Dacofili,
dacofobi și dacopați
Mihai
Batog Bujenita
26
Ianuarie 2025
Suntem cu toții de acord că istoria ca știință
didactică este o convenție care pune într-o anumită înșiruire evenimentele
trecute și încearcă să formeze o imagine coerentă a acestui trecut, imagine
care se va transforma cu timpul într-o adevărată convingere că aceasta este cu
adevărat istoria unei țări a unui regat, continent sau chiar a lumii. Chiar
dacă pentru a prezenta acestă convenție ca fiind absolut logică, unele fapte,
documente sau descoperiri arheologice care nu corespund tiparului imaginat sunt
eliminate din discuție sau lăsate deoparte ca excepții care nu au fost studiate
suficient, știința didactică a istoriei își îndeplinește rolul de a fi capabilă
să ne ofere un scenariu credibil despre ceea ce trebuie să credem noi că este
trecutul nostru. Interesant este că aceasă știință pare suficient de atractivă
pentru unii dintre noi, așa că pasionații de cunoașterea aprofundată nu lipsesc
niciodată din peisajul social. Desigur acești oameni au posibilitatea de a
studia și la un alt nivel istoria fiindcă nu lipsesc deloc institutele de
învățământ superioare, centrele de studii sau chiar institute special destinate
studiului istoriei.
Toate cercetările istorice au însă o mare problemă și
anume cea a documentelor. În pri-mă instanță vorbim despre documetele istorice
scrise, acelea care prezintă într-un fel sau altul un eveniment peterecut
uneori cu sute de ani în urmă. După cum știm însă orice document scris este în
primul rând subiectiv deoarece, de regulă, a fost întocmit la porunca unui
potentat, iar aici imaginea sa era mai importantă decât evenimentul în sine
sau, atunci când un document a fost întocmit de un om, în mod normal un cărturar
care a dorit să lase posterității observațiile sale, acesta este influențat
firesc de poziția sa socială, dar și de opiniile sale politice ori de grup.
Desigur nu lipsa de obiectivitate a documentelor este cea mai mare problemă a
cercetătorilor ci, mult mai mult traducerea, dar mai ales înțelegerea textelor.
Chiar și atunci când traducerea s-ar face dintr-o limbă considerată a fi
cunoscută precum latina (vorbesc de la latina clasică deoarece lingva priscua,
vechea limbă a latinilor, este foarte greu accesibilă!) traducerea este o
piatră de încercare în primul rând pentru că gândirea care a dat naștere
textului este mult diferită de cea a traducătorului. Putem verifica acest lucru
foarte simplu în prezent, dacă facem un exercițiu folosind traducătorul Google
și apoi să citim rezultatul. Vom vedea că deși textul este tradus complet el
poate fi impenetrabil datorită lisei de logică a rezultatului. Și să ne gândim
și la faptul că acum punem în operă două limbi cunoscute, rod a două gândiri
formate în condiții foarte asemănătoare.
Nu voi aborda ca sursă documentară operele literare,
rareori folosite în acest scop, deși a fost dovedit că „Iliada” conținea
suficiente date, unele foarte concrete, pentru a putea produce prin munca unui
admirabil om, Heinrich Schliemann, o schimbare fundamentală a gândirii de tip
istoric, dar și a așa numitelor ficțiuni literare ca document relevant pentru
cunoaștere.
Din păcate însă istoria omenirii trece de perioadele
în care comunitățile umane foloseau scrisul sau poate îl foloseau numai unele
segmente sociale, dar nu are caracter general și în acest caz cercetătorii
trebuie să apeleze la alte surse de informații acestea fiind cele de tip
arheologic, desigur combinate cu folosirea unor modele sociale vechi, dar
cunoscute. Așadar, aceasta este calea prin care descoperirile arheologice devin
argumente istorice și pot fi trasformate în ipoteze de lucru credibile.
Dar ce se întâmplă când nici dovezi arheologice nu
avem destule pentru o ipoteză convingătoare, iar ele apar singularizate și
oarecum bizare în contextul logicii istorice formată în școli? De exemplu
construcții uluitoare din punct de vedere tehnic în societăți pe care le
considerăm a fi primitive! Ei bine, în aceste situații, cercetătorii recurg la
scenarii imaginate pe baza unor modele verificate și apoi emit teorii care în
timp se pot valida sau nu. Unele ipoteze de acest gen sunt atât de penetrante în
timp încât devin ele însele modele la care omul renunță foarte greu sau chiar
deloc. Voi aduce ca argument în acest sens calendarul considerat foarte bine
argumentat științific al episcopului irlandez James Ussher, care a trăit între
1581 și 1656.
La acea vreme erau foarte multe dispute referitoare la
vârsta planetei care după moștenirea egipteană comunicată de grecul Apollonius
Discolus era de aproximativ 153.000 ani, chinezii susțineau o vârstă de cam
6000 de ani, iar moștenirea caldeeană sau iudaică avea cu totul alte valori. În
fața acestor incertitudini creștinii nu aveau nici o ipoteză, așa că episcopul
a început o muncă foarte conștiincioasă de calculare a vârstei planetei
folosind informațiile biblice. Prin urmare, timp de doi ani, a pus cap la cap
vârstele tuturor personajelor din Vechiul Testament, plus cele șapte zile de
Creație, inclusiv cea de odihnă, la care a adăugat încă 1650 de ani, adică anul
în care și-a publicat teza. Foarte corect și de necombătut! Ca să fim și mai
exacți, calculele episcopului au fost verificate și de alți savanți ai acelor
vremuri, nume de referință precum Newton, Kepler sau Scalinger și toți
ajunseseră cam la aceeași concluzie, adică 6.000 de ani. Calculele lui Ussher
au primat, devenind adevăr și ele au creat condițiile optime pentru realizarea
unui calendar care va fi folosit timp de secole și care, culmea, are un
puternic ecou, inclusiv susținători, chiar și în zilele noastre. Acest calendar
a fost folosit și în spațiul Țărilor Române până prin secolul al XVIII-lea, iar
referiri la el găsim și în publicațiile istorice contemporane. Este un exemplu,
dar nu singurul, când o ipoteză bazată pe o cunoaștere parțială devine adevăr
incontesatabil prin adoptarea și folosirea ei de către masele largi.
Într-un context oarecum specific, în ultimele decenii
în peisajul cultural autohton au apărut o mulțime de oameni, aș putea spune
chiar o mișcare, cu referire la istoria poporului dac (get, trac...). Pe fondul
unei lipse evidente de documente scrise aparținând respectivelor societăți, cei
interesați au apelat la documente colaterale care făceau referiri la acest
popor, unul care la vremea lui a însemnat ceva în istoria continetului, mai
ales pe vremea înfruntării cu cea mai puternică armată a vremii, armata romană.
Puținele documente cunoscute, unele chiar foarte vechi cum ar fi cele grecești
(în anul 468 î. Hr. de către Sofocle în tragedia Triptolemos, apoi Herodot i-a
introdus în istorie prin următoarea mențiune: „geții sunt cei mai bărbați și
mai drepți dintre traci”, iar istoricul Tucidide spune că geții aveau aceleași
arme și mergeau călăre ca și sciții). La rândul său Strabon, cunoscutul geograf
grec din epoca romană, afirmă despre daci că "au aceeași limbă ca și
geții" care "sunt mai bine cunoscuți de eleni, deoarece se mută des
de pe o parte pe alta a Istrului și totodată mulțumită faptului că s-au
amestecat cu tracii și cu misii."
(lucrarea Geographia scrisă probabil între 27 î. Hr. şi 7 d. Hr.,
singura a istoricului din care s-au mai păstrat fragmente substanţiale).
Foarte interesant este și ceea ce spune despre limba
geţilor şi a dacilor poetul roman Publius Ovidius Naso, cunoscut românilor ca
Ovidiu, care fiind exilat la Tomis a stat mult timp prin aceste locuri: „Ei
[geţii] vorbesc între ei o limbă pe care o înţeleg; dar eu trebuie să mă
înţeleg prin semne. Eu sunt aici barbarul, căci nu sunt înţeles de nimeni: când
aud cuvinte latineşti, geţii râd prosteşte; cu siguranţă că deseori vorbesc rău
despre mine pe faţă”.
Lăudabil și de admirat eforturile acestor oameni
pasionați de istoria veche de a găsi și alte documente, de a le traduce sau
interpreta chiar dacă, exact așa cum se întâmplă de obicei, nu au lipsit nici
exagerările. Mă refer aici la presupuse documente aflate în biblioteci secrete
(pe primul loc se află cea de la Vatican) sau unele foarte îndoielnice de cele
mai multe ori fiind date dispărute originalele și aduse în discuție doar
referiri la ele. Mult mai interesantă apare situația atunci când intrăm în domeniul
ipotezelor fiindcă de la cele mai logice cu putință, bazate pe similitudini cu
alte societăți ale timpului despre care avem mai multe informații și până la
cele mai bizare (înaltă spiritualitate, săli subterane cu proiecții
holografice, tuneluri misterioase, dar de negăsit în realitate, cupe cu aur
monoatomic, cel de inspirație alchimică, sau apa vie) toate sunt puse în
legătură cu dacii care devin astfel un popor mult mai misterios și mult mai
avansat spiritual sau tehnologic decât celelalte popoare contemporane.
Nu sunt deloc intrigat de asemenea prezumții deoarece
ele se dovedesc a fi prezente în mai toate culturile lumii. Nimeni nu se
inflamează de faptul că japonezii susțin că se trag dintr-un împărat celest pe
nume Jimu sau că eschimoșii au convingerea că au fost aduși în nord de niște
păsări metalice, iar despre acele saga irlandeze unde oamenii se războiesc cu
ființe cel puțin stranii, dar și cu obiecte greu de identificat, nici nu mai
vorbesc. Oamenii au dreptul să-și gândească existența inclusiv în planuri mitice
și poate cel mai rațional lucru ar fi să căutăm sâmburele de adevăr din aceste
mituri.
Numai că nici rațiunea nu prea este în exces! În cazul
dacofililor, unii dintre ei nume de mare rezonanță ștințifică cum ar fi Bogdan
Petriceicu Hașdeu, Vasile Pârvan ori, mai nou, Mihai Vinereanu profesor
universitar doctor, lingvist în cadrul „City University New York", cel
care a scris: „Dicționarul Etimologic al Limbii Române”, au apărut, foarte
vocali în ultimul timp, dacofobii, cei care cu amare vorbe afurisesc tot ce
amintește de daci numindu-i pe dacofili protocroniști un cuvânt de ocară adresat
unor nechibzuiți care se vor ei a fi cei dintâi.
Că printre dacofobi nu găsim nici un om de știință, ci
doar nelipsiții atoatecunoscători care se simt datori să-și dea cu părerea
despre orice, nu ar fi lucru de mirare, mai ales că mercenarii cuvântului din
această tagmă sunt recrutați, însă problema protocronismului este și ea de tip
specific oamenilor în general. Avem oare curajul de a nega faptul că grecii se
consideră primii civilizatori ai Europei sau îi putem contrazice pe chinezii
care un inventat tot ce poate fi inventat? Convingeți-l pe un german că nu ei
sunt cei mai tehnici și mai inventivi oameni din lume ori pe un croat (!!) că
nu ei sunt cei care au adus lumina științei pe acest pământ! Exclus! Și nici nu
pare rezonabil să te angajezi în astfel de dispute fiindcă, foarte simplu,
încalci dreptul poporului de a avea propria proiecție mentală asupra trecutului
său, dar nici nu trebuie excluse unele informații pe care acesta le deține pe
linie tradițională.
Amuzant este și faptul că îndârjiții dacofobi au scos
la bătaie și termenul de dacopați cu care îi gratulează pe toți dacofilii
indiferent de opiniile lor. Format din prefixul daco, deci cu referire la daci
și având ca sufix grecescul pathos (înflăcărare, emfază) sugerează cel puțin o
nevroză, dacă nu cumva o neuropatie, cu alte cuvinte, o dereglare mintală.
Conceptul se dorește ironic, dar devine lamentabil și foarte periculos fiindcă
și dacofobii, exact precum dacofilii, pot fi încadrați cu același succes
acestei devieri comportamentale. Așadar, aș recomanda prudență în folosirea
unor termeni care pot deveni vindicativi, deși am convingerea că nivelul de
pregătire generală al celor care au lansat termenul nu poate fi permisiv,
fenomen absolut caracteristic sfertodocților.
Nu mă întreb de ce dacofobii atacă la baionetă chiar
și zonele discutabile ale istoriei vechi, cele care afirmă că dacii nu aveau
scriere deși dovezile istorice și arheologice lasă loc de interpretări și orice
om inteligent ar avea cel puțin abilitatea de a nu intra în dispute care pot fi
pierdute la masa probelor. Este ca și cum am afirma că scrierea rongo-rongo din
insula Paștelui nu există doar pentru că noi am neglijat să o prezervăm în
timpul când ea mai era cunoscută de băștinași. Sau am putea declara că aztecii
desenau frumos, dar nu știau să scrie deoarece pentru noi scrisul lor,
nedescifrat încă, seamănă cu niște desene cam ciudate și foarte complicate.
Iau în seamă și faptul că dacofilii se strdăuiesc să
aducă argumente faptice în abordările lor pe când dacofobii se bazează doar pe
o puternică negare, o tehnică foarte bine pusă la punct de negaționiștii
profesioniști, unii care nu au lipsit deloc din istorie și care au dovedit că
și mercenariatul intelectual poate aduce beneficii materiale. Este de altfel
ușor de remarcat faptul că aceste exagerări de tip dacofob sunt câteodată atât
de străine spiritului românesc încât ajungi să te întrebi dacă nu cumva sunt o
provocare sau chiar o diversiune, mai ales că deseori ele au mers în paralel cu
negarea romanității poporului nostru, o aberația justificabilă doar ca manevră
care urmărește scopuri foarte bine planificate.
În concluzie, cred că este bine să ne păstrăm calmul
în fața denigratorilor și să ne continuăm munca de cercetare, singura care
poate aduce lămuriri cu privire la istoria veche, aceasta fiind calea pe care
au mers și cei care acum pot vorbi pe bază de documente și probe despre propria
lor istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu