duminică, 29 octombrie 2023

Elena Radu - Proiect de lege „la loc comanda!”

 



Proiect de lege „la loc comanda!”

Av. Elena Radu

29 Octombrie 2023

 

Cronică de citit la cafea

 

Neconstituționalitatea existenței Ministerului Apărării Naționale și a Proiectului de lege privind „serviciul secret al armatei” (Proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Direcției Generale de Informații a Apărării și pentru modificarea Legii nr. 346/2006 privind Organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale)

 

Direcția Generale de Informații a Apărării - adică serviciul secret al armatei - este organizat ca o direcție sub Ministerul Apărării Naționale. Însă, ce se gândi el nea Tîlvăr? Nu își face și el, sub el, un serviciu secret - pe bune -, cu personalitate juridică, cu buget propriu cu ditamai rețeaua? Nu poate și el să aibă propriul lui serviciu secret bine dezvoltat? Că apărare națională sau securitate națională, pentru el e tot aia. Nu îi zice el securitatea națională în domeniul apărării și gata, rezolvă problema? Ba mai ia și din atribuțiile S.R.I. cu terorismul și din cyber-intelligence, se mai ocupă și de anti-tero și de intervenții contrateroriste.

 

Dacă tot a intrat S.R.I.-ul în civilie și nu se mai ocupă de propriile obligații pe securitate națională, nu se ocupă el serviciul secret al armatei. Doar în România oricine își arogă orice competențe și atribuții.

 

Nea Ciolacule, ce faci bre? Nu ai zis ca descentralizezi, că faci, că dregi, că reduci cheltuielile? Ce te gândiși?  Să îți faci și mata cu nea Tilvar propriul serviciu secret sub Guvern? Ce atâta dependență de S.R.I.? Lasă că vă faceți și voi propriul sistem de represiune (S.R.I .fără supărare, dar aia sunteți, că ați deviat mult de la rolul pe care îl aveți).

 

Eu am auzit ca serviciul secret al armatei e bun si e inzestrat, dar S.R.I.-ul atata „onoare” are? îi lasă pe alții sa Îi facă treaba? Chiar așa de neputincios este?

 

Acum pentru șefii de la S.R.I. și pentru toți cei de la armată, inclusiv pentru serviciul secret al armatei: v-ați băgat atât în seama prin tot felul de chestii internaționale și vă simțiți mîndrii de voi, încât ați uitat propriul jurământ: ăla că veți respecta Constituția.

 

Păi să o luăm așa frumos:

- SRI = securitate națională

- Armata = apărarea țării

Vedeți că scrie pe la art. 119 din Constituție (care reglementează C.S.A.T.) care sunt cele două mari categorii. Mai scrie și prin deciziile C.C.R.: citiți-le! Văzurăți? Unii aveți o treabă, alții aveți altă treabă.

Treaba S.R.I.-ului nu e în civilie - așa că întorceți-vă la treaba voastră, ca vedeți că și-o aroga cei de la armată.

Treaba armatei este apărarea țării, nu securitatea națională (citiți art 118 din Constituție, dacă nu credeți) (treaba armatei nu este nici apărarea intereselor altor state - n.r.).

Acum să ne întoarcem la Constituție: la capitolul V - Administrația Publică, Secțiunea 1 - Administrația publică de specialitate: avem patru articole. Nici pe alea nu ați fost în stare să le citiți, voi marii șefi de servicii secrete, de armată, ditamai miniștri ai apărării naționale de până acum. Dacă le-ați fi citit, v-ați fi respectat jurământul și nu ați fi acceptat mizeria de până acum. Să vă aduc aminte: decembrie 1989: „Armata e cu noi!”. Și-acum să vă explic alea patru amărâte de articole pe care nu cred ca le-ați citit în viața voastră, degeaba ați jurat toți pe Constituție și „patria a priori”, că n-aveți nicio treabă cu ea.

 

 

Articolul 116 - structura administrației publice centrale:

a) Ministerele in subordinea Guvernului

b) alte organe de specialitate care se pot organiza:

- în subordinea Guvernului

- în subordinea ministerelor

- ca autorităţi administrative autonome.

După care, Articolul 117 ne spune cum se înființează autoritatile din administrația publica centrala (prevăzute la art. 116):

- ministerele se organizează si funcționează potrivit legii (alin 1);

- organele de specialitate in subordinea Guvernului, se pot înființa de Guvern cu avizul Curtii de Conturi numai dacă legea le recunoaște această competenţă (alin 2);

- organele se specialitate in subordinea ministerelor, se pot înființa de ministere cu avizul Curtii de Conturi numai dacă legea le recunoaşte această competenţă ( alin 2);

- Autoritățile publice administrative se pot înființa prin lege organică (alin. 3).

Și ce să vedeți?

 

După aia mai avem două articole: unul reglementează Forțele Armate și altul reglementează Consiliul Suprem de Apărare a Țării.

 

 

Articolul 118 Forțele Armate

 

„(1) Armata este subordonată exclusiv voinței poporului pentru garantarea suveranităţii, a independenţei şi a unităţii statului, a integrităţii teritoriale a ţării şi a democrației constituționale. În condiţiile legii şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, armata contribuie la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară şi participă la acţiuni privind menţinerea sau restabilirea păcii.

(2) Structura sistemului naţional de apărare, pregătirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apărare, precum şi statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.

(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi celorlalte componente ale forţelor armate stabilite potrivit legii.

(4) Organizarea de activităţi militare sau paramilitare în afara unei autorităţi statale este interzisă.

(5) Pe teritoriul României pot intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau trece trupe străine numai în condiţiile legii sau ale tratatelor internaţionale la care România este parte.”

Văzurăți? Forțele Armate sunt reglementate separat de Constituție. Nu sub guvern, nu sub puterea executivă, pentru că Armata este subordonată exclusiv voinței poporului.

Deci, Mi9nisterul Apărării Naționale nu poate să existe în subordinea guvernului.

Cum este subordonată Armata de ani de zile este în afara oricăror norme constituționale și niciunul dintre voi, marii jurători pe Constituție nu ați zis nici „pis!”.

 

Forțele Armate sunt o autoritate publică centrală separată, prevăzută de Constituție, care nu este în subordinea guvernului.

 

Nu mă credeți? Păi să trecem mai departe la Articolul 119 - Consiliul Suprem de Apărare a Ţării: „Consiliul Suprem de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii”. Văzurăți C.S.A.T.-ul subordonat Guvernului cumva?

 

Nu? Păi atunci nici Forțele Armate nu aveau ce să caute subordonate guvernului.

 

Numai un paragraf dintr-o decizie a C.C.R. cu privire la C.S.A.T.: (doar unul dintre cele care precizează ferm): „Aşadar, Consiliul este o autoritate a administraţiei publice, autonomă faţă de Guvern, prezidată de Preşedintele României şi supusă controlului parlamentar, cu atribuţii în ce priveşte apărarea ţării şi siguranţa naţională. În procesul de îndeplinire a activităţilor sale specifice, pot apărea situaţii litigioase pentru a căror rezolvare să fie necesară formularea unor acţiuni în justiţie, şi numai instanţele de judecată învestite cu soluţionarea respectivelor litigii au competenţa de a stabili dacă Consiliul Suprem de Apărare a Ţării are sau nu calitate procesuală, activă sau pasivă” (Decizia C.C.R. nr. 97/2008).

 

Înțeleserăți, mari jurători pe Constituție, că ați acceptat ca Armata să fie subordonată puterii executive, contrar Constituției? Așa ca mari șefi de servicii secrete: nu vă e asa puțin jenă de voi?

 

 

Lăsați aerele cu N.A.T.O., U.E.; O.N.U. și altele!

 

Uitați-vă întâi la Constituția aia pe care ați jurat, că până la urmă voi la NATO, UE și pe unde vă mai duceți, vă duceți în calitatea pe care ați primit-o în baza Constituției Romaniei (aia pe care ați jurat), că daca nu era Constituția, nu aveați nicio funcție și prășeați în gradină. Așa că „la loc comanda!”. Lăsați aerele de mari parteneri ai nu știu cui și uitați-vă prin Constituția aia pe care ați jurat și vedeți ce scrie în ea. După care, dați-vă o palmă după cap, retrageți proiectul ăla cu alt serviciu secret, că ne-am săturat de servicii secrete neconstituționale, antidemocratice și care își dau la picioare unii altora, avizi de putere fiind ăia de prin funcții și de cum să își realizeze interesele personale și averile proprii.

Așa ați distrus țara asta.

Mai bine faceți voi așa:

- Cei de la Armată: proiect de lege prin care sa se desfiinteze Ministerul Apararii Nationale - neconstituțional înființat și organizați o autoritate publică conform Constituței, numită Forțele Armate care să fie subordonate exclusiv voinţei poporului, așa cum zice Constituția.

Vedeți că garantarea democrației este în grădina voastră, a Forțelor Armate.

Adică, ceea ce acrie la art 1 alin. (4) din Constituție: „Statul se organizează potrivit principiului separației puterilor și echilibrul puterilor - legislativă, executivă și judecătorească - în cadrul democrației constituționale”. În România, separația și echilibrul puterilor în stat e praf. Pentru că în loc să vă îndepliniți rolul constituțional, ați acceptat să fiți subordonați uneia dintre cele trei puteri in stat: aia executivă, Guvernul. Așa că ce echilibru să mai păstrați voi?

- S.R.I.: ia frumos avizul asta al Comisiei de le Venetia[1] si citește-l bine, bine, ca să vezi cum ești o structură departe de orice democrație, contrar misiunii pe care ați postat-o pe site-ul vostru (protejați valorile democratice). Așa ca luați voi toata legislația la mână care vă privește (ca vreo 80% din ea este în contradicție cu ce scrie Comisia de la Veneția în avizul pe care vi l-am indicat) și faceți voi așa, niște proiecte de lege prin care să eliminați alea 80% mizerii din legislația care vă privește, nu de alta, dar să deveniți și voi o entitate democratică, dacă tot vă laudați cu termeni din aștia pe site-ul vostru.

S.1 - Proiectul lui Tîlvăr cu serviciul lui secret[2].

P.S. 2 -  M.Ap.N. a retras mizeria de proiect de lege cu serviciul secret al armatei. Băi băieți, ăia de ați jurat pe Constituție și nu ați fost prea trimiși la „specializare” afară: când mai are câte unul idei crețe din astea, citiți-i art 118 alin 1 din Constituție, dați-i cu el în cap și opriți mizeria. Am cam obosit să stăm câine de pază și să vă reamintim ce e cu Armata în România, potrivit Constituției. Este cel puțin a treia oară când trebuie să ne agităm noi, cetățenii, ca să vă spunem ce e cu Armata:

- subordonată exclusiv voinței poporului;

- garantează democrația constituțională a României;

- Armata nu e „dulăul” niciunui parvenit politic;

- cum de garantarea democrației constituționale nu v-a păsat, e cazul să mai citiți o dată Art. 118, al. 1 din Constituția României și să vă puneți pe treabă;

- în plus, pentru că ați acceptat a treia oară să se elaboreze proiecte de lege prin care să se cedeze comanda Armatei Române unor străini sau ca Armata să poată fi folosită împotriva poporului român;

- obligatoriu, Armata trebuie scoasă de sub subordonarea puterii executive!;

- într-o lună, să vedem ciorna de proiect de lege care pune în acord organizarea Armatei Române cu art.118, al. 1 dinConstituția României.

Vedeți că vine „decembrie”!…

 

Nota redacției - În urma numeroaselor critici susținute de argumente constituționale precum textul de mai sus, ministrul a anunțat retragerea proiectului de lege prin care ar fi transformat Serviciul secret al Armatei (D.G.I.A.) în S.R.L.-uri personale - pe modelul S.R.I., cu personalitate juridică și firme proprii, evident, ținute departe de ochii românilor care îi plătesc regește pe șefii spionilor”[3] Ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, a făcut „la loc comanda!”. În prezent, serviciul secret al Armatei este o simplă direcție în Ministerul Apărării, fără personalitate juridică și fără buget propriu.

 

„Ministerul Apărării Naționale va rămâne consecvent respectării cadrului legal referitor la asigurarea transparenței decizionale, în scopul elaborării unor acte normative care să corespundă nevoilor de adaptare la provocările din mediul de securitate”, argumentează Ministerul Apărării în comunicatul în care anunță retragerea proiectului[4].

 

--------------------------------

[1] https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2023)008-e

[2] https://sg.mapn.ro/.../lege_privind_org_si_fct_dgia... retras

[3] https://www.libertatea.ro/stiri/ministerul-apararii-retrage-un-proiect-de-lege-care-permitea-spionajului-militar-sa-devina-serviciu-secret-si-ii-oferea-puteri-similare-sri-4702369 - 27 octombrie 2023.

[4] Idem.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu