EMINESCU
– TOMYRIS, Regele poeziei şi Regina messageţilor
(partea a II-a)
Mihail
EMINESCU – Regele poeziei universale
„Peste
tot unde au trecut, paşii Luceafărului
au lăsat urme din pulberea de stele.”
(Mitropolit ANTONIE PLĂMĂDEALĂ)
Mihail Eminescu – Profetul Daciei, cum îi
plăcea permanent să numească Vatra străbună a Trinităţii româneşti, „fulgerat
de ideea unei epopei dacice” (G. Călinescu în exegeza Opera lui Mihai Eminescu, Ed. Minerva,
Bucureşti, 1976, p. 54), a legitimat
primordialitatea civilizaţiei traco-geto-dace, între marile civilizaţii ale
omenirii, închinând Daciei
eroico-legendare, în vremea studiilor de la Viena (1870-1872), 104 strofe-scenarii în cadrul unui
proiect de 217 strofe(1302 versuri).
Complexitatea şi profunzimea gândirii sale filosofico-teologice, a
conferit postulatul conform căreia „totul trebuie dacizat de acum înainte!” –
<<Distinguendum est!>>, adică identitatea în care se cuprinde totul, TRECUT-PREZENT-VIITOR.
„Orice
popor, grăia cu însufleţire şi vibraţie Luceafărul EMIN, pentru a se putea întări ş-a pune baza unei
existenţe durabile, mai nainte de toate are trebuinţă neapărată de-o patrie, de un pământ de care să se lege cu sângele
şi viaţa sa, la care să ţină din toată puterea şi dragostea
inimei sale.” („Curierul de Iaşi”,
IX, nr. 92-93, 22 şi 25 August 1871, p. 1-3)
Menirea lui Eminescu a fost
întruparea întru naţionalismul şi ortodoxia naţiei sale!
„Eminescu a adus o concepţie
sociologică şi de filosofie politică, o poezie a trecutului, o intuiţie uimitor
de justă şi de originală a naturii economice clasei de mijloc dintr-o
societate, o înţelegere plină de pasiune a ţăranului şi culturii lui, o
cunoaştere profundă a românilor de peste graniţe, o dezinteresare de mucenic, o
muncă şi o dăruire de erou, o iubire nesfârşită şi, câteodată, o ură sacră
(corect este mânie sacră, fiindcă ura ucide iubirea, pe când mânia o înteţeşte
n.a.), o scârbă imensă şi incisivă de tot
ce era parazitism, fie din partea ciocoilor proprii, fie din partea străinilor
aciuaţi în ţara noastră.” (Vasile Băncilă, OPERE, Vol. IV, Muzeul Brăilei, Ed. Istros, ed. îngrijită de Dora
Mezdrea, 2006, p. 445-446)
Permanent în toată creaţia sa epico-lirico-dramatică, de natură
economică, estetică, filosofică, folclorică, lingvistică, pedagogică,
sociologică, teologică, l-a însoţit credinţa, adevărul şi dragostea de unitate
a poporului său întru Vatra Străbună a
Daciei Mari – polul sacru carpato-danubiano-pontic
în care şi-a zidit conştiinţa istorică, religioasă şi naţionalistă sub aura
profetismului dacic.
„Ideea de unitate al Imperiului
Bizantin a fost sâmburul – sau mai bine zis direcţia de mişcare a grupului de
popoare din triunghiul tracic şi din Dacia. Grecii s-au substituit romanilor,
grecilor li s-au substituit turcii, turcilor vor să li se substituie ruşii.
Cestiunea e de a nu-i lăsa. Acea idee de unitate trebuie păstrată, trebuie
întărită prin deşteptarea elementelor comune din popoare, fie acele elemente de
conformaţiune fizică, fie de conformaţiune psihică, fie ele întemeiate pe
identitatea radicalului rasei, a tracilor, traco-ilirilor, fie pe identitate de
limbă. Dacă nu vom voi nici unul să-i lăsăm, turcul va dispărea prin propria
lui slăbiciune, şi o ginte nouă, despărţită poate după limbă, dar una în
interesele ei, îl va substitui.”(Eminescu, OPERE III. Fragmentarium. Corespondenţă. Coord. ediţiei: acad.
Mihai Cimpoi, Ed. Gunivas – Chişinău
– Moldova, 2008, p. 60)
Neputând realiza marele vis al epopeii
dacice, Mihail Eminescu a schiţat doar câteva fragmente de epocă,
evocate liric precum, Memento mori, Sarmis, Gemenii,
Rugăciunea
unui dac, Decebal (drama istorică în cinci părţi).
În anul 1882, Luceafărul nostru a elaborat poemul Gemenii, din care se
desprinde rivalitatea acerbă dintre cei doi fraţi Sarmis şi Brigbelu, pe de o parte pentru succesiunea la
tronul regal, dar mai cu seamă pentru dorinţa stârnită de frumoasa TOMIRIS, de a-i cucerii iubirea
princiară.
Brigbelu, fratele cel mic eclipsat de frumuseţea, bunătatea, iscusinţa,
demnitatea fratelui Sarmis, principele moştenitor şi mai ales de frica de a-i
cuceri şi inima sublimei Tomiris, urzeşte mişeleşte complotul îndepărtării prin
asasinat. După sorocul doliului de un an de zile, Brigbelu urcă pe tronul
regal, râvnind-o şi peţind-o pe Tomiris preafrumoasa, parcă atrasă hipnotic ca
de un vampir.
Brigbelu îşi consolidează puterea prin conspiraţia aţâţării
deşertăciunii supuşilor. Nunta lui Brigbelu este cosmogonică, cu Zeul între zei
Zamolxe, cu regi, cu voievozi, cu
nobili şi aştri lucitori. Două personaje umbresc totul în jur, Zamolxe şi preafrumoasa Tomiris... Stafia-Sarmis îl urmează
continuu pe Brigbel prin sălile palatului şi vrând să scape de ea, de el, cade
în propriul pumnal şi moare.
GEMENII
„O candelă subţire
sub bolta cea înaltă/ Lumină peste regii cei dacici laolaltă,/ Cari tăiaţi în
marmur cu steme şi hlamide/ Se înşirau în sală sub negrele firide,/ Iar colo-n
fruntea salei e-un tron acoperit/ C-un negru văl de jale, căci Sarmis a
murit...// Voieşti ca să se-nchine cu toţi l-a ta oasă,/ Atunci învie-ntr-înşii
pornirea duşmănoasă,/ Invidia şi ura botează-le virtuţi,/ Numeşte-erou pe gâde
ca fierul să-i ascuţi,// Pe cel viclean şi neted numeşte-l înţelept,/ Nebun
zi-i celui nobil şi simplu celui drept,/ Din patimi a mulţimii fă scară la
mărire/ Şi te-or urma cu toţii în vecinică orbire// Cu laude mângâie
deşertăciunea lor,/ Din roiuri răsăpite vei face un popor...// Că lauda, cu
care i-ncarci e o ocară/ Că tot ce e ca dânşii e vrednic ca să piară.../ Când
iată o femeie mai albă ca omătul,/ Ieşind încet din umbră, o-ntoarce
de-a-ndărătul,// Priveşte cum din discul de aur iese fum/ Şi zice rar şi rece:
- Eşti mulţumit acum?/ Atuncea el tresare şi ochii învârteşte./ Cum
sta-nainte-i naltă, privind o mistuieşte:// - O, vino mai aproape, aproape l-al
meu piept,/ Odor cu păr de aur şi ochiul înţelept./ Ca zece morţi deodată
durerile iubirii-s/ - Cu-acele morţi în suflet eu te iubesc, Tomiris.// - Dar lasă-mă
– ea strigă. – Ce galben eşti la faţă,/ Suflarea ta mă arde şi ochiul tău
mă-ngheaţă.../Ce ochi urât de negru! Cum e de stins şi mort!/ Închide-l, ah,
închide-l – privirea ta n-o port...// Simt că l-a ta privire voinţele-mi sunt
sterpe,/ M-atragi precum m-atrage un rece ochi de şerpe,/ Fugi, fugi în lumea
largă! Mă faci să-nnebunesc,/ Căci te urmez şi totuşi din suflet te urăsc...//
În capul mesei şade Zamolxe, zeul getic,/ Ce lesne urcă lumea cu umăru-i
atletic./ În dreapta lui sub vălul de ceaţă mândrul Soare,/ În stânga-i şade
Luna sfiasă, zâmbitoare...// La
mijlocul de masă pe tronu-i şade el/ Cu plete lungi şi negre, întunecos,
Brigbel./ Şi răzimat pe spată al zeilor fiastru/ Privea-n ochii miresei al cerului albastru./ Frumoşi ca două basme, izvoarele uimiri-s,/ În păru-i lung de aur se
învălea Tomiris...// Şi decât toată lumea de două ori mai mare/ În propria
lui umbră Zamolxe redispare.../ Dacă deschide-n evii-i el buza cu mânie/ Şi
stelele se spulber ca frunzele de vie;// El mână în uitare a veacurilor turmă/
Şi sorii îi negreşte de pier fără de urmă./ Dacă se uită-n mare, ea tremură şi
seacă./ De-şi pleacă a sa frunte, tot ceru-atunci se pleacă.// Ci-n evii tăi,
Zamolxe, tu n-a creat vreodată/ Un chip mai blând, mai gingaş decât ăst chip de
fată! ” (Eminescu,
OPERE, I.Poezii, op. cit.)
Atmosfera nunţii regale se mlădia sub imaginea cosmogonică a marelui
profet-zeu Zamolxe şi sub adierea
unui romantism hieratic, tulburător. Pentru momentul său Eminescu a
substituit-o pe războinica regină Tomyris, care şi-a răzbunat fiul Spargapeithes, cu frumoasa mireasă cu
păr de aur, ce-i surâde Cerul din priviri.
Eminescu este LIRA sublimă a
liricii serafice a sufletului geto-dacoromân!
Eminescu este pentru universul
poetico-filosofico-profetic o perpetuă REVELAŢIE!
„Cuvintele lui au devenit parolă de recunoaştere între petalele de
trandafiri, când se deschid dimineaţa să salute soarele. Şi cine n-a descoperit filosofia citind
versurile lui Eminescu? Cine n-a înţeles că poate fi şi el poet şi filosof
şi că fără poezie şi fără filosofie nu se înţelege nimic din viaţă? Şi cine nu
se poate ruga Maicii Domnului pe inspiratele versuri ale lui Eminescu? Eminescu
e născătorul nostru de gânduri... Eminescu ni se dăruieşte fără încetare, ca soare de zi, şi răsare de îndată ca Luceafăr de noapte, prelungindu-ne lumina.” (Antonie Plămădeală, De la Alecu Russo, la Nicolae de la Rohia,
Sibiu-1997, p. 14-15)
În poezia sa profund filosofică, în poemele sale cu adâncimi mistice
Mihail Eminescu şi-a scris Biblia vieţii sale, deopotrivă cu Biblia poporului
său eminamente ortodox, cu o înaltă clarviziune, întâlnită doar la profeţii
isihaşti ca înaintevedere.
Mihail Eminescu a fost POETUL-FILOSOF
vizionar hărăzit cu darul profeţiei!
În acest sens Ştefan Zweig afirma că, „Poetul este un intermediar între Divinitate şi oameni. Poeţii urcă să
se adape la al tainelor curat izvor, şi de la temple ca râuri curg apoi în văi,
dând roadă pomilor vieţii.” (Scrieri
despre Holderlin, apud Tudor Diaconu, Scrierea
Secretă, vol. II, Ed. Obiectiv-Craiova, p. 123)
„Eu te fac s-auzi în taină mersul
cârdului de cerbi.” (Lucian Blaga, Trilogia
culturii, Ed. Humanitas, Bucureşti, p. 250)
„Eminescu era înălţat în cvadridimensional, cea de-a patra formă a existenţei despre care Cantemir scria că este nepieritoare...” (Tudor Diaconu, ibid.,
p. 123)
Imaginea Reginei Tomyris se
încarcă de admiraţia Regelui poeziei universale Mihail Eminescu, fiindcă în chipul
ei surprinde ipostasa eroică a neamului său legendar, aşa cum Icoana lui „Ştefan cel Mare, constituie un adevărat
catarg spiritual al gândirii sale, un ţărm de compensare şi revigorare morală
pentru toate suferinţele colective pe care le-a preluat mereu în chip personal.
Eminescu a avut un model ideal al realului,
în primul rând al celui naţional, al cărui reprezentant simbolic se simţea şi
se comporta ca atare. Astfel, aducerea în prim plan a personalităţii reginei Tomiris, femeie luptătoare pentru neamul său şi victorioasă în lupta cu regele persan
Cirrus, mare şi celebru războinic, cuceritor al atâtor neamuri, are în mentalul eminescian o valoare simbolică deosebită, cumulativă, alăturând sub învelişul aceleiaşi identităţi feminine, afecţiunea şi admiraţia sa naturală pentru FEMEIE, cu nevoia satisfacerii demnităţii
naţionale.” (Lucia Olaru Nenati,
Tomiris – emblemă a conştiinţei
eminesciene, în Dacia magazin,
nr. 44, iulie 2007)
În Corola operei eminesciene, Regina Tomyris are corespondenţă cu Cezara,
eroina poemului său, împărăteasa, stăpâna unei insule ideale, pe care profetul
şi-ar fi dorit-o pentru neamul său preaiubit, în care să se aşeze şi bucuria
creaţiei sale.
CEZARA era o frumuseţe deplină în care se răsfrângea sublim o armonie
perfectă.
„Faţa ei era de o albeaţă
chihlimbarie, întunecată numai de o viorie umbră, transpiraţiunea acelui fin
sistem venos ce concentrează idealele artei în boltită frunte şi-n acei ochi
de-un albastru întuneric, care sclipesc în umbra genelor lungi şi devin prin
asta mai dulci, mai întunecoşi, mai demonici. Părul ei blond pare-o brumă
aurită, gura dulce, cu buza dedesupt puţin mai plină, părea că cere săruturi,
nasul fin şi bărbia rotundă şi dulce ca la femeile lui Giacomo Palma
(Giovane, 1544-1628). Atât de nobilă,
atât de frumoasă, capul ei se ridica c-un fel de copilăroasă mândrie, astfel
cum şi-l ridică caii de rasă arabă, ş-atunci gâtul nalt lua acea energie
marmoree şi doritoare totodată ca gâtul lui Antinous.” (Eminescu, OPERE, II. Proză. Teatru. Literatură
populară. Ed. Gunivas, Chişinău,
2008)
Mircea Eliade – una dintre conştiinţele
filosofice ortodoxe ale lumii creştine, îl află pe Luceafăr, acolo unde deseori
pătrund marile genii, marii profeţi hristofori, în lăcaşul sublim al sinelui, pe meleagurile edenice, răsfoind
scrisoarea bătrânului sihastru din capitolul III, al capodoperei Cezara,
şi mărturisind că este cu siguranţă, „cea
mai desăvârşită viziune paradiziacă din literatura românească.”
„Lumea
mea este o vale, înconjurată din toate părţile de stînci nepătrunse, care stau
ca un zid dinspre mare, astfel încît suflet de om nu poate şti acest rai
pământesc, unde trăiesc eu... În
mijlocul văii e un lac, în care curg patru izvoare... În mijlocul acestui lac este o nouă insulă mică cu o dumbravă de
portocale. În acea dumbravă este
peştera, ce am prefăcut-o în casă, şi prisaca mea. Toată această insulă în insulă este o florărie sădită de mine anume
pentru albine...” (Mircea Eliade, Insula lui Euthanasius, în Despre
Eminescu şi Haşdeu, op. cit., p. 12)
Insula lui Euthanasius avea ca
arhetip Mănăstirea albă sfântă – Biserica cea mare cu 9 altare, situată
în „prundul
Mării Negre*, în ostrovul mărilor”. (Reicherstorff, Moldaviae Chorografia, sec al XVI-lea; Ilarianu, Tesaurul de monumente. III. p. 134)
*Marea Neagră este de fapt MAREA
ALBASTRĂ, precum ochii Reginei Tomyris ori ai fiicelor DACIEI Mari. „Moştenirea” o avem însă de la greci. Ei
sunt cei care, pe lângă alţii ne-au adus multe, multe daruri. Grecii, în
duşmănie că geţii stăpânii Mării Albastre i-au înfruntat şi i-au
înfrânt deseori, au numit Pontul, „axeinos” – „negru”, „neospitalier”. (Hadrian Daicoviciu, Dacii, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti-1965,
p. 27)
Istoricii noştri (cea mai mare parte) s-au
mândrit cu porecla cu care grecii ne-au botezat Marea şi ni l-au impus în
cronicile lor ca pe un nepreţuit testament...
Niciodată nu mi-a plăcut termenul de
Marea „Neagră”, când ea este
permanent Albastră. Ea te priveşte
ca o mândră Cezară cu părul despletit în valuri de mătase peste mantia
princiară, contemplându-şi neliniştile metafizice sub privirea lăuntrică cu
ochii mari de peruzea în care îţi desluşeşte misterul, tainele. Chiar şi când
se înfurie pe noi ne priveşte tot cu ochii cerului, mai încruntată dar cu
reflexe de azur. Nu ştiu de ce mulţi dintre ai noştri, de fapt ai lor..., vor să ne îmbrace numai în negru. Doar necuratul are culoarea de
catran ori de smoală.
Cine a impus monahismului creştin ortodox culoarea morţii, când
monahismul zamolxian a purtat culoarea purităţii – ALBĂ?!, iar Evanghelia
Vieţii întru Hristos arde în lumina ei la fel de serafică şi de ALBĂ?!
De ce, „Vlahii negri”, „cara-Bogdan”, Negru Vodă, Marea Neagră
etc.?!
Prin prund de mare se înţelege
o insulă mică în mare. Altariul în
care şade Maica Domnului, prinţesa
acestui pământ şi neam hărăzit de Dumnezeu, Fecioarei Maria, îndumnezeită a fi Crăiasă a Cerului este de mărgărit. Jeţurile sunt de aur. Scaunul cel
mare are 9 picături de soare...
Acolo în Insula Leuce sau Albă,
azi Insula Şerpilor, care a fost dată de pomană de preşedintele Emil Constantinescu,
are denumire după Cimitirul-Pantheon al Eroilor traco-geto-daci, care aveau pe
flamură şarpele. Acolo e şi locul unde se afla tumulul lui Achile. (Diodor
Sicul lib.II. 47 – Fragmenta Hist. graec.
Ed. Didit, II, p. 386; Homer, Iliada II.
681; XVI. 168; Odysseia XXIV. 36
seqq; Pausaniae lib. III. 19. 11)
Lacul cu cele patru izvoare era oglinda celor patru fluvii din Rai. „Şi din Eden ieşea un râu, (fluviu) care uda raiul, iar de acolo se împărţea în
patru braţe (râuri). Numele unuia era
Fison. Acesta înconjură toată ţara HAVILA
– VLAHIA, în care se află aur.” (Facerea,
2, 10-11). Raiul biblic este destul se clar şi sigur HAVILA – VLAHIA.
Insula, ca manifestare,
creaţie, iar dumbrava, peştera, florăria - Grădina din mijlocul Edenului
revelează tărâmul transcendent, sinele geniului întru sinele său cel mai
lăuntric, care conferă semnificaţiei spirituale o înaltă, mistică valoare
ecumenică.
Eminescu preface iubirea dintre călugărul Ieronim şi prealumeasca
Cezara, într-o contemplare spirituală, o trăire adamică, o reîntoarcere la
primordialul Omului din faşa Zorilor aurii ai Creaţiei divine, din paradiziacul
acelei sacre Insule Albe.
Insula Albă
„Insula Albă cu cedrii umbroşi şi cu viţe
bogate,/ Insula-n care străbunii trăit-au în veacuri uitate,/ Doar pescăruşii o
ştiu, căci pe albe frânturi de coloane/ Scutură aripa lor în amurg, luminoase
broboane;/ Şi, când se duc să se culce în templul Athenei fecioare,/ Sfâşie
pânza uitării, ţesută pe sfinte odoare.// Locul e plin de mireasma sfioasei
aduceri aminte./ Fete se uită-n fântână de-şi strâng cingătorile-n ţinte./
Poartă cununi de viorele în părul ca luciul de rază./ Flacără-n ochii lor umezi
– dorinţa iubirii e trează./ Când se coboară la mal, să se scalde fecioarele-n
mare,/ Apa senină se trage-n adâncuri şi valul tresare.// Spuma, uşoară
dantelă, le mângâie-n treacăt piciorul./ Lakon pescarul le vede, şi-l arde în
inimă dorul./ Toarce Hrysothemius firul subţire şi neted de lână./ Vântul de
seară cu cântecul mării în taină se-ngână./ Iese din umbră de cedrii cu ochii-n
lumină, Comata./ Când o cuprinde, s-anină de el, ca o trestie, fata.// Tras-am
în mare o luntre-aşternută cu mândre covoare./ Hai să căutăm printre valuri, pe
marea cu spumele-n floare,/ Insula-n care bătrânii trăit-au în veacuri uitate,/
Insula Albă cu cedrii umbroşi şi cu
viţe bogate.”
(Zorica Laţcu – Maica Teodosia, Poezii,
Ed. Sofia, Bucureşti, 2000)
TOMYRIS – Regina messageţilor
„Zeiţa
Cerului, Sfânta Tomiris.”
(Inelul de la Ezerova-Bulgaria)
Graţie celui de-al VIII-lea Congres Internaţional de Dacologie – Iunie
2007, închinat Reginei TOMYRIS, cu largă participare a cercetătorilor din multe ţări şi din varii domenii,
istoric, filologic, teologic, filosofic, artistic s-a putut afla ceva mai mult
despre ilustra suverană a messageţilor noştri străbuni, spărgând tăcerea
istoricilor.
Liviu Pandele aşează regatul messageţilor între „Munţii Urali şi China... La massageţi au existat nume ca Spargapises, fiul reginei Tomyris,
poeţi-scriitori ca Rudachi şi Avicena, Mirxas (Mircea) – general
din armata bizantină a lui Belizarios.”
(Liviu Pandele, Transilvani –Terra
Dacica, Ed. Romprint, Braşov-2005, p. 298-299)
Profesorul doctor Mihai Popescu a găsit pe internet 15. 000 de referinţe pentru varianta
Tomiris, 35.000 pentru varianta Tomyris
şi 50.000 în diversele limbi ale
globului. „ Am descoperit că regina
messageţilor este revendicată, în diverse forme, de istoria străveche a mai
multor popoare şi ţări: Armenia,
Azerbaidjan, Georgia, Kazahstan, Tadjikistan, Turcmenistan, România, Rusia,
Ucraina.”
(Mihai Popescu, Regina Tomiris –
de la internet la Herodot şi invers, în Dacia magazin, nr. 44, iulie 2007,
p. 4)
Nu mai adăugăm la revendicările acestor ţări tomirisene şi unele firme comerciale, emisiuni astrologice, echipe
de fotbal, cluburi, restaurante, baruri, sigle etc.
Istoriile getului Herodot, Kyropedia getului Xenofon, Persika
getului Ctesias, De originae
actibusque getarum, 12 vol. ale getului
Cassiodorus, sfetnicul lui Theodoric cel Mare, regele ostrogoţilor, Cartea războaielor getului Procopius de
Caesareea, Getica getului Iordannes,
mărturisesc farmecul universal al suveranei messageţilor.
Pe inscripţia de pe Inelul de la
Ezerevo, (Bulgaria) s-a descifrat textul incitant şi semnificativ pentru
cultura dacoromână universală: „Zeiţa
Cerului, Sfânta Tomiris”.
Iată darul mărturiei istoricului Iordannes lăsat tuturor geţilor dea
lungul timpului.
„61. Atunci Cirus, regele
perşilor, după un interval mare, de 630 de ani, (precum atestă Pompeius Trogus)
a pornit cu un război, nimicitor pentru sine, împotriva reginei geţilor Tomiris. Îmbărbătat de
victoriile dobândite în Asia, a căutat să subjuge pe geţi, cărora le era regină
Tomiris, precum am spus. Aceasta
deşi ar fi putut să oprească înaintarea lui Cirus la râul Abraxis, i-a permis totuşi trecerea, socotind mai onorabil să-l
învingă cu armele decât să profite de avantajul locului, ceea ce s-a
întâmplat.”
„62. Când a venit Cirus, pentru prima dată
norocul a fost de partea perşilor până într-atât, încât şi fiul Tomirei şi cea mai mare parte din
armată au căzut în luptă. Dar continuând războiul, geţii cu regina lor i-au învins pe perşi şi i-au supus, luându-le o
bogată pradă. Acolo şi atunci a văzut neamul geţilor pentru prima dată corturi
de mătase, iar regina Tomiris,
mărindu-şi victoria şi făcându-se stăpână pe atât de mari prăzi de la duşmani,
după ce a trecut în partea Moesiei ce se numeşte Sciţia Minor, cu numele luat
de la Sciţia cea Mare, a construit o cetate pe ţărmul moesic al Pontului,
numind-o TOMIS, de la numele său.”
„63. Apoi Darius, fiul lui Histaspe, regele
Persiei, a cerut în căsătorie pe fiica lui Antirus,
regele geţilor, rugându-l deopotrivă şi ameninţându-l, dacă nu i se
îndeplineşte dorinţa. Dispreţuind înrudirea, geţii i-au refuzat cererea.
Respins, acesta s-a înfuriat de necaz şi a trimis împotriva lor o armată de
700.000 de soldaţi, înarmaţi, căutând să răzbune printr-un rău public ruşinea
sa. Şi cu corăbii făcute pod şi legate între ele de la Calcedon până la Bizanţ,
a atacat Tracia şi Moesia. Apoi construind tot în acelaşi mod un pod peste
Dunăre, după ce a fost neîntrerupt atacat timp de două luni, a pierdut la Tapae
8.000 de luptători şi, temându-se ca nu cumva podul peste Dunăre să fie ocupat
de adversarii săi, s-a întors în goană forţată în Tracia neavând încredere că
teritorul Mysiei (Moesiei) va fi în siguranţă pentru a mai întârzia cât de
puţin pe el.”
„64. După moartea lui, fiul său Xerxes, voind să răzbune insulta
tatălui său, cu o armată de 700.000 de ostaşi şi 300.000 de auxiliari, precum
şi 1200 de corăbii rostrate şi 3000 de vase de transport, pornind la război
împotriva geţilor, nici n-a apucat să-şi încerce bine forţele în luptă, că a şi
fost învins de curajul şi dârzenia adversarilor. Astfel că s-a retras precum
venise cu armatele sale, fără să dea vreo luptă.” (Scurt rezumat al
getului Iordanes după Chronica...getului
Cassiodor).
După căderea Constantinopolului,
graţie şi Occidentului pseudocreştin, erudiţii apuseni redescoperă în istoriile
anticilor geţi celebritatea Reginei Tomyris, incluzând-o în operele istorice,
literare, artistice ale Renaşterii, devenind astfel eroina unor tragedii,
compoziţii muzicale, tablouri ce se păstrează în muzeele din lumea întreagă.
Dante Alighieri, Voltaire, Shakespeare, Eminescu, M. Eliade, L. Pandele
i-au onorat cu geniul lor apoteoza, chipul ei frumos, angelic în capodoperele
lor nemuritoare.
Timpul a aşezat lângă Regina Tomyris, zeiţe şi celebrităţi precum
Artemis, Diana, Dochia, Sybil, Esther, Beatrice, Laura, împărătesele Elena, Irina
sau Ioana d’ Arc.
La Galeşu – Poarta Albă, judeţul Constanţa,
arheologul Radu Florescu a descoperit două diademe tronconice de aur, cu
diametrul de 19,2 cm., şi înălţimea de 15,2 cm., „aparţinând curţii regale a Reginei Tomiris.” (Luca Manta, Coifuri regale şi hotare de pământ la
geto-daci, în Dacia magazin, nr.
44, iulie 2007)
Tomyris era asemuită cu
regina amazoanelor de mai târziu Talestris,
căreia Iordanes îi spunea „Getarum regina”. Paulus Peter
Rubens a pictat-o ca „Tomiris, regina
sciţilor”, devenind celebru. Mattia
Preti i-a atribuit un portret eminent reginei Tomiris, iar compozitorul Musaev
a scris magnificul balet „Tomiris”.
Într-o frescă a lui Andrea del Castagno, descoperită în 1847, între femeile
ilustre, pe care el le-a adunat la un loc, spre a fi admirate de lume, locul
central îl ocupă regina Tomyris. (Josephine M. Dunn, Andrea del Castagno’s Famous Women: One Sibyl and Two Queens,
Zeitschrift fur Kunstgeschichte,58 Bd., H.3., 1995).
Chipul frumos, armonios şi princiar al Reginei Tomyris a făcut celebre stampele Renaşterii italiene,
flamande, franceze, germane, chiar până şi-n extrema Asie.
Perşii îi numeau pe messageţi nebiruiţii Sakâ, grecii îi adulau ca pe Skythai,
chinezii îi preţuiau ca pe eroii Sai,
iar egiptenii îi venerau ca gimirru –
cimerieni.
Cimerii, celtosciţii - ramura de sânge a sciţilor, aflaţi la polul nordic al
lor, popor puternic, iute la mânie, dar cântărind cu măsură, ca oltenii..., care în timpurile străvechi
cutreieraseră şi cuceriseră uşor Asia. (Strabon XI.7. 2.)
În capodopera italiană „La Divina
Comedia”, nemuritorul poet Dante
Aligheri dă nemurire versurilor care răsfrâng chipul faimoase, temerarei
regine messagete: „Mostraba la ruina y el
crudo estrago/ que hizo Tomiris,
cuando dijo a Ciro:/ Sangre quisiste, y yo de sangre te harto.” (Apud
Viorel Patrichi, Tomiris, justiţiara
lumii vechi şi amazoanele, în Dacia
magazin, nr. 44, iulie 2007)
Cerută în căsătorie de cel mai
puternic monarh al acelei vremi Cyrus cel Mare, cea mai frumoasă femeie getă –
regină i-a răspuns: „Refuz să mă mărit cu
tine şi jur pe Soare, domnul suprem al messageţilor, că te voi sătura de
sânge.” (Herodot, Istorii)
Cyrus în persana veche, farsi,
se numea Kuruş, Kiros sau Keyhusrev şi a domnit între 576-529 î.Hr. În prima
parte a bătăliei Cyrus a reuşit să-l captureze pe fiul reginei Tomyris, Spargapises. Cezara messageţilor i-a
cerut paşnic înfumuratului Cyrus să-i elibereze fiul şi să nu trecă fluviul Sîr Daria.
Năvălitorul persan i-a ignorat înţelepciunea. Profeţia reginei amazoane
s-a împlinit. S-a pregătit cu răbdare de luptă, de apărare, de atac, şi a
înfrânt zdrobitor armata lui Cyrus, pe care l-a capturat în atacul frontal, l-a
decapitat şi i-a aruncat capul într-un cazan plin cu sânge dintre persanii
capturaţi, ca să se sature..., aşa cum
i-a prezis.
Pelasgii-messageţi-erau
luptători dârzi, atleţi neînfricaţi, neîntrecuţi arcaşi, iscusiţi mânuitori de
lance şi sabie, faimoşi pedestraşi şi cei mai rapizi călăreţi ai lumii antice.
Un alt episod, rămas nemuritor a fost o altă confruntare celebră dintre
aceeaşi messageţi şi aceeaşi invadatori, perşii lui Darius I (522-486),
petrecută în anul 514 î. Hr.,
avându-l ca monarh pe „Ene Basarab, cel
care respinge agresiunea din 514 î.Hr. împotriva lui Darius, rege persan şi
faraon egiptean; ce făcea parte din Casta IO
de Dâmboviţa.” (Tudor Diaconu, Scrierea
Secretă, vol. II, Ed. Obiectiv, Craiova, p.154)
Despre regele get Ene Basarab, savantul Bogdan Petriceicu Haşdeu,
analizând cuvântul, stabilea că prin „Saraba” se înţelege casta dacilor. Era Casta
IO.
„Basaraba este cuvântul cel mai
important din întreaga limbă istorică a românilor.”
(„Corpus Inscr. Latinarum”,
III, nr. 1585, p. 57)
Rădăcinile Castei IO se
găsesc în numele ION, Protopărintele
omenirii, IOAN de Buciuleşti-Tetoiu-Vâlcea,
atestat cu peste un milion optsute de ani î.Hr.
Semnificaţia Castei IO a
primit şi girul autorităţii
Mântuitorului HRISTOS, Zic vouă: „Între cei născuţi din femei, nimeni nu
este mai mare decât IOAN!” (Luca 7,28)
Casta IO a rămas sceptrul autorităţii suverane care
însoţeşte titulatura oricărui monarh creştin ortodox dacoromân, IO Burebista..., IO Mircea..., IO Alexandru...,
IO Ştefan..., IO Mihai..., IO Basarab...,
IO Brâncoveanu..., IO Cuza... şi atât!
Nihil sine Deo!, intră în altă
compoziţie, cea a detronării lui Dumnezeu şi a uzurpării suveranităţii
poporului drept măritor creştin, de către monarhii străini de pământul şi cerul
Naţiei, satrapii care au vlăguit şi despuiat poporul creştin de bogăţiile
trudei lor peste care împrejurările şi planurile Ocultei ni i-au impus destul
de nefast o vreme...
În Cartea a IV-a a Istoriei
sale, Herodot mărturiseşte că în faţa covârşitoarei armate persane, un sol get
a adus mesajul simbolic al ţării sale, determinând retragerea miraculoasă a
perşilor. Magul a lăsat darurile în faţa lui Darius, „O pasăre, un şobolan, o broască
şi cinci săgeţi”, spunându-i: „Darius,
du-te şi plânge!”
„Perşii întrebară pe purtătorul
acestor daruri cu ce gând au fost trimise. Crainicul răspunse că nu i s-a
poruncit altceva, decât să le dea şi apoi să se depărteze cât mai repede.
Totodată le-a cerut perşilor să tâlcuiască singuri, dacă erau iscusiţi, ce
voiau să spună acele daruri. Auzind acestea, perşii ţinură sfat.” (Herodot,
IV, 131)
Gobrias, unul dintre înţelepţii persani a scos la lumină taina darurilor:
„Dacă
nu vă faceţi paseri să zburaţi la cer, sau nu vă faceţi şobolani să intraţi în
pământ, sau broaşte să săriţi în baltă, n-o să vă mai întoarceţi înapoi, ci
veţi muri străpunşi de aceste săgeţi.” (ibid., IV, 131)
Ultimatumul messaget a fost convingător pentru perşi, mai ales că le era
proaspăt în memorie dezastrul catastrofal în care s-a prăbuşit Cyrrus cel Mare
cu întreaga sa armată în bătălia cu bravii messageţi ai Reginei Tomyris.
Peste fruntea ei naltă, strălucitoare a anotimpurilor interioare
întrupate ca stări de spirit ce ocrotesc destinul, trecea din când în când câte
un nourel alb, tors din caierul de lână al cerului bleumarin, aşternând pe
chipul ei angelic de Diană ori de Venus, o muzică sublimă cu suspinuri catifelate
de ape argintii, primenite în fioruri metafizice, ce răsfrâng în jurui o
profundă mirare, ca trăirea unei clipe desprinse din miracol.
Regina TOMYRIS a rămas în
nemurirea cosmică efigia FEMEII Dace, o regală a curajului, a demnităţii, a
frumuseţii, a gloriei militare şi a măreţiei unui Neam mare - Simbol al
vitejiei, al onoarei, al izbăvirii întru apărarea suveranităţii, suzeranităţii
şi libertăţii naţional-religioase a vechiului Regat messageto-trac!
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
5 Februarie 2022
+ Sf. Mc. Agata şi Teodula
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu