luni, 15 februarie 2016

Eccetera, Eccetera, Că N-0 La Mine Cetera (Fragment de jurnal desecretizat)

Pavel Rătundeanu-Ferghete



Ciubăncuța, Cj., 12.02.16

"Un tovarăș înțelept nu este mai puțin ca un frate", zice Homer. Pentru asta, Alex. Ștefănescu, te-am dorit profesor personal, părinte moral și "spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești?" (apropo, știu, că-i nepotrivit și neobișnuit, să mă adresez cetățene, cu "tovarăș"că hazardul, lipsa de politeță, te spânzură cu ciucurii brâului de toarta inelului și pe altă parte "nu ne-am tras deodată ismenele, gacele (indispensabilele)" și nici nu umblăm fără de ele, nici de Sfântul Valentin, în februarie, când îngheță și ouăle de sarcă-n cuib, eccetera, eccetera, că n-am la mine cetera). Tu Alex. ai cam sărit peste cal din banalul U.T.C. pentru'că adevărul gol-goluț c-am supără, c-am șifonează, c-am lovește la moacă, la orgoliul și la lipsa de inteligență (după revoluție erai la toartă, mare și tare, cu țărăniștii, dar ai acceptat să stai în șezătoare la gâscă, la tacale, cu fostul președinte Emil Constantinescu, cu naivul, simpaticul și cumsecadele numit în popor pentru barba lui, pe barba lui: "Țapul"și tu cu-n fel fain-făinel neaoș cochetai voinicel cu el, o recunoșteai tu însuți, că nu erai de ieri și nici de nicăiri, că ești din elita "marilor speranțe" opera ta omnia cu paleta ei largă de peste 25 cărți stând ca agumente și ca documente vii, impecabile, a ceea ce tu ești pace, echilibru și iubire pentru ceilalți: pentru scunzi sau înalți, de la sat sau oraș, cu veșnicia și cinstea "pană mândră" (floare) în clopul cui le poate purta cu transparență și lumină a omeniei, pentru omenire (erai o culme pentru lume, deși scriitorul care erai întors pe toate părțile nu-ți mai aparținea Alex. demult nici sieși, dar nici vreunui partid, ci neamului și țarii și, pentru asta nu-ți trebuia simbrie de la împărăție, că-n firea ta erai patriot sadea, ți-o spun și de sari ropcii-copcii, pentru'că, ți-o repet: scriitorul e un bun național-universal, e prin creația și aspirația sa de om între oameni, om spiritual, deci nu e om politic, ci e un om cu valul pe val, catarg lângă catarg, dar să fie clar nu e luat de val, de intrigă, ca atare duh de adevăr și viață nu scandalizează, eccetera, eccetera, cã n-am la mine cetera. Un profesionist ca tine învață și pe dușmani lucruri bune necontând ca-i "de stânga" sau "de dreapta" (ai un fel fericit de a scrie și vorbi, un mod de a gândi cum să gândești și cu Mesaje către tineri dai sfaturi, ții piept cu tinerimea și ai efect ca fosforescența licuricilor în splendoarea înrourată a ierbii cu verde crud bacovian (e de înțeles de ce alții te-ar vrea, iar alții ca Moțoc: "de voi nu mă vreți, eu vă vreau", deși frumosul proverb grăiește: "fă bine și asteaptă rău" ori vorba lui Fedru: "Cei ce dușmani-și ajută cumplită soartă au să îndure"? (și putem să nu credem, Alex., dragule?). Tu ești prin sbstanță, prin constituție, om de caracter, o personalitate cu aprecieri și decizii juste dure, ai însuși natura la care Nichita Stănescu i-ar zice iubire și devotament pentru oameni, ar zice cu căldura lui social-umană, pâine de o ființă, că-i mai ușor să muți o floare și dacă-i rară și de colț, decât să schimbi un caracter, o vulpe..., deși ar fi picătura, picanteria, chinezească și nu strgi: "hop!" până a nu sări părăul, ca bivolița lovind cu piciorul șuștarul plin cu lapte...(se ști: "cu răul nu treci nici părăul, dar cu răbdarea trci până și marea").


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu