Rugăciunea lui Iisus spusă cu voce tare
Îmi scrii că rosteşti
rugăciunea mult timp cu voce tare. Dar simţi nevoia să te interiorizezi, să
închizi gura şi să rosteşti rugăciunea cu mintea. Acesta este semn
că ai sporit puţin. Când rostim rugăciunea mult timp cu gura, silindu-ne să
înţelegem cele rostite, încet-încet rugăciunea intră în inimă, vine această
interiorizare, iar gura nu mai poate rosti rugăciunea. Atunci ne silim
mintea să nu se împrăştie,
ne ţinem respiraţia atât cât putem şi rostim rugăciunea cât se poate mai curat.
Când vei ajunge la rugăciunea curată şi vei dobândi acele lacrimi dulci care
izvorăsc din ea, atunci îţi voi spune şi altele.
Dar ia aminte şi la
aceasta: o interiorizare falsă îţi poate aduce şi ispititorul. Uneori începem
să spunem rugăciunea cu gura. Deodată vine satana şi ne astupă gura ca şi cu o
piatră. Tu crezi că este interiorizare, încerci să te rogi lăuntric,
dar nimic.
Mintea se răspândeşte în
toate părţile. Aceasta este o cursă ca să-ţi astupe gura.
Dacă vezi că nu poţi
să-ţi aduni mintea, atunci sileşte-te pe tine să-ţi destupi gura.
Eu am pătimit aceasta o
dată pe când eram începător, în timp ce rosteam necontenit „Doamne
Iisuse Hristoase, miluieşte-mă”, vrăjmaşul mi-a astupat gura.
Am încercat să-mi adun
puţin mintea, dar pentru că atunci lucram şi mă răspândeam, rugăciunea se făcea
cu întreruperi. Când i-am mărturisit aceasta stareţului, el mi-a spus:
„Sileşte-te pe tine însuţi să rosteşti necontenit rugăciunea cu gura!” După
puţină stăruinţă, gura, ca un motoraş, a început să rostească mereu
rugăciunea. După o vreme am simţit în gură o dulceaţă foarte mare, de parcă aş
fi mâncat ciocolată.
Toată ziua rosteam
rugăciunea cu gura şi lucram, dar nu simțeam nici foame, nici sete,
pentru că mă hrăneam cu această dulceaţă. Cu cât aude urechea mai des
rugăciunea, atunci când lucrezi în timpul zilei, cu atât mai uşor noaptea
rugăciunea curge, iar mintea se adună mai uşor.
(Monahul Iosif
Dionisiatul, Starețul Haralambie - Dascălul rugăciunii minții,
traducere și editare de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos,
București, 2005, pp. 206-207)
Rugăciunea care nu dă greș în fața lui Dumnezeu
23
August 2016 Monahul Iosif Dionisiatul Cuvinte duhovniceşti
Pururea pomenitul
Stareţ, Părintele Haralambie, în lupta sa dusă împotriva patimilor
şi puterilor întunericului, a dobândit multe cununi. Dar cununa cea mai
preţioasă a dobândit-o în lupta sângeroasă dusă împotriva patimii acediei. Cu
toate că aceasta se vede din descrierea vieţii lui, am considerat că este
folositor să afierosim un capitol separat despre aceasta, alcătuit din
convorbiri cu fiii lui duhovniceşti.
Redau aici convorbirea
cu un monah din mănăstirea vecină.
Stareţul: Cât despre acedie, de care te-ai
înfricoşat atât de mult, trebuie să ştii că este una din cele mai puternice
arme ale satanei. Dar ca să îngăduie Dumnezeu să te chinuie această patimă,
înseamnă că şi tu ai dat un oarecare drept. Atunci când un începător
doreşte să înceapă nevoinţa privegherii în fiecare noapte, nu poate birui
această patimă fără un povățuitor iscusit. Acedia este prietenă nedespărţită a
celor ce umblă după voia lor şi a celor mândri. Dacă auzi pe vreunul
care umblă după voia lui, susţinând că a dobândit rugăciunea minţii, să fii
sigur că acela este înşelat.
Aşadar, să-ţi spun
câteva lucruri despre cum poţi să priveghezi noaptea.
Mai întâi trebuie să
înţelegi că privegherea înseamnă întâlnire, înseamnă convorbire cu
Însuşi Dumnezeu. Fireşte, în această întâlnire cererea cea mai mare este
„Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă”. Dar ca să ne miluiască, a făcut El
Însuşi o înţelegere cu noi în Evanghelie spunând: „Fericiţi cei milostivi, că
aceia se vor milui” (Matei 5, 7). (Starețul Haralambie)
(Monahul Iosif
Dionisiatul, Starețul Haralambie ‒ Dascălul
rugăciunii minții, traducere și editare de Ieroschimonah Ștefan
Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2005, pp. 216-217)
Pe de-o parte spunem „Doamne Iisuse, miluiește-mă!”, iar pe de
alta, „Lasă-mă în pace!”
19
August 2016 Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul
Gheronda, mi-ați spus că
trebuie să-mi încarc bateria cu cele duhovnicești. Cum se face aceasta?
Să cultivi noblețea
duhovnicească, mărinimia, ca să fugă cât colo interesul personal. Interesul
personal împiedică rugăciunea, pentru că-l desparte pe om de Dumnezeu; creează
o izolare. Știi ce înseamnă izolare? Este ca și cum ți-ar spune Dumnezeu: „Nu
te înțeleg, copilașul meu!”.
(...) Ca să ai legătura
cu Hristos, trebuie ca Hristos să Se odihnească în toată viața ta. Iar
Hristos se odihnește atunci când îl odihnești pe aproapele tău. În sensul cel
bun. De aceea accentuez noblețea duhovnicească, jertfirea de sine. Pentru că,
dacă cineva face cele duhovnicești și nu ia aminte la celelalte, adică la
jertfirea de sine etc., atunci nu are nici un folos din toate îndatoririle
duhovnicești pe care le lucrează.
Când am intrat în viața
de obște1, fiind frate începător, m-au pus ajutor de trapezar.
Atunci un bătrânel de 80
de ani, cu totul slăbit, mi-a cerut să-i aduc la chilie niște supă. Când
terminam ascultarea, mergeam și îi duceam supa. Într-o zi m-a văzut un frate
care mi-a zis: „Nu-l învăța așa, pentru că apoi îți va cere mereu ajutorul și
nu te va mai lăsa să te odihnești; n-o să mai poți să-ți faci nici măcar
canonul. Știi ce-am pățit eu? Am mers odată să-l ajut, pentru că era răcit, și
după aceea n-am mai scăpat de el. Bătea mereu în perete, tac-tac. «Fă dragoste,
îmi spunea, și adu-mi un ceai».«Fă dragoste și vino de mă întoarce puțin». Nu
trecea mult timp și iar tac-tac în perete: «Fă dragoste și pune-mi o
cărămidă caldă». Cărămidă-ceai, cărămidă-ceai. Când să mai apuc să-mi fac cele
duhovnicești? Mi-am ieșit din fire”. Auzi ce spune? Înfricoșător! Adică
bătrânelul acela să sufere, să geamă, să-i ceară ceva ca să-i ușureze
suferința, iar el să nu vrea să-l ajute, ca să nu-și întrerupă îndatoririle
duhovnicești. Aceste lucruri n-au nici o noimă. Mai mult ar fi cântărit
la Dumnezeu „cărămidă-ceai”, decât metaniile și rugăciunile pe care le făcea...
după toată rânduiala. Pe de-o parte zicea: „Doamne Iisuse Hristoase,
miluiește-mă!”, iar pe de alta „Lasă-mă în pace!”.
1La sfânta Mănăstire
Esfigmenu în 1953
(Sfântul Cuvios
Paisie Aghioritul, Cuvinte Duhovnicești 6. Despre rugăciune, Editura
Evanghelismos, București - 2013, pp. 28-30)
Sursa:
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu