Căutând după mere 18
- LIMBA NEAMULUI MEU -
Dupa doua
luni de tacere, Ben a avut un accident la serviciu unde si-a rupt spatele si a
fost internat si acum continua tratamentul de reabilitare.
Sincere
mulțmiri, bravule Ben, ce mai faci: cum te simț? Nenorocirea ta, îmi ciuntase aripile,
entuziasul de a scrie, mă plesnise în moale capului şi aşa scorcova-vesela dus
la colindat de acasă (de ce spun asta? tu-mi spuneai, ca om bun: să mai scriu
la "căutând "după mere", îmi ziceai scump şi drag să scriu, când
îmi vine şi ceva mi se întâmpla, că nu-mi venea; mai scriam poezie amuzat de ce
se publica pe "facebook" şi unii publicau poezie înteresantă, dar
ce-i drept nu o lecturam, citeam pe toată, că n-aveam răgaz , timp, că timpul
era nerădător şi cu mine, cum a fost şi cu Marin Preda, Eminescu, Iorga,
Nicolae Labiş, Nichita Stănescu, deşi Artur Gabriel Silvestri, deşi fără oameni
răi, invidioşi şi foc, nu arde lumea cu vâlvătaie şi mirare, uluire, cu
suferință pentru cei din jur şi a
“urmaşilor, urmaşilor”, vorba lui STEFAN CEL MARE DREPT ŞI SFÂNT (de ce? rămâne
un mare mister, SECRET, o mare taină, mare cină cristică de taină) iar să mă
laud cu ce nu-mi aparține nu mi se stă şi nici nu mi se arată, că n-am o aş
muscă nimerită-n lapte pe căciulă, (lauda nu mirose a bine cu toate că-i la îdemâna
oricui, oricărui fălos, fudul, dar nu deştept destul având suficiente păcate, ca
orice muritor muncitor sau nu, dar nu şi pe aieste), deşi într-un fel eram
comod, leneş şi chestia asta aflase venind pe meleagurile Bistriței, la
Bistrița şi profesora de matematică întrebată de băgăciosul, curiosul, de tata
şi nu ştiu cum de o întrebase tocmai
pe Petringel, soția directorului
Alexandru Petringel la care el, tata lăudăros îi zise mucalit, fâstâcit, pus la
încurcătură, deşi om mare, că m-avea prunc pe mine elev aici la liceul agricol,
secția veterinară, zise hotărât, c-o mai făcuse de nenumărate ori să mă învețe
minte, că umbla vestea şi povestea: "bătaia-i ruptă din rai", probabil
din raiul cu smoală, raiul cu bivolii, care se află deştepții tocmai când e
plin şuştarul să dea cu piciorul şi să verse laptele, cum puteam s-o fac şi eu,
nu mai breaz, mai nătărău ca Dragomir dacă aşchia nu sare departe de tăietor,
butan, trunchi, mărul nu cade departe de pom (şi zise unul mirat la t.v., că
aieste mame care gătesc bine, o descoperit, că merele cresc în măr) şi uneori
nu-s nici eu mai grozav, mai Dănilă Prepelec, mai năzdrăvan ca Pintea viteazu
şi o dam în bară, bara pe care făcea cra-cra o cioară, croncănea precum corbul
din plisc, cioc, scăpându-şi mândrețea de caşcaval pentru vulpea vicleană,
şmecheraşă şi fudulă, deci tata, Dragomir cum bine-l ştiți, cunoaşteți, de-amu
şi dumnevoastră, cititorilor dragi, i-a replicat cu emoție profesoarei: "lasă,
că scot io amu cureaua la el şi scot io pe cucona lene din el "şi o rostea
convingător, crezându-l de-anume, măculiță Doamne, că el şi purcede imediat, "hozon-
perț", cât ai zice peşte, că era înstare, vrednic, dumnealui să mă facă,
Doamne sfinte, de dragă minune la lume, spectacol cu public, ca buric a
târgului făcând în oraşul verde-Bistrița circ fără bani, fănându-mă de baftă, de
râs şi turcă, deşi nici el nu se silise la învățătură, la carte (era o vorbă pe
la noi prin Sâmpetru: "cartea şi învățătura se câştigă cu greu mergând la
şoală mereu", dar el chiar zicâd lui tată-su, că nu s-a face popă, dar
popă sau nepopă altfel i-ar fi mers lucrurile, că celui cu şoală pasărea-i cântă,
dar cel prost, fără... "cei şapte ani de-a casă"?, dar el îi
răspundea obraznic, aiurea, la bunicu' Ferghete Viorel de-a lui Nichita şi
Rătundeanu, că nu Ferghete ni numele strămoşesc, ci Rătundeanu, dar
austro-ungurii s-au hărnicit şi nemernic aşa ne-au înregistrat oficial în acte (ştiu
c-am mai scris despre asta, dar mă oftică, supără, mi ca o piatră de moră la
inimă) fiind asta o povară grea, la generații de-a rându, acrindu-le şi
năcrindu-le sufletul şi traiul cu mălaiul luat până şi de la gura pruncilor, deşi
lăcomia le mânca omenia străinilor pustiitori, năpăstuitori şi răi, "răii,
că răi vin, năvălesc, ne calcă cu bocancii în suflet, răii", erau numiți
vrăjmaşii care nu ne erau la suflet, erau numiți aceşti tâlhari, lioată păgână,
barbari migratori, răi, erau numiți în partea locului, c-au adus mult necaz şi
obidă neaoşului popor român.
Ben, o zici,
dar românii mei dragi de-acasă nu ştiu de mine, de existența mea, ca ființă (n-am
nevoie de "mare (-le)
singuratic" ori "cel mai iubit dintre pământeni", nu că n-ar fi
bine pentru a fi, în galisca, colivia, mea unde scriu, că scriu, ai dreptate: scriu
în felul, stilul, cu-n mod al meu inconfundabil (tu zici, c-aş scrie util şi
bine şi eu mă complac, accept fără pic de modestie ce zici tu, mă împac cu
propria-mi convingere şi zic: "n-ar
fi rău şi de ce-ar fi rău ce zici tu, o cu totul altă stofă de om petru croitor
şi alt aluat pentru brutar sau olar, fiecare avându-şi aparte menirea, rostul, său,
c-aşa îngăduie Dumnezeu? nu mă răfuiesc cu nimeni şi hainele mi le spăl în
familie cu Ben la iarba verde de acasă.
Ps familia
mea muşhetarii lui Vica:Marius,Mihaela-Ştefania şi Flaviu-Teodor,celemenii,Daria,eu,Pavel
şi Vica.
- Tu scrii !
Este dreptul tau. Tu scrii pentru tine. Este in cele scrise credinta ta,
apropierea TA de Dumnezeu. Este CUVANTUL. Este parerea ta despre creatie si
ESTE IUBIREA PENTRU CA EXISTI, ESTI MARTURIA, ESTI COMFIRMAREA!
Cei din jur
bat din palme la cei din televizor, la cei care ii mint incontinu, la cei care
ii duc la razboi. Doresti sa fii ca CEI sau ADEVARUL LUCRURILOR
Daca nu vrei
adevarul pentru care s-au jertfit si Cristos si Eminescu atunci intra in
politica. E ce-a mai usoara cale sa fii aplaudat si lins pe dosul palmei frate
Pavele.
Singuri
venim pe lume, singuri plecam insa cine te va citi va spune ca ai existat. Toti
vor trai prin tine! Nu a fost un gol in jurul tau. Vei INSPIRA, Ben
- Aici e o
simfonie a vorbelor, o pătrundere la început de lume (vorbele prin tine, Ben,
devin imagini bine ticluite, lumină, ca dintr-o lume care nu-i dată oricărui
muritor s-o vadă, că tu: darul din dar îl dai altora să fascinezi cu bucuria şi
simțirea ta artistică şi pe ceilalți, la tine asta fiind un firesc, un omenesc,
care nu-i de ici de colo dându-ți o caldă emoție, care vine de unde vine să
mângâie cu iubirea pentru bine, s-aline, astâmpere, suferința, dorul şi
dragostea de acasă vine, vine tonică şi raisant vine să ne încarce de duh şi
energie pe acest drum de fum şi iluzii platoniene) şi-n tot sunt şi cuvintele,
cifrele, necunoscutele, ecuaței omeneşti, ca o apă de izvor ale Irinei Lucia
Mihalca, cuvinte pline de viață, să ne dea fiorul lor, a sfințniei creeatorului
(şi nu pot uita, că tu le dai glasul, muzicalitatea originii lor dumnezăieşti
de pâine de-o ființă, tu-n imagini vii redându-le parcă carne din viața ta, din
minunăția sufletului tău generos, că pe unde curge izvorul totul e verdeață şi
mişcare, trăire dumnezăiasc-eminesciană, de confrate, care se cunoaşte
artist-optimist pe el însuşi şi chiar aiasta nu-i puțin lucru, Ben Todică).
Tu-n cultura a două lumi (ROMÂIA ŞI ȚARA CANGURULUI-AUSTRALIA) eşti şi rămâi o
mare şi de pomină conştiință.
Între mine
şi Ben e prietenie, nu mult diferită de cea dintre marele Eminescu şi popularul
Creangă. Pavel
Rătundeanu-Ferghete
- Multumesc
frate Pavele pentru frumoasa simtire, o simtire care e cu un picior in
realitate si altul in spatiul divin. O SIMTIRE PE CARE O ASTEPTI DOAR DIN CER
SA VINA.
E adevarat
ca ele aici se formeaza insa e doar scheletul viitorului inger. Ingerii asa se
nasc. Ei nu sunt facuti din lut ca omul. Ei sunt talentul Domnului dat noua
oamenilor la nastere.
Personajele
cartii "Cautand dupa mere" te asteapta, vor un destin, un final. Mai ai 3
capitole de scris. Asculta doar de vocea de sus, din adancul sufletului tau.
Sunt inca
sub medicamente si fizioterapie, merg spre bine, cred, respir mai greu, am
slabit vre-o 16 kg. , lucru bun si incerc sa mai slabesc vre-o zece daca pot ca
sa ajung la o suta macar.
Iarna
frumoasa ca-n povestile lui Creanga iti doresc, Ben
- De ce-mi
atribui merite măgulitoare, care nu le merit, dragule, eu am spiritul meu, dar
nu şi duh, chiar dacă la românii, pentru româii noştri, Iisus, a venit în legăn
verde de mătasă, unic, distinct, poporul lui Moise în religia mozaică maica asteptându-şi
să vină Mesia, mi-a spus Iancă la fratele unui allt evreu, Hilu (şi lui
Dragomir fără a fi anti-semit, Hilu aiesta l-a ajutat mai mai să-şi omoare pe
soru-sa, pe Sabina, când era încă în legăn înfăşată, năstruşnicul Dragomir cu
mintea de copil neascultător (poate de-aici i-a rămas urme lui Sabinuța (țineam
la ea, că şi ea se bucura de câte ori reveneam în satul natal, deşi doar ca pentru
mine Sabina, pentru mine fiind sub denumirea de "clătită" de cap, dar
nu nebună de adevărat, nu de invidiat ori de speriat şi de feri, că te calcă
trenul, clătiă de cap, dar cum v-am zis nu ca un notin, miel căpiat). Hilu a
emigrat pe vreme de război lăsâd-o pe Veronica lui Avram văduvă, surdă, cu o
fătucă şi, deci a plecat în America, ca unchiu-meu George Ferghete (sămânţă
mirabilă omenescă de-a lui a rămas, ca să odrălească urmaşi de neam românesc pe
glie strănă unde credea după poveştile care se vehiculau, aici ar fi Tăul cu
lapte dulce şi țărmurile de păsat şi că ăla-i fecior brav, cel care găseşte
lingura", aşa se zicea despre lumea nouă a lui Cristofor Columb şi Amerigo
Vispuci, o lume necivilizată zisei lumi civilizate cu rasism şi toate relele
aiastă USA (eu aici am neamuri, rude urmaşii unchiului George Ferghete, care nu
văzuse niciodată Sâpetru şi tot aşa nu ştiu de existența mea săracă, văduvită
de elementare posibilități de a-mi publica cărțlle, deşi urmaşi de a lui Anica,
că Aurelia, tot fiică de lui George emigrant prin martie 1914 n-avuse copiii (acolo în America prin 1915 epistolar află, că frate
-su, Ferghete Petru îvățător în Sâpetru-Almaşului (Sfnt Petru cu Răchiți, după
monografia lui Teodor Groza, învățător, originar din satul vecin: Fizeş, (Stupini,
după noul nume a satului aflat în raza aceleeşi comune Sâpetru-Almaşului, după 1968,
centru de comună e Hida-Almaşului (o altă reorganizare administativă determină
asta ?). Fără a şti nemurile aieştea americanizate, că se trag şi ele de
la Râm (după spusele unora-Grigore Ureche sau alt ilustru şi cu
faimă cronicar, că românii aieştea deveniți americani sunt din familia
străbunicului Ioan Rătundeanu de-Ferghete, un cetățan dezghețat, ştiutor de carte şi, chiar dascal
după revoluția lui Tudor Vladimir, din Vladimir adicătelea, acela care a dorit
o dezrobire a neamului de vicistitudinile şi suferințele sub care ajunsese popororul geto-daco-român din cauza
lăcocomiei străine şi autohtone în spațiul gegrafic mioritic
Carpato-Danunubio-Pontic-Someşan şi eminescian cu renume european-mondial (universal)
fără egal, fără pereche saltat poetic din banal, la genial genial prin specific
tradițonal şi națonal, cum nu mai sunt alții mai vrednici, harnici şi buni
praznici: ospitalieri, omenoşi, prieteno şi, care nu fac din țânțar armăsar, deşi
actualmente se laudă capitalistul cu corupția în floare, se laudă, deşi lauda
de sine pute, miroase, a câcat, spus pe şleau, pe neocolite, pe… cum ar spune
cu -n Dumnezeu Mihai Eminescu mâdru, că-i român, spune după proverbul cules din
popor, chiar de el în perelinajul său cu trupa de teatru, ca sufleor (la noi
acest adevăr fiind la ordinea zilei, a proverbului, pe măsura lucrurilor: "ouă
feştite cu beşini", c-aşa ni politica noastră (şi acela e patriot, care-şi
apără țara de proprii conducători, zicea, grăia grăitor aiest om dintre oameni,
0m cu sângele care nu se face apă, nici măcar apă sfințită, deşi zice-se cu
credință nemăsurată, naivă, nativ crezâdu-se în popor din toți rărunchii, din
tot sufletul curat şi luminat, că apa sfințită e bună de leac, pentru
însănătoşirea trupului şi sufletului, c-aşa, aşa-i era convingerea, cum i-a
lăsat-o poporului Dumnezeu să rabde iubindu-şi până şi pe proprii vrăşmaşi, ca
adevărați aleşi a lui Dumnezeu, cei ce se zice ori îşi zic ei a fi aleşii lui
Dumnezeu, s-au înecat în sâge, chiar şi-n țara făgăduinții, în Canan, chiar şi
acuma făcând-o călcând în strachini, încălcând porunca, porunca cea care zice: "să
nu faci om ucidere (atunci de ce o fac nevolnic asemneni celora care n-au pe
Alah şi pe Buda (pe Dumnezeu şi Iisus şi sunt fără minte, neluând în seamă, că
nefăcâd bine, omorând pe semeni
aruncâdu-te-n aer, sacrificâdu-te sadic fără vre-un rost, țel nobil, util
social-uman, deşi nu asta-ți cere Alah şi Buda (de ce nu pricepeți ?), nu aşa
făcâd rău te mântui, te înalți iubire la sânul celui alduit (Alah sau Dumnezeu,
nu băgați de seamă nu numele Iehova sau care o fi contează, ci
bunătatea-faptică şi nu vorbele de clacă contează, concetățnilor mapamodului,
frați ai lumii şi pămâtului, oricare ar fi numele Dumnezeului (Alah, Buda...) nimeni
necunoscâdu-i numele cu adevărat, cu toții fiind buruiana, holbura, curu şi
batjocura, călcând pe cei sfânt: neiubindu-şi chiar vrăşaşul, că îşi terfelesc
onoarea, cinstea, făcând om-ucidere, fără motiv de răzbunare, motivația supremă
fiind iubirea de Dumnezeu şi aproape, deci
să nu dai cu oiştea în gard ca Ieremia furând capra vecinului fără frică de
leopard, de legea care-i pentru băeții deştepți: o sperietoare de ciori, că
după ce se cacă-n drum fugind inutil în tufă, dumnealor, legea apărâdu-le
nelegiuirile lor de tichiri-michiri şi de ciuli-buli, acestor corupți
permițându-li-se orice fără a li se confisca averile dâdu-li-se şi ani grei de
închisoare, chiar şi pentru mințirea electoratului lor, dar ce mai tura-vura, legile
nu-s făucte pentru aşa ceva, pentru îndreptare şi pentru optimizarea meniului, condițiilor
de trai, al oamenilor muncii, aceşti îmbuibați având drept să-şi însuşească
avutul altora, ca să vândă până şi pămâtul, talpa țării, de sub talpa țării: de
la opincă până la vlădică, să vâdă fără a fi voie să-i demaşti condamnâdu-i pe
viață fără nici o milă, numindu-i trădători de țară, aşa cum sunt în fapt
oameni de nimic. Pavel
-
Cine
esti tu sa decizi daca MERITI ?
Ai citit in
viata ta atatea povestiri in care adevarul ascuns ti sa relevat si ai ramas
uimit si incantat. Viata noastra e presarata de adevaruri ascunse. Textul tau e
plin de adevaruri care reprezinta continuarea existentei noastre. Istoria este
plina de adevarurile politicienilor nostri. Sisif a carat toata viata bolovanul
in varful muntelui adevarul a iesit din caratul lui.
Ai inceput
un pod peste o vale si te-ai oprit la trei sferturi si dintr-o data ti sa
nazarit ca nu se merita? Lumea va vorbi despre cel care a construit podul nu
despre latratorii din politica. Aici este cunoasterea ta, aici vor fi cei care
te vor iubi. Mai, al naibii a fost Pavel asta ca ne-a tras-o la toti ! Mutul
rupe caputul !!!
Nu a zis
Tutea: Stalin nu e cine se crede el ca e, Stalin e cine cred eu ca e! Ben
- Mircea
absolvise clasa a-vlll-a la casa copilului Abrud trecând şi pe lac Prundu-Bârgăului
şi urmase profesională de lăcătuş mecamic trei ani pe strada Bistriției din
Cluj şi din Aghireş-Fabrici, făcea naveta la depoul C.F.R. Cluj (aici venise
Maria, viitoarea sție a lui, cumnată mie, venise la un prieten nestabil şi-l
descoperise pe frumosul Mircea Ferghete, de care nu se despărțise nimeridu-se
omul ei potrivit, că cine se aseamănă se-adună. pâă-n vremea navetei, şcoala
făcând-o la internat nu citise cărți (cum învăța nu l-am chestiont, deşi sărac,
vorba lui Vaida, nu e copil prost, ca cei de bani gata). Eu mai cumpăram cărți
de la librărie, dar nu pe cele mai grozave cărți, neavând cine să mă
călauzească cumpăram ce se nimerea. Citiam, dar nu chiar tot ce cupărasem, Mircea,
nu se obişnuise cu aşa pacoste, boala de a citi fiind năucitoare, iar eu mă
îmbolănăvisem de scris o belea pe capul meu, belea care-mi măcina clipele, timpul,
mă țintuia-n cadă.
Mircea ar fi
putut citi pe tren, dar cum să-l ademenesc s-o facă, dragoste cu sila
neputându-se. Dau peste romanu lui Charles Dinkens, David Cooperfild şi i-l pun
în mână: "dacă după cinci pagini nu-ți place nu mai citeşti (nici nu ştiu
de ce -mi venise atunci)" şi Mircea nu lăsase cele trei volume din mână,
întrebându-mă dacă nu mai am. Urmase la Universiatea populară limba engleză tri
ani şi-n Braşov a fost sporadic translator, apoi s-a descurcat cu scoțianca de
la Radio-Bibisi, Londra, scoțianca întânită la malul mării pe unde Eminescu era
cu MAI AM UN SINGUR DOR...
*
Eu am tradus
Ferghete (îmi traduce un ungur, care-mi spune bine intenționat (la pătura de
jos, maghiară în cazul mostru, la oamenii de de rând de națonalitate
conlocuitoare, nu e rachiună, ci bună-cuvință, omenie, cum rar găseşti la
politiicieni indiferent de naționalitate, sex, religie, că politciienilor le
cade greu la rânză), deci acest unguraş, ungurean, îmi zice dezinteresat, altruist,
cu generozitate omenească, firesc traducându-mi, că Ferghete ar însemna: uragan,
furtună (şi spunâdu-i aiasta bunului prieten dr. Primar Rusu Vasile-Marius
medic neurolog la clinca de Recuperare Cluj, când mă vede de câte ori mă vede
mi se adresează politicos (ştie, că
scriu şi cărțile mele i-au parvenit): "ce mai faci domnu '66 Furtună
?") şi mă întreb morbid de curios şi ciudat: "eu scriind mai aparte: ce
uragan/furtuă oi fi stârnit în cultură cu bună-cuvința?" (Tu-mi zici plin
de iubire divină peste aşteptările mele, Ben, îmi zici, că eu scriu, dar parcă
cineva superior îmi pune vorbele în gând şi-viaț mea e un plin de dragoste care
dragoste cere, vorba lui Marin Preda care scrie biblic în "Cel mai iubit
dintre pământeni" (citez din memorie şchiopătat, deformat: unde iubire e, Dumnezeu
e şi oameni sunt", dar de ce să fac eu pe deşteptul? Vroiam, prietene,
să-ți spun, că un alt prieten din Saşa, şi, devenit cetățan de onoare a
Dejului, cercetor şi director la Muzeul
Municipal de Istorie Dej, prof. Emil Lazăr-Dejenul (aşa semna şi el ce publica
fiind şi prof de Limba şi literatura română, praticând calitatea de prof prin
1961... în Recea-Cristur, o aşezare caldă, după scriitorul monografiei,
Vladimir Cinezan, deci şi Emil Lazăr, m-a numit Făr' de Ghete, o valoare pe
văiile Someşului, cunoscându-l la SAMVS (FESTIVALUL CULTURII POPULARE DE PE
SOMEŞ), unde în 1983, în cadru sesiunii
ştiințifice în preznța lui Pr.Alexandru
Stăciulescu şi față de alții deveniți ca prieteni am prezentat cu emoția
îcepătorului, am prezentat prelegerea "Cămeşa Ciumii". Eu țineam
şi-mi traduceam numele de Ferghete: "ghete de fer, adică: opincile cu care
Ileana Cosânzeana, cea care l-a căutat pe Făt-Frumos tocind multe încății de
fer.
- Tu
scrie Pavele! Este dreptul tau. Tu scrii pentru tine.
- Numele de Rătundeanu ne vine, după
toponimul locului unde au locuit străbunii mei "sub rătundu", la
grădina Ursului, parte de hotar şi sat, în Sâmpetru-Almaşului (ori toponimul
era împrumutat după numele familiei mele, dar totul se pierde în timpuri
imemoriale şi nu îmtâplător strănii ne-au ținut sub căcâiul îtunericului, fără
ştiință de carte, poporul era mai uşor dezbinat şi dominat lacom şi nemilos, însă
treziți-vă români, că nici în al doisprezecelea ceas nu-i târziu, că
"Dumnezeu nu-i culcă-te", după vorba ungurului şi nu uitați nici
nemuritoarele vorbe imnice a lui a Andrei Mureşanu... (vorbe de duh omenesc, grăitoare
vorbe, nu-i aşa, Ben Todică ?).
Oricine
ce-ar zice cu forța nu ne poate opri, că decizia de a scrie ne aparține, chiar
de s-ar cere moarte de om pentru pasiunea ta, râie la călcâie, şi că-i prins de coama calului, de
lâna oii năzdrăvane sau de boală incurabilă, că eu unul sunt înstare să mă
sacrific, fără efort şi matrtiraj, nu poți realiza ceva de pomină, cu success (poți
rămânea-n istorie şi făcând rău din orgoliu, mândrie, fală straiță goală, dar
asta nu-i ispravă spre slava lui Dumnezeu), chiar dacă unii de-ai noştri hulind
pe Eminescu şi nu tare demult şi pe bineintenționatul Mircea Cărtărescu (probabil
din ambiție şi pentru'că ei nu-s nominalizați din sânul neamului omenesc pentru
marele premiu Nobel, fruct oprit, pentru domnie şi prostie, pentru vânătoarea
după deşărtăciune şi vânt, ei, aieştea, din înteresul meschin, personal vrând
să vadă partea plină a paharului, dar dacă văd viceversa, limitat, cu ochelari
de cal făcându-se de ocară, că pentru ei onoarea şi cinstea, nu-s pene de păun,
în clopul, căciula, cui o poate purta (Ben, să fii om cere efort, muncă şi asta
îți conferă sau nu confort şi felul în care scriu eu nu-i arta de a scrie un
roman mai ales, că adevărul întotdeauna supără, şifonează, mai ales când el
străluceşte nemuritor, ca-n cazul lui Eminescu, chip şi asemănare a lui
Dumnezeu şi a poporului său fără modru, pace, iubire şi pâine, pentru omenire).
Se zice, că nu îmbrăcămintea face pe om, omul, croind-o şi cosând-o, dar atunci
de ce Emil Lazăr-Dejeanu era întoteauna bine îmbrăcat, asortat: costum gri, cămaşă
impecabil de albă, la cravată, cu pantalonii călcați la dungă, era cum se zice
la tri ace, cu-n zâmbet binevoitor, ca cel a lui Alex.Ştefănescu, care-şi lăsa
supărările, întristările, când ieşea-n lume, în stradă, vădind bunătate,
larghețe, precum Dragomir ori bunicul Ferghete Viorel, un alt desculț, dar nu
de pe îngusta şi lunga vale a Călmățuiului, din Omida lui Zaharia Stancu, un
Darie, care te face asemeni lui Nică a lui Creangă să nu-ți uiți rădăcinile
amare, să nu te dezrădcinezi de rădăcinile amare ale natalului, rădacini buiece
crescute în Arca vieții tale de cale, de adevăr şi de viață, "că: fie
pâiea cât de rea/tot mai bună-n țara mea", doinea bunica de răsuna ocolul
şi satul Sâmpetru-Almaşului, Sălaj.
**
Pe care n-auzi zicând viața mea-i un roman, chiar şi
pe Vica, mama celor trei muşchetari români: Marius zis Mistrețu',
Mihaela-Ştefania: Buhița şi Păstaie, iar Teodor-Flaviu, ciufulit, poreclit, cu
supra-numele de: Bursucu şi Mncuru (vă spun la ureche, ei singuri s-au
supra-numit cu oarecare mândrie şi Copilărie, când o curtam pe mamă-sa, mi-au
spus fără a se codi, voioşi şi fără să li se pară un sacrilegiu, că se fac de
râs şi tucă, ca fata grăbită la măritat ori ca țoapa țopăind la dans, îmi
spuseră sincer, cu tâlc fără şmecherie, îmi spuseră hazliu, ghiduşi
împopoțonându-se fără să se ruşineze nici acuma de aceste mădăriri, alintări,
de nume, Marius şi pe facebook supra-numinu-se: Mistrețu (şi acestui:
trilu-lilu-crocodilu, îi place şi acuma să-l alinți, mădăreşti astfel, deşi lui
Miha, Mihai -Viteazu, cum îi mai zic eu acestei fete a lui Vica, ei, Mihaelei,
îi place să-i zică Mustață, în Combinatul de Utilaj Greu (C.U.G.) Cluj, aflat
pe Podgoriei, stradă renumită Bulevardul Muncii, colegii de muncă îi zic, de
nici chiar el nu ştie de ce-i zic colegii, ortacii, Supică (e mai finuț la
mâncat, carnea până a nu face armata pigulind-o sau chiar refuzând-o), el fiind
Strungar, Prelucrător prin aşchiere la secția Fortpres, ca frate-su mai mic, Mihaela
fiind sudor, sudoriță, cu toții fiind şcolați la Liceul industrial numărul 9, în
Cluj-Napoca (aceşti copiii "îngeri care au strigat" că tatăl lor bun,
i-a lăsat ori Vica l-o fi lăsat pe el, că era bețiv şi curvar şi venit acasă cu
întârziere o bătea, maltrata, snopea, ca şi cum ea ar fi fost de vină, c-a
întârziat prin cârcimile: "la tri păduchi", "la vânătorul"
sau la mândre pe la "mama mândră"- n Dej, pruncii lui după 8 ani de
văduvie fiind adăugați în casa mea căsătorindu-mă eu cu Vicuța, Păstaie şi
Buhița, c-aşa-i mai ziceau la mădărita asta a lui Ionaşu şi Anei Horjului, oficial:
Mânzat, dar revenind la oiile noastre, că asta contează şi nu parantezele,
subrefugiile cu explicații, că oricum le-ai zice pruncilor, nu că s-ar supăra
şi de le zici pe numele de "tri pițule", "de două bețe-două
paie, ia ciulendra la bătaie", că ei ştiu ce-i de glumă, ştiu cu ce se bea
apă şi mai ales după ce, ştiu, că cuiele nu-s bune-n cisme, bocanci… nu-i bună
nici igrasia pe pereții caselor, buruienile între cucuruzi, corupții în
conducerea țării, dar mai ştiu vitezii lui Mânzat Ludovica de-a lui Ionaşu
Hojului câte verzi şi uscate şi țari-împărțite şi jecmănite, târcăite-pârcăite-s
lucrurile, că ei erau şi de a lui Vica şi de-a lui Teodor Celemen din Urişor,
făcuți pe tri şi fuga la apelul de seară în fiecre an câte unul (1967, 1968, 1969)
făcându-i ca iepuroaica prolifică, bună
de prăsilă, asta fiind până nu de mult un specific românesc pentru creşterea numerică a populației, ca
şeptelul animalelor (primul ei bărbat Celemen, era de pe lângă coşteie, din
Urişor, pe care i-a năşit, cununat, la nuntă, la Sfatul, Consiliul Popular şi
la biserică: familia Socaci, Tica Borzului, copiilor dacă li se zice astfel pe
ciufală li se zice cu simpatie, din drag, li se zice cu simțire şi prețuire, că
ciufii, buruiana şi batjocura, au chinjuit, batojocorit, schinjuit şi răstignit
pe nevinovatul Iisus, omorându-l şi pe Eminescu" şi pe câți alții, deşi
n-aveau păcate, nu erau nevinovați ca Iliescu care au puşcat pe cei doi din
balcon şi a chemat şi pe mineri la Bucureşti şi a făcut să fie puşcați la
Otopeni şi prin oraşele României revoluționari fără a da socoteală nimănui
pentru crima asta grozavă şi au tocat, epuizat, tezaurul, rezerva țării, plus
au vândut industria țării străinilor pe muncitorii tinerii alungându-i peste
granițile României, iar pe muncitorii veterani făcându-i cu toată priceperea
lor, cu toată puterea lor de muncă, i-au făcut criminal fără obiectivul muncii
chipurile, că-s bătrâni, deşi mai aveau ani mulți şi buni până la pensionare, (
dar mai marii zilei te omoară cu zile lăsându -te pe drumuri, pe nicăieri şi a
nimănui, înteresul lor bolnav de înavuțire purtându-le fesul, deşi pe oamenii muritori de rând îi doare nemunca şi
ei ştiu clar una şi bună: "cine nu munceşte să nici nu mânce, ştiu din
legea nescrisă a firii omeneşti şi ei sunt chemați la datorie numaidecât de
bine, de rău sunt chemați de iubirea pentru neam şi țară, sunt chemați de
menirea menită lor pentru bine, pentru a face
cu dragoste şi dor bine.
***
Dacă viața
ți un roman, romanul trebuie şi scris, scrie-l nu doar te lăuda, scrie-l şi fii
om între oameni pentru oameni, scrie-l îmulțindu-ți talanții cu har având
sfințenia bucuriei în dreptul de a fi"laudă" de zestre cum îmi spunea
plin de suflet şi dar preoțesc prietenul
de la Bârda-Mehedinți, Parohia Ortodoxă Malovăț, Pr. Al.Stănciulescu, deşi
pentru orce lucru bine făcut trebuie sacrificiu şi martiraj, să ai o măsură a
lucrurilor, dar să ai şi talanții îmulțiți trebuie răbdare, stăruință, voință, pasiune,
ordine, disciplină şi "chemarea stăbunilor", vorba lui "Colț
Alb" (Jak London) şi nu uitați filozofia, grozăvia, din Călcâiul de
fer", Martin Eden, greu fiind şi să ştii să mânci civilizat ştiind cum, în
ce mână ții: lingura, furculița, cuțitul, cum mesteci, ca să nu molfăi zgomotos
hăpălind, chiar şi zama (eu mare noroc am avut-o cu instrucția şi educația la
care ținea foarte mult arătându-mi, poftit la ei în casă, la masă, de mătuşa
Elvira educătoare, fata lui Leontina şi Petru Ferghete şi la unchiul Toma
Stănescu ofițer, de loc din Caracal, stabiliți în Cluj ) țineți minte şi nu
uitați, că-i util şi valabil: "învățați, învățați şi iar învățați", şi
dacă a spus-o Vladimir Ilici Lenin (nu vă ruşinați de sfaturile bune indiferent
de unde şi de la cine vin, provin).
- Tu
scrie Pavele
- Îndemnul tău
sfânt: "scrie" identic paremi-se, că ții îndemnul cu cel al scriitorului
papşoptist Ioan Heliade Rădulescu, scrie, e urmat, dar după cum ştii reuşita
nu-i doar a mea şi când vei binevoi să
trimiți manuscrisul cărții, tu-i zici roman, va trebui să scrii sub titlul: CĂUTÂND
DUPĂ MERE,ÎN PARANTEZĂ, să scrii, CA SĂ AM ŞI EU MULȚUMIREA MEA ŞI SĂ NU FIE
NICI UN DUBIU (în carte e şi eul tău, posteritatea ne judece prietenia) vei
scrie te rog: negru pe alb sau colorat (după cum ți vrerea şi plăcerea: DIALOGUL
LUI PAVEL RĂTUNDEANU-FERGHETE CU BEN TODICĂ şi va fi totul clar, ca Bună ziua, OK,
rămând loc şi pentru un Bună ziua omenesc şi cumsecade, că dacă nu erai tu cu
stăruințele tale şi osteneala ta cât-o fost ea (Dumnezeu ne cântăreşte pe
fiecare aparte, oamenii, având doar melodia preferată, (cartea nu se aduna
între cele două coperți ale ei, fără tine, că nu ştiam să-mi pretind pomnițe
din Rai (mure din pădure, apă rece din țărmure), dar tot aşa nici folclorul nu
mi s-ar fi publicat dacă n-ar fi fost prietenul de-o viață, după cum o spune
într-o dedicație pe una din multele cărți ale domnuei sale, dacă n-ar fi spus
cu respect şi cu bunătatea sufletului său nobilul Pr.Al.Stănculescu-Bârda, el
fiind cel care a rugat şi doar el şti şi alduitul Dumnezeu şti în ce fel, convingător,
a rugat informându-l în acelaşi timp despre peocupările mele culturale, pe
Artur Silvestri, rugându-l: să m-ajute bănesc (şi mi-a dat cum erau pe atunci
banii: 5 milioane lei (mie-mi place să-i zic: premiul patrimoniului național şi
asta se întâmpla înainte cu-n an de-aşi da duhul (a muri), mi-a dat cu toate, c-avea
şi el, Artur Gabriel Silvestri soția bolnavă, operată parcă, fie -i țărâna
uşoară acestui scriitor de seamă cu suflet minunat, îngeresc de bun şi fie-i
memoria binecuvântată! (nu pentru'că mi-a dat mie un desculț, un făr' de ghete,
ci pentru'că a existat, în calitate de om adevărat, aşa cum toată seminția
omenească este sau rar trebui să fie pace, iubire, drept la înviere şi pâine,
pentru celalalt.
**
Tu mi-ai zis
să scriu herogrific, ca Istoria herogrifică a lui Dimitrie, Dumitraşcu
Cantemir, un academician cu renume de anume, cum nu fu altu Descrpțio Moldave, dar
nici să cunoască mai bine: Creşterea şi
descreşterea imperiului otoman...
Pot şi
eu să scriu, ca alții incedibil, dar
adevarat, Ben, deşi personajele mele nu-s animale cum mi-ai sugerat tu, să
m-apuc să scriu: asemănările de nume de oameni şi de coincidențe de asemănare e
întâmplătoare, să scriu şi eu, deşi lumea-i virusată de sămânța viciului, de
"lanțul slăbiciunii" trebuind şi pentru pilă, pilă, dar la ce mi-oi
bate capul aprinzându-mi paele-n cap, chiar scriind despre nevastă-mea şi ea
om, ca ceilalți oameni, deci şi ea şi eu cu slăbiciuni, cu păcate omeneşti, făcuți
pe un calapod şi de poveşti fiind, deşi asta nu te scuză pe nici unul mai ales
când conduci un popor globalizându-l, făcându-l să-şi piardă indentitatea
națională şi social-umană şi chiar, se zice, că nu-i om fără greşală, dar a persevera
în prostie, făcând rău celorlați, semenilor, e o gafă de neiertat, deşi omul, nebunul,
care trage cu tunu' şi puşcă la rațe şi mâncă... la mațe, că el şi-o face şi
ce-şi face omul cu mâna lui se mai cheamă şi lucru manual, ca atare nu scopul
scuză mijlocele cât timp cu pardonul omori omul, deşi-i destul, e peste
puterile lui în comedia umană, îl copleşeşte, sperie, sufincient, catastrofele
naturale cu care Dumnezeu, modificările naturale, îl pune la încercare, îi
spune: ai grijă, că după faptă e şi răsplată, că doar munca cinstită
socio-umano-cosmic trebuie onorantă satisfăcător, pe merit, trebuie plătită, deci
cine face pentru el îşi face, pentru el şi pentru viitorul urmaşii-urmaşilor.
Teoria
chibritului din capul lui Dragomir n-am epuizat-o şi povestea lui Cocoşu-Roşu-i
dreaptă, dar n-am epuizat-o, deşi am aflat-o de la Suciu Ionel din Pustuța, Cj,
cosilier la Primăria Recea-Cristur, o aşezare caldă, după cum avertizează,
chiar în titul monografiei comunei, Vladimir Cinezan (Suciu îmi spune multe şi
mărunte despre Cocoşu-Roşu, spunându-mi mă lasă crucit, cu toate, că nu țucasem
crucea propii, cum o făcuse un personaj al renumitului prozator Pavel Dan. (Adevărul,
Ben, cui i pe plac? Pe cine nu burzuleşte, socheză? Pe cine nu surprinde? Chiar
şi Eminescu, sfântul nosru, ținând la adevăr cu dinții, că Transilvania- i
sfânt pământ românesc, nelegiuiiții politici, om-ucigaşii, i-au scurt zilele, pur
şi simpul: l-au omorât şi la pagubă, nimeni nu se află, ca pe acul în carul cu
fân nu-l găseşti, ca pezmeții nemuiați în gura unui om leneş, dar oare mai
cauți calul de dar la dinți ?
*
Pentru
omenire nu-i totul pierdut, chiar dacă mai sunt: Sodoma şi Gomora, cu timp
irosit şi cu birocrație, un colimator al hârtiei, în leja lui Alexandru Stark, un
critic ironic a tot ce nu era normal şi firesc invadat în hârțogării, în
mişcarea hârtiilor, pentru care umbli până te epuizezi de la Tanda la Manda, umbli
împedicat de obstacole cu greu de trecut, cu epuizare, neputând să-ți rezolvi o
problemă uneori enervat de chițibuşari şi chițibuşuri aflați parcă anume
dirijori, conducători, neisprăvuri, în Arca vieții noastre pâine de toate
zilele, deşi i s-a dat drumul porumbelului pentru a cerceta cum stau treburile,
însă în culorile nelinişti, grijilor: se va rentoarce cu lăstar verde-n cioc, semn bun sau va întoarce spatele binefăcătorului? E un
du-te-vino ispititor, nebuna goană după globalizare pentru a ne pierde
indentitatea națională, personalitatea distinctă, unică şi deosebită, că mai
mult ca oricând e josnicia, înteresul de cea mai josă speță, care ne face
treptat felul pshic injectânduți-se stres în doze mari, fobia fricii diversă, că
totul e toxic, cu euri, neecologic, absurd..., că mereu dăm greş, facem pact cu
deavolul (e povestea lui peşte, chiar rea voință şi în eliminarea lui Eminescu
din cultură, deşi-i aberație, Eminescu fiind infinitul nostru apropiat de
obiect, apropierea noastră de universalitate, că dacă moare un soare se vor
naşte mai mulți sori (În noi e parfumul lui Dumnezeu, un gust ceresc şi
de-acasă, verde de slbastru.
- Niste satanisti toti! Vor sa ne rupa de
pamant. Secatuiesc natura incat vom trai intr-un intuneric continu. Ce cred ei
ca daca imi vor lua picioarele si dreptul de a pipai lumea reala data de
Dumnezeu eu o sa fiu fericit. Minciuni atat de elevat lustruite. In viitor vom
fi toti creere in ligheane avand senzatia ca existam in fizic de supermen.
Lumea nu are apa de baut si ei pun banii sa dezvolte ideile tuturor
schitofrenicilor lipsiti de suflet si dragoste pentru om. Unde e instinctual justitiar
de gospodarire a planetei si a resurselor in asa fel incat sa nu trebuiasca sa
mancam insecte? Traim intr-o lume inconstienta de ceea ce suntem ca suflete.
Stiinta a luat-o razna. A intrat in casa ei de nebuni. Au restrictii la droguri
insa nu la indei malefice. Cei care vor sa traiasca in eprubete recomand sa fie
trimisi pe Marte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu