luni, 16 iulie 2018

Pr.Dr.Floarea Mureşan - DUPĂ ANI


Vara pe când era elev,în 1940,Protopop Prof.Univ.Floarea Mureşan, a venit acasă, în sat trăind ce era trăit şi simțind ce s-a putut simți,redă prof.Augustin Mureşan în monografia satului Ciubanca,Cj.,chiar şi o poezie  scrisă fantastic de cel pe care a murit la închisoare,în Aiud.



DUPĂ ANI

~*~

După ani haini
Trăiți printre străini
M-am rentors iară
În satul în care am copilărit
Şi am hotărât
O zi de vară
Peste toate poteicile
Că am vrut
Să sărut urmele
Pe unde a umblat
Tata cu opincile.

Drumul pe Păunița
Era stricat
Podul din sus
L-a dus puhoaiele astă vară
Când a mânat lui Ionuc
Singura bivolicioară
Pe care o prindea
La plug şi la cărat
Cu a lui Gheorghe a Dii
Ca să-şi poată hrăni
Copii pe care Dumnezeu
I-o dat.

La Bălătruc n-am aflat
Răchita de pe care
Săream în băltoacă
La scăldat.

Mărul din Mânzătoaia
În care am prins
Cu Ionu lui Ciob Citioaie
Încă l-au tăiat.

Şi izvorul din icul lui Tătar
Cu apa cea bună din hotar
A secat.

Când am sosit acasă hoinar
Era vremea cinii
Şi mi-am zis
Cum s-au schimbat toate
Până şi vecinii:
Nenea Ilie
Şi nenea Condrate
Au plecat pe vecie
Din căsuța de peste părău
S-au mutat şi ei
Lângă tata
În cimitirul din Hagău.


~*~


Pr.Dr.Floarea Mureşan




COMENTARIU:

Ce mai pot adăuga, despre Protopop Dr. Prof.Univ. Mureşan Floarea, după monografia satului Ciubanca scrisă de Prof. de biologie Augustin Mureşan tot din Ciubanca, dar profesând pe la Reteag:
-Mureşan Floarea după absolvirea de 8 clase la Liceul "Andrei Mureşanu" - Dej, a urmat Academia Teologică de la Cluj,ajungând preot al Catedralei Ortodoxe şi profesor al Academiei Teologice Ortodoxe din Cluj şi în 1947 protopop al Protopopiatul Cluj şi-n anul1956 a fost un erudit şi doctor în teologie. (prin 1943 scrie cartea "Cazania lui Varlam", iar în1953 cartea "Bisericuța din deal" şi în 1957 "Monografia Protopopiatului Cluj"; publică în Tribuna Ardealului, între anii1940-1944, chiar conducând pagina "Grai şi suflet românesc" şi ține legătura cu satul natal Ciubanca.Vădit e patriot, un excepțional, o excelență, un ajutor real pentru consăteni şi pentru românii din Transilvania. Avea un suflu aparte, era omenos având un drag pentru Patria Limba Română, ca un Eminescu al Transilvania, o altfel de şcolă, că ne surpridea prin tot ce făcea scoțând la iveală frumusețea sufletului omenesc, românesc. (PR-F)






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu