ATHARVA
~*~
George Anca – Doina Boriceanu –
Adrian Botez
Dear
Friends,
I am
grateful to the organizers of Sanskrit&Europe Seminar, happy to grow unto
Vidya through illuminated scholars from India and Europe.
George Anca
George Anca
SANSKRITIKON
Sanscritorium Atharva Veda Upanişade
Katha
Prashna Mandukya Isha Kena Ghandogya
Gitagovinda de Jayadeva Meghaduta
de Kalidasa Cântece din piesele
lui Shakespeare Ganesh Tulsi
Milarepa Mahavir Tagore
Gandhi Hanuman
Eminescu
Cotruş
Gyr
ACADEMIA INTERNAŢIONALĂ MIHAI
EMINESCU
Bucureşti 2002
CUPRINS
SANSKRITORIUM …………………………………………………;.. 1
ECOURI DIN VEDE Atharva ……………………………………. 48
UPANIŞADE
Katha
Prashna
Mandukya
IshaâKena
Chandogya
GITAGOVINDA de Jayadeva
NORUL VESTITOR Meghaduta de Kalidasa
POEMUL FRUMOS nescris
CÂNTECE ŞI DESCÂNTECE din piesele lui
Shakespeare
The tempest…………………………………………………………. 226
The two gentlemen of Verona
The merry wives of Windsor
Twelfth night or What you will
Measure for measure
Much ado about nothing
A midsummer night’s dream
Love’s labour’s lost
The merchant of VeniceAs you like it
All’s well that ends well
The taming of the shrew …………………………………….. 243
GANESH upanişadă în soninde
TULSIDAS
MILAREPA traducând din Grubum
MAHAVIR întru ahimsa
TAGORE …………… 341
COPILUL de Rabindranath Tagore
MAESTRUL de Wallathol
MESAJUL de Subramania Bharati
DURERE ÎNĂBUŞITĂ de Sumitranandan
Pant
KRISHNA-RADHA de Priyakant Maniar
OEDIP de Amrita Pritam
ÎNGER CĂZUT de A.S. Modayil
O PAJIŞTE FRUMOASĂ de Margaret
Chatterjee
ÎN GRĂDINĂ de Nissim Ezechiel
LORAI de Shishir Kumar Das
N-AM AJUNS LA UŞĂ de Mahendra Dave
MONOLOGUL UNUI TRIMIS ÎN EXIL de Adil Mansuri ……………………… 390
CÂND ÎNVEŢI SĂ ÎNOŢI de Kamala Das
…….
SAMSAARA de Jayanta Mohapatra
ROSTIRE de O M Anujan
TERRA THAI de Satyavrat Shastri
DODIEI de Nilima Das
RANIŢA SOLDAŢILOR de Vinod
Seth……………………………………………….395
GANDHI
…………………………………………………………………….. 396
HANUMAN……………………………………………………………………416
Hanuman
Chalisa……………………………………………………………………. 433
DODII
EMINESCU JAIL
MUSHATIN by Mihai
Eminescu…………………………………………………….480
EMINESCU by Aron Cotruş……………..
·
THE BLOOD OF THE JAIL by Radu Gyr………………………………………501
DOINA BORICEANU
am furat suflet de mantră
a venit la mine Gangele
și m-a privit în ochi:
apa plângea cu foc.
alurile cerului au călcat infinitul
Gangele s-a rupt de ele
și mi-a gândit făptura
ca de-a lui.
era pe noapte,
când nici o stea nu se copsese.
doar noi doi eram din Gange,
amândoi o fiinţă din ape,
fără zbucium ori nelinişte.
doar amărui de chin
tivind pământul.
ne prindeau de piept ierburi
bisericoase
ce ştiau crucea a face
până în buricul locurilor
unde o scânteiere de dor ţipa în vis.
eram atât de sărmani, unul, altul,
eu încoace, tu încolo,
fără fiecare pentru celălalt,
noapte fără stele, cu cerul pătat
de pânze învelind moartea în aţipire.
s-a risipit ca împăcat sufletu-mi
şi unde sunt, de-aş fi?
pe margini... pe timpului margini...
întind braţe să te mai pot iubi...
Gangele a plecat
cu capul adânc înclinat pe vânt.
atunci te-a ascuns ce-l ştiu pământ
de mine şi de lumina de bine,
doar lumina grea de pământ
să-ţi ţină de cald şi de cuvânt.
la Rayputana
în oropsiţi foieji sta timpul,
noaptea mai fâlfâia din flamuri
de-ntuneric,
urcam pe elefant migălit în ceţuri
drumul
şi-n nepăsarea cerului împărăţit de
stele.
o pulbere venea nespusă Dintr-un
Departe,
deşertul se aşezase în poartă de
Jaipur,
gânduri osoase, nisipuri pletoase
peste vise,
pe cer crescuse iarăşi luna în inel
de aur.
în Rayputana mireasma-i din mătase,
o floare din divine mi se punea în
păr,
imagini arse zburdau în valuri,
pofticioase
să înghită fiinţa-mi visândă stânca
în ienupăr.
mă culc neştiută pe aprins în zori
nisipul,
mă dau fugară pe spinări de dune,
clipe se zbenguie în jurăminte cu
pustiul,
deodată în jur portaluri din
creastă-munte!
pe sub stâncoasele imagini chiar acum
trecem,
nu puteam aflare cum am ajuns
nepedepsiţi aici,
ciuleam ureche la al nisipului
şovăitor îndemn
să ne cuprindem timpul cu braţe de
furnici.
se scutură de vârste şi se dezbracă
timpul
în nuditatea-i neghicită apăsând
călcâi în noi,
ba în podişca trecerilor...
nisipindă, unde vântul
bântuie şi-n brazdă taie adânc cărări
după cărări...
GEORGE ANCA
W E N D Y
(Scenariu,
film).
Anahoretul scriind rostirea în ce
piesă, conăcari? Noiane, noi Nae. Rolul în Williamsburg. Principal harpist. Asistent de
producţie. Speakeriană la BBC.
Indicativ: Numitul vizitează un element lucrat
de indicativul nostru. Nu veţi da curs scrisorii la destinaţie. Să fie
perfecţionate/percheziţionate amănunţit.
Obiectivul a fost căsătorit până în 1953 cu cetăţeana engleză Muston
Wendi. Pe parcursul meditaţiilor, este posibil să-l întrebe pe agent ce interes
are să înveţe limba engleză şi de ce tocmai la el a venit să facă meditaţiile,
întrucât există şi alţi profesori în oraşul Câmpulung. Scontăm că agentul odată
contactat cu suspectul sub pretextul mai sus documentat, vom realiza
infiltrarea lui şi în cazul că Noica Constantin face spionaj, va apela la
serviciile agentului şi astfel vom reuşi să aflăm ce date îl interesează,
canalul ilegal, prin care ar transmite datele vreunui serviciu de spionaj, prin
ce mijloace realizează el acest lucru.
Cu
Noica pe el, orice vapor devine Titanic.
Wallace, diabetul. Pază, nu piesă. Să fi
fost mai interzis ca Noica, din cauza lui (toţi cei ce l-au întâlnit că ar
scoate un manuscris din ţară, Geistes).
Esenian, noicar. Primul an după
zdup. Răni în clocot. Vezi, să se înţeleagă, ca la estradă, altfel cine mai
citeşte. Drace, şi Wallace, şi Noica, şi taică-meu, câte două soţii, le ştiu,
sunt fiul celei dintâi, călugăr de mic.
Celălalt
Noica, păr. Rafail, tuns în monahism, la Essex, de păr. Sofronie. Sf. Siluan
Athonitul. Frământaţi un pic de Doamne, atunci gândirea începe să vă devină
rugăciune. Cu mine mântuirea este total cu neputinţă, cu Dumnezeu a se pierde
este total cu neputinţă. În Dumnezeu nu este şi nu poate fi tragedie, oricât de
tragică ar fi viaţa noastră. Când ne-am născut pe lumea asta şi am murit pentru
lumea din pântecele maicii. Porunca lui Dumnezeu este pentru noi devenire întru
fiinţă, calea spre a deveni ca el.
Gestra
(revistă, editură). Am de scris piesa Noica. Rolul lui Hegel (cam tot două
neveste). James Mason. Ben Beranke. Clipuri acţioniste la picioarele crucii
constantine. De unde acţiune sub interdicţie? Iar suferirea acţiunii claustrale
să nu apară fatalitate. Să-i zic Filosoful. Expresia “absolutul” provine din
religiile păgâne. “Fiul Tatălui” depersonalizează pe Dumnezeu, creează
confuzie. Suntem urmaşii unor maimuţe modificate genetic de extratereştri. În
palimsest-seco, Hegel ia locul lui Nae? Fried Naegel. Cu dumneata mă întâlnesc
în paradis (în Jilava? aşa m-a citit?)
Noica: De
luni de zile sunt pierdut în Hegel. Din Hegel în recluziune. După: “Sunt
desprins de toate”. A spune lucrurilor pe nume şi, simultan, a camufla ceea ce
spune. “Nu mai poţi fi doar alexandrin după aceste evenimente”. Concluziile de
învinuire. Vrea cineva să-i majească una?
Teatrul,
dacă nu înţeleg stilul şi cuvintele e la revedere. Cască lumea. Les images sont
les images. Ce-aş bea o bere. Îi zicem noi bere. Dacă-i zicea pere, hai să bea
pere. Noi, ca Wallace. Specatacol-cupeu,
nu mai e o piesă, şapte scheciuri, Faca-Millo. Ce faci, Găbiţă, bine-merci,
săru'mâna. Dacă n-o iau razna, totul e-n regie.
Titlul
piesei e Wendy. Faci aşa. Ghimbaţi. Din tren vine Wendy. Începe scena. Şi să nu
uiţi de Noica. Nu e realitate ca joc, ce-a făcut în viaţă, altfel, la
bibliotecă. A vorbit-n-a vorbit, vorbeşte-nu vorbeşte, foarte bine, a vorbit
dar n-a vorbit, cam aşa. Te iubesc da' nu te iubesc. Undeva să spun, s-o dau pe
ceva clar, lămuritor şi clasic. Nu a vorbit pentru că era ascultat. Cameră de
microfoane transformabilă. Mă întorc la muzică, salvarea mea. Acordurile
disonante. Beethoven de la coadă la cap. Cum e cu Wendy. Să bem un pahar. Afară
ninge, o splendoare fantastică. A dat jos bluza. Gică (personajul) a fost
uimit, şi-a scos cămaşa şi a uract fără să urce. Lumea, a, ce face ăsta, când
tu ai trecut la alta.
Spaţiu,
timp, acţiune, mai e una, îţi spun pe e-mail. Spaţiu Boemia, loc aici. Nu sunt
atât de mare cât aş fi putut să fiu dacă eram băgat într-un scandal. Amarillo.
Gemelare. Îl băgară pe Wallace în maimuţă. Felicia, înainte de toate, Răzvan şi
Melissa. În ce mă priveşte, prost filmat, vorbesc cu spatele, din profil. Au
micşorat din rol, au scos secvenţa finală, faţa tristă, bolnav de cancer, mă
făceam mic, au vrut să se refilmeze dar îmi tăiasem mustaţa. Filmul ieşea mult
mai bine dacă ne dădea libertate, tot cum vrea el, conversaţiile în olandeză nu
se traduc, nu vrea băiatul. Locaţia (locul), juma de oră în taxi, nimic de pe
stradă, iar adorm.
Sunt
singurul profesor universitar care cântă muzică uşoară. Franc Sinatra nu cânta,
şi făcea şi film? Sunt Vrăjitorul, rolul principal, am succes mai mare decât
Aladin. Nu puteau să facă ce le ceream eu. Textul, nu fraze întoarse, că îl
înnebuneşti pe actor. Altfel, de citit, nu de jucat. Fetele sunt studente,
poate rămân tâmpite de ce le spui.
Reînvii
conversaţii, de unde matriarhatul – pe istorie, pe şcoală? Îl chiar văd, maică
vorbitoare, persoană conversantă, meditator, la surpriză, vorbindu-şi sieşi,
verificându-se, dozându-se. Pentru actul I am rezolvat povestiri dintr-un
manuscris indian, pe principiul – discipolul spune poveşti maestrului, eu lui
Dinu, Dinu lui Nae. Lui Ganesh să-i caut şoarecele, ucigaşul lui Noica, în
versiunea peronajelor secundare din real. În rolul lui Noica: Vasile Menzel,
Nae/Hegel: Dragoş Pâslaru/Dan Puric, Madi: Irina Velcescu. La harpă, Iwy
Wallace. Regia: Puşi Dinulescu (în timp ce scrie la Manolescu sub aripa
diavolului).
Are pact,
are dosar, scrie Lăbescu, să nu zgândări. Lăbescu e ca Vitner, da' ăla a condus
licenţa lui Vasile Văduva despre Gib Mihăiescu, aşa că în stilul dosargiului nu
dau pe Vitner pe zece Lăbeşti. În catacombă am fost fericit că n-ai denigrat şi
acum vii cu ăsta care scrie cu p mic Pământuri, de-aia a murit Preda. Iar
Noica-Hegel a făcut puşcărie din cauza manuscrisului trimis-pierdut la Paris.
Şi când am plecat în India, prorectorul cadrist al lui Răutu mi-a spus că s-a
primit o anonimă la CC al PCR că vreau să scot un manuscris din ţară –
protestez vehement – nu, că aţi fost urmărit, ştim că nu vei scoate – ba scot,
doctoratul meu e manuscris. Probabil, care plecau, manuscris scoteau, tot după
Hegel. Iată manuscris indian i-am trimis lui Noica, nu l-a primit, Eliade da.
C-ai vrut să mă ajuţi, că poate nu ştiai că l-a făcut Lăbescu comunist pe
Noica. Sunt avansat. Greu l-aţi urni pe Ganesh (căprioara s-a vaporizat). Mă
duc la supraveghetori. Ţi-am dat rolul suspectului.
Vespasian
i-a pictat peştera cu bizoni, d-na Kogălniceanu a scris o carte despre Noica.
D.D. Roşca traducea în foileton Fenomenologia, mai şi Maxim. L-am cunoscut pe taică-tău,
cânta, n-am ştiut, şi eu cu doinele din satul meu, era mai înalt ca tine,
paladin într-o fabulă, trimit prin poştă. Sunt obligat să mă salvez. Lechea că
are o sută de scrisori de la Noica, paralizat, sub teroarea custodei, şi
Carandino. Ortodoxia e singura noastră şansă de a rezista la globalizare, nu şi
la a treia Romă, noi pe când a patra. Enclave de români ortodocşi în
latinitate, vin şi localnicii la liturghiile lor. În tinereţe ne-am fi vrut
într-o lume mai dinamică. Vezi că dacă-l face Boia pe Mihai mit, fă-l şi tu pe
Wilhelm mit. Nu există numai rădăcina de mapamondizare umbrind necunoacute
absolute. În piesă se întâlnesc trei limbaje: Hegel/teză, Noica/antiteză,
dodii/sinteză.
Se joacă
Noica, vol I. Pictorul s-a înecat în Dunăre. Noica show. Astă-seară se joacă
Noica. Un accident fellinian, cu lume la etaje şi în subteran, o curgere
atotbanală. A fost răpit de muză-securitate. În câte caiete şi piesa
coborâtoare-urcătoare-smeie. Tot nu mă opresc în biografie, în gândire, în
supraveghere. Nu e una, sunt toate filosofiile şi represiunile, de câte ori e
minge şi zid, că la un meci cu capul lui, cum şi l-ar fi aruncat minge de
arbitru. Misiune în munte, pelerinar, toţi pe arest, pe reţinere, pe sine.
Spovedanii de unul şi de toţi, în dosare. Ce mi se întâmplă mie cu piesa, nu
încă nici în roluri, nici în stal. Ne simbolizăm decomplexarea, dedemitizarea,
nu mai râdem de filosof, al nostru e, el suntem.
Nu mi-aţi
spus că vă vedeaţi cu Noica, frica. Nici d-stră că sunteţi din Clisura, cu
Marcu Beza, aromân de-al lui Noica. N-aveţi concurenţă la jurnal, a, Noica
lăuda jurnalul lui Peyps, codificat să nu-l prindă nevasta cu altele – codul
lui, pe N'alte subiecte. Uitasem, tot spăimos, l-am scris invers, Acion, în
India, în memorii la mijlocul vieţii: ţii jurnal? Aţi ţinut d-stră şi pentru
mine. Arhiva primeşte manuscrise, biblioteca le pierde, copiii nici atât. Actul
I, cerc – Sita/căprioara, Ravana/tigrul. II, triunghi (?), III, pătrat (cub?
Atunci şi primele: sferă, con). Noica, pe scaun (fotoliu) în centrul scenei, cu
faţa spre public. Al doilea personaj, cu faţa la el. În spatele lui Noica, al
treilea personaj/peisaj, variabil, replicator şi pantomim, gesticulant în
replică-Noica spre interlocutorul-comun-public.
Taică-său a
fost mare torţionar. Ăsta e nivelul când eşti criminal. M-ai lăsat cu gura
mută. Face urâtă o miss, o fi şi ăsta un criteriu, e dreptul lui democratic.
Nu-i încap gradele pe umăr. În pod, în puşcărie, în Cuba. Bucătărie de
carribi-canibali. La fiecare ascultare un meniu new, niet. Şerpii-eroii,
Achileea, scanează, ce o stâncă, Pietricică la Piatra Neamţ.
Tagore-Haysam-ciclopi sub lână, pe vapor. Nu e suficient să stai într-o lojă,
trebuie să stea şi loja în tine. Ăştia cred că peştera e un peşte.
Ce mai
citeşti, Hegel, l-a tradus Noica prin '46, '48 şi s-a dus la Câmpulung. Unul
mâne la un prieten, altul la han; primul îl visează pe al doilea, vino că mă
omoară hangiul, se trezeşte, se culcă la loc, vino că m-a omorât, m-a pus
într-o căruţă şi m-a coperit cu balegă, se trezeşte, se duce, căruţaşul pleca,
trimis de hangiu, ce-ai acolo, a luat-o la fugă, l-a ucis pe hangiu. Am tot
Cicero, tradus de un nebun. Predecesor lui Seneca.
Divinaţie
din divi-zei latini, nu mantică din manie-nebunie grecească. Irrideamus
aruspices, să-i luăm în râs pe haruspici. Sed quid ego Graecorum? Dar de ce
m-oi fi ocupând eu de greci? Illa due somnia, cele două vise. Vide, quid
Socrates in Platonis Politia loquatur, iată ce spune Socrate în Republica lui
Platon. De fato. Tot ce se întâmplă se întâmplă din voia destinului. Cauză este
ceea ce produce efectiv lucrul a cărui cauză este, aşa cum o rană este cauza
morţii, indigestia cauza unei boli, focul cauza unui incendiu. De aceea nu
trebuie considerată cauză a unui lucru tot ceea ce-l premerge, ci doar ceea ce,
premergându-l, îl şi produce. L-a premers, l-a şi produs ( H. pe N.?)
Lucrul temut nu a fost experimentat, vidul
trebuie să fie experimentat, o, Doamne, fie să fiu viu atunci când voi muri.
Doar dincolo de non-existenţă începe existenţa. Spaima de prăbuşire poate fi
frica de un eveniment trecut care nu a fost încă experimentat, vezi şi spaima
de moarte, căutarea vidului. Boala psihotică este o organizare defenisvă
împotriva unei agonii primitive. Neintegrarea are apărare dezintegrarea,
căderea la nesfârşit se apără prin autosusţinere, nu reuşeşti să te instalezi
în soma, te aperi prin depersonalizare, pierzi simţul realului recurgi la
narcisismul primar, pierzi capacităţile de relaţionare cu obiectele te aperi
prin stări autiste, relaţionare doar cu self-fenomene. România în pihanaliză.
Die
Phaenomenologie des Geistes. Dialectica suspendării, aufhebung, prăbuşirea unei
atitudini spirituale spre o nouă atitudine. “Das Wahre ist das Ganze”, adevărul
este întregul. Negaţia este creatoare/pozitivă.
anandrie, afrazie, adogmatism,
acatafazie, acataleptic
nonacţiune, noncărţi, nonautor,
nonmuzică, nonoameni, nonviolenţă
infidelitate (nefidelitate,
nestatornicie, inexactitate, neadevăr, inconstanţă)
imparitate, improductivitate,
improprietate, imputrezibil, ireligios, ireuşită, irezonabil
nealtul, neamăgeţ, negrăit, nelume,
nemargine
ni-arâs/nefericit/nerâs,
nifaptu/nefăcut/nenăscut, ni-imnare/neumblare, ni-luţită/nelucită/năluci,
niminduire /negândire, ni-mortu/nemuritor, ni-oaspe/duşman, niom,
ni-putut/bolnav, ni-putame/epidemie, ni-vrut/neiubit/urât, ni-zburat/nevorbit.
De unde
vorbeşti? Sunt la Paris. Tot mai bună pâinea acolo? Fără sare. Scriu o piesă
despre Noica. Fiu-său e călugăr în Anglia. În Apuseni. Şi eu am vrut să merg la
Peştera, dar au făcut-o cârciumă. Vezi că scriu şi despre tine o piesă. Dacă te
enervez? Ce face d-na? Nu vorbeşte, dânsa e franţuzoaică. Sunt la Republica.
Acolo a lucrat unchiu-meu, fost campion la toate categoriile de box, după 20 de
ani de puşcărie politică, închideau o sută de-ăştia în sala de festivităţi –
azi amfiteatrul “Motru” - când venea Ceauşescu, ăia erau namile, puteau cu un
umăr să arunce tot în aer. Joacă iar Tyson cu Holyfield. Să ia bani. Nu se
lovesc. Se lovesc.
Haiku
d'etat, coup de theatre. Spaţiu claustral, interior, ne jucăm piesa
fenomenologică. Denunţă pe cine bate la uşă, lovitură de teatru, de cinema, de
spital, de ciocan. Hitler atacă Uniunea Sovietică. Nefertiti dispare fără urmă.
L'histoire du communisme racontee aux malades mentales. Nu râdeţi de filosof.
Teatrul va fi evacuat. Ne-am născut printr-o lovitură de teatru al absurdului,
în ciuda neînţelegerilor care ne unesac rămânem împreună.
Noica-India,
virez spre Ganesh. Vezi şi scena pe elefant din primul dosar. Metoda
Hegel-Noica mă plonjează în propria literatură-arest. Îmi vor veni mereu în
minte replici ale lui Noica, şi pentru australieni. The Boy in the Bush. Cine
i-a incendiat biblioteca? And a bearing just a little too lamb-like to be
convincing. Eunuci, eunoici. “Hegel pe Gange”, Furnici albe, p.130. Halterele,
după levitant, la zi(le). Australians who are suffering of bush fires.
Martirii, florile torturii; lăsaţii în viaţă, denigraţi canonic şi după moarte.
Carte întru Noica-Hegel, încropită în trei săptămâni din 40 de ani.
Geistes
omoară Gioia. Traducătorul, dedublat absolut. Pe repovestitor l-a costat
puşcăria. Nu că l-a turnat, a avut cine, au fost închişi în aceeaşi celulă.
Caut AU(M) în rugăciunea lui Nicasius. Basm din alchimie, dodii din dialectică
(sigur i le-am spus, l-or fi şi interesat, or fi şi la dosare: dodii
împărtăşite – în ce scopuri?) Da, îmi voi fi raportat dodiile către povestitor.
A câta oară trec pe lângă piesă (personaje transpenitenciare: Noica şi Hegel).
Lege-l Hegel. Dezlegat Descartes. Hunt Kant. Fum Hume. Iat-o, Plato. La citta
delle donne. Decapitare pe toată linia, eres. King Kong făcut viezure, hăitaşii
monografi. Inuendo. Bumbaraci. Caffe Noica.
Noica:
Uitarea e de limbă.
Hegel:
Dingheit (a fi lucru).
Noica:
Unbendingheit, mai ales un lucru ultim.
Hegel: das
Aufheben (suprimare-conservare).
Noica:
Vocabulă dialectică de prim-ordin, “întru tine, Doamne”.
Hegel: das
Aussereinandersein (exterioritatea
reciprocă).
Hegel:
Frumosul, sfântul, etrenul, religia şi iubirea sunt momeala cerută spre a
deştepta pofta de a muşca; nu conceptul, ci extazul, nu necesitatea progresând
rece a lucrului, ci entuziasmul care fermentează trebuie să fie ceea ce susţine
şi răspândeşte progresiv bogăţia substanţei.
Noica: Iar
cugetarea filosofică se bucură, cum spuneai tu, când întâlneşte în limbi
cuvinte nu numai cu semnificaţii deosebite, dar şi opuse.
Hegel:
Mugurul dispare în apariţia florii şi s-ar putea spune că el este infirmat de către
aceasta. La fel, prin fruct, floarea este arătată ca fiind o falsă existenţă a
plantei şi fructul trece în locul florii ca adevăr al ei. Aceste forme nu numai
că se deosebesc, dar ele se elimină una pe alta ca fiind de neîmpăcat.
Noica:
Fiarele au tactici şi iscusinţe omeneşti. O căprioară paşte în voie în poiană.
Tigrul care o vede din desişul pădurii nu o atacă direct; dă o dată sau de două
ori târcoale poienii, îşi lasă urmele, miroasele, şi apoi îşi face deodată
simţită prezenţa. Căprioara vrea să fugă într-o parte, dar dă peste urmele
tigrului; încearcă în alte părţi, dar e la fel. Aleargă înnebunită în cercul în
care e prinsă, şi cade istovită la pământ. Atunci tigrul se duce liniştit şi o
mănâncă.
Hegel:
Fiecare trebuie să meargă către moartea celuilalt, după cum fiecare îşi riscă
propria lui viaţă; căci celălalt nu valorează pentru el mai mult decât el
însuşi.
Noica: După
Heidegger, fiinţa este ceea ce se dezvăluie, după gândirea românească implicită
vorbirii, fiinţa e ceea ce se ascunde.]
Hegel:
Conştiinţa vieţii, a existenţei-ei-în-fapt şi a acţiunii ei, este doar
suferinţa în ce priveşte această existenţă şi acţiune.
Noica: Trăim
într-o lume în care universalul e pedepsit – aceasta ştim de la tine încoace.
Hegel:
Spiritul absolut intră în existenţă numai pe culmea în care cunoaşterea sa pură
despre el însuşi este opoziţia şi interschimbarea cu el însuşi.
Noica: Dar
ce cuvinte sunt acestea de care nu ne putem desprinde?
Regizorului
(teatru radio?) Până la piesă, rolul Iago, plus alte song-uri such as the
following ones. Cu permis de la Pasy de supra cf dodii.
în izlaz la
casa Liţii / cuibul gol de compoziţii / morarul murmurându-şi moară / ne macină
de ne omoară / lavanda poisentia / detenţia Luteţia / tăindu-ne garanţii / din
răsăritul Franţei / Universita di
Trento / soru-meo adiacento /îmi pare parmen Carmen / prin larme de alarme-n
toarcem
smirnei fumul / naosului cumul / asupra asprei presuri / din creştet ne
împresuri / cauciucurile arse / catrinţele ne întoarse / nicidecum de bătrâneţe
/ pe călcâie avion / în viaţă nea Ion /
am de cântecul copăii / caii răii ia-i-i dă-i-i / iepele cu drag de răii /
smulg biserici hărăbăii / frate naţie de
naţiu / cu bubatul lui Pancraţiu
lotului tăcut nebasnic / nu armată nu kalasnic
/ neuitând în comparaţii / să martirizaţi şi fraţii /
ce nu răsare-n cer de / nor cetină tot verde /
cu plata înainte / ai ziua către sfinte /
ne-om sobru muţi vădi / cortegiului de-a fi / lăstuneţe hindu ne / karmă nefiindu-ne / pe
acum mi-erai şerif / de cătuşe loja if /Nae şi cu aliaţii / voci de stinse
caterinci / de numără pân' la cinci
a compune
imortele / din pământ cântat de iele /
triştii râsului nerâs / în Sahara beau cumâs /
infidelitate bâta / trenul pân' la Pojorâta /
nici aliat nici aliaj / de am ajuns târziu în Raj / picuri creştet de cianuri /
din Polizu în Panduri / am un teatru stau în cuşcă / de ani n-am mai dat o
duşcă /
hu
pucioşilor pe pecii / înainte de toţi vecii / sub glotă dromaderii / deşertului
tuilerii
mai mult să
ies în ploaie / destinul mi se moaie / cât călăream pe Ţâncul / berbec ţigău şi
încu-l /
în grădina
gazdei surde / se exprimă Kant kurzi kurde / calci pe ape cu platfus / mai la
munte de apus / nici John Donne rafaeliu / nici leat soru-mii soriu / din
Rousseau confesii fim / de copii Ierusalim / hai o sută şcoala tower / să-l
întriste Schopenhauer
tu cu Hegel
el baptist / apoi Zosimei calist / ce
scandal cu Eva şarpe / raiului strună de harpe / ce serios nechează cal / sub
spumele de râs cabal / dacă n-are Noica / Pacificul scoica /
acţiunea
carceră / creierii îi maceră / ne cerem la o goangă / pe actuala Gangă / să nu
răsară raza / nici apocatastaza / că şi
tu reciti-vei / din Hegel Paraschivei
piesa după actul doi / de-o începe Noica noi /
Nae şi cu aliaţii / într-o mlaştină ce
juni / pe arcadii de cajuni / în arest pe Gange Hegel / dakoiţii supraveghe-l /
la rânduri nesfârşire şir / hindus de ce trăim empire / în colonii de iarbă pir
/ pe la Arghezi tibişir / aici ar fi de Wallace / cântând Maria Callas / cu
Noica în mandala-s / traduşii de la Dallas
ADRIAN BOTEZ
DISCURS (ÎN CURS) DESPRE MOARTE
în definitiv – ce-i
moartea asta – de te tot dai cu capul
de
ea – din clipă în
clipă? – cel puţin de zece ori pe zi
auzi
şoptindu-se clandestin sau –
dimpotrivă
urlându-se patetic – emafatic şi cu
grimase
mereu diferite - împădurite până la
muchia buzelor: “moarte – moarte –
moarte
moarte…”
e o chestie atât de
banal de normală – atât de stringent necesară
– ca
gospodinei o
oală - când s-a pomenit cu puzderie de
musafiri – dar la gătit
s-a-ntâlnit cu lipsa şi – mai ales -
cu
zăbava… - da – e necesară – vă spun -
precum paiele şi
pleava - într-o
gospodărie de om – întru alcătuirea
unei case - vieţi sau
sindrom:
moartea e pauza de lucru – e
imperios - duşul pe care-l faci –
după ce ai
râmat – de dimineaţă şi până-n amurg
– în
mizeriile creaţiei de
demiurg
e veioza tihnită – pe care ţi-o pui
la capul patului (…tare ostenit –
dup-o zi de
scârbavnic rânit…) – veioza – da - ca
să
desluşeşti întunecimea adâncă a
slovelor – dintr-o carte – care
nu-i lume – nu-i ticăloşie ori
trădare de
brume - ori crimă cu
pretenţii de scrimă – ci – pur şi
simplu e
curată vestire – …e
cu totul altceva – deloc
mucava
moartea e o truditoare cinstită
veşnic îndrăgostită de ceea ce
face – şi de cei cu care
temeinic - desface
moartea e duşca de apă
vie – cu care-ţi clăteşti
gura – în fiecare dimineaţă – spre
a-ţi
detoxifia organismul de
ziua trecută şi atât de
benefic pierdută
moartea te ia de după gât –
tovărăşeşte
insinuantă cumva şi
cochetă – şi te tot plimbă printr-un
“dincolo” – din crâşmă-n dugheană –
dar la
plată – nici vorbă să deschidă
poşetă – şi – în general – când e
vorba de murmurul
lumilor – ea-i numai
soprană
…moartea stă cu mâna-n mâna
mea: cum aş putea să
zic ori scriu – despre
ea – o vorbă
rea?
ea e prototipul tuturor
nevestelor din
oricare lume – şi dacă voi mai
scrie mult – voi scrie cu
spume – ca un ocean dat în foc
şi-mi voi face – orişipeunde - un
jalnic
renume – ca un jucător de cărţi
veşnic urmărit de
noroc
…acum – când scriu aceste stihuri
banale – cu
viu colorate papagale cerneale –
moartea
priveşte la mine
aşa – …moale… – adică: “las' că te
lecuiesc eu
derbedeule (…neruşinat
furişat între lume şi
vis
- traficant mizerabil de
paradis…) - …da – te lecuiesc eu –
acuşica - de
discursuri lungi – de tot
indiscrete – la
adresa Doamnelor Firii
din înşirate peste tot şi
mistice
pachete…”
*
Străini celebri despre români și
strămoșii lor
1. Sumerologul rus A. Kifisim: „Strămoşii
rumânilor au exercitat o influenţă puternică asupra întregii lumi antice,
respectiv a vechii Elade, a vechiului Egipt, a Sumerului şi chiar a Chinei”
2. Pitagora
(580 î.H – 495 î.H), face zece referiri la valorile superioare ale geţilor. În
„Legea 1143” el spune: „Călătoreşte la geţi nu ca să le dai legi, ci să tragi
învăţăminte de la ei. La geţi toate pamânturile sunt fără margini, toate
pamânturile sunt comune.
3. Homer:
„Dintre toate popoarele geţii sunt cei mai înţelepţi.”
4. Platon
(427 – 347 î.H.), elev a lui Socrate şi profesor al lui Aristotel, surprinde în
dialogul „CARMIDES” o discuţie între Socrate şi Carmides, în care profesorul îi
spune lui Carmides ce l-a învăţat un medic trac când a fost la oaste:
„Zamolxe,
regele nostru, care este un zeu, ne spune că după cum nu trebuie a încerca să
îngrijim ochii fără să ţinem seama de cap, nici capul nu poate fi îngrijit,
neţinându-se seama de corp. Tot astfel trebuie să-i dăm îngrijire trupului
dimpreună cu sufletul, şi iată pentru ce medicii greci nu se pricep la cele mai
multe boli. Pentru că ei nu cunosc întregul pe care îl au de îngrijit. Dacă
acest întreg este bolnav, partea nu poate fi sănătoasă căci, toate lucrurile
bune şi rele pentru corp şi pentru om în întregul său, vinde la suflet şi de
acolo curg ca dintr-un izvor, ca de la cap la ochi. Trebuie deci, mai ales şi
în primul rând, să tămăduim izvorul răului pentru ca să se poată bucura de
sănătate capul şi tot restul trupului. Prietene, sufletul se vindecă prin
descântece. Aceste descântece sunt vorbele frumoase care fac să se nască în
suflete ÎNŢELEPCIUNEA”.
Uimitoare
aceasta viziune asupra medicinei lui Zamolxe acum mai bine de 2400 de ani!
5. Dionisie
Periegetul (138 d.H.): „În ceea ce urmează voi scrie despre cea mai mare ţară,
care se întinde din Asia Mică până în Iberia şi din nordul Africii până în
SCANDIA, ţara imensă a dacilor.”
6. Marco
Merlini, arheolog italian (n. 1953), spunea referitor la plăcuţele de la
Tărtăria: „Oasele ca şi plăcuţele sunt foarte vechi. Acum este o certitudine.
Este rândul nostru să gândim că scrierea a început în Europa cu 2000 de ani
înaintea scrierii sumeriene. În România avem o comoară imensă, dar ea nu
aparţine numai României, ci întregii Europe.”
7. Friedrich
Hayer 1899 – filozof austriac: „Rumunii sunt poporul din Europa care s-a născut
creştin” (ambasadorul Vaticanului la Bucureşti spunea în aula Academiei acelaşi
lucru, şi asta acum câţiva ani).
8. Alfred Hofmann 1820 – în Istoria
Pământului: „Într-adevăr nicăieri nu vei putea găsi o putere de înţelegere mai
rapidă, o minte mai deschisă, un spirit mai ager, însoţit de mlădierile
purtării, aşa cum o afli la cel din urmă rumun. Acest popor ridicat prin
instrucţie ar fi apt să se găsească în fruntea culturii spirituale a
Umanităţii. Şi ca o completare, limba sa este atât de bogată şi armonioasă, că
s-ar potrivi celui mai cult popor de pe Pamânt. Rumania nu este buricul
Pământului, ci
Axa
Universului.
9. Marija
Gimbutas – Profesor la Universitatea California din L.A.- Civilizaţie şi
Cultură: „România este vatra a ceea ce am numit Vechea Europă, o entitate
culturală cuprinsă între 6500-3500 î.H., axată pe o societate matriarhală,
teocrată, paşnică, iubitoare şi creatoare de artă, care a precedat societăţile
indo-europenizate, patriarhale, de luptători din epoca bronzului şi epoca
fierului. A devenit de asemenea evident că această străveche civilizaţie
europeană precede cu câteva milenii pe cea sumeriană. A fost o perioadă de
reală armonie în deplin acord cu energiile creatoare ale naturii.”
10. Louis de
la Valle Pousin: „Locuitorii de la nordul Dunării de Jos pot fi consideraţi
strămoşii Omenirii.”
11. Gordon
W. Childe: „Locurile primare ale dacilor trebuie căutate pe teritoriul
României. Într-adevăr, localizarea centrului principal de formare şi extensiune
a indo-europenilor trebuie să fie plasată la nordul şi la sudul Dunării de
Jos.”
12. Eugene
Pittard: „Strămoşii etnici ai Rumunilor urcă neîndoielnic până în primele
vârste ale Umanităţii, civilizaţia neolitică reprezintă doar un capitol recent
din istoria ţării”.
13. Daniel
Ruzzo – arheolog sud-american: „Carpaţii sunt într-o regiune a lumii în care se
situa centrul european al celei mai vechi culturi cunoscute până în ziua de
astăzi”
14. William
Schiller – arheolog american: „Civilizaţia s-a născut acolo unde trăieşte
astăzi poporul rumun, răspândindu-se apoi spre răsărit şi apus”.
15. John
Mandis: „Cele mai vechi descoperiri ale unor semne de scriere au fost făcute la
Turdaş şi Tărtăria”.
16. Olof
Ekstrom: „Limba rumună este o limbă-cheie care a influenţat în mare parte
limbile Europei”.
17.
Universitatea din Cambridge:
– În
mileniul V î.H. spaţiul carpatic getic era singurul locuit în Europa;
– Spaţiul
carpatic, getic, valah a reprezentat în antichitate OFFICINA GENTIUM, a
alimentat cu populaţie şi civilizaţie India, Persia, Grecia, Italia, Germania,
Franța şi aşa-zisul spaţiu slav;
– VEDELE
(RIG VEDA) cele mai vechi monumente literare ale umanităţii au fost create în
centrul Europei. Fostul Prim-Ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru a scris că:
„Vedele sunt opera arienilor care au invadat bogatul pământ al Indiei”.
18. Bonfini:
„Limba rumunilor n-a putut fi extirpată deşi sunt asezaţi în mijlocul atâtor
neamuri de barbari şi aşa se luptă să nu o părăsească în ruptul capului, încât
nu s-ar lupta pentru o viaţă cât pentru o limbă”.
19. Ludwig
Schlozer (Russische Annalen-sec XVIII): „Aceşti volohi nu sunt nici romani,
nici bulgari, nici wolsche, ci VLAHI (RUMUNI), urmaşi ai marii şi străvechii
seminţii de popoare a tracilor, dacilor şi geţilor, care şi acum îşi au limba
lor proprie şi cu toate asupririle, locuiesc în Valachia, Moldova, Transilvania
şi Ungaria în număr de milioane”.
20. Michelet, Paris 1859, către trimisul lui
Cuza: „Nu invidiaţi vechile popoare, ci priviţi pe al vostru. Cu cât veţi săpa
mai adânc, cu atât veţi vedea ţâşnind
viaţa”.
21. Andre
Armad: „Într-adevăr acesta este unul din cele mai vechi popoare din Europa… fie
că este vorba de traci, de geţi sau de daci. Locuitorii au rămas aceiaşi din
epoca neolitică – era pietrei şlefuite – până în zilele noastre, susţinând
astfel printr-un exemplu, poate unic în istoria lumii continuitatea unui neam”.
22.
D’Hauterive (Memoriu asupra vechii şi actualei stări a Moldovei, 1902): „Limba
latinească în adevăr se trage din acest grai (primodial), iar celelalte limbi,
mai ales rumuna sunt acest grai. LATINEASCA este departe de a fi trunchiul
limbilor care se vorbesc astăzi (aşa zisele limbi latine), aş zice că ea
latina, este cea mai nouă dintre toate”.
23. Huszti
Andras: „Urmaşii geto-dacilor trăiesc şi astăzi şi locuiesc acolo unde au
locuit părinţii lor, vorbesc în limba în care glăsuiau mai demult părinţii
lor”.
24.
Bocignolli (1524): „Rumunii despre care am spus că sunt daci”.
25. L.A.
Gebhardi: „Geţii vorbeau aceeaşi limbă ca dacii şi aveau aceleaşi obiceiuri.
Grecii dădeau atât geţilor din Bulgaria, cât şi dacilor din Moldova, Valahia,
Transilvania şi Ungaria acelaşi nume şi credeau că şi geţii şi dacii provin de
la traci”.
26. Martin
Hochmeister (Siebenburgische Provinziaal Blatter, 1808): „În cele mai vechi
timpuri cunoscute, în Transilvania şi în ţările învecinate locuiau dacii, care
mai erau numiţi şi geţi şi de la ei a primit actuala Transilvanie împreună cu
Moldova, Muntenia şi regiunile învecinate din Ungaria numele de Dacia”.
27.
Abdolonyme Ubicini (Les origines de l’histoire roumaine, Paris, 1866): „Dacii
sunt primii strămoşi ai rumunilor de azi. Din punct de vedere etnografic dacii
par să se confunde cu geţii, aceeaşi origine, aceeaşi limbă. Asupra acestui
punct de vedere toate mărturiile din vechime concordă”.
28.
Universitatea din Cambridge (1922, The Cambridge History of India): „Faza primară
a Culturii Vedice s-a desfăşurat în Carpaţi, cel mai probabil, iniţial în
Haar-Deal”.
29. Jakob
Grimm (Istoria limbii germane, 1785-1863): „Denumirile dacice de plante,
păstrate la Dioscoride (medic grec din perioada împăraţilor Claudius şi Nero)
pot fi găsite şi în fondul limbii germane”.
30.
Cronicile spaniolilor 25 (pag.179): „Daco-Geţii sunt consideraţi fondatorii
spaniolilor”.
31. Carol
Lundius (Cronica ducilor de Normandia): „Daco-Geţii sunt consideraţi fondatorii
popoarelor nordice”.
32. Leibnitz
(Collectanea Etymologica): „Daco-Geţii sunt consideraţi fondatorii teutonilor
prin saxoni şi frizieni, ai olandezilor (daci) şi ai anglilor”.
33. Miceal
Ledwith (Consilier al Papei Ioan Paul al II-lea): „Chiar dacă se ştie că
latinaesca e limba oficială a Bisericii Catolice, precum şi limba Imperiului
Roman, iar limba rumună este o limbă latină, mai puţină lume cunoaşte că limba
rumună sau precursoarea sa, vine din locul din care se trage limba latină, şi
nu invers!
Cu alte
cuvinte, nu limba rumună este o limbă latină, ci mai degrabă limba latină este
o limbă rumună. Aşadar, vreau sa-i salut pe oamenii din Munţii Bucegi, din
Braşov, din Bucureşti. Voi sunteţi cei care aţi oferit un vehicul minunat lumii
occidentale”.
34. Daniel
Ruzo (1968): „Am cercetat munţi din cinci continente, dar în Carpaţi am găsit
monumente unice dovedind că în aceste locuri a existat o civilizaţie măreaţă,
constituind centrul celei mai vechi civilizaţii cunoscute astăzi”.
35. Carlo
Troya (1784-1858, istoric italian): „Nici un popor din cele pe care grecii le
numeau barbare nu au o istorie mai veche şi mai certă ca a geţilor sau goţilor.
Scopul lucrării mele, Istorie Getică sau Gotică se împarte în două părţi şi una
din ele arată că geţii lui Zamolxe şi ai lui Decebal au fost strămoşii goţilor
lui Teodoric din neamul Amalilor.”
36. Harald
Haarman (specialist în istoria culturii): „Cea mai veche scriere din lume este
cea de la Tărtăria (cu mult înainte de scrierea sumeriană;), iar civilizaţia
danubiană este prima mare civilizaţie din istorie.”
37. Paul Mac
Kendrick: „Burebista şi Decebal au creat în Dacia o cultură pe care numai cei
cu vederi înguste ar putea-o califica drept barbară”. „Rumunii sunt membri ai
unuia din cele mai remarcabile state creatoare ale antichităţii.” „Sus în
Maramureş există un loc marcat drept centrul bătrânului continent” (Europa de
la Atlantic la Urali).
38. William
Ryan şi Walter Pitman (geologi, 1995): „Locul descris de Vechiul Testament ca
fiind inundat de potop este cel al Mării Negre”.
39. Robert
Ballard (explorator, 1999), confirmă cele spuse de Ryan şi Pitman.
40. Cavasius
(De la Administratione Regni Transilvaniae): „În Italia, Spania şi Galia,
poporul se slujea de un idiom de formaţie mai veche sub numele de lingua
rumunească, ca pe timpul lui Cicero”.
41. G.
Devoto, G. Wilkie, W. Schiller: „Barbarii n-au fost numai descoperitorii
filosofiei, ci şi descoperitorii tehnicii, ştiinţei şi artei… Trebuie să merg
mai departe şi să arăt lămurit că filozofia greacă a furat din filozofia
barbară. Cei mai mulţi şi-au făcut ucenicia printre barbari. Pe Platon îl găsim
că laudă pe barbari şi aminteşte că atât el cât şi Pitagora au învăţat cele mai
multe şi mai frumoase învăţături trăind printre barbari”.
42. Clement
Alexandrinul (Stromatele): „În sfârşit o altă greutate de interpretare cu
această metodă a unor învăţături din Scriptură constă în aceea că nu le avem şi
în limba în care au fost scrise întâia oară… Apoi limba e păstrată şi de popor,
nu numai de învăţaţi, pe când înţelesul şi textele le păstrează numai învăţaţii
şi tocmai de aceea putem să concepem uşor că aceştia au putut să falsifice
înţelesul textelor vreunei cărţi foarte rare pe care o aveau în stăpânire”.
43. Emmanuel
de Martone (profesor la Sorbona, 1928, în interviul dat lui Virgil Oghină): „Nu
pot să înţeleg la rumuni mania lor de a se lăuda că sunt urmaşi ai coloniştilor
romani ştiind foarte bine că în Dacia nu au venit romani, nici măcar italici,
ci legiuni de mercenari recrutaţi din toate provinciile estice ale imperiului,
chiar şi administraţia introdusă de cuceritori avea aceeaşi obârşie. Voi
rumunii sunteţi daci şi pe aceştia ar trebui să-i cunoască rumunii mai bine şi
să se laude cu ei, pentru că acest popor a avut o cultură spirituală şi morală
înaltă”.
44. Marc
Pagel (profesor, şef al laboratorului de bio informatică la Universitatea Reading,
Anglia): „Acum 10.000 de ani în spaţiul carpatic a existat o cultură, un popor
care vorbea o limbă unică şi precursoare a sanscritei şi latinei”.
45. Clemance
Royer (în Buletin de la Societe d’Antropologie, Paris, 1879): „… celţii,
germanii şi latinii vin din estul Europei… iar tradiţiile arienilor istorici
din Asia îi arată venind din Occident… noi trebuie să le căutam leagănul comun
la Dunarea de Jos, în această Tracie pelasgică a cărei limbă o ignorăm”.
46. Jean
Laumonier (în cartea „La nationalite francaise”, Paris, 1892): „Românul sau
dacul modern este adevăratul celt al Europei Răsăritene”.
47. Andre le
Fevre (în lucrarea „Les races et les langues”, Paris 1893): „Celţii bruni
cărora etnografia le relevă urma din Dacia pâna în Armric (Bretania) şi
Irlanda, galii blonzi… populaţii care vorbeau dialecte indo-europene”.
48.
Împăratul Iosif al II-lea: „Aceşti bieţi supuşi rumuni, care sunt fără îndoială
cei mai vechi şi mai numeroşi în Transilvania, sunt atât de de chinuiţi şi
încercaţi de nedreptăţi de oricine, fie ei unguri sau saşi, că soarta lor, dacă
o cercetezi este într-adevar de plâns…”
Rezonanta umana
In tratamente, medicina
chineză ia in calcul şi factorul suflet. Spun chinezii că in vindecare trebuie
să participe sufletul bun. Medicina chineză susţine că un om cu suflet rău nu
se vindecă. Chinezii susţin că inima este sediul sufletului. Există şi un punct
pe corpul omenesc prin care se ajunge la suflet. Acest punct este denumit de
chinezi vama sufletului şi reprezintă un punct energetic aflat la două laturi
de deget de incheietura pumnului. Se spune că in acel punct a pătruns primul
cui in trupul lui Iisus, atunci cănd a fost răstignit. De altfel, cu mii de ani
in urmă, şi chinezii credeau intr-un singur Dumnezeu.
Reamintim spusa filozofiei
chineze că sediul sufletului este in inimă, dar chinezii mai susţin că fiecare organ are un suflet, un
duh. [Tot de la bătrâni, mai ales babe, aflasem asta, dar liber cugetătorismul
m-a prostit. Când mă supăra ceva, din mine, mă rugam de acel organ şi - minune
! - el se calma, ce-i drept, temporar.]
Ficatul este sediul
sentimentului de mânie, sediul supărării, ficatul este generalul care
elaborează strategia, dar vezica biliară este organul care dă curajul de a lua
decizii. Un om cu deficit de energie pe ficat este un om care se enervează des.
In mod paradoxal, inima este
afectată când sentimentul de bucurie este in exces.
De altfel, componenta Yang este
cea a bucuriei, iar contrariul Yin inseamnă tristeţe. Dar aceste contrarii
energetice se transformă unul in altul cănd ajung la limita excesului. Yang
cănd atinge excesul se transformă in Yin şi invers. Dacă un om se va bucura
foarte tare, va urma o perioadă de tristeţe. [Stări de minie trăite-n
nenumărate dăţi, încât de pe la 45 de ani mi-am impus să nu mă mai bucur
excesiv! Ci, cu prudenţă...]
Când pancreasul, dar şi
stomacul prezintă deficite de energie, omul acela este tot timpul ingrijorat,
nemulţumit, el despică firul in patru.
Când plămânul se află in
suferinţă energetică, oamenii sunt trişti, melancolici.
Insă rinichiul dă durata
vieţii. El este rezervorul de energie al organismului. In rinichi se află
energia ancestrală. Părinţii lasă descendenţilor moştenirea de energie in
rinichi. Cand alt organ se află in sărăcie energetică, rinichiul ii donează
energie.
[De aia, te şi simţi ca
"frânt de şale", éreinté, cum ar spune frâncii, uneori, nu doar la
solicitări fizice.]
EFECTELE SUPARARII
Supărarea este una din cele mai
răspândite încălcări ale legilor universului, care poate determina mari
neplăceri în viaţa, atât a celui pe care te superi, cât şi în propria ta viaţă.
Potrivit legii bumerangului,
tot ceea ce emitem în atmosferă, din punct de vedere vibratoriu: gânduri,
vorbe, dorinţe, fapte, sentimente se întorc la noi producând efecte
perturbatoare în câmpul nostru energetic .
De aceea nimeni nu poate face
rău altuia, fără să plătească...
Gandul
Oricând aveţi gânduri negative
despre o persoană, să vă rugaţi în
permanenţă pentru sănătatea ei..
Când ne gândim la cineva, se
creează instantaneu o punte energetică între noi şi omul la care ne gândim.
De aceea, orice gând rău reprezintă un atac energetic care aduce un prejudiciu
omului respectiv. Astfel ne atacăm şi ne
omorâm în mod inconştient, de multe ori fără să ne dăm seama de acest lucru.
Ajungem sub nivelul energetic cu acel om rau.
Gândirea noastră dispune de cea
mai puternică forţă creatoare din întregul univers.
Gândul este cel care aduce
pacea şi liniştea în sufletul nostru.
Gândul este cel care atrage
binele sau răul în existenţa noastră.
Toate gândurile rele emise plutesc în aer ca nişte
mine ameninţătoare pentru a lovi pe cel ce le-a produs.
In cuplu
Neîntelegerile într-o relatie
de cuplu vin din nevoia de a-l controla şi domina pe celălalt.
Fiecare încearcă astfel să aibă
controlul şi să rămână deasupra întregii situaţii.
Când controlezi o altă fiinţă
îi iei energia, îţi faci plinul pe socoteala altuia.
Astfel devii vampir energetic.
Răcirea relaţiilor dintre doi
parteneri se datorează creşterii nivelului de agresivitate interioară.
Lipsa de compatibilitate duce
la lipsa de comunicare..
Lipsa de comunicare duce la dezastru...
Lipsa de comunicare prin iubire duce
la ură...
O agresivitate subconştientă
faţă de bărbaţi / femei se transformă într-un program de autodistrugere.
Dacă doi parteneri abuzează fizic sau emoţional unul de celălalt,
atunci ei nu pot să rămână împreună.
Cu cât este mai puternică dependenţa de persoana iubită, cu atât mai
numeroase sunt pretenţiile noastre faţă de ea.
Dependenţa naşte agresivitatea,
iar agresivitatea produce boala.
Dependenţa de dorinţe, frica,
depresia şi supărarea atrag gelozia.
Orice expresie dură, afirmată
pe un ton categoric poate provoca un rău atât sieşi cât şi unui alt om.
Ori de cate ori cădem în acest
prost obicei, ne deconectăm de la sursă şi intrăm în suferinţă.
Cearta, mânia, nerăbdarea emit
în tăcere o mare forţă destructivă.
Numai prin iubire poate seca
izvorul răutăţilor..
În dragostea omenească trebuie
întotdeauna să existe o detaşare de omul iubit.
Cu cât aveţi mai multe
pretenţii, iritări şi nemulţumiri faţă de omul apropiat, cu atât mai mult
creşte dependenţa de el.
Dependenţa de valorile
materiale ne va omorî încetul cu încetul şi spiritul şi sufletul.
Despre problemele personale
Să nu vorbiţi despre
nenorocirile trăite, pentru că ele pot prelungi durata lor...
Când nu vorbim cuiva
despre problemele noastre, noi ne
îndepărtăm de ele..
Îndepărtarea de ele este primul
pas pentru depăşirea acestora.
Esenţial este când vorbiţi
despre problemele şi emoţiile dv. să NU căutaţi milă sau compătimiri...
Dacă aveţi o mare supărare sau
tristeţe, încercaţi să nu aduceţi sentimentele acestea acasă.
Ieşiţi în stradă cu deosebire
în locurile înverzite şi plimbaţi-vă..!
Nu faceţi din casa dvs. o
groapă de gunoi energetic.
Dacă locuiţi de câţiva ani şi
aţi saturat spaţiul cu regrete, supărări şi spaime, amintiţi-vă momentele în
care v-aţi certat şi supărat, aşezaţi-vă în acel loc, iertaţi, anulaţi
agresivitatea faţă de iubire, rugaţi-vă..!
Descarcare
Este mai bine să plângeţi,decât
să urâţi...
Dacă n-aţi reuşit să vă
învingeţi pe dv. înşivă, agresiunea se acumulează în mod inevitabil.
Atunci când plângeţi,
agresiunea apărută se distruge.
Munca
Munca NU trebuie să ne omoare,
ci să ne dezvolte...
Înseamnă că supraîncărcările nu
trebuie să fie permanente şi în fiecare ocupaţie să găsim plăcerea.
Dacă nu există plăcere, orice
activitate se poate transforma într-o suprasolicitare şi va dăuna sănătăţii.
Încercati sa identificati cat
mai corect care este munca care v-ar aduce satisfactii prin insasi existenta ei
in viata dv.
Nu cautati neaparat satifactii
materiale. Nu căutaţi plată, nici laudă şi nici o răsplată, orice aţi face.
Săvârşind ceva bun noi
pretindem imediat recompensă. Aceste dorinţe aduc ca rezultat suferinţa.
Cu cât veţi intensifica acest
tip de pretentii, cu atât va creşte
nivelul de agresivitate şi se va întări programul de autodistrugere.
Ofense
Când cineva te jigneşte, nu te
răzbuna pe el, nu-l urî şi nu te supăra pe el, întrucât această jignire este un
dar de la Dumnezeu.
Dacă n-o accepţi, urmează ca
purificarea sufletului să se înfăptuiască prin boli şi nenorociri, iar dacă nu
eşti pregătit nici pentru aceasta, prin moarte daca vei fi iertat de Dumnezeu.
Această formă de purificare ne
este dată prin intermediul celor apropiaţi, de aceea în măsura în care reuşim
să-i iertăm, în aceeaşi măsură sunt posibile schimbări interioare de
profunzime.
Se cuvine să iertăm nu numai în
gând ci şi cu sufletul. Cel mai mult ne leagă de trecut supărările neiertate.
Iertând un om care ne-a jignit sau ne-a supărat, ne putem vindeca de o boală
gravă.
Cum dăruieşti aşa primeşti..!
Dumnezeu este in toate si vede
tot ce faci si cand daruiesti te rasplateste dar nu imediat ca sa bagi de
seama, iti da o idee care te ajuta, ori te fereste de boli ori da altcuiva un
gand bun pentru tine.
Nu are nici o importanta
motivatia ta, gandurile si faptele rele pateaza sufletul.
Cand daruiesti devii mai bun si
incetul cu incetul sufletul ti se purifica si te apropii mai mult de
Dumnezeu. In Biblie scrie ca e bine sa
primesti dar e mai bine sa daruiesti.
Acest mai bine trebuie sa il
cauti mereu si cat bine gasesti tu sa daruiesti atat de mare e si credinta ta.
https://georgeanca.blogspot.com/2018/07/atharva.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu