marți, 2 noiembrie 2021

Viorel Roman - Romanii in laboratorul mondial / 457 - 469 / negrii vad matematica, rasistă, albă / opinie

 



Romanii in laboratorul mondial / 469 / statul feudal in simfonie cu BOR,

nu e nici cadrul juridic, nici cel instituțional menit a dezvolta economia și a educa societatea, ci, pur și simplu, presa mecanică în care sunt prinse ambele – și economia, și societatea – și care produce beneficii celor care o controlează. Periodic, un anumit grup de oameni rămân în afara beneficiilor puterii. Și cei care ajung la putere caută să profite exagerat de beneficiile acesteia. „Opoziția” va fi tentată să denunțe „jaful celor de la guvern” nu pentru că e împotriva jafului, ci pentru că – acum – nu mai beneficiază de dividendele lui. La vârf, oamenii politici, se simt cei destinați să conducă. La bază, în administrație (grosul partidelor), alternanța – mai ales atunci când e imprevizibilă – pune probleme serioase cu privire la stabilitatea funcțiilor (si beneficiilor lor). De aceea cred că, în ciuda tendinței „emoționale” de a fi singurii care monopolizează mașinăria statală, oamenii politici au dobândit și conștiința „rațională” a faptului că un partid unic prezent vantaje. Nu ar mai perturba „sistemul”, marginalizând oameni de care, ulterior, se dovedește a fi nevoie. În al doilea rând, ar asigura un flux continuu al beneficiilor, ceea ce – într-o lume atât de instabilă – e din ce în ce mai important. În fine, partidului unic e suficient de puternic pentru a racketa – legal – mai eficient societatea și economia. Mihai Maci, Ce se termină? Și ce începe?, Revista 22, Buc., 09/11/2021

 

*

Dupa cum vedem mai sus, ortodocsi au un stat feudal, teocrat, oriental, nu democrat, occidental, pentru ca atat in Sfantul Imperiu Roman de Natiunen Germana, cat si in Imperiul Otoman ei erau tolerati, fara drepturile catolicilor sau mahomedanilor. Vechiul Regat si Romania Mare continua traditia turco-fanarioata, teocrata. Moscova elimina in RPR singura institutie occidentala a romanilor, Biserica Unita cu Roma, Scoala Ardeleana si dicteaza la Dumarea e Jos o teocratie orientala, dictatura de dezvoltare. Dupa implozia Lagarurul ortodoxo-comunist, vizita la Bucuresti a Sfantului Papa Ioan Paul II deschide larg portile Europei si Romania adera la UE/NATO. Pentru a se ajunge la un stat al UE, compatibil cu cel occidental, sunt necesare refacerea unitatii de credinta cu Roma, refome - administratia publica, salarizarea, pensia etc. - pe care Europa le finanteaza in urmatorii patru ani cu 30 de miliarde de euro si prezenta NATO in Transilvania si Tara Romaneasca.

 

*

Romanii in laboratorul mondial 468 / cu o perspectivă feudală asupra lumii; 477, 466 / cu rotativa guvernamentala; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, rom, romanes, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!; 370 / cu un stat esuat, 358 / cu ”State Paralele”, oriental si occidental; 157-6 / dupa treizeci de ani de furturi și corupție; 150-9 / 142 / problema statului, populată cu „creere de maimuță”; 131 / identitate ortodoxa vs acquis-ul catolic; 112 / ortodoxo-comunisti moldo-valahi; 116 / disprețul față de stat, de ordinea publică; 77 / capitalismul ortodox moldo-valah, de cumetrie; 67, 68 / capturarea statului de către vânătorii de rente; 36-37 / Drumul spre iad este pavat cu intenții bune; 30 / Sufocaţi de impostură

 

*

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

http://www.logossiagape.ro/2018/04/15/viorel-roman-stat-catolic-cu-popor-ortodox/

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

https://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

https://ioncoja.ro/viorel-roman-romania-stat-mafiot/

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 468 / cu o perspectivă feudală asupra lumii

 

Un senator sau un primar PSD și unul PNL, au mult mai multe în comun decât cele care i-ar putea apropia, pe fiecare, de alegătorii lor. Ceea am reușit să facem, în trei decenii, a fost o „nouă clasă” bazată pe privilegii, în care se intersectează oameni (destul de dubioși) din politică, administrație, afaceri, instituții militarizate, sport și media. Ceea ce îi unește e o perspectivă feudală asupra lumii: ei sunt destinați să „smântânească” impozitele plătite de toți și pot să facă ce vor, dat fiind că ei se judecă (și, mai întâi, se toarnă) doar între ei și nu răspund în fața justiției comune. Dacă am căuta să descriem vârful societății, instrumentele științelor socio-umane – „partide”, „instituții”, „programe”, „reguli” etc. – ne sunt, aproape în totalitate, inutile. Intre principalele partide din această țară nu mai există nici un fel de deosebiri. Faimoșii „traseiști” politici au înțeles mult mai bine decât politologii cum stă realitatea. În politica românească există o singură linie de clivaj: a fi sau a nu fi la putere. Mihai Maci, Ce se termină? Și ce începe?, Revista 22, Bucuresti, 09/11/2021

 

*

Presedintii Romaniei in simfonie cu BOR, „Statele paralele“, greco-ortodox si romano-catolic, teocrat si democrat, n-au gasit inca un raspuns la indemnul, oferta Sf. Papa Ioan Paul II si Papei Francisc, in vizita in Valahia, Moldova, Ardeal, 1999 si 2019, „Sa mergem impreuna!“. 

 

*

Romanii in laboratorul mondial 477, 466 / cu rotativa guvernamentala; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, rom, romanes, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!; 370 / cu un stat esuat, 358 / cu ”State Paralele”, oriental si occidental; 157-6 / dupa treizeci de ani de furturi și corupție; 150-9 / 142 / problema statului, populată cu „creere de maimuță”; 131 / identitate ortodoxa vs acquis-ul catolic; 112 / ortodoxo-comunisti moldo-valahi; 116 / disprețul față de stat, de ordinea publică; 77 / capitalismul ortodox moldo-valah, de cumetrie; 67, 68 / capturarea statului de către vânătorii de rente; 36-37 / Drumul spre iad este pavat cu intenții bune; 30 / Sufocaţi de impostură

 

*

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

http://www.logossiagape.ro/2018/04/15/viorel-roman-stat-catolic-cu-popor-ortodox/

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

https://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

https://ioncoja.ro/viorel-roman-romania-stat-mafiot/

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 467 / cu rotativa guvernamentala / Nicolae Iorga

 

face la 25 oct. 1915, urmatorul rechizitoriu rotativei guvernamentale: ,,Lupte și injurii, destăinuri și răspunsuri, calomnii și contracalomnii, ațâțări și alte ațâțări …  iată spectacolul de azi al României pe care clasa dominantă îl dă. Hidos și condamnabil spectacol! Ni întoarcem fața de la dânsul și spunem tare, fără frică de «teroarea» unuia sau altuia: De șeizeci de ani țara, abia alcătuită, v-a fost pe mână: pe rând familiilor dintr-o tabără și familiilor din cealaltă tabără, a unei protipendade putrede, galvanizată cu setea de parvenire a unei burghezii de advocați. Nu i-ați putut da pământul țeranului; Nu i-ați putut da școală poporului; Nu i-ați putut da administrația interesului public; Nu i-ați putut da politica națională a statului. V-ați mâncat între voii ca niște câini, ca niște fiare, pentru glorie, pentru câștig, pentru ambiții de leneși și capricii de femei. Ați făcut dintr-o țară întreagă scopul desprețuit al gâlcevilor voastre copilărești și criminale.”

 

*

Romanii in laboratorul mondial 466 / cu rotativa guvernamentala; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, rom, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!

 

*

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete.

 

*

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/

https://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

https://de.calameo.com/read/005516518e4b224efc8dc

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 466 / cu rotativa guvernamentala

 

a monstruasei coalitii burghezo-mosieresti, liberali vs conservatori, pusa in functiune de Carol I, a functionat pana la Carol II. Cand alternanta isi pierde legitimitatea Conducerea superioara de partid si de stat, in simfonie cu Biserica, impune tarii un Partid Unic. Dupa implozia Lagarului marxist, la dorinta Marilor Puteri occidentale, Ion Iliescu repune in functiune rotativa guvernamentala, rotarea cadrelor, FRN, PMR, PCR, FSN, PDSR, PRM, PDL, PSD, PNL, AUR etc. Nostalgia dupa Partidul Unic e inca vie, dupa cum vedem in aceste zile, cand PSD, PNL refac, cu binecuvantarea lui Klaus Iohannis, unitatea de monolit guvernamentala, FRN, FSN, Frontul Renasterii si Salvari Nationale in simfonie cu BOR, o etno-religie, neam, glie, rit. Pe frontul de est, nimic nou la Portile Orientului. Fata morgana. Forme fara fond. Zicem ca ei si facem ca noi. Vr

 

*

Romanii in laboratorul mondial 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 441-439 / cu esecul d-lui Iohannis sau al voevodatului lui Ceausescu si Iliescu?; 423 / partid unic, ortodox vs stat democrat, catolic; 412 / cu sindromul tătucului, Voevodului; 419 / Partid şi Conducator Unic; 418 / State Paralele, oriental si occidental; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 394 / cinci secole de la moartea lui Neagoe Basarab; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!; 314-310 / Partidul Voevodului; 51 / Capitanul Corneliu Zelea Codreanu; 50 / prof. Oliver Jens Schmitt; 48 / neo-fascismul fanariot; 45 / AUR

 

*

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

https://de.calameo.com/read/005516518e4b224efc8dc

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/

https://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 465 / tinerii germani vor Libertate

este surpriza alegerilor pentru Bundestag, care incheie era Merkel. Socialismul, ortodoxo-comunismul, materialismul, romantismul, liberalismul, scienticismul, neo-national-socialismul, consumerismul, capitalismul salbatic anglo-mozaic, globalismul, ecologismul, feminismul etc., idei fara Dumnezeu, deseuri politice dupa Sf. Imperiu Roman de Natiune Germana, s-au perimat. Tinerii germani nu mai cred in ele si investesc azi in pregatirea profesionala, castiga peste medie, acorda atentie sanatatii, calitatii alimentelor, calatoresc, isi largesc in permanenta orizontul profesional, cultural si sunt constienti ca trebuie intretinuti si cei neputinciosi sau iresponsabili, dar refuza sa fie capusati cum au fost si sunt parintii lor. Datorita digitalizarii, inteligentei artificiale, internetului, tinerii germani vor reusi, in schimb romanii ca sa scape de capusarea Conducerii superioare de partid si de stat, FRN, PMR, PCR, FSN, PSD, PNL, AUR, in simfonie cu BOR, o etno-religie, neam, glie, rit, si de deprofesionalizare sunt nevoiti sa fuga din tara, sa se bajenesca in occident.

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 464 / Dictatura perfectă va avea aspectul unei democrații,

 

dar va fi în esență o închisoare fără ziduri din care prizonierii nici măcar nu-și vor dori să evadeze. Va fi un sistem de sclavie în care, prin consumerism și divertisment, sclavii își vor iubi stăpânii. Aldous Huxley în romanul Minunata lume nouă, 1932, descrie dictatura perfecta, cu aparenţa unei democraţii, o închisoare fără ziduri, din care prizonierii nici nu s-ar gândi să evadeze, pentru că, mutilaţi spiritual, consideră că realitatea, un fel de final de istorie, le este suficientă. Sclavagism, mascat de consumism şi divertisment, în care sclavii ar fi dependenţi şi îndrăgostiţi de servitutea lor. vezi: Sindromului Stockholm; Francis Fukuyama, Sfârşitul istoriei şi ultimul om, 1992

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 463 / considera ca viata era mai buna

 

in devalmasia greco-ortodoxa moldo-valaha din vremea Razboiului Rece, decat in UE/NATO, in acquisul comunitar, codul canonic romano-catolic secularizat. Daca deja doua treimi din populatie crede asta, si Voevodatul soft a lui Iliescu, care l-a ucis pe conducatorul iubit Ceausescu, FSN, PSD, PNL, si-a pierdut legitimitatea. Unul din zece mai cred in departajarea puterilor, legislativ, executiv, justitie, ca in vest, dar peste jumatate in armata si biserica ortodoxa. In aceste conditii ori se revine la un Voevod in simfonie cu BOR, neam, glie, rit, care sa aibe toate resursele si deciziile in mana sa, ori se renunta la statul esuat al Formelor fara fond, se reface unitatea de credinta cu Roma si se pun astfel bazele unui stat occidental. Incompatibilitatea ”Statelor paralele” (Dragnea), ortodox teocrat vs catolic democrat, de o parte si alta a Carpatilor, fiecare ilegal din persepectiva celuilalt, a dus la bajenirea a cinci milioane de tineri, asa ca se nasc mai multi copii in occident decat in tara lor. Vr

 

*

Romanii in laboratorul mondial 462 / cu cinci riscuri majore; 459 / incompatibilitatea ”Statelor paralele”, est si vest; 455 / pe plantatia de sclavi la periferia Imperiului; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 441-439 / cu esecul d-lui Iohannis sau al voevodatului lui Ceausescu si Iliescu?; 427 / in vremea molimei cu un stat esuat; 423 / partid unic, ortodox vs stat democrat, catolic; 412 / cu sindromul tătucului, Voevodului; 419 / Partid şi Conducator Unic; 418 / State Paralele, oriental si occidental; 413, 411, 393, 370 / cu statul lor eşuat; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 394 / cinci secole de la moartea lui Neagoe Basarab; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!; 314-310 / Partidul Voevodului; 51 / Capitanul Corneliu Zelea Codreanu; 50 / prof. Oliver Jens Schmitt; 48 / neo-fascismul fanariot; 45 / AUR; 30 / Sufocaţi de impostură; 25 / Clientelism, patronaj

 

*

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

https://de.calameo.com/read/005516518e4b224efc8dc

http://armoniiculturale.ro/2018/08/30/pr-dr-viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo-valaha-1-29/

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo.html

http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/

https://de.calameo.com/books/005516518f4d2f6a3f859

 

 



Romanii in laboratorul mondial / 462 / cu cinci riscuri majore

 

1. Volumul conversaţiilor online despre ieşirea din UE este în creştere. 2. Disponibilitatea de vot pentru partide extremiste. 3. Discursul ultra-naţionalist şi populist pe reţelele sociale, în paralel cu o extindere a impactului conversaţiilor negative despre străini, trădarea de ţară. Anti-semitism. 4. Neasumarea unui rol de gate-keeping / portar de către media permit derularea unor campanii de dezinformare. Conspiraţionism. 5. România riscă să îşi piardă statutul de cea mai pro-occidentală ţară din regiune. Dan Sultănescu, cinci riscuri importante pentru România, dincolo de patimile politice zilnice, Adevarul, Bucuresti, 05/11/2021

 

*

Viorel Roman: Semnele vremii, ed. Artpress, Timisoara, 2018, 279 p.; Feudalismul actual moldo-valah, Artpress, Timisoara 2019, 340 p.; Secretul occidentului, ed. Artpress, Timisoara 2020, 263 p.; In vremea molimei, 2021; Romania - un stat esuat, ed. Cosmopolitan-Art, Timisoara, 2022, 420 p.

 

*

Romanii in laboratorul mondial 459 / incompatibilitatea ”Statelor paralele”, est si vest; 455 / pe plantatia de sclavi la periferia Imperiului; 454 / perioada fanariotă, veacul negru; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447 / front moldo-valah, tiganesc împotriva Vestului; 445 / front ortodox împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 441-439 / cu esecul d-lui Iohannis sau al voevodatului lui Ceausescu si Iliescu?; 427 / in vremea molimei cu un stat esuat; 423 / partid unic, ortodox vs stat democrat, catolic; 412 / cu sindromul tătucului, Voevodului; 419 / Partid şi Conducator Unic; 418 / State Paralele, oriental si occidental; 413, 411, 393, 370 / cu statul lor eşuat; 409, 208 / cu Romania jefuita; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 394 / 5 secole de la moartea lui Neagoe Basarab; 388-386 / România ortodoxa moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!; 314-310 / Partidul Voevodului; 157, 156 / 30 de ani de furturi și corupție; 77 / capitalismul moldo-valah, de cumetrie; 74 / o fantoma bantuie la ortodocsii, capitalismul; 67, 68 / capturarea statului de către vânătorii de rente; 51 / Capitanul Corneliu Zelea Codreanu; 50 / prof. Oliver Jens Schmitt; 48 / neo-fascismul fanariot; 45 / AUR; 30 / Sufocaţi de impostură; 25 / Clientelism, patronaj

 

*

Nicolae Filimon: Ciocoii vechi și noi, Ce naște din pisică șoareci mănâncă, roman

Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

https://de.calameo.com/read/005516518e4b224efc8dc

http://armoniiculturale.ro/2018/08/30/pr-dr-viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo-valaha-1-29/

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo.html

http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/

https://de.calameo.com/books/005516518f4d2f6a3f859

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 461 / ”State paralele”, Caragiale 1905

 

Scrisoarea lui Ion Luca Caragiale cãtre Alceu Urechia despre vizita lui Barbu Delavrancea Berlin-Wilmersdorf, Preussischestr. 10, Joi, 7/20 iulie 1905. Dragã Alceu, mm pãțit mai zilele trecute o mare rușine. Sã tac și s-o înghit? Greu — și ar fi și pãcat! Mi-ești prea bun prieten — așa cel puțin mã mãgulesc a crede, și sper cã nu mã-nșel — ca sã nu ți-o mãrturisesc, așteptând cu încredere de la tine un rãspuns de mângâiere. Dar, rogu-te, sub secret de jurãmânt, numa-ntre noi sã rãmâie. O sã-ți parã, desigur, prea lungã trista mea scrisoare, dar iartã-mã, scumpul meu amic, trebuie sã-ți spun totul. Ai, te conjur, rãbdare și acordã-mi câteva minute de atențiune. Am compromis Berlinul, compromis imperiul si nația germanilor, compromis pe mine, compromis e familia mea, în fine! Barbu!… Barbu, în trecerea lui spre Paris, a dat prin Berlin!… Eu! eu, lipsitul de cel mai elementar instinct de conservare a reputației naționale germane - eu l-am ăndemnat să treacă pe aici! I-am ieșit joi 23 iunie, întru întîmpinare la gara de la Breslau… Era — binișor… intrăm în vagonulrestaurant ca să dăm drumul încoace. Berea-„iar caldã“! De când a intrat (azi-dimineață) pe teritoriul german, nu s-a învrednicit sã gãseascã un pahar de „ber’rece!“ (o înjurãturã la adresa nemtilor ca entitate națională. Dar ce sã facem? rece, caldã, alta nu e; asta este; datoria ne calcã s-o bem ș-așa; și tragem și tutun. Suntem cam fleșcăiți, probabil de căldură cu toate că e destul de răcoare. Deodată, miroase strașnic a ars. S-a aprins vagonul! Zic eu îngrozit. 83 de km pe oră! Carbonizat în goanna rapidului! Departe de patrie de familie! Maica mea!!!… Ce e?… Arde fața de masã: o țigaretã nestãpânitã — o gaurã neagrã cât o bãncuțã… Degrabă înãbuș scandalul — acopăr aceastã ocarã, de frica chelnerului. Am ajuns la Berlin. De acuma, țin-te! Administrație, armatã, arte, știinte, litere, tramvaie, drumuri de fier, birjari, chelneri, frizeri, public, prãvãlii, case, monumente, mâncare, bere, tot, tot, prost, stupid, imbecil! Numai un lucru scapã, ca prin minune — apa; nu-nțeleg de ce. Începem de vineri dimineața. Vezi-ne de acolo, pe mine, domnule doctor, ce figurã fac eu, mã rog, la d. Meister Metzentin, frizerul meu, ceva mai mult, vecinul meu, când Barbu, pe care l-am recomandat ca „Herr Professor“, rãcnește cã-l jupoaie! Uite-l cum aleargã de colo pânã colo, cu bogata lui capelurã vâlvoi, sãpunit, cu servetelul la gît, vãitându-se, și-n ruptul capului nu mai vrea sã se lase „torturat“ „…lui de neamț stupid!“ Meisterul, scrupulos, vrea sã-l apuce sã-l puie jos; Herr Professor țipã și nu se lasã, Doamne ferește! Furie mare… — Mersi, destul, maiher!… ta de neamț stupid! M-ai omorât, domnule! Și, ce e drept, dl. Metzentin, de fel nu prea deștept, face niște ochi de adevãrat stupid. Cu chiu cu vai, Herr Professor, mai potolit, se reașeazã oftând greu și se mai lasã sãpunit încã o datã, mai bine. Neamțul ascute briciul, și iar începe supliciul. La fiecare trãsãturã, clientul face pe scaun niște contorsiuni oribile, ca un condamnat american la experiențã de execuție prin electricitate (1). Dar, Gott sei Dank, am ajuns la cioc: aici trebuie sã lucrãm cu foarfeca. Țac! odatã neamțul. Aș! pacientul se ridicã-n picioare exasperat: „Pardon, maiher!“ smuceste instrumentul din mâna calãului și-ncepe sã-și potriveascã singur țãcãlia. Iese nițel mai micã la stînga, o mai ciupeste la dreapta, iese mai micã la dreapta, etc. În fine, „Hai sictir!“ trântește foarfeca — cât pe-aci sã facã praf borcãnelele negustorului, se uitã placid în oglindã, dã din cap, și pe urmã din buze: — Mort! Apoi, cãtre mine: — Cât sã-i dau nenorocitului ãstuia? — Taxa e de 20 pfenigi, dar… fiindcã l-ai cam mâhnit pe bietul neamț, poti sã-l mângâi cu 30. Îi dã lui maiher cât îi dau eu pentru o lunã de abonament, douã mãrci, taxa înzecitã, și plecãm. De atunci, mereu mã-ntreabã dl. Metzentin, când mai vine Herr Professor; care i-a plãcut mult: „Sehr or’ginal“. Acuma, vezi-ne, mã rog frumos, d-le doctor, în vestitul parc Tiergarten. Uite cum oprim trãsura și ne dãm jos, ca sã fiu eu supus la un sever examen de silviculturã, si cum dl. profesor, triumfãtor asupra ignoranței mele, îmi aratã cu bastonul una câte una toate deosebitele esențe: — Ãsta e brad, boule! ãsta mesteacãn, ãsta stejar, paltin, frasin, gorun, arin, fag, oțetar, jugastru, plutã, plop, alun, corn, salcîm turcesc, tei popesc, lemn jigãrit, lemn-câinesc, lemn pãduchios, râiapãdurii — und so weiter. Eu urmez cu atenție, iar birjarul priveste la noi cu mult respect, crezîndu-ne negustori strãini, veniți sã luãm în tãiere pãdurea împãrãteascã a orașului. Mai vezi-ne de acolo d-ta ce figurã facem în fața Reichstag-ului (Parlamentul imperiului) între statuia lui Bismarck, și Siegessäule. Eu stau umilit, ca un școler, mã rog, iar dl. profesor mã muștruluiește la esteticã: fãcând cu bastonul gesturi indicative foarte largi, îmi aratã („Uite, boule! “), una câte una toate ereziile artistice ale grandiosului palat. — Il a voulu faire grandieux … Mprt!… Stupizi!… Nu vezi, mã, cã sunt imbecili?! n-au talent, mã! Toate astea pe un diapazon potrivit cu vastitatea pieței… Și așa, încep câțiva nemți curioși și niște „engleji” travellers, o familie numeroasã, sã se strângã împrejurul nostru și sã ne admire. Englezul cel bãtrân închide Baedeker-ul și toți ne ascultã cu luare-aminte. Asta încordeazã verva profesorului, care continuã, ridicând și mai solemn tonul: — Imbecili… Și vor sã facã în mare!… Il veut pettre (2) plus ho que leur kiou. (Textual și fonografic garantat.) „Englejii” noștri probabil nu înțeleg franțuzeste: nici cea mai palidã încruntãturã mãcar. — Dar, îndrãznesc eu, trãgând cu coada ochiului la cartea de sub subțioara milordului, am vãzut în Baedeker… — Baedeker e stupid! Un gest foarte larg cu bastonul… „Englejii” fac niște ochi mari: parcã ar înțelege ceva. — Dar, adaug eu prostește, nu zice chiar Baedeker personal… colaboratorul lui francez, un cunoscut critic de artã — Desfontaines. Dl. profesor, impacientat de atâta stãruințã, foarte sever: — Nu fi bou!… Uite, mã! uite, mã! uite, mã! Și, lucrând foarte volubil și larg cu amândouã brațele, m-ajunge cu mâneca stîngã peste obraz și-mi zboarã ochelarii cât colo; îi culeg repede… M-a chiorît! un geam spart țãndãri. Toatã lumea ne face mare haz. — Haide, Barbule… Și pornesc; dar el m-apucã de braț, mã-nvârtește-n loc și iar… pettre! Am isprãvit conferența asupra Reichstag-ului. Dãm sã intrãm pe Unter den Linden. Englejii dupã noi… Nu mai pot de necaz insularii, se vede bine, cã nu ne pricep frumoasa limbã maternã: — A beautiful language indeed!… very beautiful! Poarta de Brandenburg… Mãiculițã! ce iritațiune! ce nobilã indignare și ce înjurãturi! — Partenonul si Tezeionul lipite! îngemenate! Asta e prea mult!… lor de nemți stupizi!… Mizerabilii! Câțiva pași pe Unter den Linden, unde sunt „mai mulți tei jigãriți decât popești, și pe urmã arini, paltini“ etc. și ne rãzbește foamea. Spre dezolarea englejilor, o birje: „Ei! maiher!“. Acasã: — Ai un moment rãbdare, se fac numaidecît ochiurile… Stai nițel… — Nu stau! Mi-e foame! Și fãrã sã mai scoatem pardesiul, atacãm fioros o ridiche mare deBavaria, foarte necãcioasã (specialitate), tãvãlind-o prin solnițã. — Haide, fie cum o fi! zic eu nevestii la bucãtãrie… Mi-e fricã, Doamne ferește, de vreo apendicitã! Slava Domnului! Vin ochiurile cu mãmãliguțã și brânzã de burduf și dupã ele, Madame Caragiale, autoarea, foarte convinsã de un frumos succes. Ochiurile — „prea rãscoapte“. Mãmãliguța — „prea pripitã“. Brânza — „iutițã“ (figura autoarei). Peștele rasol — musafirul îl miroase de-aproape de tot și parcã s-ar cam strâmba. Madame Caragiale (très piquée): E proaspãt Barbule, vai de mine! l-am cumpãrat eu azi-dimineațã: era viu; uite așa se bãtea și l-am fiert eu în persoanã… Mosafirul (cu humor): O fi fost proaspãt soro, dacă zici d-ta; dar nu l-ai fiert destul! Nu știi sã-l fierbi! e crud… Îmbucã, clefãie și scuipã în taler: — Nu mîncați, copii! e mai tot crud, când vã spun eu… pãcat! Și, spre pedeapsã, peștele crud sufere tortura cuțitului, spre a i se alege pãrțile oarecum mai admisibile. Ciulamaua — „lãbãrțatã, nu destul de închegatã și de prãjitã, rumenitã!“ — Sã te-nvãț eu sã faci ciulama, neicã! Iei un clapon gras, durduliu etc. etc. Friptura de porc (altã specialitate localã, sã juri cã e piept de curcan) „n-are a face cu purcelul nostru românesc de casã“… Berea (iarãși o specialitate, Pfungstaedter Export-Bock, articol horsconcours, finisim) — „n-are a face cu berea francezã St.-Jean“. Piersicile — „mãlãiețe“. În fine, șvartul — „apã chioarã“. Îmi pare rãu; dar la urmã, gândesc eu, astea toate privesc pe Madame Caragiale — care rãmâne foarte tristã de nenorocitu-i debut. Am dejunat. Daca ar fi fost St.-Jean, poate c-am fi bãut mai mult; Pfungstaedter n-am putut bea decât vreo zece sticle, a 700 gr. Dupã amiază. Intrãm pe un mare bulevard — Kurfürstendamm. Ne oprim în fața unuia din magazinele de lux, așanumitele Kunstausstellung, unde se expun noutãți artistice — autori de toate națiile. La un geam enorm de cristal (vreo cinci metri lãțime și cam tot atâta-nãlțime), fel de fel de figurine, porțelanuri, picturi și aquarele. Începem lecția de esteticã cu bastonul… Mișcare indicativã foarte pronunțatã: o semnãturã francezã (3); un cer cu „clocotealã“ de nori, pe o mare „îndârjitã“ — perspectivã „sincerã“! — Uite, mã, boule! Și, amãgit pesemne de sinceritatea perspectivei, poc! cu vârful bastonului în geam. Mi s-a tãiat inima: ãsta nu mai e geam de ochelari; cel putin 300 mãrci!… Dumnezeule! din ce am scãpatãrã! Herr Professor s-a schimbat și el la fațã, grozav. S-a uitat repede la vârful bastonului și, scurt mișcarea! întorcându-se cu spatele la marea îndârjitã, l-a înțepenit în trotuar. Apoi, deodatã, cãtre mine, care încã țiu mâna pe bãtãile inimii: — Ia ascultã-mã, nene, ce mã tot porți pe la prãvãlii? Muzeuri serioase n-au mãgarii ãștia? — Ba da. Și-ncep a-i enumera, dupã Baedeker, toate muzeurile, pe care eu nu le-am vãzut. — Nu vreau clasic, domnule! nu-nțelegi? Vreau sã vãz de ce sunt dumnealor capabili. — Atunci, hai la Național-Galerie — moderni. — Du-mã acolo! Ce mã tot porți de colo pânã colo? Acolo… — Aratã-mi, domnule, pe celebrul Menzel al dumnealor, de care fac atâta caz. Mã rog de gardian sã mã-ndrepteze. — Uite-l, Barbule. Un pas mare înapoi, o încruntãturã, cu mâna la sprâncene en guise de visière; apoi o ricanare fieroasã: — Ãsta e Menzel?… Hahahà! Ei, sunt ridiculi, pe onoarea mea!… Ãsta?… mã-sii de stupid! Scuipãm pe Menzel și ieșim foarte scârbiți. … Dar Domul cel nou? — Mai stupid decât Reichstag-ul… Dar monumentul Victoriei de la 70? — Iar pettre! Dar restaurantele de lux, așa-numitele Weinrestaurant, ori Weinabteilung, unde nu se pomenește bere?… Dar bãcãniile? Auzi d-ta sã nu-ți taie, așa de gustare, câte un mezel, la odãițã, cu un miș-maș!… scl. … scl. Foarte obosiți, trecem prin câteva berãrii; la fiecare, douã-trei halbe… Proastã — peste tot. Înapoi, acasã. Le souper à la hauteur du déjeuner… Câteva sticle de Pfungstaedter, în timp ce (altã mâhnire pentru Didina! care zdrobitã se duce sã se culce) mi se demonstreazã cã sunt „absolut tâmpit“ în materie de artã. Încã o sticlã… și celelalte… Foarte târziu… Fleșcãialã… Somn ușor!… Ar’ vedè mâine! A doua zi, sâmbãtã, de la 8 1/2 dim., da capo, con brio e piu mosso. Dupã dejun, care e și mai puțin reușit ca ieri, iatã ne sosește de la Lipsca, chemat într-adins telegrafic spre a face cunoștintã, d. Doctor Philologiæ Paul Zarifopol (4). Fațã cu tânãrul erudit, ne-nțepenim în picioare, ne-ncordãm în gât și ne umflãm în gușe — chestie de prestigiu! Plecãm toți trei la Potsdam, la Sans-Souci. Aci, douã ceasuri de conferințã asupra artelor plastice șindeosebi asupra stilului francez al epocii — le rococo… Umãrul Venerii lui Pigalle, în copie (5), e prea „teșit“. „Nu se putea un francez sã facã un umãr așa de ”teșit“ etc. etc. Moara de la Sans-Souci: — Il y a de jouges à Berlin… Mprt!… lor de nemți! etc. Pãrãsim Potsdamul și ne-ntoarcem cu vaporul pe Havelpânã la Wansee — vastã colonie de villepalazzi și de stabilimente estivale — o pasiune, între multe altele, pentru berlinezi. Plimbare, nec-plus-ultra: un mãreț apus de soare pe o apã largã, înconjuratã de dealuri cu pãduri, parcuri și castele. — Uitați-vã la apã zic eu, parcã e argint… — Mprt!… aur, nu argint! — Uite, zice dl. doctor Zarifopol, arãtând în bãtaia blondei luni pe crețurile apei, parcã e fosfor… — Mprt!… sulf, nu fosfor! Nu-i chip sã nimerim nuanța exactã. În Wansee, ne suim la Kaiserpavillon, mare restaurant, pe deal, de pe terasele cãruia se deschide asupra apei o panoramã mirificã. Cãutãm vreun sfert de ceas, Barbu înainte și noi dupã el, o masã, de unde sã avem exact punctul de privire „cel mai grat“. Punctul de privire e cel mai important lucru pentr-un paysage, „boule!… nu știi?“ Ochim de colea, ochim de dincolo, când în picioare, când pe vine: aici lumina „prea crudã“, aici „prea searbãdã“, acolea „ternã“, dincolo, „prea lãptie“… În fine, am gãsit punctul exact, punctul grat. Așa, da! Ne așezãm la masã. Aici, mâncãm („prost“, se-nțelege) și ne pilim cu câteva sticloaie de vin de Mosella, cel mai fain, mã rog frumos, și pe urmã svarturi — aavele! Nu știu cum și nu știu de ce, nesimțitori, se vede, la frumusețile esteticei, dl. doctor și eu, à propos de punctul de privire „cel mai grat“, riscãm oarecari pornografii, nu tocmai grave, ba aș putea zice, chiar destul de inocente. Barbu se scandalizeazã grozav și, stãpânind greu un gaz, care vrea sã scape din captivitate, foarte sever: — Știi cã niciodatã nu mi-au plãcut trivialitatea și… porcãriile! A scãpat gazul… Ne întoarcem cu tzugul, pe la unu noaptea, în Berlin. Mergem în tentrum la Café National — un loc foarte interesant, stație de bãi de mare mixte pe uscat — un pandemonium! Prezența noastrã nu trece indiferentã; ba, daca n-am fi așa de modești, am putea chiar afirma cã produce oarecare senzație: „Fremde Herren!… Sehr or’ginelle!…“. Walkyriile ne aplaudã în surdinã și parcã ar vrea sã ne deoache. Ne facem cã ne supãrãm, dar nu putem birui îndestul un surîs de vanitate… Ne suim sus la billard; facem o partidã, care ține cam mult: bilele parcã ar fi patru, si chixuri peste chixuri; bem bere (iar caldã!… lui de neamț idiot!), rãsturnãm pahare, le spargem… svarturi… aavele… cești, lingurițe, farfurioare etc. etc. Suntem leoarcã! S-a fãcut ziuã. Soare… Uite, domnule, cum trece vremea cu conversația!… Duminicã dimineața. Ne urcãm într-o birjã… Imbecilul de birjar — fã-ți idee, mon cher! — așa de dimineațã, beat!… nu înțelege ce-i spunem! În fine, hâța-pâța — un ceas de cãlãtorie. Ajungem la mahala, în Preussischestrasse. Barbu — ce memorie, domnule! — cunoaște casa — eu n-o cunosc, ma parole d’honneur ! — lovește pe birjar cu bastonul peste mîna dreaptã și pe urmã i-l împlântã în șira spinãrii. — Ho, maiher! (… nu stiu ce și nu știu cum!) Neamțul, beat, se-ntoarce, ca orice neamț stupid; dar îndatã înțelege cã trebuie sã fie mândru de aceste semne de intimitate, ca bun camarad. 6 ore 1/2 dim. Copãcel — pe scarã. Sunãm… Familia și servitoarea rãmân îngrozite vãzându-ne: cred cã am scãpat din ghearele Inchiziției. Dl. doctor Zarifopol, transportat, se pune la piano sã ne delecteze cu ceva din Beethoven. Profitãm de ocazie spre a-i da câteva lecțiuni de muzicã clasicã… „Nu trebuie sã se șterpeleascã, sã se trezeascã, ca sã zic așa, unele note: prrt, prrrt!“ Pianistul se apãrã arãtând caietul, unde apogiaturile sunt scrise cu semne minuscule, într-adins, spre a fi „șterpelite și tesite, ca sã zic asa, prrt! prrrt!“ — E-mprt! Vedem în perete portretul lui Anghel și-ncepem sã plângem; mai bem ceva bere și mai spargem un pahar. Durerea ne-a biruit. Ne culcãm nedezbrãcați pe la 8 dim., declarând categoric cã de astã datã refuzãm cu desãvârșire dejunul Didinei. Biata fatã! închipuie-ți. Pe la 3 post-meridiane, niște muște ne scoalã, sã ne dregem. În lipsã de St.-Jean, ne mulțumim cu Pfungstaedter — parcã începe a fi potabil. Pe la 4, iatã cã ne sosește un nou musafir, un compatriot, d. Gusti, doctor în filosofie și în drept, un tânãr savant (6). E foarte timid, politicos și pudic, ca o fatã mare — nu nemțoaicã. Îndatã ce facem cunoștința, dl. doctor Gusti primește o violentã lecțiune de filosofie à l’emporte-pièce — anume despre Schopenhauer. — Apoi, sã-mi dați voie! sã mã iertați!… pardon!… nu-l înțelegeți deloc pe Schopenhauer!… dar absolut de loc! Iar dl. dr. Zarifopol (7) aflã cã noi, pe drum, en voyage, citim, ce carte?… Les Fabliaux! cãci, trebuie sã stiți, ne preparãm a ținè, la Facultatea de Litere din Bucuresti, „o serie de cursuri asupra poeziei populare și originilor ei în genere, și-n particular la români“. Et de deux! Matés sur toute la ligne! Enfoncée l’école allemande! Dar noi stãm de vorbã, și sunt 6 trecute: s-apropie ora despãrțirii… Barbu își ia adio de la copii și de la Didina, care rãmâne inconsolabilã de completul ei fiasco: despre apartament, niciun compliment; despre mine, chiar din contră, iar cât despre arta culinarã… mprt! Trenul pleacã la 10 seara. Mai avem așadar aproape patru ceasuri. Suntem tare congestionați și cam prea neprimeniți în costumul nostru de traveller… Sã prânzim la Grãdina Zoologicã, peste drum de garã. Lãsãm bagajele la dl. Gusti acasã, aci aproape și mergem la grãdinã. Duminicã searã. Public endimanché circulã ca la orice Promenade-Conzert, încet-încet, în masã compactã. Dar avem noi vreme de pierdut? Dãm din coate ca la școala de natație; spargem valurile mulțimii și cu pas gimnastic, ajungem la birtul de lux pe terasã (Etablissement de tout premier ordre)… Iar Weinrestaurant! — D-abia gãsim loc, înghesuiți între o lume foarte elegantã. Chelnerul nostru, un adevãrat secretar de ambasadã de cel mai sever stil… Bãtãi strașnice cu cuțitul în serviciul de muștar. — Pleacã trenul, domnule! Eu zâmbesc zaharisit. El, vânãt suprem: — Ascultã-mã! Înțeleg sã mã faci ridicul într-o cafenea infamã de femei pierdute; dar, fațã de domnii (și aratã cu un gest solemn pe domnii doctori), asta este prea mult! Se scoalã sã plece, turbat; dar își ia repede seama și s-așeazã iar la loc — mai vânãt decât cum se sculase. … Și secretarul de ambasadã tot nu vine!… Dar pare cã, iatã-l. Pãșește calm. Ce flegmã diplomaticã!… A! de ce n-are, mizerabilul! douã mame — trei!… Ne aduce douã butelii de vin de Rhin (extraordinar, ceva!) la gheațã, în gãleatã de argint, și apã mineralã. — Sã-mi dea orice, mã! fie și… (figura d-lui dr. Gusti), numai sã nu mã chinuiascã! Sã-mi dea degrabã! Înțelegi bine cã nu vreau sã scap trenul! (à la Mounet) Mi-e dor de copilul meu! nunțelegi? O porție de șuncã și alta, pe nemestecate… și una de saumon de Rhin fumé… Atacãm eroic cu furculița… Malheur! — Saumon-ul ãsta e vechi, mã! pute!… Sã nu mã-nvãțați și la saumon! eu îl miros, nu cu nasul — cu furculița! — ?! — (crescendo con furore) Pute! pute! p u t e ! Și-ncepe sã risipeascã, cu furculița, nevinovatele feliuțe trandafirii, afarã din talerul de argint. Apoi o mutrã acritã ca de un oribil dezgust: — Mâncați-l voi, daca vreți! Dl. doctor Zarifopol, cam nevricos, se scoalã și se face cã merge sã caute undeva ceva prin vastul stabiliment; dl. dr. Gusti, tânãr ageamiu, rãmâne cu gura cãscatã, cam tremurând de un fel de vagã fricã; eu, bãtrân hârsit, mã uit la atâta lume frumoasã; Barbu strică așa vin cu apã; cei de la mesele apropiate ne cam trag cu coada ochiului — ba și oarecari pufneli, destul de discrete — în vreme ce banda militarã urlã, cu o ferocitate în adevãr catolicã, conjurația din Hughenotii… Dumnezeul meu! ce situațiune! Infern și maledicțiune! Mâncãm și noi cu sulița-n coaste, fripturile sosite la potrivitã vreme. Am sfîrșit… O pauzã… Gazuri… — Are ãsta… șampanie?… (duios) Iancule! a’s’bem o șampanie! — Nu! zice Iancu, cã pierdem trenul! (à la Nottara) Te așteaptã copilul tãu! nu-nțelegi? Vreau sã plãtesc. Îmi dã peste mânã și-mi risipește pitulele. Cheamã pe maiher și-i aruncã o piesã de 20 mãrci; toatã socoteala 16 mãrci, 40 pfg. — De ieftin, e ieftin, ce e drept… dar sunt stupizi, mã! (iar gazuri)… lor de nemți!… (Oftând) Iancule!… a’s’bem o saap… — Nu se poate, zice Iancu, gândind cu groazã la ce primejdie s-ar expune. Ne-am ridicat. Dl. dr. Gusti a mers înainte sã ia de-acasã bagajele traveller-ului și sã le dea pentru wagon-lits în primirea tregherului. Ne ducem cu trei sferturi de ceas înainte la garã. Ne suim pe peron, unde bem bere sur le zinc. „Rece, da’ nu face p’àle… nu e șampanie! …“ Iatã trenul… Einsteigen bitte! Ne pupãm cu muci și ne despãrțim foarte lacrimoși. Plecat!… Pãcat!… Dd. d-ri și eu ne uitãm lung unul la altul multã vreme, pânã sã ne dezmeticim, aiuriți de trecerea meteoricã a acestui phénomène vivant, prin capitala germanã… Vertiginos… Grandieux! Am ostenit. Iartã, scumpul meu amic, cã a abuzat de prețioasele tale momente, pe acela care cu mult dor te îmbrãțișazã, al tãu, Iancu P.S.: Stãruie pe lîngã dl. dr. Zarifopol, care vine la Sinaia și pe care ți-l recomand ca o excelentã pastã de prieten, sã-ți dea, la ocazie, mai ample amãnunte. I-a plãcut mult! A rãmas încântat! Romanii in laboratorul mondial 460 / cu doua ”State paralele”; 459 / incompatibilitatea ”Statelor paralele” din est-vest; 418 / cu doua ”State Paralele”, oriental si occidental; 407 / Ce-i de făcut în România?; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr! * Romanii in laboratorul european 194 / cu un stat ortodox; 218 / depresivi persecutati de psihopaţi opresori; 43 / sclavi sau iobagi * Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018 Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/ http://armoniiculturale.ro/2018/08/30/pr-dr-viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo-valaha-1-29/ https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo.html http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 460 / cu ”State paralele”,

 

Unii şi alţii Unii vor iubire, alţii vor putere, Unii doar un umăr pentru-o mângâiere, Unii casă mare şi maşină nouă, Alţii doar o umbră unde să nu-i plouă, Unii să audă, alţii să vorbească, Unii doar o clipă cerul să privească, Unii o moşie mare şi bogată, Unii-ar vrea o mamă, alţii-ar vrea un tată, Unii haine scumpe şi pantofi mai mulţi, Alţii vor picioare şi-ar umbla desculţi, Unii vor un munte, alţii vor o mare, Unii doar să aibă cele necesare, Unii vor avere, faimă, bogăţii, Alţii sănătate pentru-ai lor copii, Unii vor să aibă propriul răsărit, Alţii doar să uite ceea ce-au iubit... Pelerini prin lume între nu şi da, Fiecare suflet are rana sa ! Nu tot cel ce râde este fericit, Cum nici cel ce plânge totul a sfârşit ! Luptă pentru tine, uşurează-ţi chinul, Iar de nu se poate, să-ţi accepţi destinul; Fii cu gânduri bune şi să crezi mereu: Când nu vine nimeni, vine Dumnezeu ! Licuţa Pântia

 

*

Romanii in laboratorul mondial 418 / cu doua ”State Paralele”, oriental si occidental; 407 / Ce-i de făcut în România?; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr! * Romanii in laboratorul european 194 / cu un stat ortodox; 218 / depresivi persecutati de psihopaţi opresori; 43 / sclavi sau iobagi * Roman, V.: Romania - un stat esuat, 2022; Capitalism ortodox, 1999; Semnele vremii, 2018 Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

 

*

 https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/ http://armoniiculturale.ro/2018/08/30/pr-dr-viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo-valaha-1-29/ https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo.html http://www.asiiromani.com/statul-catolic-cu-popor-ortodox-e-romania/ 



Romanii in laboratorul mondial / 459 / incompatibilitatea est-vest

 

dintre lumea orientala si cea occidentala, rezultatul unui mileniu de la Marea Schisma, apoi Cortina de fier greco-bizantina, turco-fanariota si ortodoxo-comunista, nu dispare peste noapte, cu aderarea de jure a ortodocsilor moldo-valahili la civilizatia europeana, UE/NATO. Din totdeauna occidentalii privesc de sus la mizeria materiala din estul teocrat si orientalii la cea spirituala din vest democrat.

 

Devalmasia valaha vs responsabilitate individuala. Complexul de superioritate si inferioriotate, tragi-comicul acestei incompatibilitati funcire este descris cu o precizie inegalabila in Scrisoarea lui Ion Luca Caragiale catre prietenul sau Alceu Urechia, despre vizita amicului lor comun Barbu Delavrancea la Berlin 1905 si care nu se deosebeste in fond de vizita unui oriental, ortodox moldo-valah din zilele noastre.vezi: https://1001arte.ro/2012/11/scrisoarea-lui-ion-luca-caragiale-despre-vizita-lui-barbu-delavrancea-berlin-1905/

 

*

Nicolae Filimon: Ciocoii vechi și noi, Ce naște din pisică șoareci mănâncă, roman

Film rusesc, Leviathan; Ticăloşii, de Șerban Marinescu; Undeva la Palilula, de Silviu Purcărete

Viorel Roman: De la Râm la Roma, ed. Agerpress Typo, Bucuresti 1999; Semnele vremii, ed. Artpress, Timisoara, 2018, 279 p.; Feudalismul actual moldo-valah, Artpress, Timisoara 2019, 340 p.; Secretul occidentului, ed. Artpress, Timisoara 2020, 263 p.; Romania - un stat esuat, ed. Cosmopolitan-Art, Timisoara, 2022, 420 p.

 

*

Romanii in laboratorul mondial 454 / perioada fanariotă, veacul negru; 407 / Ce-i de făcut în România?; 406 / integrare sau coabitare cu occidentul catolic?; 448, 447, 445 / front moldo-valah, tiganesc împotriva Vestului; 446, 443, 442 / fara stat occidental sau partide occidentale; 441-439 / cu esecul d-lui Iohannis sau al voevodatului lui Ceausescu si Iliescu; 423 / partid unic, ortodox vs stat democrat, catolic; 418 / State Paralele, oriental si occidental; 413, 411, 393, 370 / cu statul lor eşuat; 409, 208 / cu Romania jefuita; 402, 400-397 / logica tribală moldo-valaha; 388-386 / România moldo-valaha este o altă lume; 361 / Ciudată ţară, într-adevăr!

 

*

Romanii in laboratorul european  218 / depresivi persecutati de psihopaţi opresori; 43 / sclavi sau iobagi. https://www.academia.edu/42621097/Viorel_Roman_un_laborator_european_Romania_2021

 

*

https://ioncoja.ro/intre-ortodoxie-si-catolicism/

https://de.calameo.com/read/005516518e4b224efc8dc

https://de.calameo.com/books/005516518f4d2f6a3f859

https://altculturesite.wordpress.com/2018/12/10/altculture-11-2018-drama-ortodoxiei/

http://www.logossiagape.ro/2018/09/05/viorel-roman-modernizare-si-occidentalizare/

http://www.logossiagape.ro/2018/04/15/viorel-roman-stat-catolic-cu-popor-ortodox/

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_19.html

https://bentodica.blogspot.com/2021/10/viorel-roman-romanii-in-laboratorul_27.html

http://bentodica.blogspot.com/2018/06/viorel-roman-teocratia-ortodoxa-moldo.html

https://www.totpal.ro/viorel-roman-statul-la-romani-ed-a-ii-a/

 



Romanii in laboratorul mondial / 458 / negrii vad matematica, rasistă, albă / opinie

 

2 plus 2 nu mai dă 4 pentru că a fost înlocuită de un alt adevăr, mai amplu și mai pur: aritmetica demascată ca invenție albă și rasistă. Prostia, nechibzuința și fărădelegea se revarsă, cu aprobarea tartorilor ideologici și în aplauzele plebei titrate în universități fantomă. Mama și tata, pot face schimb de locuri și de sex căci sexul nu mai e un dat de biologie ci e o construcție la domiciliul beneficiarului - Ikea asamblată hormonal. Azi femeie, de mîine bărbat sau și una și alta. Am ajuns, adică, în punctul care anunță încetarea vieții occidentale ca acord cu înțelesul de bază al lumii. America e în pragul disoluției și a început, deja, să se salute arborînd un rictus cordial cu fantomele fostelor civilizații și imperii. Puterea americană cade și trage după ea nu numai amăgirile istorice cu care am trăit 70-80 de ani ci și viitorul celor ce au crezut în lozincile fosforescente ale liberalismului zis democratic. Umilința din Afganistan a venit la cerere pentru a ilustra didactic și palpabil falimentul conjugat american-liberal-progresist. În urma Președintelui Biden și a senilității lui constructoare de implozii au rămas cele mai mizere fapte de care e capabilă birocrația unui stat eșuat. America e prima supraputere care își celebrează supremația printr-o insurecție care aduce la putere pacienții ospiciului. TRU (Traian Ungureanu), Dresori ratați, 05/09/2021

 

*

Romanii in laboratorul mondial 456 / negrii vad matematica, rasistă, albă; 457 / Corectitudinea politică, politically correct; 437 / cenzura SUA; 436 / Novus Ordo Seclorum, un cosmar; 434-431, 350 / America a devenit un mare ospiciu; 392 / politically correct; 390 / pandemia, sfârşitul lumii; 363, 360, 359, 357, 356 / After Afghanistan; 353, 351, 350 / unde SUA a devenit un mare ospiciu;106 / Corectitudinea politică americană; 64 / capitalismul e sclavie cu un alt nume; 32 / terorizarea omului alb; 31 / USA este in criza; 17 / conflictul rasial; 13 / statul paralel al intunericului

 

*

Mein Kampf, Adolf Hitlers, 1923

The Revolt of the Masses, Jose Ortega y. Gasset, 1931

Semnele vremii, 2018 Secretul occidentului, 2020, Viorel Roman

 

*

http://www.vestidinrusia.ro/2020/10/12/focus-doua-citate/

http://bentodica.blogspot.com/2021/02/andrei-serban-o-noua-arca-lui-noe.html

http://www.logossiagape.ro/2018/03/04/viorel-roman-antiintelectualismul-protestant-si-ortodox-

http://armoniiculturale.ro/2016/02/01/viorel-roman-geopolitica-anglo-americana-si-eurasiatica/

https://www.academia.edu/39820863/Viorel_Roman_Kleine_Schriften

https://ioncoja.ro/america/

 

 

 

Romanii in laboratorul mondial / 457 / Corectitudinea politică, politically correct

 

o tema a președintelui Rusiei, Vladimir Putin, la ședința plenară a Clubului Internațional de Dezbateri Valdai 2021: - Revoluția e o cale spre agravare. Nici o revoluție nu a meritat pagubele provocate omenirii. - ”Asistăm cu surprindere la procesele în desfășurare în țări care se consideră nave amiral ale progresului”, la încercările unui dictat al valorilor în condiții de perspective imprevizibile ce duc la o reacție inversă. - «Ștergerea agresivă a propriei istorii, îndepărtarea de noțiuni precum ”mama” si ”tata”, sexe diferite - toate sunt interpretate în Occident drept progres». - Privind la ceea ce se întâmplă în țările occidentale, recunoaștem cu surprindere practici sovietice, care, sper, au fost lăsate în trecut. - ”Rețetele valorilor propuse de Occident nu sunt deloc noi; noi, în Rusia, am trecut deja prin asta”, amintind de modelul marxist al moralității umane. - ”Lupta pentru egalitate se transformă într-un dogmatism adus la limita absurdului. - La Hollywood sunt prescrise instrucțiuni despre cum trebuie făcut un film, din ce rasă trebuie să fie personajele”. - Combaterea manifestărilor rasiste este o cauză nobilă, dar în noua cultură se transformă într-un rasism invers. - E monstruos faptul că, în Occident, copiii sunt învățați că un băiat poate deveni fată.

 

http://www.vestidinrusia.ro/2021/10/22/putin-rusia-a-depasit-o-perioada-grea-nu-datorita-mie/

 

*

Romanii in laboratorul mondial 456 / negrii vad matematica, rasistă, albă; 437 / cenzura nordamericana; 436 / Novus Ordo Seclorum, un cosmar; 434-431, 350 / America a devenit un mare ospiciu; 392 / politically correct; 390 / pandemia, sfârşitul lumii; 363, 360, 359, 357, 356 / After Afghanistan; 353, 351, 350 / unde SUA a devenit un mare ospiciu; 106 / Corectitudinea politică americană; 64 / capitalismul e sclavie cu un alt nume; 32 / terorizarea omului alb; 31 / USA este in criza; 17 / conflictul rasial; 13 / statul paralel al intunericului.

 

*

http://www.vestidinrusia.ro/2020/10/12/focus-doua-citate/

http://bentodica.blogspot.com/2021/02/andrei-serban-o-noua-arca-lui-noe.html

http://www.logossiagape.ro/2018/03/04/viorel-roman-antiintelectualismul-protestant-si-ortodox-

http://armoniiculturale.ro/2016/02/01/viorel-roman-geopolitica-anglo-americana-si-eurasiatica/

https://www.academia.edu/39820863/Viorel_Roman_Kleine_Schriften

https://ioncoja.ro/america/








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu