vineri, 6 iulie 2018

STIINTA STIINTELOR SI ARTA ARTELOR - Sfantul Ioan din Kronstadt - cu Gand de Seara



ZBOR DEASUPRA MARII - Patriarhul Pavle al Serbiei -



         Patriarhul Pavle mergea cu avionul sa faca o vizita. În timp ce zbura pe deasupra marii, avionul a intrat într-o zona de turbulente si a început sa se zgâltâie. Un episcop tânar care statea lânga Patriarh l-a întrebat ce-ar gândi daca s-ar prabusi avionul. Preafericitul Pavle a raspuns linistit: „În ce ma priveste, as socoti ca e un act de dreptate – la urma urmei, am mâncat atâtia pesti în viata mea, ca nu m-as mira daca ar fi ca ei sa ma manânce acum”. < /p>

Patriarhul Pavle al Serbiei, The Orthodox Word, nr. 269, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA,



TRECEREA EUHARISTICA - Arhimandritul Sofronie Saharov


            Întreaga Euharistie consta într-o „pomenire” – înteleasa nu în sensul obisnuit, ca o reamintire doar, ci ca o intrare existentiala în lumea lui Hristos, în dimensiunile sale divine si umane. Pastile noastre, si prin urmare si Euharistia noastra, sunt o trecere de pe pamânt la cer, de la moartea în pacat spre vesnicia sfânta a Tatalui.


Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea - experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 118.



INTRE TRUFIE ȘI SMERENIE
” Monahiei Eupraxia


Dragă Eupraxia! Pace ţie şi mântuire!

Iată ce scrie Ioan Scărarul în Cuvântul 4, cap. 44: „Dacă cineva va lepăda mustrarea dreaptă sau nedreaptă, de mântuirea sa se va lepăda, iar cine primeşte mustrarea, cu durere sau fără durere, va primi degrabă iertarea păcatelor.” E limpede că tu te-ai supărat din pricina scrisorii mele. A trecut jumătate de an, şi n-ai răspuns nici un cuvânt.

Crezi că ai fost jignită pe nedrept, sau că ai fost mustrată pe drept, dar nu îţi poţi călca pe inimă?

Încă o dată te previn: trufia e însuşirea fundamentală a diavolului. Pentru trufie a devenit satană cel mai înalt înger. Şi oamenii, în locul asemănării cu Dumnezeu, dobândesc prin trufie asemănarea cu diavolul. Iată de ce s-a şi zis că Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă! Domnul însuşi porunceşte să învăţăm nu de la oricine, ci de la El însuşi smerenia şi blândeţea. Şi Maica Domnului a dat mărturie că pentru smerenie a primit harul preaînalt de a fi aleasă din toate neamurile.

Dacă nu suntem în stare să nu încălcăm poruncile lui Dumnezeu, trebuie să ne pocăim sincer pentru aceste încălcări şi prin asta să dobândim la început inimă înfrântă, iar când aceasta se va frânge destul va deveni şi smerită.

Domnul să te înveţe la tot binele! împărăţia lui Dumnezeu se ia cu silinţă. Trebuie să ne silim la tot binele: atunci Domnul va trimite şi harul Său spre mântuirea noastră.

Domnul să te binecuvânteze!
Salutare şi binecuvântarea lui Dumnezeu tuturor!

Nici un om, orice nevoinţe ar săvârşi, nu se va mântui dacă nu se va lupta cu trufia şi cu îngâmfarea. Diavolul e trufaş, şi după moarte oamenii trufaşi vor merge la el. Nu degeaba s-a zis: Dumnezeul celor mândri le stă împotrivă. De vreme ce Dumnezeu e împotriva trufaşului, cine îl va putea ajuta cu ceva? Dacă nu poţi birui în tine trufia, mustră-te pe tine însuţi (nu pe alţii) şi plângi, frânge-ţi inima la rugăciune, ca Domnul să te ierte şi să te smerească, să nu îngăduie să pieri.

Citeşte şi aplică la tine însăţi cele citite! Fără citire şi rugăciune omul se face stâlp de sare. Pentru fiecare păcat făcut învinuieşte-te pe tine însăţi înaintea lui Dumnezeu, cere iertare, nu amâna pocăinţa. Dacă vei supăra pe cineva, în aceeaşi zi străduieşte-te să te împaci cu el, altfel Domnul nu va primi rugăciunile tale. Ştii şi singură toate astea.

Fie-ţi milă de tine, nu pierde vremea spre propria pierzare! Un sac cu nisip mărunt îl trage pe om la fund la fel ca o piatră mare. Fii raţională, adu-ţi aminte pentru ce trăieşti! Chiar mă îngrozesc să-ţi citesc scrisorile şi să văd cum te porţi. Ceilalţi n-au decât să facă ce vor, nu tu vei da socoteală pentru ei. Gândeşte-te ce răspuns îi vei da tu Domnului la Judecată, atunci când se va hotărî pe vecie soarta ta! Domnul să te lumineze şi să te mântuiască!”


Cuviosul Nikon Vorobiov, Cum să trăim în ziua de astăzi, Editura Sophia, 2014



FIERUL SI PIATRA - Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca fierul sau piatra, chiar daca sunt încinse în foc, nu dau glas pâna ce nu se varsa peste ele apa sau altceva asemanator; însa de sunt stropite, atunci îsi arata fierbinteala prin scoaterea unui sunet. Asemenea si multi dintre oameni se cred a fi smeriti si blânzi atâta timp cât nu-i jigneste nimeni, însa îndata ce ajung sa simta supararea ce li s-a facut, se mânie si se înfurie si suna ca fierul cel încins si stropit cu apa. Caci obida care li s-a pricinuit vadeste ce se ascunde în inima lor – mânia sau blândetea. Si tocmai aceasta este una dintre pricinile pentru care îngaduie Dumnezeu sa vina asupra noastra nenorocirile si gurile clevetitoare: asa ne arata El noua însine ce se tainuieste în inima noastra – mânia sau blândetea, pentru ca, în acest chip cunoscându -ne neputinta noastra, sa ne straduim a o tamadui cu harul Sau. Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te învata sa-ti cunosti inima, care este „vicleana si mai mult decât toate stricata” (Ieremia 17, 9).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 113



DORUL DE PATRIE - Sfantul Tihon din Zadonsk -



          Când te gasesti într-o tara straina sau te afli într-o calatorie, gândul ti se abate mereu spre patria si casa ta si într-acolo te atrage. Învata din aceasta întâmplare ca asemenea si noi, cei ce pribegim în lume ca într-o tara straina, trebuie sa ne întoarcem cugetul spre Patria cereasca, unde este Tatal nostru, Caruia astfel ne rugam: „Tatal nostru, Care esti în Ceruri”, unde se gaseste casa noastra si pacea noastra cea fara de primejdie, „unde Iisus a intrat pentru noi ca Înaintemergator” (Evrei 6, 20), unde este mostenirea noastra, pe care ne-a gatit-o Preabunul si Milostivul nostru Mijlocitor – Hristos, unde este pregatita Cina cea mare si Nunta Mielului, unde nenumaratele multimi ale Puterilor celor netrupesti stau înaintea scaunului de domnie al Maririi, unde stau cetele Sfintilor celor ce-au vietuit de la începutul lumii si care, dupa pribegia lor pamânteasca, dupa osteneli, nevointe si suferinte, s-au odihnit întru Împaratia Cerurilor. Acolo ei sunt încununati si ne asteapta cu dorire mare pâna când vom intra si noi întru acea odihna.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 69.






CROSETATUL - Sfantul Ioan din Kronstadt


           Însusirile omului, atât cele de ordin spiritual, cât si cele fizice, se desavârsesc, sporesc si se fortifica prin exercitiu. Exerseaza-te mai des în scris, în cusut, în crosetat si astfel vei putea „sa-ti faci mâna”: vei scrie, vei coase, vei croseta mai bine. Exerseaza mai mult în compunerea de texte, vei compune mai usor si mai bine; exerseaza în savârsirea de fapte bune sau în stavilirea patimilor si ispitelor si vei reusi, cu timpul, sa faci binele lesne si cu placere, iar patimile le vei învinge cu usurinta, ajutat de harul dumnezeiesc atotlucrator. Dar daca vei înceta sa mai scrii, sa cosi, sa crosetezi sau daca faci lucrurile acestea foarte rar, vei scrie, vei coase si vei croseta prost; nu vei mai compune nimic, sau foarte rar, lasându-te absorbit de grijile materiale ale vietii si vei ajunge sa nu poti lega ni ci câteva cuvinte, mai ales în cele duhovnicesti. Când ti se va da sa scrii ceva, vei munci ca un rob în Egipt! Tot asa, daca nu te mai rogi, sau te rogi rar, rugaciunea ti se va parea grea si o vei face fara placere; daca vei înceta lupta cu patimile, sau o vei rari din cale-afara si o vei slabi, îti va veni foarte greu sa le mai tii piept si te vor birui ele pe tine. Din pricina lor, nu vei mai avea liniste, viata îti va fi otravita daca te vei dezvata sa lupti împotriva acestor haini adversari, care sunt „de-ai casei”, stau înlauntrul tau, îsi fac cuib în inima ta. Activitatea, munca sunt conditii indispensabile ale vietii. O viata inactiva nu este viata, e o monstruozitate, o umbra de viata! De aceea omul trebuie sa-si impuna sa lupte mereu, îndârjit, cu trândavia trupeasca. Dumnezeu sa apere pe tot crestinul de lene! „Iar cei ce sunt ai lui Hristos si-au rastignit trupul împreuna cu patimile si cu poftele” (Galateni 5, 24), adica firea cea lenesa, rea, iubitoare de pacat. „Caci tot celui ce are i se va da si-i va prisosi, iar de la cel ce n-are si ce are i se va lua” (Matei 25, 29).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107


STIINTA STIINTELOR SI ARTA ARTELOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

           Împatimirea sufletului de cele pamântesti si trupesti pâna la uitarea de Dumnezeu vine de la diavolul, care face ca, atunci când ni se leaga inima de cele pamântesti si trupesti, ea sa devina vasul spurcat al patimilor, în loc sa priveasca cu chibzuinta spre cele de Sus si sa fie vas duhovnicesc si templu al Duhului Sfânt. „Nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6, 24), lui Dumnezeu si averilor lumesti, lui Dumnezeu si trupului, lui Dumnezeu si lumii, lui Dumnezeu si desfatarilor; de aceea, a sti sa-ti conduci trupul si inima este stiinta stiintelor si arta artelor. Sunt când trup, când suflet. Ce nestatornicie! Câta nerecunostinta! Ce lene! Si câta îndelunga-rabdare de la Dumnezeu! Dar oare cât timp voi fi schimbator ca luna sau ca un caleidoscop? Întareste-ma, Doamne, fa-ma sa stau pe piatra poruncilor Tal e!


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 239

Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu