Vasilica GRIGORAȘ:
“Căutând după mere” România Profundă
Actorul,
autorul şi regizorul de teatru, scriitorul şi eseistul Dan Puric, prin tot ceea
ce spune, scrie şi întreprinde ne asigură de faptul că încă mai există România
Profundă. Însă, după ceea ce se întâmplă în această minunată ţară în ultimul
timp, suntem tentaţi să îl contrazicem chiar cu fapte indubitabile. Pentru a
crede, susţine şi îmbrăţişa o variantă sau alta, este nevoie de o analiză
foarte atentă şi să fim receptivi la semnalele definitorii ale manifestării
poporului în graniţele sale, sau, mai nou, şi ale aparţinătorilor poporului
român trăitori pe meleaguri străine.
Nu ne-am
propus să facem un exerciţiu, o expunere, un eseu a ceea ce înseamnă România
Profundă, ci îi vom lua drept “avocaţi ai poporului” pe cei doi autori ai
cărţii “Căutând printre mere – un dialog amical” între Pavel
Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică, apărută la Editura SITECH, 2018. “Cei doi se
spovedesc unul altuia întru theatre a deux, ori spre o upanişadă”. (George
Anca). Ei poartă în sufletul lor o Românie abisală, deşi au avut destine
diferite, un parcurs particular al timpului, fiecare are un caracter bine
conturat şi strict individualizat, deosebindu-se fundamental în anumite
privinţe, însă au moştenit numeroase trăsături asemănătoare, printre care aş
enumera: sfânta naturaleţe a fiinţei lor, lucida analiză a vieţii, gingaşa
acurateţe a iubirii… Trăind la mari depărtări, necesitatea ori hazardul a
făcut, ca la un moment dat să se întâlnească şi să-şi unească puterile în
realizarea unei lucrări obişnuite şi simple (doar la prima vedere), însă
măreţe, de anvergură şi cu mare încărcătură emoţională.
Ambii
autori, au reale calităţi scriitoriceşti “un ştiutor şi un mai ştiutor“ (George
Anca), dar abordează stiluri total diferite; Pavel Rătundeanu-Ferghete,
intelectualul-ţăran, care străbate în căruţă/şaretă ori la pas uliţele satului
şi distanţele dintre sate, se implică adânc în viaţa concetăţenilor, observă cu
lux de amănunte, până la detaliu tablourile care-i atrag atenţia în mod plăcut,
sau, din păcate contaminate de viruşii descompunerii adevăratelor valori umane.
Ben Todică, artistul-muncitor, călătorind peste mări şi ţări cu mijloace de
transport sofisticate, moderne (maşină, tren de mare viteză, avion), minte
luminată care operează cu maniere subtile de interpretare a realităţii actuale,
suflet deschis, fin observator şi cunoscător al vieţii popoarelor pe mapamond.
Prin întâlnirea celor doi a apărut o carte, după opinia noastră, un “caz“ în
peisajul prozei româneşti, care îi parafează pe autori ca scriitori care se
mişcă liber, cu o dezinvoltură a simplităţii ce nu trebuie confundată cu
absenţa esenţei, ci din contra este calea iscusită de acces la izvorul
cristalin al rădăcinilor unui popor.
Se observă
la cei doi scriitori un nonconformism, atât în viaţă “mă simţeam în largul
omului liber scăpat din închisoare, a calului scăpat în buiestru din frâu“
(Pavel Rătundeanu), “aveam acasă mai multă libertate“ (Ben Todică), cât şi în
scris. Nu se supun unor canoane, de orice fel ar fi ele, ci povestesc firesc
întâmplări din viaţa lor, din realitatea imediată, colorându-le afectiv,
dându-le fie o conotaţie negativă, ori una pozitivă, admirativă.
Incertitudinea
încadrării tipologice tematico-narative a cărţii, nu-i ştirbeşte totuşi
coerenţa interioară, unitatea subcontextuală. După George Anca, volumul este un
roman: “Tiradele şi personajele lui Pavel ambiţionează romanul creşterii lui la
umbra replicilor centaurului româno-australian“. Cartea poate fi considerată
roman social (fapte, trăiri, relaţii interumane, acţiunea desfăşurându-se în
principal în două orânduiri sociale – socialism şi capitalism…), roman istoric
(referiri la toate perioadele istorice şi conducători…), roman de atmosferă şi
moravuri… “o viaţă aşa cum a fost”, roman autobiografic ori un jurnal, memorii,
mărturisiri… Din punctul nostru de vedere, volumul este o monografie a
sufletului românului adevărat, cu conştiinţa nepătată, cu dorinţa lucrului bine
făcut şi cu rost, întru împlinirea menirii cu care a fost trimis pe-acest
pământ. În opinia autorilor, “scrierea este o rugăciune“, iar “pâinea şi pacea
sunt liturghia luminii“. Totul este prezentat sincer, fără exagerări, fără
ficţiune, fără artificii meschine; totul este trecut prin propriul filtru,
acela asemenea sitei celeste, prin care norii îşi cern fulgii de nea ori
stropii de ploaie pentru a hrăni pământul roditor. “Istoria este cea trăită,
neinventată, istoria-poveste frumoasă e dintr-al nostru colţ al ţării, ţară,pe
care o am cum rar alţii o au. Doamne, dar eu o am cu aur cenuşiu strecurat de
luminat şi curat, o am cu folclor şi oameni destoinici, cu oameni de aur,
oameni măsură a lucrurilor, oameni potriviţi la locul şi timpul potrivit,
sfinţiţi de năstruşnicia lor, câştigată de şcoala urmată, ca şcoală dincolo de
şcoală pentru a se ridica de pe orizontală pe verticală întru răsit de soare şi
binecâvântate a ceea ce-i iubire, drept de înviere“. (Pavel Rătundeanu)
Autorii
dovedesc o foarte bună memorie a amănuntelor, uimitoare putere de analiză,
cartea distingându-se printr-un biografism autentic, constituit în mare parte
din confesiuni sincere, mărturii relevante pentru înţelegerea demersului lor
literar. Remarcăm la Ben Todică stilul concentrat, exprimarea rafinată, fină,
interpretarea pertinentă fenomenelor lumii contemporane, şi nu numai, cu
trimiteri exacte la fapte şi oameni, punând punctul pe I (mare). Pavel
Rătundeanu face dovada clară a unei asimilări în timp de vaste cunoştinţe din
literatura română şi universală, din istoria şi geografia ţării şi lumii, din
cultura neamului românesc, dar îşi dezvăluie cu francheţe sumedenie de trăiri
existenţiale, familiale, sociale, profesionale. Cu prezenţă de spirit şi
acuitate mentală a glăsuit cuvinte pline de lirism şi muzicalitate, aşa cum
i-au fost încrustate cu litere de aur în propriu-ul ADN.
Asistăm la
un dialog, o convorbire frăţească, sinceră, dar şi la o înlănţuire de proză
veridică, în care evoluează personaje tipic româneşti, cu trăsături
caracteristice Ardealului, prin venele cărora curge încă sânge neinfestat de
transformările sociale, politice, economice… ale niciunui regim.
Întâlnim în
această carte o societate de săteni, cu îndeletnicirile lor, angajaţi în
relaţii de rudenie, comunitare, administrative… şi putem vorbi de o analiză
psihologică a tipului de ţăran, prin care putem desprinde unele trăsături
largi, fără broderii inutile, concentrate în gesturi, atitudini care-i
conturează profilul, uneori denaturat de intemperiile vremurilor trăite. De
apreciat abilităţile de psiholog cu exactitate de etnograf ale lui Pavel
Rătundeanu, cunoscător al traiului gospodărului, al tradiţiilor, obiceiurilor,
superstiţiilor, toate acestea reprezentând suma vieţii populare. Fapte diverse,
minore, fără însemnătate, mici istorii de o morală elementară sunt just şi
adânc observate.
Cartea este
scrisă într-o limbă “Limba Română este Patria mea“ (Nichita Stănescu) frumoasă,
curată, armonioasă, care abundă în regionalisme şi arhaisme, expresii şi
jargoane populare neaoşe, de acolo din izvorul nesecat al neamului, nealterate
de intemperiile vremelnice, de intervenţiile intenţionate sau neglijenţele
regimurilor politice. Aceastea constituie “sarea şi piperul“ care asigură
gustul deosebit de plăcut al lecturii. Între personajele cărţii sunt dialoguri
vii, însă monologul interior al lui Pavel Rătundeanu este fascinant. Stilul său
plastic, fraza amplă, arborescentă şi bogată în proverbe, zicători, vorbe de
duh, versuri populare, pilde cu sonorităţi biblice, glume cu haz ne dezvăluie
un fin artist popular. Prin simpla evocare a faptelor, descoperim darul de
povestitor, care zugrăveşte cu lux de amănunte întâmplări şi evenimente la care
participă nemijlocit. Eroii săi reprezintă categorii bine definite, schiţe
realiste de chipuri de ardeleni, cititorul neputând ignora umorul, blândeţea,
supleţea vorbelor ardeleneşti.
“Căutând
după mere“ ne oferă o investigaţie vrednică, precisă a veridicităţii fondului
popular prin care descoperim ţăranul, românul la graniţa între două orânduiri
sociale, una în destrămare, muribundă, alta nouă (de aproape trei decenii),
născută cu mari malformaţii congenitale, ambele având pilonii de rezistenţă
putrezi. În România, capitalismul original este de fapt o societate în
degringoladă. Lupta pentru existenţă devine din ce în ce mai acerbă şi se
slujeşte de metode dure, aspre, feroce; oamenii competenţi şi de bună credinţă
sunt înlăturaţi şi se ridică “ciurucurile“, cei “grosolani“ şi “golanii“,
lipsiţi de scrupule, avizi de bani şi de putere. În locul celui mai barbar
despot, înstăpânit pentru câteva decenii în veacul trecut (partidul comunist)
au apărut mai mulţi stăpâni în interiorul ţării, iar din afară ne ameninţă
alţii mai violenţi, mai dornici de subjugare şi înrobire. Între stăpânii vechi
şi noi este poporul umilit, înfometat, bolnav şi lipsit de speranţă. Parcă
nimic nu-i mai leagă pe oameni; politica şi democraţia, în loc să-i unească îi
dezbină şi-i înrăieşte. România pare a fi vasul “Titanic“, în serioasă şi gravă
derivă. “Trăim vremea caricaturilor, a bufonilor care habar nu au de nevoile
poporului şi la rândul său, măria sa poporul a devenit bufon. (Ben Todică)
Omenirea-i la confluenţa a două veacuri, a două milenii, în care, până şi
biserica este în impas, însă, autorii conchid că buna şi adevărata credinţă
este tot ceea ce ne-a mai rămas.
În acest
context deloc încurajator, întâlnim în Dialogul amical al celor doi români un
patriotism sincer şi, pe bună dreptate observăm un uşor filon de naţionalism.
Asta nu înseamnă că este cineva discriminat, ori nedreptăţit, ci doar iubirea
de ţară şi neam manifestată în toată plinătatea ei.
Cartea are
29 de capitole, fiecare cu un titlu expresiv şi incitant pentru lectură. El
exprimă chintesenţa paginilor incluse, adâncimea şi claritatea trăirilor şi
ideilor, “29 de împărtăşiri patetice, spiritual-reflexive între diurn şi
înţelegere arhaică“ (George Anca), “un adevărat atelier de alchimie, în care
gândurile lor prelucrate şi învelite în acea haină aurită lingvistică a limbii
noastre româneşti.“ (Ioan Miclău-Gepianul)
Întâlnim
minunate descrieri de natură prin care cititorul ”aude cântecul spicelor de
grâu în adierea vântului, aude cântecele păsărilor, glasul stelelor, dornic
parcă a intra în lumea universului sănătos, al acelei vieţi umane, creştine,
sfinte”. (Ioan Miclău-Gepianul) Un capitol deosebit de plăcut este povestea
Veronicăi, intitulat ”Fata pădurii”.
Petre Ţuţea
afirma că „Ţăranl este omul absolut”, iar în opinia lui Pavel Rătundeanu, acolo
unde trăieşte acesta, este „România Tainică”. La sat este ţăranul profund cu
suflet mister divin, acolo este dramul de normalitate, cu „vorbe de doină şi
basme balsame”. Ben Todică ne aminteşte că trăim într-o lume artificială, iar
natura duală a omului se adânceşte; acesta este romantic şi violent, prieten şi
duşman, după interes. Omul umblă după fericire, iar fericirea în opinia lui
este banul, şi astfel îşi iroseşte viaţa, care nu poate fi cumpărată cu nimic.
În opinia
lui Pavel Rătundeanu, a întemeia o familie este un act sfânt, familia este
nucleul de bază al unei societăţi sănătoase, membrii săi fiind alături la bine
şi la rău, însă şi aici autorul observă schimbări, uneori destul de nefireşti,
unele chiar de neînţeles, absurde, însă, în ciuda acestora, nu-şi schimbă
punctul de vedere, nu se îmverşunează, nu cleveteşte, nu urăşte, ci dimpotrivă
iubeşte cu patos.
În carte se
regăsesc cuvinte cu o pondere covârşitoare: dragoste de ţară şi neam, limba
română, bunăvoinţă, bună-cuviinţă, viaţă, înţelepciune, învăţător, răbdare,
străruinţă, familie, ordine şi disciplină… O asemenea scriitură poate fi
asemănată cu biserica satului românesc, cuvântul fiind icoana sufletului
românului, a creştinului autentic, adevărat; “Menirea vieţii este să te cauţi
pe tine însuţi“ pentru ca “Să-l descoperim pe Hristosul din noi“.
Prin lectura
acestui volum, cititorul rămâne cu bucuria împărtăşirii cu stropi de „Românie
Tainică” din ploaia mănoasă a existenţei unui popor vechi, cu o istorie
milenară care va continua să fiinţeze în propria-i adâncime (satul românesc) şi
în lărgimea de mari dimensiuni, concretizată în comunităţile românilor de pe
întreg globul pământesc, în sufletul tuturor românilor cu dragoste şi dor de
patria mamă.
“Această
carte este un tablou, este o sculptură din topor care ascunde în imaginea
fiecăruia dintre noi punţi spre ai noştri de departe. Prin textul lui Pavel se
vede cu adevărat prin ce trece România azi pentru că, vorba lui Blaga, darul
omului s-a născut la sat“. (Ben Todică) Şi, ne permitem să adăgăm, că acolo, în
peştera adâncă a românismului, “lumina lui Zamolxis“ va păstra veşnic vii
stalactitele şi stalagmitele în care vor străluci perlele profunde ale
spiritualităţii poporului român şi astfel, neamul nost va dăinui peste veacuri
şi milenii prin binecuvântarea Domnului, pentru că “identitatea este o taină şi
stă în mâna lui Dumnezeu“. (Dan Puric)
———————————
Vasilica GRIGORAȘ
Vaslui
3 iulie, 2018
Comentarii:
https://revistasingur.ro/altele/18872-2018-07-04-08-44-09.html?q=altele/18872-2018-07-04-08-44-09.html
Nicolae
Musat O recenzie minunată, profundă, a unei cărți de mare valoare și
însemnătate în vremurile noastre când și satele și-au pierdut și-și pierd în
mod galopant identitatea și țăranul autentic este pe cale de dispariție în
diferite forme de negări, mai ascunse sau mai fățișe. Vă mulțumim din suflet
pentru această minunată recenzie distinsă doamnă Vasilica Grigoras! Reverență!
Vasilica
Grigoras Mulţumesc mult pentru aprecieri! Da, este o carte valoroasă, o
abordare specială, scrisă într-un minunat grai ardelenesc.
Scurtu Sorin
Izvoras Țăranul autentic , a fost a fost convertit la partea necurată a lumii ,
de-abia acum începând procesul de moralizare DUMNEZEIASCĂ , moment actual ce se
apropie ca explicație științifică de înjumătățirea substanțelor radioactive (ce
se petrece de la câteva secunde , minute , zeci de minute , luni ani sau mii de
ani). 2000 nde ani , satul a fost oaza de pornire a î=nvățăturilor necurate ,
ambalate sub forma unor „vorbe de clacă” ce au ascuns mânia necuratului pe ori
cine s-ar fi înălțat cu o palmă deasupra oamenilor lui ! !
http://www.logossiagape.ro/2018/07/03/vasilica-grigoras-cautand-dupa-mere-romania-profunda/
ioan
Miclău-Gepianul
04/07/2018
la 3:55 am Editează
O cronică
superbă,
Această
cronică superbă și profundă scrisă de Vasilica Grigoraș, o văd ca pe o lumină
venită spre a arăta aurul acestei cărți unice și întradevăr în grai neaoș
românesc, prin gura și limba veșniciei satului nostru scrisă, decojită de
teoretizări filologice, lasând esenta sufletului popular limpede, așa cum în
dialogarea lor autorii Ben&Pavel au simțit a scrie cartea lor Căutând după
mere.
Răspunde
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu