CUVÂNTUL
VA ȘTI SǍ ÎNFLOREASCǍ MEREU
–
Vasile Ghica în dialog cu Paula Romanescu –
Vasile GHICA:
Se poate vorbi despre un reviriment al literaturii în acest sinistru an
pandemic? Vom avea în curând o literatură generată de masacrul biologic și
psihologic, ajuns la al treilea val, sau ne vom mulțumi cu explozia umoristică,
difuzată în zona digitală?
Paula ROMANESCU:
Între masacre și explozii, cuvântul va ști să înflorească mereu, cu tenacitatea
firului de iarbă – personaj-zeitate din poemele lui Walt Whitman, care le zice
făcătorilor sus-numitelor orori, „Duceți-vă și lăsați-mă să cresc!”
Dintotdeauna ne plângem de lipsă de timp, terorizați de gândul că viața ni-i
puțină și, grijile mărunte care țin de agoniseala pâinii cea de toate zilele ne
împiedică să împlinim acel ceva care să justifice faptul că venirea noastră sub
cer va fi adus un cât de mic adaos lumii. Anul pandemic (anii!), iată darul
generos de timp cum nu se poate mai liber, pe care Dumnezeul-Cuvânt ni l-a
făcut din prea înalta-I Iubire de oameni ca pentru a ne îndemna: „Gata cu lamentările!
Aveți ceva de făcut, faceți!”
V.G.: Criticii literari
consacrați scriu cronică literară, din ce în ce mai rar, lăsând actul de
întâmpinare în seama amatorilor. Ce urmări nedorite poate avea, pe termen lung,
acest fenomen?
P.R.: Criticii literari
nu sunt creatori de literatură. În vremea noastră (?!), aș crede chiar că,
invidioși pe aceștia din urmă, „zeii fără cer” îi lasă de izbeliște,
„neîntâmpinați”, pe noii veniți în câmpul literar înciulinat de toate
neînțelesurile, să se descurce cum pot – cel mai adesea lăudându-se păgubos
unii pe alții în disprețul suveran al gramaticii limbii române, ignorată de ei
și care, la rându-i, îi demască drastic, adică le scoate de pe chipul de
scriitori închipuiți masca de împrumut. Criticii literari, „consacrații”, s-au
baricadat „în cercul lor de legi” strâmte, în jurul unor reviste finanțate de
la bugetul cel cu renumerație à la Pristanda, și scriu băieții, scriu doar
despre-ai lor, cu spor. Când catadicsesc să o facă și pentru alții, onorariul
cerut nu știe de onoare. Pe termen lung se pare că nu vor mai exista cititori, critica
literară nu va mai interesa pe nimeni, iar comunicarea dintre oameni va urma
strict linia corectitudinii politice într-un prezent mare, vraiște, foarte
continuu, și fără trecut. Cât despre viitor, ce atâta optimism!
V.G.: Există un canon
estetic al aforismului și al epigramei, sau are prioritate canonul moral?
P.R.: Ar trebui să
existe! Dar în niciun caz nu trebuie ignorat canonul moral fără de care
cuvântul n-ar mai fi decât o rudă săracă a unui limbaj mult prea buruienos.
V.G.: Aforismul și
epigrama sunt specii literare ce necesită existența unei specializări, ori pot
fi practicate de orice scriitor?
P.R.: Ce specializare
urmează floarea ca să fie floare? Mintea omului este soarele nou în a cărui lumină
gândul capătă înveliș și miez. Oricine poate scrie (dacă se încumetă!) aforism
ori epigramă, cu minima condiție de a ști cum să dea miezului înveliș, luminii
contur de umbră, cuvântului carate de înțelepciune și tăcerii ecou de cânt.
V.G.: Cele două specii
literare pot beneficia de difuzarea lor prin intermediul tehnologiilor
digitale. Cum pot fi evitate capcanele și riscurile, care pot apărea pe
parcursul acestui demers?
P.R.: Greu de evitat
capcanele întru difuzarea poeziei în general, și, în special a celor două
specii literare super-concentrate – aforismul și epigrama, în era tehnologiilor
guvernate de degete care nu mai cunosc modelarea coapsei fine de alăută
florentină a literelor din care se compun cuvinte. Aforismul este o delicată
broderie de cuvinte prin care și autorul, și cititorul, își lasă sufletul să
cânte-n legea lui. Dacă o singură literă dezertează din întreg, dacă un singur
semn de punctuație este ignorat ori schimbat (și, în procesul retransmiterii
mai apar astfel de neglijențe!) – adio, fagure de sensuri! Scripta manent!
V.G.: Aforismul
românesc contemporan este din ce în ce mai bine cotat, în plan european. După
reușita antologie realizată, la Torino în 2014, de Fabricio Caramagna, le
amintim pe cele scoase de Ionuț Caragea, la Paris în 2019 și Alexander
Ciotrici, la Zagreb, în 2020. Importante sunt și unele reușite individuale ale
colegilor noștri: Valeriu Butulescu (ale cărui creații sunt traduse în 55 de
limbi), Ionuț Caragea, Elis Râpeanu, Mircea Oprea etc. Deosebit de îmbucurător
este gestul revistelor România literară, care a publicat anul trecut un articol
semnat de criticul și istoricul literar Ștefan Cazimir, Președinte de Onoare al
ediții precedente a festivalului(iar recent un grupaj consistent de cugetări)
și, Poezia din Iași, care a găzduit interviul scriitorului N. Mareș, realizat
cu președintele manifestării noastre. Credeți că asemenea evenimente pot fi
considerate un început promițător? Va recâștiga aforismul românesc de astăzi
popularitatea de care se bucura în perioada interbelică?
P.R.: Orice început e
un buchet de promisiuni ca tot atâtea speranțe. Se pare că omenirea s-a cam
săturat de limbajul devenit izvor de neînțelesuri și, caută drum de întoarcere
la izvoarele limpezi ale Cuvântului. Importante toate începuturile de cale,
importante antologiile, importante comunicările critice din revistele literare,
importante festivalurile, important hohotul de râs sănătos (nu hăhăiala!) când
parcă-parcă și lacrima-i pe-aproape. Da, aforismul românesc poate să renască în
chiar vremea noastră năclăită de proza vulgarității, din nevoia sufletului
nostru de a se răsfrânge în ape limpezi de gând omenesc. România literară a
făcut un gest superb publicând un grupaj substanțial de aforisme. Sperăm că nu
se va opri aici.
V.G.: La Tecuci, sute de elevi participă la festivalul
nostru ca actori, nu ca spectatori. Ei susțin, în fața scriitorilor invitați,
diverse manifestări prin care își etalează cunoștințele despre această
minusculă specie literară. Este o cale sigură de a-i readuce pe tineri spre
lectură. Considerați că această experiență ar putea fi preluată și de alte manifestări
literare de acest gen?
P.R.: Elevii au simțit
nevoia să-i imite mereu pe adulți, și să-i aleagă modele în viață sau,
dimpotrivă, să-i ignore cu superbie. E de datoria celor adulți să exercite o
catifelată cenzură (să nu vă sperie termenul; este sinonim cu educația!) asupra
tendinței alumnilor de a șoca prin teribilisme prin alegerea unor texte
pasibile de interpretare « actoricească » frizând vulgaritatea. (Re)aducerea
spre lectură se poate face doar prin calitate, frumusețe, libertate. Da,
libertate! Liber e și acela care dorește să rămână în clasa primatelor, dar nu
tot liber de responsabilitate trebuie să fie adultul de care depinde ghidarea
spre lumină a celui cu mintea în avarie. Aici stă întreaga minune de a fi om, de
a deveni om (chiar și cititor!) Festivalurile, întâlnirile literare de anvergură
sau fără (cu dorința sinceră a participanților de a se înnobila prin cuvânt)
sunt necesare și benefice tuturor – creatori, interpreți, consumatori (vai, ce
cuvânt!) de literatură.
V.G.: La ce întrebări
trebuie să răspundă literatura de astăzi?
P.R.: Și-aștept
răspunsuri care n-or să vină, la întrebări pe care nu le-am pus... Parcă așa
zicea Duduca Otilia. Cum care ?! Întrebați-l pe Topârceanu!
Și totuși, întrebarea (provocarea!) cea mai fierbinte:
Oameni ai scrisului, ce-ar fi dacă ați mai și citi puțin?
Sursa ILIE MARIN din Poezia / toamnă 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu