vineri, 1 martie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



RUGĂCIUNEA JERTFEI DE SINE

PR. ARSENIE BOCA

 

 

„Oamenii se roagă în tot felul: să câştige un proces, să-i ajute Dumnezeu să ia examenul, să aibă noroc în căsnicie, pentru sănătate; dar numai rugăciunea jertfei de sine se urcă până la jertfelnicul lui Dumnezeu, celelalte rugăciuni rămân tot aici pe pământ, nu se suie atât de sus”. Aflați sfaturi minunate, de suflet înălțătoare, de la Părintele Arsenie Boca.

 

 

Care este adevărata Rugăciune?

 

Rugăciunea neîncetată: să te sileşti să trăieşti în prezenţa lui Dumnezeu, în orice împrejurare ai fi să ai gândul la Dumnezeu. A fi totdeauna cu „Doamne Iisuse…” în gând, chiar şi în somn, cum spune psalmistul David. „Eu dorm, dar inima mea veghează…”. Prezenţa lui Dumnezeu are rostul de a ne opri de la rele, căci uneori le facem chiar şi în prezenţa Lui. Aşa să faci dacă vrei să te mântuieşti.

 

 

Citirea Cărților sfinte

 

Să ai mărturia Sfintelor Scripturi, care sunt: Biblia, scrierile Sfinţilor Părinţi, Patericul. Sfinţii Părinţi se referă la toate faptele pe care le faci, fie osteneală lăuntrică, fie orice lucru dinafară. Cu alte cuvinte: să nu faci nimic de capul tău. Să întrebi pe povăţuitorii tăi, pentru că fără sfat rătăceşti şi nu te mântuieşti. Să călătorim cu întrebarea pentru că neîntrebat nimic nu-i bine, nici ce-i bine. Să fii statornic împotriva oricărui vânt care te suflă: greutăţi, necazuri. Nu da înapoi, ci te luptă cu ele. Fii om dintr-o singură bucată înaintea lui Dumnezeu.

 

 

Cum adică Rugăciunea jertfei de sine?

 

Cine s-a mai rugat aşa stăruitor? Moise: „Iartă-le acum păcatul, dacă nu, şterge-mă şi pe mine din cartea Ta, în care m-ai scris”.

 

Ilie s-a rugat la fel, de a dat Dumnezeu ploaie după trei ani şi jumătate. Sfântul Iacov zice că şi Ilie a fost om ca şi noi, dar s-a rugat fierbinte şi Dumnezeu l-a ascultat.

 

Rugăciunea are şi ea puterea ei. Trebuie ploaie? Te rogi fierbinte lui Dumnezeu şi plouă. Rugăciunea se face în Biserică, la strană şi Sfânta Liturghie, dar trebuie să strigăm şi noi la Dumnezeu prin rugăciunea „Doamne, Iisuse…”. Rugăciunea întărită, adică de mai mulţi, poate mult. Trebuie silinţă pentru că împărăţia cerurilor este a celor ce se silesc.

 

„Rugăciunea sfântului se urcă precum tămâia până la Dumnezeu”. Oamenii se roagă în tot felul: să câştige un proces, să-i ajute Dumnezeu să ia examenul, să aibă noroc în căsnicie, pentru sănătate; dar numai rugăciunea jertfei de sine se urcă până la jertfelnicul lui Dumnezeu, celelalte rugăciuni rămân tot aici pe pământ, nu se suie atât de sus. Deci, numai rugăciunea jertfei de sine, adică a lepădării de sine se suie atât de sus. Pentru că Acel Om Care ne-a dat pildă de jertfă de sine, care S-a jertfit, e slujitor acolo. Şi, în clipa aceea, când te lepezi de tine, te rogi – acea rugăciune se suie ca tămâia până la Dumnezeu.

 

De exemplu: când tu ai o ascultare şi o soră te roagă să-i ajuţi şi ei, tu să-ţi laşi în clipa aceea ce ai tu de făcut şi să ajuţi şi pe sora ta, şi totuşi să ai puterea să termini la timp şi lucrul tău, şi în acelaşi timp să te rogi, şi aceasta-i o rugăciune a jertfei de sine.

 

(Preluat din Revista Atitudini Nr. 5

 

 

 

 

JUDECAREA APROAPELUI

Dan Radovici

 

 

Cum se face de lipim atât de ușor etichete pe fruntea aproapelui? Aha, ăsta nu mai e bun, deloc! Chiar dacă aproapele acesta poate fi chiar tatăl, sora, fratele, prietenul sau camaradul, ne îndreptățim motivând - Uite ce a fost în stare să-mi facă!

 

 

Asa cum am spus, mă voi încumeta să argumentez această disfuncționalitate a generației noastre pe care eu, cel nevrednic și neavizat, o consider a fi unul din motivele dezbinării. Este, fără îndoială,vorba de o gravă boală sufletească care, adesea, ne lasă fără discernământ! Nu doar că obișnuim să ne judecăm necruțător aproapele ci, de multe ori, îl și azvârlim peste bord!

 

Să nu uităm că există acolo, la Psaltire, o avertizare, o alarmă, care ne spune că „Nu sunt graiuri, nici cuvinte, ale căror glasuri să nu se audă! (Psalm 18:3). Sau: „Cel ce a zidit ochiul, oare, nu vede? Cel ce a sădit urechea, oare, nu aude? (Psalm 93:9).

 

Atunci când spunem „Tatăl nostru”, pluralul iese în evidență! Deci, ne rugăm Lui în calitate de frați, care, după modelul Tatălui, ar trebui ca și noi să le iertăm greșiților noștri…

 

 

Rănirea aproapelui

 

Eu nu mi-am propus să abordez acest subiect în calitate de teolog sau, să emit cine știe ce pretenții savante în cântărirea acestui subiect. Departe de mine asemenea gând! Îl abordez din calitatea mea de purtător al unor răni dureroase, ce sunt încă necicatrizate.

 

Cum se face de lipim atât de ușor etichete pe fruntea aproapelui? Aha, ăsta nu mai e bun, deloc! Chiar dacă aproapele acesta poate fi chiar tatăl, sora, fratele, prietenul sau camaradul, ne îndreptățim motivând – Uite ce a fost în stare să-mi facă! Și sentința se detonează iute, precum percutorul unui cartuș. Și uite așa, rapid, ajungem să ne trecem în portofoliu o sumă de relații ce capătă, în timp, forma unui cimitir, oarecum personal, spre administrare. Cine poartă responsabilitatea atâtor suflete îmbrâncite?

 

Am convingerea că, totuși, undeva în subconștient, omul simte și nu se îndoiește de bunătatea, de răbdarea și de generozitatea lui Dumnezeu!

 

 

Satisfacția îndreptățirii de sine

 

Poarta prin care Domnul Hristos a ieșit din această lume știm că a fost Crucea. Spunea părintele Arsenie Papacioc că purtarea crucii asta înseamnă: Să duci ceea ce nu-ți convine! Care ar fi poziția de umilință pe care s-ar cuveni să o adoptăm? Este un exercițiu al răbdării! Jertfa lui Dumnezeu este Duhul umilit, inima înfrântă și smerită, Dumnezeu nu o va urgisi!(Ps. 50:18). Vrăjmașul se străduiește maxim să ne fure smerenia, fiindcă astfel ne părăsește Harul și rămânem înghețați în… îndreptățirea de sine, în care am sperat să obținem satisfacție. Dacă vom osândi pe cineva, atunci lacrimile pocăinței se vor usca iar acel suflet va cădea în nesimțire, în nepurtare de grijă.

 

Cât de limpede mi se arată paiul din ochiul aproapelui, încât bârna din ochiul meu nu o mai simt deloc!

 

 

Pilda lui Jean Valjean

 

Aș aminti aici, pe scurt, acea poveste interesanta a lui Jean Valjean, personaj celebru din romanul Mizerabilii, de Victor Hugo. Acesta, Jean Valjean, tocmai ce ieșise din pușcărie și, flămând fiind și înfrigurat, își căuta un loc unde să se adăpostească. Bătând la mai multe uși, nimeni nu i-a deschis. Însă un preot, văzându-l în ce hal arată, l-a primit la el. Acesta, plin de bunătate, l-a ospătat, l-a îmbăiat, i-a schimbat hainele ponosite cu altele curate și i-a oferit o cameră încălzită și un pat bun, spre odihnă.

 

Eroul nostru, sculându-se dis de dimineață, l-a atacat cu furie pe abate și i-a furat un sac de argintărie și a fugit.

 

La scurtă vreme însă, pe când se preocupa să vândă argintăria, a fost oprit de o patrulă a poliției care i-a cerut socoteală – de unde are argintăria? El a recunoscut că aceasta ar aparține abatelui. Fiind condus la adresa abatelui, acesta a ieșit și, cu urme vizibile ale bătăii încasate, a zâmbit, și a replicat că el îi dăruise, acestuia, argintăria și că ar mai fi găsit și alte două sfeșnice pe care dorește să i le încredințeze! Poliția, după o asemenea stranie mărturie, l-a eliberat pe agresor. Acesta a rămas, definitiv, șocat! Acest gest, prin naturalețea lui, a reușit dezamorsarea oricărei alte stări de răutate și l-a întors, cu recunoștință, către bunătate!

 

 

Un exercițiu de voință

 

Mi-aș dori ca și noi, ca generație, să încercăm să punem în practică mai des acel exercițiu al voinței care, printr-o simplă răsturnare a clepsidrei, să nu mai alegem atât de ușor și de iute a înfige săgeata în inima aproapelui, după modelul torționarilor. Ci, cred că ne putem ruga să fim ceva mai calmi. Căci, nu, parcă acesta ar fi firescul?

 

Cineva era foarte curios să știe, cum arată iadul și cum arată Raiul? A venit, într-un târziu, un înger dispus să îi satisfacă curiozitatea. Întâi l-a condus pe cel curios în iad. Acolo, zăceau niște umbre de oameni. Aceștia aveau în fața lor un ciubăr cu mâncare, însă aveau legate de mâini niște linguri lungi. Lungimea lingurilor nu le permitea îndoirea brațului ca să le poată duce la gură. Și de aceea agonizau și se văitau în chinuri !

 

Condus, mai departe, în Rai, acolo, oamenii aveau în față tot un ciubăr cu mâncare, precum și acele linguri lungi legate de mâini, însă ei se hrăneau unii pe alții și erau, în schimb, foarte veseli și mulțumiți!

 

Egoismul este pricina multor paralizii sufletești!

 

 

Ne-judecarea aproapelui

 

Să fim mândri, fraților, că Dumnezeu a binevoit ca noi să ne naștem într-o asemenea Țară, cu o asemenea istorie. Oameni a căror vitejie a rămas, după cum frumos spunea un mare și vrednic vizionar român, ca niște chipuri luminate de soarele asfințitului pe înălțimile munților iar, peste gloatele cele multe și lașe se va așterne întunericul uitării.

 

Închei cu o sintagmă foarte apreciată :

 

Acolo unde e credință, acolo e binecuvântare! Acolo unde e binecuvântare, acolo e pace!

 

Acolo unde e pace, acolo e dragoste! Acolo unde e dragoste, acolo este Dumnezeu! Și, Acolo unde este Dumnezeu – Nimic nu lipsește!

 

Cu prietenie,

 

                    Dan Radovici





DESPRE FEMEIE ȘI MAMĂ

PR. JUSTIN PÂRVU

 

 

 

Importanța femeii

 

Din păcate, acum familiile sunt mai degrabă marxist-leniniste. Ţin ziua agriculturii, a prăjiturii, a cozonacului şi uită de sărbătorile creştine. Ori familia este cărămida lumii, iar femeia are un rol sacru în cadrul familiei. Ea este şi cu căderea şi cu ridicarea, de aceea este importantă…

 

 

 

Rolul mamei

 

În viaţa de familie a mea, din zona asta a munţilor, ca de obicei, mamele joacă rolul cel mai important. Părinţii, fraţii sunt plecaţi mai mult în dreapta, în stânga; ei sunt pe terenul de luptă. Iar mamele sunt acelea care se ostenesc cu naşterea, cu creşterea, cu formarea caracterelor şi cu in-fluenţa şi viaţa spirituală pe care o are ea. Mie mi-a fost uşor să înclin înspre viaţa monahală, pentru că mama, Dumnezeu s-o ierte, aproape în fiecare zi de duminici şi sărbători, ne lua la Durău, la mănăstirea Secu, Sihăstria, pe la mănăstirea Neamţ. Nu erau maşini, se întovărăşeau doi-trei vecini, puneau caii la căruţă, merinde în traistă şi hai la mănăstire, 20 de Km, 25, 30.

 

 

 

Mama Părintelui Justin

 

Când făceam năzdrăvănii, teama mea cea mare era să nu plătească mama liturghii – asta era o mare dramă. Şi mă temeam, toată noaptea nu dormeam. Mi-era frică şi trebuia să-i spun mamei neapărat ce trăsnaie am făcut eu în ziua aceea. Că, dacă nu, auzeam că s-a dus la Durău sau la Secu, la mănăstire, şi plăteşte slujbe pentru răufăcători, care au căzut din pod, care au dat foc la cânepă…

 

Când mergeam cu vitele, mama îmi punea mâncare de post, dar veneau alţi copii cu brânză, cu altele şi eu mai mâncam cu ei acolo. Dar să ştiţi că într-o săptă­mână le trăgeam toate. Ori că stâlceam un deget la picior, sau se-ntâmpla să cazi cumva să te loveşti la ochi…, dar nu rămâneai nepedepsit. Ei, în clipa în care pătimeai, simţeai că-i pedeapsa lui Dumnezeu.

 

Mai ales că eu mai mărturiseam mamei că, uite, azi am mâncat brânză de la Ion. Ș-apoi dacă păţeam ceva în cursul săptămânii, mama îmi zicea: Ai văzut că nu-ţi ajută Maica Domnului? Te-a pedepsit! Ai mâncat miercuri, vezi, ai grijă!

 

 

 

Dragostea mamei

 

Într-o zi ciopleam ceva la un trunchi şi nu ştiu cum mi-am tăiat unghia oleacă. Ptiu, cum am alergat în casă, cu unghia-n gură … ţipam, nu alta. Mama, săraca, se gândea că cine ştie ce am păţit. O ieşit repede afară, s-a uitat la mână dacă-i întreagă şi zice: Lasă, nu-i nimic. Sufla mama peste deget şi mă mângâia…trecea îndată, nu mai aveam nimic. Mai obişnuia să pună praf de cărbune acolo pe rană şi-n câteva minute sângele se oprea. Se mai întâmpla să umblu cu lapte fierbinte, şi mai dădeam pe mine. Mă ardea, iar mama, în loc să pună ceva să răcorească, punea sare: Stai acolo!

 

 

 

Sfințenia mamei

 

Nu ştiam dacă mai trăieşte mama. Ea s-a îmbolnăvit îndată după arestarea mea. Auzise că eu am murit. Şi, după 13 ani, când am găsit-o, nu m-a mai recunoscut. M-a luat drept un nepot, nicidecum eu. Era bolnavă, nu mai avea memoria deplină. Şi aşa s-a stins mama, fără ca ea să fie convinsă că eu m-am mai reîntors în viaţă în casa părintească. Am fost pomenit la morţi.

 

Dar să ştiţi că mi-a mers foarte bine. De altfel, şi povestesc unele mame care vin aici îndurerate că le-a plecat copilul de acum şapte-opt ani prin ţări străine şi nu mai ştiu nimic de el. Mă-ntreabă ce să facă: Să-i pomenească la morţi sau la vii? Nu, dragii mei, le spun, puneţi-l la morţi, că nu-i nicio deosebire între mort şi viu. Se dezleagă şi la morţi, şi la vii, tot pentru iertarea păcatelor. Aşa că eu, când mă pomenea mama, când făcea câte un parastas, îmi mergea mai bine. În puşcărie o visam pe mama când eram în momentele cele mai grele şi anevoioase. Şi ştiam sigur că începe un alt regim, de destindere. Şi, într-adevăr, se schimba total.

 

 

 

Desființarea semnificației de mamă

 

Acum trebuie să trezeşti în tânăr oleacă de ordine duhovnicească, de unitate, de armonie, de înţelegere care lipsesc la noi, la români. Întâi ne-au distrus dragostea creştină, apoi s-a produs răcirea între oameni şi distrugerea educaţiei. Au distrus familia, lăsând mama să lucreze la colectiv, bărbatul la fel, de se întâlnesc seara, obosiţi, se culcă. Copilul ia-l dimineaţă, du-l la creşă sau grădiniţă şi aşa îl creşte Statul. Unul îl naşte, altul îl creşte şi altul îl educă. Şi ce să iasă din el? E adevărat că o să se cearnă toate, dar trece timpul…

 

Copiii nu mai stau cu părinţii pentru că acum mama trebuie să facă norma. Altădată bărbatul lucra pentru întreaga familie ca să o întreţină. Acum am fost aduşi la mizerie, la sărăcie să nu aibă timp nici mama, nici tata de copii. Aici e greutatea mare, că din mizerie numai mizerie iese.

 

 

 

Lupta unei mame

 

Dacă copilul va creşte în braţele mamei, îndreptat spre icoană, iar mama merge la biserică, ţine un post miercurea şi vinerea, face milostenie, îşi iubeşte soţul ca pe Hristos, atunci şi copilul va fi sănătos. Aşa după cum copilul absoarbe hrana din corpul mamei, tot aşa absoarbe şi hrana spirituală din viaţa mamei şi a părinţilor. Copilul acesta, crescut cu inima la Hristos, va fi într-adevăr un urmaş al lui Hristos. El nu va fi răzvrătit, neascultător şi nu va ieşi din făgaşul acesta pentru că e crescut din mamă îngerească şi atunci şi el va fi un copil îngeresc. Creşteţi copiii cu inima la Hristos!

 

(Extras din volumele „Ne vorbește Părintele Justin”)

 

 

 

Numai mamă să nu fii!

- Pr. Arsenie Papacioc -

 

 

 

În ce constă dragostea mamei față de fiul ei?

 

Niciun pui de găină nu chiuie degeaba, cloşca imediat e acolo, atentă. Aveam la mama acasă o cloşcă, şi a ieşit un pui negru. Şi-l bătea cloşca, şi eu aveam necaz pe cloşcă că nu creştea puiul ăla. L-am prins, l-am mângâiat, dar el, mititelul: tot la cloşcă. Se ducea la mama lui.

 

Aşa îmi zicea mămica mea: Numai mamă să nu fii. Te-a obligat, îl suporţi aşa cum este, că-i al tău. Dar el are legătură cu mama lui din pântece. El n-are conştiinţa raţională, el are conştiinţa instinctuală. El o intuieşte şi o cunoaşte pe mamă cu intuiţia din pântece.

 

 

 

Comunicarea din pântece

 

Am văzut un copil care urla de speria tot cartierul. Toată lumea îl lua în braţe şi nu tăcea. Când a venit maică-sa, a tăcut imediat. Îl cunoştea din pântece.

 

Am avut un câine orb. Într-o seară, am deschis poarta eu, am ieşit la aerisire, aşa, şi un câine cât un măgar de mare a sărit la mine, în stradă. Fără să ştiu că şi câinele meu era alături de el acolo şi ştia că eu sunt pe acolo. A ieşit neştiut de mine din culcuşul lui şi s-a repezit la câinele acela. De ce l-a apucat nu ştiu, dar urla câinele ăla şi ăştia se rugau de mine să-mi chem câinele înapoi. Zic: Nu-l chem, nu-l chem înapoi, lasă să te înţelepţeşti şi mata. Un câine orb care mergea pe conştiinţa instinctuală.

 

Aşa-i şi copilul, el comunică cu mama din pântece. Comunică cu ea dar în pântece nu plânge că-i dă ce trebuie. Ferească Dumnezeu să-ţi baţi mama! Nu se mai pune în discuţie că mă iubeşte mama, mă trăieşte. Mama îl supraveghează când doarme, nu cumva vreun purice să-l trezească.

 

(Fragment extras din Revista Atitudini, Nr. 10

 

 

 

LUCRARE USOARA

- Avva Matoi -

 

 

Voiesc nevointa usoara si statornica, decât cea care este ostenicioasa din început si degrab se curmeaza.

 

Avva Matoi, Patericul egiptean, Ed. EOR, Alba Iulia, 1991, p. 145




Sfântul Gherasim de la Iordan

 

 

Cuviosul Gherasim era de neam din părțile Lichiei. Din tinerețe, având cuget dumnezeiesc, s-a îngrădit cu frica lui Dumnezeu. Primind sfințitul chip monahicesc, mai întâi s-a dus în cea mai dinăuntru pustie a Tebaidei din Egipt și, acolo viețuind cu plăcere de Dumnezeu o vreme oarecare în nevoințe duhovnicești, s-a întors iarăși la Lichia, în patria sa.

 

După aceea a venit în Palestina, pe la sfârșitul împărăției lui Teodosie cel Tânăr (408-450), și s-a sălășluit în pustia Iordanului, în care strălucea ca o stea luminoasă cu razele cele pline de fapte bune. Acolo a făcut o mănăstire lângă râul Iordanului.

 

Mănăstirea Cuviosului Gherasim era departe de Sfânta cetate a Ierusalimului ca la treizeci și cinci de stadii, iar de râul Iordanului ca de o stadie. În aceasta primea pe cei noi începători, iar părinților celor desăvârșiți le dădea în pustie chilii sihăstrești.

 

Este cunoscut faptul că Cuviosului Gherasim i-a slujit o fiară necuvântătoare, un leu. Acest lucru s-a făcut pentru ca Dumnezeu să preamărească pe plăcutul său.

 

Vă invit să citiți despre aceasta:

 

 

Cum s-a întâlnit cu leul

 

(…) monahii care viețuiau acolo ne-au spus despre ava Gherasim că, umblând el prin pustiul Iordanului, l-a întâmpinat un leu bolnav, care i-a arătat piciorul în care intrase un ghimpe mare, încât i se umflase piciorul.

 

Leul se uita spre stareț cu ochi blânzi și, deși nu spunea cuvinte fiind necuvântător, însă cu chip smerit ruga pe stareț să-l vindece. Starețul, văzându-l că este într-o nevoie ca aceea, a șezut și, luând piciorul fiarei, a scos spinul. Apoi curățindu-i rana bine, a învăluit-o cu un petec și i-a dat drumul.

 

Iar leul, după ce s-a vindecat, nu l-a mai părăsit pe stareț, ci, ca un ucenic, umbla după dânsul ori unde se ducea, încât se mira starețul de recunoștința cea bună a fiarei. De atunci îl hrănea starețul, dându-i uneori pâine, iar alteori linte.

 

 

Catârul dispărut

 

Părinții aveau în lavră un catâr cu care își aduceau apa de la sfântul Iordan, pentru trebuința fraților. Starețul a poruncit să dea catârul în seama leului, să umble cu el și să-l pască pe lângă râul Iordanului.

 

Într-una din zile, păscând leul pe catâr, s-a dus de lângă dânsul o depărtare cam mare și a adormit la soare.

 

Trecând din Arabia un om cu cămile, a văzut catârul singur fără păstorul lui, și l-a prins și l-a luat într-ale sale. Leul deșteptându-se și căutând catârul, nu l-a găsit; apoi a venit la ava Gherasim trist și mâhnit că pierduse catârul.

 

Starețul, gândind că leul a mâncat catârul, i-a zis: „Unde este catârul?”. Iar el stând ca omul, tăcea, căutând în jos.

 

Starețul i-a zis iarăși: „Oare l-ai mâncat? Bine este cuvântat Domnul, că nu te vei duce de aici și tot lucrul care îl făcea catârul, tu îl vei face, slujind la trebuința mănăstirească!”.

 

De atunci, din porunca starețului, puseră deasupra leului sarcina ce se punea pe catâr, adică un vas mare, cu care se aducea apă în mănăstire de la Iordan.

 

 

Ostașul milostiv

 

Într-una din zile, a venit la stareț un ostaș oarecare, pentru rugăciuni. Văzând pe leu aducând apă și aflând pricina, i-a fost milă de el și a dat trei galbeni părinților că să cumpere un catâr pentru trebuința lor, iar pe leu să-l elibereze de o robie ca aceea.

 

S-a făcut așa, adică s-a cumpărat alt catâr pentru slujba mănăstirească, iar pe leu l-a eliberat.

 

 

Leul prinde făptașul

 

După puțină vreme, neguțătorul acela din Arabia care luase catârul trecând iarăși cu cămilele la sfânta cetate a Ierusalimului să vândă grâu, avea cu el și catârul acela. Și după ce a trecut Iordanul, din întâmplare, l-a întâmpinat leul, care, văzând pe catâr împreună cu cămilele, l-a cunoscut.

 

Apoi deodată răcnind, s-a repezit la dânsul. Neguțătorul și cei care erau cu dânsul, văzând leul, se înspăimântară și fugiră; iar leul, prinzându-l de frâu cu gura, cum era obiceiul lui mai înainte, ducea catârul împreună cu trei cămile legate una după alta, încărcate cu grâu, bucurându-se foarte și mugind, că a aflat catârul pe care-l pierduse, și l-a adus la stareț.

 

Cuviosul stareț zâmbind, a zis către frați: „În zadar am ocărât leul, crezând că a mâncat catârul!”. Și a numit leul Iordan.

 

 

Adormirea cuviosului și leul

 

Iar după ce Cuviosul Gherasim s-a dus către Domnul și s-a îngropat de către părinți, după a lui Dumnezeu purtare de grijă leul nu s-a aflat atunci în lavră. Venind după puțină vreme, își căuta starețul său. Iar Savatie, ucenicul lui Gherasim, văzând leul, a zis către dânsul: „Iordane, starețul nostru ne-a lăsat sărmani și s-a dus către Domnul!”.

 

Apoi îi dădu hrană, zicându-i: „Ia și mănâncă!”. Dar leul nu voia să primească hrană, ci lua aminte adeseori încoace și încolo și căutându-și starețul, adică pe Cuviosul Gherasim, răcnea foarte tare, mâhnindu-se.

 

Iar Savatie și ceilalți bătrâni îl mângâiau, zicându-i: „S-a dus starețul către Domnul, lăsându-ne pe noi!”. Dar nu puteau să-l potolească din strigare; și cu cât ei socoteau a-l mângâia prin cuvinte, el cu atât mai mult se tânguia și făcea mare strigare (…).

 

Atunci i-a zis părintele Savatie: „Dacă nu ne crezi, mergi cu noi și-ți vom arăta locul unde zace starețul”. Și luându-l, l-au dus la mormântul unde era îngropat Cuviosul Gherasim.

 

(…) Plecându-și genunchii deasupra mormântului starețului, părintele Savatie plângea. Leul, auzind acestea și văzând pe Savatie, se bătea și el cu capul de pământ, răcnind tare; după aceea a murit îndată deasupra mormântului starețului.

 

Însă aceasta s-a făcut nu pentru că leul a avut suflet cuvântător, ci Dumnezeu a voit să preamărească pe cel ce L-a preamărit pe El, adică pe Sfântul Cuviosul Gherasim, nu numai în viață, ci și după moarte.

 

(Extras din „Viețile Sfinților”, ed. Episcopiei Romanului, 2001

 

 

 

Cuvânt la Duminica Fiului risipitor

Sf. Teofan Zăvorâtul

 

 

Nu întârzia! Domnul e aproape!

 

Iar Domnul e aproape! El așteaptă numai să spui: „Sculându-mă, voi merge!”. Și mai înainte de a te apropia tu de El, El te va întâmpina și te va cuprinde în brațele părintești ale iubirii Sale. Uită-te câți robi care Îi slujesc locuiesc deja în casa Lui! Și între ei câți nu sunt care au căzut în același chip ca tine! Privește-o pe Magdalena, uite-l și pe Zaheu, uite-o și pe Maria Egipteanca, uite- o și pe Pelaghia și uite-i și pe ceilalți, cărora nici nu este număr. Deci nu te deznădăjdui nici tu. Însă nici nu întârzia! Nu va mai pomeni fărădelegile tale Domnul și, de bucuria întoarcerii tale, care va veseli tot cerul, îți va da înapoi tot ce ai pierdut.

 

Grăbește-te să te ridici!

 

Știi și tu toate lucrurile acestea. Ai cunoscut deja dulceața întoarcerii, ușurința ei și roadele ei mângâietoare. Ai avut nefericirea să cazi din nou? Grăbește-te să te fericești cu o nouă ridicare! Oricât ar cădea cineva, Domnul îl primește cu dragoste atunci când se ridică...

 

Deci trezește aducerea aminte de tine a lui Dumnezeu prin grija ta de a te ridica. Și El va veni, și te va ridica chiar El. Îți va da mâna Sa cea atotputernică și te va scoate din adâncul în care te scufunzi.

 

Domnul nu doar te așteaptă dar te și caută

 

Nu amâna prilejul să te folosești de măsura îndelungii răbdări a lui Dumnezeu ce a rămas încă pentru tine. Și întrebuințează toate mijloacele ca să te însuflețești spre osteneala pocăinței. Adună împrejurul inimii tale toate adevărurile care te pot îmboldi la pocăință - și din cer și de pe pământ, și de acum și din viitor - ca să te ridici în cele din urmă până la hotărârea de a spune: Sculându-mă voi merge! Și apoi scoală-te și mergi! Mergi la Părintele ceresc, Care te așteaptă și nu numai că te așteaptă, ci te și caută, și se îngrijește în fel și chip ca să te întorci, arătându-se gata să fie Ajutătorul Tău în această lucrare ostenicioasă și hotărâtoare pentru tine.

 

Acest lucru să ni-l dorim și noi acum unii altora, fiecare în ce cădere - mai mare sau mai mică - s-ar afla; să ni-l dorim unii altora și să ne îndemnăm unii pe alții ca să ne întoarcem la Tatăl, nu câte unul, ci toți deodată, și să devenim una cu El și cu toată casa Lui și cu toată împărăția celor care sunt mântuiți, fericiți, și vor rămâne fericiți în veci. Amin.

 

(Extras din Sf. Teofan Zăvorâtul, „Predici la Triod”, Editura Sophia)

 

 

 

LATRATUL

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

 

Când gândurile va necajesc, sa nu le dati absolut nici o importanta. Lasati câinii sa latre!

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 52.




Trei lucruri simple prin care câștigăm Raiul

- Mitropolitul Neofit de Morfu -

 

 

 

De îndată ce Duhul Sfânt începe să ne curățească inima, nu toată, chiar și o parte a inimii, un pic...

Domnul îi spune Domnului, adică Duhul Sfânt îi spune lui Hristos: „Vino și locuiește”.

Nu este posibil ca Hristos să vină dacă suntem cu totul murdari. Nu! Este nevoie de un efort personal.

În timp ce Duhul Sfânt este deja în noi. Ascultați la ce fel de privilegii avem dreptul la noi, ortodocșii...

Din momentul în care suntem botezați [primim Duhul Sfânt] precum și îngerul păzitor despre care am vorbit anterior.

Noi, ortodocșii, suntem prinții lui Dumnezeu! Putem deveni cu ușurință sfinți. Trebuie doar să ne pocăim. Scopul nostru este smerenia, pocăința și Sfânta Împărtășanie cu regularitate. Doar asta!

Am căzut: „Doamne, am păcătuit”, rugăciune, spovedanie și din nou sus. Continuăm. Fără a-ți tot reproșa. Aceste lucruri [vinovăția și deznădejdea] sunt o prostie. Cine sunt eu ca să fiu fără de păcat? Nu-i așa?

De îndată ce Duhul Sfânt vine și curăță puțin inima, vine Hristos. Poți spune când Hristos vine, pentru că ești mișcat. Devii „mai moale”.

Hristos este iubire. Începi să iubești, să ierți, să verși lacrimi...

Asculți aceleași cuvinte care nu ți-au „vorbit” în trecut, dar acum îți vorbesc.

Vezi un peisaj și îi dai slavă lui Dumnezeu.

Ochiul tău se schimbă. Vede lucruri frumoase și-L slăvește pe Dumnezeu.

În timp ce în trecut, deși vedeai lucruri frumoase, mintea ta era pervertită

 

 

 

STATORNICIA CREDINTEI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Cum trebuie sa creada în Hristos cel ce nu-si îngaduie nici o clipa sa puna la îndoiala cele spuse de Domnul în Sfânta Evanghelie si cele cuprinse în învatatura curatei Sale Mirese – Biserica? Se cuvine sa adune în inima o credinta atât de puternica, încât, pastrându-si libera vointa, sa nu se lase cuprins nici o clipa de prefacatorie si nici atras de partea potrivnicului. Crestinul nu trebuie sa fie ca valurile marii, iscate si apoi risipite de vânt. Credinta noastra sa nu fie „da si nu”, ci numai „da” întru Hristos (cf. 2 Corinteni 1, 19).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 445

 

 

 

BUCURIA CONTEMPLARII

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

 

Dintru puterea Duhului Sfânt fiece floare îsi dobândeste mirosul, adierea tihnita a miresmei bine-placute, gingasia vesmântului de culoare, frumusetea Maritului întru cele marunte. Lauda si cinstire Facatorului de viata Dumnezeu, Care a întins pajistile ca pe un covor înfloritor, Care a încununat tarinile cu aurul din spice si cu azuriul albastrelelor, iar sufletele – cu bucuria contemplarii. Veseliti-va si-I aduceti Lui cântare: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire. Slava lui Dumnezeu pentru toate, p. 125.




FRUMUSETEA SOARELUI

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Daca cele trecatoare sunt asa de minunate, cum vor fi cele vesnice? Daca cele vazute sunt atât de frumoase, cât de frumoase vor fi cele nevazute? Daca maretia cerului depaseste masura mintii omenesti, ce minte omeneasca va putea descoperi natura celor vesnice? Daca soarele, care este supus stricaciunii, este atât de frumos si atât de mare, daca este iute în miscare si-si face cu atâta regularitate miscarile sale de revolutie, daca are o marime cu dreapta masura în univers, încât nu depaseste masura fata de întregul univers, iar prin frumusetea lui este ca un ochi stralucitor asa cum se cuvine creatiei, daca nu te mai poti satura de a-l privi, cât de stralucitor în frumusete trebuie sa fie Soarele Dreptatii? (Ioan 1, 9) Daca pentru un orb este o paguba sa nu vada soarele acesta, cât de mare va fi paguba celui pacatos, lipsit de Lumina cea adevarata? (Ioan 1, 9)

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 132

 

 

 

IMAGINI SI SIMBOLURI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

 Exprimarea prin imagini si simboluri constituie un dat necesar al fiintei umane, tinând seama de nivelul sau actual de sensibilitate spirituala. Ea ofera o explicatie convingatoare multor aspecte ale universului nostru sufletesc, pe care, facând abstractie de imagini si de simboluri nu le-am putea cunoaste. Iata de ce dumnezeiescul Învatator, Întelepciunea ipostatica atotcreatoare, Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învatat adesea pe oameni cu ajutorul metaforelor si al pildelor. De aceea, în bisericile noastre ortodoxe exista traditia comunicarii cu credinciosii prin imagini vizuale sugestive – de pilda, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a îngerilor, ale tuturor sfintilor – pentru a ne putea orândui vietile, forma conceptiile, cuvintele si faptele dupa modelul conceptiilor, cuvintelor si faptelor Mântuitorului si ale sfintilor Lui. De aici frecventa reprezentare a semnului Crucii, cadirea cu tamâie, lumânarile si candelele aprinse, intrarile si iesirile din altar; aceluiasi scop slujesc închinaciunile, plecarea capului, metaniile mari (semn al caderii noastre adânci prin pacat). Toate acestea ne amintesc diferite subiecte sau stari spirituale. Imagistica lucreaza intens asupra sufletului omenesc, asupra capacitatilor sale de a crea si de a actiona. Se spune ca atunci când mama, în timpul graviditatii priveste staruitor fata sau portretul sotului iubit, copilul ce se va naste va semana leit cu tatal sau, sau daca priveste portretul unui copil frumos, fatul ce se va naste va fi frumos. Tot asa, daca crestinul priveste des, cu dragoste si evlavie icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a preacuratei Sale Maici sau a sfintilor Sai, sufletul sau îsi va însusi trasaturile spirituale ale chipului contemplat cu iubire (blândetea, smerenia, milosârdia, înfrânarea). O, daca am contempla mai des icoanele si, mai ales, daca am cuprinde cu mintea viata Domnului si vietile sfintilor Sai, cât de mult ne-am schimba, am merge „din slava în slava”. Tot astfel si placuta mireasma a tamâiei în biserica sau acasa evoca, prin analogie, buna mireasma a virtutilor si, prin contrast, miasma pacatelor, si-i învata pe cei sensibili la trairile launtrice sa se fereasca de duhoarea patimilor, a neînfrânarii, curviei, rautatii, invidiei, trufiei, deznadejdii si a altor patimi, sa se împodobeasca cu virtutile crestinesti. Tamâia ne aduce aminte cuvintele Apostolului: „Pentru ca suntem lui Dumnezeu buna mireasma a lui Hristos între cei ce se mântuiesc si între cei ce pier; unora, adica, mireasma a mortii spre moarte, iar altora mireasma a vietii spre viata” (2 Corinteni 2, 15-16). În acelasi chip, lumânarile si candelele ne reamintesc de lumina si focul spiritual, de pilda, de cuvintele Mântuitorului: „Eu Lumina am venit în lume, ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46). Sau: „Foc am venit sa arunc pe pamânt si cât as vrea sa fie acum aprins!” (Luca 12, 49). Sau: „Sa fie mijloacele voastre încinse si facliile voastre aprinse. Si voi fiti asemenea oamenilor care asteapta pe stapânul lor când se va întoarce de la nunta, ca venind si batând, îndata sa-i deschida” (Luca 12, 35-36). Sau: „Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, asa încât sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri” (Matei 5, l6). Aceste materii prin însasi substanta lor ne învata despre realitati spirituale care sugereaza o analogie cu focul si lumina: de exemplu, ca inimile noastre sa arda neîncetat de dragoste de Dumnezeu si de aproapele; ca nu trebuie sa îngaduim sa se aprinda în noi focul patimilor sau al gheenei, ca prin exemplul unei vieti virtuoase ne luminam unii pe altii, ca si cu luminile pe care le folosim în gospodarie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 356-357.

 

 

 

STIINTA SUPREMA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca esti elev sau student la vreo institutie de învatamânt, sau functionar, sau ofiter la indiferent ce arma, sau tehnolog, pictor, sculptor, industrias, maistru de atelier, adu-ti aminte ca pentru fiecare dintre noi stiinta suprema este sa fii crestin adevarat, sa crezi cu adevarat în Dumnezeu, Cel în trei ipostasuri, sa „vorbesti” în fiecare zi cu Dumnezeu în rugaciune, sa iei parte la sfintele slujbe, sa respecti poruncile si rânduielile Bisericii si sa-L porti în inima pe Iisus înainte de lucru, în timpul lucrului, dupa lucru, fiindca El este lumina, puterea, sfintenia si ajutorul nostru.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258



MOCIRLA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Doamne, Mântuitorul meu! De ce m-ai parasit? Milostiveste-Te de mine, Unule Iubitorule de oameni! Mântuieste-ma pe mine, pacatosul, Acela ce singur esti fara de pacat!

Smulge-ma din mocirla faradelegilor mele, ca sa nu ma împotmolesc în ele pe veci; izbaveste-ma din falcile vrajmasului, care ca un leu racnind, cauta sa ma înghita.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 27

 

 

 

 

EDUCATIA COMPLETA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Prin edificiul de cult si prin slujbele Sale divine, Biserica actioneaza asupra fiecarui om, oferindu-i o educatie completa. Lucreaza asupra vazului, auzului, mirosului, pipaitului, gustului, asupra imaginatiei, a sentimentelor, a mintii si vointei prin frumusetea icoanelor si a bisericii în ansamblul ei, prin dangatul clopotelor, cântarea cântaretilor, caditul cu tamâie, sarutatul Evangheliei, Sfintei Cruci, sfintelor icoane, prin prescuri, prin cântarea si cititul cu glas dulce a Scripturii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 361

 

 

 

 

NATURA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Întelegerea dupa litera a naturii – iata definitia pagânismului care-l zdruncina pe om de pe calea lui duhovniceasca, în primul rând de la Dumnezeu. „Duh este Dumnezeu si cei ce I se închina trebuie sa I se închine în duh si în adevar” (Ioan 24, 24). Pentru închinatorii la idoli, ca si pentru filosofii materialisti (unii si aceiasi), natura e un fel de carte chinezeasca. Straniul, nestiutul sul cu caractere chinezesti, vazut pentru prima oara, le pare lor un fel de frumoase ornamente, de minunate împletituri, desene încântatoare, însa fara înteles si însemnatate launtrica. Închipuiti-va ca înaintea acestui pergament împestritat cu scriere chinezeasca stau doi chinezi: unul este neînvatat, iar altul stiutor de carte. Cel neînvatat priveste si vede doar încântatorul desen. Întreaga lui atentie este îndreptata catre aceasta scriere, catre bastonase si liniute. Însa cel învatat nu da atentie caracterelor de pe pergament, repede trece la sens, la însemnatatea gândita si duhovniceasca cuprinsa în aceste semne. Omul neînvatat si cu vederea, si cu duhul este prizonier al semnelor celor exterioare, însa cel învatat vede aceste semne cu ochii si cuprinde sensul lor cu duhul. Iata o zugravire pe înteles, pe de o parte, a închinatorilor la idoli (nu are importanta, învatati ori neînvatati), iar, pe de alta parte, a adevaratilor crestini. Primii, si cu simturile, si cu duhul, sunt prizonieri ai simbolurilor. Iar ceilalti vad simbolurile în chip simtit, însa duhul lor ia aminte la cele ale duhului.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 52-53.





Apelul Înaltpreasfințitului Teofan pentru apărarea familiei binecuvântate de Dumnezeu

 

 

 

În toată clipa, în tot ceasul, în toată ziua și în tot anul suntem chemați să gândim la Dumnezeu și la realitatea cea mai apropiată, cea mai sfântă și cea mai curată: familia din care facem parte.

 

În mod special în luna martie este chemare mai insistentă, ca aceste realități sfinte să fie așezate, trăite și mărturisite cât mai adânc în ființa noastră. Mamă, tată și copil, cuvinte sfinte. Soț, soție și pruncii lor, realități binecuvântate de Dumnezeu. Zămislire, naștere, educație, fundament pentru viață, pentru neam și pentru lume. Botez, Mirungere, Sfânta Împărtășanie, lucruri care aduc sens, lumină și direcție în viață.

 

Realitatea vieții

 

Aceasta este realitatea vieții. Aceasta este viața cea adevărată. Acesta este primul gând pe care Dumnezeu l-a dat omenirii: „Creșteți și vă înmulțiți!” (Facerea 1, 28) și stăpâniți pământul. Aici găsim cuvântul Domnului: „Va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup” (Facerea 2, 24; Efeseni 5, 31), vor fi amândoi un suflet. Unul constituie capul, cealaltă constituie inima și împreună cu pruncii pe care Dumnezeu i-a binecuvântat în familia respectivă, arată platforma pe care se zidește existența umană cea reală.

 

Tatăl, mama și pruncii lor, această triadă binecuvântată merită toată lupta. Ea este provocarea din zilele noastre. Ea este și dorul celui care gândește pentru sine, gândește pentru altul și are gândul la Dumnezeu.

 

Adresăm rugăminte tuturor fiilor arhiepiscopiei Iașilor, tuturor fiilor și fiicelor din Mitropolia Moldovei și Bucovinei să aibă în tainița sufletului lor această realitate binecuvântată. Să lupte pentru ea, s-o trăiască în adâncime, s-o mărturisească celor din jur pentru că într-o lume lipsită de sens și de direcție clară, credința în Dumnezeu și familia dau acest sens al vieții, iar limpezimea direcției în viață este o realitate de necontestat. Să ne binecuvinteze Dumnezeu cu puterea Sa pentru a duce această luptă, pentru a răspunde corespunzător acestei provocări, pentru a primi putere în determinarea noastră, a Bisericii, pentru a înțelege că fără de familia formată din soț, soție și pruncii lor suntem în cele din urmă nimic.

 

Să ne aibă Dumnezeu în mila Sa!

 

Sursa: Doxologia

 

 

 

DE CE DUMNEZEU NE LASĂ ÎN NECAZURI?

- SF. EFREM KATUNAKIOTUL -

 

 

Aflați înfricoșătoarea dar și dulcea vedenie a părintelui Efrem Katunakiotul, prin care i S-a arătat Hristos. Din această vedenie putem înțelege ușor de ce sunt atât de folositoare ispitele și necazurile. Cu cât primim mai multe dureri, cu atât de fapt suntem mai vrednici.

 

Ah, fratele meu! Oare, există vreun suflet în această lume care să nu aibă și suferințe? E. mi-a scris: „Eu am avut o viață neagră, lasă să se bucure cel puțin fetițele mele”. Dar cine a avut o viață albă?

 

Ridică ispitele și nimeni nu se va mai mântui. Calea lui Dumnezeu, spun Sfinții Părinți, este crucea de fiecare zi. Întristările, supărările, suferințele, diferite ispite, toate acestea se numesc într-un singur cuvânt: cruce.

 

Nimeni nu s-a suit la cer prin odihnă. Dragostea fiecăruia pentru Dumnezeu este probată atunci când rabdă necazuri.

 

Atunci când Dumnezeu vrea să ajute un suflet care suferă, nu-l scapă de întristări, ci îi dăruiește răbdare.

 

Dacă vei privi mai atent la mângâierile bătrânului Iosif, vei vedea că le-a primit în marile întristări.

 

Când sufletul se îneacă și nu mai poate răbda și este pe cale să cadă în deznădejde, atunci îi trimite Dumnezeu ajutor.

 

Îmi amintesc că atunci când mănăstirea și schitul au fost de acord să-l izgonească, starețul a văzut-o pe Maica Domnului, care i-a spus să nu se întristeze, ci să nădăjduiască în ea...

 

 

 

Vedenia și mărul

 

Un sfânt Îl ruga pe Hristos să-și vadă păcatele lui și să-l învrednicească să-l urmeze ridicând Crucea, ca astfel să devină ucenicul Lui, și Hristos l-a ascultat. Așadar, acolo unde se ruga a fost răpit în extaz și l-a văzut pe Hristos șezând pe tron.

 

- Vrei să Mă urmezi? L-a întrebat Acela.

- Da, Doamne.

- Eu astfel de daruri dau la cei ce Mă urmează.

Și i-a dat să mănânce un măr care era atât de dulce, încât sfântul I-a mai cerut și altul.

- Mai vrei unul? L-a întrebat Hristos.

- Da, Doamne!

Și Acela i-a mai dat un măr. Dar acesta era atât de amar, încât fața sfântului s-a crispat.

Apoi i-a dat și al treilea măr. Acesta însă a fost mult mai amar, încât puțin a lipsit de nu l-a vomitat. Însă s-a stăpânit și I-a spus lui Hristos:

-Doamne, dacă acestea sunt darurile Tale, eu nu pot să Te urmez.

 

Hristos însă i-a surâs și i-a spus:

 

- Andrei, mănâncă și acest măr, ca să le uiți pe primele, cele amare.

Iar acesta era atât de dulce, încât de îndată ce l-a mâncat, sfântul a fost răpit cu mintea în Rai, unde a văzut bunătățile negrăite și locul în care se aflau sufletele drepților.

 

Apoi și-a revenit și, căzând cu lacrimi la picioarele lui Hristos, L-a rugat să-i îngăduie, în milostivirea Sa, să fie primit în ceata drepților ....

 

Așadar, fratele meu, unele ca acestea dăruiește Hristos, când dulce, când amar.

 

(Extras din „Starețul Efrem Katunakiotul”, de Ierom. Iosif Aghioritul, Ed. Evanghelismos)

 

 

 

DIN MOSI STRAMOSI

- Sfantul Nicolae Cabasila -

 

 

De când Adam s-a încrezut în duhul cel rau si si-a întors fata de la bunul sau Stapân, de atunci mintea i s-a întunecat, sufletul si-a pierdut sanatatea si tihna pe care o avusese. Dar din acel moment si trupul s-a împerecheat cu sufletul si a avut aceeasi soarta ca si el: s-a stricat si el deodata cu sufletul, ca o unealta în mâinile lucratorului. Caci sufletul este atât de strâns legat de trup, încât îl face si pe acesta partas la tot ce simte el. Vrem marturie? Rusinea pe care a încercat-o Adam l-a facut îndata sa-i roseasca obrazul, caci totdeauna când se întâmpla ca sufletul sa fie încercuit de griji, atunci si trupul sufera împreuna cu el.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 160










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu