Vasilica Grigoraş –
Stropi de Românie Profundă în
„O viaţă de ţărancă”
În ultima
perioadă, bunul Dumnezeu mi-a îngăduit să mă îmbăiez prin lectură în stropi
magici de Românie Profundă. După ce am citit o minunată carte, scrisă într-un
neaoş grai ardelenesc de Pavel Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică (Căutând după
mere – un dialog amical), o prietenă mi-a împrumutat o carte scrisă în dulce
grai moldovenesc. Este vorba de „O viaţă de ţărancă”, Piteşti, Editura
Manuscris, 2017, autor Marghioliţa Huzum.
Un titlul
atât de simplu atrage atenţia, iar răsfoind-o, te întrebi: ce poate să scrie
atât de interesant o ţărancă, încât trei personalităţi ale culturii şi
spiritualităţii româneşti semnează materiale introductive? Volumul se deschide
cu un Studiu introductiv amplu şi foarte bine documentat, semnat de Ionuţ
Mircea Marcu cu privire la aşa numita transformare socialistă a agriculturii în
România prin represiunea până la sânge a ţăranilor şi modificarea structurii
satului românesc. Informaţiile sunt deosebit de utile înţelegerii conţinutului
cărţii
Volumul se
bucură de un cuvânt de întâmpinare din partea Arhiepiscopului Calinic al
Argeşului, întitulat: „Heretisire”, prin care o felicită pe autoare „o cucoană
zveltă şi cu o voioşie rar întâlnită, descreţindu-ţi fruntea de îndată ce te-a
învăluit cu rostirea sa inconfundabilă. Rar mi-a fost dat să aud o limbă mai
voinică şi viu colorat!” şi recomandă cartea pentru lectură, menţionând: „Iată
că, din harul Domnului, scrisul nostru românesc s-a mai îmbogăţit cu o carte de
memorialistică sănătoasă, cum nu s-a mai scris de multă vreme sau niciodată!
Cine îndrăzneşte să se pună în rând cu Marghioliţa?”
Şi, parcă
n-ar fi fost de-ajuns, vine şi Costion Nicolescu, şi adăugă un minunat Cuvânt
înainte, intitulat „Frumoşii noştri ţărani şi minunatele lor vieţi zburătoare
la Dumnezeu…”
Şi acum,
chiar îţi vine să crezi că sub această înfăţişare de zână bună din poveste se
ascunde o femeie straşnică, hărăzită cu darul de a-şi aduna gândurile,
amintirile vieţii bogate în ani, dar şi în evenimente, şi fără nicio reţinere le
dăruieşte celorlalţi. De ce oare? Spre luare aminte sau simte nevoia unei
spovedanii mai complete, mai adânci, crezând că nu-i mai ajunge timpul să le
spună pe toate părintelui duhovnic? Ori, din bucuria dăruirii?
O astfel de
carte de vizită, deosebit de bogată, demnă de luat în seamă este o invitaţie
certă la lectură. Aşadar, am continuat cititul unei incitante cărţi de memorii,
o autobiografie completă, în care Marghioliţa şi-a „brodat viaţa, aşa cum a
fost” (Calinic Arhiepiscopul).
Am fi
tentaţi să spunem că naraţiunea are o conotaţie intimistă; da, dar nu doar
atât, ci observăm o viziune deschisă asupra lumii în care trăieşte. Prozatoarea
mărturiseşte: „Am trecut în viaţă prin bucurii, dar şi prin multe, multe
necazuri, încât de multe ori hotăram în inima mea să scriu o carte”. Anii au
trecut, experienţele de tot felul s-au acumulat năvalnic în buzunarul inimii
sale, pe care autoarea le-a aşezat cu dibăcie ca pe nişte cărămizi la
construcţia solidă a unui demers literar. Din voia Domnului s-a apucat de scris
şi visul i s-a împlinit. La o lectură mai puţin atentă, nararea faptelor, până
la un punct pare o acumulare de banal, de neînsemnat, de un text oarecare,
prezentând preocupări diverse ale vieţii casnice, însă apare ceva care tulbură
banalitatea prin fapte, evenimente pline de semnificaţie.
Povestirea
vieţii începe firesc, chiar şcolăreşte, cu datele de identificare, anul
naşterii (1931), locul în care a văzut lumina zilei – satul Copăceana Comuna
Berezeni, judeţul Vaslui „sat cu o vechime cam de două sute de ani, este aşezat
pe o vale lungă, cu dealuri de jur-împrejur şi ieşire la miazăzi. Oamenii
satului sunt toţi agricultori, cu gospodării frumoase şi fântâni în curte”. Are
un adevărat cult pentru înaintaşi şi pentru familia ei (moşi, strămoşi, bunici,
părinţi, „copchii”, nepoţi). Amintirile despre aceştia sunt omniprezente în
sufletul ei, apreciind că din toate amintirile sale, cele de „copchil” sunt
fascinante.
În micuţul
sat natal începe şcoala, cu o trăistuţă şi tare-i mai plăcea să înveţe, teminând
anii şcolari cu premii. În clasa a şaptea renunţă la şcoală, nu pentru că nu ar
fi vrut să mai înveţe (acest lucru era tot ce-şi dorea), ci pentru că i s-a
spus că nu mai are voie să-nveţe, având origine nesănătoasă (cei din familiei
fiind consideraţi chiaburi). Neavând încotro, se împacă cu viaţa de la ţară,
întemeiază o familie (intră în rândul lumii), povestind cu patos pregătirile
pentru logodnă şi pentru nuntă (peţitul, tocmitul, zestrea…) şi despre nunta
care a ţinut trei zile, ca-n poveşti. Şi ne mai spune Marghiliţa că „Aşa era la
noi datina pe acia vremie, că fata să aibă ţol şi băietul car, la nuntă. Se
zicia că aşa vor porni bine în gospodărie”. Aduce pe lume „copchii”, pe care-i
creşte cu dragoste şi se străduieşte din toate puterile să-i dea la şcoli.
Cu multă
pioşenie, autoarea îşi exprimă recunoştinţa pentru îndrumarea ei întru
credinţă, pe care a „învăţat-o de la bunica de pe tată şi de la mama”, de la o
mătuşă care făcea prescuri pentru bisercă, din cărţile pe care le-a descoperit
treptat, şi astfel „Ştiam de copchil ce este păcatul şi cum trebuie să ne ferin
de el”.
Încântătoare
sunt paginile în care inserează amintiri despre importantele sărbători creştine
(Paşte, Crăciun şi nu numai), cu tradiţiile şi obiceiurle locale, pe care le
respectau toţi cetăţenii comunităţii.
Odihna,
petrecerea, distracţia erau de scurtă durată, repede trecătoare, viaţa
săteanului, ca şi a ei erau, în principal munca şi truda câmpului, cultivarea
„păpuşoiului (porumb), răsăritei (floarea-soarelui), părângului (nume dat unor
plante erbacee furajere), hlăndarului (cânepei), bostanilor şi fasolelor”. În
perioada iernii, femeile aveau frumoase îndeletniciri (împletit, croşetat,
cusut, ţesut…), din mâna cărora ieşeau adevărate opere de artă. „Am învăţat să
ţes de mică şi să nevedesc orice, toate modelele, fie iţată sau pichire, încât
le putiam şi modifica. De aceia eram căutată de multe gospodine care nu ştiau
să facă asta. Le putiam modifica florile cum doriam eu”. Citind cartea,
observăm şi florile lexicului popular în dulce grai moldav, plin de seva verde
a destinului unui popor vrednic, trăitor pe aceste meleaguri, pentru că
Marghioliţa a învăţat să „nevedească” şi vorbele folositoare la ţesutul acestei
scriituri cu măiastria ingenuă a omului doritor să creeze ceva nou, bun şi
trainic. Iar, în ceea ce priveşte gastronomia, mâncărurile pregătite în zonă
erau deliciul locuitorilor din matca Prutului şi al oaspeţilor care le treceau
pragul.
Tihna
sătenilor şi a întregului ţinut este zdruncinată de evenimente istorice devastatoare
pentru ţară şi pentru destinul oamenilor. Dacă România se întindea până la
Nistru, în 27 iunie 1940, „regele tânăr face pact cu ruşii” cedează o parte din
Moldova, iar fiecare român din acel teritoriu trebuia să-şi decidă soarta în 24
de ore, hotărând încotro s-o apuce. Nu după mult timp, începe războiul, dorul,
plânsul şi doliul pun stăpânire pe sufletul oamenilor atunci când bărbaţii şi
tinerii (tatăl şi bunicul autoarei) au fost chemaţi la arme şi-au plecat la
luptă. Satul era bombardat cu anunţuri din ce în ce mai dese şi mai multe
despre morţi şi răniţi, mari jertfe pentru ţară, neam şi fiecare familie în
parte.
Pagini
importante sunt consacrate secetei din 1946, când, după război, românii au
rămas pe mâna păgânilor, a comuniştilor, în timp ce chiaburii se stingeau unul
câte unul, iar procesul de colectivizare „înflorea”, terminându-se forţat în
1962. Firul amintirilor se deapănă contorsionat prin meandrele dure şi aspre
ale comunismului, parcurge iluzorii urcuşuri, însă adânci şi dureroase coborâşuri,
într-un ghem mâncat de moliile durerii şi suferinţelor de tot felul. Autoarea,
ca toţi românii trăieşte speranţa de mai bine la evenimentele din 1989, însă
nici după aceea n-au curs lapte şi miere pe uliţele satului.
Accentele
naraţiunii trec de la eveniment la starea sufletească a personajelor, de la
acţiune la atmosfera din lumea de lângă Prut, unde se întâmplă multe lucruri;
oamenii se îndrăgostesc, se bucură, petrec, se ajută, suferă, au loc drame, se
oscilează între zgomot şi tăceri. Uneori tragismul situaţiilor este punctat
adânc, iar pitorescul rămâne în urma acţiunii, totul exprimat prin ticuri
verbale încetăţenite individual sau colectiv.
Această
carte confirmă cu prisosinţă talentul nativ de narator al autoarei. Aşezarea ca
de jurnal cu fragmente din viaţa sa, de la naştere până în prezentul scrierii
şi publicării cărţi, are o arie temporală foarte generoasă (86 de ani).
Întâmplările relatate sunt tipice vieţii de la ţară în diferite perioade
istorice, secvenţele au autonomie de schiţă, unele antologice (nunta care a
ţinut trei zile).
Marghioliţa
Huzum dovedeşte prin această carte o incandescentă memorie afectivă activă, mai
mult sau mai puţin făţişă, dar implicată în opinia colectivă cu reguli
ancestrale adecvate locului şi momentului, cutumelor şi standardelor unui stil
de viaţă moştenit din generaţie în generaţie, cu tradiţia realismului autohton.
Astfel reuşeşte sclipitor să realizeze radiografii sociale profunde, clare.
Prin această
carte, harnica, dârza şi mult sufletista săteancă adaugă o sămânţă sănătoasă în
pământul românesc fertil, o floare rară care răspândeşte parfumul de esenţă
tare, ţinut în taină de sufletul unei ţărăncuţe cu vise, cu dorinţi, cu
încercări, cu neîmpliniri, cu realizări şi bucurii. A mers, a alergat, a
zburat, uneori i s-au frânt aripile, dându-i senzaţia că inima nu-i mai bate, a
căzut, s-a rănit mai mult, mai puţin, a îngenunchiat, s-a rugat cu lacrimi
fierbinţi, s-a ridicat şi încet, încet a mers mai departe, reluându-şi viaţa
spre noi şi frumoase ţinte, universuri visate. Scoaterea la lumină din
sufletu-i tăinuit a acestui parcurs bogat în evenimente, fapte, trăiri,
sentimente la o vârstă mai mult decât respectabilă, dovedesc cu prisosinţă
luciditatea şi limpezimea minţii, profunzimea sufletului, generozitatea şi
abilitatea de a povesti credibil o viaţă şi nevoia de a dărui, iar toate
acestea sunt secvenţe notabile, seminţe viguroase şi stropi reali de ROMÂNIE
PROFUNDĂ.
Prin
capacitatea de reflecţie, evocarea unor întâmplări de însemnătate particulară
care devin mereu pretexte al meditaţiei generalizate, cartea capătă un aer de
document şi încarcă naraţiunea cu o tensiune a semnificaţiilor. Interesant se
desprinde ataşamentul pentru spiritul istoriei şi mai puţin pentru litera ei.
Aşa cum am
spus mai sus, „O viaţă de ţărancă” nu este o biografie personală, ci una
familială, colectivă; povestea fiind scrisă din interiorul comunităţii, autorul
vede, ascultă, simte trăirile, înţelege preocupările şi le transcrie
impersonal, obiectiv. Cartea poate fi văzută şi ca o panoramă social-istorică,
o frescă a societăţii româneşti, îngemănare de destinuri într-un orizont de
timp şi spaţiu. Nu descoperim inflamări sufleteşti, nici la bucurie, nici la
necaz, le trăieşte echilibrat, le acceptă venite de la Dumnezeu, însă nu se opreşte
aici, ci caută întotdeauna soluţii pentru a merge mai departe.
Îmbrăţişăm
şi noi aprecierile lui Costion Nicolescu „E reconfortantă întâlnirea aceasta cu
Marghioliţa Huzum, o ţărancă atât de simplă după vorbă, după port, atât de
minunată în trăirile ei şi în făptuirile ei jertfitoare, una dintre icoanele
vii ale acestui neam de stirpe dumnezeiască”. Şi cu asemenea „icoane vii”,
făcătoare de minuni din România Tainică, neamul românesc va dura peste veacuri
întru Grădina Maicii Domnului.
În
înlănţuirea naraţiunii, discursul epic are, în aceeaşi măsură un caracter
denotativ dar şi unul conotativ, ascuns în subsolul celui dintâi şi deductibil
din el. Este o proză obiectivă cu implicarea reflexivă a autorului, întâlnim o
viziune realistă, echidistantă, însă subiectivă până în măduva oaselor. Se
remarcă o dublă perspectivă asupra întâmplărilor narate. Amintirile au caracter
de reprezentativitate pentru o întreagă generaţie din ultima parte a periodei
interbelice, trecerea forţată la socialism, traversarea şi căderea
socialismului şi viaţa în aşa-zisa democraţie.
Dacă la
prima vedere, scrierea pare lipsită de importanţă prin semnificaţia cuvintelor,
modul de prezentare a faptelor, evenimentelor ne introduce într-o perspectivă
psihologică, sesizând cu uşurinţă mentalitatea existenţială a personajului, a
autoarei, exponentul timpului şi locului în care a trăit. Se desprinde şi se
impune o structură adâncă a comportamentului individual.
Stilistic
vorbind, în cartea Marghioliţei Huzum întâlnim o economie de mijloace
stilistice, frizând rudimentarul, un ritm frazeologic alcătuit din propoziţii
scurte, adresare directă, fără tertipuri lingvistice: „Limba autoarei este una
curgătoare, limpede, cu parfumul şi culoarea zonei din care provine. Eşti
tentat să ţi-o imaginezi povestind, ascultându-i direct glasul şi inflexiunile
lui. Ştie să creeze o atmosferă, să te învăluie cu ea, să te ţină aproape de
firul poveştirii, să te poarte cu ea în lumea amintirilor”. (Costion Nicolescu)
Pentru cititori, merită să menţionăm şi Nota editorului: „Am considerat că ar
fi păcat să aducem la forma literară fermecătorul limbaj al autoarei,
distrugându-i astfel inconfundabila verbalitate”.
Nu se poate
să nu iubeşti şi să nu stimezi un asemenea Om, să nu citeşti o asemenea carte,
să nu te legi sufleteşte de vorbele-i dintr-un tezaur lingvistic de aur cu
multe carate, să nu speri că aura creştinimului, chiar rarefiată, nu-şi va
pierde conturul, consistenţa şi strălucirea chiar şi în această nebuloasă
adâncă în care trăim fără a şti încotro ne îndreptăm.
De la
începutul cărţii, sincer, franc autoarea ne pune în gardă: „Viaţa la ţară e
frumoasă, dar grea”, însă a trăit cu gândul bun, rugăciunea şi nădejdea în
bunul Dumnezeu, vaccinul neperisabil împotriva suferinţei şi tonicul bucuriei
de a trăi.
https://gradinaculecturi.wordpress.com/2018/07/07/vasilica-grigoras-stropi-de-romanie-profunda-in-o-viata-de-taranca/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu