„Înainte să mor vreau ca toată lumea
să ştie că Elie Wiesel este un impostor. ”
Elie Wiesel,
supravieţuitor al Holocaustului sau
impostor ordinar?
Articol de: Catalin Nistor la data: 01/06/2012 14:44:00
.
Elie Wiesel
s-a născut în Sighet, România, în 1928. Avea 15 ani când el şi familia sa au
fost deportaţi la Auschwitz. După război, Wiesel a studiat în Paris, devenind
ulterior jurnalist. În timpul unui interviu cu marele scriitor francez,
Francois Mauriac, el a povestit despre experienţele sale din lagărele naziste.
Rezultatul a fost cartea de memorii” Noaptea”, tradusă în numeroase limbi. În
1978, Jimmy Carter l-a numit preşedinte al Comisiei prezidenţiale a
Holocaustului. În 1980 a devenit preşedinte fondator al Muzeului Memorial al
Holocaustului, iar în 1986 a fost distins cu premiul Nobel pentru Pace. Dar
oare chiar aşa de onorabilă şi imaculată să fi fost viaţa şi atât de profundă
suferinţa acestui om?
Scriitorul
american, Elie Wiesel, a fost dat în judecată de un supravieţuitor al
Holocaustului, Grüner Miklos, pe motiv că purtătorul Premiului Nobel din 1986
şi-ar fi însuşit identitatea deţinutului A-1773.
Grüner
Miklos, stabilit în localitatea suedeză Malmo, susţine că are dovezi certe că
Elie Wiesel nu este persoana cu care a petrecut aproape un an la Auschwitz. „În
1986, după decernarea Premiului Nobel, presa suedeză a început să caute
supravieţuitori ai Holocaustului. Aşa m-au găsit pe mine, la Malmo. M-au
întrebat dacă vreau să mă revăd cu colegul meu de lagăr, Elie Wiesel. Numele de
Elie nu îmi suna cunoscut. Mi-au spus că pe vremea aceea figura sub numele de
Lazar Wiesel. Timp de un an am fost închis cu Lazar în aceiaşi baracă la
Auschwitz. Apărem amândoi pe acea fotografie făcută în lagărul de la Buchenwald
pe 16 aprilie 1945, care a făcut înconjurul lumii, Wiesel cu Haft-Nr.123565
(n.r. foto. al 7-lea din al doilea rând), iar eu cu Haft-Nr.120762 (n.r primul
în colţul din stânga). Îl ştiam foarte bine, dar de atunci trecuseră 40 de ani.
Întâlnirea organizată de suedezi a durat 10 minute şi a avut loc pe 14
decembrie 1986. Normal că eram doi oameni schimbaţi, dar el refuza să vorbească
cu mine în ungureşte, deşi în lagăr doar limba aceasta am folosit-o. Mi-a
vorbit într-o engleză cu accent franţuzesc şi în momentul în care nu a vrut să
îmi arate tatuajul (A-7713), căpătat de toţi deţinuţii din Auschwitz, am
început să am dubii mari că acesta ar fi Lazar Wiesel. La finalul întâlnirii
mi-a dedicat cartea sa „Noaptea”, despre care susţine că el a scris-o, dar eu
am spus tuturor că omul acesta nu este Lazar Wiesel”, spune Grüner Miklos.
De la
întâlnirea cu Wiesel, Grüner Miklos nu a mai avut o zi de linişte. Timp de 25
de ani a căutat dovezi, care să confirme ipoteza sa, pe care le-a publicat
într-o carte.
„În luna mai
a anului 1944, am fost deportat, de la Nyiregyhaza la Auschwitz Birkenau.
Imediat mi s-a tatuat pe antebraţ un număr de înregistrare. În câteva zile
mi-am pierdut toată familia, atunci am ajuns‚ în grija fraţilor Wiesel, Lazar
şi Abraham. Cei doi proveneau din Sighetul Marmaţiei. Lazar era născut în 1913
şi avea numărul de înregistrare A-7713, în timp ce Abraham, în 1900 cu numărul
de înregistrare A-7712. Ei m-au luat sub aripa lor şi au avut grijă de mine, pe
cât se putea în astfel de condiţii. În momentul în care nemţii au început să se
retragă, au luat şi oamenii din Auschwitz. Eu am fugit cu Lazar, asta ne-a
legat şi mai mult. Am ajuns în localitatea Glivice, pe timpul iernii năprasnice
din ianuarie 1945. Foarte mulţi au murit pe drum. Ne-au băgat în vagoane
supraîncărcate şi până am ajuns la Buchenwald, mulţi au decedat, printre ei şi
Abraham. Aici am stat până pe 8 aprilie 1945, când ne-au eliberat americanii,
de atunci nu mai ştiu nimic de Lazar Wiesel. Am ajuns într-un sanatoriu din
Elveţia, apoi în Australia”, îşi aminteşte Grüner despre perioada petrecută cu
Wiesel.
Grüner
Miklos susţine că la Auschwitz nu a existat nici un deţinut cu numele de Elie
Wiesel. „În 1955, bunul meu prieten Lazar Wiesel a publicat cartea -Lumea
tace-, la Paris, sub numele de Eliezer Wiesel. În 1958, cartea a fost rescrisă
în franceză şi engleză sub denumirea de The Night (La Nuit- Noaptea) de
Francois Mauriac. Cartea iniţială avea 250 de pagini, acum avea doar 115 şi era
semnată de Elie Wiesel. Această carte a devenit un bestseller cu peste 10
milioane de exemplare vândute, Wiesel primind şi Premiul Nobel în 1986, plus
alte distincţii, în timp ce s-a pierdut orice urmă a prietenului meu Lazar”,
spune Grüner.
Acesta s-a
deplasat în America, la Oficiul pentru Evidenţa Populaţiei, dar nu a găsit nici
un act care să ateste existenţa pe teritoriul american a unei persoane cu
numele de Lazar Wiesel sau Elie Wiesel. Grüner l-a denunţat pe Wiesel şi la
FBI. Aceştia i-au cerut un răgaz de 14 zile înainte de a-i oferi un răspuns,
însă au trecut anii fără un semn de la autorităţile americane.
„Primesc
constant telefoane de ameninţare că voi fi împuşcat dacă mai continui
investigaţiile, dar eu am trecut deja prin moarte, nu mă mai sperie nimic.
Înainte să mor vreau ca toată lumea să ştie că Elie Wiesel este un impostor.
Lazar Wiesel, A-7712, cu care am fost la Auschwitz, care apare în fotografie,
s-a născut la data de 4 septembrie 1913, în timp ce pe certificatul de naştere
a lui Elie Wiesel, scrie 30 septembrie 1928”, a spus Grüner, autorul cărţii
„Povestea unui premiu Nobel furat cu identitate falsă”
În plângerea
depusă, Grüner Miklos susţine că Abraham Wiesel (A-7712) a fost fratele lui
Lazar şi nu tatăl, aşa cum declarase Elie. „Din documentele obţinute din
România, reiese că tatăl lui Lazar Wiesel a fost Salamon Wiesel. Eu vreau ca
instanţa să spună clar dacă Elie Wiesel a fost vreodată încarcerat la
Auschwitz, fiindcă eu mă îndoiesc”, a încheiat Grüner.
Cazul Wiesel
a intrat în atenţia mai multor supravieţuitori ai Holocaustului. În 1986, Eva
Kor a trimis o scrisoare către Muzeul Auschwitz în care solicită informaţii
despre deţinutul A-7713. Kazimierz Smolen, directoarea Muzeului Auschwitz i-a
răspuns într-o scrisoare datată la 15 martie 1987:
„În lagărul
de concentrare Auschwitz, cu numărul de identificare A-7713 figurează domnul
Lazar Weisel, născut la data de 4.09.1913. Este un evreu din Ungaria, născut la
Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei). El a sosit la Auschwitz în data de 24 mai
1944. A stat închis până la finalul anului 1944 în KL Auschwitz III – Monowitz.
În momentul evacuării lagărului a fost transferat la KL Buchenwald, fiind
înregistrat în ziua de 26.01.1945”.
În data de 7
iulie 2003, Muzeul Auschwitz i-a trimis o scrisoare lui Grüner Miklos în care
apar următoarele date de identificare: „A-11104 Grüner Miklos, evreu din
Ungaria, născut la data de 6 aprilie 1928 la Nyiregyhaza, A-7712 Wiesel
Abraham, născut la 10 octombrie 1900 la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei),
A-7713 Wiesel Lazar, născut la 4 septembrie 1913 la Marmarossziget (Sighetul
Marmaţiei).
Mincinosul mincinoşilor
Dar aceasta
nu este singura acuzaţie care i se aduce lui Wiesel, fiind bănuit şi de faptul
că “memoriile” sale sunt împânzite cu minciuni grosolane.
În volumul
Noaptea, Wiesel povesteşte cum a văzut cu ochii lui cum nemţii descărcau copii
mici din camioane în fata unor şanturi în care ardeau flăcări gigantice şi în
care aruncau copiii ca sa ardă de vii. Într-un şant alăturat erau aruncaţi
adulţii ca să ardă de vii, şi victimele care-şi aşteptau rândul la marginea
şanţului trebuiau să asiste la „agoniile prelungite” ale celor care ajunseseră
la marginea şanţului înaintea lor. El însuşi, ne povesteşte Wiesel, a înaintat
la trei paşi – la doi paşi – la numai un pas doar de groapa cu flăcări
mistuitoare, când în mod miraculos i s-a ordonat să se reîntoarcă la baracă.
Mai sunt şi
alte miracole în mărturiile d-lui Wiesel. Astfel, la Babi Iar, în Ucraina, unde
zice el că naziştii au masacrat evreii, „lună după lună, s-a cutremurat
pământul într-una, şi din când în când ţâşneau din pământ fântâni arteziene de
sânge”
Alt miracol
a fost felul în care la Buchenwald, unde fusese internat un răstimp, deşi
naziştii exterminau 10.000 (zece mii) de evrei zilnic, el personal era
întotdeauna printre ultimele sute care erau întorse din drum şi trimise înapoi
în barăci („Author, Teacher, Witness”, in revista Time, 18 Martie 1985). Astfel
a fost salvat pentru a da omenirii înaltele sale lecţii de iubire şi morală.
Acelaşi
Wiesel declară că a fost eliberat de la Dachau ( Jewish Telegraphic Agency, 11
April 1983), de la Buchenwald (NYT, 2 Nov. 1986) şi de la Auschwitz (NY Post,
23 Oct. 1986 and NY Times, 4 Jan. 1987).
Dar ura
nestinsă pentru întregul popor german din adâncurile preistoriei şi dincolo de
sfârşitul veacurilor nu l-a împiedicat de Elie Wiesel atunci când se afla
internat la spital la Birkenau, Polonia, în ianuarie 1945 din cauză că avea o
banală infectie la un picior, unde tatăl său îi ţinea tovărăşie până la
însănătoşire, la apropierea trupelor sovietice, să prefere să se retragă în
Germania împreună cu trupele naziste.
Mai avem un
caz de „oarecare exagerare”: la 7 Februarie 1996 i s-a înmânat un doctorat de
onoare din partea Universităţii franceze Jules Verne din Picardia, ocazie cu
care, spune dânsul, „sute de anti-semiţi virulenţi şi înrăiţi, bine organizaţi
şi bine finanţaţi, demonstrau împotriva mea.” Aceste sute de antisemiţi înrăiţi
şi bine finanţaţi care au manifestat împotriva lui erau în realitate în număr
de trei, Pierre Guillaume, Serge Thion şi profesorul Robert Faurisson, care
ofereau amatorilor un articol tipărit.
Elie Wiesel
este nu numai un mare moralist, este şi un mare intelectual. El ne povesteşte
cum, eliberat recent de la Buchenwald, la 18 ani, a citit Critica Raţiunii Pure
de Kant – în idiş. Dar Critica Raţiunii Pure de Kant n-a fost niciodată tradusă
în idiş. Astfel îi povesteşte unui reporter de la un ziar evreiesc că de multe
ori răguşea şi îşi pierdea vocea pentru că citea aşa de multe cărţi în gând.
Unui redactor de la New York Times i-a povestit cum i-a lovit o maşină de-a
zburat sus prin aer mai multe sute de metri, până pe strada cealaltă, de unde i-a
ridicat ambulanţa, rănit dar nu prea grav. „Eu spun adevărul gol-goluţ”,
suspină Wiesel. „Nu pot face altfel”.
Aflat la o
televiziune franceză în anii ’80, a declarat că, „în aprilie 1944 , la Sighet,
familia îi fusese arestată, trimisă la Auschwitz de către…jandarmii români”.
Atunci când Eugen Ionesco i-a atras atenţia că Transilvania de Nord, unde se
găsea şi Sighetul, „fusese, între 30 septembrie 1940 şi primăvara anului 1945
sub ocupaţie maghiară”, şi că jandarmii nu erau români, ci unguri, Wiesel, a
replicat că nu contează amănuntul, oricum francezii nu cunosc istorie”.
Ellie Wiesel
nu este nici pe departe singurul “supravieţuitor” care se cam încurcă în
propriile fantasmagorii. Cel mai cunoscut caz este “Jurnalul Annei Frank”.
Acest aşa zis «Jurnal» este un fals dovedit. În 1980, Oficiul Federal German de
la Wiesbaden a analizat «manuscrisul» original, scris cu un pix cu pastă, adică
o cerneală inventată în 1951 şi a ajuns la concluzia că a fost scris de tatăl
acesteia, Otto Frank. Acesta a scris de fapt două opere literare cu acelaşi
titlu, una în limba olandeză, cealaltă în germană. În cadrul Fundației Anne
Frank din Amsterdam, tineri olandezi și germani se întâlnesc spre a discuta
despre idolul lor Ana Frank. Pentru tinerii olandezi, Ana Frank se comportă ca
orice fetiță de 13 ani; pentru tinerii germani, micuța Ana Frank este deja o
adultă libertină cu moravuri discutabile şi cu întinse cunoştințe literare și
muzicale. În iulie 1988 au fost descoperite două scrisori și o carte poştală
scrise de Ana Frank și de sora ei Margot în 1940, o lună înainte de sosirea
nemților. Cele trei documente, autentificate de către Fundația Anne Frank din Amsterdam,
aveau un cu totul şi cu totul alt scris decât cel din”Jurnal”.
Un alt
exemplu este cazul polonezului Jerzy Kosinski, autorul cărţii The Painted Bird,
scrisă în englezeşte în Statele Unite unde Kozinski imigrase după 1945. Cartea
este o descriere pornografică a unor torturi sexuale sadice pe care, sustine
Kosinski, le-a suferit el, orfan evreu fiind din partea ţăranilor polonezi pe
când rătăcea singur prin Polonia în timpul celui de-al doilea război mondial.
În realitate s-a dovedit că Jerzy Kosinski n-a fost niciodată orfan, n-a
rătăcit niciodat singur pe nicăieri, iar ţăranii polonezi pe care-i acuză de
torturi sexuale sadice au riscat mult ca să-i protejeze şi să-i adăpostească pe
el şi pe familia lui, care au trăit bine mersi tot timpul războiului. La
apariţia cărţii lui Kosinski, Elie Wiesel a salutat-o ca pe „unul dintre cele
mai bune ” acte de acuzare a epocii naziste, „scris cu adâncă sinceritate şi
sensibilitate”. Nici măcar după ce s-a dovedit că nu era decât o colecţie de
minciuni patologice, Elie Wiesel n-a încetat să laude din răsputeri „această
operă remarcabilă”
Alt
fabricant de „autentice“ mărturii holocaustice este Marek Halter, despre ale
cărui “vitejii” aminteşte Paul Goma în monumentala Săptămână Roşie. În 1983,
Halter a publicat La Mémoire d’Abraham, care, în anul următor, a obţinut
premiul Prix du Livre Inter şi în care vorbeşte despre vasta sa experienţă în
cadrul ghetoului din Varşovia. Despre acest ghetou vorbeşte, însă, şi ziarul
francez Libération care ne asigură că micuţul a părăsit Varşovia, la vârsta de
trei ani, în 1939, împreună cu mama lui. Marek Halter afirmase că părăsise
Varşovia nu înainte de începutul războiului mondial, ci doi ani mai târziu, în
1941. Ancheta ziarului Libération l-a dat peste cap, scoţând la iveală şi alte
detalii picante. Pe lângă faptul că Halter a părăsit Varşovia înainte ca nemţii
să constituie ghetoul din capitala polonă, cartea mincinoasă a lui Halter a
fost scrisă de o altă persoană, Jean-Noël Gurgan.
Există
totuşi o perioadă în viaţa lui Wiesel în care amintirile nu-l trădează dar
preferă să le treacă sub tăcere. Este vorba despre perioda în care era
jurnalist la ziarul organizaţiei teroriste Irgun, condusă de un alt premiat cu
Nobel pentru Pace, Menahin Begin, responsabilă pentru bombardarea hotelului
King David, unde au murit 91 de victime nevinovate, şi pentru masacrul de la
Deir Yassin, unul dintre cele mai crude, sângeroase şi barbare acte de
terorism, din 9 aprilie 1949.
Dar, pe
lângă aportul literar şi imensul bine pe care l-a făcut omenirii, aceste
lucruri sunt lipsite de importanţă.
Sursa: Prof. George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu