joi, 4 ianuarie 2024

Valentina Teclici - țara gheişelor

 



Pagini de cãlãtorie din țara gheişelor

 

Visele mari au nevoie uneori de timp și rãbdare ca sã le vezi împlinite. Așa s-a întâmplat și cu visul nostru de a cãlãtori în Japonia, la care am lucrat câțiva ani adunând banii şi informațiile necesare, stabilind itinerarul cu o agenție de turism, dar când totul a fost definitivat ca sã cãlãtorim în noiembrie 2020, Covid-19 a adus cu el multe schimbãri, inclusiv intrarea Terrei în carantinã. Evident, oamenii şi-au amânat sau chiar tãiat de pe listã visele de cãlãtorie. Robert, soțul meu, și eu am hotãrât sã amânãm cãlãtoria și am așteptat cu încredere momentul cel mai potrivit pentru a reface planul (de data asta mai puțin ambițios) și pentru a porni la drum. Cãlãtoria noastrã a început pe 8 noiembrie 2023. Cu douã ore înainte de miezul nopții am aterizat în Osaka.

În cele 18 zile cât am cãlãtorit în Japonia, dintre care 15 într-un tur intens, extraordinar de bine organizat de o companie din Australia, ghidat de Ken (diminutiv de la Kentaro), un tânãr japonez foarte informat și cultivat, cu o englezã excelentã, am vizitat temple și altare antice, palate, grãdini, un muzeu al chimonourilor, muzee în aer liber, muzee ale tragediilor umane cauzate de bombele atomice, parcuri ale pãcii, izvoare termale, insule. Ne-am plimbat pe strãzi și cartiere extrem de aglomerate, pe strãzi liniștite care au pãstrat ziduri și case ale samurailor, unele vechi de 300 de ani, am admirat de pe fereastra autobuzului peisaje superbe ale dealurilor și munților înveșmântați în simfonia de culori a toamnei sau, în apropierea muntelui Fuji, în haina de herminã a iernii grãbitã sã-şi vesteascã rândul în succesiunea anotimpurilor, Am observat atmosfera vibrantã seara, târziu, în marile orașe Tokyo, Osaka, Kyoto, am admirat vederea panoramicã de 360 de grade a capitalei din Tokyo Metropolitan Government Building, costumele tradiționale ale japonezilor (foarte puțini le purtau) şi am gustat din mâncãrurile recomandate de ghidul nostru, specifice zonelor unde cãlãtoream.

Am cãlãtorit cu autobuzul, de la Osaka, spre sud-vestul Japoniei, la Kyoto, Takamatsu, Beppu, Nagasaki, Hiroshima, Himeji, cu shinkansen (tren de mare vitezã, care poate atinge 400 de km la orã) înapoi la Osaka, din nou cu autobuzul spre nord-est, la Kanazawa, Matsumoto, Muntele Fuji, pânã la destinația finalã, Tokyo. De asemenea, am luat feribotul când am vizitat insulele Shikoku şi Miyajima, cu vaporașul de agrement pe lacul Kawaguchiko, în care muntele Fuji își reflectã mãreția și splendoarea în zilele însorite, dar și cu metroul și cu trenul, în Osaka și Tokyo unde am petrecut câteva zile în plus, pe cont propriu, fãrã grup.

M-am simțit binecuvântatã sã învãț câte ceva despre cultura, istoria, viața contemporanã și frumusețile naturale ale Japoniei, la ea acasã, primind informații în direct de la ghidul japonez, din pliantele oferite la locurile vizitate şi din propriile experiențe.

Povestea cãlãtoriei filtratã prin prismele minții și sufletului s-a scris, paginã cu paginã, în câteva capitole pe care doresc sã le transcriu într-un scurt jurnal de cãlãtorie.

Voi începe cu frumusețile naturii, completate de ingeniozitatea umanã pentru a crea grãdinile unice, care-ți taie respirația și din care îți este greu sã pleci când timpul alocat de ghid se terminã.

Preponderente au fost peisajele din zonele de munte vãzute prin fereastra autobuzului. Am trecut prin sute de tunele mai lungi sau mai scurte, din cele zece mii construite în anii ’70 când Japonia a cunoscut o perioadã de înflorire economicã. Pentru cã zona muntoasã este atât de extinsã în Japonia, reprezentând 70 la sutã din suprafața țãrii, multe localitãți și orașe au fost construite prin escavarea munților. Încorporate în poalele munților, aceste așezãri se bucurã de un fundal uimitor care-și schimbã culorile în funcție de anotimp.

Grãdinile japoneze, create la tot pasul în jurul templelor, altarelor, palatelor, muzeelor sau de sine stãtãtoare, în spații vaste, mi-au vrãjit sufletul. Din informațiile furnizate de Ken și din materialele pe care le-am citit am aflat cã grãdinile japoneze au fost inițial concepute sub puternica influențã a grãdinilor chinezești, ceea ce nu-i surprinzãtor deoarece civilizația chinezã este cu 2000 de ani mai veche decât cea japonezã. Dar treptat, de-a lungul timpului, designerii de grãdini japoneze au creat o esteticã și un stil propriu, o formã de artã culturalã importantã în sine materializatã în grãdini uimitoare prin frumusețea, complexitatea și profunzimea semnificației lor. Astfel, în perioada Edo (1603-1867), grãdinile japoneze au atins acel nivel de farmec, autenticitate și distincție, devenind renumite și imitate în întreaga lume și, nu-i de mirare, de ce japonezii sunt atât de mândri de ele.

Specific pentru grãdinile japoneze este the borrowed landscape - peisajul împrumutat, de obicei munți şi dealuri. Grãdinile sunt gândite și create cu mare grijã, și majoritatea au cele șase atribute: izolare, antichitate (vechime), spațialitate, ingeniozitate umanã, apã și priveliști pitorești. Alte surse spun cã trei dintre elementele esențiale folosite pentru a crea o grãdinã japonezã unicã sunt piatra, care formeazã structura peisajului, apa, reprezentând forța dãtãtoare de viațã, și plantele care oferã culoarea și schimbãrile de-a lungul anotimpurilor.

Am observat cã grãdinile spațioase includ adesea în secțiuni mici stilurile specializate de grãdini, cum ar fi grãdina de mușchi, grãdina uscatã cu pietriș și roci, asociatã cu budismul Zen, grãdina roji sau cea destinatã pentru ceremonia ceaiului, conceputã pentru a fi vãzutã doar dintr-o cãrare scurtã și tsubo-niwa, o grãdinã urbanã foarte micã.

Am vizitat mai multe grãdini, dar o sã descriu câteva care mi-au fãcut o deosebitã impresie.

 

În Kyoto, oraş considerat de mulți a fi bijuteria din coroana Japoniei, şi unul dintre puținele care nu au fost distruse în cel de-al doilea rãzboi mondial (reuşind astfel sã-și pãstreze intacte clãdirile, grãdinile și vestigiile istorice și culturale), am vizitat grãdina templului Tôfukuji (Tôfuku-ji’s Hôjô „Hassô” Garden). Am vãzut doar din exterior templul Tôfukuji (un complex vast care include 24 de subtemple), unul dintre cele mai vechi și mai faimoase temple din Japonia, în care s-au format mulți cãlugãri celebri şi care e cunoscut ca unul dintre cele mai populare locuri pentru admirarea culorilor frunzelor de la sfârşitul toamnei. Am trecut pe sub poarta (Sanmon) mare de la intrare, cu o înãlțime de douãzeci și doi de metri, construitã în 1425, cea mai veche din Japonia, şi care este o comoarã naționalã. Multe dintre aceste clãdiri dateazã din perioada Muromachi și sunt exemple strãlucitoare ale arhitecturii Zen a vremii. În dimineața vizitei noastre, burnița, era frig, dar ce vedeai în jur nu te lãsa sã grãbeşti pasul, aşa cã am tras cu ochiul în dreapta şi-n stânga şi-am fãcut poze în timp ce ne îndreptam cãtre obiectivul din programul nostru, care era doar vizitarea celor patru grãdini total diferite, fiecare orientatã într-o altã direcție, spre fiecare punct cardinal. Pentru a le vedea, am intrat în Hôjô (sala cãlugãrului de un rang mai ridicat), dupã ce am lãsat pantofii în fața celor câteva trepte. Sala, reconstruitã în 1890, cu podea și plafon din lemn, arãta ca un coridor cu mici terase deschise prin care puteai privi în fiecare laturã grãdinile care au fost proiectate în 1939 de sculptorul peisagist Shigemori Mirei. Considerat o simfonie a tradiției și abstracționismului artei moderne și un exemplu excelent al grãdinii Zen contemporane, modelul lui Shigemori a fost introdus pe scarã largã în lume.

În momentul vizitei, am privit cu atenție fiecare grãdinã, și m-am uitat la detalii și elemente gândindu-mã cã unele dintre ele ar fi arãtat bine și frumos în grãdina mea de-acasã. Dar mãrturisesc cu sinceritate cã am înțeles ceea ce simbolizeazã fiecare grãdinã doar citind pliantul care ne-a fost înmânat la intrare. De exemplu, Grãdina de Sud este compusã dintr-un grup de patru stânci uriașe așezate pe un pat de pietriș pe care este scrijelat desenul unei mãri învolburate. Stâncile simbolizeazã pacea divinã a insulelor Hôrai, Hôjô, Eijû și Koryô. La vestul grãdinii, cinci „munți” acoperiți cu mușchi simbolizeazã Gozanul (cei cinci munți sacri). În Grãdina de Nord, combinația de pietre de fundație și mușchi formeazã un câmp arãtând ca o tablã de șah cu pãtrate verzi și gri imperfecte. Fundalul pitoresc al acestei grãdini este creat de arbuști tunși în formã de globuri de diferite dimensiuni, cât și de copaci care-și schimbã culoarea frunzelor. Împreunã, cele patru grãdini care alcãtuiesc Grãdina Hassô reprezintã „Hassô-jôdô”, adicã cele opt aspecte ale vieții lui Buddha.

Grãdinile Zen japoneze, în care totul este gândit minuțios, preocuparea pentru simboluri și atenția la detalii sunt o artã în sine admiratã de mulți, dar cred cã esența ei este deplin înțeleasã doar de cei care aparțin culturii budiste sau au studiat-o temeinic. Oricum, invitația la meditație este deschisã tuturor și spiritul lui Buddha te poate atinge subtil când sufletul percepe armonia și legãtura intrinsecã dintre noi și tot ce a fost, este și va fi în Univers.

 

În Takamatsu, un oraş-port, situat pe insula Shikoku, am vizitat Grãdina Ritsurin, deosebitã de grãdina templului Tôfukuji, dar cu totul remarcabilã. Aceasta grãdinã tradiționalã rafinatã, etichetatã ca o comoarã naționalã, a fost construitã timp de o sutã de ani în perioada Edo, finalizatã în 1745, când Kyoto era un oraș-castel feudal controlat de clanul Matsudaira. Grãdina, extrem de spațioasã, are cele șase atribute ale unei grãdini perfecte. şase iazuri şi 13 dealuri amenajate au fost plasate în mod strategic în fața priveliștii verzi, mãrețe și protectoare a muntelui Shiun-zan (fundalul împrumutat), împreunã cu aranjamente de roci şi vegetaþie variatã. Deși plinã de turiști, grãdina nu pãrea deloc aglomeratã, personal am perceput-o ca pe o oazã de liniște și frumusețe divinã. La fiecare pas, peisaje în schimbare, fie cã te plimbai pe marginea iazurilor tivite cu iriși, cu oglinda apei spartã de flori de lotus și de pești mari în culori aprinse, fie cã ascultai clipoceala apei în urma bãrcilor care pluteau pe iazul cel mai mare, ori te opreai pe poduri pentru a avea o vedere de ansamblu mai bunã și a face poze. Frumusețile naturii ni se derulau în faþa ochilor, precum superbe imagini fotografice: cascada Okedoi no taki, pinii (1400 în total), 1000 dintre ei îngrijiți de grãdinari. Unii pini au peste 300 de ani şi au crengile tunse rotunjit ca la bonsai. Alþii sunt tunşi în diferite forme, de exemplu, a unui cocor cu aripile fluturând, care pare cã stã pe spatele unei broaşte țestoase, arțarii cu frunzele pictate în culorile mirifice ale toamnei sau verdele pluşat al mușchiului. Aranjamentele din pietre completau cu mãiestrie opera de arta a naturii, ca si obiectele de artizanat Sanuki expuse în Sanuki Mingeikan (Muzeul de Artã Popularã). În casa de ceremonie a ceaiului, am fãcut un scurt popas dupã ce ne-am lãsat pantofii afarã, pe trepte, şi am fost invitaþi sã stãm jos, în fața unei mãsuțe, pe o traversã împletitã din bambus, pusã deasupra covorului. Am savurat în tihnã un ceai verde (matcha), continuând sã admirãm peisajul cu ceașca în mânã.

M-am întrebat cum a fost posibil sã fie amenajate şase iazuri atât de pline de viaþã şi culoare. Am aflat cã, în urmã cu 400 de ani, grãdina Ritsurin a fost de fapt albia unui râu şi cã încã existã o bogatã sursã subteranã de apã. În perioada Edo, cel mai mare iaz era folosit pentru vânatul raþelor. Câteva din urmaşele rațelor care au scãpat cu viațã pluteau în iazuri ca bãrcuțele, la fel şi câteva perechi de lebede grațioase. Mi-a venit în minte un haiku pe care l-am scris inițial în englezã şi l-am tradus acum în românã:

„lebede negre

alunecã-n unde-

valsul tãcerii”

 

Din grãdinã, nu puteau lipsi grãdinarii cu pãlãriile lor mari, în formã de coif pe cap și, în mâini, cu fãrașe şi mãturi din nuiele, adunând frunzele de pe alei şi de la rãdãcina copacilor. Zâmbind m-am gândit cã, prin activitatea lor, harnicii grãdinari, persoane în vârstã dupã cum am observat, ochesc doi iepuri dintr-un foc: mențin grãdina imaculatã, dar și condiția lor fizicã.

În timpul cãlãtoriei cu autobuzul, Ken ne-a atras de mai multe ori atenția asupra copacilor gingko, de altfel şi foarte atrãgãtori prin forma şi culoarea frunzelor, plantați pe trotuare în fața clãdirilor, în parcuri, la marginea pãdurilor. Ni s-a spus cã frunzele în formã de evantai ale acestor copaci conțin un procent ridicat de apã şi protejeazã clãdirile de incendii. Dacã, de exemplu, doreşti sã le dai foc intenționat, vei constata cã frunzele nu se aprind, cum se întâmplã cu frunzele altor copaci. Frunza copacului gingko este şi simbolul oraşului Tokyo, o recunoaştere a calitãții exceptionale cu care a fost binecuvântatã de mama Naturã.

 

La sosirea în Kanazawa, capitala prefecturii (județului) Ishikawa, situatã în insula Honshu (cea mai mare insulã a Japoniei), într-o dupã-amiazã în care soarele strãlucea victorios dupã ploaia din timpul dimineții, am vizitat Grãdina Kenrokuen, oficial plasatã în topul primelor trei cele mai frumoase grãdini din Japonia.

Dupã câteva sute de ani de la înființare, grãdina numãrã aproape 9000 de copaci și 200 de specii de plante. Kenrokuen, care înseamnã „grãdina celor șase combinații”, este numitã astfel deoarece combinã cele șase atribute ale unei grãdini ideale pe care deja le-am prezentat şi care, conform unui text chinezesc antic, sunt de obicei greu de realizat în aceeași grãdinã.

Frumusețile grãdinii Kenrokuen te copleșesc fiindcã, la totul pasul, ești invadat de imagini fascinante, pline de forme și culori pastelate, miresme, sunete ale apei, foşnetul copacilor, aranjamente din pietre etc. Grãdinarii deja legaserã crengile pinilor cu frânghii de suporturi de bambus numite yukizuri, pentru a le ajuta sã înfrunte zãpada abundentã așteptatã în anotimpul urmãtor și sã-și menținã forma cultivatã cu grijã. Dar copacii nu-și pierduserã cu nimic din mãreție, ba chiar pãreau și mai plini de farmec. Covoarele de mușchi așternute în pãdurea de pe dealul Yamazaki erau încã verzi, arțarii și zelkova japonezã din partea de sud-est a grãdinii fremãtau în culori aurii, purpurii, ruginii.

Din aceastã grãdinã superbã nu puteau lipsi iazuri, poduri, monumente, cum ar fi lantern Kotojitoro, case pentru ceremonia ceaiului, o fântânã artezianã, chiar şi o livadã cu 200 de pruni care îşi etalau frunzele roșiatice. De pe podul Hanami vederea cireșilor cu frunzele galben - cãrãzimii, a irișilor de un violet suav și a altor plante era magnificã. Ingenios mi s-a pãrut podul care are douã nume: Gankobashi, „raþe sãlbatice zburând”, pentru cã este alcãtuit din unsprezece pietre roșii de tomuro (andezit) care aratã ca rațele sãlbatice zburând în formație, și Kikkobashi, „carapacea broaștelor țestoase”, pentru forma fiecãrei pietre pe care pãșești.

Vederea a peste 40 de rãdãcini mari și mici care se ridicã pânã la 2 m deasupra solului este de-a dreptul impresionantã și a devenit unul dintre reperele celebre ale grãdinii. Se spune cã cel de-al 13-lea lord Nariyasu a plantat pini tineri în grãmezi înalte de pãmânt, acoperind rãdãcinile, apoi a îndepãrtat solul pentru a expune rãdãcinile dupã ce au crescut. Un adevãrat spectacol al unei suprafețe considerabile a rãdãcinilor scoase la luminã sub privirile tuturor de ideea ingenioasã a unui lord preocupat de inedit.

Strãjuitã de o parte și de alta de pini roșii, statuia în bronz cu o înãlțime de 5.5 m a prințului Yamato Takeru, construitã în centrul grãdinii, în 1880, nu poate scãpa neobservatã și neadmiratã.

O altã atracție este fântâna artezianã, cea mai veche fântânã japonezã, construitã în 1861. Apa sa provine din iazul Kasumigaike și funcționeazã prin presiunea naturalã cauzatã de diferența de cotã a celor douã iazuri. Apa din fântânã are aproximativ 3,5 m înãlțime, cotã care se schimbã în funcție de nivelul apei din iazul Kasumigaike. Se spune cã aceastã fântânã a fost construitã ca un prototip pentru o altã fântânã, din castel.

Dar nu numai grãdinile atât de minuțios elaborate și întreținute mi-au lãsat amintiri de neuitat, ci și alte locuri și experiențe fascinante, cum ar fi plimbarea prin crângul de bambuși din Arashiyama (aproape de Kyoto). Am cutreierat în viața mea prin nenumãrate pãduri și dumbrãvi, dar era prima datã când vedeam și mã plimbam printr-un crâng de bambuși în care nu crește nimic altceva decât bambuși. Ken, ghidul nostru, ne-a spus cã bambusul este considerat o iarbã, deoarece crește extrem de repede, câțiva metri pe zi. Ne-am plimbat pe poteci asfaltate, șerpuind prin mijlocul plantatiei, pe o distanțã de vreo 2 km, într-o duminicã rece, când ploaia și soarele se jucau de-a v-ați ascunselea. Norocul nostru a fost cã ploaia se ascundea bine și soarele ne mai încãlzea în timp ce o cãuta. Așa cã am putut sã ascultãm muzica foșnetului de bambus și sã admirãm legãnarea magicã, înainte și înapoi, ca o visare, a ramurilor verzi și aparent nesfârșite. Am mers fãrã grabã, lãsând liniștea și calmul acestui crâmpei de frumusețe sã-mi pãtrundã adânc în suflet.

Ca sã ajungem la locul unde era parcat autobuzul, de la ieșirea din crâng, am mers pe o stradã asfaltatã, de-a lungul unui râu. Dintr-un minibuz au coborât cinci japonezi, îmbrãcãți în robe de culoare neagrã, cu o scurtã capã (arãtând mai mult ca un şorț) portocalie în jurul umerilor și cu centuri negre cu dungi albe, în picioare cu papuci și șosete albe. Aparatele de fotografiat, de fapt telefoanele mobile, s-au îndreptat cãtre ei ca la comandã. Capurile și gâturile le erau acoperite cu niște obiecte (ca nişte banițe uşoare) împletite probabil din bambus. Cu identitatea ascunsã perfect, cei cinci mergeau în șir indian, pe un covor roșu, cãtre o ambarcațiune care simboliza un dragon. Spun asta pentru cã prova era ornamentatã cu bustul din lemn viu colorat al unui dragon, cu capul ridicat semeț. Barca avea un acoperiș pe care stãteau aliniate bucãți de pânzã colorate, care în interpretarea mea reprezentau corpul dragonului. În apropierea bãrcii am observat câteva persoane în uniforme, în fața unui cort. Desigur, cei cinci, erau oameni importanți, mi-am spus. Înainte de-a urca în ambarcațiune, și-au scos obiectele care le acopereau capetele și…pãreau destul de în vârstã. Sã fi fost demnitari? Probabil cã nu, fiindcã aveau veşminte cãlugãreşti. Sã fi fost oficianți Shinto care urmau sã participe la o sãrbãtoare (matsuri)? Cum ghidul nostru nu era prin preajmã, n-am avut cui sã pun întrebãri, şi uite-aşa prezența lor a rãmas pentru mine un mister.

 

 

Vom continua

 

Decembrie 2023

Valentina Teclici

Noua Zeelandã, Napier










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu