luni, 1 noiembrie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (1/11/2021)-(9/11/2021)

 



PASAREA VEGHETOARE

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi o pasare care, stând, se uita de jur împrejur, temându-se ca nu cumva sa fie prinsa ori sagetata de catre cineva. Pilda aceasta te învata ca si tu sa fii cu luare-aminte la cele ce te împresoara în lume, ferindu-te de mrejele diavolului si de sagetile sale. Iar sagetile vrajmasului acestuia sunt: mândria, pizma, iubirea de argint, lacomia, iutimea rautatii, necuratia si altele. El trage în noi cu aceste sageti si îi raneste pe cei care nu sunt cu luare-aminte.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70

 

 

 

OBOSEALA LA RUGACIUNE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Îi auzim pe unii spunând: rugaciunea ne oboseste repede. De ce oare? Fiindca nu-L aveti în fata ochilor mintii pe Domnul ca si când ar fi aievea. Priviti-L mereu cu ochii mintii si ai inimii si atunci veti putea sta la rugaciune toata noaptea si nu veti osteni. Ce spun, o noapte! Veti fi în stare sa stati trei zile si trei nopti la rând si nu veti obosi. Aduceti-va aminte de stâlpnici. Ei au stat multi ani la rând pe un stâlp, cu duh rugator, învingându-si trupul, cel care, ca si trupul tau, tragea spre lenevie. Iar tie ti se par grele câteva ceasuri de rugaciune, poate chiar unul singur!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 111-112



NAZUINTA SPRE LUMINA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               Aici pe pamânt, toate nazuiesc spre lumina soarelui, a lunii sau a focului, si nu vor, le e urât si tânjesc când se afla în întuneric; dar marea majoritate a oamenilor nu cauta lumina vesnica a Împaratiei Cerurilor si nu se înspaimânta de întunericul vesnic si de nepatruns; ba chiar multora le place sa fie în întunericul pacatului, si nu vin la lumina, ca sa nu se dea în vileag faptele lor. Fratilor si surorilor care ati cazut în întuneric, fie-va mila de sufletele voastre nemuritoare, nazuiti spre lumina vesnica, parasiti cât mai repede cu putinta întunericul vesnic, timpul zboara repede! „Eu sunt Lumina lumii; cel ce vine dupa Mine, nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vietii” (Ioan 8, 12). Cititi Evanghelia: iata soarele nostru!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 101

 

 



Despre ateism

Mitropolitul Antonie al Surojului

 

 

 “Du-te acasă şi întreabă-te când ai avut nevoie pentru prima oară ca Dumnezeu să nu existe!”

 

Uneori, omul devine necredincios pentru faptul ca acesta este unicul sau scut impotriva constiintei. Mi-a venit acum in minte povestirea unui preot foarte inteligent, fin si cultivat din Paris. Cindva a fost “ateu”, adica traia fara Dumnezeu si se considera prea elevat si inteligent pentru a-si permite sa gindeasca despre convertirea la credinta. A discutat mai apoi cu un preot. Preotul fiind de la tara, fara cine stie ce studii deosebite, care a emigrat din Rusia, dupa ce l-a ascultat mult timp, i-a spus doar doua lucruri: “In primul rind, Sasa, nu este chiar atit de important faptul ca tu nu crezi in Dumnezeu – Lui nu I se poate intimpla nimic de la asta, minunat insa este ca Dumnezeu crede in tine”. Si altul: “Tu, insa, Sasa, mergi acasa si gindeste-te, cind anume ai pierdut credinta, anume cind ai avut nevoie ca Dumnezeu sa nu existe?”

 

Sasa a venit acasa si se gindea; era nedumerit de o astfel de prezentare a problemei: se astepta la un discurs misionar sau la niste instructiuni pentru consultarea unor tratate, iar in loc – nu mai intelegea nimic. Si el, dupa cum spunea mai tirziu, a cautat cauzele mai intii in cunostintele primite la Facultatea de Teologie din Paris, apoi in perioada prerevolutionara de la Facultatea din Rusia, apoi altundeva si nicidecum nu putea gasi, pina a ajuns la timpul cind avea sase ani. Locuia intr-un oras din Rusia, era un baietel dragut, mergea la biserica in toata duminica si era considerat a fi un copil evlavios: intra, facea semnul crucii, se oprea in mijlocul bisericii, in fata, si se ruga lui Dumnezeu. In fiecare duminica primea un banut, pe care era dator sa-l puna in caciula cersetorului orb. Punea banutul si mergea la biserica cu sentimentul ca a savirsit o fapta buna, de dragoste, i-a acordat orbului atentie si poate sta acum linistit in fata lui Dumnezeu.

 

Odata, inaintea sarbatorilor de Craciun, plimbindu-se cu mama prin oras, a descoperit un magazin unde a vazut un minunat calut de lemn care costa sase banuti. A rugat-o pe mama sa i-l cumpere, ea l-a refuzat, iar el a venit acasa foarte trist. Duminica urmatoare, pe cind mergea la biserica, ajungind in fata cersetorului, s-a gindit ca, daca nu-i va da de sase ori acest banut, si-ar putea cumpara calutul. Zis si facut. A procedat astfel de patru ori, iar a cincea oara s-a gindit: daca ar fi sa iau de la el un banut, atunci voi cumpara cu doua saptamini mai devreme calutul. Si a furat de la orb banutul. Dupa care, intrind in biserica a simtit ca nu poate sta in fata: daca Dumnezeu il va observa? S-a dus si s-a ascuns intr-un colt al bisericii. Dadaca a venit cu el acasa si a povestit totul parintilor acestuia, care au fost profund uimiti: pina acum era mic, statea in fata lui Dumnezeu, iar acum s-a adincit in sine, viata lui in Dumnezeu a devenit mai interiorizata, el cauta un loc ascuns unde ar putea in tacere si contemplare sa fie cu Dumnezeu (era o mamica destul de optimista!).

 

Iar Sasa simtea ca situatia se inrautateste si ca trebuie sa se ascunda de Dumnezeu. Si iata ca de la universitate a venit fratele sau mai mare, incarcat de cunostinte ateiste, care s-a apucat sa-i demonstreze ca, de fapt, Dumnezeu nu exista. Si Sasa mi-a spus: m-am agatat de aceasta idee. Daca nu este Dumnezeu, atunci nu are importanta daca am furat banutul si n-am pus in caciula acei cinci. Acesta a fost inceputul “ateismului” sau: invatatura despre faptul ca Dumnezeu nu exista copilul a primit-o ca pe un colac salvator importiva propriilor mustrari de constiinta

 

 

DEZGHETUL APELOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Dezghetul lacurilor si râurilor este o imagine a despartirii sufletului de trup. Când apele scapa de chingile ghetii, luciul lor începe sa stea fata catre fata cu aerul, care le mângâie cu suflarea sa, iar razele soarelui prind a se rasfrânge în ele. Asa se întâmpla cu sufletele curate, care se despart de trup; ele stau fata catre fata cu Hristos, Care le revigoreaza si le lumineaza. Atâta timp cât sta deasupra lor crusta ghetii, apele zac ca într-o temnita, încatusate, neavând o comunicare directa cu aerul si cu lumina soarelui. Asijderea si sufletele noastre, cât timp traiesc sub un învelis trupesc, nu pot comunica nemijlocit cu Dumnezeu si cu sfintii, ci doar partial, prin intermediul acelui învelis. Iar când va cadea învelisul trupului, vom vedea pe Domnul fata catre fata, asa cum apele de pe care s-a topit crusta de gheata stau cu fata spre soare si intra în contact direct cu aerul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 270.

 

 

CAPRELE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Iubitorule de oameni, Hristoase, Dumnezeul nostru, cu tarie nadajduind în îndurarile Tale, ma rog Tie: nu ma pune de-a stânga Ta, împreuna cu caprele care Te-au amarât, si nu îmi zi: adevarat, adevarat zic tie, nu te cunosc pe tine, ci, dupa bunatatea Ta, da-mi mie lacrimi neîncetate, da inimii mele frângere si smerenie si o curata pe dânsa cu frica Ta, ca sa se faca locas al harului Tau.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 58.



Decalogul parintelui Savatie Bastovoi*

 

 

 

1. **Să nu uiţi că trebuie să mori*

 

Când aveam doi ani, am căzut din sania înhămată la cal, iar tata s’a dus fără să mă observe. Tata era pădurar pe atunci şi întâmplarea a avut loc chiar la poarta cantonului din Oricova. Când calul a pornit, eu am căzut pe spate, în zăpadă, amestecându’mă cu cerul alb de iarnă. Atunci am avut pentru prima oară descoperirea singurătăţii şi a morţii. Nu am plâns şi nici nu am strigat. Ţin minte că eram îmbrăcat într’o salopetă albastră cu glugă. M’am întors tăcut în casă, la mama, mergând atât de încet, încât să’i dau răgaz tatei să mă ajungă din urmă.

 

 

* 2.** Să nu uiţi că trebuie să iubeşti*

 

Cel mai cumplit lucru care i se poate întâmpla unui om este să nu fie iubit.

Dar cred că şi mai cumplit este să nu iubeşti. Întotdeauna mi’a fost uşor să iubesc oamenii, să mă bucur că’i văd. De aceea, nu am avut nicio piedică în a înţelege Evanghelia. Când  ăceam vreo bazaconie, mamica îmi spunea: „*Du’te de la mine, nu te mai iubesc*”. Asta era pentru mine pedeapsa supremă, pe care eu o trăiam ca pe o izgonire din Rai. Sfântul Isaac Sirul spunea că focul iadului nu este altceva decât dragostea pierdută pe care eşti condamnat să o contempli veşnic.

 

 

 

*3. **Să nu preţuieşti în bani ceea ce Dumnezeu ţi’a dat în dar*

 

Am înţeles asta în adolescenţă. Eu fiind elev la Liceul de Artă („Octav Băncilă”) din Iaşi, mama m’a dus la Petersburg să văd Ermitajul. Acolo, am stat la o familie de abhazi, o femeie divorţată cu doi copii, dar foarte descurcăreaţă. O chema Izolda şi ea mi’a cumpărat prima mea chitară.

Dumnezeu să’i dea sănătate! Avea grătar şi făcea mulţi bani. Eu niciodată nu am văzut atât de mulţi bani. Vindea frigărui noaptea, până spre dimineaţă, că erau nopţile albe. Uneori ieşeam şi eu cu ei, că era interesant. Ei făceau şi vindeau frigărui, iar eu desenam într’o mapă pe care o sprijineam pe genunchi. Cât oamenii mâncau, eu aveam timp să le „fur” portretele. Un bărbat chel şi vesel s’a apropiat de mine şi a început să exclame: „Păi ăsta sunt eu! Sunt chiar eu! Cât să’ţi dau ca să mi’l vinzi?”. Eu zic, vi’l dau aşa, eu nu vând. Şi i’am dat acel portret.

Bărbatul totuşi mi’a dat un dolar, era în 1991. Apoi s’a dus. Eu am rămas cu acel ban. L’am pus într’un caiet şi nu l’am folosit niciodată.

 

 

 

*4. Să nu crezi răul*

 

De câte ori am crezut un rău despre cineva, am avut doar de pierdut. M’am simţit murdar, părtaş la o lucrare de urâţire a omului. Am vorbit şi eu de rău, iar timpul mi’a demonstrat de fiecare dată că nu am avut dreptate.

Prefer să greşesc prin a’mi păstra o părere bună despre un om rău decât să ajung să cred o vorbă proastă despre un om bun. Orice rău este o minciună.

Răul, aşa cum spunea fericitul Augustin, nu există. Răul este o marea absenţă, absenţa binelui şi a iubirii. De aceea, a crede răul este totuna cu a te cufunda în absenţă, în minciună.

 

 

 

*5. Să nu te crezi pierdut*

 

Eu sunt o fire înclinată spre deznădejde, cunoscând toate relele care ies din această cădere sufletească. Dar într’o zi mi’a venit gândul salvator: mi’am zis că Dumnezeu cunoştea căderile mele – şi cele trecute, şi cele viitoare – şi totuşi m’a creat, iar Dumnezeu nu aduce pe nimeni pe lume spre pierzare. Dacă ne’am născut înseamnă că Dumnezeu şi’a pus toată încrederea în noi. E o mare încurajare să te gândeşti că Dumnezeu are încredere în tine. La disperare omul e capabil de orice rău, el se porneşte cu război împotriva propriei fiinţe, având parcă o plăcere demonică din a’şi călca propriile principii, practic sinucigându’se spiritual. Cred că orice duhovnic adevărat îşi începe sfătuirea de după spovedanie prin cuvintele: „Să nu deznădăjduieşti”.

 

 

 

*6. Să nu te crezi sfânt*

 

Sfântul Siluan Athonitul zicea: „Două gânduri să nu le primeşti şi să nu le crezi, primul că nu te vei mântui şi al doilea că eşti sfânt”. Să nu te crezi mai bun ca alţii. Lucrarea pe care o faci, prin darul lui Dumnezeu, poate fi mai bună decât a vecinului, dar asta nu înseamnă că tu eşti mai bun ca el, doar lucrarea e mai bună. Darurile date de Dumnezeu nu se iau înapoi, dar oricine se mândreşte cu lucrările sale ajunge să se întunece şi să folosească darul prosteşte, după care ajunge să’şi piardă demnitatea.

 

 

 

*7. Să nu te pui chezaş*

 

De câte ori m’am pus chezaş pentru cineva, am încurcat oamenii şi am făcut rău. De când mă ţin minte, mă băgam să salvez pe toată lumea. Narcomani, beţivi, femei bătute de bărbat şi aşa mai departe. N’am salvat pe nimeni, numai necazuri, bani furaţi, lucruri dispărute, probleme cu vecinii. Am ajuns la concluzia că dacă vrei să ajuţi pe cineva, ajută cât te ţin curelele, dar fără să implici şi alţi oameni. Asta înseamnă să te pui chezaş pentru cineva, să garantezi că el se va îndrepta, că te reprezintă.

Mare greşeală. Odată am citit din Pildele lui Solomon sfatul acesta: „Să nu te pui chezaş”. Noi, când citim Scriptura, înţelegem şi reţinem doar atât cât am experimentat, celelalte cuvinte nici nu le vedem.

 

 

*8. Să nu te răzbuni de două ori*

 

Răzbunarea este un păcat, dar este omenească. Scriptura spune să nu pedepseşti de două ori pentru aceeaşi greşeală, principiu care a ajuns şi în dreptul roman. Pot înţelege un gest de răzbunare, deşi e mai bine să nu te răzbuni, dar mă înstrăinez de omul care se răzbună de două ori, adică la nesfârşit, pentru o singură greşeală. Când m’am răzbunat o dată, a mai mers cum a mai mers, m’a iertat Dumnezeu, dar când m’am răzbunat a doua oară, s’a întors totul în capul meu şi am ajuns să înţeleg că m’am războit cu mine însumi.

 

 

 

*9. Să nu învingi cu orice preţ*

 

Oamenii care caută să fie învingători cu orice preţ, în cele din urmă, pierd totul. Prefer să fiu considerat învins uneori pentru a’mi păstra şansa să înving la urmă. Odată un episcop român mi l’a lăudat pe Adrian Năstase (se întâmpla prin 2004): „Vă daţi seama, omul acesta (Adrian Năstase) a avut doar note de zece, niciun nouă! E extraordinar, nu’i aşa?”.

Eu i’am răspuns: „Eu nu am încredere în oamenii care au avut numai note de zece”. „De ce?”, m’a întrebat episcopul surprins. „Pentru că ei nu ştiu să piardă, iar omul care nu ştie să piardă te vinde pentru o victorie vremelnică”.

 

 

 

*10. Să nu râzi de ruşinea nimănui*

 

Când eram mic, am auzit băieţii mai mari râzând de cineva care a fost prins într’un păcat ruşinos. Apoi, de fiecare dată când mă întâlneam cu acel om sau auzeam vorbindu’se de el, îmi venea în minte, fără să vreau, păcatul pe care îl făcuse. Dar nicodată nu am spus cu buzele mele acel păcat şi m’am purtat aşa cu acel om ca şi cum nu aş şti nimic. Nici acum, când el a murit, nu pot spune ce am auzit, pentru că nu vreau să’i răscolesc ruşinea.

 

 

INDELETNICIREA OMENEASCA

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Lucratorul tarinii, semanatorul, cioplitorul, tâmplarul, olarul si toti ceilalti mestesugari, care prelucreaza un material greu si-l prefac într-un lucru frumos, Îl simbolizeaza pe Însusi Domnul Iisus Hristos. De aceea, când vezi ca mestesugarul preface ceva nefolositor, ceva salbatic în ceva cultivat, ceva murdar în ceva curat, ceva neroditor în roditor, ceva urât în ceva minunat, adu-ti aminte de Hristos si de ostenelile Lui asupra sufletului tau.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 63-64.



DESPRE POCĂINŢĂ

(II)

 

 

“[…] Părinţii dau mare însemnătate plânsului duhovnicesc. Vedem aceasta, de pildă, în scrierile Sfântului Simeon Noul Teolog sau în scrisoarea Sfântului Grigorie Palama către mo­nahia Xenia. Dar nu este uşor a învăţa să plângem cum se cuvine. Dacă plânsul nostru este de natură sufletească, ne vom veşteji şi vom stinge în noi orice licărire de viaţă. Insă dacă plânsul nostru este unul duhovnicesc, nu doar că nu vom suferi nicio vătămare, ci vom afla şi reînnoire. In cartea sa Vom vedea pe Dumnezeu precum este, Părintele Sofronie ex­plică diferenţa dintre plânsul sufletesc şi cel duhovnicesc. Potrivit lui, prin plânsul sufletesc ne îngrădim viaţa în ho­tarele lumii văzute. Plânsul duhovnicesc apare atunci când fiecare trăire a noastră o aducem înaintea lui Dumnezeu, de Care depindem în toate, căci singurul lucru pentru care me­rită cu adevărat să plângem este înstrăinarea de El.

 

De multe ori suntem răniţi sufleteşte şi suferim durere atunci când ne confruntăm cu energii care ne zdrobesc inima. Noi însă trebuie să ne ridicăm deasupra acestor expe­rienţe negative şi izbutim să o facem dacă “exploatăm” su­ferinţa pricinuită în inimă de o anumită împrejurare neplă­cută şi o prefacem în energie duhovnicească. Părintele Sofro­nie a insistat de multe ori asupra faptului că trebuie să învă­ţăm să strămutăm orice stare sufletească – fie ea pricinuităd e boală, de dispreţul celorlalţi, de prigoană sau de nepu­tinţa firii noastre – pe un nivel duhovnicesc, cu ajutorul unui gând pozitiv. Şi izbutim să facem aceasta dacă ne în­dreptăm cugetul spre locul în care se află Fiul lui Dumnezeu. Să ne fie gândul doar la cele de Sus,

 

Epistola catre Filipeni a Sfantului Apostol Pavel :: Capitolul 4

 

 după cum i-a îndemnat Sfântul Pavel pe Filipeni (cf. Filip. 4, 8).

Unul dintre Părinţii Pustiei a fost întrebat de tânărul său ucenic cum să înveţe să plângă la rugăciune. Şi Bătrânul a răspuns:

 

„Plânsul este o deprindere, însă omul trebuie să stăruie îndelung ca să o dobândească, luând pururi aminte la păcatele săvârşite şi la iad. Ii este de folos să cugete neîn­cetat la mormânt, la felul cum strămoşii săi au plecat din lumea aceasta şi la locul unde se află ei acum”.

 

Ucenicul, vrând să afle mai multe, l-a iscodit din nou:

 

„Ar trebui, oare, ca monahul să-şi aducă aminte de părinţii săi răposaţi şi de alte asemenea lucruri?”

 

Bătrânul i-a răspuns:

 

„Stăruie asupra oricărei amintiri care aduce străpungere în suflet. Şi dacă vin lacrimile, poţi să-ţi muţi cugetul de la cele ce te-au făcut să plângi la păcatele tale sau la oricare alt gând de pocăinţă.”

 

 

LUMEA E PRECUM O CASA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Lumea este o casa. Ziditorul si Stapânul acestei case este Creatorul. El, Dumnezeu, este si Tatal celor ce locuiesc în ea, crestinii. Mama este Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu. Tot ce faci, faci întotdeauna în prezenta lui Dumnezeu, Tatal nostru al tuturor, pe care se cuvine sa-L asculti si sa-L iubesti, si de asemenea în prezenta Maicii noastre a tuturor, Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu. Arata-i iubire sfânta, evlavie, ascultare. De te vei afla în nevoi materiale sau spirituale, la suparare, la necaz, la boala, vino la ea cu credinta, nadejde si dragoste. Fii sfânt, asa cum Domnul, Dumnezeul, Creatorul si Parintele tau Sfânt este si cum este Stapâna noastra, Maica lui Dumnezeu, dar si Maica noastra. „Femeie, iata fiul Tau... Iata mama ta” (Ioan 19, 26-27). Pentru ca sa nu ne îndoim de dreptul de a o numi mama pe Maica Domnului, Maica Celui Preaînalt, Preasfânta, Preacurata, Preabinecuvântata, Slavita Stapâna noastra, dumnezeiescul sau Fiu, Cel mai dinainte de toti vecii, Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a risipit îndoiala, îngaduindu-ne tuturor, sau acelora dintre noi care se arata mai râvnitori spre sfintenie, sa o numim pe Maica Sa mama. „Iata Mama ta”, caci în persoana Sfântului Ioan Teologul aceste cuvinte ne-au fost adresate noua, tuturor crestinilor. Da, ea este pe drept cuvânt gingasa, îndatoritoarea, atotsfânta noastra mama, care ne poate duce si pe noi, copiii sai, la sfintenie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 275

 

 

CASA IN INCENDIU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nu salvam casa de incendiu când a fost cuprinsa toata de flacari, ci atunci când a izbucnit focul. Întocmai asa se întâmpla si cu sufletul: sufletul este casa; patimile – focul. „Nu dati loc diavolului” (Efeseni 4, 27).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 367.

 



Despre cele mai mari trei lucruri din viață

Episc. Nicolae Velimirovici

 

 

 

Mi-aţi pus trei întrebări, şi anume: Care este cel mai mare gând vrednic de om?

Care este cea mai mare grijă vrednică de om?

Şi care este cea mai mare aşteptare vrednică de om?

A se gândi la purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa omenească e cel mai mare gând vrednic de om.

A se îngriji de mântuirea sufletului e cea mai mare grijă vrednică de om.

A aştepta moartea e cea mai mare aşteptare vrednică de om.

Cum trebuie să vă gândiţi la purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa omenească? Trebuie să luaţi ca măsură legea morală a lui Dumnezeu. Urmând acestei măsuri, să priviţi ce se întâmplă în viaţa oamenilor pe care îi cunoaşteţi şi cu care sunteţi în legătură. Acesta nu este totdeauna lucru uşor, fiindcă pricinile sunt uneori îndepărtate şi ascunse în trecutul îndepărtat al unui om, iar alteori se pot afla numai în viaţa părinţilor lui.

Mărturisirea creştină se întemeiază pe descoperirea acestor pricini. Psalmistul grăieşte către Dumnezeu: „La poruncile Tale voi cugeta, și voi cunoaşte căile Tale… Cât am iubit legea Ta, Doamne! Pururea cugetarea mea este”. Fiindcă poruncile Domnului sunt la temelia a tot ce se întâmplă fiilor lui Adam. Şi legea Domnului este lumină ce luminează ceea ce se întâmplă cuiva.

Cum trebuie să vă îngrijiţi de mântuirea sufletului? Ca să nu vă mai înşir, citiţi Evanghelia şi întrebaţi Biserica. Omul n-are bun mai mare pe această lume ca sufletul. Şi tocmai acest cel mai mare bun este singurul pe care îl poate scăpa de pieire şi moarte. Tot restul, ce nu e om, ci al omului, dintre cele pe care le preţuieşte şi le păstrează omul, fără putinţă de scăpare piere şi moare. Sufletul omului este în ochii lui Dumnezeu un lucru mai de preţ decât întreaga lume materială, după cuvântul lui Hristos: „Ce-i va folosi omului dacă va dobândi întreaga lume, iar sufletul său şi-l va pierde?”. Aşadar, nu poate fi mai mare grijă vrednică de om ca grija mântuirii sufletului său.

Cum trebuie aşteptată moartea? Ca ostaşul în război. Sau ca elevul care se pregăteşte cu grijă, aşteptând în orice clipă ca profesorul să îl cheme la ascultat. De neîncetata pomenire a clipei morţii ne-a amintit şi Mântuitorul în pilda despre bogatul care făcea hambare noi şi se pregătea s-o ducă bine multă vreme pe pământ, dar i s-a zis pe neaşteptate:  „Nebunule, în această noapte vor smulge de la tine sufletul tău, iar cele ce le-ai pregătit ale cui vor fi?”.

De ce e gândul la purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa oamenilor cel mai mare gând vrednic de om? Fiindcă el aduce omului înţelepciunea şi fericirea.

De ce e grija pentru mântuirea sufletului cea mai mare grijă vrednică de om? Fiindcă sufletul e cel mai mare bun de pe pământ, şi e firesc ca celui mai mare bun să-i trebuiască închinată cea mai mare grijă.

De ce e aşteptarea morţii cea mai mare aşteptare vrednică de om? Fiindcă aşteptarea morţii curăţă conştiinţa şi îi dă omului imbold la toată fapta bună. Când un oarecare om vrednic şi bun a fost întrebat ce l-a împins mai mult în viaţă la osteneală şi bună rânduială, a răspuns: „moartea”.

Aceste trei lucruri nu se pot băga de seamă la animale. Ele sunt proprii numai omului, şi încă celui mai înalt tip de om. Tot restul e comun omului şi dobitocului.

De la Dumnezeu, pace dvs. şi binecuvântare!

 

Sursa: Episcop Nicolae Velimirovici, Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi, Vol. I, Ed. Sofia, Bucureşti, 2002

 

 

Deochiul

Sf. Nicodim Aghiorâtul

 

 

Invidia, atunci când are şi răutate, poate pricinui rele. Acesta este deochiul. E o lucrare diavolească.

– Părinte, Biserica recunoaşte că deochiul este o lucrare diavolească?

– Da, există şi o rugăciune specială. Când cineva spune ceva cu invidie, atunci prinde deochiul.

– Părinte, mulţi cer „talismane” pentru prunci, ca să nu fie deochiaţi. Este bine să poarte aşa ceva?

– Nu, nu este bine. Să spuneţi mamelor lor să le pună cruciuliţe.

– Părinte, dacă cineva laudă un lucru frumos, iar cei care l-au făcut primesc lauda cu un gând de mândrie şi se pricinuieşte un rău, acesta este deochi?

– Nu este deochi lucrul acesta. În cazul acesta lucrează legile duhovniceşti. Dumnezeu retrage Harul Său de la om şi atunci se pricinuieşte pagubă. Deochiul există în cazuri rare. Mai ales oamenii care au invidie şi răutate – puţini sunt de aceştia – sunt cei care deochiază.

De pildă, o femeie vede un copilaş drăgălaş cu mama lui şi spune cu răutate: „De ce n-am avut eu acest copil? De ce l-a dat Dumnezeu acesteia?”. Atunci copilaşul acela poate păţi ceva rău. Fie nu va putea dormi, fie va plânge mereu, fie se va chinui în altfel. Iar toate acestea se întâmplă pentru că aceea a spus-o cu răutate. Iar dacă copilul se va îmbolnăvi şi va muri, acea femeie va simţi bucurie în sinea ei. Altul vede un viţeluş, îl pofteşte şi îndată acela piere.

De multe ori însă se poate întâmpla să se chinuiască copilul, dar să fie de vină mama lui. Adică se poate ca mama să fi văzut cândva un copil slab şi să fi spus: „Ce copil este acesta? Ce schelet de copil!”. Să se fi lăudat cu al ei şi să fi judecat pe cel străin. Iar ceea ce a spus cu răutate despre copilul străin prinde la al ei. Din pricina mamei copilul se va chinui fără să fie vinovat. Se va topi sărmanul ca să fie pedepsită mama şi să-şi înţeleagă greşeala. Fireşte, copilul va fi mucenic. Judecăţile lui Dumnezeu sunt abis.

 

Cuviosul Paisie Aghioritul, Cu durere și dragoste pentru omul contemporan, Ed. Evanghelismos, București, 2012

 

 

 

MIOPIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Sa încercam sa ne tamaduim de miopia sufletului si sa nu ne preocupam doar de cele vremelnice, pamântesti; sa cautam a deslusi cu ochii mintii ce ne asteapta mâine – viata cea fara de sfârsit – si sa ne înaltam inimile spre patria cea de sus. Este, într-adevar, o miopie fara seaman a sufletului nostru nemuritor a privi numai la prezent, la cele vazute, perceptibile prin simturi si care convin doar unor senzatii trupesti, si a nu privi înspre veacul viitor, la „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” – bunatati – pe care Preabunul si Preaînteleptul Dumnezeu le-a gatit celor ce-L iubesc pe El (1 Corinteni 2, 9). Ne dam seama oare de ce ne-a lipsit miopia, careia ne-am dat de bunavoie? Ne-am lipit ca mustele de dulcetile pamântesti si nu mai vrem în ruptul capului sa ne dezlipim de ele! Fericit cel ce dispretuieste dulcetile lumii acesteia! Fericirea aceluia nu va avea sfârsit!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224-225.




SCHIMBAREA MATERIEI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Nimic nu este mai schimbator decât materia. Ea se transforma în milioane de feluri, pe cale naturala, sau dupa legile Creatorului. Ca sa nu mai vorbim de transformarile miraculoase, de pilda: focul în roua, apa în sânge, apa în vin, toiagul în sarpe; omul însusi transforma materia în mii de feluri. Ce-am putea spune atunci de Atoatefacatorul Dumnezeu? Schimbarea este o calitate a materiei. Dumnezeu nu i-a dat spiritului rational aceasta calitate si nu i-o va da niciodata. Calitatea de capetenie a sufletului este ca ramâne neschimbat. Dar spiritul rational cel creat are însusirea de a se desavârsi în lucrarea binelui. Triumful spiritului asupra materiei consta în faptul ca spiritul o transforma în mii de feluri. Luati seama, de pilda, cum transforma el materia în regnul vegetal, cât de infinit variate sunt formele plantelor care cresc toate din acelasi pamânt, aceeasi lumina solara, acelasi aer, aceeasi apa, acelasi sol. Dar corpurile animalelor cât sunt de variate! Schimbarea este, asadar, o calitate a materiei; lumea în toata varietatea sa a fost creata în functie de aceasta. Slava Atotputernicului Creator, Unul, Cel neschimbat în veci! Daca materia nu s-ar schimba, atunci Dumnezeu nu ar fi Atotputernic. Slava naturii spirituale! Fie ca ea sa supuna întotdeauna natura materiala. Roaga-te lui Dumnezeu sa ramâi neschimbat în savârsirea binelui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 51

 

 

 

PAVAZA CALATORIEI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Când te gasesti într-o tara straina sau într-o calatorie, te feresti de orice nenorocire care s-ar putea abate asupra ta din pricina raufacatorilor. Aceasta întâmplare ne duce la gândul ca si noi, cei care mergem pe cararile lumii, trebuie sa ne pazim întocmai, sau poate si mai mult, de uneltirile diavolesti care, asemenea unor tâlhari, navalesc asupra celor încarcati cu marfuri duhovnicesti, îi împresoara si îi despoaie. Spre o astfel de luare-aminte ne îndeamna Petru, Sfântul Apostol al lui Hristos: „Fiti treji, privegheati. Potrivnicul vostru, diavolul, umbla racnind ca un leu, cautând pe cine sa înghita; stati-i împotriva, tari în credinta.” (1 Petru 5, 8-9).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70.

 

 

DISTRACTIA

Sfantul Ioan din Kronstad

 

 

Ce înseamna sa umbli dupa distractii? Înseamna ca vrei sa-ti umpli, cu indiferent ce, un gol sufletesc, ceea ce vadeste o stare de boala, fiindca sufletul a fost facut sa lucreze, nu sa trândaveasca.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 195.

 

 

OGLINDA CURATA

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Avem oglinda în care oricine îsi poate vedea foarte lesne si limpede toata pacatosenia sa, numai sa doreasca. Aceasta oglinda curata, ce ne arata deslusit tot ce e înlauntrul nostru, aproape ca a iesit din întrebuintare cu totul, si ne multumim cu oglinda care ne arata doar cele din afara. Oglinda curata de care vorbesc este legea lui Dumnezeu, aratata prin cele zece porunci dumnezeiesti; cine se priveste fara încetare în aceasta oglinda îsi poate vedea în chip cu totul de crezare propria pacatosenie.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 51

 

 

STATORNICIA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Binecuvântata fie pomenirea Dreptilor, care au ramas neclintiti! Acestia nu s-au schimbat, ca luna, ci s-au asemanat soarelui, a carui lumina este întotdeauna aceeasi. Duhul lor nu s-a asemanat siroaielor de ploaie, care ba sunt îmbelsugate, ba seaca fara de veste.

 

Asupra Dreptilor s-au abatut valurile ispitelor de tot felul, însa ei n-au slabit. Nici slava nu i-a facut îngâmfati, nici ocara nu i-a facut sa se trândaveasca. Întotdeauna erau la fel: niciodata nu se pierdea mireasma înaltelor lor virtuti.

 

Bine este cuvântat Cel Bun, Care a izvorât buna mireasma a faptelor lor din vistieriile Sale! Bine este cuvântat Dreptul Judecator, Care a încununat nevointele lor!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 131

 

 

CALUL NEIMBLANZIT

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un cal înversunat si neîmblânzit, ca sa se faca bun pentru toata lucrarea si trebuinta, este învatat, înfrânat si smerit în felurite chipuri de catre stapânul sau si asa, încetul cu încetul, el leapada înversunarea sa fireasca si ajunge sa fie blând si folositor pentru stapânul sau în orice munca. Prin firea sa, tot omul este întocmai ca un cal îndârjit, înversunat, neîmblânzit si foarte nepotrivit pentru a sluji Domnului Dumnezeului sau, întrucât nazuieste si cauta sa faca voia lui si a lumii, si nu pe cea a Domnului Dumnezeului sau, caci s-a stricat peste masura dupa caderea lui Adam. O, cât de multa învatatura, înfrânare si îmblânzire îi este de trebuinta omului pentru a lepada înversunarea, învârtosarea si turbarea firii si a se face astfel vrednic spre a intra în slujirea Domnului Dumnezeului sau!

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 204

 

 

 

NOIANUL MILOSTIVIRII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Toate caderile mele ascunse si toata cuprinderea pacatelor mele le stii doar Tu, Facatorul meu. Nimeni nu a fost locas al pacatului cum am fost eu. Nimeni nu a întristat harul Tau cum am facut eu, Stapâne, urmând pornirilor pacatoase.

 

Tu însa, ca o mare a bunatatii, usuca pierzatoarele mari ale pacatelor mele si, ca un noian al milostivirii, îneaca adâncul patimilor mele.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 101

 

 

 

Oamenii cu adevărat fericiți

 

 

Sunt oamenii care împlinesc porunca iubirii. Sunt oamenii care au sufletul frumos ca o floare cu petale de dăruire, de prietenie, de comuniune, de solidaritate, compasiune, altruism, de credință, iubire, smerenie și nădejde. Parfumul florii sufletului lor îmbată cu aroma fericirii, mulțime de alte suflete. Fericirea acestor oameni este izvor nesecat de bucurie pentru semenii lor. Fericirea lor este direct proporțională cu fericirea pe care o dăruiesc aproapelui lor. Ei se simt cu adevărat fericiți când toți cei din jurul lor sunt fericiți și binecuvântați cu daruri frumoase și de folos de Bunul Dumnezeu.

 

Sunt oamenii care au mereu nădejde că Bunul Dumnezeu le este în orice clipă Tovarăș și Povățuitor pe cărarea vieții lor, sunt oamenii care își poartă demni și cu credință crucea sprituală pe drumul Golgotei lor, dorind astfel să fie adevărați următori ai Lui Hristos. Sunt oamenii care acceptă cu bucurie și momentele grele ale vieții, fiindcă trăiesc permanent starea de recunoștință și acceptarea voii Lui Dumnezeu. Sunt oamenii care nu își pierd niciodată pacea sufletească și molipsesc pe toți din jurul lor cu această pace aducătoare de armonie și fericire sfântă. Sunt oamenii pe care necazurile și ispitele nu-i întristează și nu-i doboară, sunt oamenii care nu își pierd niciodată credința și răbdarea, care rabdă cu răbdarea lui Iov toate necazurile, toate umilințele, toate nedreptățile.

 

Sunt oamenii care se roagă și priveghează neîncetat, care s-au învrednicit de virtutea rugăciunii sincere și curate care poate muta și munții din loc. Sunt oamenii care nu pot trăi fără rugăciune, aceasta devenind aerul, apa, hrana lor. Sunt oamenii care poartă pe ,,targa’’ rugăciunii lor pe toți semenii lor bolnavi trupește și sufletește, sunt oamenii care cuprind în inima lor milostivă și iubitoare întreaga lume cu toate necazurile și problemele ei. Sunt oamenii care cu rugăciunea lor, precum o declarație fierbinte de dragoste aduc pe tronul inimii lor, Sfânta Treime. Sunt oamenii care au mereu un dor de Dumnezeu, sunt oamenii ai căror suflete cântă mereu balade de dor, cântă imne de slavă și recunoștință pentru Domnul inimii lor. Sunt oamenii care Îl mărturisesc cu curaj și iubire cu întreaga lor viață pe Hristos Cel Înviat în inima lor. Sunt cei care trăiesc mereu în spațiul Învierii Lui Hristos, în spațiul în care se aude doar cântec armonios de iubire, aducător de lumină și fericire. Sunt oamenii din ochii cărora izvorăsc picuri de lacrimi dulci, duhovnicești, ce spală orice mâl al păcatelor, ce alină orice dor, orice durere și deznădejde. Sunt oamenii care niciodată nu alungă și întristează Sfântul Duh cu greșelile, păcatele și patimile lor.

 

Sunt oamenii modești și smeriți care iubesc simplitatea. Sunt oamenii care sunt recunoscători pentru ceea ce sunt și ce au, sunt oamenii care nu râvnesc la darurile aproapelui, sunt oamenii care nu cârtesc dacă au fost binecuvântați doar cu un talant și nu cu doi sau mai mulți. Sunt oamenii care mulțumesc în orice clipă pentru viața ca dar de la Dumnezeu. Astfel de oameni sunt cu adevărat fericiți când pășesc desculți prin iarba scăldată-n rouă, când privesc spre înaltul cerului la norii pufoși precum aripile de îngeri, când ascultă triluri măiestre de priveghetoare, când rătăcesc pe poteci de munte, când respiră aerul îmbălsămat de parfum de flori gingașe. Sunt oamenii care atunci când privesc întreaga zidire a Lui Dumnezeu au inima plină de fericirea Raiului, sunt oamenii care simt și trăiesc frumosul.

 

 

Superficialitate față de  Sfintele Tainele

    Sfântul Teofan Zăvorâtul

 

 

Se povesteşte în Pateric că în Egipt era un păcătos care după spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie nu se păzea defel, ci îndată ce se ivea prilejul cădea din nou în păcatele dinainte. De vreme, însă, ce nu păcătuia din răutate, ci îl biruia neputinţa, Domnul S-a milostivit de el şi, pentru a-l învăţa minte, i-a trimis vedenia următoare:

 

Pe când mergea undeva de unul singur, a văzut că se apropia de el o arătare grozavă, asemenea unui om foarte înalt, păroasă, slută, necurată, cu ochii de văpaie. Aceasta s-a apropiat şi, bătându-l pe piept, i-a zis: „De ce te temi? Noi doi suntem prieteni, vom fi împreună în acelaşi loc!”. Păcătosul s-a speriat cumplit, dar a găsit putere să întrebe: „Cine eşti tu?”, iar acela a răspuns: „Eu sunt cel care L-am lovit peste obraz pe Iisus Hristos; însă şi cei care păcătuiesc din nou după spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie se află în rând cu Iuda şi cu ceilalţi chinuitori şi răstignitori ai Domnului”. Spunând aceasta, a plecat. Vedenia l-a izbit atât de tare pe păcătos, că, lăsând toate, îndată a plecat în pustie şi acolo şi-a plâns păcatele sale până la sfârşitul vieţii, în nevoinţe aspre.

 

Din această întâmplare ia încredinţare că cei ce păcătuiesc din nou după pocăinţă şi primirea Sfintei Împărtăşanii se pun în rând cu răstignitorii Domnului – şi prin această încredinţare sperie-ţi sufletul ca să îndepărtezi de la el orişice aplecare spre păcat, care apare în poftele inimii şi tulbură hotărârea ta cea bună de a te păzi curat şi fără de căderi.

 

(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Pregătirea pentru Spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie, Editura Sophia, 2002, pp. 196-197)

 

 

PRAFUL PAMANTULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Si praful pamântului va marturisi despre noi la Judecata lui Dumnezeu. „Si scuturati praful de pe picioarele voastre spre marturie împotriva lor” (Marcu 6, 11). Dumnezeul meu, câti martori ai necredintei noastre! Unde vom fugi? Unde ne vom ascunde?

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 152

 

 








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu