E O M E
Viorica și Grigore Moisil
Pop
Aart – Horace Gange – Helene
Nicole – Viorica și Grigore Moisil - Antonie Plămădeală – Semne și simboluri
POP
AART
Dodii
analfabetice
Stimate
ancademician,
Totale ca
toate, dar nu te ocupa de poetul fundamental al vietii mele in halul acesta!
Ce citezi tu
nu exista. Ce exista incepe cu
Nel mezzo
del cammin di nostra vita
Ce dai tu
acolo nu sunt tertzine, ci p^artzine.
Daca ma
scoala cineva din somn si-mi cere, ii pot recita cateva sutye de tertzine.
Asa ca...
Cordialmente,
emoe
HORACE GANGE
eome
traa pop
anome
oom Franz
Bop
da bine-mi
pare că
din inemi
mezzo ță
mi-e dor bă
de vorbă
aartpoe
emoe
HELENE
NICOLE
Că sa vezi! Ce intamplare. Nu te mira, multe
ți se vor părea ciudățenii dar din fericire nu sunt. Spor la treabă.!Să știi că
n am de gând să mor repede. Voi avea
multe de făcut și voi lupta să rămân la fel. Îmi voi îndrepta greșelile. Și
vrei nu vrei îți voi purta noroc cu sau fara voie. Și tu ar trebui sa fii
mândru că pășești langa mine pe drum, așa cum sunt mai ales eu, așa cum spun f
multi oameni. Te ai întrebat măcar câți ani port cu mine? Nu. Oricum voi arăta
cu zeci sau mult mai mai puțin totdeauna și nu e vina mea. Așa vrea altcineva.
Gata, din clipa asta m am așezat la birou și mi continui noua mea carte. M am
închinat și iată încă o zi începută cu încredere. Ridica ochii spre cer și să
ai mereu încredere în tot ce simți și ce faci,!
E langa tine
mereu un înger care te veghează. Dimineață frumoasă și lasă gândurile. Totul se
va duce ca și cum n a fost și va veni altceva mult mai profund dătător de
împlinire și adevăr, trebuie crezut în asta. Lucrurile se schimbă cu sau fără
voia fiecăruia. Cam așa... Mereu aceeași....
…
Am venit
pentru că presentimentele nu m au mințit niciodată. Am prevăzut tot, absolut
tot ce mi ai spus. Doream să discutăm
dar în alte condiții. Nici macar înmărmurită n am fost in stare să
rămân. Poate că ți a fost greu dar bine că ai fost sincer, nu știu cât de
corect. Numai că nimic nu rămâne cum vrem noi, lucrurile scrise nu le poate
șterge nimeni. Așa că putem sa ne dam și în fund și în cap, ceea ce este să se
întâmple se va întâmpla. Am văzut asta pe pielea mea. Niciodată n am forțat
ceva, toate se ntampla pentru că se ntampla. Știu că n aveam nevoie de traume
sufletești acum dar am inima împăcată că n am greșit cu nimic și n am cerut
lucruri imposibile. Las totul în grija cui trebuie. Când caut o mana de ajutor o găsesc la capătul
brațului meu. Pentru mine important nu este de a învăța, ci de a adăuga ceva la
ceea ce am învățat. Am simțit un gol în piept și în loc să mă urc în ,300 am
ajuns in 368, că sa vezi și pe ploaie.
Simțeam cum cerul, tăcerea și aerul aveau culoarea pietrelor. Mă gândeam
că abia atunci iubim cu adevărat când nu așteptăm dobândă de la dragoste. Cum
să fii ascultat dacă nu ți rezervi dreptul de a fi ascultat? Lumea crede în
frica, nu crede in persuasiune. Din propria mea modestie și experiența de viață
am simțit că a vedea înseamnă mai întâi nevoia să vezi. De aici n am avut de
învățat decât modelul ratacirii. Sigur, Intr un cuvânt ne putem rătăci. De
pildă, dragostea. Cine a alergat după exemple, acela a cunoscut o cel mai
puțin. Ce inseamna Odiseea fara Ithaca? Poate este sfârșitul. Mai bine asculți
tăcerea la un tonomat decât să auzi tot neantul sporovăind. Cât despre
bătrânețe este un moft, depinde din ce colț o privim. Cat despre înșurubare,
hai că e o glumă... Eu nu mă voi gândi la ea și pe urmă și eu am muuulte
obligații. Să fim sănătoși că pe urmă vin toate; dacă vin boli grave nu mai
contează absolut nimic. Nici gloria, nici faima, nici sutele de cărți, nici
banii.. nimic. In fine... Vom vedea. La liberte absolute raille la justice. La
justice absolute nie la liberte. Pour
etre fecondes, les deux notions doivent trouver l'une dans l'autre, leur
limite. Aucun n'estime sa condițion libre, si elle n'est pas juste en meme
temps, ni juste si elle ne se trouve pas libre.
Cam așa văd eu lucrurile.
Sper sa ne
vedem sănătoși și cu mult bine. Nu ți face griji că ăia de acolo știu despre
noi. Dar ce te interesează, e posibil să
bănuiască și ce dacă. Oricum, nu te voi dezamăgi niciodată. Iată că am luat
legătura cu cei care au trimis pagina aceea la centru; să nu te surprindă ce mi au zis: că ar
trebui, astia de la Eminescu sa fie onorați că vin acolo. Iată cum mă văd
oamenii care și au dat seama de munca mea specială și nu prea ușoară. Nu ți
face griji ca mă descurc cum pot cu toate. Te ai întrebat cate realizări
minunate ai avut de la inceputul lui
august anul trecut de când ne am cunoscut? Gândește te bine că nu glumesc! Aici
e ceva ce nu vei putea înțelege. Tine de ființa mea. Vom vedea mai târziu. Acum e noapte, lumea doarme și eu iată ce
fac. Noapte bună, vise minunate! Să nu mi arunci cărțile. Mulțumesc pentru
carte, este f buna din toate punctele de vedere. Felicitări! Și mai ales pentru
dedicație....
Viorica si
Grigore Moisil
Episodul ce
urmeaza prezinta dragostea a doi intelectuali de marca, academicianul Grigore
Moisil si Viorica, sotia sa, care face parte din celebra familie de eruditi,
Constante.
Grigore
Moisil s-a nascut la 10 ianuarie 1906, la Tulcea, si a murit la 21 mai 1973, la
Ottawa. Bunicul sau a fost paroh la Nasaud, iar tatal, profesor de istorie si
sef al Arhivelor Statului. Mama sa a fost institutoare.
Grigore
Moisil a absolvit în 1922 Liceul Spiru Haret. În anul 1924, s-a înscris la
sectia de constructii din cadrul Politehnicii. Dupa trei ani o abandoneaza,
atras de mirajul Facultatii de Matematica, unde a avut mentori de renume,
precum Gheorghe Titeica, Traian Lalescu, Anton Davidoglu si Dimitrie Pompeiu.
In 1929, isi sustine teza de doctorat, publicata apoi la o editura din Paris,
unde a fost apreciata de savantii timpului, Vito Voltera, Paul Levi si altii.
Dupa un an
petrecut la Paris, unde studiaza la Sorbona cu mari matematicieni, sustine
examenul de docenta, dupa care este numit direct conferentiar la Facultatea de
Matematica din Iasi. A urmat o scurta perioada de specializari la Roma, cu o
bursa internationala. In 1932, revine la Iasi, unde va preda timp de zece ani
cursul de Algebra moderna, Logica si teoria demonstratiei. Cercetarile sale de
logica au stat la baza unei puternice scoli de matematica. A contribuit la
realizarea primelor calculatoare românesti si la dezvoltarea informaticii. A
fost membru al Academiei Române, al Academiei Italiene si al Institutului
International de Filosofie.
Viorica, cea
care i-a iesit în cale s-a nascut în 1913, a fost profesoara de limba franceza.
Vizitata recent la domiciliul ei din Bucuresti, de catre cronicarul Dan
Constantin, a cautat sa-si aduca aminte de anii tineretii în care o frumoasa
poveste de dragoste i-a marcat viata.
In 1937,
impreuna cu sora sa Lena Constante si cu câtiva prieteni au mers la o
petrecere, acasa la familia Moisil. Cu aceasta ocazie l-a cunoscut pe tânarul
Grigore, care i s-a parut a fi un partener de discutie deosebit de inteligent,
cu o conversatie stralucitoare.
Dupa cateva
zile, el a anuntat-o brusc ca o cere in casatorie, divortul de prima sotie
urmand sa se pronunte în curand. Viorica a fost socata de aceasta cerere
brusca. Totusi a acceptat pe loc. Erau in al noulea cer, parca se cunosteau de
o vesnicie.
Grigore
Moisil a plecat apoi mobilizat sub arme, in calitate de ofiter de rezerva.
Pregatirile de razboi l-au scos din biblioteci. O scrisoare din 3 octombrie
1939 ne arata cat de legat era fata de Viorica: „Dragostea mea, minunea mea. Nu
mai sunt la Cernauti. Aici nu am telefon, nici telegraf. Scrie-mi pe adresa
domnului sef al garii Poiana Ilvei, judetul Nasaud. Sper ca intr-o zi sa ma
reped pana la Nasaud sa-ti telefonez. Simt dragostea mea mai tare, mai ferma.
Te iubesc nespus de mult. As vrea sa fii linistita si vesela ca te iubesc si ca
ma iubesti. Minunea mea, eu acum mai mult simt cat mi-ai facut de bine, cat ma
faci mereu fericit.
Port mereu
cu mine scrisorile tale. E ceva de la tine, care ma incalzeste la suflet.
Copilul meu, minunea mea, Tu. Trebuie sa termin ca sa pot trimite soldatul cu
scrisoarea la gara. Iti spun inca o data cat imi esti de draga. Si te sarut
lung, lung de tot. Fetita mea, Tu.”
S-au
casatorit in timpul scurt al unei permisii a tanarului ofiter. A urmat o
perioada critica, deoarece Viorica a fost lovita de T.B.C. si a avut nevoie de
o indelungata perioada terapeutica la Breaza.
Corespondenta
intre cei doi a totalizat 450 de scrisori care constituie istoria certa a
iubirii lor fara margini ce i-a legat toata viata. Pe langa medicatia relativa
a acelor ani cu care se tratau bolile de plamani, medicamentul cel mai eficace
pentru Viorica l-a constituit corespondenta cu iubitul ei sot, Gri-Gri, asa cum
il alinta. Se iubeau de la distanta, dar sentimentele se intareau si se
multiplicau.
A publicat
lucrari de o mare valoare, precum Logica nodala, în 1942, Introducere în
algebra, în 1954, Circuite cu tranzistori, în 1962 si multe altele.
Grigore
Moisil a stralucit mai mult de trei decenii în lumea stintifica. A fost invitat
la cele mai prestigioase catedre de matematica din lume sa tina diferite
conferinte. Ideile sclipitoare ale celebrului matematician si filosof au
cucerit de fiecare data asistenta.
O dragoste
la prima vedere i-a umplut viata. A intâlnit-o pe aleasa inimii lui care l-a
ocrotit si stimulat cu mult tact si rabdare, asigurându-i linistea si
calmul.
Viorica, cea
care i-a iesit în cale s-a nascut în 1913, a fost profesoara de limba franceza.
Vizitata recent la domiciliul ei din Bucuresti, de catre cronicarul Dan
Constantin, a cautat sa-si aduca aminte de anii tineretii în care o frumoasa
poveste de dragoste i-a marcat viata.
In 1937,
impreuna cu sora sa Lena Constante si cu câtiva prieteni au mers la o
petrecere, acasa la familia Moisil. Cu aceasta ocazie l-a cunoscut pe tânarul
Grigore, care i s-a parut a fi un partener de discutie deosebit de inteligent,
cu o conversatie stralucitoare.
Dupa cateva
zile, el a anuntat-o brusc ca o cere in casatorie, divortul de prima sotie
urmand sa se pronunte în curand. Viorica a fost socata de aceasta cerere
brusca. Totusi a acceptat pe loc. Erau in al noulea cer, parca se cunosteau de
o vesnicie.
Grigore
Moisil a plecat apoi mobilizat sub arme, in calitate de ofiter de rezerva.
Pregatirile de razboi l-au scos din biblioteci. O scrisoare din 3 octombrie
1939 ne arata cat de legat era fata de Viorica: „Dragostea mea, minunea mea. Nu
mai sunt la Cernauti. Aici nu am telefon, nici telegraf. Scrie-mi pe adresa
domnului sef al garii Poiana Ilvei, judetul Nasaud. Sper ca intr-o zi sa ma
reped pana la Nasaud sa-ti telefonez. Simt dragostea mea mai tare, mai ferma.
Te iubesc nespus de mult. As vrea sa fii linistita si vesela ca te iubesc si ca
ma iubesti. Minunea mea, eu acum mai mult simt cat mi-ai facut de bine, cat ma
faci mereu fericit.
Port mereu
cu mine scrisorile tale. E ceva de la tine, care ma incalzeste la suflet.
Copilul meu, minunea mea, Tu. Trebuie sa termin ca sa pot trimite soldatul cu
scrisoarea la gara. Iti spun inca o data cat imi esti de draga. Si te sarut
lung, lung de tot. Fetita mea, Tu.”
S-au
casatorit in timpul scurt al unei permisii a tanarului ofiter. A urmat o
perioada critica, deoarece Viorica a fost lovita de T.B.C. si a avut nevoie de
o indelungata perioada terapeutica la Breaza.
Aici, intr-o fosta fantana, ulterior
secatuita, o minte diabolica de tortionar sadic a avut ideea de a introduce
multi sobolani si a-i infometa. Rozatoarele nu aveau cum sa sara afara, datorita
peretilor alunecosi. Detinuta care era introdusa in acea tenebroasa adâncitura,
murea in cateva minute, devorata de flamandele aratari. Una dintre victime a
reusit sa scape, totusi, cu viata, dar a ramas oarba. Dupa ce s-a zbatut mult
timp cu valurile de atacatori, care se aruncau asupra ei din toate partile,
urland si luptandu-se sa-i desprinda de pe obraji, de pe sani si de pe maini,
unde isi infipsesera coltii, nefericita a ramas fara vedere, deoarece sobolanii
i-au mancat globii oculari. A fost scoasa de acolo mai mult lesinata, pentru a
fi data ca exemplu celor ce nu declarau ce dorea anchetatorul, celor ce refuzau
sa-si demaste prietenii si rudele.
A fost o
perioada de teroare la care se adauga si o infometare cumplita. In strachina,
detinutele primeau un lichid negricios, ce nu se putea manca si o bucatica de
paine uscata, care le insangera si mai mult gingiile. La intalnirile lor, Lena
repeta, cu un gust amar, ca nimeni nu isi mai aduce aminte de patimile indurate
de cei fara vina. Uitarea a cazut, ca o lespede grea peste gropile mortilor
fara cruce si peste tineretea asasinata a nenumarate victime inocente.
Povestea de
iubire care a avut loc între Viorica si Grigore Moisil s-a intrerupt la 21 mai
1973, când savantul a murit la Ottawa, unde fusese invitat de matematicienii
canadieni sa sustina un ciclu de conferinte.
La ani de
zile de la moartea sotului ei, cu multa amaraciune in suflet, Viorica a
constatat ca se vorbeste tot mai putin despre marele savant care a fost Grigore
Moisil. O marturie vie, dincolo de opera sa, a ramas, totusi posteritatii,
deoarece liceul din Onesti ii poarta numele, prin grija directoarei care i-a
fost studenta la Iasi. Aceasta, inainte de a pleca si ea în eternitate, isi
amintea, în repetate rânduri despre cursurile magistrale, prin care Grigore
Moisil uimea asistenta. Rememora caracterul tolerant si deschis, punctat cu
glume, prin care savantul ii incinta pe studenti.
Trairile
cuplului Viorica – Grigore Moisil, cu zile vesele si triste, au fost descrise
de Viorica Moisil in doua romane autobiografice. Primul, aparut în 1989 poarta
titlul O familie ca oricare alta, iar al doilea, care a vazut lumina tiparului
în 2002, se numeste A fost odata…Grigore Moisil. Sunt doua lucrari de o valoare
inestimabila, un adevarat arc peste timp.
Aflata in
anii tarzii ai unei senectuti melancolice, singura bucurie a Vioricai o
reprezinta ziua de 10 ianuarie, zi sfânta pentru ea. In fiecare an, ea este
invitata la Casa Oamenilor de stiinta, unde se intalnesc cei care venereaza
opera si memoria lui Grigore Moisil.
IPS
ANTONIE PLĂMĂDEALĂ
Vindecarea
celor doi demonizati din Gadara
PÂNĂ UNDE MERGE PUTEREA DIAVOLULUI?
Asaltat de
gloate la Capernaum (Matei 8, 5-18), ca sa scape, Iisus a poruncit ucenicilor
sa se urce in corabie si sa treaca de partea cealalta a Marii Galileii.
Ucenicii erau pescari de prin partea locului si vor fi avut corabia lor
pescareasca. Dar si asa, multi din cei care-L ascultasera, care fusesera
prezenti la vindecarea slujitorului sutasului, a soacrei lui Petru si a multor
altor bolnavi, nu voiau sa ramana de convoi, ci voiau sa-L urmeze si in
corabie. Un carturar, deci un teolog cunoscut, nu un oarecine, i-a declarat
de-a dreptul: "Invatatorule, eu te voi urma oriunde vei merge" (Matei
8, 19-22).
Cu acest
prilej aflam ca la vremea aceea Mantuitorul nu mai avea un domiciliu stabil.
Era predicator itinerant, caci i-a raspuns cu oarecare tristete: "Vulpile
au vizuini si pasarile cerului cuiburi, iar Fiul Omului n-are unde sa-si plece
capul". Dar nu l-a refuzat. Il va fi luat in corabie. Unul din ucenici,
probabil nu din cei doisprezece, si-a cerul insa voie sa mearga sa-si ingroape
tatal, inca un prilej pentru Iisus de a rosti una din sentintele Sale celebre,
chiar daca nu indeajuns de intelese: "Vino dupa Mine si lasa mortii sa-si
ingroape mortii lor". Avea nevoie de martori pentru ceea ce urma sa faca:
potolirea furtunii din drumul spre tara Gherghescnilor sau Gadarenilor si
vindecarea acolo a celor doi indraciti. Marcu si Luca spun ca era numai unul.
Matei a vazut doi. Vom urma de data aceasta textul dupa Matei.
Un lucru e
foarte curios. Erau atat de multi indraciti pe vremea aceea in Israel si umblau
liberi sau, ca si leprosii, se aciuiau prin locuri izolate si prin morminte!
Chiar inainte de a se urca in corabie, Evanghelistul Matei ne spune ca Iisus,
prin alte vindecari ce facuse in Capernaum, vindecase "si o multime de
indraciti" (Matei 8, 16). Vor fi fost si in tara Gadarenilor doi!
In scurt, sa
ne aducem aminte ca intentia celui rau e sa ne faca intotdeauna sa credem ca
ceea ce ne invata este bine. El ne zice: Nu vezi ca ai dreptate? Vine in numele
dreptatii. Alteori ne spune: Nu-i asa ca cutare te-a jignit? - Sigur, spui tu
in constiinta ta. - Nu e drept atunci sa-l jignesti si tu? E drept, spui tu din
nou, in constiinta ta. -Atunci fa dreptate si jigneste-l, te indeamna el.
Textul care
ne relateaza toate aceste evenimente e mai degraba incomod pentru predicator.
Am cautat, meditandu-l, sa vad cum l-au tratat alti predicatori mai recenti si,
va spun drept, nu l-am prea gasit tratat. Predicatorii se feresc de obicei sa
intre in detaliile intamplarii. Fac amintire de ea si pe urma vorbesc despre
speranta, altii despre mantuire, altii gasesc o tema pe care o leaga usurel de
tema centrala, si deviaza cu buna stiinta de la tema propriu-zisa.
Cu toata
dificultatea si cu toata incomoditatea unui asemenea text, si va veti convinge
de indata ca e asa, eu mi-am zis ca, totusi, trebuie sa va spun ceva despre el,
pentru ca e foarte necesar sa stim cum sa ne clarificam cateva lucruri in
legatura cu cele petrecute.
Sa ne
amintim textul Evangheliei in intregime:
"Si
trecand pe acolo, in tinutul Gadarenilor, L-au intampinat doi demonizati, care
ieseau din mormant, foarte cumpliti, incat nimeni nu putea sa treaca pe calea
aceea. Si iata au inceput sa strige si sa zica: Ce este noua si Tie, Iisuse,
Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chimuesti?
Departe de ei era o turma mare de porci, pascand. Iar demonii il rugau zicand:
Daca ne scoti afara, trimite-ne in turma de porci. Si le-a zis: Duceti-va. Iar
ei, iesind, s-au dus in turma de porci. Si iata, toata turma s-a aruncat de pe
tarm in mare si a pierit in apa. Iar pazitorii au fugit si, ducandu-se in
cetate, au spus cele intamplate cu demonizatii. Si iata toata cetatea a iesit
in intampinarea lui Iisus si, vazandu-L, L-au rugat sa treaca din hotarele lor.
Intrand in corabie, Iisus a trecut si a venit in cetatea Sa" (Matei 8, 28;
9, 1).
Asadar, pe
malul celalalt, care nu mai era in Israel, L-au intampinat doi barbati
indraciti care traiau prin morminte si care spaimantau pur si simplu populatia.
Va intrebati: cum adica traiau in morminte? Trebuie sa stiti ca mormintele pe
vremea aceea, si acum in unele parti din Orient, nu erau si nu sunt sapate in
adancime, ci in dealuri sau in stanci, cum ai sapa o pestera, asa incat se
intra in ele asa cum ai intra intr-o camera, la nivelul pamantului.
Aceasta este
toata intamplarea. Nu e vorba de o parabola. E o minune. Spuneam ca tema e
incomoda pentru predicator. De ce? Pentru ca trebuie sa vorbeasca despre
diavol. Stiti ca in Vechiul Testament evreii nu pronuntau numele lui Dumnezeu,
din respect si din teama. Nu-i spuneau pe numele adevarat, Iahve, ci I-l
schimbau, zicandu-I Adonai sau in multe alte feluri, numai sa nu I-l pronunte
pe cel adevarat. Noi, crestinii, printr-o traditie orala, prin obicei, ne
ferim sa pronuntam numele diavolului. Ii schimbam acestuia numele. Ni se pare
ca numai pronuntandu-i numele il invocam, si e in stare ca numai auzindu-si-l
pronuntat sa ne faca rau, sa se considere chemat!
Noi vom
trece peste aceasta traditie care e foarte aproape de a deveni superstitie,
desi nu e chiar o superstitie. Poporul ii zice: "Cel rau",
"Duca-se pe pustii", "incornoratul",
"Intunecatul",si chiar Mantuitorul in rugaciunea "Tatal
nostru" i-a zis "Cel rau" sau "Cel viclean". Si Sfanta
Scriptura il numeste "stapanitorul mortii" (Evrei 2. 14),
"potrivnicul" (Matei 13, 19), "dusmanul" (Viatei 13, 19),
"mincinos si tatal miciunii" (loan 8, 44).
Intorcandu-ne
la minunea savarsita cu indracitii, sa ne punem mai inainte cateva intrebari.
Vorbind in termeni moderni, care este diagnosticul pe care l-a pus Mantuitorul
acestor doi bolnavi, daca erau doi? Caci in limbajul modern erau desigur doi
bolnavi mintal. Le-a pus un diagnostic spriritual. A socotit ca a intrat
diavolul in ei. Poate ca Evanghelistul Matei n-a fost de fata la intamplare si
povestindu-i-sc vorbirea la plural a demonizatului, si-a imaginat ca au fost
doi. E o simpla ipoteza, dar c sprijinita si pe faptul ca la Matei lipseste
episodul cu "Legheonul". Tot timpul par a vorbi cei doi indraciti, de
aceea pluralul. Si mai este ceva: La Marcu si Luca, demonizatul vorbeste la
inceput la singular: "Ce este intre mine si Tine, Iisuse", si numai
dupa ce demonii s-au identificat ca Legheon au inceput a vorbi la plural.
Aceasta din urma vorbire, auzind relatarea prescurtata, l-a putut induce in
eroare pe Matei si a simplificat totul imaginand doi demonizati. In felul
acesta, lipsindu-i episodul cu Legheonul, cu doi demonizati vorbirea la plural
devenea plauzibila. Altfel, numai daca ar fi retinut si obiectul cu Legheonul,
vorbirea la plural ar fi fost plauzibila. Asadar, diagnosticul Mantuitorului a
fost un diagnostic spiritual, nu unul medical. Nu i-a considerat nici
epileptici, nici nebuni, alienati mintal, ci indraciti.
A doua
intrebare care ni se impune cu privire la textul acesta, este urmatoarea: de ce
a acceptat Mantuitorul cererea diavolilor ca sa intre in porci si sa-i arunce
pe acestia in mare? Unii dintre interpreti spun ca Mantuitorul le-a acceptat
cererea pentru ca proprietarii tineau porcii numai pentru comert, nu pentru
nevoile lor. Nu poate fi asa. Comertul, cand e cinstit, e si el permis de
Dumnezeu, fiind printre ocupatiile ingaduite si necesare. Mantuitorul le-a
ingaduit cererea facandu-le o favoare in schimbul iesirii din oameni, din alte
ratiuni, si anume pentru ceea ce voia sa invete prin aceasta. El stia ca vor veni
cei din cetate. Stia ca cei din cetate vor fi nemultumiti. Si cei din cetate
au venit.
Sa ne punem
acum in legatura cu aceasta si cea de-a treia intrebare: de ce au venit cei din
cetate si L-au rugat sa plece din hotarele lor? Intelegem din textul Scripturii
ca L-au rugat frumos, n-au tipat la El. Nu l-au dat un ultimatum violent. L-au
rugat frumos, pentru ca deja se temeau de El. Vazusera ce putere are si se
temeau sa nu faca si cu ei ceva. Dar daca au vazut ce putere are, si daca au
vazut ca era de la Dumnezeu, atunci de ce totusi L-au rugat sa plece din
hotarele lor?
Cred ca, de
fapt, aceasta este intrebarea cea mai importanta, pe care trebuie sa ne-o
punem. Una din ipoteze - caci ne aflam pe terenul ipotezelor - ar fi si aceea
ca L-au rugat sa plece din hotarele lor, pentru ca nu puteau suporta
nefirescul. Nu puteau suporta supranaturalul. Nu puteau suporta ceva care iesea
din obiceiurile, din viata lor de toate zilele. Daca astfel de lucururi
supranaturale s-ar fi petrecut cu ei in fiecare zi, aceasta le-ar fi dat toata
existenta peste cap. Ei nu stiau sa traiasca decat in limitele firescului cu
care erau obisnuiti. De aceea L-au rugat sa plece din hotarele lor. Ii
incomoda. Cu unul ca El toate surprizele erau posibile. Acum isi pierdusera
doar porcii, dar cine stie ce li se mai putea intampla!
Oare noi
ce-am fi facut in locul lor? Cred ca si noi am fi facut tot asa. Si noi suntem
obisnuiti sa traim in viata fireasca, asa cum este ea, viata noastra de toate
zilele. Sa ne imaginam ca ar trebui sa traim intr-o atmosfera de supranatural
in fiecare zi, cu niste evenimente ce ar fi permanent de dincolo de natura. De
pilda, sa ne imaginam ca permanent cineva, sau unul altuia, ne-am citi in
suflet. Ar fi comod? Ar fi de suportat? Sa ne imaginam ca ar fi cineva intre
noi care ar putea rasturna tot ce afirmam noi, sau ce planuim cu ganduri
egoiste, sau care ne-ar spune pe fata pacatele, sau care ar putea sa ne
pedepseasca imediat pentru pacatele pe care le facem! Tot asa si ei: n-au putut
suporta nefirescul.
Asa e lasat
de la Dumnezeu, ca noi sa ne traim viata cu vointa noastra, sa ne construim
liberi destinul nostru. Suntem aici intr-un proces in care dispuneam de vointa
libera si de toate mijloacele ca sa ne pregatim noi insine viitorul, si
mantuirea, sub ochiul nevazut al lui Dumnezeu, dar sub ochiul care nu intervine
direct. Daca ar interveni direct, asa cum a intervenit acolo, ne-ar deranja. E
asa lasat sa fie de la Dumnezeu. Ne obtinem mantuirea printr-un proces lent si
firesc, actionand cu vointa noastra, facand virtutea, lasandu-ne prinsi uneori
de pacat, indreptandu-ne, dar intr-un anumit firesc al lucrurilor. Asa ne
mantuim. Nu suntem mantuiti obligatoriu, nici siliti, nici constransi.
Mi-as
ingadui aici o mica digresiune. Unii dintre falsii profeti de azi atrag
credinciosi de-ai nostri, dandu-le asigurarea: "Veniti la noi, ca la noi
sunteti mantuiti acum". Cand ii intrebi: "De ce te-ai dus
acolo?", asa raspund: - "Pentru ca sunt mantuit". O mai mare
inselaciune decat aceasta nici ca se poate. Pentru ca nimeni nu e mantuit aici
si acum, o data pentru totdeauna. Asta ar insemna ca unul ca acesta nu mai are
nimic de facut pentru mantuirea lui. Cel care ii da aceasta asigurare nu are de
la nimeni un asemenea mandat, ci promite numai pentni a atrage adepti.
Se
rastalmaceste jertfa izbavitoare pentru toti, a lui Iisus Hristos, netinandu-se
seama de faptul ca ea trebuie insusita de fiecare prin credinta si fapte bune,
pe tot parcursul vietii pamantesti.
Mantuirea se
castiga. Mantuirea se dobandeste cu vointa, cu fapte bune si cu ajutorul
harului lui Dumnezeu, in Biserica, prin tainele Bisericii, nu in afara
Bisericii. Sf. Ciprian a spus o data pentru totdeauna cuvantul care a ramas
valabil de-a lungul istoriei: Extra Ecclesiam nulla salus. - In afara de
Biserica nu este mantuire.
Ca vom fi
mantuiti, numai Dumnezeu ne-o va spune, atunci cand vom da socoteala, atunci
cand ne vom intalni cu El. Noi putem spune in virtutea darului care ni s-a dat
ca episcopi si preoti, doar: "esti iertat", dupa spovedanie, dar nu
si pentru pacatele viitoare, cum fac ispititorii moderni. Ei ofera o mantuire
usoara si asa ii insala pe multi carora le convine o mantuire usoara. Ei
desfiinteaza de fapt pacatul, caci il socotesc iertat chiar inainte de a fi
savarsit!
Dar sa ne
intoarcem la ceea ce ne-am propus de la inceput. Multi crestini nu numai in
vechime, dar si astazi, isi pun intrebarea: Exista diavol? Daca exista
Dumnezeu, de ce exista si diavol? Acelora care isi pun aceasta intrebare,
raspunsul le este absolut necesar.
Si Vechiul
Testament, si Noul Testament, si Mantuitorul insusi, si toti Apostolii care au
auzit invatatura Lui, atesta existenta diavolului. Mantuitorul il scotea din
atatia indraciti. In Cartea Iov, insusi Dumnezeu se angajeaza intr-un adevarat
dialog cu diavolul (Iov I, 6-12; 2, 1-7). Dupa cum afirma teologia crestina,
exista o lume materiala, dar exista si o lume spirituala. In afara de ingerii
buni, mai exista unul cu ceata lui, care la inceput era si el inger luminat. Se
numea chiar luceafar. Era unul care stralucea, dar care a vrut sa fie, cum ne
spune Scriptura - "ca Dumnezeu" - a vrut sa fie egal cu Dumnezeu, si
atunci a cazut (Luca 10, 18). Acesta este cuvantul pe care il intrebuinteaza
Scriptura: a cazut din demnitatea de inger luminat. Si a ramas numele lui,
Lucifer, ca nume peiorativ, de intuneric, nu de lumina. Lucifer inseamna
diavolesc, satanic. Toata lupta Bisericii, toata lupta crestinismului nu este
altceva decat apararea si eliberarea de acest rau, fiindca el este izvorul
raului, el este cel cate face raul, si mai ales cel care indeamna la rau. Dar
arc el cu adevarat vreo putere? Ce face, care este menirea lui?
Diavolul
este cel care imparte, Cel care dezbina, cel care pune lucrurile sa se
ciocneasca intre ele, cap in cap, cel care organizeaza impotrivirile, partile
una impotriva celeilalte. Acesta este rolul lui. Inger cazut, asa, ca dintr-o
razbunare impotriva lui Dumnezeu, cauta sa-i faca pe toti sa cada! Multi
pacatosi se bucura cand isi asociaza pe altii la pacatul lor. Parca li-l
justifica. Parca li-l micsoreaza. Isi aranjeaza o tovarasie in executarea
pedepsei! Toate cuvintele din limba noastra precum: ispita, pacat, rau, cadere,
inselaciune, toate sunt legate de existenta diavolului. Iata de ce noi
crestinii nici nu prea indraznim sa-i pomenim numele cel adevarat.
Are el o
putere reala? Nu are putere reala. Si aici este de fapt taina pe care trebuie
s-o stie toti crestinii. Unii tind sa creada ca are o putere egala cu a lui
Dumnezeu, si ca dispune de destinele noastre. Ei bine, nu este adevarat. El
are numai atata putere cata ii dam noi. Aceasta trebuie s-o stim toti. Dumnezeu
ii ingaduie existenta pentru a ne pune la incercare libertatea. Diavolul ne
indeamna, dar nu ne poate obliga. Nu are putere decat de a insela, de a induce
in eroare, de a-i pacali pe cei slabi. El mai pare a avea putere impotriva
noastra uneori, dar atunci inseamna ca Dumnezeu i-a dat slobozenie, ca in cazul
lui Iov. Dar el n-a putut face mai mult decat i-a fost ingaduit. Nici impotriva
lui Iov n-a putut face nimic, atata vreme cat Iov nu i-a acceptat propunerile.
Dar din aceea ca Dumnezeu ii ingaduie existenta, trebuie sa intelegem ca el
are un rost in iconomia mantuirii noastre. E un termen necesar in educatia
existentei noastre. Chiar daca nu-i intelegem in intregime rostul.
Poate ca are
rostul de a ne incerca credinta. Poate ca arc rostul de a ne pune vointa la
incercare. Poate ca are rostul de a face din noi oameni responsabili, stapani
pe vointa noastra, pe puterea noastra. Nu suntem niste roboti, conditionati de
un duh rau, tot asa cum nu suntem conditionati nici de duhurile bune, care ne
indeamna la bine. Suntem fiinte vii, cu vointa si cu simtire. Dumnezeu a lasat
sa existe acest control al vointei noastre, prin care ne verificam, asa cum
aurul se verifica prin diferiti acizi. Acizii sunt rai, dar ei verifica aurul.
Acizii in ei insisi nu au nici o valoare, dar de vrei sa afli daca un obiect e
de aur adevarat, te duci la un atelier si rogi sa ti-l controleze. Il
controleaza cu niste acizi. Daca aurul e curat, acizii nu-l ating; daca nu e
aur, acizii il oxideaza si se vede de indata ca nu e aur curat. Cam asa e si
aici. Daca sufletul e de aur curat, diavolul nu-l atinge. Repet: el are atata
putere, cat ii dam noi.
Ca trebuie
sa ne fie teama de el, trebuie sa ne fie teama, ca sa nu ne insele, dar nu
trebuie sa ne fie teama pana la masura in care sa credem ca el dispune de viata
noastra.
Cum e
diavolul? Invatatura crestina ne spune ca e o fiinta spirituala, deci nu e
fiinta corporala. Poate insa, asa cum ingerii pot aparea uneori in chip
trupesc, sa apara si el in chip trupesc.
Traditia
noastra crestina ne spune ca dispune de multe posibilitati de inselare. Cu cel
destept e destept, cu cel prost e prost. Poate aparea sub chip frumos si
fascinant, ne poate capta din literele unei carti, scrise sub influenta lui,
dar indeosebi, fiind fiinta spirituala, lucreaza impotriva noastra prin spirit.
Adica sopteste spiritului nostru, sopteste gandului nostru, sopteste inimii
noastre: ia-o pe aici, nu pe acolo. E un sfatuitor care se imbie singur si care
ne asigura intotdeauna ca ne vrea binele. Ne favorizeaza placerile, bucuriile,
dar intotdeauna pe cele care nu se pot capata in chip firesc, deschis si
cinstit.
Are el
intr-adevar atata putere, incat sa poata fi mai tare decat Dumnezeu, cand ne
ispiteste cu sfatul lui? In nici un caz, nu. Acest lucru trebuie sa fie clar
pentru absolut toti crestinii. Diavolul nu este mai tare decat Dumnezeu. E mai
tare numai atunci cand il acceptam noi, cand il ajutam noi. Desi noi avem
tendinta inversa, de foarte multe ori, aceea de a da vina pe el! Vrand sa ne
disculpam de greselile noastre, spunem - si cati dintre noi n-o facem -
"M-a ispitit diavolul", ca si cum el ar fi responsabilul universal.
In legatura cu aceasta circula nu chiar o apoftegma, nu chiar o zicala a Sf.
Parinti, dar un fel de gluma monahala daca vreti, care mi se pare foarte
potrivita cu cele despre care vorbim.
Se stie ca
in postul mare, peste tot, dar mai ales in manastiri, nu se mananca nici carne,
nici oua, si nu e voie in anumite zile, in unele manastiri, sa se faca mancare
gatita la foc. La o manastire insa, intr-o chilie, staretul a descoperit pe un
frate cocand un ou la lumanare. Gasindu-l, calugarul a zis cu smerenie si
cainta: "Iarta-ma, Parinte Staret, diavolul m-a dus in pacat". Si
atunci se spune ca de dupa cuptor s-a auzit o voce: "Nu, nu, nu! Asta nici
eu n-am stiut-o! Am invatat-o acum de la fratele!"
Nu e cu
dreptate, asadar, sa dam vina pe el intotdeauna! Dar cum lucreaza el totusi?
Printre altele, ne prezinta raul sub chipul binelui. Dar chiar atunci cand ne
indeamna la bine, o face cu scop rau. Si mai e ceva. Un mare scriitor elvetian,
Denis de Rougemont, spunea ca cea mai mare viclenie a diavolului - sa fim
foarte atenti, pentru ca mie mi se pare ca e o definitie extraordinara -
"Cea mai mare viclenie a diavolului e sa ne faca sa credem ca nu exista
diavol". Si nu zic oare multi adesea: Vedeti-va de treaba, nu exista
diavol/" El ii indeamna la asa ceva. Merge pana la a se nega pe el insusi.
Numai sa castige. Dar ce interes are el sa se nege? Ce interes are el sa ne
faca sa credem ca nu exista? Are mare interes. Daca nu crezi ca exista diavol,
e foarte usor sa crezi ca nu exista nici Dumnezeu. Si desigur diavolul stie ce
a zis Dostoievski, marele scriitor rus din secolul al XlX-lea: Data nu exista
Dumnezeu, atunci totul e permis. Si daca nu exista diavol, tot asa, totul e
permis! Si daca totul e permis, inseamna ca putem face din alb negru, inseamna
ca putem da raului nume de bine, inseamna ca nu mai exista nici un criteriu
moral si nici o responsabilitate. De aceea se neaga diavolul pe el insusi!
Oricat nu
ne-ar conveni existenta diavolului, are si el un rost. El inspira teama de
destinul nostru vesnic, ne tine in garda. Aprobandu-ne pornirile rele, aflam ca
ceea ce aproba el e ceea ce nu trebuie sa facem. El se simte rau si descoperit
cand e cunoscut ca exista. Daca nu e cunoscut si recunoscut, se simte bine.
Atunci el e cel tare. E tare cand e negat. Atunci ataca din umbra. Deci tineti
minte: "Cea mai mare viclenie a diavolului e sa ne faca sa credem ca nu
exista diavol".
O alta
insusire si preocupare a lui este sa se ocupe cu predilectie de cei cu o viata
spirituala inaintata. De aceea se spune ca diavolul e mai periculos pentru
credinciosii virtuosi, decat pentru cei pacatosi. Si daca stam si ne gandim
bine, e chiar asa. Cel pacatos stie ca e pacatos, si se va pocai. Va face totul
ca sa scape de pacatele lui, pentru ca le recunoaste. Dar cel care se pretinde
virtuos, acela nu-si mai recunoaste pacatele. Pe acela diavolul pune mana mai
repede. De aceea Sfintii Parinti vorbesc de o "cadere in sus" oricat
de paradoxala ar fi expresia, sau de o "cadere de-a dreapta" sau de o
"cadere prin sfintenie". De ce? Fiindca aceasta, virtutea, daca nu e
bine tinuta in frau, duce la mandrie. Omul cade din starea de smerenie. Si in
clipa cand a cazut din smerenie, e gata. A intrat in bratele celui rau!
Sunt din
aceia care cred ca daca s-au abtinut de la pacate o vreme, gata, au si devenit
sfinti. Sunt din aceia care-si iau in serios unele visuri, unele vedenii,
nestiind sa deosebeasca duhurile, si nestiind ca Lucifer se poate preface si in
inger al luminii (Iisus Cor. 11, 14). Si cred ca vedeniile si visurile lor sunt
de la Dumnezeu si se pretind sfinti, pentru ca le-a aratat Dumnezeu asemnea
semne. Or, Sfintii Parinti, experimentati in lupta duhovniceasca, spun: refuza
orice vedenie. Refuza orice vis care ti s-ar parea de la Dumnezeu. Nu se va
supara Dumnezeu ca L-ai refuzat. Pentru ca in felul acesta te aperi de
"celalalt".
Se cunoaste
din istoria vietii duhovnicesti ca s-a aratat diavolul unui calugar tanar dar
foarte imbunatatii, povatuindu-l mereu la bine, pana cand acesta s-a
incredintat ca duhul care-i vorbeste si care i se arata este un duh bun, trimis
de Dumnezeu. Dupa ce s-a incredintat de aceasta, duhul care acum se
materializa, i-a soptit intr-o zi: Iata, tu esti drept si esti bun, iar duhovnicul
tau te persecuta, intr-adevar, duhovnicul il punea la anumite probe spirituale
ca pentru incepatori. Ceea ce s-a dovedit a fi fost tocmai ceea ce ii trebuia
lui, pentru ca incepuse sa carteasca. Duhul ii tot spunea: esti virtuos, esti
sfant. Duhovnicul greseste. Din ura si gelozie se poarta asa cu tine. Mergi la
el si, daca si de data aceasta te va ocara, sa stii ca e diavolul intrupat.
Omoara-l! Si asa a facut, nedandu-si seama ca asculta tocmai de diavol.
Iata cum
diavolul a obtinut pana la urma ceea ce a dorit. Si-a condus planul cu rabdare
si inteligenta incat, prin cultivarea virtutii dar si prin cresterea mandriei,
a inaltei pareri de sine, l-a dus pe monah la caderea cea din urma. Rezultatul
l-a interesat, si l-a obtinut. De aceea Sfintii Parinti indeamna: "Refuza
orice vedenie". Sau, cand ai asa ceva, du-te si te marturiseste si
sfatuieste-te cu un duhovnic bun, incercat. Caderea prin inalta parere de sine
e una din ispitele si vicleniile diavolului.
Sa ne
observam o clipa pe noi insine, fara sa mai luam aminte in dreapta sau in
stanga. Indata ce incepem sa ne aparam de pacate, sa nu le mai facem, indata ce
suntem cat de cat mai activi in credinta noastra, indata ce ne facem datoriile
catre aproapele, tot atunci incepe, la etajul de sus, in mintea noastra,
parerea de sine ca am si ajuns drepti. In loc insa sa ramanem smeriti si cu
grija sporita de a ne vedea de noi insine, incepem sa ne comparam. Zicem: Nu
sunt ca celalalt! Incepem sa-i judecam pe ceilalti, sa fim aspri cu ei, sa le
dam lectii, cu acum prefacuta smerenie. Aceasta nu inseamna ca nu trebuie sa-i
indemnam pe altii la bine, dar sa n-o facem comparandu-i cu noi si acordandu-ne
noua un drept de judecata asupra lor. Cand incepem sa ne comparam, trebuie sa
stim ca am inceput nu sa urcam, ci sa cadem.
Pacatul
mandriei e un pacat subtil, fiindca ataca sufletul, constiinta. Mandria - spune
cineva - incepe in momentul in care cineva isi atribuie meritele pe care
intr-adevar le are, in loc sa le atribuie lui Dumnezeu, datatorul tuturor
darurilor. Mandria e pacatul virtuosilor, tot asa precum smerenia poate fi
virtutea pacatosilor. La radacina mandriei exista intotdeauna o maretie reala.
A face istoria orgoliului omenesc, s-ar reduce la a enumera diversele feluri in
care omul a incercat sa se aseze in locul lui Dumnezeu. Exista orgolii
personale, orgolii de grup, tot felul de orgolii. Exista si un orgoliu al
libertatii absolute, menit sa ne faca egali lui Dumnezeu. Kirilov din Posedatii
lui Dostoicvski credea ca singurul mijloc de a-si afirma libertatea absoluta
era sa se sinucida, ca sa arate ca poate s-o faca, deci ca se poate ridica
chiar impotriva vietii, deci ca nu Dumnezeu era cel mai puternic! Numai ca
Kirilov uita ca nu putea omora sufletul! (vezi despre acestea Nolre peche
d'orgueil, de Jacques Madaule, in L'homme et le peche, Paris, 1938).
Dar cum ne
verificam in asemenea situatii in care, crezand ca urcam, de fapt cadem? Ne
verificam printr-un duhovnic bun. Lupta spirituala este de mare finete. Exista
si o cadere prin smerenie. E greu s-o depistezi. Ea se intampla acelora care
sunt gata sa se smereasca din toate punctele de vedere, dar care incet, incet,
incep sa se laude cu smerenia. In clipa in care ai inceput sa te lauzi cu
smerenia, din clipa aceea ai incetat de a mai fi smerit.
Casian
Romanul, sfantul nostru din Dobrogea, credea ca singurul mijloc de a se
verifica cel banuit de asemenea ganduri, e sa se sfatuiasca degrab cu un
duhovnic. Altul vede mai lipdede in noi, decat noi insine, in asemenea cazuri.
Dar urmand un sfat al lui Avva Moise, Sfantul Casian atrage atentia sa-l alegi
bine pe cel cu care te sfatuiesti. "Sa nu-ti destainui gandurile oricui
ti-ar iesi in cale, ci sa te vestesti batranilor duhovnicesti, care au darul
deosebirii si nu celor ce nu-s decat albiti de vreme" (Filoc, ed. rom. I,
p. 138). Deci nu oricarui cap alb! Ci unui cap duhovnicesc, bine experimentat
in cele sufletesti.
Diavolul
lucreaza cu viclenie si in chip nevazut. Asupra mintii, asupra inteligentei
noastre. Fiindca are cunostinte. E un bun filosof. E bun logician. Se vrea si
bun teolog, si astfel ajunge sa-i invete pe atatia sa interpreteze sucit
Scriptura, si sa-i rupa de la Biserica lui Hristos. Am aratat ca uneori se
arata si in chip vazut. Am citit undeva o istorioara care poate sa fie
adevarata. O istorioara cumplita:
Un
adolescent mai ciudat si mai curios decat altii a auzit ca cineva s-a
spanzurat. Si ce si-a propus el, ramanand singur in casa? A legat o franghie de
geam, deci nu de ceva de sus, ci la nivelul capului lui, si-a pus-o de gat si a
inceput sa traga, ca sa vada cum e cand te spanzuri, urmand bineinteles sa
mearga cu experienta pana in momentul cand ar fi socotit ca devine periculoasa.
A inceput sa traga incet, incet, apoi mai tare, apoi tot mai tare si la un
moment dat, a inceput sa tipe, infricosat de moarte. Mama care era in bucatarie
a intrat in camera lui si l-a vazul tragand, tragand cu disperare ca sa-si
sugrume gatul prin stransoarea funiei.
A luat
repede un cutit, a taiat legatura si eliberandu-l l-a intrebat. Ce e cu tine? Ce
faci? Ce s-a intamplat?
El i-a
povestit: din curiozitate am vrut sa vad cum e cand te spanzuri, cum a facut
cutare, dar n-am vrut sa merg pana la capat. La un momenl dai insa, a aparut in
fata mea cineva cu o furca de fier, pe care o indrepta catre mine in asa fel,
incat sa ma strapunga si eu eram nevoit sa ma retrag din ce in ce mai mult ca
sa ma apar, si am tipat pentru ca am vazut ca, pe masura ce ma feream de furca
lui, se strangea latul in jurul galului si nu mai aveam nici o scapare. Cand ai
intrai tu, a disparut.
Dar sa
revenim o clipa la ceea ce spuneam la inceput, anume ca cea mai mare viclenie a
diavolului e sa ne faca sa credem ca nu exista diavol. Bunii crestini nu se
lasa inselati de aceasta viclenie. Ei bine, in cazul acesta diavolul isi schimba
tactica. Atunci il invata pe crestinul respectiv ca intr-adevar exista. Dar ii
strecoara o alta viclenie. Ii spune: eu sunt vinovat de toate. Eu indemn la
rau. Eu port toata raspunderea. Voi sunteti victime, nu sunteti vinovati.
Asadar te disculpa. Zice mereu: Da vina pe mine. Tu n-ai nici o vina!
Am mai
vorbit despre aceasta, la inceput, cand aratam ca unii tind sa arunce toata
vina pe diavol. Ceea ce vreau sa precizez acum, e ca diavolul insusi te
disculpa.
Disculpandu-te,
se inculpa el. O face insa din viclenie si inselatorie, fiindca stie ca oricat
s-ar inculpa pe el, n-are nici o importanta, dar disculpandu-te pe tine, te
lasa in pacat. Nu te mai pocaiesti, caci zici: unde nu exista libertate, nu
exista responsabilitate! Daca diavolul e vinovat, atunci eu nu mai sunt
vinovat. El m-a silit. Eu n-am nici o raspundere!
Si la
aceasta, asadar, se cere atentie, mai ales din partea celor care il stiu ca
exista, dar ii exagereaza puterea.
A crede ca
putem depista toate manevrele celui rau in cateva cuvinte, ar fi a ne insela pe
noi insine. Toate cartile de spiritualitate sunt carti de demascare a metodelor
lui. Sunt cunoscute, dar sunt multe. Nu trebuie insa sa ne lasam doborati de
multimea lor si de neputinta noastra. Pentru cei intelepti sunt de-ajuns cateva
principii si criterii generale, printre care rugaciunea si sfatuirea cu
duhovnicul raman esentiale.
In afara de
cele amintite mai inainte, imi aduc aminte ca C.S. Lewis povesteste ca un
diavol era foarte ingrijorat ca un om pe care avea sarcina sa-1 pregateasca
pentru iad, incepuse sa mearga la biserica. Atunci diavolul i-a scris o
scrisoare lui Satan, intrebandu-l ce sa faca. Acesta i-a raspuns sa nu se
nelinisteasca, dar sa se tina mereu de omul lui. Chiar si in biserica.
"Fa-l
sa se preocupe de lucruri marunte", l-a sfatuit Satan cel Mare. "Fa-l
sa gandeasca, de pilda, ca paraclisierul e un ipocrit, ca cutare are pantofii
scalciati, ca cutare doamna e imbracata excentric, ca preotul n-are voce
frumoasa, si asa mai departe. In felul acesta nu se va mai concentra in
rugaciune". Iata-l, asadar, si in biserica, si cu ce nimicuri! Dar cu
nimicuri care risipesc atentia credinciosului de la slujba.
Iata, am
analizat cateva din tacticile duhului celui rau. Dar tineti minte: el nu poate
impotriva noastra nimic, decat in masura in care ne invoim cu propunerile lui.
E mai mare Dumnezeu.
Cum ne
aparam de el? Ne aparam crezand in Dumnezeu, crezand in ajutorul lui Dumnezeu.
Ne aparam prin semnul crucii. De altfel si in viata noastra crestina si de
toate zilele, ori de cate ori suntem confruntati cu un rau, cu o nenorocire,
ori de cate ori simtim ca un duh rau vrea sa ne duca in ispita, facem semnul
crucii si ne eliberam. Toti am incercat acest lucru si ii stim darul si
puterea.
De ce
crucea? Pentru ca pe cruce s-a jertfit Mantuitorul pentru noi, si a facut din
cruce mijlocul ispasirii noastre, si ajutorul nostru permanent, in toata viata
noastra, prin Iisus Hristos. Ori de cate ori, deci, vom fi in astfel de
primejdii, asaltati de ganduri rele, sa stim ca un duh rau ne da ocol. Si sa
stim ca daca facem apel la Crucea lui Hristos, la jertfa lui Hristos, vom fi
eliberati. Sa zicem asadar, intotdeauna: "Doamne, arma asupra diavolului
crucea Ta o ai dat noua, ca se intuneca si se ingrozeste, nesuferind a cauta
spre puterea ei".
IPS Antonie
Plamadeala
Vindecarea
celor doi demonizati din Gadara
SEMNE
ȘI SIMBOLURI
Simbolurile au putere și însemnătate și sunt
menite să transmită mesaje care să reziste trecerii timpului. Semne și
simboluri pe care le-am cunoscut dintotdeauna, precum crucea sau svastica, au
semnificații mult diferite față de cele pe care le știm.
Originea lor
este bine îngropată în negura timpurilor, iar sensul lor adevărat mai este
cunoscut astăzi doar de istorici și cercetători. Iar pentru că ceea ce nu
cunoaștem ne înspăimântă, hai să ridicăm vălul și să reflectăm puțin asupra
semnificațiilor unor simboluri populare.
Înainte de
toate, să ne amintim vorbele-cheie ale lui Mircea Eliade, autorul „Istoriei
credințelor și ideilor religioase”:
„Faptul că
tu nu crezi sau nu cunoști semnificația unui ritual nu înseamnă că acesta nu
produce efecte.” — Mircea Eliade
1. Simbolul
coarnelor
Pumnul
strâns „în coarne de diavol” este unul dintre cele mai răspândite semne și
simboluri. Deseori folosit de rockeri, în zilele noastre acest gest este
perceput ca ceva negativ, chiar demonic.
Cu toate
acestea, inițial, gestul avea o cu totul altă însemnătate. La începuturi, el
era folosit de magi și vrăjitoare și era menit, se pare, să alunge spiritele
malefice.
Cei care
foloseau acest semn erau, astfel, protejați de demoni și spirite rele. Simbolul
a dobândit conotații negative abia în secolul XX.
În anii ’80,
cântărețul rock Ronnie James Dio l-a folosit pentru prima oară pe scenă, iar de
atunci aceste semne și simboluri au început să fie asociate cu muzica rock.
Suveranul Pontif şi cardinalul Luis Antonio
Tagle fac „semnul diavolului”, în Filipine. În realitate, cei doi spun „Te
iubesc” în limbajul internațional al semnelor.
De aici până
la conotațiile negative pe care pumnul strâns „în coarne de diavol” le are
astăzi a fost doar un pas. Gestul lui Dio a fost interpretat ca o chemare a lui
Satan, deși, aparent, nu avea nicio legătură cu forțele malefice.
Astăzi, este
folosit de personaalități din tot spectrul vieții publice: artiști, politicieni
și fețe bisericești.
2. Semne și
simboluri malefice: Pentagrama
Printre cele
mai cunoscute semne și simboluri asociate culturilor satanice se numără
pentagrama. Folosită des de rockeri, dar și în filmele horror, la origini
pentagrama nu avea deloc încărcătură negativă.
Într-adevăr,
ea nu este un simbol creștin, dar însemnătatea ei a fost, la începuturi, una
pozitivă. Simbolul era folosit de vrăjitoare și reprezenta triumful
spiritualității asupra lumii.
Mai mult,
chiar și creștinii au folosit pentagrama ca pe un simbol pozitiv. În opera
Faust, de Goethe, pentagrama este menționată ca metodă de protecție împotriva
diavolului.
3. Semne și
simboluri cu semnificație surprinzătoare: Crucea întoarsă
Crucea
întoarsă este un simbol de care se ferește toată lumea. Astăzi, ea reprezintă
tot ce este anti-creștin, dar inițial lucrurile nu au stat așa. De fapt, crucea
întoarsă era, la origini, un simbol pozitiv.
Pentru mult
timp, crucea întoarsă a fost simbolul Sfântului Petru, apostolul lui Isus care
a cerut să fie crucificat cu capul în jos:
„Nu sunt
vrednic ca să fiu răstignit precum Hristos al meu; căci El a fost răstignit
astfel pentru a privi spre pământ, unde avea să coboare în Iad pentru a elibera
sufletele închise acolo. Răstigniţi-mă cu capul în jos ca să privesc către
ceruri, acolo unde mă voi duce”.
4. Svastica,
folosită inclusiv de către daci
Svastica
este simbolul sub care Germania nazistă și-a pus în aplicare politicile de
exterminare, făcând milioane de victime. Astfel, nu este de mirare că a devenit
un semn interzis și evitat în lumea occidentală.
Cu toate
acestea, înainte de a fi folosită de naziști, svastica avea conotații pozitive.
În trecut, svastica era simbolul bunăstării și norocului.
A fost
folosită de-a lungul mileniilor în diverse religii. În arta preistorică,
svastica semnifica norocul, soarele. În Antichitate, ea era folosită frecvent
de hitiți, celți și greci.
Fie ca motiv
geometric, fie ca simbol religios, ea a fost utilizată și în alte culturi din
Asia, Europa, Africa și America. În zilele noastre, svastica este un simbol
sacru în hinduism, budism și jainism.
Pe
teritoriul României, cele mai vechi semne ale svasticii au fost găsite în
Transilvania (Bod și Turda), dar și în alte localități, datând din Epoca
Pietrei. Cultul svasticii s-a transmis și în Dacia romană.
De altfel,
pe drapelul cohortei dacice Aelia Dacorum apare semnul svasticii cu brațele
îndreptate spre est. De asemenea, mormântul Mariei de Mangop, una dintre
soțiile lui Ștefan cel Mare, a fost decorat cu aceste semne și simboluri.
Din păcate,
din cauza naziștilor, svastica a devenit unul dintre cele mai detestate semne
și simboluri.
5. Bradul de
Crăciun și solstițiul de iarnă
Pomul de
Crăciun are o istorie care începe cu mult înaintea creștinismului. Înainte de
nașterea și răspândirea religiei creștine, brazii erau asociați cu întoarcerea
Soarelui, venerat în multe credințe.
Acești
copaci erau în centrul atenției în perioada premergătoare solstițiului de iarnă
și marcau renașterea Soarelui. Tradiția bradului apare la mai multe culturi,
printre care cea romană.
Romanii îşi
împodobeau casele cu ghirlande din laur şi brad verde, de la mijlocul lunii
decembrie până pe 1 ianuarie. Pe 1 ianuarie, romanii sărbătoreau Saturnalia, în
onoarea lui Saturn, zeul agriculturii.
Bradul apare
și la vikingi, care îl considerau un simbol al zeului Soarelui, Balder. De
asemenea, în timpul ritualurilor de iarnă, druizii îşi decorau templele cu
crengi de brad ornate cu vâsc.
Prima
referire la un brad decorat pentru Crăciun a apărut la Riga, în Letonia, în
1510.
6.Svastica,
prezentă în aproape fiecare cultură
Simboluri oculte.
Svastica
este unul dintre cele mai vechi și mai răspândite simboluri de pe Pământ. În
prezent, din cauza preluării simbolului de către naziști, există ideea
preconcepută conform căreia svastica reprezintă răul și moartea, dar svastica
era, la origini, un simbol al păcii și prosperității.
A fost
utilizată de numeroase culturi și civilizații de-a lungul istoriei. Svastica,
așa cum o cunoaștem astăzi, este, de fapt, un cuvânt în limba sanscrită și
semnifică „ceea ce este bun” sau „totul este bun”.
Oricare ar
fi traducerea, este clar că simbolul este pozitiv. În hinduism, svastica este
un simbol sacru, asociat un norocul și prosperitatea.
Arheologii
au avut păreri împărțite despre originea exactă a svasticii. Cercetările
recente au arătat că cel mai vechi obiect cu motive în formă de svastică este o
pasăre sculptată din fildeșul unui mamut, descoperită în așezarea paleolitică
Mezine (Ucraina), care datează din 10.000 – 12.000 î.e.n.
Cultura
Vinca – care se întindea în jurul Dunării, în România, Serbia, Bulgaria și
Macedonia – a fost una dintre primele culturi care au folosit simbolul
svasticii. De ce acest simbol se regăsește la atât de multe culturi este o
întrebare încă rămasă fără răspuns.
7.Clame de
metal… dovada unei tehnologii antice dispărute?
Oare sunt
aceste clame de metal dovada faptului că o civilizație avansată a locuit odată
pe Terra, iar acum așteaptă să fie redescoperită? Urme ale acestei presupuse
tehnologii pot fi observate în templele megalitice și pe multe alte monumente
preistorice din lume. Care era adevărata funcționalitate a acestor clame de
metal?
Și, mai
important, cum s-a propagat această tehnologie străveche în toate colțurile
lumii? Urme ale clamelor de metal pot fi văzute la construcții realizate de
egiptenii și grecii antici, civilizațiile precolumbiene, incași, dar și în alte
zone.
Așadar, este
oare posibil ca acești constructori antici să fi învățat tehnica din aceeași
sursă? T-uri misterioase, sculptate în piatră, au fost descoperite la
Tiahuanaco, Ollantaytambo, Koricancha și în situl de la Yuroc Rumi, Vilcabamba.
Aceste clame
au mai fost folosite la construcția Parthenonului, dar și în Mesopotamia,
Egipt, Cambodgia.
8. Simboluri oculte:
Conul de pin
– un simbol al puterilor oculte ale minții?
Din Roma
antică în Mesopotamia, conul de pin sau de brad este, fără îndoială, unul
dintre cele mai misterioase simboluri ce se regăsesc în arta și arhitectura
antică. Mulți cercetători susțin că simbolul conului de brad se referă la cel
mai înalt grad de iluminare, lucru recunoascut în aproape toate culturile
antice.
Se regăsește
pe monumente construite de asiatici, babiolnieni, egipteni, greci sau romani.
În mod bizar, conul de brad pare să fi avut aceeași semnificație în toate
aceste culturi, și anume glanda pineală sau „cel de-al treilea ochi”.
La fel ca în
cazul piramidelor sau al clamelor de metal, motivul pentru care acest simbol
este atât de răspândit rămâne un mister.
9.Simboluri
rock - Coarnele de diavol,
mana
incornorata de la clasicul pumn strans in coarne de diavol, la capul de mort,
pentagrama, cruci intoarse ori malteze, aripi de vulturi sau de lilieci, arme,
anarhie, lanturi, spini si trandafiri. O trecere amanuntita in revista a
tuturor simbolurilor rock ar putea ajunge de dimensiunile unui ceaslov, dar
metropotamul o sa treaca -in episoade- doar prin cateva dintre cele mai
frecvente.
Coarnele de
diavol / mano cornuta
Folosit
unanim de rockerii de toate coloraturile, de la metal heavy ori extrem la
alternativ si punk, semnul e o stilizare a imaginii de cap de diavol, cu
coarne. Originea lui e cam incetosata si se imparte intre Gene Simmons de la
Kiss si Dio ori Butler de la Black Sabbath.
Primul
sustine ca a inventat si popularizat gestul fara sa isi dea de fapt seama,
pentru ca atunci cand canta la chitara tinea pana intre degetul gros si cele
doua degete din mijloc (mijlociul si inelarul), astfel ca atunci cand ridica
mana le avea ridicate pe celelalte doua degete libere. Apare chiar facand acest
semn pe coperta albumului din 1977, Love Gun.
Dio (caruia
i se atribuie cel mai frecvent popularizarea semnului) sustine (in documentarul
Metal: A headbanger's journey) ca este un semn mostenit din copilarie de la
bunica sa, gest folosit contra deochiului (malocchio). Aparent Dio a simti
nevoia sa contracareze gestul pacii facut de Ozzy pe scena, cu un altul,
original - ceea ce ar localiza pretinsa popularizare dupa 1979, cand a venit la
Black Sabbath. Diverse surse spun insa ca primul care a folosit de fapt semnul
a fost Terry Butler (tot Black
Primul
sustine ca a inventat si popularizat gestul fara sa isi dea de fapt seama,
pentru ca atunci cand canta la chitara tinea pana intre degetul gros si cele
doua degete din mijloc (mijlociul si inelarul), astfel ca atunci cand ridica
mana le avea ridicate pe celelalte doua degete libere. Apare chiar facand acest
semn pe coperta albumului din 1977, Love Gun.
Dio (caruia
i se atribuie cel mai frecvent popularizarea semnului) sustine (in documentarul
Metal: A headbanger's journey) ca este un semn mostenit din copilarie de la
bunica sa, gest folosit contra deochiului (malocchio). Aparent Dio a simti
nevoia sa contracareze gestul pacii facut de Ozzy pe scena, cu un altul,
original - ceea ce ar localiza pretinsa popularizare dupa 1979, cand a venit la
Black Sabbath. Diverse surse spun insa ca primul care a folosit de fapt semnul
a fost Terry Butler (tot Black Sabbath), intr-o fotografie a trupei din 1971,
mult mai devreme decat Dio si Simmons.
Cu toate
acestea, daca ne luam nu dupa popularitate (aparent aici Dio castiga), ci dupa
cronologie, cel mai devreme in contextul muzicii rock semnul a aparut -intr-un
cadru cam ocult- pe coperta interioara a albumului Witchcraft Destroys Minds
and Reaps Souls, al trupei Coven, in 1969.
Alte
interpretari
Mana cu cele
doua degete intinse paralel in sus pare sa fi reprezentat o amuleta de origini
necunoscute, mano cornuta, care trebuia sa ofere protectie impotriva deochiului
(acel malocchio al bunicii italiene a lui Dio) si in general a raului.
Degetele
intinse intr-un fel similar par sa reprezinte insa si un gest de binecuvantare:
un exemplu este pictura Rabinul cu pisica, de Natalya Goncharova, in care se
vede in coltul din stanga sus mana lui Dumnezeu (banuim), coborand asupra
rabinului cu exact acest gest. Aceasta interpretare ar explica si fotografia
Papei de aici, surprins cu ambele maini in postura
Ratzi nu
incearca totusi sa ne conduca subliminal pe caile gresite ale Zeului cu Coarne.
Daca te uiti
la o multime de rockeri la concert, o sa observi insa variatiuni de... "semnalizare":
cei mai multi strang trei degete (simbolizand, in originile oculte, negarea
Sfintei Treimi) si tin doua in sus, ca pe niste coarne. Unii ridica insa si
degetul mare, intr-un simbol despre care probabil nu stie multa lume ca inseamna
"te iubesc" in limbajul semnelor, incorporand initialele I (degetul
mic), L (ove - indexul si policele), Y (ou - degetul mic si policele).
Aceasta din
urma semnificatie ar fi si o explicatie pentru raspandirea semnului in afara
zonei de rock, mai precis popularizarea lui chiar si printre politicieni, care
se pare ca au parasit vechiul si devalorizatul semn al pacii (cel cu 2 degete
in V) in favoarea noului si internationalului semn cool al dragostei... si
rock'n roll-ului :-) - vezi aici o galerieintreaga de personalitati (Obama,
Clinton, Bush, Sarkozy, Liz Taylor si... Spiderman?!), care flutura -neavizat,
ai putea spune- "semnul diavolului":
10. Degetul
mijlociu
În occident,
arătarea degetului mijlociu (cu sensul de a arăta cuiva degetul mijlociu) este
un cunoscut gest obscen făcut prin întinderea degetului mijlociu (care este cel
mai lung dintre degetele mâinii), în timp ce celelalte degete sunt strânse mai
mult sau mai puțin. Degetul mijlociu reprezintă în acest caz organele genitale
masculine, de unde vine denumirea lui latină digitus impudicus sau digitus
infamus. O variație cunoscută include întinderea degetului mare, care semnifică
"du-te dracului".
Originile
acestui gen sunt speculative, și posibil, de mii de ani. Este identificat ca
digitus impudicus ("deget indecent") în scrierile romane antice[1]și
se fac trimiteri la folosirea degetului în comedia greacă antică „Norii” de
Aristofan. Acolo este definit ca un gest menit să insulte alte persoane.
Utilizarea pe scară largă a degetului în multe culturi este datorată
influențelor geografice ale Imperiului Roman și Civilizației greco-romane. O
altă posibilă origine a acestul gest poate fi găsit în primul secol din lumea
mediteraneană, în care extinterea digitus impudicus-ului a fost una din multele
metode de a distrage atenția față de amenințarea deochiului.
Conform unei
alte versiuni a povestirii, soldaţii francezi le tăiau arcaşilor doar degetul
mijlociu. Soldaţii britanici care reuşeau să scape de această tortură şi
continuau să lupte le arătau degetul mijlociu adversarilor ori de câte ori
nimereau ţinta, în semn de dispreţ şi pentru a-i provoca. Indiferent de
origini, procedeul a devenit arhicunoscut pentru europeni, pentru americani,
dar şi pentru toate celelalte popoare colonizate de europeni, notează sursa
citată.
https://georgeanca.blogspot.com/2018/07/eome.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu