joi, 5 iulie 2018

S t r o p u l





S t r o p u l

~*~

Am frânat brusc. Un fior rece m-a trecut, sângele îmi zvâcnea în urechi, ochii, gata să-mi iasă din orbite şi dintr-o dată m-am trezit urlând:
-Cine mi-a spart parbrizul?
Şi trântind pălăria de pământ, scap un: Tuţi Luceafărul mă-tii! O Iisuse, iertare! Ce noroc pe capul meu! Un bolovan cât o gogoaşă, rupt dintr-un perete de ciment stătea pe locul pasagerului şi mirosea tare de urât, urât de tot…, precum un câine vagabond. Din fericire, nici nu trebuie să deschid fereastra pentru că sunt bucăţele peste tot.
-Mulţumesc! Pot să aştept.  Doamna mă privi şi îmi răspunse cu un zâmbet
politicos de parcă ne cunoşteam de-o veşnicie şi îmi luă hârtiile din mână.
-Ai martori?
-Da! Sunt aici în buzunar. Şi îi arăt bucata de ciment. Ea mă priveşte,
holbându-se ca la un ţicnit, apoi spune;
-Asistenta mea va fi cu tine într-o secundă. Se scuză şi pleacă.
Sunt pentru prima dată când aplic pentru un accident la această asigurare. Doamna îmi vorbi atât de frumos de parcă mă asigura că nu va dura mult. Stau calm când două mâini îmi acoperă ochii cerând să vadă bulgărele de ciment;
-Da! Dar să nu-l atingi! E murdar şi miroase urât, îi spun copilului entuziasmat din spatele meu.
Invadatorul e de-acord, însă în luptă cu palmele mele s-o obţină,  mă întorc brusc şi îl catapultez în afară, crezând că am scăpat, însă observ bucata de ciment în mâinile lui, spărgând nuci pe masa biroului unde şedea mama lui.
-Fănel! ţipă maică-sa. Nu e frumos ce faci! Aruncă mizeria aia din mână!
-Aici la mine, îi întind palma. Obraznicul ţipă şi mi-o trânteşte pe laba picioarelor. Acum, eu ţip de durere. Împieliţatul se sperie şi o apucă din nou şi o aruncă în apărare. Cred că l-am speriat tare. Mă aplec şi bucata de ciment zboară pe deasupra mea, trece printre două bătrâne de pe trotuar şi ca o minge de biliard sare de pe parbrizul maşinii poliţiei din parcare în casca unui biciclist, plonjându-l în faţa troleului. Din elan, casca accelerează gogoloiul de ciment prin vitrina de peste drum şi se opreşte în bancul cu peşte al restaurantului.
-Cutremur! strigă proprietarul alarmat, privind  apa agitată şi auzind ţipetele celor din stradă.
Trebuie să mă car, îmi zic, când aud vocea agentei de asigurări, care mă cheamă:
-Domnule George, poftiţi în birou, vă rog!
-Pentru ce?





OARE CINE SUNT SI CE CAUT AICI
~*~

Lumea pare din ce în ce mai fără rost. O lume dezechilibrată, o lume blocată în prezent. Alergi să prinzi ziua de mâine şi ea fuge odată cu tine; alergi să prinzi visul. Oare mai putem avea vise dacă trăim doar pentru acum? Lumea pare că se destramă ca jocul unor copii de grădiniţă. Să fie tot acest proces meditaţia Creatorului? Suntem infectaţi de atâta “civilizaţie”, de atâta artificialitate. Cât vom supravieţui în aditivi şi reţete de întinerire şi fericire? Acum, placa se întoarce spre natură. Salvaţi planeta! Salvaţi-ne şi pe noi, salvaţi-vă singuri! Lucruri biodegradabile, ouă de găini de curte, legume crescute natural în pământuri îngrăşate cu produse naturale. Dacă ne salvăm sănătatea şi specia întorcându-ne la produse naturale, să fie oare posibil ca aplicând aceeaşi formulă să ne salvăm cultura şi limba neamului extrăgând-o din marginea satului? Ce-i prieşte limbii române şi românului ca să-l trezeşti şi să-i învigorezi sistemul imunitar? Diagnosticul îl caut la rădăcină. Acesta e motivul pentru care îmi aplec urechea şi îi ascult bătăile inimii acestui neam frumos şi milenar de român. Natura are o experienţă de sute de milioane de ani şi ştie ce-i place cel mai bine, ce-i prieşte. De când mă ştiu am început să studiez omul, românul, creştinul. Am dorit să aflu şi părerea omului de lângă mine despre dorinţa şi părerea lui despre viaţă aşa am ajuns să ascult şi să observ mii de români din ţară şi din diaspora. Am urmărit să înţeleg rostul meu aici, pe pământ. De exemplu:
L-am descoperit pe Pavel Rătundeanu-Ferghete, aşa cum i-am descoperit pe toţi ce-i dragi de lângă mine, aşa cum aş găsi o maramă maramureşană sau un costum naţional brodat şi înflorat cu tot felul de motive locale şi din mitologia strămoşilor noştri români. În el se aud voci ce vin de departe, pline de dragostea şi culoarea omului aşezat de mii de ani pe aceste pământuri. Sunt cuvinte modelate de vântul şi ploile locului, dar şi mai mult de faptele strămoşilor noştri, în izbânzi şi înfrângeri, însă întotdeauna în cinste şi umilitate. Ţin mult la accentul şi muzicalitatea cuvintelor sale atinse de istoria locului. Mult mai mult adevăr se ascund în ele, decât în textele pregătite literar ale academicilor noştri, pentru că acestea din urmă sunt controlate de agenda stăpânirii pe când ale lui, fiind neglijate şi batjocorite sunt intacte şi stau mai aproape de trecut, de lanţul istoriei. Această carte este un tablou, este o sculptură din topor care ascunde în imaginea fiecăruia dintre noi punţi spre ai noştri de departe. Prin textul lui Pavel se vede cu adevărat prin ce trece România azi pentru că, vorba lui Blaga, darul omului s-a născut la sat. El, în sfânta-i simplitate e sincer şi necenzurat încă de guvernanţi, şi aşa va dăinui. Le spune pe faţă, aşa cum sunt toate: dureri şi bucurii, frumos şi urât, lumină şi negură. În peripeţiile sale, poţi citi felul cum sunt percepute legile ţării, în aparatul administrativ, atât de guvern cât şi cel particular. Descoperim că trăim în două lumi, una de la televizor şi o alta în provincie; şi mai simţim şi acel cordon ombilical care îi leagă pe români de sute de ani din moşi strămoşi, din tată în fiu, care nu vor să îngenuncheze. În toată această broderie ţâşnesc steluţe ale culturii universale, ţesute cu mireasma vie a locului. Pavel e un om foarte citit şi trecut prin viaţă, acest fapt îl iscodeşte să contribuie cu demnitate şi multă mândrie la susţinerea stâlpului de rezistenţă a neamului, ca om talentat şi hărăzit de Dumnezeu în a-ţi cunoaşte şi recunoaşte învăţătorii şi, prin aceasta să devină erou alături de contribuitorii literaturii române. Fiecare poezie a sa e un poem şi elogiu adus creatorului, aproapelui sau pământului românesc şi limbii române, însă nu trebuie să uit valoarea corespondenţei sale cu mine, originalitatea textelor sale prin care pulsează plaiul natal precum licuricii prin lanul de grâu. Eu m-am hrănit cu vorbele sale şi ca să-mi satur setea de acasă şi dorul am început să-l înghiontesc ca să mai spună câte ceva, şi aşa s-a ajuns la această carte pe care acum, în final a început s-o iubească ca pe un nou fiu cu doi taţi. Îi sunt recunoscător pentru răbdarea cu care m-a aşteptat să ies din spital ca s-o finalizăm şi s-o înmânăm neamului nost, unde îi este locul.
Nu am găsit răspunsul la întrebarea mea, însă cert sunt că această forţă, numită Viaţă este în toate şi în tot şi se hrăneşte la ţară. Este în stare de repaus. Dumnezeu meditează! Pentru mine “Visul” e în jur, îl văd. Aleargă. Noi, după el. Suntem în vis tot universul. Suntem visul!
Fertilitatea neamului trebuie hrănită la rădăcini cu mâncare bionaturală, de casă nu chimică, artificială.
Cu iubire, 

Ben Todică















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu