
Dorul nestăvilit de ţara sa îl va
determina să facă demersurile necesare pentru ca vizita sa în ţară să aibă un
caracter particular, pentru a se evita orice fel de speculaţii venite din
partea unora din ţară, dar mai ales a unor conaţionali din diaspora, care
criticau atitudinea publicistică moderată din acei ani, acuzându-l că a
pactizat cu regimul socialist. A solicitat, totodată, să se analizeze
posibilitatea unei întrevederi neoficiale cu Ceauşescu „pentru a-l cunoaşte
personal şi a-i împărtăşi unele opinii[19]”.
Vizita s-a desfăşurat în perioada 20-28
august 1977, cu sprijinul Securităţii, păstrându-se o absolută discreţie.
Reuşeşte să-şi vadă rudele şi fostele proprietăţi din Ciorogârla – unde avusese
şi un conac, apoi pe litoral, la Mangalia, unde deţinuse o proprietate cu
viţă-de-vie, pe care ţinea mult să o revadă. În Capitală, este încântat de
construcţiile ridicate.
Împrejurările fac să participe în Piaţa
Aviatorilor, urmărind discret din tribuna oficială, la festivităţile organizate
pentru sărbătorirea zilei de 23 august 1944. Deşi i se promisese să aibă o
întâlnire cu N. Ceauşescu, acesta nu l-a primit în audienţă, însă discuţiile
s-au purtat cu o personalitate de încredere, de prim rang. Întreaga vizită s-a
desfăşurat în cel mai strict secret, fără ştirea publicului, în mod
conspirativ.
La încheierea vizitei, Pamfil Şeicaru a
mulţumit celor doi însoţitori pentru tot ce s-a făcut pentru el spunând: „Nu
speram că voi mai avea posibilitatea să revăd meleagurile atât de dragi mie.
M-aţi ajutat să-mi alin dorul care mă mistuia. Acum pot să închid ochii
liniştit”[20].[a]
Întorcându-se în Germania, trei ani mai
târziu, la 21 octombrie 1980, la vârsta de 86 de ani, a trecut în nefiinţă,
departe de ţara îndrăgită, părăsit de proprii confraţi. Corpul neînsufleţit a
fost înhumat la Cimitirul din Dachau, în Germania, pe fostul teren unde a
funcţionat lagărul nazist antisemit.
Alături de alte persoane apropiate, a fost
prezent la înmormântare Prim- ministrul Bavariei, Franz Iosif Strauss care l-a
omagiat cu admiraţie, într-un mesaj, descriindu-l pe Pamfil Şeicaru drept „un
patriot român şi un eminent ziarist român. Moştenirea pe care a lăsat-o
compatrioţilor săi este lupta pentru dreptate, omenie şi pace”[21]”.
După 11 ani, la 17 februarie 1991, ultimii
fideli spirituali în viaţă şi rudele i-au adus şi reînhumat rămăşiţele
pământeşti la Cimitirul „Sfânta Vineri” - Griviţa, București, cu ceremonie
religioasă, iar în octombrie 2005, acestea au fost așezate în cripta special
amenajată în pridvorul mănăstirii „Sfânta Ana”, pe care el nu doar că a construit-o,
ci de care s-a și legat puternic sufletește, fiind zidirea prin care și-a
împlinit promisiunea față de divinitate.
Privite în ansamblu, viaţa şi opera lui
Pamfil Şeicaru nu pot fi izolate de contextul cultural românesc care l-a format
intelectual şi spiritual.
Departe de ţară, condamnat la moarte, ani
de zile hulit, el a rămas credincios acestor valori şi ţării sale. Prin tot
ceea ce a scris dovedeşte o reală, o autentică trăire a ideii naţionale
româneşti, şi, în orice context sau conjunctură politică ar fi fost, până şi
cei mai aprigi adversari nu au putut să nu recunoască forţa de excepţie a
„condeiului” său, marele său talent ziaristic, capacitatea de a înţelege
evoluţia evenimentelor politice cu un ceas mai devreme.
Indiferent ce se va mai spune despre
Pamfil Şeicaru, el a fost un ziarist cu demnitate, cu o gândire independentă,
dominant şi influent şi, de aceea, de temut.
Notă - Apărut în volumul „Oameni și
fapte din istorie - Stuudii și articole”, Râmnicu Vâlcea, Ed. IntolPress,
p2021, p.182-191.
-----------------------------------------------------
[1]
Mihai Pelin, Opisul migraţiei politice. Destine în 1222 de fişe alcătuite pe
baza dosarelor securităţii, Editura
Compania, 2002, pp. 314-816.
[2]
Florian Bichir, Un condei de geniu strivit între două date: 23 august 1944 - 23
august 1977, Pamfil Şeicaru solicită audienţa lui Ceauşescu, în: „Historia”, an
XII, nr. 126, iunie 2012, p. 14.
[3]
Florian Bichir, op. cit., p. 21.
[4]
Mihai Pelin, op. cit., p. 314; Florian Bichir, op. cit., p. 14.
[5]
Pamfil Şeicaru, Rusia „Duşmanul natural” al României (eseu), în: „Historia”, an
XIV, nr. 147, aprilie 2014, pp. 15-24.
[6]
Mihai Pelin, op. cit., p. 314.
[7]
Dimitrescu Ion, Animatorul, echipa, trofeele, în: „Curentul”, an XI, nr. 357,
10 ianuarie 1938, p. 11.
[8]
Ion Beciolla, Idem, p. 12.
[9]
Mircea, Colosenco, Ziaristul total: Pamfil Şeicaru (18 aprilie 1894 – 21
octombrie 1980), în: „România literară”, nr. 27-28/23 iunie 2017, p. 22-23.
[10]
Florian Bichir, op. cit., pp. 12-29.
[11]
Gheorghe Buzatu, Un veac de “Tiranie Epistolară”, virtuţi şi limite. Cazul
Pamfil Şeicaru, în: „Historia”, an VIII, nr. 78, iunie 2008, p. 54.
[12]
Dinu Zamfirescu (coord.), Pamfil Şeicaru comemorat la INMER, în: revista
„Caietele Inmer”, anul III, nr. 7, decembrie 2006, pp. 47-63.
[13]
Pamfil Şeicaru, op. cit., p. 17.
[14]
Pamfil Şeicaru, Rechizitorii, prefaţă de N. Florescu, Editura “Jurnalul literar”,
1996, p. 12.
[15]
Pamfil Şeicaru, Rusia „Duşmanul natural” al României (eseu), în: „Historia”, an
XIV, nr. 147, aprilie 2014, pp. 15-18.
[16]
Pamfil Şeicaru, op. cit., p. 18.
[17]
Florian Bichir, op. cit., p. 29.
[18]
Nicolae Sporiş, Pamfil Şeicaru: Întoarcerea la izvoare, în: “Vitralii – lumini
şi umbre”, anul II, nr. 5, decembrie, 2010, pp. 87-92.
[19]
Nicolae Sporiş, op. cit., p. 89.
[20]
Nicolae Sporiş, op. cit., p. 92; Ion Ioniţă, Pamfil Şeicaru – Nicolae
Ceauşescu, cine a câştigat?, în: „Historia”, anul XII, nr. 126, iunie 2012, p.
15.
[21]
Mircea, Colosenco,
--------------------------------------------------
[1]
Mihai Pelin, Opisul migraţiei politice. Destine în 1222 de fişe alcătuite pe
baza dosarelor securităţii, Editura
Compania, 2002, pp. 314-816.
[1]
Florian Bichir, Un condei de geniu strivit între două date: 23 august 1944 - 23
august 1977, Pamfil Şeicaru solicită audienţa lui Ceauşescu, în: „Historia”, an
XII, nr. 126, iunie 2012, p. 14.
[1]
Florian Bichir, op. cit., p. 21.
[1]
Mihai Pelin, op. cit., p. 314; Florian Bichir, op. cit., p. 14.
[1]
Pamfil Şeicaru, Rusia „Duşmanul natural” al României (eseu), în: „Historia”, an
XIV, nr. 147, aprilie 2014, pp. 15-24.
[1]
Mihai Pelin, op. cit., p. 314.
[1]
Dimitrescu Ion, Animatorul, echipa, trofeele, în: „Curentul”, an XI, nr. 357,
10 ianuarie 1938, p. 11.
[1]
Ion Beciolla, Idem, p. 12.
[1]
Mircea, Colosenco, Ziaristul total: Pamfil Şeicaru (18 aprilie 1894 – 21
octombrie 1980), în: „România literară”, nr. 27-28/23 iunie 2017, p. 22-23.
[1]
Florian Bichir, op. cit., pp. 12-29.
[1]
Gheorghe Buzatu, Un veac de “Tiranie Epistolară”, virtuţi şi limite. Cazul
Pamfil Şeicaru, în: „Historia”, an VIII, nr. 78, iunie 2008, p. 54.
[1]
Dinu Zamfirescu (coord.), Pamfil Şeicaru comemorat la INMER, în: revista
„Caietele Inmer”, anul III, nr. 7, decembrie 2006, pp. 47-63.
[1]
Pamfil Şeicaru, op. cit., p. 17.
[1]
Pamfil Şeicaru, Rechizitorii, prefaţă de N. Florescu, Editura “Jurnalul
literar”, 1996, p. 12.
[1]
Pamfil Şeicaru, Rusia „Duşmanul natural” al României (eseu), în: „Historia”, an
XIV, nr. 147, aprilie 2014, pp. 15-18.
[1]
Pamfil Şeicaru, op. cit., p. 18.
[1]
Florian Bichir, op. cit., p. 29.
[1]
Nicolae Sporiş, Pamfil Şeicaru: Întoarcerea la izvoare, în: “Vitralii – lumini
şi umbre”, anul II, nr. 5, decembrie, 2010, pp. 87-92.
[1]
Nicolae Sporiş, op. cit., p. 89.
[1]
Nicolae Sporiş, op. cit., p. 92; Ion Ioniţă, Pamfil Şeicaru – Nicolae
Ceauşescu, cine a câştigat?, în: „Historia”, anul XII, nr. 126, iunie 2012, p.
15.
[1]
Mircea, Colosenco,
[a]
Nicolae Sporiş, op. cit., p. 92; Ion Ioniţă, Pamfil Şeicaru – Nicolae Ceauşescu,
cine a câştigat?, în: „Historia”, anul XII, nr. 126, iunie 2012, p. 15.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu