Destinul culturii românești
Puţine
neamuri se pot mândri că au avut atâta nenoroc în Istorie, ca neamul românesc.
Ca să putem înţelege destinul culturii româneşti, trebuie să ţinem mereu seama
de vitregia Istoriei Românilor. Am fost aşezaţi de soartă la frontierele
răsăritene ale Europei, pe ambele versante ale ultimilor munţi europeni,
Carpaţii, dealungul şi la gurile celui mai mare fluviu european, Danubiul.
Traian ne-a predestinat drept popor de frontieră. Ocuparea şi colonizarea
Daciei a însemnat acţiunea de expansiune cea mai răsăriteană pe care a
încercat-o Imperiul Roman în Europa. Într-un anumit fel, şi geografic şi
cultural, dincolo de Bug Europa încetează: romanitatea - cu tot ce representa
ea ca sinteză şi moştenitoare a marilor civilizaţii maritime şi continentale
care o precedaseră - n-a isbutit să se întindă mai la Răsărit de Bug. Deacolo
înainte începe o altă geografie, şi o altă civilizaţie; care poate fi foarte
interesantă, dar care nu mai aparţine Europei, ci acelei forme
istorico-culturale pe care René Grousset o numea „Imperiul Stepelor".
Peisagiile Europei sunt de o extraordinară varietate: aproape că nu există
regiune în care peisagiul să nu se schimbe la fiecare sută de kilometri.
România este ultima ţară din Europa în care această constantă geografică se mai
verifică. Dincolo de Bug, structura peisagiului se modifică din ce în ce mai
încet; varietatea greografică e înlocuită cu monctonia nemărginitelor
„pământuri negre" ale Ucraniei, care, pe nesimţite, se transformă în
stepele Rusiei eurasiatice.
Aceste
câmpii şi aceste stepe au alcătuit din cele mai vechi timpuri drumul invaziilor
asiatice către Europa. De cel puţin din mileniul I In. d. Ch., dela Cimerieni
şi Sciţi, neamurile nomade eurasiatice se îndreptau spre Dacia pentruca să-şi
poată face drum mai departe, către Grecia sau Italia. Inutil să reamintim toate
aceste năvăliri barbare. Destul să spunem că Românii s-au alcătuit, ca naţiune,
în decursul nenumăratelor invazii care au urmat abandonării Daciei de către
Aurelian, şi că s-au constituit ca organizaţii statale independente puţin timp
după năvălirea Tătarilor, la începutul secolului XIII. Culturaliceşte, aceste
năvăliri au fost de o cumplită sterilitate. Nici Dacii, nici Daco-Romanii, nici
Românii, n-au avut nimic da învăţat dela aceşti nomazi răsăriteni. Nu există
nicio comparaţie cu ceeace a însemnat pentru viitorul Europei năvălirile
germanice dela sfârşitul antichităţii. Afară de rari excepţii - printre care
trebuiesc amintiţi, în primul rând, Slavii - aceşti barbari răsăriteni nu
ocupau teritoriile cucerite; se mulţumeau să le devasteze. Astfel că rezistenţa
- de multe ori pasivă - în faţa năvărilor, nu s-a soldat cu niciun beneficiu
cultural pentru strămoşii noştri. Singurul aport pozitiv l-a adus, indirect,
marea invazie tătărească; dar el e de ordin istoric, iar nu cultural. În urma
catastrofei provocată de năvălirile Tătarilor, Românii au constituit primele
organizaţii statale majore.
Destinul a
făcut ca o sută cinzeci de ani după năvălirile tătăreşti, o altă nouă şi masivă
expansiune asiatică să aibă loc în Europa răsăriteană: este apariţia Turcilor
Otomani, care ocupă fulgerător statele balcanice şi încearcă să-şi deschidă
drum spre inima Europei îndreptându-se Spre Dunăre. Dela apariţia Turcilor
Otomani în orizontul istoriei româneşti, Românii, împreună cu vecinii lor
Sârbii, Ungurii şi Polonezii, dar mai mult ca ei, pentrucă se aflau chiar în
drumul Turcilor - Românii au fost confiscaţi, timp de aproape patru secole, de
ingrata misiune de a rezista, a hărţui şi a istovi puternicele armate otomane.
Lupta aceasta necontenită şi fără glorie - pentrucă dacă nu se află decât
rareori în Occident - a echivalat cu o înspăimântătoare hemoragie. Fără
îndoială că rezistenţa Românilor şi a vecinilor lor dunăreni a făcut posibilă
salvarea Occidentului. În cele trei secole care s-au scurs dela bătălia dela
Nicopole la asediul Vienei, Occidentul a avut răgaz să se întărească şi să se
pregătească de contraofensivă. Când, după înfrângerea rezistenţei româneşti,
Otomanii au ajuns la Viena şi au asediat-o, în 1683, era prea târziu.
Ei înşişi
erau istoviţi de cele trei secole de luptă, şi de atunci au fost siliţi să se
retragă treptat din Europa. În treacăt fie spus, sacrificiul de sânge şi de
spirit al popoarelor din Răsăritul Europei, n-a fost încă valorificat de către
conştiinţa istoriografică a Occidentului.
Este
suficient să reamintim în liniile ei mari istoria României, pentru a înţelege
de ce Românii n-au putut face cultură în sensul occidental al cuvântului; de
ce, adică, n-au putut înălţa catedrale masive şi numeroase, de ce n-au zidit
castele şi burguri de piatră, de ce n-au adunat comori de artă, n-au scris prea
multe cărţi şi n-au colaborat, alături de Occident, la progresul ştiinţelor şi
al filozofiei. În primul rând pentrucă n-au avut timp să facă toate acestea,
pentrucă n-au fost lăsaţi să le facă. Invaziile se succedau una după alta şi
oamenii nu numai că-şi părăseau satele ca să se retragă în munţi, ci le şi
ardeau în urma lor.
Oraşele au
fost necontenit devastate şi incendiate până la începutul secolului XIX. E de
mirare, totuşi, că s-au mai păstrat câteva biserici şi mănăstiri. Şi frumuseţea
desăvârşită a acestor locaşuri sfinte e cea mai bună dovadă de gustul
artiştilor şi voevozilor români. Dar din tot ce s-a clădit în ţările româneşti
a rămas foarte puţin. Mânăstirile erau bogate în manuscrise şi cărţi şi mii de
asemenea manuscrise şi cărţi, copiate şi tipărite în mănăstirile româneşti, se
găsesc astăzi în toate marile biblioteci ale lumii. Dar de toată această
producţie religioasă şi savantă s-a auzit prea puţin în Occident; ea, însă,
circulă în toată Europa răsăriteană şi în Orientul apropiat. După căderea
Constantinopolului, ţările româneşti au fost, multă vreme, izvorul cultural al
întregului Orient creştin. Găsea acolo un „public" în aceiaş situaţie ca
şi poporul românesc: terorizat de invaziile sau ocupaţia otomană, rupt de
restul Europei libere şi creştine, confiscat de o luptă zi de zi pentru
supravieţuire. Într-un anumit sens, se poate spune că Evul Mediu s -a prelungit
în Răsăritul Europei cu cel puţin trei veacuri.
De aceia
toată activitatea culturală scrisă care s-a desfăşurat în ţările româneşti s-a
făcut în sensul în care se scriau cărţile în Evul Mediu: pentru întărirea
sufletească a poporului şi învăţătura clericilor. Pentru acest motiv, în afară
de câteva rari excepţii, această producţie culturală n-a interesat Occidentul:
pentru că Occidentul depăşise demult Evul Mediu şi nu se mai interesa decât de
valorile creiate în conformitate cu noile canoane impuse de Renaştere. Ori, din
motive istorice lesne de înţeles, dar mai ales datorită structurii creştine şi
populare a spiritualităţii sale, România n-a cunoscut echivalentul Renaşterii.
Şi atâta timp cât Occidentul a trăit în orizontul spiritual al Renaşterii, el a
rămas cu totul indiferent faţă de valorile culturale româneşti. Interesul
Occidentului pentru România şi celelalte popoare din Răsăritul Europei, s-a
trezit abia la începutul secolului XIX-lea, când ciclul inaugurat de Renaştere
a fost definitiv închis şi a început „Eonul" naţionalităţilor.
Înainte de a
merge mai departe, ași vrea să deschid o paranteză privitoare la tensiunea
istorică, prelungită timp de cinci secole, care a existat între Români, pe
deoparte, şi Tătari şi Turci pe de alta. Întocmai după cum Daco-Romanii, după
părăsirea Daciei de către Aurelian, n-au avut norocul să cunoască simbioza cu
popoarele barbare germanice, aşa cum au cunoscut-o provinciile occidentale ale
Imperiului, şi care s-a dovedit a fi atât de fertilă pentru viitoarele creiaţii
istorice şi culturale ale Europei - tot aşa Românii n-au avut norocul unor
adversari spiritualiceşte superiori sau măcar egali. Pentru a ne da seama de
gravitatea acestui lucru, să ne amintim cazul Spaniei, care a cunoscut şi ea o
tensiune similară faţă de lslam. Dar lupta Spaniei cu Maurii a fost binevenită
nu numai pentru călirea caracterului spaniol, ci şi pentru activitatea
culturală. Spania a dat mult Islamului iberic - dar a şi primit dela el. Chiar
atunci când nu se poate vorbi de o influenţă, ciocnirea între cele două spiritualităţi
şi cele două tradiţii culturale a fost fertilă pentru fiecare din ele.
Cu totul
altul e cazul României şi a celorlalte ţări care au purtat secole de-a rândul,
răsboaiele cu Tătarii şi cu Turcii. În afară de câteva elemente lexicale, n-am
luat aproape nimic dela aceşti adversari. Otomanii reprezentau în primul rând o
putere militară şi o administrație solidă. Rezistenţa împotriva lor a avut
rezultate importante, dar de un cu totul alt ordin decât cele pe care le-au
cunoscut Spaniolii din lungul lor conflict cu Maurii. Agresivitatea militară a
Otomanilor a solidarizat toate popoarele creştine din Europa Orientală în
asemenea măsură încât, în limba română, un „creştin" desemnează tot atât
de bine un „Român", un „om de omenie" şi un „credincios" - în timp
ce „păgân" înseamnă nu numai un ne-creştin, ci şi un om fără nici o lege
morală, un „strein" venit din altă lume şi având cu totul alte obiceiuri.
Iar cuvântul „Turc" înseamnă în limba română un om care nu înţelege ce-i
spui, care judecă după alte criterii şi dela care te poţi aştepta la orice.
Intervenţia Otomanilor în orizontul istoric al Românilor n-a rodit, deci,
culturaliceşte; ci a făcut doar ca lumea să se împartă în două: pe deoparte
„creştinii", adică oamenii de aceiaşi „lege" şi „credinţă" - iar
pe de altă parte „păgânii", „nelegiuiţii", „Turcii".
Spre
deosebire, însă, de Islamul care, în primele secole ale Hegirei, îşi întindea
vertiginos stăpânirea în Orient, pe ţărmurile Mediteranei şi în Iberia,
convertind adesea cu forţa populaţiile subjugate, Otomanii, ei înşişi
convertiţi destul de târziu la Islamism, nu se amestecau decât sporadic în
viaţa religioasă a popoarelor cu care se luptau. Astfel că, in afară de rari
excepţii, ţările româneşti, ca şi întreaga peninsulă balcanică, şi-au putut păstra
neştirbită credinţa strămoşească. Această toleranţă religioasă a Otomanilor a
fost, fără îndoială un mare bine. Dar pe de altă parte, ea a avut şi un aspect
negativ. Lipsa de tensiune spirituală între cele două religii a împuţinat
posibilităţile de reînoire şi de noi sinteze culturale ale neamului nostru.
Marile adversităţi religioase şi ideologice, sunt deobiceiu fertile
spiritualiceşte pentru ambii adversari, şi Occidentul catolic, ca şi India
brahmanică, datoreşte indirect, rezistenţei împotriva Islamului, unele din
creiaţiile lui cele mai de seamă. Dar Otomanii cu care se răsboiau strămoşii
noştri nu erau Maurii care au împodobit, au apărat şi au plâns Granada. Faţă de
primejdia pe care o reprezentau Otomanii, Românii s-au închis şi mai mult în ei,
s-au adâncit în propriile lor tradiţii spirituale, care erau nu numai
latino-bizantine, ci şi pre-latine, adică geto-thracice. Rezultatul a fost că
geniul popular, autentic românesc, a ieşit sporit din acest secular proces de
interiorizare. Dar evident, adâncirea propriilor tradiţii spirituale n-a putut
rodi decât pe nivelul creiaţiei populare, adică al folclorului. Deabia de
curând Românii au cunoscut adversităţi istorice în care erau primejduite fie
credinţa strămoşească, fie însăşi fiinţa neamului. Ori, asemenea adversităţi,
cu toate durerile şi pierderile de substanţă pe care le-au adus, au fost,
totuşi, binefăcătoare. Ele au călit caracterul
naţional şi
au grăbit procesul de luare de cunoştiinţă a propriului destin istoric.
Adevărata
primejdie începe, însă, pentru întreg neamul românesc, abia după ocuparea
teritoriului de către Soviete. Pentru întâia oară în istoria sa, neamul
românesc are de-a face cu un adversar nu numai excepţional de puternic, dar şi
hotărât să întrebuinţeze orice mijloc pentru a ne desfiinţa spiritualiceşte şi
culturaliceşte, ca să ne poată, în cele din urmă, asimila. Primejdia este
mortală, căci metodele moderne îngăduie dezrădăcinările şi deplasările de
populaţii pe o scară pe care omenirea n-a mai cunoscut-o dela Asirieni. Chiar
fără masivele deplasări de populaţii, există primejdia unei sterilizări
spirituale prin distrugerea sistematică a elitelor şi ruperea legăturilor
organice cu tradiţiile culturale autentic naţionale. Neamul românesc, ca şi
alte atâtea neamuri subjugate de Soviete, riscă să devină, culturaliceşte, un
popor de hibrizi. Dar s-ar putea, totuşi, ca această primejdie de moarte să se
soldeze cu o extraordinară reacţie spirituală, care să echivaleze cu
instaurarea unui nou „mod de a fi" şi să provoace pe planul creiaţiei
culturale, ceeace a însemnat, pe planul creiaţiei statale, „descălecarea"
de acum şapte veacuri, provocată de marea năvălire a Tătarilor.
După cum
spuneam mai sus, fondarea Statelor româneşti se datoreşte în bună parte
exasperării produse de devastările tătăreşti, care ameninţau cu dispariţia
micilor formaţii politice autonome. S-ar putea ca ocupaţia sovietică şi
încercarea de deznaţionalizare întreprinsă de Ruşi cu metode şi mijloace
faraonice, să însemne, prin contra-ofensiva spirituală pe care o provoacă,
adevărata intrare a României în istoria culturală a Europei. Subliniez
într-adins termenul istorie. Căci aproape tot ce a dat mai bun geniul românesc
până în prezent, l-a dat pe nivelul creiaţiei folclorice. Ori, se ştie prea
bine, folclorul nu ţine seama de istorie; dimpotrivă, o sabotează şi o
devalorizează. În orizontul spiritual care e propriu folclorului, istoria
echivalează cu efemerul, nesemnificativul şi iluzoriul. „Apa trece, pietrele
rămân"!, este formula care rezumă cel mai pregnant, punctul de vedere al
geniului popular faţă de istorie. În perspectiva folclorului, Istoria e doar un
şir de vane întâmplări, efemere şi precare ca „valuri" şi „Apele".
Semnificative nu sunt „Apele" în continuă devenire - ci ceeace e greu, imobil,
incompatibil: „Pietrele", imagina arhetipală a realităţii ontologice prin
excelenţă...
Această
lungă paranteză - deschisă asupra lipsei de tensiune spirituală între Otomani
şi Români şi închisă asupra primejdiei pe care o reprezintă ocupaţia sovietică,
primejdie care, totuși, ar putea inaugura un nou „fel de a fi", în
istorie, al romanităţii - această lungă paranteză nu ne-a depărtat, totuşi,
prea mult de subiect. Pentrucă tocmai începusem să spunem că, datorită
împrejurărilor istorice, Românii au fost împiedicaţi să creieze pe nivelurile
culturale instaurate de Evul Mediu şi desăvârşite de Renaştere. Capodoperile
spiritualităţii româneşti aparţin folclorului; şi deşi România modernă a avut
norocul să aibă un poet de geniu în Mihail Eminescu, totuşi capodoperile liricei
şi baladei româneşti rămân poeziile populare „Mioriţa" şi legenda
„Meşterului Manole". Ceva mai mult: o bună parte din literatura română
modernă s-a desvoltat în prelungirea creiaţiei folclorice. Unul din rarii
autori români care pot fi numiţi cu adevărat „clasici", Ion Creangă, se
situiază direct în universul folcloric. Asta face ca literatura română să
prezinte, poate, singura excepţie pe care o numără Literatura europeană; aceia
că opera integrală a unuia din clericii săi este accesibilă, şi prin limbă, şi
prin orientare estetică, oricărui ţăran român; şi când spunem
„accesibilă", nu ne gândim la lectură, pentru că ţăranul, chiar atunci
când ştie scrie şi ceti, rămâne totuşi solidar cu literatura orală; ori, opera
lui Creangă, poate fi ascultată şi gustată de ţărani cu aceiaşi bucurie cu care
ei ascultă creiaţiile literaturii populare. E destul să ne amintim prăpastia
care există între Racine, Montaigne sau Pascal şi universul spiritual al
ţăranului francez, sau între opera lui Goethe şi a lui Dante şi universurile
ţăranilor germani şi italieni, pentru a ne da seama de semnificaţia pe care o
are cazul lui Ion Creangă pentru cultura românească.
N-am vrea să
fim rău înţeleşi. Constatând această prelungire a geniului folcloric până în
literatura scrisă a sfârşitului secolului XIX-lea, nu voim să facem apologia
valorilor folclorice, opunându-le valorilor culturii savante. Dimpotrivă
dintr-un anumit punct de vedere, această solidaritate a unei părţi din
literatura românească modernă cu universul folcloric, riscă să menţină anumite
creiaţii româneşti într-un provincialism cultural dăunător. Şi aceasta, nu
pentru că folclorul ar fi, în el însăşi, un mod inferior de creaţie. ci pentru
simplul motiv că, datorită propriei istorii Europa a depăşit de mult modul de creaţie
folcloric şi a impus - nu numai sieşi, ci şi lumei întregi - modul de creaţie
cult, adică, în primul rând, „expresia scrisă" - iar nu orală. În epoca
imediat precedentă epocii noastre - şi pe care am putea-o numi
pozitivist-materialistă - solidaritatea cu universul folcloric constituie chiar
pentru o cultură europeană, modernă, o adevărată catastrofă. Dacă romantismul a
provocat pretutindeni gustul pentru literaturile populare şi „geniile
naţionale", pozitivismul, dimpotrivă, a izbutit să impună credinţa că
toate aceste creaţii populare aparţin arheologiei spirituale, că ele fac parte
din trecutul, pentru totdeauna abolit, al umanităţii europene şi că, prin
urmare, ele nu mai pot servi în niciun fel creaţiilor culte.
Cât timp a
domnit în lume acest punct de vedere pozitivist şi evoluţionist, posibilităţile
spirituale concentrate în tradiţiile folclorice nu aveau, am putea spune, nici
o şansă de valorificare. Situaţia s-a schimbat, însă, în ultimii 40 de ani. Pe
deoparte, Europa a cunoscut, şi cunoaşte încă, o autentică renaştere
religioasă, în primul rând o reactualizare viguroasă a catolicismului şi
dogmele pozitiviste sunt astăzi desuete; iar pe de altă parte, Asia a reintrat
de curând în Istorie, şi alte nenumărate popoare, culturaliceşte arhaice, sunt
şi ele pe cale de a interveni în Istorie. Asta însă înseamnă că un dialog dela
egal la egal va începe în curând între cultura europeană şi celelalte culturi
exotice şi arhaice. Ori, un lucru se ştie: ori cât de mult s-ar deosebi între
ele, toate culturile extra-europene continuă să valorifice şi să se inspire din
„mituri" şi folosesc ca instrumentul de cunoaştere, prin excelenţă, logica
simbolului. Dacă dialogul care va începe între cultura europeană şi celelalte
culturi e menit să fie fecund, trebuie să se ţină seamă de universurile
spirituale ale non-europenilor. Şi nu e deloc lipsit de semnificaţie faptul că,
în ultimul timp, gândirea europeană a făcut extraordinare eforturi ca să
înţeleagă simbolismul şi să revalorizeze miturile şi arhetipurile. Este ca şi
cum spiritul european ar fi presimiţit, de vreo 30 de ani incoace, că mersul
istoriei îl va obliga curând la un dialog liber şi pe picior de egalitate, cu
celelalte spiritualităţi non-europene.
Deci, ca să
revenim la cazul culturii româneşti, solidaritatea sa cu orizontul
spiritualităţii folclorice nu mai poate fi considerată astăzi, ca un
impediment, ca o împuţinare a posibilităţilor de colaborare cu adevărata
cultură europeană „majoră". Dimpotrivă, această simpatie cu modurile de
sensibilitate şi gândire arhaice o face aptă, mai mult decât culturile
occidentale, să înţeleagă situaţiile spirituale ale lumei non-europene şi să
susţină dialogul cu această lume. Dar toate aceste posibilităţi, aparţin
viitorului apropiat. Să vedem deocamdată ce înseamnă propriu zis solidaritatea
cu universul folcloric, şi să ne întrebăm în ce măsură această solidaritate
poate promova sau, dimpotrivă, limita posibilităţile de creaţie ale unui popor.
Spuneam
adineaori că Istoria a silit neamul românesc să-şi adâncească propriile sale
tradiţii latine şi pre-latine - împiedicându-l totodată să participe la
mişcarea culturală inaugurată de Renaştere şi Iluminism. Constituit în imensa
lui majoritate din plugari şi păstori, neamul românesc şi-a concentrat forţele
lui de creaţie aproape exclusiv în universul spiritualităţilor populare.
Terorizat de evenimentele istorice, geniul neamului românesc, s-a solidarizat
cu acele realităţi vii pe care istoria nu le putea atinge: Cosmosul şi
ritmurile cosmice. Dar strămoşii Românilor erau deja creştini, în timp ce
neamul românesc se plăzmuia între catastrofe istorice. Aşa că simpatia faţă de
Cosmos, atât de specifică geniului românesc, nu se prezintă ca un sentiment
păgânesc - ci ca o formă a spiritului liturgic creştin. Multă vreme s-a crezut
că sentimentul Naturii şi solidaritatea cu ritmurile cosmice trădează o
spiritualitate necreştină. Prejudecata aceasta se datora unei insuficiente
cunoaşteri a creştinismului şi în deosebi a creştinismului răsăritean, care a
păstrat în întregime spiritul liturgic al primelor veacuri. În realitate,
creştinismul arhaic n-a devalorizat Natura - aşa cum s-a întâmplat cu anumite
aspecte ale creştinismului medieval, ascetic şi moralizant, pentru care natura
reprezenta adesea „demonia" prin excelenţă. Pentru creştinismul arhaic,
aşa cum a fost înţeles el în deosebi de către Sfinţii Părinţi orientali,
Cosmosul n-a
încetat o singură clipă de a fi creaţia lui Dumnezeu, iar ritmurile cosmice au
fost tot timpul concepute ca o liturghie cosmică. Solidarizaţi spiritualiceşte
cu Natura, Românii n-au făcut un act de regresiune către orizontul păgânesc ci,
dimpotrivă, au prelungit până în zilele noastre acea magnifică încercare de
încreştinare a Cosmosului, începută de Sfinţii Părinţi, dar întreruptă, din
diferite motive, în cursul Evului Mediu, în Occident. Lucrurile acestea sunt
astăzi tot mai clar înţelese, datorită în primul rând renaşterii spiritului
liturgic şi interesului crescând faţă de spiritualitatea patristică. Se
înţelege astăzi ceeace anevoie s-ar fi putut înţelege în mijlocul secolului
trecut: şi anume, că pentru creştinismul arhaic Cosmosul participă la drama
divină, că, întocmai după cum sufletul omului e însetat de mântuire, tot aşa
Natura întreagă geme şi suspină aşteptând Invierea. Intr-adevăr, e destul să se
citească iconografia Bisericii răsăritene sau să se observe ceremonialul
pascal, pentru a înţelege cât de solidară este Natura cu misterul cristologic,
cu răstignirea, moartea şi învierea Mântuitorului. Natura întreagă e cernită în
săptămâna Patimilor, dar renaşte, triumfătoare prin învierea lui Isus.
Ori, această
liturgie cosmică o regăsim în folclorul românesc. Asta înseamnă că,
retrăgându-se în ei înşişi, concentrându-se asupra propriilor lor tradiţii,
apărându-se împotriva lumei din afară - care era, să nu uităm, o lume ostilă,
cea a barbarilor eurasiatici, veniţi să prade şi să distrugă - Românii au
păstrat, au adâncit şi au valorificat o viziune creştină a Naturii, aşa cum
fusese ea exprimată în primele secole ale creştinismului. Prin urmare,
conservatismul şi arhaismul folclorului românesc a salvat un patrimoniu care
aparţinea creştinismului în genere, dar pe care procesele istorice, l-au
anihilat. Lucrul acesta nu e fără importanţă, astăzi, când se încearcă
revalorizarea tuturor formelor arhaice ale creştinismului pentru a putea face
faţă problemelor ridicate de reintrarea Asiei în istorie.
Pentru a
înţelege mai bine în ce măsură spiritualitatea populară românească, deşi
profund creştină, este solidară cu liturghia cosmică, să amintim numai un
singur exemplu: acel al concepţiei Morţii. Spuneam mai sus că cele două
capodopere ale poeziei populare sunt „Mioriţa" şi Balada Meşterului
Manole. Amândouă prezintă moartea rituală ca o valoare supremă, ca cea mai
nobilă împlinire pe care o poate nădăjdui existenţa omenească. Balada
Meşterului Manole se centrează în jurul misterului jertfei: ca să se poată
ridica şi dura, o construcţie - în cazul nostru Mănăstirea Argeşului - are
nevoie de jertfirea unei vieţi omeneşti. Meşterul Manole îşi sacrifică soţia,
zidind-o la temelia mănăstirii. Cu alte cuvinte clădirea dobândeşte
„viaţă", e „însufleţită", printr-un mister care face posibilă
translaţia vieţii soţiei Meşterului Manole, într-un nou „corp" şi anume în
corpul arhitectonic al Mănăstirii. După cum se ştie, ritualul jertfei de
construcţie e străvechiu şi se întâlneşte în multe părţi ale lumii. Insă acest
ritual n-a inspirat creaţiile poetice populare decât în peninsula balcanică:
balade asemănătoare se întâlnesc la Greci (Legenda Podului de peste Anta), la
Sârbi şi la Bulgari. Dar ceeace trebuie subliniat, este faptul că forma
literară cea mai reuşită, atât din punct de vedere Spiritual cât şi artistic, o
prezintă balada românească a Meşterului Manole. Este, deci, semnificativ că
geniul popular românesc şi-a dat expresia lui maximă tocmai în acest mit al
jertfei creiatoare. Cu atât mai semnificativ, cu cât cealaltă capodoperă
„Mioriţa", revelează şi ea tot un mit al morţii: ciobanul, deşi prevenit
de mioara lui favorită, că ceielalţi tovarăşi vor să-l ucidă, acceptă moartea
ca o jertfă voluntară de sine, dându-i totodată sensul unei nunți cosmice,
adică îi acordă valorea supremă de reconciliere cu destinul şi de reintegrarea
într-o Natură care nu mai e Natura „păgână", ci un Cosmos sanctificat
liturgic.
Descifrăm,
deci, în aceste mituri româneşti ale morţii, o viziune arhaică şi totodată
creştină: moartea e jertfa supremă, e un mister prin care omul se desăvârşeşte,
dobândind un mod superior de a fi în lume. Pentru că pentru Români, ca şi
pentru atâtea alte culturi, moartea nu e o extincţie, nici măcar o împuţinare a
existenţei - ci un nou mod de a fi, o nouă existenţă, pe un alt nivel, mai
aproape de Dumnezeu. Concepţia aceasta este încă vie la Români. După
sângeroasele lupte dela Mărăşeşti, în 1917, în care au fost decimate, printre
altele, o divizie din Oltenia, satele dinapoia frontului au organizat spontan
procesiuni cu preoţi în odăjdii, îngenunchind pe marginele şoselelor care
duceau spre Oltenia. Oamenii aceştia ştiau că soldaţii căzuţi la Mărăşeşti,
fără lumânare, nespovediţi şi neîmpărtăşiţi, se întorc spre satele lor
olteneşti înainte de a se îndrepta spre lăcaşul de veci. Deaceia îi întâmpinau
îngenunchiati, cu lumânări aprinse şi cu preoţii care spuneau rugăciuni pentru
odihna miilor de morţi nevăzuţi. Am auzit că procesiuni similare s-au făcut şi
în Moldova în iarna 1942-43, după ce s-a aflat de măcelul dela Stalingrad.
Toate acestea înseamnă că miturile morţii - considerată ca misterul jerftei de
sine - sunt încă vii în sufletul întregului popor românesc. Lucrul nu e fără
importanţă. Se ştie că valorificarea morţii constitue una din cele mai fecunde
victorii ale creştinismului. Se ştie, deasemenea, că o cultură are cu atât mai
multe şanse de a deveni universală cu cât îşi pune mai curajos problema Morţii.
Observăm
astfel că valorile creştinismului arhaic - în orizontul căruia ritmurile
Naturii sunt transfigurate într-o liturghie cosmică, iar moartea e concepută ca
un mister sacramental - valorile acestea nu numai că au rodit, culturaliceşte
în creaţiile folclorice, dar sunt încă vii în experienţa de toate zilele a
poporului românesc. Ori, dacă ne amintim că păstrarea şi adâncirea valorilor
creştinismului arhaic a fost posibilă datorită vitregiei Istoriei, care a silit
poporul român să se concentreze asupra propriilor lui tradiţii religioase ca să
poată supravieţui - avem dreptul să ne întrebăm dacă nu cumva milenara teroare
a acestei Istorii n-a avut totuşi şi un rezultat pozitiv. Anume, pregătirea
poporului românesc pentru marea încercare prin care trece astăzi, sub ocupaţia
şi opresiunea sovietică. Ne putem întreba care ar fi fost astăzi şansele de
rezistenţă ale acestei insule de latinitate pe care o reprezintă poporul
românesc, dacă propria lui istorie nu i-ar fi constituit o spiritualitate
profund creştină, având în centrul ei misterul Morţii salvatoare şi al jertfei
de sine. S-ar putea ca ceeace a constituit până acum nenorocul Românilor în
istorie, să alcătuiască tocmai marea lui şansă de a supravieţui în Istoria de
mâine.
După cum am
mai spus, teroarea istorică a împiedicat până acum creaţiile masive ale
geniului românesc pe un plan mondial. Trebue să ne amintim mereu că România
modernă şi independentă nu are încă o sută de ani de existenţă, iar întregirea
ţării a avut loc, deabia acum 35 de ani. Făcând bine socotelile, vedem că
România întregită s-a bucurat numai de 20 de ani de libertate. Şi totuşi, cât
de mult s-a creiat în acest răstimp! Dacă ar fi avut încă 20-30 de ani de
relativă linişte, este probabil că România s-ar fi remarcat printr-un aport
important în feluritele domenii ale culturii europene. Dar Istoria Românilor nu
cunoaşte perioade lungi de linişte: deaceea spiritul creiator nu se poate
manifesta decât în intermitenţe pe planul culturii scrise, savante. Încontinuu
şi inepuizabilă se manifestă doar creiaţia spiritualităţii populare, şi deaceea
am stăruit atâta asupra ei: ea singură ne revelează constantele geniului
românesc.
Asta nu
înseamnă, însă că, în rarele şi scurtele perioade de linişte, geniul românesc
n-a creiat şi pe nivelul culturii savante. Ceva mai mult: dela început aceste
creaţii au avut un caracter specific şi o structură majoră. Ele nu imitau
valori streine, ci revelau un univers spiritual necunoscut, sau imperfect
cunoscut, Occidentului. E destul să amintim pe Spătarul Milescu, în sec.
17-lea, şi pe Dimitrie Cantemir, în al 18-lea, pe Eminescu şi pe Hajdeu în sec.
19-lea, ca să înţelegem pe ce plan s-au situat creiaţiile savante româneşti:
ele revelau acel orizont spiritual astăzi aproape uitat în Occident - deşi face
parte integrantă din Europa şi a dat foarte mult Europei - acel orizont
spiritual în care s-au mişcat Orpheu şi Zalmoxis, şi care mai târziu, a nutrit
spiritualitatea romano-bizantină. Dela Dimitrie Cantemir, Eminescu şi Hajdeu,
trecând prin lorga şi Vasile Pârvan, până în zilele noastre, la Nae Ionescu şi
Lucian Blaga, o seamă de poeţi, cărturari şi filozofi români au valorificat
tradiţiile născute din sintezele spirituale Thraco-romane, sinteze care s-au
alcătuit dealungul veacurilor din întâlnirea atât de fecundă între Roma,
Thracia şi creştinismul arhaic. În această parte a Europei, considerată aproape
pierdută după instalarea dominaţiei otomane, s-au păstrat comori de
spiritualitate care au făcut cândva parte din însăşi centrul culturii europene;
căci Thracia dionisiacă şi Grecia orphică, Roma imperială şi creştină, în
această parte a Europei, s-au întâlnit şi şi-au plăzmuit cele mai de seamă
valori.
Nu trebuie
să uităm o clipă că acolo unde s-a întins Grecia, Roma şi creştinismul arhaic,
s-a conturat adevărata Europă, nu cea geografică, ci Europa spirituală. Şi
toate valorile creiate înlăuntrul acestei zone privilegiate fac parte din
patrimoniul comun al culturii europene. Nu ne putem imagina o cultură europeană
redusă numai la formele ei occidentale. Culturaliceşte, ca şi spiritualiceşte,
Europa se întregeşte cu tot ce a creiat şi a păstrat spaţiul carpatic-balcanic.
Ceva mai mult: avem motive să credem că spaţiul în care s-a întruchipat Zalmoxis,
Orpheu şi misterele Mioriţei şi ale Meşterului Manole, nu şi-a săcătuit
izvoarele de creiaţie: acolo unde moartea e încă valorificată ca o nuntă,
izvoarele spirituale sunt intacte. Europa este locul predestinat al creiaţiilor
multiple, variate, complementare: spiritualiceşte şi culturaliceşte, Europa nu
este - și nici nu poate fi - un bloc monolitic. Ea are, deci, nevoie de
dimensiunea orphică şi zalmoxiană pentru a se putea întregi şi a putea plăsmui
noi sinteze.
Ajunşi la
capătul expunerii noastre, mai rămâne să ne mai punem o singură întrebare. Ea
depăşeşte problemele culturii româneşti, interesând destinul istoric al
Românilor. Întrebarea este aceasta: printr-un miracol, sămânţa Romei nu s-a
pierdut după părăsirea Daciei de către Aurelian - deşi această părăsire a
însemnat o adevărată catastrofă pentru locuitorii bogatei provincii. Dar Europa
îşi mai poate îngădui această a doua părăsire a Daciei în zilele noastre?
Făcând parte, trupeşte şi spiritualiceşte, din Europa, mai putem fi sacrificaţi
fără ca sacrificiul acesta să nu primejduiască însă şi existenţa şi
integritatea spirituală a Europei? De răspunsul care va fi dat de Istorie
acestei întrebări, nu depinde numai supraviețuirea noastră, ca neam, ci şi supravieţuirea
Occidentului [1].
----------------------------------------------
[1] Revista
„Destin", Madrid, nr 6-7/1953 https://www.scribd.com/document/94257656/Destin-nr-6-7-august-1953
Mircea Eliade
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu