luni, 1 ianuarie 2024

Gheorghe Constantin Nistoroiu - Alteța Sa regală – CALUL (partea I-a)

 



Alteța Sa regală – CALUL

(partea I-a)

 

   Dintre toate animalele patrupede create,

   CALUL este cea mai aristocrată ființă! 

                    (VALAHIEL Monahul)

  

     Doamne, cât de minunat este zborul în lupta pentru Neam al Calului nostru carpatin!

     Calul pare să fi atins măreția Cavalerului Trac, vitejia Eroului valah, jertfa Martirului carpatin, suișul înaripat al zeului Mithra și urcușul serafic cu caleașca la Cer a Sfântului Ilie Tesviteanul!

      În istoria omenirii soarta Calului e intrinsec legată de destinul Omului, respectiv al Călărețului: fie țăran, ostaș, amazoană, rege, nobil, împărat, cavaler, general, haiduc ori sfânt.

   Calul a fost hărăzit de Dumnezeu, Omului creat, pentru diversitatea vieții, armonie, familie, carieră militară, eclesială, princiară, monarhică, martiriu, urcuș mistic, serafic, prin inteligență, fidelitate, curaj, rezistență, eleganță, apărare, ajutorul de toate zilele, basm, baladă, folclor etc.

   Calul a fost partenerul de muncă, camaradul de luptă, de retragere, de biruință, prietenul de ceremonial, de nuntă, de încoronare, de înmormântare, de reprezentare iconografică.

   Prima mare, regală cucerire a Omului în istorie a fost îmblânzirea mândrului și nobilului armăsar, stabilindu-se o legătură de filiație Calcălăreț, de care se va lega soarta și destinul lor în vâltoarea vieții, a luptelor și în gloria biruințelor. Calul și călărețul trebuie să aibe multe virtuți în comun: agerime, instinct, curaj, risc, intuiție, putere, însuflețire, stăpânire de sine, asumarea riscului, neîngenunchere în fața primejdiei, strălucire, măreție pe calea triumfală etc.

   Deseori, în lupte, prigoane, Calul i-a salvat viață stăpânului, contribuind la birunța încercărilor.

   Alteța Sa regală–Calul e nobila făptură ce renunță la sine și se jertfește pentru stăpânul său!

   Calitățile cele mai dezvoltate ale Calului au fost instinctul și fidelitatea față de stăpân. În antichitate Calul alb a fost atributul profetului pelasg Apollo. Mitologia ni-l înfățișează pe zeul Mithra urcând la cer în carul soarelui, precum profetul Ilie, al aceleiași seminții pelasge care s-a înalțat la ceruri într-un car de foc tras de bidivii săi cu aripile ca văpaia. (4 Regi, 23,11)

   În curgerea istoriei ne întâlnim și cu Steaua INOROGULUI – Licorna albă, ca simbol al fastului, al purității și al puterii. În China antică, Inorogul era emblema regală, imperială, simbolizând virtuțiile monarhice. Prin cornul său din mijlocul frunții, simbolizează, „ săgeată spirituală, rază solară, sabia lui Dumnezeu... În iconografia creștină, o reprezintă pe Fecioara Maria adumbrită de Duhul Sfânt... În evul mediu devenise simbolul încarnării Cuvântului lui Dumnezeu în sânul Fecoarei Maria.” (Bertrand dAstorg, Le Mythe de la dame a la licorne, Paris, 1963)

   Alteța Sa-Calul alb, fiind imaginea frumuseții desăvârșite este simbolul măreției patrupede!

   Calul alb, în general, aparține Cavalerului, Eroului, Cuceritorului, precum și la alegerea de papă, care acorda privilegiu unui prinț sau unui monarh de a-i ține calul de frâu, în veșminte pontificale, plimbat prin Cetatea eternă, sub aclamațiile unei mulțimi pestrițe și derutate.     

   Calul alb este un cal de ceremonie folosit de un prinț la încoronarea ca rege sau de un rege la încoronarea ca împărat ori de un Sfânt când primește Coroana veșniciei de la Împăratul Hristos, precum Marele Mucenic dac Gheorghe – purtătorul de biruință și alți Sfinți.

   Calul alb este în mod expres călărit de Cel numit Credincios și Adevărat, respectiv de Împăratul HRISTOS, însoțit de îngerii Săi, călări pe cai albi, în viziunea getului Apostol Ioan. „Și am văzut cerul deschis și iată un Cal alb, și Cel ce ședea pe el se numește Credincios și Adevărat și judecă și războiește întru dreptate. Iar ochii Lui sunt ca para focului și pe capul Lui sunt cununi multe și are nume scris pe care nimeni nu-l înțelege, decât numai EL. Și este îmbrăcat în veșmânt stropit cu sânge și numele Lui se cheamă: Cuvântul lui Dumnezeu. Și oștile din cer veneau după EL, călare pe cai albi, purtând veșminte de vison alb, curat... Și pe haina Lui verde și pe coapsa Lui are nume scris: ÎMPĂRATUL Împăraților și DOMNUL Domnilor.” (Apocalipsa 19, 11-16)

 La Întrarea triumfală în Ierusalim, Mântuitorul Iisus Hristos călărea un asin alb, neprihănit, în semn de smerenie. La a Doua Venire, Mântuitorul Hristos pogoară pe un cal alb, ca autoritate imperială, absolută. În Catedrala Auxerre, o frescă tăiată de o cruce ortodoxă Îl înfățișează, în mijloc, pe Hristos călare pe un cal alb. EL ține în mâna dreaptă un sceptru regal verde, semnificând puterea imperială asupra neamurilor. În cele patru colțuri, Îl însoțesc îngeri, cu aripile întinse și călări pe cai albi. Un cal alb purtând o aureolă cu cruce înlocuiește Mielul la altarul subteran al Bisericii Notre-Dame din Montmorillon.

  Calul constituie unul din arhetipurile fundamentale pe care omenirea și le-a înscris în memoria ei universală. „Caii nu se războiesc cu alte animale, nu se luptă între ei pentru hrană, trăiesc în pace... Mare la trup, calul este dintre toate animalele cel mai bine făcut și cel mai elegant... Înălțându-și capul, calul pare că vrea să se ridice deasupra stării sale de patruped; din această nobilă atitudine, el îl privește pe om drept în față, ochii îi sunt vioi și bine deschiși, urechile bine făcute și de mărime potrivită. Coama i se potrivește de minune, îi împodobește gâtul și îi dă o înfățișare puternică și mândră; coada, atârnând stufoasă, îi acoperă și îi termină trupul într-un mod foarte plăcut privirii.” (Buffon, Pagini din „Istoria Naturală”, Ed. Ion Creangă, p.15)

    Instituția cavaleriei nu este o inițiere cavalerească a Occidentului medieval, cum greșit s-a înțeles ori încă se mai crede, ci a aparținut prin excelență Arhanghelului Mihail – Voievodul Oștirilor Cerești, care a predat-o Traciei Mari, sub ipostaza CAVALERULUI TRAC, aristocratul cel mai nobil întru virtuțile cardinale, superior spiritual oricărui prinț ori monarh.

   Arhanghelul Mihail e prin excelență protectorul adevăraților CAVALERI, dar și al luptătorilor. Idealul cavaleresc este nedespărțit de o anume fervoare religioasă, eroico-mistico-hristică. „Actul de bravură al arhanghelului Mihail, scrie Hulzinga, a fost cea dintâi ispravă și izbândă în lupta de cavaleri, făptuită vreodată; de acolo a purces taina cavaleriei.” (HUID, 78)

   Bătrânul rege Merdran, îl aseamăna prin neprihănire pe Cavaler cu măreția princiară a florilor de Crin, de Trandafir și de Duh Sfânt.

   „Ești crinul neprihănirii, trandafirul dreptății, floarea virtuții cea ca para focului, întrucât flacăra Sfântului Duh arde în tine cu mare tărie.” (BEGG, 227)

   Cavalerul trac a fost arhetipul ales de prințul trac Gheorghe, sfântul mare mucenic biruitor!

   Cavalerismul trac presupunea o eleganță aristocrată, o autoritate regală și o dăruire serafică față de Dumnezeu, de Patrie și de Străbuni. El aparținea unei vechi caste militaro-mistico-spirituale, a cărui deviză cobora din prima lege a firii hărăzită de Atotcreatorul, primului mare neam ales, al varainilor, ramaiașilor, militilor, hiperboreilor, pelasgilor, geto-dacilor, care grăia: „Varain, să nu ucizi! Să învingi prin forța spiritului tău!”

   În curbura dintre Moldova de Sud și Muntenia de Nord, afirmă Pavel Coruț, „a fost Țara Varankilor sau Varainilor. Către nord-vest, în munți, se întidea Țara Luanei (Vrancea de azi), iar din Bucovina până la curbura Carpaților, se întindea Țara Ramaiașilor.”(Pavel Coruț, Lumina Geto – Daciei, Ed. Miracol, București-1994, p. 14)    

   Varainii, ramaiașii, hiperboreii, pelasgii, traco-geto-dacii au fost aprigi și destoinici călăreți, dar Sciții s-au situat deasupra tuturor, ca cei mai iuți, cei mai temuți și cei mai iscusiți luptători din întreaga Cavalerie tracă, a lumii. Lor le-a urmat ramura babilonienilor, care foloseau calul în scopuri războinice, „întâi pentru tracțiune, apoi pentru călărie.”(Sir W. Ridgeway,Origin and Influence of the Toughbred Horse, Cambridge,1905)

   Cea mai înfloritoare apocă a Calului în istorie a început în Tracia Mare. Bidivii traci ating apogeul în Dinastia carpatină a geto-dacilor. Considerat a fi patrupedul favorit al Castelor și al zeilor/ profeți este recunoscut pentru inteligența și frumusețea lui. El are personalitate și asemeni omului geto-dac iubește libertatea. De aceea trebuie cucerit de fiecare dată.

   Calul aparține laturii eroice a vieții pământene, astfel că Omul și l-a făcut prieten, camarad, devenind la rândul său CAVALER, în jurul cărora s-au țesut mulțime de legende. Mitologia greacă îi atribuie origine divină. „El s-a născut din unirea a două mari divinități: Poseidon și Demeter. Primul cal se cheamă Arion; un mare muzician îi va purta mai târziu numele... Confratele Pegas, născut din capul Meduzei, s-a aliat cu muzele pentru a-i duce pe poeți spre înălțimile imaginației, iar în teogonia lui Hesiod, el este cel ce îi aduce lui Zeus fulgerul și trăznetul.” (P. Decharme, Mythologie de la Grece antique, Paris, 1884, p. 327)

   Ulterior pentru clasele privilegiate, Calul de rasă, semn al bogăției a devenit apanajul nobleței. Caii carpatinibidivii iuți ca fulgerul făceau parte din marea familie a războiniilor și eroilor geto-daci, care deseori i-au purtat spre biruință, continuitate, neatârnare și dăinuire. Richard Lewinsohn, afirma fără exagerare: „Calul a fost cauza căderii Imperiului roman de Apus...În lunga listă a marilor conducători militari romani, se găsește un singur general de cavalerie veritabil: Marc Antoniu.” (Richard Lewinsohn, O istorie a animalelor, Ed. Meridiane, p. 166)

   Marele șef mongol Genghis Han a creat instituția Yam, un serviciu poștal călare, „pentru a menține suveranitatea în domeniile cucerite. Marco Polo, pretinde că acel serviciu era asigurat de trei sute de mii de cai...” (Harold Lamb, Genghis Han, Philadelphia, 1944, pp. 162-170)  

   Inițierea cavalerească a Apusului medieval prezintă și ea analogii cu întreaga simbolistică a Calului – Alteța Sa regală, care însoțește căutarea spirituală. Cavalerul dăinuie strălucitor în literatura evului mediu, dar și în cea modernă. Chiar în afara istoriei sale, ideea de Cavaler e un tip superior de umanitate, de spiritualitate, chiar un element al culturii universale.

   Inițierea cavalerească presupunea idealul cavaleresc, rezumat prin lealitatea totală față de o credință, de un monarh sau de femeia adorată. „Cezar este cel care a desemnat prin termenul de cavaleri – equltes, întreaga clasă a războinicilor celți, opunându-i clasei sacerdotale-druides.” (Jean Chevalier/ Alain Gheerbrant, Dicționar de Simboluri, vol. 1, A-D, Artemis-1994)

   „Cavaleria imprimă un stil războiului, la fel și dragostei și morții. Dragostea este trăită ca o luptă și războiul ca o dragoste. Cavalerul se sacrifică și pentru una și pentru alta, până la moarte. El luptă împotriva tuturor forțelor răului, inclusiv a instituțiilor societății atunci când ele violează exigențele sale interioare.” (ibid., p. 263)

   În vremea Cruciadelor creștine, în deșertul arid, caii mari ai europenilor apuseni au fost o adevărată povară pentru cruciați. Au pierit în masă și unii și alții, spre satisfacția arabilor.

   Pentru turniruri, adesea în onoarea doamnelor aristocrate, au fost folosiți de asemenea cai masivi. Deși întrecerile erau sângeroase, maniera luptei era cavalerească. Învingătorul, primea calul, armura și răscumpărarea adversarului. Geoffroi de Preuilly, un cavaler francez din Touraine, a instituit o Chartă a turnirurilor în veacul al XI-lea, pentru întreaga Europă feudală... Pentru un astfel de turnir Henric al II-lea, regele Franței a plătit cu viața în anul 1559. (A. Schultze, Das hofische Leben zur Zeit der Minnesanger, Leipzig, 1889, vol. II, pp. 106)

   Legendele trace vorbesc despre faimoșii Cavaleri și Caii lor celebri, că aveau o frumusețe, o inteligență și o eleganță asemănător de fascinantă și de izbitoare!

    Între ramurile călăreților s-a numărat și hoarda hunilor, descrisă de celebrul trac din Antiohia, Ammianus Marcellinus: „hunii și caii lor erau de o urâțenie respingătoare. Aveau corpuri diforme; se hrăneau cu rădăcini sălbatice; erau țintuiți pe caii lor; puneau carnea crudă sub șa pentru a o încălzi puțin călărind, fiindcă nu o frigeau niciodată... Caii erau osoși, păroși, cu corpul lung și scund, cu trenul posterior jos, capul mic, picioarele scurte și puternice... Din laptele iepelor hunii produceau kumys, o băutură fermentată și hrănitoare.” (Ammianus Marcellinus, Historia Romana, XXXI)

 

   Eseul este închinat în mod expres tuturor CAVALERILOR României Tainice, de pretutindeni, iubitori de frumusețe și eleganță privind natura Alteței Sale regale - CALUL!

   1 IANUARIE 2024  + Punerea numelui Domnului; Sf. Ier. Vasile cel Mare

                     Gheorghe Constantin Nistoroiu – Cavaler de Clio









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu